Pravna informatika | mag. Janez Topliek |
Pojem računalnika pismenost običajno pomeni
temeljna splona znanja iz računalnitva.
To ni trajno in za vse primere opredeljen pojem, saj je njegovo
vsebino mogoče spremljati glede na stopnjo ole, področje
dela, čas (tehnoloki razvoj) ipd. Druga definicija
pravi, da gre za "celotno razumevanje, večine
in navade, ki jih nekdo potrebuje, če hoče učinkovito
delovati znotraj določene socialne vloge, ki neposredno
ali posredno vključuje računalnike"41.
V Vel. Britaniji se glede potrebnih znanj na pravnih fakultetah
zavzemajo za pragmatično in gibljivo opredelitev,
in sicer, da je računalniko usposobljen (competent)
tisti, ki kot uporabnik računalnika zna opraviti delo,
ki se od njega zahteva/pričakuje (Bileta Report 1996, tč.
2).
=== zop === 41Minnesota Educational Computing
Consortium - po viru 46, str. 974 === kop ===
Kasneje se je pojavil e pojem informacijska pismenost,
kar je oznaka za obvladovanje celotne potrebne informacijske tehnologije
in informacijski virov. V večini držav so v osemdesetih
letih računalniko opismenjevanje vključili
v redne olske programe na različnih stopnjah.
Če govorimo o pismenosti na pravni fakulteti, bi morali
imeti jasno predstavo tako o vhodni kot tudi o izhodni
informacijski pismenosti. Vhodno pismenost ugotavljamo in
po potrebi izenačujemo ob začetku tudija,
predstavo o izhodni pismenosti pa uresničujemo z učnim
načrtom pravne informatike. Izhodna pismenost je pod stalnim
pritiskom pričakovanj pravnih poklicev oz. delodajalcev,
neustrezna izhodna znanja pa izpostavljajo bodoče pravnike
nepotrebnim tveganjem ("diplomiranci bi morali biti zanimivi
za bodoče delodajalce"). Ta konkurenčni pritisk
je seveda močneji v državah, kjer diplomira
preveč pravnikov (npr. v ZDA). Za Slovenijo vsaj v letu
1996 e ne moremo trditi, da jih diplomira preveč.
Za računalniko pismenost se uporablja tudi izraz računalnika kompetentnost (Computer competency, Computerkompetenz), ki poudarja vidike zmogljivosti, učinkovitosti, ustvarjalnosti oz. zmožnost za opravljanje bodočega poklica. Menimo, da vsi izrazi, ki vključujejo besedo "računalniki", preveč poudarjajo vidik instrumentalne in programske opreme, premalo pa vidik obravnavanja informacij, kar je smisel informatike. Kot sestavine informacijskih večin 42 navajajo:
1. identifikacijo problema
2. lociranje gradiva
3. pridobitev informacij
4. analizo, interpretacijo informacij
5. primerjavo virov
6. organiziranje in shranjevanje informacij
7. presojo, oceno smisla
8. predstavitev informacij
=== zop === 42Po J. Howard: Information
Skills and the Secondary Curriculum; The British Library Board;
Univ. Press Cambridge, 1991 === kop ===
V Avstriji je bil e leta 1991 sploen pojav, da tudentje
prava niso imeli nobenih znanj o IT, medtem ko imajo v letu 1996
praktično vsi osnovna znanja, ki jih je mogoče med
tudijem e poglabljati, tako da tudentje lahko
na področju IT razmeroma hitro napredujejo (po viru 38).
V ZDA sta že leta 1985 skoraj dve tretjini tudentov
prava zatrjevali, da so računalniko pismeni43,
najslabe pa je bilo stanje v prvih letnikih. Večina
jih je menila, da je najpotrebneje znanje tisto s področja
raziskovanja pravnih virov. Angleka raziskava iz leta 1991
je ugotovila takno računalniko pismenost med
diplomiranci pravnih fakultet (Jackson Report):
Ocena | Skupina firm Warwick | Skupina firm Liverpool |
Zelo dobro | ||
Dobro | ||
Zadovoljivo | ||
Slabo | ||
Zelo slabo |
=== zop === 43 L.R. Reskin: A Portrait of America's Law Students, ABA Journal, maj 1985 === kop ===
Slovenske osnovne in srednje ole dosegajo pri računalnikem pouku, odvisno od usmeritev oz. opremljenosti, različne rezultate. Vpraanje je, ali diplomanti srednjih ol, ki se vpisujejo na slovenske pravne fakultete, premorejo ustrezno predznanje (zlasti glede na predstave o pravni informatiki, ki jih predlaga ta prispevek). Za določneja sklepanja bi bile potrebne kakne empirične raziskave, ki pa jih nismo nali. Ni mogoče pričakovati, da bo vsaka srednja ola lahko zagotavljala ustrezna informacijska predznanja za vsako možno fakulteto. Da bi bilo tudijsko delo na pravni fakulteti uspeneje, bi bilo treba storiti dvoje:
* spremljati informacijska predznanja na novo vpisanih tudentov;
* poskrbeti za izenačitev predznanj, e preden bi se tudentje začeli ukvarjati s pravno informatiko;
* če bi bile ugotovljene prevelike razlike med na novo
vpisanimi, bi bilo treba s testi ugotoviti, kateri tudentje
bi potrebovali predhodno dodatno usposabljanje (morda kot pogoj
za vpis predmeta pravna informatika).
Če želimo izpeljati gornje korake, potrebujemo:
* izhodično raziskavo o informacijskih predznanjih generacije, ki se vpisuje,
* temeljito izdelan učni načrt, z jasno predstavo
o njegovi vlogi v okviru pravnega tudija in o njegovem vsakoletnem
prilagajanju.
Ni pa dovolj, če spremljamo le informacijsko pismenost
tudentov. Informacijska tehnologija na pravni fakulteti
namreč ne more uspeno podpirati tudijskih ciljev,
če tudi profesorji ne obvladajo nove tehnologije.
Zaradi njihove vloge bi morali zanje postaviti e vija
merila o usposobljenosti kot za izhodno pismenost diplomantov.
Seveda pa bi morali imeti profesorji v takni vlogi tudi
ustrezno možnost uporabljati opremo. Angleki standardi
za profesorje PF predvidevajo, da mora imeti vsak pravni akademik
stalen dostop do računalnika, s katerim lahko: obdeluje
pravna besedila, poilja in sprejema elektronsko poto,
se vključuje v Internet in druge omrežne informacijske
sisteme, elektronsko dosega knjižnične kataloge svoje
univerze (Bileta report, tč.6.1).
V ZDA načrtujejo, da se bo v prihodnjem desetletju računalnika
pismenost e povečala, in da bo lasten računalnik
pogoj za vpis na pravne fakultete (gl. vir 28, tč. I c).
Menijo tudi, da za vijo izhodično tudentsko
pismenost ni odgovorna pravna fakulteta, da pa bodo fakultete
morale pomagati profesorjem pri izboljanju njihovega informacijskega
znanja.
11.2 Računalnika in druga potrebna oprema pravnih
ol; standardi
Potrebni viri in dejanske možnosti lahko deloma vplivajo
na zasnovo in izvedbo predloženega učnega načrta
pravne informatike. Pomen informacijske tehnologije v življenju
izjemno raste, zato bi moral biti temu primeren tudi tudijski
program pravne informatike. Menimo, da se je s samostojnostjo
Slovenije pomen kakovostnega pravnega tudija le e
povečal. Ali je res mogoče odgovornost za nezadostne
pogoje dela na tako pomembnem področju pripisovati predvsem
tistim, ki bi jih bili dolžni zagotoviti? Fakulteta, ki ne
bo imela jasnih razvojnih predstav na tem področju, tudi
ne bo mogla pričakovati, da bo okolje, ki skrbi za pogoje
dela na oli, pomagalo uresničiti njene nedorečene
predstave.
V Vel. Britaniji vidijo reitev za izboljanje razmer
v usklajenem nastopu glede skupnih najmanjih standardov.
Pokrovitelji preprosto ne morejo spregledati standardov, ki so
dogovorjeni med tevilnimi fakultetami ali celo na nacionalni
ravni. Dejanska opremljenost pravnih fakultet je v Vel. Britaniji
zelo različna. tudentje Pravne fakultete v Leedsu
imajo npr. dostop do več kot 50 računalnikov v dveh
učilnicah in v knjižnici (dodatno e podiplomci
in raziskovalci). V Angliji je bilo leta 1991 priporočeno
razmerje med tudenti prava in računalniki 15:1, medtem
ko naj bi bilo v letu 1996 vsaj 10:1. V začetku devetdestih
let so angleke pravne fakultete povprečno porabile
14.000 £ letno za računalniko strojno opremo
(= 32.600 DEM = 2,940.000 SIT = cca 10 PC-jev) oz. je bilo priporočeno,
naj za tehnologijo na enega tudenta računajo 150£
(ok. 31.000 SIT). Fakultetam so priporočali, naj za te
namene poičejo zunanje (dodatne) vire, saj redni
notranji viri teh načrtov niso mogli pokrivati.
Ne glede na to, da je po tehnoloki in pedagoki plati
e marsikaj nedorečeno, je že danes očitno,
da bodo potrebna precejnja vlaganja, če bo
pravna fakulteta želela slediti predvidevanjem iz visoko
razvitih držav. Po amerikih standardih bi bil potreben
za vsakih 100 omrežnih računalnikov po en tehnik -
vzdrževalec. Če bi npr. želeli, da bi imelo vsako
delovno mesto v učilnici omrežni dostop, bi po oceni
iz ZDA potrebovali 20-50.000 USD na učilnico. Zato vsaj
za zdaj v ZDA bolj razmiljajo o tem, da bi sodobneje opremili
knjižnice, kot osrednja zbiraliča za iskanje
informacij, in o tem, da bi za začetek opremili vsaj po
eno učilnico, ki bi lahko ponudila sodobno laboratorijsko
okolje za uporabo IT. Strinjati se moramo z Američani,
da je treba vsako takno vlaganje vnaprej preveriti glede
"donosnosti": ali bodo vložki ob danih in predvidljivih
metodah tudijskega in raziskovalnega dela povrnjeni? Ali
bi bilo treba velikim vložkom prilagoditi tudi vsebino in
metode dela?
11.3 Feminizacija pravnih poklicev in informacijska tehnologija
Čeprav je delež žensk v večini poklicev
v Sloveniji razmeroma visok, je ta ugotovitev stalno prisotna
zlasti v pravni stroki. Med diplomiranci PF v Ljubljani je npr.
razmerje mokih in žensk tako:
diplome | vsi | |||
1991 | ||||
1992 | ||||
1993 | ||||
1994 | ||||
1995 | ||||
Skupaj |
V zadnjih 5 letih je bilo torej med diplomiranci 65% žensk,
ta odstotek pa se v zadnjih letih le počasi znižuje.
Po naem mnenju pa se delež pravnic v nekaterih pravnih
poklicih poveča tudi zato, ker se del mokih diplomirancev
preusmeri v opravljanje nalog, ki ženske manj privlačijo
(nepravno - komercialno, menedžersko delo ipd.).
Ne glede na razloge, ostaja dejstvo, da je v nekaterih pravnih poklicih nadpovprečno veliko žensk. To navajamo zaradi nekega drugega dejstva: v svetu so raziskave nedvomno dokazale, da imajo ženske drugačen odnos do informacijske tehnologije kot moki. Nekaj primerov:
* V Nemčiji ugotavljajo, da med mladino, ki se ukvarja z računalniki, prevladujejo moki. To razmerje je e izraziteje med izvedenci; v letih 1978/79 je bil delež žensk-tudentk informatike v ZRN skoraj 20%, leta 1994 pa le 10-14%; kljub dodatnim propagandnim prijemom in dejstvu, da informatikov primanjkuje, tega razmerja niso mogli spremeniti.
* Najnoveja raziskava v Sloveniji je pokazala, da je med
uporabniki Interneta 76% mokih (1996, http://www.ris.org).
V zbirki obiskovalcev slovenske računalniko-informacijske
prireditve INFOS smo nali 76% mokih44.
=== zop === 44Tel. obv. oktober 1996,
Andrej Jus, INFOS, Ljubljana. === kop ===
* Ugotovili so, da dekleta v nižjih olah kljub visokemu
začetnemu zanimanju kmalu popustijo in do računalnikov
razvijejo odklonilno staliče. Čisto ženski
tečaji pa so dokazali, da ja vzroke za tak odnos v veliki
meri treba iskati v razmerju z mokimi soolci in učitelji.
Torej način poučevanja in odnos mokih soudeležencev
lahko slabo vpliva na razmerje žensk do informatike.45
=== zop === 45 Iz gradiva: Studienführer
Informatik, Universität Kaiserslautern, 1994. === kop ===
* Poseben odnos žensk pa ne velja le za računalnitvo
oz. informatiko, temveč nasploh za nove tehnologije - to
je posebej raziskovano področje. Ugotavljajo, da imajo
dekleta manj dostopa do računalnikov, da tudi pri informatiki
veljajo vnaprejnje predstave o moki in ženski
vlogi, da se ženske ob računalniku počutijo
manj gotove ipd. 46
=== zop === 46 The International Encyclopedia
of Education, 2nd Ed., Pergamon, 1994, "Gender and New Technology",
str. 2423-2427; velik del razprave se nanaa na odnos žensk
do računalnitva.=== kop ===
V Sloveniji je delež zaposlenih žensk nasploh zelo visok,
zato je vpraanje, ali lahko tuje ugotovitve brez pridržkov
veljajo tudi pri nas (manjka domačih raziskav).
Navajamo jih zaradi visokega deleža pravnic in tudi zato,
da med pravnim tudijem oz. kasneje pri poklicnem usposabljanju
ne bi ponavljali napak, ki so jih v svetu že ugotovili in
jih skuajo popravljati. Poenostavljeno razglaanje
med akcijami za usposabljanje zaposlenih pravnikov, če
da jih bo delo z računalniki razbremenilo, da bo njihovo
delo lažje ipd., je enostransko zavajanje z vidika delodajalca.
S staliča delojemalca lahko postavimo drugo poenostavljeno
resnico: potrebna bodo dodatna in stalna usposabljanja, delo z
računalnikom bo delovne postopke intenziviralo, dovoljeno
bo manj odstopanj (napak), odgovornost bo e večja,
fizične obremenitve bodo v bistvu večje, skratka:
računalnik bo prinesel dodatne obremenitve! Če je
delojemalec ženska, ki mora po službi opravljati e
en poklic, je problem jasen. Obe omenjeni resnici sta seveda enostranski,
uporabili pa smo ju zato, da bi opozorili na določeno tveganje
pri poučevanju/usposabljanju pravnic na področju
informatike.
Tudi v tujini navajajo, da je prvi korak pri premagovanju razkoraka
med spoloma na področju informatike poznavanje vzrokov
in možnih napak. Predlagajo ustrezneje pristope pri
poučevanju, kar lahko uporabimo tudi pri poučevanju
pravne informatike na pravni fakulteti. Nekaj napotkov, ki jih
povzemamo po viru 46, ne bo odveč. Tako je npr. treba:
- poudarjati večje možnosti v karieri,
- navajati dovolj različnih praktičnih primerov,
med katerimi so nekateri bližji ženskam,
- izogibati se primerom, pri katerih se delo z računalniki
istoveti s programiranjem, matematiko in znanostjo,
- skrbeti za negovanje enakopravnih modelov vlog mokega
in ženske,
- skrbeti, da ženske in moki prebijejo ob tipkovnici
enak čas (če so skupine meane),
- kooperativen način poučevanja namesto tekmovalnega,
ki ženskam manj ustreza,
- odstranjevati predstave o računalnici kot "mokem
terenu",
- omogočiti enako dostopnost do računalnikov...
11.4 Raznolikost poklicnih usmeritev pravnikov
Pravne in druge večine, ki jih potrebuje pravnik,
so v dokajnji meri odvisne tudi od vrste poklica, ki ga
pravnik dejansko opravlja. V pravnih dejavnostih je možen
razpon različnih poklicev izjemno irok. To deloma
otežuje načrtovanje učnih načrtov na
pravni fakulteti. Za področje informacijske tehnologije
povsod po svetu velja, da bo pomen informacijske usposobljenosti
le e naračal in da to velja za prav vse pravne
poklice. To dejstvo olajuje razmiljanje o skupnih
najmanjih standardih pravne informatike, ki bi zadovoljili
potrebe vseh bodočih pravnih poklicev. Neka angleka
raziskava je npr. opozorila, da se zlasti z nekaterih pravnih
fakultet precejen del diplomirancev ne odloči za
nadaljnje delo v pravnih poklicih, ampak se preusmerijo na področje
gospodarskega in podobnega menedžmenta. Zato menijo, da bi
moral program pravne informatike na pravni fakulteti odražati
tudi potrebe taknih usmeritev (te potrebe so drugačne
od čisto pravnih).
Za določneje trditve, kako naj bi različne možne poklicne usmeritve pravnikov vplivale na učni program pravne informatike, bi bilo treba opraviti več raziskav in jih obravnavati posebej.
K poglavjem: | Na vrh |