Sašo Sedlaček
Straniščne školjke – Made
in India, 2004
+
DVD video: 5 min 30 s
Nit – ki je kot material v polju
vizualnih umetnosti suvereno prisotna zadnja desetletja – je
prav v času, ko se industializacija intenzivno seli iz Zahodnega
sveta na Vzhod, še posebej na azijski kontinent, tisti material,
ki zmore s svojo tradicionalno esenco, tesno povezano tudi s
tekstilno industrijo, vzorčno odslikati tudi družbeno-gospodarski
fenomen selitve delovne sile na Vzhod.
Z izbiro materiala in pa še posebej produkcijskega procesa dela
z naslovom Straniščne školjke
– Made in India postavljata avtorja na piedestal prav
ta fenomen. Tandem je prevzel vlogo
vodje podjetja, ki je najelo storitev poceni indijske delovne
sile. Ko so tekstilni delavci materializirali njuno idejo, in
sicer kot gobeline, sta storitev seveda po vnaprej zbarantani
ceni poplačala in po pravilih kapitalistične logike postala
povsem legitimna avtorja dela.
Sicer pa se delo vsebinsko nanaša na fenomen, o katerem se je
razpisal slovenski filozof
Slavoj Žižek in s katerim se je umetniška dvojica soočila na
potovanju do Indije. Avtorja sta zapisala: »Na potovanjih so
straniščne školjke kot kontinentalni zajtrk poseben luksuz ali
dobrina, ki je v dvajsetem stoletju postala standard civiliziranosti.
Tip straniščne školjke je postal, ne le v higienskem smislu,
temveč tudi v nacionalnem, nezamenljiva ikona. Žižek je
pisal o mnogoterih tipih stranišč in izpostavil nemško, francosko
in anglosaksonsko stranišče kot primere, kako se nacionalni
karakterji kažejo v različnih tipih stranišč in načinu odplakovanja
dreka. Ker sva potovala z letalom iz Evrope na Vzhod, so se
tipi stranišč spreminjali glede na nacionalni karakter letališč,
in do Indije sva v živo spoznala vse Žižkove tipe, celo več,
v Indiji sva naletela še na indijski ''čučavac'' in evro-indijski
tip školjke.« In če se išče skupni
imenovalec materialne in vsebinske ravni dela z naslovom Straniščne
školjke – Made in India,
je ta prav v potovanju in izkušnjah, ki sta jih umetnika na
poti ozavestila ter prevedla v
humorno družbeno-kritično umetniško izjavo. (M. Š.)
Rojen leta 1974 v Ljubljani, Slovenija. Leta
1993 je končal Srednjo šolo za oblikovanje in fotografijo v
Ljubljani. Med leti 1996 in 2000 je študiral kiparstvo na Akademiji
za likovno umetnost v Ljubljani, kjer je tudi diplomiral.
Born in 1974 in Ljubljana (Slovenia). In 1993 he finished the
Secondary School for Design and Photography in Ljubljana. Between
1996 and 2000 he studied sculpture at and finally graduated
from the Academy of Fine Arts in Ljubljana.
Samostojne razstave (izbor):
2007 Recycling
Strategies, lju cosinus brx gallery, Bruselj
2006 Žicar
(robot za socialno ogrožene), Galerija Kapelica, Ljubljana
2005 Kopirajmo
Kitajsko!, Likovni salon Celje, Celje
2004 Loop,
Galerija Kapelica, Ljubljana
2003 Just
do it!, Galerija Kapelica, Ljubljana
2001 Biotope
Condition, Galerija Kapelica, Ljubljana
Skupinske razstave (izbor):
2007
Future Nomad,
Vox populi, Philadelphia
2006
Device Art,
RX Gallery, San Francisco
U3-Trienale sodobne slovenske
umetnosti, Moderna galerija, Ljubljana
YVAA- Young Visual Artist
Award, Priština, Kosovo
ISCP Open Studio,
New York
II. Ogaki Biennale,
Ogaki
Videoout-Russia Electronic
bilboard festival, Moskva
2005
Artbook Triennial,
Calaogo Zogo, Milano
2004
Continental Breakfast,
Kulturni center, Beograd
www.sasosedlacek.com