TRENING KOMUNIKACIJE IN REŠEVANJA KONFLIKTOV ZA IZVAJALCE PROGRAMOV PRIMARNE SOCIALNE PREVENTIVE

 

 

Cilj programa je bil pridobivanje znanja in veščin za učinkovito komuniciranje in reševanje konfliktov. To je vključevalo pridobivanje znanja različnih komunikacijskih modelov in teorij, zlasti pa teoretičnih konceptov, ki temeljijo na modelu T.Gordona ter modelu, ki izhaja iz Transakcijske analize.

Teoretično ozadje

Komunikacija predstavlja edino orodje, ki ga imamo pri svojem delu z uporabniki za neposredno (face to face) delovanje. Komunikacija kot proces, ki je v jedru vzpostavljanja, ohranjanja in razvijanja medčloveških odnosov, je izjemno pomembna ne le za profesionalno delovanje strokovnjakov na področju socialne preventive, temveč je enako pomembna tudi za osebnostno rast in razvoj vsakega posameznika, posebno pa za tiste, ki neposredno delamo z ljudmi. Razumevanje tega procesa, razvoj spoznanj o zakonitostih tega procesa ter razvijanje lastnih veščin za uspešno in učinkovito sodelovanje v tem procesu in za upravljanje s tem procesom je ena temeljnih (če ne najpomembnejših) nalog vsakega, ki želi kot strokovni delavec ali sodelavec delovati na področju socialne preventive. Komunikologija kot znanstvena disciplina, ki se ukvarja z raziskovanjem tega področja in ki združuje dosežke različnih znanstvenih disciplin, ki neposredno ali posredno raziskujejo komunikacijo (posebej človeško), pozna vrsto različnih modelov in teoretičnih konceptov, s katerimi se vrsta različnih avtorjev poskuša prebiti do resničnih zakonitosti in pravil, ki regulirajo komunikacijo med ljudmi. Žal dokončnih resnic še vedno ni. Ne glede na to pa obstajajo modeli in koncepti, ki so se v teoriji in dosedanji praksi izkazali kot bolj ali manj uporabni iz zornega kota dela, ki ga opravljamo. Ključnega pomena je Gordonova teorija komunikacije, razmeroma preprost in enostaven model, ki v svojem uporabnem delu predstavlja izredno učinkovito sredstvo, kot orodje za upravljanje s procesom komunikacije. Čeprav ima tudi sam določene omejitve, zlasti v kontekstu kurative na področju socialnega varstva, delno tudi na področju svetovalnega dela, se je v okviru primarne preventive izkazal kot zelo uporaben in učinkovit. Pričujoči program izhaja iz večletnih izkušenj avtorja, ki je obstoječi osnovni model nadgradil ne le s svojimi refleksijami dosedanjega delovanja, temveč tudi z znanjem iz drugih modelov in konceptov. Pri tem teorija Transaksijske Analize zavzema pomembno mesto (kanali sporočanja, kongruenca, feedback, discount). Avtor bo omenjene koncepte in modele nadgradil tudi v smeri uporabe le-teh v delu z nesocializiranimi klienti.

Izvedba programa


Program je bil izvajan v času od 7.11. do 19.12.2003 v prostorih stavbe, v kateri se nahaja tudi sedež društva in se ga je udeležilo 26 udeležencev.

Izvajalec programa je bil g.Borut Kožuh, prof.soc.ped.

Povzetek mnenj udeležencev

Na osnovi analize vprašalnikov, ki so jih izpolnili udeleženci ugotavljamo, da je bil program ne le uspešno in po oceni udeležencev odlično organiziran, temveč, da so tudi učinki izvedbe v popolnosti v skladu z načrtovanimi cilji.

Velika večina udeležencev ocenjuje, da so znanje in izkušnje, ki so jih pridobili v programu, koristni in potrebni za njihovo delo na področju socialne preventive. Iz odgovorov je razvidno, da so bila konkretna znanja in veščine, ki so jih skozi izpopolnjevanje v okviru našega programa pridobili, tista, pri katerih so zaznavali nezadostno kompetentnost. V večini so z najvišjo oceno vrednotili usklajenost učnih metod, ki so bile pri izpopolnjevanju uporabljene.

Glede kritičnih pripomb udeležencev je razvidno, da večina udeležencev ne zaznava ničesar, kar bi bilo za njih moteče. Večina udeležencev meni, da bi se izvedlo nadaljevanje programa tudi v prihodnje in sicer kot oblika nenehnega izpopolnjevanja skozi daljše obdobje in v okviru manjših skupin. Zdi se nam, da se tu izraža ena skrita ali ne dovolj jasno izražena potreba po strokovni superviziji, ki - vsaj za področje socialne preventive - v praksi ni dovolj razvita. Vsekakor se nam zdi potrebno nadaljevanje tovrstnega izpopolnjevanja v obliki bolj zahtevnih vsebin za udeležence, ki so že bili vključeni v naš program (kot drugostopenjski seminar), pa tudi nadaljevanje izvajanja pričujočega programa za tiste, ki se seminarja niso mogli udeležiti v letu 2003.

Zaključne misli

Program “Trening komunikacije in reševanja konfliktov za izvajalce programov primarne socialne preventive” je bil izveden uspešno. Pri izvedbi programa so bili doseženi načrtovani cilji. Izvajalec je svoje delo opravil odgovorno, vestno in kvalitetno. Udeleženci so ustrezno usposobljeni in so sposobni za opravljanje nalog, ki jih čakajo pri izvedbi njihovih programov.

Smiselno bi bilo program nadaljevati tudi v prihodnosti, ne le zaradi drugih udeležencev, ki jih zaradi omejenih kapacitet ni bilo možno vključiti v program, temveč tudi za v program vključene udeležence. Za slednje bi bilo smiselno organizirati izpopolnjevanje na bolj zahtevni, drugostopenjski ravni. V primeru, da bi SZS tovrstni program v prihodnosti podprla, ga bomo tudi izvajali.