| Pravna informatika | mag. Janez Topliek |
Informatika in informacijska tehnologija v tudijskih
programih pravnih fakultet (primerjalni pogled)
Na pravne fakultete prodirajo sodobni pripomočki
in metode iz dveh glavnih razlogov: po eni strani prinaa
nove reitve tehnoloki razvoj, pomembno pa je
tudi spoznanje, da se lahko z nekaterimi novimi pristopi razbremenijo
materialni in človeki viri, ki so včasih
kritičen dejavnik za uspeneje delo. Oba razloga
pa sta smiselna le, če povečujeta kakovost poučevanja
oz. podpirata opredeljene cilje pravnega tudija.
Elektronski učbeniki
V ZDA so se v zadnjih dveh letih obnesli poskusi
s hipertekstnimi gradivi za tudente 24.
V Chicagu so s pomočjo tudentov, ki so že končali
prvi letnik pravnega tudija, sestavili elektronski priročnik,
oblikovan s pomočjo hipertekstnega programskega orodja
Folio Views, ki je v angloamerikem svetu zelo uporabljan
sistem. Gradivo je bilo na prenosnih računalnikih, ki so
jih tudentje imeli s seboj na predavanjih. Leta 1994 je
bilo vključenih 28 tudentov, leta 1995 že 100,
v letu 96 pa je že 130 tudentov opremljenih s prenosnikom.
Del prenosnikov je financirala ola (za revneje tudente).
Gradivo vsebuje zbirke judikatov (casebooks), pravni slovar, pomožne
pripomočke, orodja za navajanje virov in drugo. Celotno
gradivo je hipertekstno prepleteno s povezavami. Postopoma vključujejo
cele knjige pravne teorije (kazensko, lastninsko, pogodbeno ipd.).
Vgrajen je tudi urejevalnik besedil in neposredna povezava z bazama
Lexis-Nexis in Westlaw. Pisni viri, vključeni v gradivo,
so tudi v elektronski obliki zadržali obliko, ki je kar najbolj
podobna knjižni (oblika črk, strani, otevilčenja...)
tako, da je bilo tudentom lahko preskakovati z elektronskih
na pisna gradiva in nazaj. tudentje niso vezani na delo
v določenem prostoru, ker ima ola omrežne priključke
po vseh prostorih.
=== zop === 24 več v: R. Shiels: Law
Students and Hypertext: One Law School's Model; Bileta'96 Conference
Proceedings, http://elj.warwick.ac.uk/elj/jilt/bileta/1996/3shiels/
=== kop ===
Program omogoča tudentom, da sami dodajajo
tiste hipertekstne povezave, ki se jim med tudijem zdijo
pomembne. Na ta način se klasično pisno gradivo
iz linearnega spreminja v mrežno povezano znanje:
tudentje prepoznavajo in sledijo bistveno snov, ki jo s
povezavami spreminjajo v mrežo znanj, teorij, povezanosti.
Takno gradivo tudentu laže predstavlja osrednjo
vlogo sinteze. Zaradi lažjega pomnjenja je vgrajen
označevalnik (highlighter), s katerim tudent barvno
ali oblikovno poudarja tiste dele besedil, ki so zanj posebej
pomembni. Nekateri tudentje so pred izpiti s pomočjo
elektronskega gradiva samodejno izdelali opomnike za izpite.
Zanimivo je, da so tudentje sami intenzivno
sodelovali pri pripravljanju in kasnejih popravkih v gradivu.
Kot poseben problem se je pokazalo neizenačeno računalniko
predznanje pri tudentih prvega letnika, kar je po nepotrebnem
obremenjevalo izvajalce.
Da bi razvijali elektronska gradiva za vsak letnik
oz. za posamezne predmetnike, bi bila prevelika obremenitev
za fakulteto, zato bi se bilo mogoče razbremeniti tudi
na ta način, da bi večji del hipertekstnih gradiv
izdajali že sami založniki (lahko vzporedno s
pisnimi gradivi). Fakultete bi jih morale le ustrezno metodoloko
spodbuditi, prepričani pa smo, da bodo založniki tudi
sami nali svoj poslovni motiv.
Računalniko podprto pravno raziskovanje (CALR: Computer Assisted legal Research)
Elektronski učni pripomočki in metode
se ne bodo uporabljali le v okviru predmeta "informatika".
Vsak profesor bo lahko za svoja predavanja določal elektronsko
dosegljive vire, s katerimi bodo tudenti delali bodisi na
fakulteti ali pa od doma. Posebna orodja naj bi pomagala profesorjem
pri pripravi elektronskih pripomočkov, kar bo zlasti pomembno
za tiste, ki so že vnaprej manj navdueni za uporabo
elektronske tehnologije. Nove metode poučevanja in pripomočki
morajo izrabiti vse uporabne zmogljivosti povezovanja v omrežjih,
interaktivno komuniciranje, večpredstavnost, hipertekst
ipd. Vključevanje novih tehnologij ima dvojen pomen:
prispevalo naj bi k večji učinkovitosti in uspenosti
pravnega poučevanja, po drugi strani pa bi bodočega
pravnika pripravljalo za njihovo uporabo v poklicnem delu. Ta
učinek izhaja tudi iz znanega dejstva, da je stopnja sprejetega
znanja pri učenju "z delom" okrog 80%, pri učenju
z branjem in posluanjem pa le 5-10%.
Vsaka uporabljena sodobna tehnologija naj pedagoko prikaže svojo strateko uporabnost (prirejeno po viru 8):
* Omrežja: hitrost in drugačen način dela pri pridobivanju, prenosu, shranjevanju in izmenjavi informacij. Spremenjen pojem fizične oddaljenosti in enotnost (združitev) prostora. Računalnik, ki ni povezan v omrežje, je le na pol uporabljen stroj. Uporabnost elektronske pote. Tehnoloko je vseeno, kje so podatki. Večja enakopravnost; posameznik in majhna skupina nista več izolirana. Bogateje komuniciranje med udeleženci. V primerjavi s CD pločami, ki so razmeroma statičen medij, je možno informacije v omrežju hitreje posodabljati.
* Interaktivne komunikacije: uporabnik prikazane informacije ne le preprosto pregleduje, ampak tudi vpliva nanje (kopiranje, analiza, manipulacije, kombiniranje podatkov, razpoiljanje...).
* Večpredstavnost: v svetu tiska gredo besede in slike po razmeroma ločeni poti. Pri prvih osebnih računalnikih je bilo e slabe: delovali so le v znakovnem načinu. Sodoben računalnik obravnava besedilo in sliko kot harmonični sestavini. Za elektronsko komuniciranje bo "besedna pismenost" premalo, saj bo treba enakovredno uporabljati besedilo, sliko, barvo, zvok, animacijo in e kaj. Kritični dejavnik pri izdelavi večpredstavnostnih učil je cena, ki je približno stokrat vija od izdelave tradicionalnih učnih gradiv.
* Hipermediji: v sporočila
je mogoče vgraditi povezave, ki pomagajo v trenutku preskočiti
v drugo vsebino, v drug prostor (drug čas?!), ali pa se
spet vrniti na izhodiče; med informacijami se
gibljemo asociativno. Tradicionalno besedilo ostaja v diskretnem
prostoru in je napisano za linearen način sprejemanja.
Hipertekst je ena od oblik interaktivnosti elektronskega medija:
prostorske omejitve (vsaj praktično) odpadejo, bralec se
po svoji izbiri giblje po vsebini; namesto, da bi mislil na naslednjo
stran, se giblje v smeri zamisli, ki jo zasleduje.
Predavanja oz. sodelovanje med tudenti in profesorji
se bo razirilo zunaj časa, predvidenega v učnih
načrtih. Posebna pridobitev bo skupinski rezultat (cooperative
learning, skupinska vaja), saj bodo v omrežnem okolju prispevki
vsakega tudenta dostopni vsem drugim. Tak način dela
bo odpiral dodatne možnosti tudentom, ki so iz kakrnega
koli razloga fizično daleč od ole (služba,
potovanje, fizična nezmožnost...). "Razgovori"
z e-poto bodo prinesli dodatno možnost tistim tudentom,
ki so manj zgovorni in se lažje izražajo pisno. Opozarjajo
pa na dejstvo, da je nekatere smotre predavanj laže uresničiti
z živim stikom (skupinsko istovetenje, zbujanje navduenja,
govorno utemeljevanje - gl. vir 11). Očitno je torej, da
ne smemo misliti, da bodo elektronski pripomočki izrinili
druge metode, ampak jih bodo le obogatili. V nasprotju s pomislekom,
da bo e-pota brezosebna, so ugotovili, da ugodno vpliva
na kulturo okolja in, da povečuje tevilo stikov med
člani organizacije; to je razumljivo, saj so sporočila
praviloma kraja (z manj balasta), morda pa je najpomembneje,
da poiljatelj in prejemnik nista vezana na določen
čas/termin, ko bosta poto poslala oz. brala. To lahko
storita kadarkoli in kjerkoli. E-pota navdui celo
tiste profesorje prava, ki jih računalniki ne zanimajo
(vir 11). Tehnično je mogoče določen krog
udeležencev (seminar, razred, tudijska skupina
)
omejiti s pomočjo preproste tehnologije strežnika
za elektronske diskusije (liste).
Seminarji po Internetu
Pred meseci se je avtor tega prispevka udeležil
seminarja, ki je hkrati potekal po vsem svetu. Udeleženci
in intruktorji se niso nikoli osebno videli. Snov je bila
vnaprej okvirno opredeljena in profesor je vsak delavnik z e-poto
poslal po eno besedilo za razpravo. Udeleženci so se vanjo
vključevali takrat, ko so imeli čas (to je bilo
tudi posledica različnih časovnih pasov). Prejeto
poto je vsakdo pregledoval takrat, ko mu je najbolj ustrezalo.
Praktične vaje so potekale deloma tako, da so bile vidne
vsem, deloma pa le med dvema sodelujočima udeležencema.
Knjižnica razposlanih oz. priporočenih besedil je
bila na določenem elektronskem naslovu in vsak udeleženec
jih je lahko po želji pregledoval ali snemal (downloading,
ftp). To je le nekaj najpomembnejih sestavin elektronskega
seminarja, ki ga je mogoče izvajati tudi v okviru pravnega
tudija. Na fakulteti pri tem ne bi lo le za obogatitev
metode učenja, temveč tudi za priučitev novi
tehnologiji sporočanja (e-pota ipd.). Nekatere prednosti
taknega poučevanja:
-tevilo udeležencev je lahko majhno ali
razmeroma veliko;
-za seminar ni potreben prostor (predavalnica), tehnično
je izvedba razmeroma preprosta (obstajati mora omrežna infrastruktura);
-seminar lahko zajame neomejen geografski prostor
(brez strokov potovanj), kar bo pomembno pri čedalje
pogostejih meduniverzitetnih programi;
-profesor in tudenti si lažje razporejajo
čas za delo; niso vezani na hkratno delo, zato ni potrebno
nobeno usklajevanje terminov; seminar ne zahteva bistvenih posegov
v organizacijo tudija;
-takna oblika seminarja je e zlasti utemeljena,
če gre za posebno temo, ki zanima le omejen krog oseb,
in bi bilo nerazumno organizirati seminar na vsaki fakulteti posebej;
v Sloveniji bi bilo mogoče s pomočjo elektronskega
seminarja hkrati za vse pravne ole racionalizirati dele
predmeta informatika (in ne samo tega predmeta);
-spročeno delo; nihče ni pod
pritiskom okolja ali prisotnih, pa tudi rok, v katerem se je treba
odzvati, ni določen;
-učinkovita spodbuda za skupinsko delo; skupinski
rezultati, dokumentirani v zapisanih e-sporočilih; brez
fotokopiranja si udeleženci izmenjujejo obsežne dokumente;
-sodelujejo lahko redni in "izredni" tudentje;
-zaradi načina dela, se udeleženci morajo
izražati v kratkih in jasnih pisnih sporočilih; premiljenost
pri oblikovanju trditev je večja; pisnemo izražanju
mora postati učinkoviteje; v sporočilih ni
vljudnostnih in podobnih socialnih okraskov;
-v primerjavi s telefonsko povezavo je e-pota
zelo poceni in je bolje dokumentirana;
-tudentje se mimogrede navadijo na uporabo
tehnologije, ki jo bodo potrebovali tudi v svojem poklicnem delu.
E-pota seveda ne more nadomestiti
učinkov, ki so možni med fizično prisotnimi
osebami: osebni stik učitelja s posameznim tudentom,
ustno izražanje, izražanje skozi gibe (obnaanje
telesa), neposredna odzivnost ipd25. Èe gre
za seminar z mednarodno udeležbo, je edina očitna
ovira neenako obvladovanje dogovorjenega jezika, kar nekatere
udeležence ovira, da bi se izrazili spontano in dovolj hitro.
Zato bo ta način dela prinesel izjemne prednosti zlasti
velikim območjem, kjer uporabljajo isti jezik.
=== zop === 25 Več
o taknem načinu dela v S. Taylor: Teaching a Law
Seminar over the Internet; Bileta'96 Conference, Proceedings,
http://elj.warwick.ac.uk/elj/jilt/bileta/1996/3taylor/
=== kop ===
Elektronski seminar je nova oblika poučevanja.
Po končanem poskusnem delovanju bo zahtevala od fakultet,
da bodo same ali skupaj z drugimi olami opredeli nekatere
najnujneje standarde organizacije dela in izvedbe. Taknih
standardov za verifikacijo elektronskih programov e nimajo
niti pri amerikem pravnikem združenju ABA (American
Bar Association), ki verificira pravne ole in njihove programe
(čeprav ugotavljajo, da so njihova pravila za verifikacijo
programov zastarela, obsedena z merjenjem minut in zahtevajo fizično
udeležbo tudentov v učilnicah).
Navidezna mobilnost
Posebno obliko telematskega učenja na velike
razdalje predvidevajo v evropskem prostoru26. Dosedanji
meduniverzitetni program ERASMUS, ki je temeljil na klasični
izmenjavi tudentov (bivanje v tujini), je zajel le okrog
5% evropskih tudentov (evropski = EU). Večje tevilo
tudentov ob hkrati nižjih strokih (brez potovanj
in strokov tudentov in dragih gostujočih profesorjev)
naj bi reil pristop, ki ga imenujejo učenje na daljavo
(teleteaching, telematics-based distance learning, ODL: open and
distance learning...). S kombiniranjem tehnologij satelitskih
povezav, audio in video konferenc, Interneta oz. WWW bodo dosegli
visoko gibljivost tudentov, profesorjev oz. znanja. Za dogovorjene
discipline (telekomunikacije, evropsko okoljevarstveno pravo in
evropsko literaturo) so pripravili 16-urne module, sodelujejo
pa profesorji petih univerz. Tehnoloko in pedagoko
gre za nadgrajen sistem prej opisanih seminarjev po Internetu.
Program Humanities je hibriden, saj deloma vključuje tudi
dejanska srečanja s profesorji, vendar nas v okviru tega
prispevka zanima uresničitev zamisli o navidezni gibljivosti,
ki veliko prispeva k večji kakovosti in pocenitvi tudija
- če omenimo le najvidneje učinke. Zanimivo
je, da so tudentje v okviru posamezne teme izdelali posebno
domačo stran za predstavitev skupine in z ustreznimi povezavami
na naslove, ki obravnavajo snov skupine.
=== zop === 26 Več
v: E. Schweighofer: Teleteaching in the EU Humanities Project,
Bileta'96 Conference Proceedings, http://elj.warwick.ac.uk/elj/jilt/bileta/1996/3scweig/
=== kop ===
Za uspeh teleučenja je ključnega pomena
uspeno povezovanje različnih komunikacijskih/informacijskih
tehnologij. Kot problematično omejitev je treba omeniti
razmeroma majhno tevilo sodelujočih tudentov
v isti "učilnici": omejitev je posledica zapletene
opreme. Zato je mogoče reči, da je tehnoloko
visoko podprto teleučenje ta trenutek e vedno najustrezneje
za omejeno tevilo sluateljev pri dokaj specializiranih
temah. Za profesorje in tudente je prvi pogoj, da vnaprej
obvladajo ključne sestavine nove tehnologije; kot najbolje
predznanje za ta namen pa se je pokazalo intenzivno predhodno
delo z Internetom.
Prvi pogoj za to, da bi se uveljavili elektronski
pripomočki za pravno olanje, je, da imajo ole
ustrezno elektronsko infrastrukturo, tudentje pa
svoj lastni ustrezno zmogljivi osebni računalnik.
Èe ugotavljamo, da se mora pouk na pravnih fakultetah za
korak premakniti proti naslednjemu stoletju, moramo to zahtevati
tako od fakultete kot tudi od tudentov. Revnejim tudentom
bo treba ustrezno pomagati (izposoja, učilnica na oli
ipd.).
Učenje prava na daljavo bo prineslo e eno zanimivo posledico: ker za tudenta ne bo več pomembno, kje se bo nahajal, bo želel nabirati znanje tam, kjer bo zanj najugodneje, najkoristneje, najuspeneje, najučinkoviteje, najugledneje ipd. Pojavila se bo večja konkurenca med fakultetami in kot pomemben sestavni del konkurenčne zmožnosti bo tudi obvladovanje informacijske tehnologije za bolje izobraževanje. Takne razmere bodo spodbuda za usklajevanje glede vrednotenja in priznavanja znanja med fakultetami.
K poglavjem: | Na vrh
|