Pravna informatika | mag. Janez Topliek |
Informatika in informacijska tehnologija v tudijskih
programih pravnih fakultet (primerjalni pogled)
6. Vsebine tudijskih programov na tujih pravnih fakultetah
Vsebino predmeta "pravna informatika" na pravnih fakultetah
po svetu je neposredno težko primerjati. Podoba tega
predmeta je v Evropi dosti bolj prepoznavna kot v ZDA, kjer na
fakultetah kljub visoki povprečni ravni tudija, ne
najdemo izdelanega olskega programa pravne informatike.
To je deloma posledica meril pravnikega združenja ABA,
po katerih se smejo predavati le predmeti "pravnega pomena"
14. Tista
njihova učenja, ki bi jih pri nas uvrstili v pravno informatiko,
pa so znanja za uporabo informacijske tehnologije v pravnem poklicu
in raziskovanje pravnih virov. V ZDA v glavnem informatiko oz.
uporabo pravne informacijske tehnologije ločujejo od pravnih
vpraanj IT.
Omenjamo značilne skupine držav oz. pravnih sistemov,
vendar izbire posameznih fakultet niso sistematične (po
neki vnaprej izbrani metodologiji) - opisujemo primere, do katerih
smo uspeli priti. Del snovi za to poglavje najdemo tudi v poglavju,
ki opisuje dejavnost intitutov za pravno informatiko po
svetu.
6.1 Kanada, Velika Britanija in ZDA
Informacijska tehnologija vstopa v kanadsko pravno stroko
z velikimi koraki15.
Leta 1994 so poročali, da je osebne računalnike
uporabljalo 50% pravnikov. Ob takem razvoju so se odzvale tudi
pravne fakultete: do leta 1992 so imeli sedem letnih konferenc
na temo "Računalniki in pravno olanje".
Prevladuje mnenje, da so pravne fakultete dolžne zagotavljati
računalniko pismenost svojih diplomirancev. Pri tem
omenjajo kot najnujneja znanja: računalniko
obdelavo besedil, e-poto in raziskovanje najpomembnejih
kanadskih in amerikih javnih podatkovnih baz za pravnike
(QuickLaw, Canadian Law Online, Soquij, Lexis, Westlaw). Kanadske
komercialne zbirke omogočajo fakultetam brezplačen
ali cenen dostop. Splono učenje za rabo baz je 10
do15 ur in zajema tudi Boolove operatorje idr., za vsako uporabljano
bazo pa je predvideno e posebno uvajanje, ki je večidel
obvezno za vse tudente in je včasih vključeno
v okvir predavanj "legal research and writing".
Računalnika predznanja novih tudentov so čedalje
večja, tako da morajo temu prilagajati usposabljanje za
splono rabo računalnikov in za rabo standardnih programskih
paketov. Leta 1992 so začeli uvajati elektronske učne
pripomočke, ki so se dobro obnesli. Omenjajo težave,
ker je kanadski prostor razdeljen na common law in civilnopravno
območje. Kot primer dobre podpore za delo pravnikov pa
omenjajo Quebeki civilni zakonik, ki so ga izdali v hipertekstni
obliki, tako da je povezan s komentarji in s sodno prakso. e
bolj izpopolnjene zbirke pa uporabnikom omogočajo zapisovanje
opomb, ki se ohranijo tudi po tem, ko osnovno zbirko ažurirajo.
Pričakujejo, da bodo takni pripomočki pomembno
vplivali tudi na pouk pravnih fakultet.
V Kanadi se zavedajo pomena omrežij (telekomunikacij) tudi
pri pravnem olanju. tudentje množično
sodelujejo na pravnikih elektronskih diskusijskih listah.
Uvajajo poučevanje na daljavo (preko e-pote), elektronsko
razpoiljanje gradiv, uvajajo množico strežnikov
za primarne in druge pravne vire, za večjo dostopnost razprav
in raziskav in za izdajanje elektronskih časopisov. Kar
več intitutov se ukvarja z uporabo IT v pravu.
Angleko združenje BILETA16 je leta 1994 predlagalo takne minimalne standarde za poučevanje "pravne informatike"(po viru 47):
A. Splona znanja o informacijski tehnologiji
Temeljna računalnika znanja: namen in uporabnost operacijskega sistema (npr. DOS, Windows). Prenaanje datotek.
Urejanje besedil: minimalna znanja naj bi vključevala: izdelavo in shranjevanje besedil, oblikovanje besedila, prenaanje in kopiranje znotraj besedila in med besedili, združevanje dokumentov, jezikovno preverjanje in izpisovanje. Poudarjeno je upravljanje z datotekami in varnostno kopiranje.
Elektronska pota: izdelava in poiljanje sporočil; branje, shranjevanje, odgovarjanje, poiljanje tretjemu in brisanje. Izpisovanje/ekstrahiranje sporočil. Elektronski prenos datotek.
Podatkovne baze: kako uporabiti standardni program za podatkovne zbirke in ga prilagoditi za svoje potrebe.
B. Posebej o informacijski tehnologiji za pravnike
Poizvedovanje po pravnih informacijah; uporaba javnih informacijskih sistemov, kot je LEXIS; uporaba zgočenk s pravnimi informacijami.
Učenje s pomočjo računalnika (Computer Assisted Learning Packages).
C. Pravo informacijske tehnologije
Poudarjajo, da ta snov v podrobnostih ni predmet minimalnih standardov, je pa pomembno, da tudentje prava spoznajo pomen nekaterih vpraanj, kot je npr. intelektualna lastnina pri programski opremi.
Opisani standardi so razmeroma skopi in postavljeni dokaj nizko,
saj jih prekaa že znanje marsikaterega tudenta
prvega letnika. BILETA pojasnjuje, da obstajajo v Vel. Britaniji
velike razlike med pravnimi fakultetami in da bodo tako postavljena
izhodiča marsikateri pomagala ele prebiti led
in uvesti katero izmed oblik usposabljanja za pravno informatiko.
Večina anglekih pravnih fakultet pa je dejansko visoko
nad temi merili.
Pravni oddelek Univerze Durham, Vel. Britanija: za področje
"law and computing" je nosilec predavanj posebni Center
za pravo in računalnitvo (o Centru gl. v 9. pogl.:
Intituti
). Predavanja imajo v 2. in 3. letniku tudija,
oblikovana pa so tako, da so bolj podobna evropski celinski pravni
informatiki kot pa amerikim programom s tega področja.
Na področju računalnikega prava so snovi,
kot npr. patentno in avtorsko pravo, poslovna skrivnost, računalnike
pogodbe, računalnike kode, računalniki
kriminal, varstvo podatkov. Drugi del predavanj pa je s področja
kompjuterizacije pravne dejavnosti (npr. orodja za obdelavo dokumentov,
podatkovne baze - tudi Lexis, ekspertni sistemi, elektronske komunikacije,
elektronsko založnitvo na sodičih, v pravnih
firmah in v policiji). Praktično delo poteka v računalnici
Centra.
Na Univerzi Luton 17 v Vel. Britaniji imajo "Legal Information Systems/Computing Module". Traja po eno uro tedensko v 1. in 2. semestru. Poučevanje je usmerjeno praktično (workshop): tudentje spoznajo različne računalnike reitve, da se pripravljajo na bodoče delovno mesto, hkrati pa imajo na ta način pri roki uporabna orodja za pripravljanje pisnih nalog med tudijem. Vsebina modula kaže na izrazito praktično usposabljanje:
1. semester: video in sploen uvod v delovanje računalnika, osnovna opravila z računalnikom (tudi operacijski sistem), Word za Windowse skozi delo s pravnimi besedili, Excel (osnove, grafi-predstavitev, proračun);
2. semester: Excel (obnovitev, podatkovna baza, računovodstvo, pravna podatkovna baza, revizija), program Dataease (uvod, graditev baze, povezovanje datotek, uporaba pri tudiji pravnega primera), zaključna naloga.
Druga področja pravne informatike se prepletajo v drugih
predavanjih: delo s sistemom Lexis je vključeno v modul
"osebne in pravne večine", kot del raziskovanja
pravnih virov; v okviru pogodbenega prava uporabljajo v prvem
letniku elektronske pripomočke (CAL tutorials); vsi pisni
izdelki v okviru modula "pravni sistem in metode" morajo
biti izdelani z računalnikim urejevalnikom besedil.
Združene države Amerike
V ZDA najdemo področje pravne informatike (v ožjem
pomenu) oz. rabo informacijske tehnologije znotraj različnih
predavanj in seminarjev (courses). Med posameznimi fakultetami
so lahko značilne razlike, zato bomo skuali prikazati
prevladujoče pristope, ki naj predstavijo bistvene vsebine
in metode. Kot temeljni večini, ki naj bi ju obvladal
tudent prvega letnika, obravnavajo raziskovanje pravnih
virov in pripravljanje pravne dokumentacije (legal writing). V
sodobnem pravnikovem okolju sta oba predmeta dokaj povezana z
informacijsko tehnologijo.
Glede na pomen precedenčnih odločitev v njihovem
pravnem sistemu (zasledili smo mnenje, da je ta sistem kaotičen),
pri tudiju poudarjajo raziskovanje pravnih virov (legal
research). Na tem področju je v nekaterih primerih sistem
brez elektronskih pripomočkov težko obvladljiv, zato
se ponuja zanimiva domneva, da je prav računalnika
informacijska tehnologija dala precedenčnemu sistemu nov
zamah. V vsaki novi izdaji priročnikov ugotavljajo večji
delež elektronskih metod in v najnovejih izdajah najdemo
tudi razirjeno uporabo zgočenk ter poizvedbe
po Internetu18.
Čedalje bolj vključujejo tudi mednarodnopravne in
primerjalne vire; torej je tudi v ZDA viden učinek globalizacije
pravnega prostora.
Pri poučevanju rabe informacijskih zbirk Lexis-Nexis ipd.
fakultete nimajo enotnih pristopov. Marsikje poučujejo
v prvem semestru raziskovanje po papirnih virih in v drugem semestru
raziskovanje z Lexis oz. Westlaw. Med učitelji najdemo
osebe iz podjetij, knjižničarje in celo tudente
zadnjih letnikov prava. Ponekod so usposabljanja obvezna, ponekod
izbirna. Na fakulteti v Daytonu so pričeli s poskusom,
pri katerem je bilo elektronsko raziskovanje pred tistim po knjigah,
a rezultati e niso znani. Osnovni priročniki za pravno
raziskovanje e vedno temeljijo na tiskanih virih. Menijo,
da je razumevanje teh virov podlaga za razumevanje elektronskih
sistemov za poizvedbe. Razen tega ugotavljajo, da so pisni viri
zaenkrat edini splono dostopni, razmeroma popolneji
in ceneji. Opozarjajo, da je treba pri vsakem raziskovanju
najti pravo razmerje med elektronskim in pisnim poizvedovanjem,
kajti eno lahko ponuja prednosti, ki jih drugo nima. Pretirano
opiranje na (ceneno) elektronsko raziskovanje med tudijem
pravnika v poklicu kmalu strezni (ko vidi račun za poizvedbe
v komercialni zbirki).
Vsebina in metode raziskovanja virov so kljub močnemu usmerjanju
pravnikih strokovnih združenj na nekaterih fakultetah
sporne. tudijskemu programu "legal research" ponekod
očitajo, da ima slab status (neustrezni predavatelji),
slab delež v oceni tudentovega uspeha in da tudent
po končanem prvem letu nima dosti možnosti, da bi
večine raziskovanja virov poglabljal ob drugih predmetih
(glavni vzrok: zaokrožene zbirke sodnih odločitev,
ki so potrebne za obvladovanje določenega tudijskega
predmeta in ki dobesedno "nadomečajo knjižnico")19.
V povezavi s pravnimi viri je e en vidik, ki ga mora obvladati
ameriki pravnik, in sicer zahteven sistem citiranja pravnih
virov, pri čemer elektronske pravne informacije čedalje
bolj vsiljujejo novo poenotenje, ki naj bi v enotni obliki razvidno
zajelo pisne in elektronske navajane vire. Ni dovolj najti vsebinsko
ustrezen precedent, treba je ugotavljati tudi njegovo kasneje
navajanje in morebitno spreminjanje. Prav sedaj se v ZDA precej
ukvarjajo z reformo sistema navajanja virov.
Oblikovanje formaliziranih pravnih dokumentov se poučuje
znotraj predmeta "legal writing". Pri pregledovanju
in komentiranju pisnih nalog mnogi profesorji že uporabljajo
e-poto. Raziskovanje virov , pravno analizo in izdelavo
pravne dokumentacije ponekod združujejo v predmetu "pravna
praksa".
College of Law, Tucson, Arizona: ima tri vrste predmetov (predavanj): obvezne, priporočene temeljne in izbirne. Vsak od predmetov - ne glede na vrsto - ima vnaprej določeno vrednost, ki se upoteva v tudijskem uspehu (credit units). Obvezna sta raziskovanje virov in pravni dokumenti - writing (v 1. in 2./3. letu). Med priporočenimi temeljnimi predmeti je bil med leti 1992-95 tudi "računalniki med tudijem in v pravni praksi". Med izbirnimi predavanji najdemo:
-Informacijska tehnologija in pravosodje (IT kot breme in pridobitev v pravosodju, vpliv IT na sodno in administrativno delo).
-Vodenje pravne pisarne in tehnologija (sedanja in bodoča raba računalnikov v pisarni, pisarnika programska oprema, temeljne večine vodenja pisarne, ki niso odvisne od tehnologije).
Fakulteta ima računalniki laboratorij že od
leta 1989 (nahaja se v knjižnici, kjer je tudi zbirka pravnih
zgočenk). V sodelovanju s centrom za računalniko
podprto usposabljanje (CALI: Center for Computer Assisted Legal
Instruction) so pripravili tevilne računalnike
pripomočke (vaje) za različna pravna področja:
postopki, komercialni posli, dokazovanje, poklicna odgovornost,
lastnina, oporoke ipd. Te računalnike vaje so namenjene
predvsem trajnemu poklicnemu usposabljanju že zaposlenih
pravnikov. Enoletna raba lekcije stane 50 USD, možno pa jih
je sneti kar z modemom z BBSa Pravnikega združenja
ali pa s fakultete.
Na oli v Tucsonu je e posebej zanimiv projekt "Sodna
dvorana in pravna pisarna prihodnosti". V zvezi s sodno dvorano
navajajo tri pomembne funkcije: akademska (olanje pravnikov,
empirične raziskave), poklicna (predstavitve poklicnim
pravnikom ter njihovo usposabljanje za nove tehnologije in metode
dela), pomoč prizadetim osebam (iskanje načinov,
kako v sodni dvorani pomagati fizično prizadetim osebam,
da bi se lahko polnovredno vključevali v postopke). Tehnologije,
ki jih preskuajo: tehnike prikazovanja/predstavitve, računalniki
dostop do spisov, prepisovanje v realnem času, video zapisovanje,
navidezna sodna dvorana - udeleženci so v stiku le s pomočjo
tehnologije. Na področju tehnologije pravne pisarne preskuajo:
tehnike za zmanjanje količine papirja (imaging),
spremljanje/nadziranje poteka postopkov (work flow), komunikacije
(telefaks, EFT, telefonsko sporočanje, e-pota, video
konferenca), večpredstavnostne reitve, izboljanje
osebne učinkovitosti (vključene so tudi psihologija,
sociologija in ekonomika), računalniko podprto raziskovanje
pravnih virov20.
Pravni vidiki informacijske tehnologije in sorodnih novih tehnologij
se v ZDA poučujejo ločeno od rabe IT v pravu (informatics
law, computer law).
Na John Marshall Law School, Chicago, IL, se tudentje
lahko specializirajo na več področjih, in sicer:
-Računalnik in pravo
-Informacijsko pravo in politika
-Pravo medijev
-Pravica do zasebnosti
-Pravo kibernetskega prostora: uvod, e-pota, www
in newsgroups, odkodninska odgovornost v kibernetskem prostoru,
svoboda govora, kriminal in varnost, zasebnost in anonimnost,
ifriranje, elektronsko poslovanje, pristojnost in pravno
urejanje kibernetskega prostora, avtorsko pravo in nadzor nad
informacijami, pravila v zvezi z imeni domen in reevanje
sporov, standardi etike in lastnina, izbira prava
). Oceno
seminarja sestavljajo: predstavitev v razredu (30%), kratko pisno
poročilo (10%), pisna razprava 15-25 strani (50%) in splona
ocena sodelovanja (10%).
Pravna fakulteta Univerze v Chicagu je imela v letu 1996
poseben seminar za pravo kibernetskega prostora (http://www-law.lib.uchicago.edu/cyberlaw/).
Teme 10-tedenskega seminarja:
-Poglavja iz socialnih teorij
-Narava kibernetskih skupnosti
-Anarhična skupnost
-Posameznik v kibernetskem prostoru
-Vpraanja zasebnosti
-Varstvo podatkov
-Svoboda govora, spodobnost
-Intelektualna lastnina
-Pravo kibernetskega prostora, suverenost, razvoj v prihodnosti.
Na pravni fakultetu Univerze Columbia, New York, imajo
tudentje za posamezna predavanja domače strani na
Internetu. Tam so objavljeni urniki, vsebine programov, priporočena
gradiva, odgovori na pogosto postavljena vpraanja (FAQ)
in morebiten elektronski način dela oz. stikov s predavatelji.
Na domači strani so včasih objavljene tudi vse naloge,
izdelane pri predmetu. Pri predavanjih za legal research in legal
writing smo opazili opombo, da uporabo elektronske domače
strani ne zahteva ola in da tisti, ki tega medija ne bo
izrabil, ne bo prikrajan ali v slabem položaju.
Ta "klavzula" je odraz problema, ki se pojavlja na vseh
področjih uvajanja elektronskega poslovanja: vpraanje
enake dostopnosti do novega medija (iz kakrnega koli razloga,
vključno z malomarnostjo) ter prednosti oz. prikrajanja,
ki iz takega razmerja izhajajo. Pri uvajanju elektronskih oblik
poučevanja bodo ole morale zagotoviti enake možnosti
tako da bodo tudente pravočasno usposabljale, nekatera
predznanja morda postavile kot razviden predpogoj, pomagale pri
nabavi/dostopu do potrebne opreme, pomagale pri delu ipd.
V 1. letniku sta obvezni dve 2-urni usposabljanji za elektronsko
poizvedovanje po pravnih virih Westlaw in Lexis (individualno
v knjižnici). Med računalniko-pravnimi predmeti
najdemo: telekomunikacijsko pravo (z ustavnopravnimi vidiki svobode
govora in protimonopolov; o upravnem urejanju te tehnologije),
računalniki-zasebnost-ustava (nekatera pravna razmerja
med ustavo in tehnoloko revolucijo, ifriranje in zasebnost
v povezavi s preiskovalnimi/poizvedovalnimi dejanji varnostnih
služb, novi mediji, spolna zasebnost in kibernetski prostor;
potrebno je osnovno znanje o delu z Internetom), računalniki
in pravo (pravna pravila, ki se nanaajo na rabo računalnika,
intelektualna lastnina glede programske in instrumentalne opreme,
patenti na področju ifrirnih tehnik, ekonomika intelektualne
lastnine in ekonomika monopolov, pravna vpraanja javne rabe
ifrirnih tehnik; pri tem seminarju je obvezna pisna naloga,
katere predstavitev pred razredom je zaželena).
6.2 Evropske kontinentalne države
Norveka - Oslo: Prva predavanja iz snovi "computers
and law" so imeli že leta 1970. Poudarjala so predvsem
računalniko podprte pravne IS. Samostojno katedro
za pravno informatiko so ustanovili leta 1988. Vodilno vlogo pri
dodiplomskem in podiplomskem programu pravne informatike ima NRCCL
- Raziskovalni center za pravno informatiko (gl. v 9. pogl. o
intitutih). V okviru programa ERASMUS imajo poseben program
za tuje tudente. Za vse tudente organizirajo predavanja
o uporabi informacijskih storitev (leta 1992 se jih je udeležilo
okrog 450). Predavanja iz pravne informatike so v 3. in 5. tudijskem
letniku. Sestavljata jih dve skupini: informacijsko pravo (pogodbeno
pravo in pravo intelektualne lastnine) in pravna informatika (varstvo
podatkov, pravni informacijski sistemi, komunikacijski procesi).
Predmet ni obvezen, letno pa opravlja izpit iz te snovi okrog
30 tudentov. V 5. letniku lahko tudent izpit nadomesti
z raziskovalno nalogo iz pravne informatike Tako so pritegnili
veliko mladih raziskovalcev. Leta 1993 so ustanovili medfakultetni
magistrski tudij iz pravne informatike, ki vključuje
obvezne izpite s področij družbenih ved, prava in
informatike.
Na Pravni fakulteti Humboldtove univerze v Berlinu že
več let prirejajo predavanja na temo pravne informatike.
Tudi pri njih menijo, da je pravna informatika (Rechtsinformatik)
sestavljen predmet, pri katerem se komaj ločljivo prepletata
avtomatizacija pravnih dejavnosti in pravna vpraanja računalnitva.
Nimajo posebne katedre za pravno informatiko, tudijski program
vodi Intitut za pravo informacijskih in komunikacijskih
tehnik. Od leta 1993 imajo sistematične cikluse predavanj
iz določenih izbranih tem, npr.:
-Pravna informatika in informacijsko pravo
-Pravne banke podatkov
-Varstvo podatkov
-Izbrana vpraanja računalnikega prava
-Informacijska tehnologija v pravni praksi
-Pravna vpraanja Interneta
-Nemka in tuja judikatura ("zur informationellen Selbstbestimmung")
-Elektronsko založnitvo za pravnike
-Civilnopravna vpraanja računalnikega prava
tudenti, ki prisostvujejo tem predavanjem, smejo svojo obvezno
prakso opraviti na področju pravne informatike.
Na bolgarskih pravnih fakultetah poučujejo predmete,
ki se imenujejo pravna informatika, informacije in pravo, IT in
pravo, pravni problemi telekomunikacij/komuniciranja, pravna vpraanja
Interneta, oglaevalsko pravo. Profesorica, ki je to sporočila,
predava na več fakultetah hkrati. Pomembno se jim zdi,
da programe vsako leto dopolnjujejo.
Na Madžarskem (1993 21)
je pet pravnih ol. Med njimi sta v ospredju glede pravne
informatike Budimpeta in Pecs. Profesorji pogreajo
nacionalno organizacijo, ki bi jim pomagala usklajevati delo,
razen tega pa bi skrbela za skupna gradiva, za svetovanje in stike
s tujimi izvedenci ipd. V Budimpeti je na PF Oddelek za
statistiko in pravno informatiko (to je podobna vsebinska povezava
kot na zagrebki PF). Od leta 1992 imajo obvezen enosemestrski
predmet informatike. Na Intitutu za podiplomske pravne tudije
so leta 1993 prvič ponudili tiri semestre predavanj
iz pravne informatike. Nekaj tem:
-Organizacijske metode (orgware)
-Informacijska tehnologija
-Računalnika tehnika
-Birotehnika
-Obdelava besedil
-tevilske preglednice
-Podatkovne baze
-Kazenskopravni IS
-Sodni IS
-Informacije in zakonodaja
-Varstvo podatkov
Na pravni fakulteti v mestu Pecs so pričeli s predavanji
informatike leta 1986. Od leta 1988 imajo za ta predmet stalnega
profesorja. Sprva so bila obvezna enosemestrska predavanja po
eno uro tedensko, kasneje pa so ta predmet spremenili v izbirnega.
Leta 1993 se je predavanj udeleževalo po 60 tudentov.
Sprememba je omogočila več ur dela z manjimi
skupinami, zato se je kakovost pouka zboljala. Večji
del snovi, ki jo navajajo za leto 1993, je precej podoben splonemu
računalnikemu tečaju:
-Osnovna znanja o strojni opremi
-Računalnik v omrežju; e-pota
-Operacijski sistem DOS
-Okolje Windows
-Obdelava besedil s programi WordPerfect in Framework
-Urejanje podatkovne baze (Framework)
-Uporaba javnih pravnih IS (iskanje podatkov)
-Varstvo podatkov in svoboda informacij
-Hipertekstni sistemi
6.3 Druge države
V Južni Afriki so v letu 1993 pri pravnem tudiju
prvič uvedli usposabljanje za delo z urejevalniki besedil,
delo s CD ROM-om (pravna zbirka podatkov) in z drugimi programi,
ki so pomembni za pravnike (Univerza Witwatersrand).
V Avstraliji (1994) ni skupne institucionalne oblike za
usklajevanje glede uporabe IT na pravnih olah (PF in pravni
oddelki na drugih fakultetah), je pa precej neformalnega usklajevanja
med fakultetami. Čeprav so Avstralci za Severnimi Američani
drugi največji uporabniki Interneta, so bili tudenti
prava leta 1994 e vedno zelo slabo povezani s to možnostjo.
Na fakulteti v N. S. Walesu morajo tudentje po dvakrat absolvirati
raziskovanje pravnih virov in izdelovanje pravnih dokumentov (writing),
in sicer v prvem in zadnjem letu tudija. Oba predmeta sta
tesno povezana z uporabo IT. Za računalniko raziskovanje
pravnih virov je namenjenih 30 ur v učnem laboratoriju
s 25 računalniki. Nacionalne primarne vire imajo tudi na
zgočenkah. tudentje brezplačno uporabljajo
nacionalna pravna informacijska sistema SCALE in Info-One, kot
tudi amerika Lexis in Westlaw. Okrog polovica vseh pravnih
ol ima izbirna predavanja o kompjuterizaciji prava. Na fakulteti
N.S.Wales imajo izbirna dodiplomska in podiplomska predavanja
iz snovi: hipertekstni in drugi sistemi za iskanje pravnih dokumentov,
informacijska podpora za vodenje sporov, samodejni prenosi nepremičnin,
državna uprava, sojenje
Podobne tečaje/predavanja
imajo e na nekaterih avstralskih pravnih olah. Glede
na velikost avstralskega pravnega prostora ni čudno, da
so razvili razmeroma poceni elektronske pripomočke za pravno
olanje.22
V Kostariki traja celoten pravni tudij pet let, pravno
informatiko imajo v 4. letniku kot samostojen, izbirni predmet;
načrtujejo precejnjo posodobitev tega poučevanja.
6.4 Države bive Jugoslavije
Z nobeno pravno fakulteto na Hrvakem nam ni uspelo navezati neposrednega stika, tako da podatke navajamo po poročilu pravnika-znanca. Na Pravni fakulteti v Zagrebu (stanje oktobra 1996) je bila informatika doslej neobvezen predmet, od leta 1996 pa je obvezen, in sicer skupaj s statistiko v 2. letniku. To je zelo zanimiva povezava, katere dejanske učinke pa bi bilo mogoče oceniti le, če bi poznali trajanje v urah, pa tudi podrobnejo razmejitev vsebin in dejansko izvedbo. Na Viji upravni oli v Zagrebu sta ta dva predmeta ločena. Od 2000 tudentov v Zagrebu se jih je doslej okrog 500-600 udeleževalo vaj v računalnici, ki ima 16 AT486, povezanih v mrežo. Povezave z Internetom učilnica e nima.
Okvirna vsebina učnega programa na PF v Zagrebu:
-osrednja snov so pravni IS (upravni, socialni, pravosodni)
-zgodovinski razvoj informatizacije
-osnove delovanja IT
-splona teorija sistemov, kibernetika, HW in SW
-osnove teorije informacij - matematični pristop
-načela za kreiranje pravne dokumentacije in datotek
-banke podatkov; mrežni in hierarhični model
-računalnika omrežja
-načela snovanja IS v upravi in pravosodju
-ekonomija IS
-varstvo baz podatkov
-nomotehnika
-vpraanja dokumentalistike in arhivistike
-računalniki kriminal
V programu ni videti dosti snovi o pravnih vidikih informatike/IT.
Na PF v Beogradu 23
poučujejo pravno informatiko v 3. letniku kot samostojen
predmet v okviru katedre Sociologija prava. Program predvideva
tudi praktično delo z računalniki (4 tudenti
na en PC) in obvezno seminarsko nalogo. Zaradi mednarodne blokade
države dosedanje generacije tudentov niso delale z
Internetom. Bistvene sestavine učnega programa 1995/96
so:
-sistemski pristop v pravu (kibernetika, splona teorija
sistemov, teorija informacij, teorija upravljanja);
-geneza pravne informatike (jurimetrija, kibernetika in pravo,
pravna informatika doma in po svetu);
-pravo v informacijskem okolju (informacijska tehnologija, IT
in pravo, področja uporabe pravne informatike);
-informacijski sistemi (splono, gradnja pravnih IS, primerjalni
pregled pravnih IS, jugoslovanske izkunje in načrti);
-pravna informatika in upravno pravo (nova metodoloka in
tehnoloka stvarnost, kibernetska modelistika in upravna
funkcija, informatizacija uprave, upravni postopek in informatika,
avtomatizirane upravne evidence, načrti za informatizacijo
državnih organov
);
-pravni vidiki varstva podatkov v računalnikih IS
(pravo zasebnosti, pravna regulativa, primerjalnopravni pogled,
ombudsman, stanje v Srbiji).
OPOMBE:
14. E-sporočilo: S. Erdelez, predavateljica
za "Legal informatics" na University of Texas, Austin,
maj 1995 [nazaj]
15. Večino podatkov povzemamo po viru
E.Mackaay in D.Poulin: Information Technology in Canadian Legal
Education, The Law Technology Journal, let. 3, t. 2, april
1994 [nazaj]
16. BILETA: The British and Irish Legal Education
Technology Association. Stalne skupine združenja so: CAL
(računalniko podprto učenje), podatkovne zbirke,
IT in pravo, pravo in umetna inteligenca, Internet. Združenje
je bilo ustanovljeno leta 1986; spodbujalo naj bi uporabo tehnologije
pri pravnem tudiju. Te cilje uresničuje tako, da
spodbuja raziskovalne projekte, zagotavlja informacije v zvezi
s tehnologijo pri pravnem razvoju, podpira specializirane publikacije,
sodeluje pri organiziranju vsakoletne konference (11 doslej),
objavlja pisna poročila o razmerju tehnologije in prava,
sodeluje z združenjem učiteljev prava in z drugimi
akademskimi organizacijami. BILETA združuje skoraj vse pravne
ole v Vel. Britaniji in tudi nekatere zunanje. Sedež
in tehnično vodstvo je na Univerzi Warwick (gl. http://ltc.law.warwick.ac.uk/).
[nazaj]
17. E-sporočilo: Max Young, Head,
Dept. of Law, University of Luton, 13.8.1996 [nazaj]
18. M.L.Cohen, K.C.Olson: Legal Research,
West Publishing, 1996, str.V. [nazaj]
19. L.M.V.Brandt: The MacCrate Report and
the Teaching of Legal research; Texas Wesleyan Law Review, Summ.
1995, 2, 123 [nazaj]
20. Podrobneje gl. na naslovu http://www.law.arizona.edu/courses.html/.
[nazaj]
21. Z. Balogh: Information Technology in
Law in Hungary; Law Technology Journal, oktober 1993, let. 3,
t. 1 [nazaj]
22. G.Greenleaf: Information Technology in
Australian law teaching; Law Technology Journal, let. 3, t.
2, april 1994 [nazaj]
23. Prijazno je sodeloval prof. Stevan Lilić,
lilicnomos.ius.bg.ac.yu [nazaj]
K poglavjem: | Na vrh |