Pravna informatika mag. Janez Toplišek


Informatika in informacijska tehnologija v študijskih programih pravnih fakultet (primerjalni pogled)

11. Viri, ovire, omejitve in druge razmere, ki jih je treba upoštevati

11.1 Računalniška pismenost in predznanje študentov prava

Pojem računalniška pismenost običajno pomeni temeljna splošna znanja iz računalništva. To ni trajno in za vse primere opredeljen pojem, saj je njegovo vsebino mogoče spremljati glede na stopnjo šole, področje dela, čas (tehnološki razvoj) ipd. Druga definicija pravi, da gre za "celotno razumevanje, veščine in navade, ki jih nekdo potrebuje, če hoče učinkovito delovati znotraj določene socialne vloge, ki neposredno ali posredno vključuje računalnike"41. V Vel. Britaniji se glede potrebnih znanj na pravnih fakultetah zavzemajo za pragmatično in gibljivo opredelitev, in sicer, da je računalniško usposobljen (competent) tisti, ki kot uporabnik računalnika zna opraviti delo, ki se od njega zahteva/pričakuje (Bileta Report 1996, tč. 2).
=== zop === 41Minnesota Educational Computing Consortium - po viru 46, str. 974 === kop ===

Kasneje se je pojavil še pojem informacijska pismenost, kar je oznaka za obvladovanje celotne potrebne informacijske tehnologije in informacijski virov. V večini držav so v osemdesetih letih računalniško opismenjevanje vključili v redne šolske programe na različnih stopnjah.

Če govorimo o pismenosti na pravni fakulteti, bi morali imeti jasno predstavo tako o vhodni kot tudi o izhodni informacijski pismenosti. Vhodno pismenost ugotavljamo in po potrebi izenačujemo ob začetku študija, predstavo o izhodni pismenosti pa uresničujemo z učnim načrtom pravne informatike. Izhodna pismenost je pod stalnim pritiskom pričakovanj pravnih poklicev oz. delodajalcev, neustrezna izhodna znanja pa izpostavljajo bodoče pravnike nepotrebnim tveganjem ("diplomiranci bi morali biti zanimivi za bodoče delodajalce"). Ta konkurenčni pritisk je seveda močnejši v državah, kjer diplomira preveč pravnikov (npr. v ZDA). Za Slovenijo vsaj v letu 1996 še ne moremo trditi, da jih diplomira preveč.

Za računalniško pismenost se uporablja tudi izraz računalniška kompetentnost (Computer competency, Computerkompetenz), ki poudarja vidike zmogljivosti, učinkovitosti, ustvarjalnosti oz. zmožnost za opravljanje bodočega poklica. Menimo, da vsi izrazi, ki vključujejo besedo "računalniški", preveč poudarjajo vidik instrumentalne in programske opreme, premalo pa vidik obravnavanja informacij, kar je smisel informatike. Kot sestavine informacijskih veščin 42 navajajo:

1. identifikacijo problema
2. lociranje gradiva
3. pridobitev informacij
4. analizo, interpretacijo informacij
5. primerjavo virov
6. organiziranje in shranjevanje informacij
7. presojo, oceno smisla
8. predstavitev informacij
=== zop === 42Po J. Howard: Information Skills and the Secondary Curriculum; The British Library Board; Univ. Press Cambridge, 1991 === kop ===

V Avstriji je bil še leta 1991 splošen pojav, da študentje prava niso imeli nobenih znanj o IT, medtem ko imajo v letu 1996 praktično vsi osnovna znanja, ki jih je mogoče med študijem še poglabljati, tako da študentje lahko na področju IT razmeroma hitro napredujejo (po viru 38). V ZDA sta že leta 1985 skoraj dve tretjini študentov prava zatrjevali, da so računalniško pismeni43, najslabše pa je bilo stanje v prvih letnikih. Večina jih je menila, da je najpotrebnejše znanje tisto s področja raziskovanja pravnih virov. Angleška raziskava iz leta 1991 je ugotovila takšno računalniško pismenost med diplomiranci pravnih fakultet (Jackson Report):

OcenaSkupina firm Warwick Skupina firm Liverpool
Zelo dobro
0%
0%
Dobro
0%
0%
Zadovoljivo
24%
25%
Slabo
59%
75%
Zelo slabo
17%
0%

=== zop === 43 L.R. Reskin: A Portrait of America's Law Students, ABA Journal, maj 1985 === kop ===

Slovenske osnovne in srednje šole dosegajo pri računalniškem pouku, odvisno od usmeritev oz. opremljenosti, različne rezultate. Vprašanje je, ali diplomanti srednjih šol, ki se vpisujejo na slovenske pravne fakultete, premorejo ustrezno predznanje (zlasti glede na predstave o pravni informatiki, ki jih predlaga ta prispevek). Za določnejša sklepanja bi bile potrebne kakšne empirične raziskave, ki pa jih nismo našli. Ni mogoče pričakovati, da bo vsaka srednja šola lahko zagotavljala ustrezna informacijska predznanja za vsako možno fakulteto. Da bi bilo študijsko delo na pravni fakulteti uspešnejše, bi bilo treba storiti dvoje:

* spremljati informacijska predznanja na novo vpisanih študentov;

* poskrbeti za izenačitev predznanj, še preden bi se študentje začeli ukvarjati s pravno informatiko;

* če bi bile ugotovljene prevelike razlike med na novo vpisanimi, bi bilo treba s testi ugotoviti, kateri študentje bi potrebovali predhodno dodatno usposabljanje (morda kot pogoj za vpis predmeta pravna informatika).

Če želimo izpeljati gornje korake, potrebujemo:

* izhodiščno raziskavo o informacijskih predznanjih generacije, ki se vpisuje,

* temeljito izdelan učni načrt, z jasno predstavo o njegovi vlogi v okviru pravnega študija in o njegovem vsakoletnem prilagajanju.

Ni pa dovolj, če spremljamo le informacijsko pismenost študentov. Informacijska tehnologija na pravni fakulteti namreč ne more uspešno podpirati študijskih ciljev, če tudi profesorji ne obvladajo nove tehnologije. Zaradi njihove vloge bi morali zanje postaviti še višja merila o usposobljenosti kot za izhodno pismenost diplomantov. Seveda pa bi morali imeti profesorji v takšni vlogi tudi ustrezno možnost uporabljati opremo. Angleški standardi za profesorje PF predvidevajo, da mora imeti vsak pravni akademik stalen dostop do računalnika, s katerim lahko: obdeluje pravna besedila, pošilja in sprejema elektronsko pošto, se vključuje v Internet in druge omrežne informacijske sisteme, elektronsko dosega knjižnične kataloge svoje univerze (Bileta report, tč.6.1).

V ZDA načrtujejo, da se bo v prihodnjem desetletju računalniška pismenost še povečala, in da bo lasten računalnik pogoj za vpis na pravne fakultete (gl. vir 28, tč. I c). Menijo tudi, da za višjo izhodiščno študentsko pismenost ni odgovorna pravna fakulteta, da pa bodo fakultete morale pomagati profesorjem pri izboljšanju njihovega informacijskega znanja.

11.2 Računalniška in druga potrebna oprema pravnih šol; standardi

Potrebni viri in dejanske možnosti lahko deloma vplivajo na zasnovo in izvedbo predloženega učnega načrta pravne informatike. Pomen informacijske tehnologije v življenju izjemno raste, zato bi moral biti temu primeren tudi študijski program pravne informatike. Menimo, da se je s samostojnostjo Slovenije pomen kakovostnega pravnega študija le še povečal. Ali je res mogoče odgovornost za nezadostne pogoje dela na tako pomembnem področju pripisovati predvsem tistim, ki bi jih bili dolžni zagotoviti? Fakulteta, ki ne bo imela jasnih razvojnih predstav na tem področju, tudi ne bo mogla pričakovati, da bo okolje, ki skrbi za pogoje dela na šoli, pomagalo uresničiti njene nedorečene predstave.

V Vel. Britaniji vidijo rešitev za izboljšanje razmer v usklajenem nastopu glede skupnih najmanjših standardov. Pokrovitelji preprosto ne morejo spregledati standardov, ki so dogovorjeni med številnimi fakultetami ali celo na nacionalni ravni. Dejanska opremljenost pravnih fakultet je v Vel. Britaniji zelo različna. Študentje Pravne fakultete v Leedsu imajo npr. dostop do več kot 50 računalnikov v dveh učilnicah in v knjižnici (dodatno še podiplomci in raziskovalci). V Angliji je bilo leta 1991 priporočeno razmerje med študenti prava in računalniki 15:1, medtem ko naj bi bilo v letu 1996 vsaj 10:1. V začetku devetdestih let so angleške pravne fakultete povprečno porabile 14.000 £ letno za računalniško strojno opremo (= 32.600 DEM = 2,940.000 SIT = cca 10 PC-jev) oz. je bilo priporočeno, naj za tehnologijo na enega študenta računajo 150£ (ok. 31.000 SIT). Fakultetam so priporočali, naj za te namene poiščejo zunanje (dodatne) vire, saj redni notranji viri teh načrtov niso mogli pokrivati.

Ne glede na to, da je po tehnološki in pedagoški plati še marsikaj nedorečeno, je že danes očitno, da bodo potrebna precejšnja vlaganja, če bo pravna fakulteta želela slediti predvidevanjem iz visoko razvitih držav. Po ameriških standardih bi bil potreben za vsakih 100 omrežnih računalnikov po en tehnik - vzdrževalec. Če bi npr. želeli, da bi imelo vsako delovno mesto v učilnici omrežni dostop, bi po oceni iz ZDA potrebovali 20-50.000 USD na učilnico. Zato vsaj za zdaj v ZDA bolj razmišljajo o tem, da bi sodobneje opremili knjižnice, kot osrednja zbirališča za iskanje informacij, in o tem, da bi za začetek opremili vsaj po eno učilnico, ki bi lahko ponudila sodobno laboratorijsko okolje za uporabo IT. Strinjati se moramo z Američani, da je treba vsako takšno vlaganje vnaprej preveriti glede "donosnosti": ali bodo vložki ob danih in predvidljivih metodah študijskega in raziskovalnega dela povrnjeni? Ali bi bilo treba velikim vložkom prilagoditi tudi vsebino in metode dela?

11.3 Feminizacija pravnih poklicev in informacijska tehnologija

Čeprav je delež žensk v večini poklicev v Sloveniji razmeroma visok, je ta ugotovitev stalno prisotna zlasti v pravni stroki. Med diplomiranci PF v Ljubljani je npr. razmerje moških in žensk tako:

Leto
diplome
Ženske
Moški
Skupaj
vsi
število
%
število
1991
108
68
50
158
1992
112
66
57
169
1993
105
66
55
160
1994
98
63
58
156
1995
103
60
68
171
Skupaj
526
65
288
814

V zadnjih 5 letih je bilo torej med diplomiranci 65% žensk, ta odstotek pa se v zadnjih letih le počasi znižuje. Po našem mnenju pa se delež pravnic v nekaterih pravnih poklicih poveča tudi zato, ker se del moških diplomirancev preusmeri v opravljanje nalog, ki ženske manj privlačijo (nepravno - komercialno, menedžersko delo ipd.).

Ne glede na razloge, ostaja dejstvo, da je v nekaterih pravnih poklicih nadpovprečno veliko žensk. To navajamo zaradi nekega drugega dejstva: v svetu so raziskave nedvomno dokazale, da imajo ženske drugačen odnos do informacijske tehnologije kot moški. Nekaj primerov:

* V Nemčiji ugotavljajo, da med mladino, ki se ukvarja z računalniki, prevladujejo moški. To razmerje je še izrazitejše med izvedenci; v letih 1978/79 je bil delež žensk-študentk informatike v ZRN skoraj 20%, leta 1994 pa le 10-14%; kljub dodatnim propagandnim prijemom in dejstvu, da informatikov primanjkuje, tega razmerja niso mogli spremeniti.

* Najnovejša raziskava v Sloveniji je pokazala, da je med uporabniki Interneta 76% moških (1996, http://www.ris.org). V zbirki obiskovalcev slovenske računalniško-informacijske prireditve INFOS smo našli 76% moških44.
=== zop === 44Tel. obv. oktober 1996, Andrej Jus, INFOS, Ljubljana. === kop ===

* Ugotovili so, da dekleta v nižjih šolah kljub visokemu začetnemu zanimanju kmalu popustijo in do računalnikov razvijejo odklonilno stališče. Čisto ženski tečaji pa so dokazali, da ja vzroke za tak odnos v veliki meri treba iskati v razmerju z moškimi sošolci in učitelji. Torej način poučevanja in odnos moških soudeležencev lahko slabo vpliva na razmerje žensk do informatike.45
=== zop === 45 Iz gradiva: Studienführer Informatik, Universität Kaiserslautern, 1994. === kop ===

* Poseben odnos žensk pa ne velja le za računalništvo oz. informatiko, temveč nasploh za nove tehnologije - to je posebej raziskovano področje. Ugotavljajo, da imajo dekleta manj dostopa do računalnikov, da tudi pri informatiki veljajo vnaprejšnje predstave o moški in ženski vlogi, da se ženske ob računalniku počutijo manj gotove ipd. 46
=== zop === 46 The International Encyclopedia of Education, 2nd Ed., Pergamon, 1994, "Gender and New Technology", str. 2423-2427; velik del razprave se nanaša na odnos žensk do računalništva.=== kop ===

V Sloveniji je delež zaposlenih žensk nasploh zelo visok, zato je vprašanje, ali lahko tuje ugotovitve brez pridržkov veljajo tudi pri nas (manjka domačih raziskav). Navajamo jih zaradi visokega deleža pravnic in tudi zato, da med pravnim študijem oz. kasneje pri poklicnem usposabljanju ne bi ponavljali napak, ki so jih v svetu že ugotovili in jih skušajo popravljati. Poenostavljeno razglašanje med akcijami za usposabljanje zaposlenih pravnikov, češ da jih bo delo z računalniki razbremenilo, da bo njihovo delo lažje ipd., je enostransko zavajanje z vidika delodajalca. S stališča delojemalca lahko postavimo drugo poenostavljeno resnico: potrebna bodo dodatna in stalna usposabljanja, delo z računalnikom bo delovne postopke intenziviralo, dovoljeno bo manj odstopanj (napak), odgovornost bo še večja, fizične obremenitve bodo v bistvu večje, skratka: računalnik bo prinesel dodatne obremenitve! Če je delojemalec ženska, ki mora po službi opravljati še en poklic, je problem jasen. Obe omenjeni resnici sta seveda enostranski, uporabili pa smo ju zato, da bi opozorili na določeno tveganje pri poučevanju/usposabljanju pravnic na področju informatike.

Tudi v tujini navajajo, da je prvi korak pri premagovanju razkoraka med spoloma na področju informatike poznavanje vzrokov in možnih napak. Predlagajo ustreznejše pristope pri poučevanju, kar lahko uporabimo tudi pri poučevanju pravne informatike na pravni fakulteti. Nekaj napotkov, ki jih povzemamo po viru 46, ne bo odveč. Tako je npr. treba:
- poudarjati večje možnosti v karieri,
- navajati dovolj različnih praktičnih primerov, med katerimi so nekateri bližji ženskam,
- izogibati se primerom, pri katerih se delo z računalniki istoveti s programiranjem, matematiko in znanostjo,
- skrbeti za negovanje enakopravnih modelov vlog moškega in ženske,
- skrbeti, da ženske in moški prebijejo ob tipkovnici enak čas (če so skupine mešane),
- kooperativen način poučevanja namesto tekmovalnega, ki ženskam manj ustreza,
- odstranjevati predstave o računalnici kot "moškem terenu",
- omogočiti enako dostopnost do računalnikov...

11.4 Raznolikost poklicnih usmeritev pravnikov

Pravne in druge veščine, ki jih potrebuje pravnik, so v dokajšnji meri odvisne tudi od vrste poklica, ki ga pravnik dejansko opravlja. V pravnih dejavnostih je možen razpon različnih poklicev izjemno širok. To deloma otežuje načrtovanje učnih načrtov na pravni fakulteti. Za področje informacijske tehnologije povsod po svetu velja, da bo pomen informacijske usposobljenosti le še naraščal in da to velja za prav vse pravne poklice. To dejstvo olajšuje razmišljanje o skupnih najmanjših standardih pravne informatike, ki bi zadovoljili potrebe vseh bodočih pravnih poklicev. Neka angleška raziskava je npr. opozorila, da se zlasti z nekaterih pravnih fakultet precejšen del diplomirancev ne odloči za nadaljnje delo v pravnih poklicih, ampak se preusmerijo na področje gospodarskega in podobnega menedžmenta. Zato menijo, da bi moral program pravne informatike na pravni fakulteti odražati tudi potrebe takšnih usmeritev (te potrebe so drugačne od čisto pravnih).

Za določnejše trditve, kako naj bi različne možne poklicne usmeritve pravnikov vplivale na učni program pravne informatike, bi bilo treba opraviti več raziskav in jih obravnavati posebej.



K poglavjem:
Na vrh

Kazalo
1-3
4-5
6
7
8
9
10
12
13-14
15-16

Na prvo domačo stran
Elektronsko poslovanje
Elektronski podpis
Elektronski pravni viri
Poklicno / osebno