Kaj so izbirni predmeti?
Izbirni predmeti so način prilagajanja osnovne šole individualnim razlikam in interesom učencev. So priložnost, da učenci ob lastni izbiri teh predmetov poudarijo in razvijajo svoje močne strani in sposobnosti ter se pri njih dokažejo. Učenci se lahko odločajo za določen izbirni predmet tudi z vidika nameravanega nadaljnjega šolanja.
Izbirni predmeti so vključeni v predmetnik tretjega vzgojno-izobraževalnega obdobja, torej v 7., 8. in 9. razred. Šola mora ponuditi pouk najmanj treh izbirnih predmetov iz družboslovno-humanističnega sklopa in najmanj treh iz naravoslovno-tehničnega sklopa. V okviru družboslovno-humanističnega sklopa mora šola ponuditi pouk tujega jezika, nekonfesionalni pouk o verstvih in etiki ter pouk retorike.
Kaj učenec izbira?
Učenec izbere 2 uri izbirnih predmetov, lahko pa tudi 3, če s tem soglašajo njegovi starši.
Učenec ima možnost naslednje izbire in kombinacije:
v primeru, da se učenec odloči za dve uri tedensko, ima možnost, da izbere dva enourna predmeta ali enega, ki traja 2 uri (tuji jezik je edini izbirni predmet, ki traja dve uri tedensko);
v primeru, da se v soglasju s starši odloči za tri ure tedensko, pa ima možnost izbire v naslednjih kombinacijah – 3 predmete, če so enourni, oz. 2 predmeta, če je eden izmed predmetov dvourni in en enourni.
Potek pouka izbirnih predmetov in ocenjevanje
Pouk izbirnega predmeta je na urniku eno uro na teden, razen izbirnega tujega jezika, ki je na urniku dve uri na teden. Nekatere vsebine (npr. turistična vzgoja) lahko tečejo izjemoma tudi strnjeno izven rednega urnika (ogledi, izleti ...). Obisk pouka izbirnih predmetov je obvezen, predmeti se ocenjujejo s številčnimi ocenami od 1 do 5.
Če je učenec izbral dva izbirna predmeta, bosta ocenjena oba in obe oceni vpisani v spričevalo. Če je učenec izbral tri predmete, bodo prav tako ocenjeni vsi trije, vse tri ocene bodo vpisane v spričevalo. Učenec napreduje v naslednji razred le v primeru, da ima vse predmete, torej tudi izbirne, ocenjene s pozitivno oceno.
Oprostitev sodelovanja pri izbirnih predmetih
Učenec 7., 8. in 9. razreda, ki obiskuje glasbeno šolo z javno veljavnim programom (v našem primeru je to Glasbena šola Domžale), je na predlog staršev lahko oproščen sodelovanja pri izbirnih predmetih. O oprostitvi odloči ravnatelj.
Starši posredujejo pisno vlogo, ki ji priložijo potrdilo o vpisu v glasbeno šolo. V vlogi se zapiše, ali želijo, da je učenec oproščen pouka izbirnih predmetov v celoti ali le v eni uri tedensko. V primeru naknadnega vpisa v glasbeno šolo starši posredujejo vlogo najkasneje do 31. avgusta.
Zamenjava izbirnega predmeta
Učenci se v skupine izbirnih
predmetov razvrstijo do začetka novega
šolskega leta. V septembru lahko
skupino še zamenjajo, vendar le pod
pogojem, da je v skupini, kamor želijo,
še prostor, da se urnik nove skupine
sklada z urnikom učenca, in da prestop
ne pomeni ukinitve skupine izbirnega
predmeta. Prošnjo za spremembo
izbirnega predmeta starši pošljejo
Damjani Vidmar .
Od oktobra dalje prestopi niso
več možni.
Postopek izbire
marec, april – anketa o izbirnih predmetih (učenci 6., 7., 8. r.)
marec – prvi krog
april, maj – drugi krog
maj – oblikovanje skupin izbirnih predmetov in seznanitev učencev in staršev z razvrstitvijo
junij – usklajevanje, premiki učencev pri razvrstitvi in dokončno oblikovanje skupin
Opomba: Če klikneš na ime predmeta, dobiš njegov opis.
Družboslovno - humanistično področje
Predmet | Kdo ga lahko izbere? |
---|---|
Ansambelska igra | Učenci 7. r. |
Državljanska kultura | Učenci 9. r. |
Filmska vzgoja 1: kaj je film | Učenci 7. r. |
Filmska vzgoja 2: filmski žanri | Učenci 8. r. |
Filmska vzgoja 3: umetnost in družba | Učenci 9. r. |
Glasbeni projekt | Učenci 8. in 9. r. |
Gledališki klub | Učenci 7., 8. in 9. r. |
Likovno snovanje 1 | Učenci 7. r. |
Likovno snovanje 2 | Učenci 8. r. |
Likovno snovanje 3 | Učenci 9. r. |
Nemščina 1 | Učenci 7., 8. in 9. r. |
Odkrivajmo preteklost mojega kraja | Učenci 7. in 8. r. |
Radio | Učenci 8. r. |
Retorika | Učenci 9. r. |
Šolsko novinarstvo | Učenci 7. in 8. r. |
Televizija | Učenci 9. r. |
Verstva in etika 1 | Učenci 7., 8. in 9. r. |
Verstva in etika 2 | Učenci 8. in 9. r. |
Življenje človeka na Zemlji | Učenci 8. r. |
Naravoslovno - tehnično področje
Predmet | Kdo ga lahko izbere? |
---|---|
Izbrani šport | Učenci 9. r. |
Matematična delavnica 7 | Učenci 7. r. |
Matematična delavnica 8 | Učenci 8. r. |
Matematična delavnica 9 | Učenci 9. r. |
Načini prehranjevanja | Učenci 9. r. |
Obdelava gradiv: les | Učenci 7. r. |
Obdelava gradiv: umetne snovi | Učenci 8. r. |
Poskusi v kemiji | Učenci 8. in 9. r. |
Projekti iz fizike in tehnike | Učenci 9. r. |
Računalništvo: multimedija | Učenci 8. r. |
Računalništvo: računalniška omrežja | Učenci 9. r. |
Računalništvo: urejanje besedil | Učenci 7. r. |
Risanje v geometriji in tehniki (3D tisk in modeliranje) |
Učenci 7., 8. in 9. r. |
Sodobna priprava hrane | Učenci 7. in 8. r. |
Šahovske osnove | Učenci 7., 8. in 9. r |
Šahovsko kombiniranje | Učenci 8. in 9. r. |
Šport za sprostitev | Učenci 7. r. |
Šport za zdravje | Učenci 8. r. |
ANSAMBELSKA IGRA
V času rednega poteka pouka glasbene umetnosti je zaradi obilice snovi in različnih obveznosti vsekakor na voljo premalo časa, da bi učenci večkrat počeli tisto, kar je temeljni namen glasbe same – njeno praktično izvajanje, poslušanje, podoživljanje in spoznavanje glasbe s prijaznejše plati do učenca. Na naštetih dejavnostih bo tudi največji poudarek izbirnega predmeta.
Učenci bodo poleg Orffovih
glasbil spoznali in igrali na ljudska
glasbila, na glasbila, ki jih bodo lahko
izdelali sami, ter druga. Posledično se
bodo preko izvajanja glasbe pobliže
spoznali in navajali na samostojno
orientacijo v izbranih partiturah ter
izražali svojo kreativnost v lastnih
skladbah in zapisih.
Predmet je naravnan k učenčevi
lastni kreativnosti, čutenju glasbe in
svobodnemu izražanju ter uživanju v
stiku z glasbo. Na tej točki učitelj
postane zgolj mentor, organizator in
soustvarjalec, kajti v ospredju so
glasbene potrebe učencev, ki tudi sami
pomagajo in sodelujejo pri oblikovanju
dela. Predmet je naravnan tako k
individualizaciji, učencu samemu, kot
tudi k skupnemu sodelovanju in složnosti
celotne glasbene skupine. Pri predmetu
so zelo uspešni tako učenci z glasbenimi
izkušnjami kot tudi tistim, ki le-teh še
nimajo in imajo željo po izvajanju in
tesnejšem stiku z glasbo.
Predmet je namenjen učencem 7. razredov.
DRŽAVLJANSKA KULTURA
Državljanska kultura je enoletni izbirni predmet v 9. razredu osnovne šole. Namenjena mu je 1 ura pouka tedensko (32 ur letno). Navezuje se na obvezni predmet državljanska in domovinska vzgoja ter etika ter predstavlja poglabljanje in razširitev sposobnosti in znanj iz tega predmeta.
Vsebina predmeta je vezana na naslednje teme:
Teme bomo nadgrajevali in dopolnjevali z novimi pojmi in z aktualnimi dogodki doma in po svetu.
Cilji predmeta:
razvijanje refleksivnega in dejavnega odnosa do individualne, nacionalne in kulturne identitete sebe in drugih;
spoznavanje temeljnih načel, pojmov in vrednot, ki označujejo naravo demokratične družbe, in spoznavanje nastanka modernih oblik družbenega življenja;
razvijanje strpnosti do različnih kultur, narodnosti in verovanj ter razumno reševanje medosebnih in družbenih konfliktov;
spoznavanje najpomembnejših mednarodnih organizacij (Svet Evrope, OZN, UNESCO itd.) ter spoznavanje temeljnih dokumentov in listin o človekovih in otrokovih pravicah;
razvijanje demokratične komunikacijske kulture (oblikovanje, izražanje in utemeljevanje lastnih in tujih stališč, mnenj in nazorov ter iskanje soglasja);
razvijanje socialnih veščin (sodelovanje pri odločanju, aktivno vključevanje v ožjo in širšo skupnost);
spremljanje, presojanje in razpravljanje o aktualnih domačih in tujih dogodkih ter spremljanje vloge medijev;
prepoznavanje različnih pojavnih oblik nepravičnosti, neenakosti in diskriminacije, pristranskosti, stereotipov in predsodkov ter kršitev posameznih pravic v konkretni situaciji.
Pri predmetu se bodo izvajale tiste oblike in metode dela, ki od učencev zahtevajo aktivnost:
FILMSKA VZGOJA
FILMSKA VZGOJA 1: kaj je film
Izbirni predmet je izključno namenjen
učencem 7. razredov osnovne šole v
obsegu 35 ur. Pri tem izbirnem predmetu
se ukvarjamo z vprašanjem »Kaj je
film?«.
Zajema ogled filmov (igranih
in animiranih), učenci se spoznajo z
osnovami filmskega ustvarjanja in
njegovimi žanri ter ustvarijo animirani
film.
Temeljni namen predmeta je, da
se učenci seznanijo z osnovami filmske
umetnosti, zvrstno, žanrsko in
tehnološko, ter da se preskusijo v dveh
vlogah: v vlogi aktivnega filmskega
gledalca in v vlogi filmskega
ustvarjalca. Tako lahko pri skupinskem
delu nastane animacija, dolga 3–10
sekund.
FILMSKA VZGOJA 2: filmski žanri
Izbirni predmet je izključno namenjen
učencem 8. razredov osnovne šole v
obsegu 35 ur. Pri tem izbirnem predmetu
se ukvarjamo s filmskimi žanri.
Zajema ogled filmov, seznanitev s
filmskimi žanri in zgodovino filma.
Učenci se preizkusijo v ustvarjanju
kratkega igranega filma.
Temeljni
namen predmeta je, da se učenci
seznanijo z osnovami filmske umetnosti,
zvrstno, žanrsko in tehnološko, ter da
se preskusijo v dveh vlogah: v vlogi
aktivnega filmskega gledalca in v vlogi
filmskega ustvarjalca. Pri igrani
miniaturi učenci izvedejo le kratek skeč
oziroma posnamejo le en prizor, ki kaže
lastnosti izbranega žanra. Dolžina
igrane miniature je lahko od 1 do 4
minute. Pri tem gre predvsem za filmske
poizkuse igrane miniature in ne celostne
izdelave filma.
FILMSKA VZGOJA 3: umetnost in družba
Izbirni predmet je izključno namenjen
učencem 9. razredov osnovne šole v
obsegu 32 ur.
Pri tem izbirnem
predmetu se ukvarjamo s filmskimi pojmom
film in družba.
Modul 32 ur je
razdeljen na ogled filmov, obravnavo
filma kot odraza družbe in učenci se
poizkusijo v snemanju kratkega
dokumentarnega filma.
Temeljni namen
predmeta je, da se učenci seznanijo z
osnovami filmske umetnosti, zvrstno,
žanrsko in tehnološko, ter da se
preskusijo v dveh vlogah: v vlogi
aktivnega filmskega gledalca in v vlogi
filmskega ustvarjalca. Dolžina
dokumentarne miniature je od 1 do 4
minute. Tu gre predvsem za filmske
poizkuse dokumentarne miniature in ne
celostne izdelave dokumentarnega filma.
GLASBENI PROJEKT
V času rednega poteka pouka glasbene umetnosti je zaradi preobilice snovi in dela na voljo premalo časa, da bi učenci večkrat počeli tisto, kar je temeljni namen glasbe same – njeno poslušanje, podoživljanje, spoznavanje ter pogovori o glasbi s prijaznejše plati do učenca. Predmet glasbeni projekt se osredotoča ravno na te dejavnosti.
V ospredju predmeta bo glasbena
produkcija skozi različne zvrsti glasbe
ter načine, ki poslušalcem navadno niso
tako blizu. Svojo raziskovalno žilico in
zanimanje do glasbe bodo učenci sami in
skupaj z učiteljem sproščali v
preučevanju dveh različnih področjih.
Na eni strani se bodo seznanili z
nastankom, organizacijo in izvedbo
različnih koncertov, glasbenih predstav,
muzikalov in glasbenih filmov ter
raziskovali neglasbene elemente, kot so
scena, kostumi, plesna koreografija,
dogajanje za odrom ter tudi samo
nastopanje, samozavest in priprava na
nastop. Drugi del predmeta bo
predstavljala glasbena dejavnost oz.
produkcija v domačem kraju. Seznanili se
bodo z različnimi kulturnimi društvi, ki
se ukvarjajo z glasbo in delujejo v
dolini Črnega grabna. Raziskovali bodo
njihov način delovanja ter tudi obiskali
kakšen njihov koncert oz. nastop.
Predmet k sodelovanju vabi vse
učence, saj so uspešni tako tisti brez
glasbenega predznanja kot tudi učenci,
ki že imajo več izkušenj z glasbo.
Zaželjeno je, da so učenci radovedni,
dobre volje in da imajo željo po
uživanju ob glasbi.
Predmet je namenjen učencem 8. in
9. razredov.
GLEDALIŠKI KLUB
Gledališki klub je izbirni predmet,
ki nagovarja igralca v vsakem od nas.
Učenci in učenke, sodelujoči v
gledališkem klubu, pridobijo globlji
vpogled v dejavnosti, ki pripomorejo, da
je ogled gledališke predstave doživetje,
kot smo ga navajeni. Predmet je namenjen
učencem 7., 8. in 9. razreda, traja eno
uro tedensko in je enoleten.
Učenci imajo možnost pokukati v
zakulisje nastanka gledališča, spoznati
različne vrste gledališča, se
preizkusiti v različnih izrazih igre
(mimika, pantomima, improvizacija ipd).
Spoznajo delo dramaturga, režiserja,
kostumografa, scenografa, scenskega
delavca in delo drugih poklicev ter kako
in v kolikšni meri vsak od njih prispeva
k postavitvi dramskega dela na oder.
Razumejo strokovne gledališke izraze
(oder, parter, loža, bralna vaja,
premiera, ponovitev, rekvizit, abonma,
za izven ipd). Preizkusijo se v pisanju
kratkih dramskih besedil ali v predelavi
pesemskega ali proznega dela v dramsko.
Preizkusijo se kot igralci. Naučijo se
nastopati pred občinstvom, gibanja na
odru, pravilnega in interpretacijskega
govora. V gledališču si ogledajo dramsko
vajo ali gledališko predstavo, jo
razčlenijo in kritično ocenijo.
LIKOVNO SNOVANJE 1, LIKOVNO SNOVANJE 2, LIKOVNO SNOVANJE 3
Likovno snovanje dopolnjuje vsebine
iz rednega programa predmeta likovna
umetnost.
Poudarek predmeta je
na spoznavanju, odkrivanju in razvijanju
učenčeve ustvarjalnosti.
Likovno
snovanje vključuje vsebine risanja,
slikanja in kiparstva, grafike,
grafičnega oblikovanja ter modnega
oblikovanja.
Svoje znanje bodo
učenci poglabljali tudi tako, da bodo
spoznavali likovna dela umetnikov in
poklice, pri katerih je potrebno likovno
znanje, ter si tako oblikovali merila
likovnega vrednotenja za življenje.
Predmet je namenjen vsem, ki radi
ustvarjajo, jim ročno narejeni izdelki
veliko pomenijo, v njih vidijo
sprostitev, jih to razveseljuje in
bogati.
Kot popestritev programa
je v načrtu tudi jesensko in
spomladansko »kunstlanje«. Učenci in
učitelj predmeta se odpravijo v določen
kraj (Škofja Loka, Kranj, Radovljica …)
na teren, kjer ustvarjajo na prostem.
Učenci izbirnega predmeta likovno
snovanje se vsako leto posebej veselijo
terenskega dela.
Splošni cilji
predmeta
Učenci:
razvijajo možnost opazovanja,
predstavljivosti, likovnega mišljenja,
likovnega spomina in domišljije,
razvijajo interes za različne oblike
likovne dejavnosti,
bogatijo in ohranjajo zmožnost za
likovno izražanje,
usvajajo znanje likovne teorije in
ostrijo čut za likovne vrednote,
se seznanijo z likovnimi izrazili in
se usposabljajo za njihovo samostojno
uporabo,
ob rokovanju z različnimi materiali
in orodji razvijajo motorično spretnost
in občutljivost,
z oblikovanjem prostorov in kiparskih
volumnov razvijajo kiparski odnos in
občutenje likovnega prostora,
se seznanijo z razlikami in
povezavami med vizualnim in likovnim
svetom,
razvijajo likovnoizrazne zmožnosti in
ustvarjalnost,
ob likovno dejavnem delu bogatijo
emocionalne, socialne in estetske
osebnostne kvalitete,
ob ozaveščanju čustev razvijajo čut
za lepo,
spoznavajo vlogo in pomen estetskih
vizualnih komunikacij v ožjem in širšem
okolju,
razvijajo zmožnost doživljanja lepote v naravi in umetninah,
razvijajo odnos do likovne stvaritve,
do nacionalne in splošne človeške
likovne kulturne dediščine,
razvijajo zmožnost oblikovanja meril
za kritično vrednotenje lastnih del, del
vrstnikov ter stvaritev umetnikov,
razvijajo zmožnosti razumevanja
različnih medijev vizualne kulture in
zmožnost vrednotenja uporabnih predmetov
ter likovne problematike v okolju.
Trajanje
Je enoletni predmet, vezan na razred. Učenci lahko ta izbirni predmet obiskujejo vsa tri leta.
NEMŠČINA 1
V času vse intenzivnejšega svetovnega
povezovanja ima tuji jezik čedalje večji
pomen tudi v vzgoji in izobraževanju. Še
posebej to velja za nemščino, jezik
naših sosedov Avstrijcev in ne tako zelo
oddaljenih Nemcev in Švicarjev.
Zato ima v osnovni šoli nemščina kot
tuji jezik splošno-izobraževalni in
posebni pomen. Kot splošno-izobraževalni
predmet je pomembna za intelektualno
rast posameznika, za oblikovanje
samopodobe in samozavesti ter za
vključevanje v družbo. Ker pouk tujega
jezika poteka ves čas v povezavi s
kulturo in materinščino učencev, je
pomemben tudi za krepitev odnosa do
lastne identitete.
Znanje in
jezikovne sposobnosti, ki jih učenci
usvajajo in razvijajo pri pouku tujega
jezika, so najprej pomembne zaradi
neposredne uporabnosti za učence,
kasneje pa za njihovo poklicno in
nenehno izobraževanje oz. za razvijanje
širše medkulturne komunikacijske
sposobnosti. Poleg že na prvi pogled
očitnih uporabnih značilnosti pouk
nemščine tako neposredno prispeva tudi k
spoznavnemu razvoju učencev s širjenjem
njihove vednosti o možnostih jezikovnega
sporazumevanja, o jezikovnih sistemih in
o njihovi kulturi določenosti s
perspektive tujega jezika in tujih
kultur.
Prispeva pa tudi k
humanističnemu razvoju, saj učencem
omogoča neposreden stik z drugimi ljudmi
in njihovimi kulturami. Kot most do
drugih kultur in izziv za razumevanje
njihove drugosti in drugačnosti pouk
nemščine prispeva tudi k osebnostnemu
razvoju, medtem ko hkrati s poudarjanjem
te drugačnosti in primerjalnih razlik
krepi učenčevo narodnostno identiteto. Z
navajanjem k jezikovni interakciji pa
razvija tudi njihove sposobnosti
navezovanja osebnih, družbenih in
medkulturnih stikov, ki so pomembni za
življenje v skupnosti.
Vsebine,
ki jih učenci slušno, bralno in govorno
ter pisno obdelajo pri nemščini 1, so:
šola, prosti čas, družina in prijatelji,
mesto in podeželje, datum, letni časi,
prazniki, meseci in barve. Pri tem se
naučijo nekoga pozdraviti, opravičiti
se, predstaviti sebe in člane družine,
opisati delo v šoli, napisati kratko
pismo, naučijo se tvoriti sedanjik
pravilnih glagolov ipd.
S
spoznavanjem podobnosti in razlik med
slovenskim, nemškim in angleškim
jezikovnim sistemom si razvijajo svojo
zavest ter medkulturno vedenje.
Učenje nemščine v osnovni šoli lahko
traja tri leta. Učenec lahko prvič
izbere nemščino v 7. razredu in
nadaljuje z učenjem v 8. in 9. razredu.
Lahko pa jo izbere šele v 8. ali 9.
razredu. Predmet obsega 2 uri na teden.
ODKRIVAJMO PRETEKLOST MOJEGA KRAJA
Izbirni predmet je enoleten in je
namenjen za učence 7. in 8. razreda. Za
predmet je namenjenih 35 ur na leto, kar
pomeni povprečno eno uro pouka na teden.
Zanimala nas bo ustanovitev in
razvoj kraja, vplivi zgodovinskih
dogodkov na kraj in njegove prebivalce,
nastanek in zgodovina posameznih stavb,
znane osebnosti iz kraja in okolice, še
posebej pa osebne zgodbe starejših
domačij in njenih prebivalcev.
Uporabljali bomo zgodovinsko metodiko.
Iskali materialne, pisne, avdio-vizualne
in ustne vire ter nato z njihovo pomočjo
sestavljali posamezne podatke v pisane
mozaike zgodb.
ODKRIJ
ZGODBE, KI JIH HRANI NAŠ KRAJ!
POUK BO POTEKAL V UČILNICI, NA
TERENU, DELALI BOMO INTERVJUJE,
RAZISKOVALI ...
IN TAKO BOŠ BABICI IN DEDKU ZNAL/A ŠE
SAM POVEDATI KAKŠNO ZGODBO.
RETORIKA
Starši, koliko let že uporabljate
iste argumente prepričevanja, ko želite
spodbuditi vašega šolarja k sprotnemu
učenju, rednemu pisanju domačih nalog,
tedenskemu pospravljanju sobe?
Odkar
je začel obiskovati prvi razred? Potem
obstaja možnost, da v naslednjem
soočenju mnenj ne boste več uspešni, še
več, najbrž vas bo otrok s tehtnimi
protiargumenti prepričal, da boste
njegovo sobo pospravili vi.
Prednosti retorike so ljudje odkrili že
davno v zgodovini, v antiki je ta
umetnost dosegla razcvet, vedno bolj
popularna in nujna pa je tudi danes.
Namen in cilj retorike je analiza ter
pravilnejše in natančnejše oblikovanje
argumentov in prepričevalnih tehnik na
vseh področjih človekovega življenja: od
vsakodnevnih razgovorov, prek medijev in
vzgojno-izobraževalnega sistema do
znanosti.
Namen retorike kot
obveznega izbirnega predmeta je učence
seznaniti s pojmi prepričevanja in
argumentiranja, s tehnikami
prepričevanja, elementi prepričevalnega
postopka, dejavniki uspešnega
prepričevanja, oblikami prepričevanja,
strukturacijo (prepričevalnega) govora,
vsestranskim obvladovanjem govorne
situacije, pa tudi z razliko med
prepričevanjem in argumentiranjem,
razlikovanjem med dobrimi in slabimi
argumenti, elementi dobre argumentacije
in nepravilnimi argumentativnimi
postopki.
Poučevanje retorike v
devetem razredu tako ni samo sebi namen,
temveč naj učence in učenke nauči
predvsem samostojnega, koherentnega ter
kritičnega oblikovanja in izražanja
stališč pri drugih predmetih, v
nadaljnjem izobraževanju, kakor tudi na
vseh drugih področjih družbenega in
zasebnega življenja.
Izbirni predmet
retorika se izvaja za učence 9. razreda,
v obsegu 32 ur letno.
ŠOLSKO NOVINARSTVO
Pri izbirnem predmetu šolsko
novinarstvo učenci razvijajo in
poglabljajo znanja, pridobljena pri
predmetu slovenščine. Navezuje se na
tradicijo osnovnošolskih novinarskih
krožkov in uredništev šolskih glasil.
Predmet ponuja tudi možnosti
raziskovalnih dejavnosti na področju
slovenskega jezikoslovja in ljudskega
izročila. Učenci pri praktičnem delu z
besedili sprejemajo in tvorijo
neumetnostna besedila ter se
usposabljajo za ustvarjalno in kritično
sprejemanje publicističnih besedil.
Učenci iščejo, berejo in analizirajo
različne članke v časopisih in revijah,
pišejo članke na teme, ki jih zanimajo.
Pripravljajo in izdajajo šolski ali
razredni časopis. Spoznavajo delo
novinarjev. Učenci se seznanijo z
besedilnimi vrstami: vest, poročilo,
reportaža, anketa, intervju, komentar,
članek, ocena ter jih tudi sami pišejo.
Izpopolnjujejo tudi znanje slovenskega
jezika.
Pouk poteka eno uro na
teden (na leto 35 ur) v obliki
pogovorov, skupinskega dela in tudi na
terenu.
VERSTVA IN ETIKA
Izbirni predmet verstva in etika
navaja in pripravlja učence, da zrelo
premišljujejo ter se sproščeno in
spoštljivo pogovarjajo o religiji ter
osebnih in družbenih vprašanjih, ob
katerih se pojavlja. Z vidika
nadaljnjega izobraževanja se bo učencem
tovrstno znanje obrestovalo pri
družboslovnih predmetih, predvsem
slovenskem jeziku in književnosti,
zgodovini, geografiji, filozofiji,
sociologiji, saj je tovrstna tematika
povezana s snovjo pri družboslovnih
študijih.
Predmet je
nekonfesionalen, kar pomeni, da ne gre
za uvajanje v določeno religijo in
vzgajanje zanjo. Ne pričakuje se
pripadnost učencev in učiteljev neki
veroizpovedi, niti se ne preverja verske
opredeljenosti. Tako je predmet namenjen
vsem učencem, ne glede na to, ali
obiskujejo verouk ali ne, ali so
pripadniki krščanske ali druge
veroizpovedi.
Predmet lahko
učenci izberejo v 7., 8. in 9. razredu,
predmet ni vezan na razred. Predmet je
trileten (verstva in etika 1, 2, 3), a
je možna izbira tudi samo eno ali dve
leti. Pouk poteka eno uro tedensko. Snov
pri pouku je razdeljena po sklopih
oziroma temah, med katerimi so nekatere
obvezne, nekatere pa izbirne (izbere jih
učitelj ob upoštevanju interesov
učencev).
Verstva in
etika 1: verstva sveta,
krščanstvo, islam, budizem, vzori in
vzorniki, enkratnost in različnost,
azijska verstva, tradicionalne religije,
nova religiozna gibanja, reševanje
nasprotij, človek in narava
Verstva in etika 2:
ljudje in verstva – religijska kultura,
religije: skupnost, obredi, simboli,
izkustvo, življenjska vodila religij,
svoboda, vest, odgovornost, družina,
prijateljstvo, ljubezen, spolnost, delo
in poklic, religijske skupnosti –
družbene skupnosti, magija, okultizem,
religija, egocentričnost in solidarnost
v stiskah, sanje, želje, cilji,
razočaranja
Verstva in
etika 3: Biblija, krščanstvo in
zahodna civilizacija, religije in
vprašanje smisla življenja, rast
krščanstva in njegove delitve,
razsvetljenstvo, krščanska inspiracija v
delovanju pomembnih osebnosti slovenske
zgodovine, verska (ne)strpnost, verske
vojne, znanost in vera, ateizem in
humanizem.
Letos lahko učenci
izberete predmet Verstva in etika 1 ter Verstva in etika 2.
VZGOJA ZA MEDIJE
Predmet je sestavni del
družboslovnega izobraževanja v 7., 8. in
9. razredu. Vzgoja za medije bo
omogočila učencem dostop do medijev,
naučila jih bo analizirati, kritično
ocenjevati in izdelovati različne
komunikacijske oblike (časopis, radijske
in televizijske oddaje, iskanje po
internetu).
Sestavljen je iz
treh tematskih vsebin, vsaka se bo
obravnavala kot enoletni sklop. Vsebine
enoletnih sklopov se vsebinsko
dopolnjujejo: učenci se lahko seznanijo
samo z enim enoletnim sklopom, lahko pa
katerega tudi preskočijo.
RADIO
TELEVIZIJA
ŽIVLJENJE ČLOVEKA NA ZEMLJI
Izbirni predmet geografija –
življenje človeka na Zemlji je enoletni
izbirni predmet v 8. razredu osnovne
šole. Namenjena mu je 1 ura pouka
tedensko (35 ur letno).
Vsebine
se povezujejo z vsebinami geografije kot
obveznega predmeta, jih razširjajo,
poglabljajo in konkretizirajo. V 8.
razredu, kjer pri rednih urah
obravnavamo značilnosti svetovnih
kontinentov, sta pri izbirnem predmetu
poudarjena odnos med človekom in naravo
ter odvisnost človeka od nje. Učenci
podrobneje spoznavajo življenje človeka
v različnih območjih na Zemlji, kjer so
pogoji za življenje drugačni kot pri
nas.
Vsebine predmeta:
Pri predmetu se bodo izvajale tiste oblike in metode dela, ki od učencev zahtevajo aktivnost:
MATEMATIČNA DELAVNICA 7
Vsebina: logika, štetje, nenavadna
aritmetika, tlakovanja
Matematična
delavnica 7 obsega 35 ur v šolskem letu
in je namenjena vsem učencem 7. razreda,
tudi tistim, ki pri matematiki niso
najbolj uspešni.
MATEMATIČNA DELAVNICA 8
Vsebina: zgodovina matematike,
drugačna geometrija, miselne igre in
zanimivi miselni postopki, geometrija s
prepogibanjem papirja
Matematična
delavnica 8 obsega 35 ur v šolskem letu
in je namenjena vsem učencem 8. razreda,
tudi tistim, ki pri matematiki niso
najbolj uspešni
MATEMATIČNA DELAVNICA 9
Vsebina: diofantske enačbe in
aritmetične uganke, telesa in prostor,
matematika šifriranja, fraktali
Matematična delavnica 9 obsega 32
ur v šolskem letu in je namenjena vsem
učencem 9. razreda, tudi tistim, ki pri
matematiki niso najbolj uspešni.
OBDELAVA GRADIV - LES
Obdelava gradiv je enoletni izbirni
predmet.
Učenci spoznavajo
gradivo – les ob oblikovanju in izdelavi
uporabnih predmetov. Na ta način
spoznavajo principe oblikovanja,
načrtovanja, obdelovalne postopke,
ugotavljajo lastnosti posameznih vrst
lesa, izbirajo ustrezna orodja in
stroje.
Učenci:
OBDELAVA GRADIV - UMETNE SNOVI
Ta predmet ima enoletni program in
obsega 35 ur v enem šolskem letu (ena
ura na teden). Vsebinsko je vezan na
predmet tehnika in tehnologija. Osnovno
gradivo za izdelavo izdelkov je umetna
masa, ki ga kombiniramo z drugimi
gradivi. Pouk poteka v šolskih
delavnicah. Prevladuje individualno
praktično delo in delo v majhnih
skupinah.
Cilji
Učenci:
Ocenjevanje
Z oceno opišemo učenčevo znanje,
veščine in spretnosti. Oblikuje se
številčna ocena, ki jo dobi učenec po
vsakem zaključenem projektu.
Pri
oceni se upošteva:
K temu izbirnemu predmetu se vpišejo učenci, ki radi izdelujejo izdelke.
POSKUSI V KEMIJI
Kdo lahko obiskuje ta izbirni
predmet?
Enoletni program,
ki si ga učenec lahko izbere v 8. ali 9.
razredu.
Predmet obsega:
Splošni cilji predmeta
Učenci:
Kaj bomo delali?
Kaj potrebujemo?
Kako bomo ocenjevali?
PROJEKTI IZ FIZIKE IN TEHNIKE
Izbirni predmet projekti iz
fizike in tehnike je v
predmetniku 9-letne osnovne šole umeščen
v 9. razred z 32 urami. Pouk fizike je v
osnovni šoli velikokrat zelo abstrakten.
Velik del učencev in učenk pa potrebuje
za uspešno razmišljanje stik s konkretno
situacijo. Vsestranska uporaba tehnike v
vsakdanjem življenju omogoča uporabo
vsakomur dostopnih tehničnih pripomočkov
za preverjanje zakonitosti fizike. Pri
tem naj bi jih vodil opisani predmet.
Poudarek fizike v osnovni šoli bi
moral biti na spoznavanju pojavov in
manj na njihovem računskem obravnavanju.
Idealno je torej fiziko poučevati skozi
delo na projektih, kar predlaga
pričujoči predmet. Ti projekti so lahko
enourni demonstracijski poskusi, ki jih
izvaja učitelj v sodelovanju z učenci,
lahko pa so tudi večtedenski projekti s
terenskim delom, zbiranjem gradiva v
knjižnicah, pri ljudeh, ki so se
ukvarjali z določeno problematiko, v
muzejih, na spletnih straneh … V ta
sklop najlaže vključimo pedagoške
novosti in poskuse, ki jih pri rednem
pouku za vse učence teže opravičimo in
tudi realiziramo. Pomagamo si tudi z
računalnikom, običajnim laboratorijskim
instrumentarijem in izdelki široke
porabe.
SODOBNA PRIPRAVA HRANE
Pri izbirnem predmetu SPH nekaj ur
posvetimo raziskovanju hranilnih snovi
(beljakovin, maščob, ogljikovih
hidratov, vitaminov, mineralov) in
potrebam organizma. Spregovorimo tudi o
boleznih, ki so posledica nepravilnega
prehranjevanja.
Večino ur
namenimo pripravi hrane na zdrav način
(soparjenje, dušenje, pečenje v lastnem
soku, v foliji …) s čim manj maščob in
uporabo različnih zelišč namesto soli.
Ob tem urimo izdelavo običajnih in
svečanih pogrinjkov ter oblikujemo
zdrave prehranjevalne navade. Jedilnike
pregledujemo skupaj z učenci in
ugotavljamo, kako zdravi so in na kakšen
način bi jih lahko izboljšali.
Izbirni predmet načini prehranjevanja je
namenjen učencem 7. in 8. razreda in
traja eno leto.
Letno število
ur: 35
Splošni cilji
predmeta:
NAČINI PREHRANJEVANJA
Pri izbirnem predmetu načini
prehranjevanja učence poučujemo o
prehrani z vidika zagotavljanja in
varovanja zdravja. Učijo se o
pomembnosti zdrave prehrane, obravnavajo
načine prehranjevanja in prehrano v
različnih starostnih obdobjih življenja
in v posebnih razmerah.
Predmet
priporočam vsem učencem, ki radi kuhajo
in ustvarjajo v kuhinji. Priporočam ga
tudi tistim, ki se nameravajo šolati na
agroživilskih, gostinski, turističnih in
zdravstvenih šolah.
Izbirni predmet
načini prehranjevanja je namenjen
učencem 9. razreda in traja eno leto.
Letno število ur: 32
Splošni cilji predmeta
Učenci:
RAČUNALNIŠTVO
Vas veseli delo z računalniki? Bi
radi izdelali računalniško animacijo?
Vas zanima oblikovanje 3D-predmetov? Bi
radi imeli svojo spletno stran?
Potem je predmet računalništvo kot
nalašč za vas!
Predmeti so enoletni
in se praviloma izvajajo po eno uro
tedensko.
Vsebina predmetov po razredih
je sledeča:
7. razred - UREJANJE BESEDIL:
8. razred – MULTIMEDIJA:
9. razred - RAČUNALNIŠKA OMREŽJA:
Učenci 8. in 9. razreda se lahko v
predmet računalništvo vključite tudi, če
ga niste obiskovali v nižjih razredih.
Vabljeni torej, da se nam
pridružite in svojo ustvarjalnost
izrazite preko oblikovanja,
3D-modeliranja, programiranja, izdelave
animacij ali spletnih strani.
RISANJE V GEOMETRIJI IN TEHNIKI (3D tisk in modeliranje)
Risanje v geometriji in tehniki je
izbirni predmet, ki ga učenci izberejo v
7., 8. in/ali 9. razredu.
Izvajamo ga
v letnem obsegu 35 ur (9. razredi 32 ur)
Pri izbirnem predmetu bomo spoznavali
različna programska orodja za 3D
modeliranje in naše kreacije tudi
natisnili s 3D tiskalnikom. Vsak bo vsaj
en model, ki ga bo izrisal sam, natisnil
in ga odnesel domov.
Splošni cilji
predmeta
Učenci:
ŠAHOVSKE OSNOVE
Izbirni predmet šahovske osnove lahko
izberejo učenci 7., 8. in 9. razreda.
Namenjen je šahovskim začetnikom.
Pri izbirnem predmetu šahovske osnove se
bomo v 35 urah seznanili s šahovsko
kulturo, šahovskimi pravili, šahovskimi
otvoritvami ter s splošno šahovsko
teorijo. Naučili se bomo igrati proti
figuram in ne proti nasprotniku. Iskali
bomo najboljše načrte in poteze, seveda
brez matov, patov, ujetih figur in
remijev ne bo šlo.
ŠAHOVSKO KOMBINIRANJE
Izbirni predmet šahovsko kombiniranje
lahko izberejo učenci 8. in 9. razreda.
Priporočljivo je, da učenci prej
obiskujejo izbirni predmet šahovske
osnove.
Pri izbirnem predmetu
šahovsko kombiniranje se bomo v 35 urah
seznanili z razvojem šahovskih znanj,
usvojili in uporabili pravila šahovskega
kombiniranja, znali uporabiti
značilnosti posameznih figur v različnih
kombinacijah, spoznali prednosti in
slabosti osnovnih šahovskih otvoritev in
končnic. Naučili se bomo analizirati
šahovske partije in reševati šahovske
probleme.
Način dela pri
obeh izbirnih predmetih
Učne
vsebine bomo utrjevali na delovnih
listih, igrali šah med seboj in s
pomočjo računalniških programov.
Ocenjeno bo učenčevo delo in sodelovanje
pri pouku kot tudi odnos do predmeta. Ob
koncu učnega programa bo učenec
predstavil svoje šahovsko gradivo v
obliki mape ali plakata.
Dodatno
Učenec se lahko udeleži tekmovanja
posameznikov in ekipnega tekmovanja,
možno pa se je udeleževati šahovskih
turnirjev, ki jih organizirajo šahovski
klubi v okolici.
Ste vedeli, da:
ŠPORT ZA SPROSTITEV
1. možnost
Vsebine: namizni tenis, badminton, pohodništvo, plavanje
2. možnost
Vsebine: splošna kondicijska priprava,
tek, jogging, badminton, namizni
tenis, pohodništvo, plavanje
Učenci razvijajo gibalne in funkcionalne
sposobnosti. Seznanijo se z novimi
športi, ki so pomemben del sodobne
športno rekreativne ponudbe. Naučijo se
doživljati sprostitveni vpliv športne
vadbe in razvijati kulturen odnos do
narave in okolja.
ŠPORT ZA ZDRAVJE
1. možnost
Vsebine: košarka, nogomet, odbojka,
plavanje
2. možnost
Vsebine: atletika, košarka, odbojka,
plavanje
Pri vseh
aktivnostih športa za zdravje je
poudarek na spopolnjevanju osnovnih
tehničnih in taktičnih elementov s
povezovanjem teoretičnih vsebin.
Učenci spoznajo pomen športne vadbe in
prehrane za zdravje, spoznajo
škodljivost dopinga in poživil ter se
učijo oblikovati odgovoren odnos do
lastnega zdravja.
IZBRANI ŠPORT
1. možnost: NOGOMET
Spopolnjevali bomo osnovne tehnične
elemente, se učili zahtevnejših
tehničnih in taktičnih elementov, igrali
na malem in velikem igrišču, spoznali
bomo pravila igre in sodniške znake.
Z izbranim športom
vplivamo na skladen telesni razvoj,
učence navajamo na zdravo življenje,
spopolnjujejo in osvajajo nova športna
znanja, oblikujejo pozitivne vedenjske
vzorce in spoznajo pozitivno doživljanje
športa, ki bogati posameznika.
2. možnost: ODBOJKA
Spopolnjevali bomo osnovne tehnične
elemente, se učili zahtevnejših
tehničnih in taktičnih elementov, igrali
na malem in velikem igrišču, spoznali
bomo pravila igre in sodniške znake.
Z izbranim športom
vplivamo na skladen telesni razvoj,
učence navajamo na zdravo življenje,
spopolnjujejo in osvajajo nova športna
znanja, oblikujejo pozitivne vedenjske
vzorce in spoznajo pozitivno doživljanje
športa, ki bogati posameznika.
Vsi trije programi so enoletni in
trajajo 35 oz. 32 ur v 9. razredu.
Učenci lahko vsak program izberejo
enkrat.
V 7. razredu izberejo
ŠPORT ZA SPROSTITEV, v 8. razredu ŠPORT
ZA ZDRAVJE in v 9. razredu IZBRANI
ŠPORT. S takim izborom aktivnost poteka
v skupini enako starih vrstnikov, kar
omogoča kvalitetnejše delo.