Pravna informatika | mag. Janez Topliek |
Informatika in informacijska tehnologija v tudijskih
programih pravnih fakultet (primerjalni pogled)
10. Potrebni vsebinski sklopi in potrebne
značilnosti predmeta pravna informatika na pravnih fakultetah
v Sloveniji
10.1 Izhodiča za vsebino tudijskega predmeta
Če sprejmemo okvirne definicije pravne informatike kot vede in upotevamo vsebine učnih programov pravne informatike po svetu, je očitno, da gre za dva vsebinska sklopa:
Informatika v pravu
To je del uporabne informatike oz. je pravna informatika v ožjem pomenu. Kaiser teje sem tri področja (gl. vir 7): informacijske sisteme, sisteme za podporo odločanju (DSS) in sisteme za učenje. Menimo, da je tem področjem treba predhodno dodati e osnove informacijske tehnologije, kar je skupna tehnoloko organizacijska podlaga vsaki infomatiki. Čeprav ne gre izključno za obdelavo podatkov/informacij, bi morali v ta sklop teti tudi druge računalnike reitve za podporo pravnikovemu delu.
Pravni vidiki informatike
Ta sklop je treba obravnavati kot pravno disciplino. Gre za dve
skupini vpraanj, tista, ki so s prodorom računalnitva
nastala na novo (npr. intelektualna lastnina pri programski
opremi, pravna vpraanja globalnega informacijskega prostora
Interneta), ali pa so ob tem postala e posebej očitna
in pereča (npr. zbiranje in varstvo osebnih podatkov).
Vpraanje je, kako ta pravna vpraanja skozi tudij
na pravni fakulteti povezovati z informatiko v ožjem pomenu.
Zdi se, da se pojavlja čedalje več snovi, kjer sta informatika oz. IT tako tesno prepleteni s pravnimi vpraanji, da bi bilo ti dve tudijski področji kodljivo ločevati. To govori v prid zamisli, da bi predmet pravne informatike vsaj v določenem obsegu povezano obsegal tako informatiko kot tudi pravne vidike IT. Navedimo nekaj primerov:
* Seznanjanje z elektronskim poslovanjem: pravnik se bo pri svojem delu neposredno srečeval z mnogimi tehnologijami elektronskega poslovanja. Ne glede na to, ali bo njihov neposredni uporabnik, bo moral poznati ključne pravne dileme, ki so povezane s posamezno obliko e-poslovanja. Nekatere od njih so značilne za posamezno obliko e-poslovanja, druge pa so skupne več tehnologijam. Neučinkovito bi bilo npr., če bi pravnika v okviru informatike seznanjali z računalnikim izmenjevanjem podatkov (rip), v okviru drugega, pravnega predmeta (katerega?) pa s posamičnimi pravnimi vpraanji taknega elektronskega poslovanja. Nujno bi prilo do tega, da bi bili omenjani le tisti pravni vidiki ripa, ki so povezani s tem pravnim predmetom, ne bi pa bila podana celovita predstava o pravni zmogljivosti in o prepletenih tveganjih posameznega e-poslovanja.
* Zanimivo vpraanje, s katerim bi obvezno morali seznaniti
tudenta prava, je npr. pravna zmogljivost elektronskega
sporočila (civilnopravna, procesna-dokazna ipd.). To
vpraanje se nanaa na vse elektronske tehnologije sporočanja,
pravni vidiki pa segajo na različna materialnopravna in
procesna področja. Očitno je, da je ta problem treba
obravnavati celovito in hkrati, ne pa ga ločevati na tehnoloke
in pravne sestavine (ali pa te e drobiti). Najustrezneje
mesto za takno snov je predmet pravne informatike.
Zavzemamo se torej za integrirani predmet pravne informatike,
ki naj vsebuje tako informacijsko-tehnoloke, kot tudi pravne
vidike IT. Koliko bo ta snov združena, pa je odvisno od mnogih
dejavnikov in končno tudi od tega, ali bo pravna informatika
samostojna katedra ali pa vključena v drugo katedro, oz.,
koliko bo o tem odločal tudi vpliv izvajalec predmeta.
Tisti deli pravne snovi, ki jih je možno izločiti
brez kode za celovito tudentovo znanje oz. kjer je
informacijsko-tehnoloko ozadje za razumevanje manj pomembno,
se lahko predavajo v okviru ustrezne pravne discipline. Tako npr.
za področje varstva osebnih podatkov ni nujno, da bi ga
vključili v okvir pravne informatike, saj problematika
ni vezana le na elektronske zbirke podatkov (čeprav je
pri taknih zbirkah problem očitneji).
Zaradi dvojne narave obravnavanega tudijskega predmeta bi
bil ustrezneji naslov predmeta pravo in informatika.
10.2 Potrebni vsebinski sklopi
Vsebinski sklopi in posamezne sestavine so le pregled okvirnih
vsebin, ki se danes zdijo pomembne za olanje pravnikov.
Te vsebine je treba v okviru dogovorjene zamisli učnega
načrta dopolnjevati vsako leto sproti.
Ta del predmetnika naj tudenta prvega letnika usposobi za tudij drugih delov pravne informatike in za rabo informacijske tehnologije v katerem koli delu tudija na pravni fakulteti. Izenači naj tudi izhodična predznanja. Vsebuje naj zlasti:
Osnove o osebnem računalniku. Standardne programske reitve, ki so uporabne za pravnika. Izenačevanje predznanj tudentov prvega letnika.
Najsodobneje tehnologije, ki utegnejo vplivati na pravni poklic (hipertekst, večpredstavnost, komunikacijske tehnologije, Internet - intranet ).
Tehnoloke, organizacijske in pravne značilnosti
posameznih oblik elektronskega poslovanja, kot so npr.:
-telegram, telegraf, telefaks
-računalniko izmenjevanje podatkov
-elektronski plačilni promet, bankomati, telebanking
-elektronski finančni prenosi
-elektronsko nakupovanje (potroniki)
-teledelo (navidezno podjetje)
-elektronski razpisi in sklepanje pogodb
-javne zbirke podatkov (tudi nepravne)
-elektronsko dosegljivi registri/javne evidence
-interaktivna telefonija
-elektronsko tržiče (blago, vrednostni
papirji...)
-elektronsko poslovanje državnih organov
-elektronski pravni kioski36 (svetovanje)
-praktično delo s ifrirnimi tehnikami
Integracija tehnologije v pravni pisarni.
Razmerje med informacijsko tehnologijo in pravom.
=== zop === 36
Takni kioski že delujejo v ZDA, Avstraliji in Singapuru.
Postavljeni so v bližini sodič in državnih
organov, ki precej poslujejo s strankami. Na preprost način
(pritisk s prstom) ponujajo informacije o delu sodiča
ali drugega organa, deloma tudi pravno svetujejo. Predstavitev
vključuje tudi video in zvočni posnetek. Pravno
"svetovanje" vključuje pomoč pri izpolnjevanju
obrazcev, preproste tožbe in druge vloge ipd. Predvidevajo,
da se bo podoben način elektronskega pravnega svetovanja
kmalu preselil v domače osebne računalnike, ki bodo
množico informacij pobirali iz omrežja. Menijo, da bi
takni sistemi prispevali k večji pravni varnosti
in bi razbremenili pravni aparat. === kop
===
10.2.2 Uporaba informacijske tehnologije v pravnih poklicih
Uporabe informacijske tehnologije ne bi smeli omejevati le na
predmet pravna informatika, saj bo uporaba IT postala eden od
ključnih dejavnikov uspenega poučevanja
vseh pravnih predmetov. Tako npr. na pravnih olah v
Vel. Britaniji spodbujajo splono rabo IT za dostopanje do
podatkov in besedil, za njihovo obdelovanje ter razvoj računalniko
podprtih programov37. Pomembni
deli snovi:
Na mnogih tujih pravnih fakultetah teje računalnika obdelava besedil med že uveljavljena orodja za večjo učinkovitost profesorjev in tudentov.
Splono o rabi Interneta za potrebe pravnikov. Kako ob informacijski preobilnosti Interneta optimalno uporabiti to občilo za svojo učinkovitost. Splona tehnologija in orodja ter specifične možnosti za pravno stroko.
tudentje prava bi morali že v prvem letu tudija obvladati vse pomembneje vidike uporabe elektronske pote. Znotraj poučevanja informatike in drugih predmetov bi morali praktično uporabljati načine eden-eden, eden-mnogi, delo na diskusijskih listah, elektronska konferenca (seminar) z e-poto. Elektronsko poto bi bilo treba tudi v Sloveniji uporabiti za izvajanje medfakultetnih programov.
Sistemi za podporo odločanju (DSS - Decision Support Systems) so "računalniko podprti sistemi, ki naj bi odločevalcu pomagali uporabljati podatke in modele zaradi reevanja strukturiranih problemov" (po viru 7, tč. 3.1.2). Ne gre za nadomestitev človeka, temveč za pomoč pri sprejemanju odločitev. Med te vrste programe tejejo tudi tevilske preglednice, čeprav je pravno odločanje razmeroma malo vezano na kalkulacije in podobne računske postopke. Poznamo jih npr. pri obračunu obresti, pri tehničnih izračunih v kazenskem postopku (hitrost vozila) ipd. Na pravnem področju vidijo največjo prihodnost pri uporabi ekspertnih sistemov; ti naj bi bili uporabni zlasti kot spodbuda, ponudnik zamisli oz. kot potrditev mnenja živega izvedenca.
Elektronsko založnitvo v pravnih dejavnostih.
Računalnike predstavitve pravnih podatkov.
Integracija računalnike in komunikacijske tehnologije za pravnikovo delo v praksi (tudi elektronske tehnike arhiviranja, nadziranje toka dokumentov in postopkov, vpraanja osebne učinkovitosti).
Ekspertni sistemi oz. uporaba umetne inteligence v pravu.
=== zop === 37
The Lord's Chancellor's Report on Legal Education, junij 1994,
točka 6.5; ---> http://ltc.law.warwick.ac.uk/ltchome.html
=== kop ===
Obstoječi in načrtovani informacijski sistemi
na področjih pravosodja, ustavnega sodstva, uprave,
v gospodarskih sistemih in na drugih možnih področjih
pravnih dejavnosti. Nacionalni in regionalni informacijski
sistemi (podatkovne baze) - vrste, primeri, dostopnost, način
dela. Značilnosti raziskovanja pravnih virov v angloamerikem
pravnem sistemu. Obvladovanje evropskih pravnih informacij.
Uporaba javnih podatkovnih zbirk (baze, podatkovne banke):
poizvedovalni jeziki in uporabniki vmesniki. tudent
naj bi se naučil iskati primarne pravne vire po elektronski
poti. Iskanje uporabnih judikatov (case management) je zlasti
kritično v anglosaksonskem pravu, vse večji pomen
pa bo imelo tudi v Sloveniji (globalizacija pravnega prostora).
Čedalje manj pravnih podatkovnih zbirk vsebuje le surove
izvirnike besedil - sodobne zbirke so inteligentni informacijski
sistemi z obsežnim indeksiranjem, hipertekstnimi povezavami,
z večpredstavnostnimi prikazi in z možnostjo posamičnega
in skupinskega nabiranja in izpisovanja podatkov.
Komercialne zbirke pravnih podatkov so lahko s svojo dodano
vrednostjo zelo kakovostne, toda za fakultete in podobne nekomercialne
institucije veliko finančno breme. Primeri taknih
komercialnih sistemov so: Lexis-Nexis (ZDA), JURIS (Nemčija),
RDB (Avstrija), Celex (Evropska zveza). Posamezne fakultete po
svetu naročajo dostop do teh zbirk vsaka po svoje, glede
na finančne zmogljivosti. Na začetku komercialne
zbirke ponujajo privlačne ugodnosti, ko pa se na trgu ustalijo,
jih pričnejo ožiti. Dostopni pogoji postanejo uporabni
le za velike pravne firme in podobne uporabnike, ki nikakor ne
morejo izgubljati časa za pravne poizvedbe in dostop zmorejo
financirati. Medfakultetno usklajevanje in skupen nastop do komercialnih
ponudb v zvezi s tem smo opazili v Vel. Britaniji. Opozarjajo
na mnoge primere, ko fakultete naročajo zelo omejen obseg
storitev pravnih podatkovnih zbirk, in pri tem uporabljajo takna
omejevanja:
-omejevanje dostopnega časa,
-omejevanje na poklicno pravno osebje,
-dostop le po opravljenem kakovostnem usposabljanju uporabnika,
-dostop le s posredovanjem usposobljenega informatika (npr. knjižničarja,
ki pomaga oblikovati optimalno poizvedbo),
-učenje za uporabo zbirke s pomočjo
CD-ja, na katerem so le vzorčni podatki iz zbirke...
Drugi vidik je vsebinski: komercialne zbirke iz poslovnih razlogov
ne morejo zadovoljiti fakultet po virih s področja pravne
zgodovine, primerjalnega prava, pravne filozofije ipd., torej
na področjih, ki poslovno ne morejo biti posebno uspena.
V zvezi s tem se utegnejo pod konkurenčnim pritiskom Interneta
spremeniti tudi komercialne zbirke.
Za slovenski informacijski sistem IUS-INFO ne bi mogli reči,
da cenovno ali vsebinsko pomeni omembe vredno oviro tako za pridobitno
kot tudi za nepridobitno rabo. Drugačen položaj pri
nas se kaže morda v tem, da ne premoremo zares velikih pravnih
firm (družb), da je na komercialni prostor razmeroma
majhen in da je informacijska osvečenost med pravniki
e vedno razmeroma nizka (kar je tudi posledica neustreznih
programov informatike na pravnih fakultetah).
Kompleksnost pravnega tudija se v prihodnosti ne bo zmanjevala, ampak prej povečevala: tudentje bodo morali ob enakem ali nebistveno večjem tevilu tudijskih ur obvladovati čedalje več snovi. Pri tem lahko tudente precej razbremeni, če bodo znali uporabljati elektronske informacijske sisteme. V Avstriji so se npr. srečali s težavo, kako ob omejenem, majhnem tevilu ur tudentom zadovoljivo predstaviti evropsko pravo (pravo EU). Poskusili so s pomočjo evropskega informacijskega sistema CELEX in dosegli spodbudne rezultate: tudentje so s svojim splonim pravnim znanjem uspeno razreili vrsto težkih pravnih vpraanj, mimogrede so se seznanili s posebnim jezikom evropskega prava in izboljali svoje zmogljivosti pri razpravljanju o pravnih problemih. Ugotovili so, da je IT metoda, ki lahko tudente razbremeni vsaj dela učnih bremen in ne ovira pridobivanja pravnih znanj. Zanimive so težave, ki so jih pri tem imeli na nepravnem - informacijskem področju: premajhna računalnika pismenost, oblikovanje informacijskih poizvedb, informacijska preobremenjenost po opravljeni poizvedbi38. Ta vpraanja že sodijo v okvir predmeta "pravna informatika".
=== zop === 38 Erich
Schweighofer: Mastering European Law: An easier way with information
technology; 10th Bileta Conference, Glasgow, Univ. of Warwick
(1995) pp. 84-9115 === kop ===
Vsak tudent bi moral poznati iskanje po svetovnem spletu
(WWW). To je orodje Interneta, prek katerega je mogoče
najti ogromno pravnih informacij. Poleg splonih iskalnih
orodij bi moral poznati čim več naslovov, ki so
specializirani za iskanje pravnih informacij. To je razgibano
področje, kjer je tudijske vire mogoče priporočati
le vsako leto sproti. In ker je WWW zgrajen hipertekstno, bi morali
tudentje predhodno ali hkrati spoznati tudi zgradbo in zmogljivost
hipertekstnih povezav. Opozoriti je treba zlasti na:
- preprosto dosegljivost nekaterih pravnih revij
(deloma izključno v elektronski obliki),
-dostopnost pravnih in drugih knjižnic,
-objavo izvirnih besedil, ki nimajo več avtorskopravnih
omejitev (npr. izvirniki za rimsko pravo),
-predstavitve pravnih firm, fakultet, intitutov,
-elektronske pravne pripomočke (priročnike),
ki se izdelujejo v hipertekstnem načinu.
S pomočjo Interneta je dosegljivih že toliko pravnih
informacij, da postaja poseben problem informacijska preobilnost.
To pomeni, da bo v tudijski program treba vključiti
tudi učenje o tem, kako optimalno iskati in izločiti
potrebne informacije (iskalna orodja, specializirani indeksi/kazala,
oženje iskanja...). V bližnji prihodnosti lahko pričakujemo,
da bodo pravne fakultete in druge pravne institucije po svetu
uskladile porazdelitev virov, njihovo zgradbo in obseg, kakor
tudi načine za optimalno iskanje.
Usklajeno graditev globalnega sistema pravnih informacij s pomočjo
Interneta bo mogoče doseči z usklajevanjem pravnih
fakultet. Deloma bo ta proces potekal na nacionalni ravni,
najpomembneja pa bo usklajevanje regij s podobnimi pravnimi
sistemi oz. z globaliziranjem pravnega prostora tudi svetovno
usklajevanje. Kot pomemben rezultat taknih usklajevanj omenjajo
izboljanje kakovosti informacij: povezave bodo izpeljane
le z dokumenti, ki imajo zares pravni pomen.
Pravna vpraanja informacijske tehnologije/informatike načeloma
ne spadajo v okvir predmeta informatike. Zaradi tega izhodiča
je treba vključevanje pravnih vidikov v predmet vedno posebej
utemeljevati. Gre za pravna vpraanja, ki izrazito izhajajo
iz IT oz. informatike. Sem ne spadajo pravna vpraanja, katerih
objekt je lahko poleg predmeta/problema s področja IT tudi
kaken objekt, ki z informatiko nima nobene zveze (npr. računalnik
kot osnovno sredstvo). Kljub navidezni jasnosti te razmejitve
so možni mejni primeri - npr. programska reitev kot
kapitalski vložek, davčno obravnavanje programske
opreme ipd. Koliko se bodo vključevali podobni mejni primeri,
bo odvisno od katedre oz. izvajalca programa ali od usmeritve
tudijskega programa. Poglejmo neketere potrebne sestavine
tudijskega programa:
Pravo informacijske družbe.
Pravni viri za urejanje elektronskega poslovanja (državni, mednarodni/regionalni, organizacije/združenja...).
Skupna pravna vpraanja elektronskega sporočanja, kot so: istovetnost, pristnost, elektronsko podpisovanje, obličnost, dokazna vrednost elektronske oblike, dematerializirane pravne "listine", uporaba ifrirnih tehnik, notarizacija elektronskih sporočil, ustavni vidiki elektronskega sporočanja.
Pravno urejanje zaprtih elektronskih okolij (npr. javne podatkovne zbirke, rip, elektronski plačilni promet in finančne transakcije ).
Pravno urejanje odprtih elektronskih okolij: za zdaj je le manji del pravnih vpraanj Interneta neposredno urejen z normami, na kakrne je navajen tradicionalni pravnik. Običaje in etiko v zvezi s tem imenujejo kar "kultura Interneta". Gre za nastajajoča pravila obnaanja/delovanja v globalnih omrežjih, ki se bodo deloma razvila v klasična pravna pravila, deloma pa v obvezno pravo "novega tipa", saj bo lo za pravila, ki bodo hkrati veljala po vsem svetu, deloma pa bodo ostala v obliki običajev, pravil dobrega obnaanja in podobnih normah, ki s svojo subjektivno odprtostjo včasih ne ustrezajo (so pa uporabna zaradi hitrega razvoj tega pravnega okolja). tudijski program informatike bi moral to problematiko sproti zajemati v učne programe tako, kot jo že danes amerike fakultete (kibernetski prostor, zasebnost in anonimnost, problemi s pristojnostjo, licencami, registracijami, spori glede imenovanja domen, etika in spodobnost, suverenost države ).
Pravna področja, ki naj se informatiki dodajajo po dogovoru
z drugimi pravnimi disciplinami:
-posebna vpraanja intelektualne lastnine (avtorstvo,
patenti, blagovne znamke, tudi vpraanja, povezana z avtorstvom
v delovnem razmerju),
-varstvo podatkov (razmejiti jih od začite,
fizične varnosti podatkov in IS),
-posebnosti pogodb na področju informatike
oz. računalnitva,
-teledelo,
-računalnike kode,
-računalniki kriminal,
-pravo sodobnih medijev,
-oglaevalsko pravo,
-telekomunikacijsko pravo
Praktično delo na področju informatike naj bi bilo
čim bližje dejanskemu delovnemu okolju in le
tam, kjer ni izvedljivo tudi v simuliranem okolju.
Zlasti na amerikih in anglekih pravnih fakultetah je praktično delo deloma organizirano kot delo v realnem pravnem okolju (Law clinic). Pri tem tudentje v dobro organiziranem programu npr. dajejo pravno pomoč ali počnejo druge praktične reči s posameznih pravnih področij. V Vel. Britaniji npr. 13% pravnih fakultet praktično usposablja z "dejanskimi klienti in primeri" (vir 40); pri tem so noveje univerze nekoliko pred starejimi. Velik del praktičnega dela tudentov poteka na socialno-skrbstvenem in podobnih področjih (welfare): stanovanjske zadeve, socialna varnost, zaposlovanje, imigracijske zadeve, varstvo potronikov ipd. Nekatere smeri tudija imajo obvezne pravne klinike. Kljub taknemu pristopu pa celo v ZDA menijo, da imajo tudentje pravnih fakultet premalo stika z vrhunsko prakso. Kot nasproten zgled navajajo medicinske fakultete, ki se jim posreči že med tudijem združiti vrhunsko teoretično, raziskovalno in praktično delo. Sodobne elektronske komunikacije in večpredstavnostne tehnologije naj bi to pomagale uresničiti tudi pravnim fakultetam. Skupaj s "pravnimi firmami" naj bi oblikovale "navidezne klinike za učenje" (vir 11). V Vel. Britaniji obstaja celo združenje za "klinično pravniko usposabljanje"39.
=== zop === 39 CLEO:
Clinical Legal Education Organisation, Dep. of Law, University
of Northumbria, Newcastle === kop ===
Aktivna raba izkuenj/znanj o pravni informatiki in informacijski
tehnologiji lahko doda taknemu praktičnemu delu e
posebno učinkovitost. V ZDA poudarjajo, da bi morala imeti
vzorčna pravna pisarna, v kateri bi se izvajale
vaje, najsodobneje tehnoloko okolje.
Praktično delo z nacionalnimi in drugimi pravnimi informacijskimi
sistemi. Tam kjer zaradi cenovnih, organizacijskih ali drugih
razlogov ni možno neposredno delo, je treba za predstavitev
najti druge nazorne metode (zbirka na CD-ju, izdelana računalnika
predstavitev, ki se na disketi izroči tudentom, ipd.).
V praktičnem delu naj ima pomembno mesto usmeritev, da
mora raba informacijske tehnologije postati sestavni del katerekoli
pravne discipline na pravni fakulteti. S pomočjo samostojne
"katedre" za pravno informatiko bi bilo to lažje
izvedljivo. Primeri: pisni izdelki z urejevalniki besedil, e-pota,
hipertekstna elektronska gradiva, elektronski seminarji (učenje
na daljavo) itd.
10.3 Nekatere potrebne značilnosti predmeta pravna informatika
10.3.1 Gibljivost tudijskega programa
Na področju informatike se tehnoloke zmogljivosti
v nekaj mesecih podvojijo, cene zanjo pa se v istem obdobju prepolovijo.
Tak razvoj je neprimerljiv s katerim koli drugim področjem
tehnolokega razvoja. To moramo sprejeti kot neizprosno,
ne glede na to, da veliko dogajanj opozarja, da človetvo
ne zmore konzumirati tako hitrega razvoja. Povzroča namreč
psiholoka, socialna, ekonomska, pravna in druga neskladja,
saj se večina informacijskih reitev niti ne približa
zrelosti, ker jo že izniči nov razvojni premik. Pri
tem večina uporabnikov IT niti ne opazi, da je znaten del
hitrega "razvoja" navadna potronika kulisa.
Potronika zaslepljenost pa žal ni omejena le
na informacijsko tehnologijo, zato osamljeni protipotroniki
upor na področju informacijske tehnologije ne more biti
dovolj uspeen.
Iz povedanega izhaja nauk, ki ga je treba upotevati pri oblikovanju tudijskih programov, in sicer, da je treba:
* vsebinsko upotevati tisto, kar je resničen tehnoloki/informacijski razvoj (odmisliti potroniko, modno);
* program sproti preverjati in prilagajati vsako leto in ne le
vsakih nekaj let. Tej dinamiki morajo slediti tudi priporočeni
tudijski viri.
10.3.2 Konec prevlade besedilnega pravnega sporočanja?
Velik del pisnega pravnega sporočanja se bo preselil
v elektronsko obliko. Zato bi morala pravna fakulteta zagotoviti
tudentom in profesorjem elektronsko okolje za administracijo,
pouk in medsebojne komunikacije tudi sicer in ne le v okviru predmeta
pravna informatika. Tako bi lahko bodoči pravniki elektronsko
sporočanje takoj uporabljali, ne pa se mu ele priučevali.
Tudi "elektronsko" opravljanje pisnih izpitov (e-pota,
disketa ipd.) bi podpiralo ta cilj.
Elektronsko komuniciranje vnaa v do sedaj prevladujoče
besedilno sporočanje čedalje več slikovnih,
zvočnih in drugih sestavin. Govorimo lahko o celostnem
sporočanju, ki skua vplivati na vse človekove
čute. Tak razvoj bo vplival tudi na pravno izražanje,
ki bo prav gotovo izrabilo vse tiste vidike celostnega sporočanja,
ki lahko podprejo natančnost (prepričljivost) pravno
pomembnega sporočila. Zato morajo vsi tudijski programi
pravne fakultete (ne le programi informatike) v večji meri
vključevati prihajajoče oblike celostnega sporočanja,
in sicer:
* kot način poučevanja;
* kot dopolnitev pravnega razmiljanja;
* kot metodo dela v praktičnem pravnikovem delovanju.
Omenjene metode je e najlažje izpeljati v učnih
načrtih za informatiko/informacijsko tehnologijo.
Tudi vlogo pravne knjižnice je treba premisliti. V
Sloveniji se vse preveč obravnava kot zbirka knjig, ne
upoteva pa se, da se čedalje več pravnih informacij
seli v nepapirno obliko. Obiskovalec s prenosnim računalnikom
se mora kar potruditi, če hoče v knjižnici
najti delovno mesto z električno vtičnico. Raziskovanje
pravnih virov je splona podlaga za vsako pravno področje,
zato pravne knjižnice ne kaže dodajati katerikoli katedri
ali predmetu. Knjižnica bi morala biti jedro za sodobne pristope
pri raziskovanju informacij. Če bi govorili o sorodni povezanosti
s katerim od predmetov, ki se poučujejo na pravni fakulteti,
bi bila to predvsem pravna informatika.
10.3.3 Podpora informatike drugim večinam bodočega pravnika
Tako kot pravna informatika pri praktičnem delu ni sama
sebi namen, naj bi tudi med tudijem v največji možni
meri podpirala razvijanje vseh večin bodočih
pravnikov. Med pomembne večine, ki jih je treba razvijati
pri bodočem pravniku, tejejo40:
* oblikovanje pisnih sestavkov
* raziskovanje pravnih virov
* pravna analiza in preigravanje dejanskih pravnih
primerov
* vodenje razgovorov, intervjuji
* pogajanja
* zastopanje
* komuniciranje
Ne glede na to, ali gre za dovolj izčrpen seznam potrebnih večin, je že na prvi pogled očitno, da lahko ustrezno vključena pravna informatika izjemno podpre razvijanje bistvenih večin bodočega pravnika.
=== zop === 40 Po:
R.Grimes: Legal Skills and Clinical Legal Education, (1995) 2
Web JCLI; //www.ncl.ac.uk/ === kop ===
Angleka raziskava (gl. vir 40) je pokazala, da okrog 60%
pravnih fakultet vključuje v svoj program predavanja, ki
so neposredno namenjena razvijanju ene ali več gornjih
večin; med temi jih 70% kot obvezno usposabljanje
uvrča v 1. tudijskem letniku, 38% v 2. letniku
in 8% v 3. letniku. Kot neobveznega taknega usposabljanja
ni v 1. letnikih, 49% neobveznih programov so ugotovili v 2. in
30% v 3. letnikih. Najbolj razirjene oblike izvajanja
so bile: predavanja 65%, seminarji 89% in simulacija/preigravanje
vlog 83%. Druga angleka raziskava (gl. vir 49) je potrdila,
da mora biti informacijska tehnologija polno vključena
v olanje pravnikov, ne pa obravnavana kot "dodatna
sestavina pri tudiju".
10.3.4 Možni pristopi pri izvedbi usposabljanja za informacijsko tehnologijo
Pojavlja se vpraanje, kako vključiti usposabljanje
o IT v tudijski program, katerega glavna snov in izobraževalni
cilji niso na tehnično-tehnolokem področju.
Rabo informacijske tehnologije je mogoče poučevati
popolnoma ločeno od pravnega poučevanja ali
pa v okviru pravnih predmetov. To sta dva skrajna pristopa,
ki sta pri nekaterih snoveh utemeljena - gre za vpraanje,
s katero metodo dosežemo cilj, ki smo si ga zastavili. Če
gre npr. za usposabljanja o temeljni rabi informacijske tehnologije
(neodvisno od stroke), je gotovo pravilen pristop samostojnega
(ločenega) pouka. Vnaprejnje metodoloke razmejitve
ni mogoče predložiti, saj lahko neka snov spada v
osnovno rabo IT in jo je hkrati potrebno uporabljati znotraj pravnega
predmeta. Najbolji primer za to je računalnika
obdelava besedil, ki bi jo bilo treba po končanem splonem
usposabljanju vključiti kot sestavni del vsakega pravnega
predmeta, pri katerem se pojavljajo pisni sestavki. Po izkunjah
anglekih pravnih ol se tudentje o informacijski
tehnologiji največ naučijo, če jo uporabljajo
znotraj pravnega strokovnega usposabljanja (Bileta Report,
tč. 7.2). Predmet pravna informatika bi zato moral prevzeti
predvsem skrb za izhodična znanja, za usmerjanje,
usklajevanje in pomoč pri rabi IT znotraj drugih tudijskih
predmetov, za načrtovanje in ohranjanje ustrezne tehnoloke
infrastrukture, za spremljanje in uvajanje novih informacijskih
reitev ipd.
Angleka tudija (Bileta 1996, tč. 8) razvrča možne pristope pri poučevanju o informacijski tehnologiji v tri modele:
Pedagoki: uporaba oz. učenje o informacijski tehnologiji naj v največji možni meri podpira tradicionalne predmete in cilje pravnega tudija. Tem predmetom naj nudi večjo učinkovitost. Možne izvedbe: izdelava pravnih spisov/dokumentov, uporaba nekaterih standardnih softverskih programov, izdelava disertacije; elektronsko iskanje pravnih virov bodisi po omrežju ali na svojem računalniku (zgočenka), neposredna raba elektronske pote tudi v povezavi s predavatelji; računalniko podprto učenje.
Raziskovalni: učenje naj tudentom oz. pravnikom, posreduje večine za samostojno raziskovanje in učenje. Ta model je miljen deloma za tudente, v celoti pa za podiplomsko in drugo raziskovalno delo ter deloma za poklicno usposabljanje. Možne izvedbe: izdelava zahtevne pravne dokumentacije in disertacije; samostojno, najzahtevneje iskanje pravnih virov, snemanje informacij pri izvoru in vključevanje v svoje besedilo; zaradi razmeroma izoliranega načina dela je zelo pomembno elektronsko komuniciranje s soraziskovalci in mentorji - tudi izven časa, ko so običajni osebni stiki; celotna uporaba Interneta in podobnih sistemov (aktivno delo v elektronskih diskusijskih skupinah ipd.).
Usposabljanje za poklic: deloma med tudijem,
predvsem pa v pripravah na poklicno delo (npr. Legal Practice
Course). Najnujneji okviri: obdelava besedil (tudi makroji,
izdelava vzorcev za pogosto rabljene vloge, dokumente, druge oblike
avtomatiziranega dela z besedili); raziskovanje virov (katalogi,
zgočenke, javni informacijski sistemi); uporaba standardnih
paketov (za podatkovne baze, tevilske preglednice, predstavitev
podatkov, statistične reitve, ekspertni sistemi);
poznavanje in raba virov na Internetu; obdelovanje, uporaba, predstavitev
finančnih podatkov; učinkovita uporaba e-pote;
sistemi za skupinsko delo; uporaba računalniko podprtega
učenja za samoučenje. Glede na tevilne možne
programske reitve, je treba najti pravo mero skozi čim
bolj produktno nevtralno usposabljanje.
10.4 Deli dananjih tudijskih programov, ki jih
lahko tejemo med nepotrebno obremenjevanje tudentov
Ker je pravna informatika v ožjem pomenu besede orodje,
ki naj bi pravnemu tudiju in pravnikovemu poklicu prispevalo
dodatno kakovost (učinkovitost, uspenost), bi bilo
treba ta tudijski predmet razbremeniti nekaterih teoretičnih
delov, kot so:
- kibernetika in modeli upravljanja
- teorija sistemov
- teorija upravljanja
- procesi odločanja
- analiza in načrtovanje IS
- razvijanje informacijskih sistemov, podatkovni
modeli
- formalni in neformalni IS
- informatizacija in informacijska kultura
- medorganizacijski sistemi
- računalniko podprto učenje
v pravu (to je treba le prakticirati)
Snov, kot je kibernetika, teorija sistemov, odločanje
ipd., se lahko vključi v kak drug pravni predmet (morda
v "upravno pravo"?).
Učenje o IT mora biti predvsem uporabniko, zato ga
je treba razbremeniti nekaterih pretirano tehničnih
vidikov, kot so npr.:
- analogni in digitalni signali
- komunikacijski kanali
- protokoli in arhitekture omrežij
- CPE in načini obdelave podatkov
- algoritmi in računalniko programiranje
Informacijske sisteme oz. informacijske reitve v posameznih sektorjih pravnega delovanja (uprava, pravosodje, poslovni sistemi v podjetjih ipd.) je treba obravnavati uravnoteženo in skladno s splonim pomenom za pravno stroko Ter neodvisno od katedre, znotraj katere se predmet izvaja.
K poglavjem: | Na vrh |