Pravna informatika mag. Janez Toplišek


Informatika in informacijska tehnologija v študijskih programih pravnih fakultet (primerjalni pogled)

12. Samostojnost predmeta oz. katedre za informatiko?

Kako pomembna je informatika za pravnike se kaže v tem, da je na obeh slovenskih fakultetah samostojen predmet. Ena od težav pa se prične že pri učitelju: tako interdisciplinarno stroko oz. tako hiter razvoj lahko uspešno obvladuje le učitelj, ki se ji lahko posveti v celoti. Tega predmeta še tako sposoben predavatelj ne more uspešno poučevati kar "mimogrede" ob številnih učnih/raziskovalnih obveznostih na drugih študijskih področjih. Vprašanje je celo, ali lahko ena sama oseba obvladuje celoten obseg snovi. Bolj se nagibamo k mnenju, da bi moral predavatelj informatike za dobršen del snovi pritegniti zunanje strokovnjake. Zato je najlaže na univerzah, ki imajo inštitute/centre za pravno informatiko z nekaj stalnimi znanstveniki - predavatelji. Takšno jedro znanja lahko izpelje tudi kakovosten magistrski študij iz pravne informatike.

12.1 Obligatornost predmeta pravna informatika in letnik poučevanja

Tudi dejstvo ali je predmet obvezen ali izbiren, kaže, kolikšen je njegov pomen. Na obeh slovenskih fakultetah je informatika obvezen predmet. V Ljubljani poteka 45 ur v 4. letniku, v Mariboru pa 30 ur v 2. letniku (k temu še 30 ur za teoretske in 30 ur za eksperimentalne vaje). Ker obstaja precejšnja razlika med študijskima letoma, v katerih poteka predmet na fakultetah, se zastavlja vprašanje, v katerem letniku bi bil pouk ustreznejši. Če pritrjujemo mnenju, da mora biti predmet informatika na pravni fakulteti pomembno vsebinsko povezan z drugimi pravnimi predmeti, potem je vprašljivo, če poteka njegovo poučevanje že pred 3. oz. 4. letnikom. Vsebinska razčlenitev predmetnika pa pokaže, da gre za različne sestavine, ki bi jih bilo možno smotrno porazdeliti vsaj na dva dela, ki bi se izvajala v 1. in v 3. oz. 4. letniku.

Na Norveškem (Oslo) predavanja iz pravne informatike niso obvezna, vendar letno okrog 30 študentov opravlja izpit iz te snovi. V 5. letniku lahko študent izpit nadomesti z raziskovalno nalogo iz pravne informatike. V Kanadi je pouk za rabo javnih baz pravnih podatkov v glavnem obvezen. V Budimpešti je pravna informatika obvezen predmet, medtem ko je v Pecsu izbiren, vendar kljub temu kakovosten in solidno obiskan. V Beogradu informatika ni obvezna, v Zagrebu pa je od leta 1996 predmet obvezen, skupaj s statistiko. Na Dunaju predavanja računalniškega prava niso obvezna. V Tübingenu sicer neobvezna predavanja obišče polovica študentov. V Stockholmu so predavanja za osnove IT v prvem letniku obvezna. Neobvezna so kasnejša predavanja iz snovi "computers and law". V Berlinu pravna informatika ni obvezna, vendar sme študent del svojih obveznosti opraviti na področju tega izbirnega predmeta (obvezna praksa).

So primeri, ko je na nekaterih fakultetah del predmeta obvezen, del pa izbiren. Glede vprašanja obveznosti so precejšnje razlike pri obeh vsebinskih delih, ki po našem mnenju sestavljata ta predmet: večkrat je obvezen del, ki obravnava osnovno rabo IT in iskanje pravnih virov, manjkrat pa tisti o pravnih vidikih informacijske tehnologije. Praviloma pa povsod ugotavljajo, da se študentje zavedajo pomena te snovi, tako da je udeležba, četudi je predmet izbiren, solidna.

Obveznost predmeta gotovo utrjuje njegov pomen, vendar se moramo strinjati z britanskim združenjem BILETA, da je pomembneje, če pravna fakulteta spozna, da "so veščine, povezane z novo tehnologijo, tako pomembne, da je treba vzeti to usposobljenost kot sestavni del poučevanja in razvijanja vseh veščin študentov prava"47. Vprašanje obveznosti predmeta in konkretnega načina izvedbe je združenje prepustilo posameznim fakultetam.
=== zop === 47Setting the Common Minimum Standards of Computer Competency for Undergraduate Lawyers, The Law Technology Journal, let. 3, št. 2, april 1994 === kop ===

Prepričani smo, da bo razvoj pokazal, da pravne informatike ne kaže poučevati drugače kot tako, da je samostojen in obvezen študijski predmet.

12.2 Vpliv katedre za informatiko na kakovostnejše delo celotne pravne fakultete

Na univerzah po svetu najdemo tele najpogostejše organizacijske oblike za poučevanje pravne informatike:
1. samostojna katedra za pravno informatiko,
2. študijski predmet v okviru druge katedre na fakulteti,
3. predmet izvaja specializiran center za pravno informatiko (praviloma je del pravne fakultete),
4. predmet poučuje učitelj z druge fakultete.

Pri tehtanju vsebine dela in položaja katedre za informatiko ni zanemarljiv možen (nujen) vpliv na ostala poučevanja na pravni fakulteti, pri čemer je možno marsikatero dejavnost opredeliti že vnaprej, nekatere pa se bodo pojavljale po naravi stvari (zaradi tehnološkega in metodološkega naboja področja informatike). Prepričani smo, da lahko samostojna katedra pravne informatike precej pripomore zlasti k:
-večji učinkovitosti pri raziskovanju pravnih virov na fakulteti,
-razvoju elektronskih učnih pripomočkov,
-večji učinkovitosti pravne knjižnice.

Katedra za informatiko na pravni fakulteti bi morala biti spodbujevalka in tudi nosilka specialističnih usposabljanj za pravnike na področju, ki ga v svetu imenujejo "computer law". Tudi Slovenija bo potrebovala določeno število specialistov na tem področju. V Vel. Britaniji je npr. število specialistov za "računalniško pravo" raslo takole: leta 1981=0, 1985=20, 1991=100, 1995=300 (po viru 6).

Ponekod po svetu imajo poleg katedre za informatiko tudi katedro za magistrski študij pravne informatike.

Če primerjamo organizacijsko-pedagoški položaj pravne informatike na različnih fakultetah, spoznavamo, da samostojna katedra za pravno informatiko sama zase še ni porok za najuspešnejše delo na tem področju. So primeri kombiniranih kateder, kjer je informatika dodana npr. civilnemu pravu, ustavnemu pravu, kazenskemu pravu, pravni filozofiji ipd., vendar dosegajo v svetovnem merilu zavidljive uspehe. Gre za posameznike (zlasti vodje kateder), ki strokovno zavzeto opravljajo pionirsko delo, za katerega imajo dovolj časa, sredstev in podpore na svoji univerzi. To so torej dejavniki, ki lahko ta predmet povzdignejo iz stranske vloge na fakulteti. Če se predavatelj/katedra lahko posveti samo temu študijskemu področju, lahko podpira tudi druge pravne discipline, da ne govorimo o raziskovalnih in drugih projektih v korist pravnih dejavnosti, gospodarstva itd.



K poglavjem:
Na vrh

Kazalo
1-3
4-5
6
7
8
9
10
11
13-14
15-16

Na prvo domačo stran
Elektronsko poslovanje
Elektronski podpis
Elektronski pravni viri
Poklicno / osebno