Pravna informatika mag. Janez Toplišek


Informatika in informacijska tehnologija v študijskih programih pravnih fakultet (primerjalni pogled)

10. Potrebni vsebinski sklopi in potrebne značilnosti predmeta pravna informatika na pravnih fakultetah v Sloveniji

10.1 Izhodišča za vsebino študijskega predmeta

Če sprejmemo okvirne definicije pravne informatike kot vede in upoštevamo vsebine učnih programov pravne informatike po svetu, je očitno, da gre za dva vsebinska sklopa:

Informatika v pravu

To je del uporabne informatike oz. je pravna informatika v ožjem pomenu. Kaiser šteje sem tri področja (gl. vir 7): informacijske sisteme, sisteme za podporo odločanju (DSS) in sisteme za učenje. Menimo, da je tem področjem treba predhodno dodati še osnove informacijske tehnologije, kar je skupna tehnološko organizacijska podlaga vsaki infomatiki. Čeprav ne gre izključno za obdelavo podatkov/informacij, bi morali v ta sklop šteti tudi druge računalniške rešitve za podporo pravnikovemu delu.

Pravni vidiki informatike

Ta sklop je treba obravnavati kot pravno disciplino. Gre za dve skupini vprašanj, tista, ki so s prodorom računalništva nastala na novo (npr. intelektualna lastnina pri programski opremi, pravna vprašanja globalnega informacijskega prostora Interneta), ali pa so ob tem postala še posebej očitna in pereča (npr. zbiranje in varstvo osebnih podatkov). Vprašanje je, kako ta pravna vprašanja skozi študij na pravni fakulteti povezovati z informatiko v ožjem pomenu.

Zdi se, da se pojavlja čedalje več snovi, kjer sta informatika oz. IT tako tesno prepleteni s pravnimi vprašanji, da bi bilo ti dve študijski področji škodljivo ločevati. To govori v prid zamisli, da bi predmet pravne informatike vsaj v določenem obsegu povezano obsegal tako informatiko kot tudi pravne vidike IT. Navedimo nekaj primerov:

* Seznanjanje z elektronskim poslovanjem: pravnik se bo pri svojem delu neposredno srečeval z mnogimi tehnologijami elektronskega poslovanja. Ne glede na to, ali bo njihov neposredni uporabnik, bo moral poznati ključne pravne dileme, ki so povezane s posamezno obliko e-poslovanja. Nekatere od njih so značilne za posamezno obliko e-poslovanja, druge pa so skupne več tehnologijam. Neučinkovito bi bilo npr., če bi pravnika v okviru informatike seznanjali z računalniškim izmenjevanjem podatkov (rip), v okviru drugega, pravnega predmeta (katerega?) pa s posamičnimi pravnimi vprašanji takšnega elektronskega poslovanja. Nujno bi prišlo do tega, da bi bili omenjani le tisti pravni vidiki ripa, ki so povezani s tem pravnim predmetom, ne bi pa bila podana celovita predstava o pravni zmogljivosti in o prepletenih tveganjih posameznega e-poslovanja.

* Zanimivo vprašanje, s katerim bi obvezno morali seznaniti študenta prava, je npr. pravna zmogljivost elektronskega sporočila (civilnopravna, procesna-dokazna ipd.). To vprašanje se nanaša na vse elektronske tehnologije sporočanja, pravni vidiki pa segajo na različna materialnopravna in procesna področja. Očitno je, da je ta problem treba obravnavati celovito in hkrati, ne pa ga ločevati na tehnološke in pravne sestavine (ali pa te še drobiti). Najustreznejše mesto za takšno snov je predmet pravne informatike.

Zavzemamo se torej za integrirani predmet pravne informatike, ki naj vsebuje tako informacijsko-tehnološke, kot tudi pravne vidike IT. Koliko bo ta snov združena, pa je odvisno od mnogih dejavnikov in končno tudi od tega, ali bo pravna informatika samostojna katedra ali pa vključena v drugo katedro, oz., koliko bo o tem odločal tudi vpliv izvajalec predmeta. Tisti deli pravne snovi, ki jih je možno izločiti brez škode za celovito študentovo znanje oz. kjer je informacijsko-tehnološko ozadje za razumevanje manj pomembno, se lahko predavajo v okviru ustrezne pravne discipline. Tako npr. za področje varstva osebnih podatkov ni nujno, da bi ga vključili v okvir pravne informatike, saj problematika ni vezana le na elektronske zbirke podatkov (čeprav je pri takšnih zbirkah problem očitnejši).

Zaradi dvojne narave obravnavanega študijskega predmeta bi bil ustreznejši naslov predmeta pravo in informatika.

10.2 Potrebni vsebinski sklopi

Vsebinski sklopi in posamezne sestavine so le pregled okvirnih vsebin, ki se danes zdijo pomembne za šolanje pravnikov. Te vsebine je treba v okviru dogovorjene zamisli učnega načrta dopolnjevati vsako leto sproti.

10.2.1 Osnove informacijske tehnologije in elektronsko poslovanje

Ta del predmetnika naj študenta prvega letnika usposobi za študij drugih delov pravne informatike in za rabo informacijske tehnologije v katerem koli delu študija na pravni fakulteti. Izenači naj tudi izhodiščna predznanja. Vsebuje naj zlasti:

Osnove o osebnem računalniku. Standardne programske rešitve, ki so uporabne za pravnika. Izenačevanje predznanj študentov prvega letnika.

Najsodobnejše tehnologije, ki utegnejo vplivati na pravni poklic (hipertekst, večpredstavnost, komunikacijske tehnologije, Internet - intranet…).

Tehnološke, organizacijske in pravne značilnosti posameznih oblik elektronskega poslovanja, kot so npr.:
-telegram, telegraf, telefaks
-računalniško izmenjevanje podatkov
-elektronski plačilni promet, bankomati, telebanking
-elektronski finančni prenosi
-elektronsko nakupovanje (potrošniki)
-teledelo (navidezno podjetje)
-elektronski razpisi in sklepanje pogodb
-javne zbirke podatkov (tudi nepravne)
-elektronsko dosegljivi registri/javne evidence
-interaktivna telefonija
-elektronsko tržišče (blago, vrednostni papirji...)
-elektronsko poslovanje državnih organov
-elektronski pravni kioski36 (svetovanje)
-praktično delo s šifrirnimi tehnikami
Integracija tehnologije v pravni pisarni.

Razmerje med informacijsko tehnologijo in pravom.

=== zop === 36 Takšni kioski že delujejo v ZDA, Avstraliji in Singapuru. Postavljeni so v bližini sodišč in državnih organov, ki precej poslujejo s strankami. Na preprost način (pritisk s prstom) ponujajo informacije o delu sodišča ali drugega organa, deloma tudi pravno svetujejo. Predstavitev vključuje tudi video in zvočni posnetek. Pravno "svetovanje" vključuje pomoč pri izpolnjevanju obrazcev, preproste tožbe in druge vloge ipd. Predvidevajo, da se bo podoben način elektronskega pravnega svetovanja kmalu preselil v domače osebne računalnike, ki bodo množico informacij pobirali iz omrežja. Menijo, da bi takšni sistemi prispevali k večji pravni varnosti in bi razbremenili pravni aparat. === kop ===

10.2.2 Uporaba informacijske tehnologije v pravnih poklicih

Uporabe informacijske tehnologije ne bi smeli omejevati le na predmet pravna informatika, saj bo uporaba IT postala eden od ključnih dejavnikov uspešnega poučevanja vseh pravnih predmetov. Tako npr. na pravnih šolah v Vel. Britaniji spodbujajo splošno rabo IT za dostopanje do podatkov in besedil, za njihovo obdelovanje ter razvoj računalniško podprtih programov37. Pomembni deli snovi:

Na mnogih tujih pravnih fakultetah šteje računalniška obdelava besedil med že uveljavljena orodja za večjo učinkovitost profesorjev in študentov.

Splošno o rabi Interneta za potrebe pravnikov. Kako ob informacijski preobilnosti Interneta optimalno uporabiti to občilo za svojo učinkovitost. Splošna tehnologija in orodja ter specifične možnosti za pravno stroko.

Študentje prava bi morali že v prvem letu študija obvladati vse pomembnejše vidike uporabe elektronske pošte. Znotraj poučevanja informatike in drugih predmetov bi morali praktično uporabljati načine eden-eden, eden-mnogi, delo na diskusijskih listah, elektronska konferenca (seminar) z e-pošto. Elektronsko pošto bi bilo treba tudi v Sloveniji uporabiti za izvajanje medfakultetnih programov.

Sistemi za podporo odločanju (DSS - Decision Support Systems) so "računalniško podprti sistemi, ki naj bi odločevalcu pomagali uporabljati podatke in modele zaradi reševanja strukturiranih problemov" (po viru 7, tč. 3.1.2). Ne gre za nadomestitev človeka, temveč za pomoč pri sprejemanju odločitev. Med te vrste programe štejejo tudi številske preglednice, čeprav je pravno odločanje razmeroma malo vezano na kalkulacije in podobne računske postopke. Poznamo jih npr. pri obračunu obresti, pri tehničnih izračunih v kazenskem postopku (hitrost vozila) ipd. Na pravnem področju vidijo največjo prihodnost pri uporabi ekspertnih sistemov; ti naj bi bili uporabni zlasti kot spodbuda, ponudnik zamisli oz. kot potrditev mnenja živega izvedenca.

Elektronsko založništvo v pravnih dejavnostih.

Računalniške predstavitve pravnih podatkov.

Integracija računalniške in komunikacijske tehnologije za pravnikovo delo v praksi (tudi elektronske tehnike arhiviranja, nadziranje toka dokumentov in postopkov, vprašanja osebne učinkovitosti).

Ekspertni sistemi oz. uporaba umetne inteligence v pravu.

=== zop === 37 The Lord's Chancellor's Report on Legal Education, junij 1994, točka 6.5; ---> http://ltc.law.warwick.ac.uk/ltchome.html === kop ===

10.2.3 Informacijski sistemi in raziskovanje pravnih virov

Obstoječi in načrtovani informacijski sistemi na področjih pravosodja, ustavnega sodstva, uprave, v gospodarskih sistemih in na drugih možnih področjih pravnih dejavnosti. Nacionalni in regionalni informacijski sistemi (podatkovne baze) - vrste, primeri, dostopnost, način dela. Značilnosti raziskovanja pravnih virov v angloameriškem pravnem sistemu. Obvladovanje evropskih pravnih informacij.

Uporaba javnih podatkovnih zbirk (baze, podatkovne banke): poizvedovalni jeziki in uporabniški vmesniki. Študent naj bi se naučil iskati primarne pravne vire po elektronski poti. Iskanje uporabnih judikatov (case management) je zlasti kritično v anglosaksonskem pravu, vse večji pomen pa bo imelo tudi v Sloveniji (globalizacija pravnega prostora). Čedalje manj pravnih podatkovnih zbirk vsebuje le surove izvirnike besedil - sodobne zbirke so inteligentni informacijski sistemi z obsežnim indeksiranjem, hipertekstnimi povezavami, z večpredstavnostnimi prikazi in z možnostjo posamičnega in skupinskega nabiranja in izpisovanja podatkov.

Komercialne zbirke pravnih podatkov so lahko s svojo dodano vrednostjo zelo kakovostne, toda za fakultete in podobne nekomercialne institucije veliko finančno breme. Primeri takšnih komercialnih sistemov so: Lexis-Nexis (ZDA), JURIS (Nemčija), RDB (Avstrija), Celex (Evropska zveza). Posamezne fakultete po svetu naročajo dostop do teh zbirk vsaka po svoje, glede na finančne zmogljivosti. Na začetku komercialne zbirke ponujajo privlačne ugodnosti, ko pa se na trgu ustalijo, jih pričnejo ožiti. Dostopni pogoji postanejo uporabni le za velike pravne firme in podobne uporabnike, ki nikakor ne morejo izgubljati časa za pravne poizvedbe in dostop zmorejo financirati. Medfakultetno usklajevanje in skupen nastop do komercialnih ponudb v zvezi s tem smo opazili v Vel. Britaniji. Opozarjajo na mnoge primere, ko fakultete naročajo zelo omejen obseg storitev pravnih podatkovnih zbirk, in pri tem uporabljajo takšna omejevanja:
-omejevanje dostopnega časa,
-omejevanje na poklicno pravno osebje,
-dostop le po opravljenem kakovostnem usposabljanju uporabnika,
-dostop le s posredovanjem usposobljenega informatika (npr. knjižničarja, ki pomaga oblikovati optimalno poizvedbo),

-učenje za uporabo zbirke s pomočjo CD-ja, na katerem so le vzorčni podatki iz zbirke...

Drugi vidik je vsebinski: komercialne zbirke iz poslovnih razlogov ne morejo zadovoljiti fakultet po virih s področja pravne zgodovine, primerjalnega prava, pravne filozofije ipd., torej na področjih, ki poslovno ne morejo biti posebno uspešna. V zvezi s tem se utegnejo pod konkurenčnim pritiskom Interneta spremeniti tudi komercialne zbirke.

Za slovenski informacijski sistem IUS-INFO ne bi mogli reči, da cenovno ali vsebinsko pomeni omembe vredno oviro tako za pridobitno kot tudi za nepridobitno rabo. Drugačen položaj pri nas se kaže morda v tem, da ne premoremo zares velikih pravnih firm (družb), da je naš komercialni prostor razmeroma majhen in da je informacijska osveščenost med pravniki še vedno razmeroma nizka (kar je tudi posledica neustreznih programov informatike na pravnih fakultetah).

Kompleksnost pravnega študija se v prihodnosti ne bo zmanjševala, ampak prej povečevala: študentje bodo morali ob enakem ali nebistveno večjem številu študijskih ur obvladovati čedalje več snovi. Pri tem lahko študente precej razbremeni, če bodo znali uporabljati elektronske informacijske sisteme. V Avstriji so se npr. srečali s težavo, kako ob omejenem, majhnem številu ur študentom zadovoljivo predstaviti evropsko pravo (pravo EU). Poskusili so s pomočjo evropskega informacijskega sistema CELEX in dosegli spodbudne rezultate: študentje so s svojim splošnim pravnim znanjem uspešno razrešili vrsto težkih pravnih vprašanj, mimogrede so se seznanili s posebnim jezikom evropskega prava in izboljšali svoje zmogljivosti pri razpravljanju o pravnih problemih. Ugotovili so, da je IT metoda, ki lahko študente razbremeni vsaj dela učnih bremen in ne ovira pridobivanja pravnih znanj. Zanimive so težave, ki so jih pri tem imeli na nepravnem - informacijskem področju: premajhna računalniška pismenost, oblikovanje informacijskih poizvedb, informacijska preobremenjenost po opravljeni poizvedbi38. Ta vprašanja že sodijo v okvir predmeta "pravna informatika".

=== zop === 38 Erich Schweighofer: Mastering European Law: An easier way with information technology; 10th Bileta Conference, Glasgow, Univ. of Warwick (1995) pp. 84-9115 === kop ===

Vsak študent bi moral poznati iskanje po svetovnem spletu (WWW). To je orodje Interneta, prek katerega je mogoče najti ogromno pravnih informacij. Poleg splošnih iskalnih orodij bi moral poznati čim več naslovov, ki so specializirani za iskanje pravnih informacij. To je razgibano področje, kjer je študijske vire mogoče priporočati le vsako leto sproti. In ker je WWW zgrajen hipertekstno, bi morali študentje predhodno ali hkrati spoznati tudi zgradbo in zmogljivost hipertekstnih povezav. Opozoriti je treba zlasti na:
- preprosto dosegljivost nekaterih pravnih revij (deloma izključno v elektronski obliki),
-dostopnost pravnih in drugih knjižnic,
-objavo izvirnih besedil, ki nimajo več avtorskopravnih omejitev (npr. izvirniki za rimsko pravo),
-predstavitve pravnih firm, fakultet, inštitutov,
-elektronske pravne pripomočke (priročnike), ki se izdelujejo v hipertekstnem načinu.

S pomočjo Interneta je dosegljivih že toliko pravnih informacij, da postaja poseben problem informacijska preobilnost. To pomeni, da bo v študijski program treba vključiti tudi učenje o tem, kako optimalno iskati in izločiti potrebne informacije (iskalna orodja, specializirani indeksi/kazala, oženje iskanja...). V bližnji prihodnosti lahko pričakujemo, da bodo pravne fakultete in druge pravne institucije po svetu uskladile porazdelitev virov, njihovo zgradbo in obseg, kakor tudi načine za optimalno iskanje.

Usklajeno graditev globalnega sistema pravnih informacij s pomočjo Interneta bo mogoče doseči z usklajevanjem pravnih fakultet. Deloma bo ta proces potekal na nacionalni ravni, najpomembnejša pa bo usklajevanje regij s podobnimi pravnimi sistemi oz. z globaliziranjem pravnega prostora tudi svetovno usklajevanje. Kot pomemben rezultat takšnih usklajevanj omenjajo izboljšanje kakovosti informacij: povezave bodo izpeljane le z dokumenti, ki imajo zares pravni pomen.

10.2.4 Pravni vidiki informacijske tehnologije

Pravna vprašanja informacijske tehnologije/informatike načeloma ne spadajo v okvir predmeta informatike. Zaradi tega izhodišča je treba vključevanje pravnih vidikov v predmet vedno posebej utemeljevati. Gre za pravna vprašanja, ki izrazito izhajajo iz IT oz. informatike. Sem ne spadajo pravna vprašanja, katerih objekt je lahko poleg predmeta/problema s področja IT tudi kakšen objekt, ki z informatiko nima nobene zveze (npr. računalnik kot osnovno sredstvo). Kljub navidezni jasnosti te razmejitve so možni mejni primeri - npr. programska rešitev kot kapitalski vložek, davčno obravnavanje programske opreme ipd. Koliko se bodo vključevali podobni mejni primeri, bo odvisno od katedre oz. izvajalca programa ali od usmeritve študijskega programa. Poglejmo neketere potrebne sestavine študijskega programa:

Pravo informacijske družbe.

Pravni viri za urejanje elektronskega poslovanja (državni, mednarodni/regionalni, organizacije/združenja...).

Skupna pravna vprašanja elektronskega sporočanja, kot so: istovetnost, pristnost, elektronsko podpisovanje, obličnost, dokazna vrednost elektronske oblike, dematerializirane pravne "listine", uporaba šifrirnih tehnik, notarizacija elektronskih sporočil, ustavni vidiki elektronskega sporočanja.

Pravno urejanje zaprtih elektronskih okolij (npr. javne podatkovne zbirke, rip, elektronski plačilni promet in finančne transakcije…).

Pravno urejanje odprtih elektronskih okolij: za zdaj je le manjši del pravnih vprašanj Interneta neposredno urejen z normami, na kakršne je navajen tradicionalni pravnik. Običaje in etiko v zvezi s tem imenujejo kar "kultura Interneta". Gre za nastajajoča pravila obnašanja/delovanja v globalnih omrežjih, ki se bodo deloma razvila v klasična pravna pravila, deloma pa v obvezno pravo "novega tipa", saj bo šlo za pravila, ki bodo hkrati veljala po vsem svetu, deloma pa bodo ostala v obliki običajev, pravil dobrega obnašanja in podobnih normah, ki s svojo subjektivno odprtostjo včasih ne ustrezajo (so pa uporabna zaradi hitrega razvoj tega pravnega okolja). Študijski program informatike bi moral to problematiko sproti zajemati v učne programe tako, kot jo že danes ameriške fakultete (kibernetski prostor, zasebnost in anonimnost, problemi s pristojnostjo, licencami, registracijami, spori glede imenovanja domen, etika in spodobnost, suverenost države…).

Pravna področja, ki naj se informatiki dodajajo po dogovoru z drugimi pravnimi disciplinami:
-posebna vprašanja intelektualne lastnine (avtorstvo, patenti, blagovne znamke, tudi vprašanja, povezana z avtorstvom v delovnem razmerju),
-varstvo podatkov (razmejiti jih od zaščite, fizične varnosti podatkov in IS),
-posebnosti pogodb na področju informatike oz. računalništva,
-teledelo,
-računalniške škode,
-računalniški kriminal,
-pravo sodobnih medijev,
-oglaševalsko pravo,
-telekomunikacijsko pravo…

10.2.5 Praktične vaje (klinično delo)

Praktično delo na področju informatike naj bi bilo čim bližje dejanskemu delovnemu okolju in le tam, kjer ni izvedljivo tudi v simuliranem okolju.

Zlasti na ameriških in angleških pravnih fakultetah je praktično delo deloma organizirano kot delo v realnem pravnem okolju (Law clinic). Pri tem študentje v dobro organiziranem programu npr. dajejo pravno pomoč ali počnejo druge praktične reči s posameznih pravnih področij. V Vel. Britaniji npr. 13% pravnih fakultet praktično usposablja z "dejanskimi klienti in primeri" (vir 40); pri tem so novejše univerze nekoliko pred starejšimi. Velik del praktičnega dela študentov poteka na socialno-skrbstvenem in podobnih področjih (welfare): stanovanjske zadeve, socialna varnost, zaposlovanje, imigracijske zadeve, varstvo potrošnikov ipd. Nekatere smeri študija imajo obvezne pravne klinike. Kljub takšnemu pristopu pa celo v ZDA menijo, da imajo študentje pravnih fakultet premalo stika z vrhunsko prakso. Kot nasproten zgled navajajo medicinske fakultete, ki se jim posreči že med študijem združiti vrhunsko teoretično, raziskovalno in praktično delo. Sodobne elektronske komunikacije in večpredstavnostne tehnologije naj bi to pomagale uresničiti tudi pravnim fakultetam. Skupaj s "pravnimi firmami" naj bi oblikovale "navidezne klinike za učenje" (vir 11). V Vel. Britaniji obstaja celo združenje za "klinično pravniško usposabljanje"39.

=== zop === 39 CLEO: Clinical Legal Education Organisation, Dep. of Law, University of Northumbria, Newcastle === kop ===

Aktivna raba izkušenj/znanj o pravni informatiki in informacijski tehnologiji lahko doda takšnemu praktičnemu delu še posebno učinkovitost. V ZDA poudarjajo, da bi morala imeti vzorčna pravna pisarna, v kateri bi se izvajale vaje, najsodobnejše tehnološko okolje.

Praktično delo z nacionalnimi in drugimi pravnimi informacijskimi sistemi. Tam kjer zaradi cenovnih, organizacijskih ali drugih razlogov ni možno neposredno delo, je treba za predstavitev najti druge nazorne metode (zbirka na CD-ju, izdelana računalniška predstavitev, ki se na disketi izroči študentom, ipd.).

V praktičnem delu naj ima pomembno mesto usmeritev, da mora raba informacijske tehnologije postati sestavni del katerekoli pravne discipline na pravni fakulteti. S pomočjo samostojne "katedre" za pravno informatiko bi bilo to lažje izvedljivo. Primeri: pisni izdelki z urejevalniki besedil, e-pošta, hipertekstna elektronska gradiva, elektronski seminarji (učenje na daljavo) itd.

10.3 Nekatere potrebne značilnosti predmeta pravna informatika

10.3.1 Gibljivost študijskega programa

Na področju informatike se tehnološke zmogljivosti v nekaj mesecih podvojijo, cene zanjo pa se v istem obdobju prepolovijo. Tak razvoj je neprimerljiv s katerim koli drugim področjem tehnološkega razvoja. To moramo sprejeti kot neizprosno, ne glede na to, da veliko dogajanj opozarja, da človeštvo ne zmore konzumirati tako hitrega razvoja. Povzroča namreč psihološka, socialna, ekonomska, pravna in druga neskladja, saj se večina informacijskih rešitev niti ne približa zrelosti, ker jo že izniči nov razvojni premik. Pri tem večina uporabnikov IT niti ne opazi, da je znaten del hitrega "razvoja" navadna potrošniška kulisa. Potrošniška zaslepljenost pa žal ni omejena le na informacijsko tehnologijo, zato osamljeni protipotrošniški upor na področju informacijske tehnologije ne more biti dovolj uspešen.

Iz povedanega izhaja nauk, ki ga je treba upoštevati pri oblikovanju študijskih programov, in sicer, da je treba:

* vsebinsko upoštevati tisto, kar je resničen tehnološki/informacijski razvoj (odmisliti potrošniško, modno);

* program sproti preverjati in prilagajati vsako leto in ne le vsakih nekaj let. Tej dinamiki morajo slediti tudi priporočeni študijski viri.

10.3.2 Konec prevlade besedilnega pravnega sporočanja?

Velik del pisnega pravnega sporočanja se bo preselil v elektronsko obliko. Zato bi morala pravna fakulteta zagotoviti študentom in profesorjem elektronsko okolje za administracijo, pouk in medsebojne komunikacije tudi sicer in ne le v okviru predmeta pravna informatika. Tako bi lahko bodoči pravniki elektronsko sporočanje takoj uporabljali, ne pa se mu šele priučevali. Tudi "elektronsko" opravljanje pisnih izpitov (e-pošta, disketa ipd.) bi podpiralo ta cilj.

Elektronsko komuniciranje vnaša v do sedaj prevladujoče besedilno sporočanje čedalje več slikovnih, zvočnih in drugih sestavin. Govorimo lahko o celostnem sporočanju, ki skuša vplivati na vse človekove čute. Tak razvoj bo vplival tudi na pravno izražanje, ki bo prav gotovo izrabilo vse tiste vidike celostnega sporočanja, ki lahko podprejo natančnost (prepričljivost) pravno pomembnega sporočila. Zato morajo vsi študijski programi pravne fakultete (ne le programi informatike) v večji meri vključevati prihajajoče oblike celostnega sporočanja, in sicer:
* kot način poučevanja;
* kot dopolnitev pravnega razmišljanja;
* kot metodo dela v praktičnem pravnikovem delovanju.

Omenjene metode je še najlažje izpeljati v učnih načrtih za informatiko/informacijsko tehnologijo.

Tudi vlogo pravne knjižnice je treba premisliti. V Sloveniji se vse preveč obravnava kot zbirka knjig, ne upošteva pa se, da se čedalje več pravnih informacij seli v nepapirno obliko. Obiskovalec s prenosnim računalnikom se mora kar potruditi, če hoče v knjižnici najti delovno mesto z električno vtičnico. Raziskovanje pravnih virov je splošna podlaga za vsako pravno področje, zato pravne knjižnice ne kaže dodajati katerikoli katedri ali predmetu. Knjižnica bi morala biti jedro za sodobne pristope pri raziskovanju informacij. Če bi govorili o sorodni povezanosti s katerim od predmetov, ki se poučujejo na pravni fakulteti, bi bila to predvsem pravna informatika.

10.3.3 Podpora informatike drugim veščinam bodočega pravnika

Tako kot pravna informatika pri praktičnem delu ni sama sebi namen, naj bi tudi med študijem v največji možni meri podpirala razvijanje vseh veščin bodočih pravnikov. Med pomembne veščine, ki jih je treba razvijati pri bodočem pravniku, štejejo40:
* oblikovanje pisnih sestavkov
* raziskovanje pravnih virov
* pravna analiza in preigravanje dejanskih pravnih primerov
* vodenje razgovorov, intervjuji
* pogajanja
* zastopanje
* komuniciranje

Ne glede na to, ali gre za dovolj izčrpen seznam potrebnih veščin, je že na prvi pogled očitno, da lahko ustrezno vključena pravna informatika izjemno podpre razvijanje bistvenih veščin bodočega pravnika.

=== zop === 40 Po: R.Grimes: Legal Skills and Clinical Legal Education, (1995) 2 Web JCLI; //www.ncl.ac.uk/ === kop ===

Angleška raziskava (gl. vir 40) je pokazala, da okrog 60% pravnih fakultet vključuje v svoj program predavanja, ki so neposredno namenjena razvijanju ene ali več gornjih veščin; med temi jih 70% kot obvezno usposabljanje uvršča v 1. študijskem letniku, 38% v 2. letniku in 8% v 3. letniku. Kot neobveznega takšnega usposabljanja ni v 1. letnikih, 49% neobveznih programov so ugotovili v 2. in 30% v 3. letnikih. Najbolj razširjene oblike izvajanja so bile: predavanja 65%, seminarji 89% in simulacija/preigravanje vlog 83%. Druga angleška raziskava (gl. vir 49) je potrdila, da mora biti informacijska tehnologija polno vključena v šolanje pravnikov, ne pa obravnavana kot "dodatna sestavina pri študiju".

10.3.4 Možni pristopi pri izvedbi usposabljanja za informacijsko tehnologijo

Pojavlja se vprašanje, kako vključiti usposabljanje o IT v študijski program, katerega glavna snov in izobraževalni cilji niso na tehnično-tehnološkem področju. Rabo informacijske tehnologije je mogoče poučevati popolnoma ločeno od pravnega poučevanja ali pa v okviru pravnih predmetov. To sta dva skrajna pristopa, ki sta pri nekaterih snoveh utemeljena - gre za vprašanje, s katero metodo dosežemo cilj, ki smo si ga zastavili. Če gre npr. za usposabljanja o temeljni rabi informacijske tehnologije (neodvisno od stroke), je gotovo pravilen pristop samostojnega (ločenega) pouka. Vnaprejšnje metodološke razmejitve ni mogoče predložiti, saj lahko neka snov spada v osnovno rabo IT in jo je hkrati potrebno uporabljati znotraj pravnega predmeta. Najboljši primer za to je računalniška obdelava besedil, ki bi jo bilo treba po končanem splošnem usposabljanju vključiti kot sestavni del vsakega pravnega predmeta, pri katerem se pojavljajo pisni sestavki. Po izkušnjah angleških pravnih šol se študentje o informacijski tehnologiji največ naučijo, če jo uporabljajo znotraj pravnega strokovnega usposabljanja (Bileta Report, tč. 7.2). Predmet pravna informatika bi zato moral prevzeti predvsem skrb za izhodiščna znanja, za usmerjanje, usklajevanje in pomoč pri rabi IT znotraj drugih študijskih predmetov, za načrtovanje in ohranjanje ustrezne tehnološke infrastrukture, za spremljanje in uvajanje novih informacijskih rešitev ipd.

Angleška študija (Bileta 1996, tč. 8) razvršča možne pristope pri poučevanju o informacijski tehnologiji v tri modele:

Pedagoški: uporaba oz. učenje o informacijski tehnologiji naj v največji možni meri podpira tradicionalne predmete in cilje pravnega študija. Tem predmetom naj nudi večjo učinkovitost. Možne izvedbe: izdelava pravnih spisov/dokumentov, uporaba nekaterih standardnih softverskih programov, izdelava disertacije; elektronsko iskanje pravnih virov bodisi po omrežju ali na svojem računalniku (zgoščenka), neposredna raba elektronske pošte tudi v povezavi s predavatelji; računalniško podprto učenje.

Raziskovalni: učenje naj študentom oz. pravnikom, posreduje veščine za samostojno raziskovanje in učenje. Ta model je mišljen deloma za študente, v celoti pa za podiplomsko in drugo raziskovalno delo ter deloma za poklicno usposabljanje. Možne izvedbe: izdelava zahtevne pravne dokumentacije in disertacije; samostojno, najzahtevnejše iskanje pravnih virov, snemanje informacij pri izvoru in vključevanje v svoje besedilo; zaradi razmeroma izoliranega načina dela je zelo pomembno elektronsko komuniciranje s soraziskovalci in mentorji - tudi izven časa, ko so običajni osebni stiki; celotna uporaba Interneta in podobnih sistemov (aktivno delo v elektronskih diskusijskih skupinah ipd.).

Usposabljanje za poklic: deloma med študijem, predvsem pa v pripravah na poklicno delo (npr. Legal Practice Course). Najnujnejši okviri: obdelava besedil (tudi makroji, izdelava vzorcev za pogosto rabljene vloge, dokumente, druge oblike avtomatiziranega dela z besedili); raziskovanje virov (katalogi, zgoščenke, javni informacijski sistemi); uporaba standardnih paketov (za podatkovne baze, številske preglednice, predstavitev podatkov, statistične rešitve, ekspertni sistemi); poznavanje in raba virov na Internetu; obdelovanje, uporaba, predstavitev finančnih podatkov; učinkovita uporaba e-pošte; sistemi za skupinsko delo; uporaba računalniško podprtega učenja za samoučenje. Glede na številne možne programske rešitve, je treba najti pravo mero skozi čim bolj produktno nevtralno usposabljanje.

10.4 Deli današnjih študijskih programov, ki jih lahko štejemo med nepotrebno obremenjevanje študentov

Ker je pravna informatika v ožjem pomenu besede orodje, ki naj bi pravnemu študiju in pravnikovemu poklicu prispevalo dodatno kakovost (učinkovitost, uspešnost), bi bilo treba ta študijski predmet razbremeniti nekaterih teoretičnih delov, kot so:
- kibernetika in modeli upravljanja
- teorija sistemov
- teorija upravljanja
- procesi odločanja
- analiza in načrtovanje IS
- razvijanje informacijskih sistemov, podatkovni modeli
- formalni in neformalni IS
- informatizacija in informacijska kultura
- medorganizacijski sistemi
- računalniško podprto učenje v pravu (to je treba le prakticirati)…

Snov, kot je kibernetika, teorija sistemov, odločanje ipd., se lahko vključi v kak drug pravni predmet (morda v "upravno pravo"?).

Učenje o IT mora biti predvsem uporabniško, zato ga je treba razbremeniti nekaterih pretirano tehničnih vidikov, kot so npr.:
- analogni in digitalni signali
- komunikacijski kanali
- protokoli in arhitekture omrežij
- CPE in načini obdelave podatkov
- algoritmi in računalniško programiranje…

Informacijske sisteme oz. informacijske rešitve v posameznih sektorjih pravnega delovanja (uprava, pravosodje, poslovni sistemi v podjetjih ipd.) je treba obravnavati uravnoteženo in skladno s splošnim pomenom za pravno stroko Ter neodvisno od katedre, znotraj katere se predmet izvaja.



K poglavjem:
Na vrh

Kazalo
1-3
4-5
6
7
8
9
11
12
13-14
15-16

Na prvo domačo stran
Elektronsko poslovanje
Elektronski podpis
Elektronski pravni viri
Poklicno / osebno