Pravna informatika mag. Janez Toplišek


Informatika in informacijska tehnologija v študijskih programih pravnih fakultet (primerjalni pogled)

7. Prodor elektronskih učnih pripomočkov in metod

Na pravne fakultete prodirajo sodobni pripomočki in metode iz dveh glavnih razlogov: po eni strani prinaša nove rešitve tehnološki razvoj, pomembno pa je tudi spoznanje, da se lahko z nekaterimi novimi pristopi razbremenijo materialni in človeški viri, ki so včasih kritičen dejavnik za uspešnejše delo. Oba razloga pa sta smiselna le, če povečujeta kakovost poučevanja oz. podpirata opredeljene cilje pravnega študija.

Elektronski učbeniki

V ZDA so se v zadnjih dveh letih obnesli poskusi s hipertekstnimi gradivi za študente 24. V Chicagu so s pomočjo študentov, ki so že končali prvi letnik pravnega študija, sestavili elektronski priročnik, oblikovan s pomočjo hipertekstnega programskega orodja Folio Views, ki je v angloameriškem svetu zelo uporabljan sistem. Gradivo je bilo na prenosnih računalnikih, ki so jih študentje imeli s seboj na predavanjih. Leta 1994 je bilo vključenih 28 študentov, leta 1995 že 100, v letu 96 pa je že 130 študentov opremljenih s prenosnikom. Del prenosnikov je financirala šola (za revnejše študente). Gradivo vsebuje zbirke judikatov (casebooks), pravni slovar, pomožne pripomočke, orodja za navajanje virov in drugo. Celotno gradivo je hipertekstno prepleteno s povezavami. Postopoma vključujejo cele knjige pravne teorije (kazensko, lastninsko, pogodbeno ipd.). Vgrajen je tudi urejevalnik besedil in neposredna povezava z bazama Lexis-Nexis in Westlaw. Pisni viri, vključeni v gradivo, so tudi v elektronski obliki zadržali obliko, ki je kar najbolj podobna knjižni (oblika črk, strani, oštevilčenja...) tako, da je bilo študentom lahko preskakovati z elektronskih na pisna gradiva in nazaj. Študentje niso vezani na delo v določenem prostoru, ker ima šola omrežne priključke po vseh prostorih.
=== zop ===
24 več v: R. Shiels: Law Students and Hypertext: One Law School's Model; Bileta'96 Conference Proceedings, http://elj.warwick.ac.uk/elj/jilt/bileta/1996/3shiels/ === kop ===

Program omogoča študentom, da sami dodajajo tiste hipertekstne povezave, ki se jim med študijem zdijo pomembne. Na ta način se klasično pisno gradivo iz linearnega spreminja v mrežno povezano znanje: študentje prepoznavajo in sledijo bistveno snov, ki jo s povezavami spreminjajo v mrežo znanj, teorij, povezanosti. Takšno gradivo študentu laže predstavlja osrednjo vlogo sinteze. Zaradi lažjega pomnjenja je vgrajen označevalnik (highlighter), s katerim študent barvno ali oblikovno poudarja tiste dele besedil, ki so zanj posebej pomembni. Nekateri študentje so pred izpiti s pomočjo elektronskega gradiva samodejno izdelali opomnike za izpite.

Zanimivo je, da so študentje sami intenzivno sodelovali pri pripravljanju in kasnejših popravkih v gradivu. Kot poseben problem se je pokazalo neizenačeno računalniško predznanje pri študentih prvega letnika, kar je po nepotrebnem obremenjevalo izvajalce.

Da bi razvijali elektronska gradiva za vsak letnik oz. za posamezne predmetnike, bi bila prevelika obremenitev za fakulteto, zato bi se bilo mogoče razbremeniti tudi na ta način, da bi večji del hipertekstnih gradiv izdajali že sami založniki (lahko vzporedno s pisnimi gradivi). Fakultete bi jih morale le ustrezno metodološko spodbuditi, prepričani pa smo, da bodo založniki tudi sami našli svoj poslovni motiv.

Računalniško podprto pravno raziskovanje (CALR: Computer Assisted legal Research)

Elektronski učni pripomočki in metode se ne bodo uporabljali le v okviru predmeta "informatika". Vsak profesor bo lahko za svoja predavanja določal elektronsko dosegljive vire, s katerimi bodo študenti delali bodisi na fakulteti ali pa od doma. Posebna orodja naj bi pomagala profesorjem pri pripravi elektronskih pripomočkov, kar bo zlasti pomembno za tiste, ki so že vnaprej manj navdušeni za uporabo elektronske tehnologije. Nove metode poučevanja in pripomočki morajo izrabiti vse uporabne zmogljivosti povezovanja v omrežjih, interaktivno komuniciranje, večpredstavnost, hipertekst ipd. Vključevanje novih tehnologij ima dvojen pomen: prispevalo naj bi k večji učinkovitosti in uspešnosti pravnega poučevanja, po drugi strani pa bi bodočega pravnika pripravljalo za njihovo uporabo v poklicnem delu. Ta učinek izhaja tudi iz znanega dejstva, da je stopnja sprejetega znanja pri učenju "z delom" okrog 80%, pri učenju z branjem in poslušanjem pa le 5-10%.

Vsaka uporabljena sodobna tehnologija naj pedagoško prikaže svojo strateško uporabnost (prirejeno po viru 8):

* Omrežja: hitrost in drugačen način dela pri pridobivanju, prenosu, shranjevanju in izmenjavi informacij. Spremenjen pojem fizične oddaljenosti in enotnost (združitev) prostora. Računalnik, ki ni povezan v omrežje, je le na pol uporabljen stroj. Uporabnost elektronske pošte. Tehnološko je vseeno, kje so podatki. Večja enakopravnost; posameznik in majhna skupina nista več izolirana. Bogatejše komuniciranje med udeleženci. V primerjavi s CD ploščami, ki so razmeroma statičen medij, je možno informacije v omrežju hitreje posodabljati.

* Interaktivne komunikacije: uporabnik prikazane informacije ne le preprosto pregleduje, ampak tudi vpliva nanje (kopiranje, analiza, manipulacije, kombiniranje podatkov, razpošiljanje...).

* Večpredstavnost: v svetu tiska gredo besede in slike po razmeroma ločeni poti. Pri prvih osebnih računalnikih je bilo še slabše: delovali so le v znakovnem načinu. Sodoben računalnik obravnava besedilo in sliko kot harmonični sestavini. Za elektronsko komuniciranje bo "besedna pismenost" premalo, saj bo treba enakovredno uporabljati besedilo, sliko, barvo, zvok, animacijo in še kaj. Kritični dejavnik pri izdelavi večpredstavnostnih učil je cena, ki je približno stokrat višja od izdelave tradicionalnih učnih gradiv.

* Hipermediji: v sporočila je mogoče vgraditi povezave, ki pomagajo v trenutku preskočiti v drugo vsebino, v drug prostor (drug čas?!), ali pa se spet vrniti na izhodišče; med informacijami se gibljemo asociativno. Tradicionalno besedilo ostaja v diskretnem prostoru in je napisano za linearen način sprejemanja. Hipertekst je ena od oblik interaktivnosti elektronskega medija: prostorske omejitve (vsaj praktično) odpadejo, bralec se po svoji izbiri giblje po vsebini; namesto, da bi mislil na naslednjo stran, se giblje v smeri zamisli, ki jo zasleduje.

Elektronska pošta

Predavanja oz. sodelovanje med študenti in profesorji se bo razširilo zunaj časa, predvidenega v učnih načrtih. Posebna pridobitev bo skupinski rezultat (cooperative learning, skupinska vaja), saj bodo v omrežnem okolju prispevki vsakega študenta dostopni vsem drugim. Tak način dela bo odpiral dodatne možnosti študentom, ki so iz kakršnega koli razloga fizično daleč od šole (služba, potovanje, fizična nezmožnost...). "Razgovori" z e-pošto bodo prinesli dodatno možnost tistim študentom, ki so manj zgovorni in se lažje izražajo pisno. Opozarjajo pa na dejstvo, da je nekatere smotre predavanj laže uresničiti z živim stikom (skupinsko istovetenje, zbujanje navdušenja, govorno utemeljevanje - gl. vir 11). Očitno je torej, da ne smemo misliti, da bodo elektronski pripomočki izrinili druge metode, ampak jih bodo le obogatili. V nasprotju s pomislekom, da bo e-pošta brezosebna, so ugotovili, da ugodno vpliva na kulturo okolja in, da povečuje število stikov med člani organizacije; to je razumljivo, saj so sporočila praviloma krajša (z manj balasta), morda pa je najpomembneje, da pošiljatelj in prejemnik nista vezana na določen čas/termin, ko bosta pošto poslala oz. brala. To lahko storita kadarkoli in kjerkoli. E-pošta navduši celo tiste profesorje prava, ki jih računalniki ne zanimajo (vir 11). Tehnično je mogoče določen krog udeležencev (seminar, razred, študijska skupina…) omejiti s pomočjo preproste tehnologije strežnika za elektronske diskusije (liste).

Seminarji po Internetu

Pred meseci se je avtor tega prispevka udeležil seminarja, ki je hkrati potekal po vsem svetu. Udeleženci in inštruktorji se niso nikoli osebno videli. Snov je bila vnaprej okvirno opredeljena in profesor je vsak delavnik z e-pošto poslal po eno besedilo za razpravo. Udeleženci so se vanjo vključevali takrat, ko so imeli čas (to je bilo tudi posledica različnih časovnih pasov). Prejeto pošto je vsakdo pregledoval takrat, ko mu je najbolj ustrezalo. Praktične vaje so potekale deloma tako, da so bile vidne vsem, deloma pa le med dvema sodelujočima udeležencema. Knjižnica razposlanih oz. priporočenih besedil je bila na določenem elektronskem naslovu in vsak udeleženec jih je lahko po želji pregledoval ali snemal (downloading, ftp). To je le nekaj najpomembnejših sestavin elektronskega seminarja, ki ga je mogoče izvajati tudi v okviru pravnega študija. Na fakulteti pri tem ne bi šlo le za obogatitev metode učenja, temveč tudi za priučitev novi tehnologiji sporočanja (e-pošta ipd.). Nekatere prednosti takšnega poučevanja:
-število udeležencev je lahko majhno ali razmeroma veliko;
-za seminar ni potreben prostor (predavalnica), tehnično je izvedba razmeroma preprosta (obstajati mora omrežna infrastruktura);
-seminar lahko zajame neomejen geografski prostor (brez stroškov potovanj), kar bo pomembno pri čedalje pogostejših meduniverzitetnih programi;
-profesor in študenti si lažje razporejajo čas za delo; niso vezani na hkratno delo, zato ni potrebno nobeno usklajevanje terminov; seminar ne zahteva bistvenih posegov v organizacijo študija;
-takšna oblika seminarja je še zlasti utemeljena, če gre za posebno temo, ki zanima le omejen krog oseb, in bi bilo nerazumno organizirati seminar na vsaki fakulteti posebej; v Sloveniji bi bilo mogoče s pomočjo elektronskega seminarja hkrati za vse pravne šole racionalizirati dele predmeta informatika (in ne samo tega predmeta);
-sproščeno delo; nihče ni pod pritiskom okolja ali prisotnih, pa tudi rok, v katerem se je treba odzvati, ni določen;
-učinkovita spodbuda za skupinsko delo; skupinski rezultati, dokumentirani v zapisanih e-sporočilih; brez fotokopiranja si udeleženci izmenjujejo obsežne dokumente;
-sodelujejo lahko redni in "izredni" študentje;
-zaradi načina dela, se udeleženci morajo izražati v kratkih in jasnih pisnih sporočilih; premišljenost pri oblikovanju trditev je večja; pisnemo izražanju mora postati učinkovitejše; v sporočilih ni vljudnostnih in podobnih socialnih okraskov;
-v primerjavi s telefonsko povezavo je e-pošta zelo poceni in je bolje dokumentirana;
-študentje se mimogrede navadijo na uporabo tehnologije, ki jo bodo potrebovali tudi v svojem poklicnem delu.
E-pošta seveda ne more nadomestiti učinkov, ki so možni med fizično prisotnimi osebami: osebni stik učitelja s posameznim študentom, ustno izražanje, izražanje skozi gibe (obnašanje telesa), neposredna odzivnost ipd25. Èe gre za seminar z mednarodno udeležbo, je edina očitna ovira neenako obvladovanje dogovorjenega jezika, kar nekatere udeležence ovira, da bi se izrazili spontano in dovolj hitro. Zato bo ta način dela prinesel izjemne prednosti zlasti velikim območjem, kjer uporabljajo isti jezik.
=== zop === 25 Več o takšnem načinu dela v S. Taylor: Teaching a Law Seminar over the Internet; Bileta'96 Conference, Proceedings, http://elj.warwick.ac.uk/elj/jilt/bileta/1996/3taylor/ === kop ===

Elektronski seminar je nova oblika poučevanja. Po končanem poskusnem delovanju bo zahtevala od fakultet, da bodo same ali skupaj z drugimi šolami opredeli nekatere najnujnejše standarde organizacije dela in izvedbe. Takšnih standardov za verifikacijo elektronskih programov še nimajo niti pri ameriškem pravniškem združenju ABA (American Bar Association), ki verificira pravne šole in njihove programe (čeprav ugotavljajo, da so njihova pravila za verifikacijo programov zastarela, obsedena z merjenjem minut in zahtevajo fizično udeležbo študentov v učilnicah).

Navidezna mobilnost

Posebno obliko telematskega učenja na velike razdalje predvidevajo v evropskem prostoru26. Dosedanji meduniverzitetni program ERASMUS, ki je temeljil na klasični izmenjavi študentov (bivanje v tujini), je zajel le okrog 5% evropskih študentov (evropski = EU). Večje število študentov ob hkrati nižjih stroških (brez potovanj in stroškov študentov in dragih gostujočih profesorjev) naj bi rešil pristop, ki ga imenujejo učenje na daljavo (teleteaching, telematics-based distance learning, ODL: open and distance learning...). S kombiniranjem tehnologij satelitskih povezav, audio in video konferenc, Interneta oz. WWW bodo dosegli visoko gibljivost študentov, profesorjev oz. znanja. Za dogovorjene discipline (telekomunikacije, evropsko okoljevarstveno pravo in evropsko literaturo) so pripravili 16-urne module, sodelujejo pa profesorji petih univerz. Tehnološko in pedagoško gre za nadgrajen sistem prej opisanih seminarjev po Internetu. Program Humanities je hibriden, saj deloma vključuje tudi dejanska srečanja s profesorji, vendar nas v okviru tega prispevka zanima uresničitev zamisli o navidezni gibljivosti, ki veliko prispeva k večji kakovosti in pocenitvi študija - če omenimo le najvidnejše učinke. Zanimivo je, da so študentje v okviru posamezne teme izdelali posebno domačo stran za predstavitev skupine in z ustreznimi povezavami na naslove, ki obravnavajo snov skupine.
=== zop === 26 Več v: E. Schweighofer: Teleteaching in the EU Humanities Project, Bileta'96 Conference Proceedings, http://elj.warwick.ac.uk/elj/jilt/bileta/1996/3scweig/ === kop ===

Za uspeh teleučenja je ključnega pomena uspešno povezovanje različnih komunikacijskih/informacijskih tehnologij. Kot problematično omejitev je treba omeniti razmeroma majhno število sodelujočih študentov v isti "učilnici": omejitev je posledica zapletene opreme. Zato je mogoče reči, da je tehnološko visoko podprto teleučenje ta trenutek še vedno najustreznejše za omejeno število slušateljev pri dokaj specializiranih temah. Za profesorje in študente je prvi pogoj, da vnaprej obvladajo ključne sestavine nove tehnologije; kot najboljše predznanje za ta namen pa se je pokazalo intenzivno predhodno delo z Internetom.

Prvi pogoj za to, da bi se uveljavili elektronski pripomočki za pravno šolanje, je, da imajo šole ustrezno elektronsko infrastrukturo, študentje pa svoj lastni ustrezno zmogljivi osebni računalnik. Èe ugotavljamo, da se mora pouk na pravnih fakultetah za korak premakniti proti naslednjemu stoletju, moramo to zahtevati tako od fakultete kot tudi od študentov. Revnejšim študentom bo treba ustrezno pomagati (izposoja, učilnica na šoli ipd.).

Učenje prava na daljavo bo prineslo še eno zanimivo posledico: ker za študenta ne bo več pomembno, kje se bo nahajal, bo želel nabirati znanje tam, kjer bo zanj najugodneje, najkoristneje, najuspešneje, najučinkoviteje, najugledneje ipd. Pojavila se bo večja konkurenca med fakultetami in kot pomemben sestavni del konkurenčne zmožnosti bo tudi obvladovanje informacijske tehnologije za boljše izobraževanje. Takšne razmere bodo spodbuda za usklajevanje glede vrednotenja in priznavanja znanja med fakultetami.



K poglavjem:
Na vrh

Kazalo
1-3
4-5
6
8
9
10
11
12
13-14
15-16

Na prvo domačo stran
Elektronsko poslovanje
Elektronski podpis
Elektronski pravni viri
Poklicno / osebno