Cilj programa je bil pridobivanje znanja in veščin za
učinkovito komuniciranje in reševanje konfliktov. To je vključevalo pridobivanje
znanja različnih komunikacijskih modelov in teorij, zlasti pa teoretičnih
konceptov, ki temeljijo na modelu T.Gordona ter modelu, ki izhaja iz
Transakcijske analize.
Teoretično ozadje
Komunikacija predstavlja edino orodje, ki ga imamo pri svojem delu z uporabniki
za neposredno (face to face) delovanje. Komunikacija kot proces, ki je v jedru
vzpostavljanja, ohranjanja in razvijanja medčloveških odnosov, je izjemno
pomembna ne le za profesionalno delovanje strokovnjakov na področju socialne
preventive, temveč je enako pomembna tudi za osebnostno rast in razvoj vsakega
posameznika, posebno pa za tiste, ki neposredno delamo z ljudmi. Razumevanje
tega procesa, razvoj spoznanj o zakonitostih tega procesa ter razvijanje lastnih
veščin za uspešno in učinkovito sodelovanje v tem procesu in za upravljanje s
tem procesom je ena temeljnih (če ne najpomembnejših) nalog vsakega, ki želi kot
strokovni delavec ali sodelavec delovati na področju socialne preventive.
Komunikologija kot znanstvena disciplina, ki se ukvarja z raziskovanjem tega
področja in ki združuje dosežke različnih znanstvenih disciplin, ki neposredno
ali posredno raziskujejo komunikacijo (posebej človeško), pozna vrsto različnih
modelov in teoretičnih konceptov, s katerimi se vrsta različnih avtorjev poskuša
prebiti do resničnih zakonitosti in pravil, ki regulirajo komunikacijo med
ljudmi. Žal dokončnih resnic še vedno ni. Ne glede na to pa obstajajo modeli in
koncepti, ki so se v teoriji in dosedanji praksi izkazali kot bolj ali manj
uporabni iz zornega kota dela, ki ga opravljamo. Ključnega pomena je Gordonova
teorija komunikacije, razmeroma preprost in enostaven model, ki v svojem
uporabnem delu predstavlja izredno učinkovito sredstvo, kot orodje za
upravljanje s procesom komunikacije. Čeprav ima tudi sam določene omejitve,
zlasti v kontekstu kurative na področju socialnega varstva, delno tudi na
področju svetovalnega dela, se je v okviru primarne preventive izkazal kot zelo
uporaben in učinkovit. Pričujoči program izhaja iz večletnih izkušenj avtorja,
ki je obstoječi osnovni model nadgradil ne le s svojimi refleksijami dosedanjega
delovanja, temveč tudi z znanjem iz drugih modelov in konceptov. Pri tem teorija
Transaksijske Analize zavzema pomembno mesto (kanali sporočanja, kongruenca,
feedback, discount). Avtor bo omenjene koncepte in modele nadgradil tudi v smeri
uporabe le-teh v delu z nesocializiranimi klienti.
Izvedba programa
Program je bil izvajan v času od 7.11. do 19.12.2003 v prostorih stavbe, v
kateri se nahaja tudi sedež društva in se ga je udeležilo 26 udeležencev.
Izvajalec programa je bil g.Borut Kožuh, prof.soc.ped.
Povzetek mnenj udeležencev
Na osnovi analize vprašalnikov, ki so jih izpolnili udeleženci ugotavljamo, da
je bil program ne le uspešno in po oceni udeležencev odlično organiziran,
temveč, da so tudi učinki izvedbe v popolnosti v skladu z načrtovanimi cilji.
Velika večina udeležencev ocenjuje, da so znanje in izkušnje, ki so jih
pridobili v programu, koristni in potrebni za njihovo delo na področju socialne
preventive. Iz odgovorov je razvidno, da so bila konkretna znanja in veščine, ki
so jih skozi izpopolnjevanje v okviru našega programa pridobili, tista, pri
katerih so zaznavali nezadostno kompetentnost. V večini so z najvišjo oceno
vrednotili usklajenost učnih metod, ki so bile pri izpopolnjevanju uporabljene.
Glede kritičnih pripomb udeležencev je razvidno, da večina udeležencev ne
zaznava ničesar, kar bi bilo za njih moteče. Večina udeležencev meni, da bi se
izvedlo nadaljevanje programa tudi v prihodnje in sicer kot oblika nenehnega
izpopolnjevanja skozi daljše obdobje in v okviru manjših skupin. Zdi se nam, da
se tu izraža ena skrita ali ne dovolj jasno izražena potreba po strokovni
superviziji, ki - vsaj za področje socialne preventive - v praksi ni dovolj
razvita. Vsekakor se nam zdi potrebno nadaljevanje tovrstnega izpopolnjevanja v
obliki bolj zahtevnih vsebin za udeležence, ki so že bili vključeni v naš
program (kot drugostopenjski seminar), pa tudi nadaljevanje izvajanja
pričujočega programa za tiste, ki se seminarja niso mogli udeležiti v letu 2003.
Zaključne misli
Program “Trening komunikacije in reševanja konfliktov za izvajalce programov
primarne socialne preventive” je bil izveden uspešno. Pri izvedbi programa so
bili doseženi načrtovani cilji. Izvajalec je svoje delo opravil odgovorno,
vestno in kvalitetno. Udeleženci so ustrezno usposobljeni in so sposobni za
opravljanje nalog, ki jih čakajo pri izvedbi njihovih programov.
Smiselno bi bilo program nadaljevati tudi v prihodnosti, ne le zaradi drugih
udeležencev, ki jih zaradi omejenih kapacitet ni bilo možno vključiti v program,
temveč tudi za v program vključene udeležence. Za slednje bi bilo smiselno
organizirati izpopolnjevanje na bolj zahtevni, drugostopenjski ravni. V primeru,
da bi SZS tovrstni program v prihodnosti podprla, ga bomo tudi izvajali.
|