Nadarjeni učenci

Kdo so nadarjeni učenci?

Nadarjeni otroci in mladostniki so tisti, ki izkazujejo izrazito nadpovprečno razvite sposobnosti na enem ali več področjih, pri čemer se njihove zmožnosti razvijajo postopoma – od potenciala do dosežkov in nazadnje izjemnosti. Nekateri učenci dosegajo izjemne rezultate na več področjih hkrati (splošna nadarjenost), drugi pa izstopajo na posameznem področju, kot so glasba, matematika ali šport (specifična nadarjenost). Vsem nadarjenim je skupno, da njihove sposobnosti bistveno presegajo raven večine vrstnikov, pri čemer pa lahko svoje potenciale v celoti izrazijo le, če imajo razvite delovne navade, so vztrajni, motivirani in deležni podpore staršev, učiteljev in mentorjev.

Pri delu z učenci na naši šoli sledimo posodobljenemu Konceptu prepoznavanja nadarjenih otrok, učencev in dijakov (ZRSŠ, 2025), ki poudarja in spodbuja vključevanje vseh učencev, prilagajanje pouka njihovim potrebam ter ustvarjanje spodbudnega učnega okolja, kjer lahko vsak učenec razvija svoje sposobnosti. Na podlagi tega nadarjenim učencem ob rednem šolskem programu ponujamo še prilagojene programe in aktivnosti ter spodbujamo razvijanje njihovih potencialov in motivacije.


Prepoznavanje nadarjenih

Prepoznavanje je dalj časa trajajoč proces, ki se začne že v vrtcu in traja do zaključka srednje šole. Poteka v treh stopnjah:

  • Opazovanje in nominacija potencialno nadarjenih: V prvi stopnji učitelji opazujejo učence in prepoznavajo znake nadarjenosti, kot so hitro učenje, ustvarjalnost, radovednost ali visoka motivacija. Učence, ki izkazujejo več teh značilnosti, nominirajo kot potencialno nadarjene. Predlog potrdi oddelčni učiteljski zbor, starše pa o tem obvesti razrednik. Po nominaciji prične učenec s pomočjo učitelja dokumentirati svoje delo v mapi dosežkov.

  • Razvijanje potencialov: Druga stopnja se začne po nominaciji in traja ves čas šolanja. Učencu se omogočajo dodatne priložnosti za učenje in ustvarjalnost, kot so obogatene naloge pri pouku, sodelovanje pri projektih, tekmovanjih in interesnih dejavnostih. Cilj je razviti področja, kjer ima učenec največ potenciala, ter spodbujati njegovo motivacijo. Napredek učenec beleži v mapi dosežkov, pri čemer sodelujejo tudi učitelji in starši. Če učenec kljub temu ne napreduje, se v obravnavo vključi šolska svetovalna služba, ki pomaga poiskati vzroke.

  • Identifikacija: Identifikacija je zadnja stopnja prepoznavanja nadarjenih in običajno poteka med 6. in 8. razredom, ko so učenci že pokazali svoje sposobnosti. Upoštevajo se podatki iz mape dosežkov, učni uspeh, dosežki na tekmovanjih in projektih, rezultati ocenjevalnih lestvic ter psihološki testi, ki merijo intelektualne sposobnosti in ustvarjalnost. Proces vodi šolska svetovalna služba, starši pa morajo z njim pisno soglašati. Ob zaključku šola pripravi poročilo o prepoznani nadarjenosti, v katerem so navedena področja, kjer učenec izkazuje nadpovprečne sposobnosti, ter usmeritve za nadaljnji razvoj.
     

Delo z nadarjenimi učenci

  • 1. triada: Pri mlajših učencih se delo z nadarjenimi izvaja predvsem z individualizacijo, dodatnimi izzivi pri pouku, usmerjanjem v interesne dejavnosti ter po potrebi z akceleracijo. Učence spodbujamo, da razvijajo svoje potenciale znotraj šolskega programa in obogatitev, ki jih ponujamo.

  • 2. triada: Postopek identificiranja različnih nadarjenosti se nadaljuje, učencem pa so na voljo dodatne dejavnosti, kot so izbirni predmeti, raziskovalne naloge, projekti ter interesne dejavnosti. Učence in starše redno obveščamo o možnostih vključevanja v dejavnosti zunanjih organizacij (npr. ZPM, knjižnica, kulturne ustanove, glasbena šola), ki ponujajo dodatne priložnosti za razvoj nadarjenosti.

  • 3. triada: Poleg naštetega dodajamo tudi dejavnosti, kjer se nadarjeni učenci povezujejo in sodelujejo med seboj. To so lahko skupni projekti, ekskurzije, sobotne delavnice ali raziskovalni tabori.

Starše vabimo k sodelovanju z idejami za nove dejavnosti, predstavitvami svojih poklicev in talentov ali s pomočjo pri organizaciji posebnih programov. Na ta način skupaj uresničujemo cilj, da vsakemu učencu omogočimo napredovanje v skladu z njegovimi zmožnostmi.