Za učence > Izbirni predmeti >Kemija v življenju

Izbirni predmeti

    KEMIJA V ŽIVLJENJU

OPREDELITEV PREDMETA

Izbirni predmet Kemija v življenju je sestavljen iz treh modulov:

  • Tekmovanje snovi (kromatografija)
  • Svet brez barv bi bil dolgočasen (spoznavanje naravnih barvil)
  • Kemija tudi diši (eterična olja)

Namen predmeta je spoznati pomen kemije kot temeljne naravoslovne vede, ki je ključna pri reševanju problemov na različnih področjih (npr. v prehrambni, tekstilni, farmacevtski, kozmetični industriji, medicini, kmetijstvu). Hkrati predmet razvija sposobnost vrednotenja vpliva kemije na razvoj umetnosti, modnih trendov, odnosa do narave in širših dogajanj v družbi.
Predmet je namenjen razvijanju nivojsko višjih, prenosljivih spretnosti, kamor uvrščamo sposobnost reševanja problemov, informacijsko in komunikacijsko pismenost, navajanje na delo v skupini s poudarkom na sodelovalnem učenju, sposobnost upravljanja z razpoložljivimi viri in sposobnost vodenja.
Izbirni predmet lahko obiskujejo učenci 9. razreda.

SPLOŠNI CILJI PREDMETA

Učenci:
• spoznajo, da so metode ločevanja zmesi in analize sestavin zmesi ključne tako v kemijskem raziskovanju kakor tudi v medicini, kmetijstvu in industriji za čiščenje in analize plinov, prsti, voda, proteinov, ogljikovih hidratov, barvil, nafte in zemeljskega plina, v medicinski diagnostiki in podobno
• spoznajo kromatografijo kot pomembno tehniko čiščenja in ločevanja zmesi kakor tudi tehniko za analizo naravnih in sinteznih snovi
• na primerih spoznavajo, kako se teoretična znanja različnih strok prepletajo pri reševanju konkretnih problemov
• s povezovanjem znanj iz kemije, biologije, fizike, zgodovine, umetnosti in gospodinjstva preučijo naravna barvila in eteri č na olja , njihovo kemijsko zgradbo, izolacijo, lastnosti in uporabo ter vplive na celoviti družbeni razvoj
• spoznajo in preverijo pomen poskusov v raziskovanju, se naučijo načrtovati poskuse, zbirati in vrednotiti ter predstavljati podatke
• naučijo se uporabljati baze podatkov in programe za 3-D prikaze zgradbe molekul
• spoznavajo ključna načela sodelovalnega učenja in se naučijo sinteze podatkov v smiselne celote in načinov komuniciranja dosežkov

VSEBINA  

Kromatografija kot tehnika ločevanja zmesi in analize neznanih spojin
Kromatografske tehnike (papirna, tankoplastna, kolonska,
 tekočinska in plinska kromatografija)
Gradnja in uporaba plinskega mikro kromatografa
Načela izbiranja mobilne in stacionarne faze
Narava svetlobe in barv
Vpliv zgradbe na obarvanost kemijskih spojin
Glavni strukturni tipi naravnih barvil z značilnimi predstavniki
Pomen barvil v naravi
Pomen naravnih barvil za človeka