Pravna informatika mag. Janez Toplišek


Informatika in informacijska tehnologija v študijskih programih pravnih fakultet (primerjalni pogled)

6. Vsebine študijskih programov na tujih pravnih fakultetah

Vsebino predmeta "pravna informatika" na pravnih fakultetah po svetu je neposredno težko primerjati. Podoba tega predmeta je v Evropi dosti bolj prepoznavna kot v ZDA, kjer na fakultetah kljub visoki povprečni ravni študija, ne najdemo izdelanega šolskega programa pravne informatike. To je deloma posledica meril pravniškega združenja ABA, po katerih se smejo predavati le predmeti "pravnega pomena" 14. Tista njihova učenja, ki bi jih pri nas uvrstili v pravno informatiko, pa so znanja za uporabo informacijske tehnologije v pravnem poklicu in raziskovanje pravnih virov. V ZDA v glavnem informatiko oz. uporabo pravne informacijske tehnologije ločujejo od pravnih vprašanj IT.

Omenjamo značilne skupine držav oz. pravnih sistemov, vendar izbire posameznih fakultet niso sistematične (po neki vnaprej izbrani metodologiji) - opisujemo primere, do katerih smo uspeli priti. Del snovi za to poglavje najdemo tudi v poglavju, ki opisuje dejavnost inštitutov za pravno informatiko po svetu.

6.1 Kanada, Velika Britanija in ZDA

Informacijska tehnologija vstopa v kanadsko pravno stroko z velikimi koraki15. Leta 1994 so poročali, da je osebne računalnike uporabljalo 50% pravnikov. Ob takem razvoju so se odzvale tudi pravne fakultete: do leta 1992 so imeli sedem letnih konferenc na temo "Računalniki in pravno šolanje". Prevladuje mnenje, da so pravne fakultete dolžne zagotavljati računalniško pismenost svojih diplomirancev. Pri tem omenjajo kot najnujnejša znanja: računalniško obdelavo besedil, e-pošto in raziskovanje najpomembnejših kanadskih in ameriških javnih podatkovnih baz za pravnike (QuickLaw, Canadian Law Online, Soquij, Lexis, Westlaw). Kanadske komercialne zbirke omogočajo fakultetam brezplačen ali cenen dostop. Splošno učenje za rabo baz je 10 do15 ur in zajema tudi Boolove operatorje idr., za vsako uporabljano bazo pa je predvideno še posebno uvajanje, ki je večidel obvezno za vse študente in je včasih vključeno v okvir predavanj "legal research and writing".

Računalniška predznanja novih študentov so čedalje večja, tako da morajo temu prilagajati usposabljanje za splošno rabo računalnikov in za rabo standardnih programskih paketov. Leta 1992 so začeli uvajati elektronske učne pripomočke, ki so se dobro obnesli. Omenjajo težave, ker je kanadski prostor razdeljen na common law in civilnopravno območje. Kot primer dobre podpore za delo pravnikov pa omenjajo Quebeški civilni zakonik, ki so ga izdali v hipertekstni obliki, tako da je povezan s komentarji in s sodno prakso. Še bolj izpopolnjene zbirke pa uporabnikom omogočajo zapisovanje opomb, ki se ohranijo tudi po tem, ko osnovno zbirko ažurirajo. Pričakujejo, da bodo takšni pripomočki pomembno vplivali tudi na pouk pravnih fakultet.

V Kanadi se zavedajo pomena omrežij (telekomunikacij) tudi pri pravnem šolanju. Študentje množično sodelujejo na pravniških elektronskih diskusijskih listah. Uvajajo poučevanje na daljavo (preko e-pošte), elektronsko razpošiljanje gradiv, uvajajo množico strežnikov za primarne in druge pravne vire, za večjo dostopnost razprav in raziskav in za izdajanje elektronskih časopisov. Kar več inštitutov se ukvarja z uporabo IT v pravu.

Angleško združenje BILETA16 je leta 1994 predlagalo takšne minimalne standarde za poučevanje "pravne informatike"(po viru 47):

A. Splošna znanja o informacijski tehnologiji

Temeljna računalniška znanja: namen in uporabnost operacijskega sistema (npr. DOS, Windows). Prenašanje datotek.

Urejanje besedil: minimalna znanja naj bi vključevala: izdelavo in shranjevanje besedil, oblikovanje besedila, prenašanje in kopiranje znotraj besedila in med besedili, združevanje dokumentov, jezikovno preverjanje in izpisovanje. Poudarjeno je upravljanje z datotekami in varnostno kopiranje.

Elektronska pošta: izdelava in pošiljanje sporočil; branje, shranjevanje, odgovarjanje, pošiljanje tretjemu in brisanje. Izpisovanje/ekstrahiranje sporočil. Elektronski prenos datotek.

Podatkovne baze: kako uporabiti standardni program za podatkovne zbirke in ga prilagoditi za svoje potrebe.

B. Posebej o informacijski tehnologiji za pravnike

Poizvedovanje po pravnih informacijah; uporaba javnih informacijskih sistemov, kot je LEXIS; uporaba zgoščenk s pravnimi informacijami.

Učenje s pomočjo računalnika (Computer Assisted Learning Packages).

C. Pravo informacijske tehnologije

Poudarjajo, da ta snov v podrobnostih ni predmet minimalnih standardov, je pa pomembno, da študentje prava spoznajo pomen nekaterih vprašanj, kot je npr. intelektualna lastnina pri programski opremi.

Opisani standardi so razmeroma skopi in postavljeni dokaj nizko, saj jih prekaša že znanje marsikaterega študenta prvega letnika. BILETA pojasnjuje, da obstajajo v Vel. Britaniji velike razlike med pravnimi fakultetami in da bodo tako postavljena izhodišča marsikateri pomagala šele prebiti led in uvesti katero izmed oblik usposabljanja za pravno informatiko. Večina angleških pravnih fakultet pa je dejansko visoko nad temi merili.

Pravni oddelek Univerze Durham, Vel. Britanija: za področje "law and computing" je nosilec predavanj posebni Center za pravo in računalništvo (o Centru gl. v 9. pogl.: Inštituti…). Predavanja imajo v 2. in 3. letniku študija, oblikovana pa so tako, da so bolj podobna evropski celinski pravni informatiki kot pa ameriškim programom s tega področja. Na področju računalniškega prava so snovi, kot npr. patentno in avtorsko pravo, poslovna skrivnost, računalniške pogodbe, računalniške škode, računalniški kriminal, varstvo podatkov. Drugi del predavanj pa je s področja kompjuterizacije pravne dejavnosti (npr. orodja za obdelavo dokumentov, podatkovne baze - tudi Lexis, ekspertni sistemi, elektronske komunikacije, elektronsko založništvo na sodiščih, v pravnih firmah in v policiji). Praktično delo poteka v računalnici Centra.

Na Univerzi Luton 17 v Vel. Britaniji imajo "Legal Information Systems/Computing Module". Traja po eno uro tedensko v 1. in 2. semestru. Poučevanje je usmerjeno praktično (workshop): študentje spoznajo različne računalniške rešitve, da se pripravljajo na bodoče delovno mesto, hkrati pa imajo na ta način pri roki uporabna orodja za pripravljanje pisnih nalog med študijem. Vsebina modula kaže na izrazito praktično usposabljanje:

1. semester: video in splošen uvod v delovanje računalnika, osnovna opravila z računalnikom (tudi operacijski sistem), Word za Windowse skozi delo s pravnimi besedili, Excel (osnove, grafi-predstavitev, proračun);

2. semester: Excel (obnovitev, podatkovna baza, računovodstvo, pravna podatkovna baza, revizija), program Dataease (uvod, graditev baze, povezovanje datotek, uporaba pri študiji pravnega primera), zaključna naloga.

Druga področja pravne informatike se prepletajo v drugih predavanjih: delo s sistemom Lexis je vključeno v modul "osebne in pravne veščine", kot del raziskovanja pravnih virov; v okviru pogodbenega prava uporabljajo v prvem letniku elektronske pripomočke (CAL tutorials); vsi pisni izdelki v okviru modula "pravni sistem in metode" morajo biti izdelani z računalniškim urejevalnikom besedil.

Združene države Amerike

V ZDA najdemo področje pravne informatike (v ožjem pomenu) oz. rabo informacijske tehnologije znotraj različnih predavanj in seminarjev (courses). Med posameznimi fakultetami so lahko značilne razlike, zato bomo skušali prikazati prevladujoče pristope, ki naj predstavijo bistvene vsebine in metode. Kot temeljni veščini, ki naj bi ju obvladal študent prvega letnika, obravnavajo raziskovanje pravnih virov in pripravljanje pravne dokumentacije (legal writing). V sodobnem pravnikovem okolju sta oba predmeta dokaj povezana z informacijsko tehnologijo.

Glede na pomen precedenčnih odločitev v njihovem pravnem sistemu (zasledili smo mnenje, da je ta sistem kaotičen), pri študiju poudarjajo raziskovanje pravnih virov (legal research). Na tem področju je v nekaterih primerih sistem brez elektronskih pripomočkov težko obvladljiv, zato se ponuja zanimiva domneva, da je prav računalniška informacijska tehnologija dala precedenčnemu sistemu nov zamah. V vsaki novi izdaji priročnikov ugotavljajo večji delež elektronskih metod in v najnovejših izdajah najdemo tudi razširjeno uporabo zgoščenk ter poizvedbe po Internetu18. Čedalje bolj vključujejo tudi mednarodnopravne in primerjalne vire; torej je tudi v ZDA viden učinek globalizacije pravnega prostora.

Pri poučevanju rabe informacijskih zbirk Lexis-Nexis ipd. fakultete nimajo enotnih pristopov. Marsikje poučujejo v prvem semestru raziskovanje po papirnih virih in v drugem semestru raziskovanje z Lexis oz. Westlaw. Med učitelji najdemo osebe iz podjetij, knjižničarje in celo študente zadnjih letnikov prava. Ponekod so usposabljanja obvezna, ponekod izbirna. Na fakulteti v Daytonu so pričeli s poskusom, pri katerem je bilo elektronsko raziskovanje pred tistim po knjigah, a rezultati še niso znani. Osnovni priročniki za pravno raziskovanje še vedno temeljijo na tiskanih virih. Menijo, da je razumevanje teh virov podlaga za razumevanje elektronskih sistemov za poizvedbe. Razen tega ugotavljajo, da so pisni viri zaenkrat edini splošno dostopni, razmeroma popolnejši in cenejši. Opozarjajo, da je treba pri vsakem raziskovanju najti pravo razmerje med elektronskim in pisnim poizvedovanjem, kajti eno lahko ponuja prednosti, ki jih drugo nima. Pretirano opiranje na (ceneno) elektronsko raziskovanje med študijem pravnika v poklicu kmalu strezni (ko vidi račun za poizvedbe v komercialni zbirki).

Vsebina in metode raziskovanja virov so kljub močnemu usmerjanju pravniških strokovnih združenj na nekaterih fakultetah sporne. Študijskemu programu "legal research" ponekod očitajo, da ima slab status (neustrezni predavatelji), slab delež v oceni študentovega uspeha in da študent po končanem prvem letu nima dosti možnosti, da bi veščine raziskovanja virov poglabljal ob drugih predmetih (glavni vzrok: zaokrožene zbirke sodnih odločitev, ki so potrebne za obvladovanje določenega študijskega predmeta in ki dobesedno "nadomeščajo knjižnico")19.

V povezavi s pravnimi viri je še en vidik, ki ga mora obvladati ameriški pravnik, in sicer zahteven sistem citiranja pravnih virov, pri čemer elektronske pravne informacije čedalje bolj vsiljujejo novo poenotenje, ki naj bi v enotni obliki razvidno zajelo pisne in elektronske navajane vire. Ni dovolj najti vsebinsko ustrezen precedent, treba je ugotavljati tudi njegovo kasnejše navajanje in morebitno spreminjanje. Prav sedaj se v ZDA precej ukvarjajo z reformo sistema navajanja virov.

Oblikovanje formaliziranih pravnih dokumentov se poučuje znotraj predmeta "legal writing". Pri pregledovanju in komentiranju pisnih nalog mnogi profesorji že uporabljajo e-pošto. Raziskovanje virov , pravno analizo in izdelavo pravne dokumentacije ponekod združujejo v predmetu "pravna praksa".

College of Law, Tucson, Arizona: ima tri vrste predmetov (predavanj): obvezne, priporočene temeljne in izbirne. Vsak od predmetov - ne glede na vrsto - ima vnaprej določeno vrednost, ki se upošteva v študijskem uspehu (credit units). Obvezna sta raziskovanje virov in pravni dokumenti - writing (v 1. in 2./3. letu). Med priporočenimi temeljnimi predmeti je bil med leti 1992-95 tudi "računalniki med študijem in v pravni praksi". Med izbirnimi predavanji najdemo:

-Informacijska tehnologija in pravosodje (IT kot breme in pridobitev v pravosodju, vpliv IT na sodno in administrativno delo).

-Vodenje pravne pisarne in tehnologija (sedanja in bodoča raba računalnikov v pisarni, pisarniška programska oprema, temeljne veščine vodenja pisarne, ki niso odvisne od tehnologije).

Fakulteta ima računalniški laboratorij že od leta 1989 (nahaja se v knjižnici, kjer je tudi zbirka pravnih zgoščenk). V sodelovanju s centrom za računalniško podprto usposabljanje (CALI: Center for Computer Assisted Legal Instruction) so pripravili številne računalniške pripomočke (vaje) za različna pravna področja: postopki, komercialni posli, dokazovanje, poklicna odgovornost, lastnina, oporoke ipd. Te računalniške vaje so namenjene predvsem trajnemu poklicnemu usposabljanju že zaposlenih pravnikov. Enoletna raba lekcije stane 50 USD, možno pa jih je sneti kar z modemom z BBSa Pravniškega združenja ali pa s fakultete.

Na šoli v Tucsonu je še posebej zanimiv projekt "Sodna dvorana in pravna pisarna prihodnosti". V zvezi s sodno dvorano navajajo tri pomembne funkcije: akademska (šolanje pravnikov, empirične raziskave), poklicna (predstavitve poklicnim pravnikom ter njihovo usposabljanje za nove tehnologije in metode dela), pomoč prizadetim osebam (iskanje načinov, kako v sodni dvorani pomagati fizično prizadetim osebam, da bi se lahko polnovredno vključevali v postopke). Tehnologije, ki jih preskušajo: tehnike prikazovanja/predstavitve, računalniški dostop do spisov, prepisovanje v realnem času, video zapisovanje, navidezna sodna dvorana - udeleženci so v stiku le s pomočjo tehnologije. Na področju tehnologije pravne pisarne preskušajo: tehnike za zmanjšanje količine papirja (imaging), spremljanje/nadziranje poteka postopkov (work flow), komunikacije (telefaks, EFT, telefonsko sporočanje, e-pošta, video konferenca), večpredstavnostne rešitve, izboljšanje osebne učinkovitosti (vključene so tudi psihologija, sociologija in ekonomika), računalniško podprto raziskovanje pravnih virov20.

Pravni vidiki informacijske tehnologije in sorodnih novih tehnologij se v ZDA poučujejo ločeno od rabe IT v pravu (informatics law, computer law).

Na John Marshall Law School, Chicago, IL, se študentje lahko specializirajo na več področjih, in sicer:
-Računalnik in pravo
-Informacijsko pravo in politika
-Pravo medijev
-Pravica do zasebnosti
-Pravo kibernetskega prostora: uvod, e-pošta, www in newsgroups, odškodninska odgovornost v kibernetskem prostoru, svoboda govora, kriminal in varnost, zasebnost in anonimnost, šifriranje, elektronsko poslovanje, pristojnost in pravno urejanje kibernetskega prostora, avtorsko pravo in nadzor nad informacijami, pravila v zvezi z imeni domen in reševanje sporov, standardi etike in lastnina, izbira prava…). Oceno seminarja sestavljajo: predstavitev v razredu (30%), kratko pisno poročilo (10%), pisna razprava 15-25 strani (50%) in splošna ocena sodelovanja (10%).

Pravna fakulteta Univerze v Chicagu je imela v letu 1996 poseben seminar za pravo kibernetskega prostora (http://www-law.lib.uchicago.edu/cyberlaw/). Teme 10-tedenskega seminarja:
-Poglavja iz socialnih teorij
-Narava kibernetskih skupnosti
-Anarhična skupnost
-Posameznik v kibernetskem prostoru
-Vprašanja zasebnosti
-Varstvo podatkov
-Svoboda govora, spodobnost
-Intelektualna lastnina
-Pravo kibernetskega prostora, suverenost, razvoj v prihodnosti.

Na pravni fakultetu Univerze Columbia, New York, imajo študentje za posamezna predavanja domače strani na Internetu. Tam so objavljeni urniki, vsebine programov, priporočena gradiva, odgovori na pogosto postavljena vprašanja (FAQ) in morebiten elektronski način dela oz. stikov s predavatelji. Na domači strani so včasih objavljene tudi vse naloge, izdelane pri predmetu. Pri predavanjih za legal research in legal writing smo opazili opombo, da uporabo elektronske domače strani ne zahteva šola in da tisti, ki tega medija ne bo izrabil, ne bo prikrajšan ali v slabšem položaju. Ta "klavzula" je odraz problema, ki se pojavlja na vseh področjih uvajanja elektronskega poslovanja: vprašanje enake dostopnosti do novega medija (iz kakršnega koli razloga, vključno z malomarnostjo) ter prednosti oz. prikrajšanja, ki iz takega razmerja izhajajo. Pri uvajanju elektronskih oblik poučevanja bodo šole morale zagotoviti enake možnosti tako da bodo študente pravočasno usposabljale, nekatera predznanja morda postavile kot razviden predpogoj, pomagale pri nabavi/dostopu do potrebne opreme, pomagale pri delu ipd.

V 1. letniku sta obvezni dve 2-urni usposabljanji za elektronsko poizvedovanje po pravnih virih Westlaw in Lexis (individualno v knjižnici). Med računalniško-pravnimi predmeti najdemo: telekomunikacijsko pravo (z ustavnopravnimi vidiki svobode govora in protimonopolov; o upravnem urejanju te tehnologije), računalniki-zasebnost-ustava (nekatera pravna razmerja med ustavo in tehnološko revolucijo, šifriranje in zasebnost v povezavi s preiskovalnimi/poizvedovalnimi dejanji varnostnih služb, novi mediji, spolna zasebnost in kibernetski prostor; potrebno je osnovno znanje o delu z Internetom), računalniki in pravo (pravna pravila, ki se nanašajo na rabo računalnika, intelektualna lastnina glede programske in instrumentalne opreme, patenti na področju šifrirnih tehnik, ekonomika intelektualne lastnine in ekonomika monopolov, pravna vprašanja javne rabe šifrirnih tehnik; pri tem seminarju je obvezna pisna naloga, katere predstavitev pred razredom je zaželena).

6.2 Evropske kontinentalne države

Norveška - Oslo: Prva predavanja iz snovi "computers and law" so imeli že leta 1970. Poudarjala so predvsem računalniško podprte pravne IS. Samostojno katedro za pravno informatiko so ustanovili leta 1988. Vodilno vlogo pri dodiplomskem in podiplomskem programu pravne informatike ima NRCCL - Raziskovalni center za pravno informatiko (gl. v 9. pogl. o inštitutih). V okviru programa ERASMUS imajo poseben program za tuje študente. Za vse študente organizirajo predavanja o uporabi informacijskih storitev (leta 1992 se jih je udeležilo okrog 450). Predavanja iz pravne informatike so v 3. in 5. študijskem letniku. Sestavljata jih dve skupini: informacijsko pravo (pogodbeno pravo in pravo intelektualne lastnine) in pravna informatika (varstvo podatkov, pravni informacijski sistemi, komunikacijski procesi). Predmet ni obvezen, letno pa opravlja izpit iz te snovi okrog 30 študentov. V 5. letniku lahko študent izpit nadomesti z raziskovalno nalogo iz pravne informatike Tako so pritegnili veliko mladih raziskovalcev. Leta 1993 so ustanovili medfakultetni magistrski študij iz pravne informatike, ki vključuje obvezne izpite s področij družbenih ved, prava in informatike.

Na Pravni fakulteti Humboldtove univerze v Berlinu že več let prirejajo predavanja na temo pravne informatike. Tudi pri njih menijo, da je pravna informatika (Rechtsinformatik) sestavljen predmet, pri katerem se komaj ločljivo prepletata avtomatizacija pravnih dejavnosti in pravna vprašanja računalništva. Nimajo posebne katedre za pravno informatiko, študijski program vodi Inštitut za pravo informacijskih in komunikacijskih tehnik. Od leta 1993 imajo sistematične cikluse predavanj iz določenih izbranih tem, npr.:
-Pravna informatika in informacijsko pravo
-Pravne banke podatkov
-Varstvo podatkov
-Izbrana vprašanja računalniškega prava
-Informacijska tehnologija v pravni praksi
-Pravna vprašanja Interneta
-Nemška in tuja judikatura ("zur informationellen Selbstbestimmung")
-Elektronsko založništvo za pravnike
-Civilnopravna vprašanja računalniškega prava…

Študenti, ki prisostvujejo tem predavanjem, smejo svojo obvezno prakso opraviti na področju pravne informatike.

Na bolgarskih pravnih fakultetah poučujejo predmete, ki se imenujejo pravna informatika, informacije in pravo, IT in pravo, pravni problemi telekomunikacij/komuniciranja, pravna vprašanja Interneta, oglaševalsko pravo. Profesorica, ki je to sporočila, predava na več fakultetah hkrati. Pomembno se jim zdi, da programe vsako leto dopolnjujejo.

Na Madžarskem (1993 21) je pet pravnih šol. Med njimi sta v ospredju glede pravne informatike Budimpešta in Pecs. Profesorji pogrešajo nacionalno organizacijo, ki bi jim pomagala usklajevati delo, razen tega pa bi skrbela za skupna gradiva, za svetovanje in stike s tujimi izvedenci ipd. V Budimpešti je na PF Oddelek za statistiko in pravno informatiko (to je podobna vsebinska povezava kot na zagrebški PF). Od leta 1992 imajo obvezen enosemestrski predmet informatike. Na Inštitutu za podiplomske pravne študije so leta 1993 prvič ponudili štiri semestre predavanj iz pravne informatike. Nekaj tem:
-Organizacijske metode (orgware)
-Informacijska tehnologija
-Računalniška tehnika
-Birotehnika
-Obdelava besedil
-Številske preglednice
-Podatkovne baze
-Kazenskopravni IS
-Sodni IS
-Informacije in zakonodaja
-Varstvo podatkov

Na pravni fakulteti v mestu Pecs so pričeli s predavanji informatike leta 1986. Od leta 1988 imajo za ta predmet stalnega profesorja. Sprva so bila obvezna enosemestrska predavanja po eno uro tedensko, kasneje pa so ta predmet spremenili v izbirnega. Leta 1993 se je predavanj udeleževalo po 60 študentov. Sprememba je omogočila več ur dela z manjšimi skupinami, zato se je kakovost pouka zboljšala. Večji del snovi, ki jo navajajo za leto 1993, je precej podoben splošnemu računalniškemu tečaju:
-Osnovna znanja o strojni opremi
-Računalnik v omrežju; e-pošta
-Operacijski sistem DOS
-Okolje Windows
-Obdelava besedil s programi WordPerfect in Framework
-Urejanje podatkovne baze (Framework)
-Uporaba javnih pravnih IS (iskanje podatkov)
-Varstvo podatkov in svoboda informacij
-Hipertekstni sistemi

6.3 Druge države

V Južni Afriki so v letu 1993 pri pravnem študiju prvič uvedli usposabljanje za delo z urejevalniki besedil, delo s CD ROM-om (pravna zbirka podatkov) in z drugimi programi, ki so pomembni za pravnike (Univerza Witwatersrand).

V Avstraliji (1994) ni skupne institucionalne oblike za usklajevanje glede uporabe IT na pravnih šolah (PF in pravni oddelki na drugih fakultetah), je pa precej neformalnega usklajevanja med fakultetami. Čeprav so Avstralci za Severnimi Američani drugi največji uporabniki Interneta, so bili študenti prava leta 1994 še vedno zelo slabo povezani s to možnostjo. Na fakulteti v N. S. Walesu morajo študentje po dvakrat absolvirati raziskovanje pravnih virov in izdelovanje pravnih dokumentov (writing), in sicer v prvem in zadnjem letu študija. Oba predmeta sta tesno povezana z uporabo IT. Za računalniško raziskovanje pravnih virov je namenjenih 30 ur v učnem laboratoriju s 25 računalniki. Nacionalne primarne vire imajo tudi na zgoščenkah. Študentje brezplačno uporabljajo nacionalna pravna informacijska sistema SCALE in Info-One, kot tudi ameriška Lexis in Westlaw. Okrog polovica vseh pravnih šol ima izbirna predavanja o kompjuterizaciji prava. Na fakulteti N.S.Wales imajo izbirna dodiplomska in podiplomska predavanja iz snovi: hipertekstni in drugi sistemi za iskanje pravnih dokumentov, informacijska podpora za vodenje sporov, samodejni prenosi nepremičnin, državna uprava, sojenje… Podobne tečaje/predavanja imajo še na nekaterih avstralskih pravnih šolah. Glede na velikost avstralskega pravnega prostora ni čudno, da so razvili razmeroma poceni elektronske pripomočke za pravno šolanje.22

V Kostariki traja celoten pravni študij pet let, pravno informatiko imajo v 4. letniku kot samostojen, izbirni predmet; načrtujejo precejšnjo posodobitev tega poučevanja.

6.4 Države bivše Jugoslavije

Z nobeno pravno fakulteto na Hrvaškem nam ni uspelo navezati neposrednega stika, tako da podatke navajamo po poročilu pravnika-znanca. Na Pravni fakulteti v Zagrebu (stanje oktobra 1996) je bila informatika doslej neobvezen predmet, od leta 1996 pa je obvezen, in sicer skupaj s statistiko v 2. letniku. To je zelo zanimiva povezava, katere dejanske učinke pa bi bilo mogoče oceniti le, če bi poznali trajanje v urah, pa tudi podrobnejšo razmejitev vsebin in dejansko izvedbo. Na Višji upravni šoli v Zagrebu sta ta dva predmeta ločena. Od 2000 študentov v Zagrebu se jih je doslej okrog 500-600 udeleževalo vaj v računalnici, ki ima 16 AT486, povezanih v mrežo. Povezave z Internetom učilnica še nima.

Okvirna vsebina učnega programa na PF v Zagrebu:
-osrednja snov so pravni IS (upravni, socialni, pravosodni)
-zgodovinski razvoj informatizacije
-osnove delovanja IT
-splošna teorija sistemov, kibernetika, HW in SW
-osnove teorije informacij - matematični pristop
-načela za kreiranje pravne dokumentacije in datotek
-banke podatkov; mrežni in hierarhični model
-računalniška omrežja
-načela snovanja IS v upravi in pravosodju
-ekonomija IS
-varstvo baz podatkov
-nomotehnika
-vprašanja dokumentalistike in arhivistike
-računalniški kriminal
V programu ni videti dosti snovi o pravnih vidikih informatike/IT.

Na PF v Beogradu 23 poučujejo pravno informatiko v 3. letniku kot samostojen predmet v okviru katedre Sociologija prava. Program predvideva tudi praktično delo z računalniki (4 študenti na en PC) in obvezno seminarsko nalogo. Zaradi mednarodne blokade države dosedanje generacije študentov niso delale z Internetom. Bistvene sestavine učnega programa 1995/96 so:
-sistemski pristop v pravu (kibernetika, splošna teorija sistemov, teorija informacij, teorija upravljanja);
-geneza pravne informatike (jurimetrija, kibernetika in pravo, pravna informatika doma in po svetu);
-pravo v informacijskem okolju (informacijska tehnologija, IT in pravo, področja uporabe pravne informatike);
-informacijski sistemi (splošno, gradnja pravnih IS, primerjalni pregled pravnih IS, jugoslovanske izkušnje in načrti);
-pravna informatika in upravno pravo (nova metodološka in tehnološka stvarnost, kibernetska modelistika in upravna funkcija, informatizacija uprave, upravni postopek in informatika, avtomatizirane upravne evidence, načrti za informatizacijo državnih organov…);
-pravni vidiki varstva podatkov v računalniških IS (pravo zasebnosti, pravna regulativa, primerjalnopravni pogled, ombudsman, stanje v Srbiji).


OPOMBE:
14. E-sporočilo: S. Erdelez, predavateljica za "Legal informatics" na University of Texas, Austin, maj 1995 [nazaj]
15. Večino podatkov povzemamo po viru E.Mackaay in D.Poulin: Information Technology in Canadian Legal Education, The Law Technology Journal, let. 3, št. 2, april 1994 [nazaj]
16. BILETA: The British and Irish Legal Education Technology Association. Stalne skupine združenja so: CAL (računalniško podprto učenje), podatkovne zbirke, IT in pravo, pravo in umetna inteligenca, Internet. Združenje je bilo ustanovljeno leta 1986; spodbujalo naj bi uporabo tehnologije pri pravnem študiju. Te cilje uresničuje tako, da spodbuja raziskovalne projekte, zagotavlja informacije v zvezi s tehnologijo pri pravnem razvoju, podpira specializirane publikacije, sodeluje pri organiziranju vsakoletne konference (11 doslej), objavlja pisna poročila o razmerju tehnologije in prava, sodeluje z združenjem učiteljev prava in z drugimi akademskimi organizacijami. BILETA združuje skoraj vse pravne šole v Vel. Britaniji in tudi nekatere zunanje. Sedež in tehnično vodstvo je na Univerzi Warwick (gl. http://ltc.law.warwick.ac.uk/). [nazaj]
17. E-sporočilo: Max Young, Head, Dept. of Law, University of Luton, 13.8.1996 [nazaj]
18. M.L.Cohen, K.C.Olson: Legal Research, West Publishing, 1996, str.V. [nazaj]
19. L.M.V.Brandt: The MacCrate Report and the Teaching of Legal research; Texas Wesleyan Law Review, Summ. 1995, 2, 123 [nazaj]
20. Podrobneje gl. na naslovu http://www.law.arizona.edu/courses.html/. [nazaj]
21. Z. Balogh: Information Technology in Law in Hungary; Law Technology Journal, oktober 1993, let. 3, št. 1 [nazaj]
22. G.Greenleaf: Information Technology in Australian law teaching; Law Technology Journal, let. 3, št. 2, april 1994 [nazaj]
23. Prijazno je sodeloval prof. Stevan Lilić, lilicnomos.ius.bg.ac.yu [nazaj]



K poglavjem:
Na vrh

Kazalo
1-3
4-5
7
8
9
10
11
12
13-14
15-16

Na prvo domačo stran
Elektronsko poslovanje
Elektronski podpis
Elektronski pravni viri
Poklicno / osebno