Kdo so nadarjeni učenci?
Nadarjeni učenci so učenci, ki izkazujejo visoke nadpovprečne sposobnosti mišljenja ali izjemne dosežke na posameznih učnih področjih, v umetnosti ali športu. Šola tem učencem zagotavlja ustrezne pogoje za vzgojo in izobraževanje tako, da jim prilagodi vsebine, metode in oblike dela, omogoči vključitev v dodatni pouk, oblike individualne in skupinske pomoči ter druge oblike dela.
Kot nadarjeni in/ali talentirani
učenci so identificirani učenci, ki
izkazujejo izjemne dosežke ali imajo
potenciale na intelektualnem,
ustvarjalnem, specifično akademskem,
učnem, vodstvenem, tehniškem,
gibalnem ali umetniškem (glasbenem,
literarnem, likovnem, dramskem)
področju in ob rednem šolskem
programu potrebujejo še prilagojene
programe in aktivnosti. Splošna
intelektualna nadarjenost omogoča
doseganje izjemnih dosežkov na več
področjih hkrati. O talentiranosti
govorimo, kadar učenec dosega
izjemne dosežke na posameznih
področjih.
Leta 1999 je strokovni svet
Republike Slovenije za splošno
izobraževanje sprejel koncept
Odkrivanje in delo z nadarjenimi
učenci v devetletni osnovni šoli.
Le-ta temelji na eni najpogosteje
uporabljenih definicij v svetu, ki
je zapisana v ameriškem Zakonu o
izobraževanju nadarjenih. Po tej
definiciji so nadarjeni ali
talentirani tisti otroci in
mladostniki, ki so bodisi na
predšolski stopnji, v osnovni ali
srednji šoli pokazali visoke dosežke
ali potenciale na intelektualnem,
ustvarjalnem, specifično akademskem,
vodstvenem ali umetniškem področju
in poleg rednega šolskega programa
potrebujejo posebej prilagojene
programe in aktivnosti.
Da učenec lahko izrazi svoje
nadpovprečne sposobnosti, je
pomembno, da ima razvite delovne
navade, je vztrajen, motiviran,
zavzet za razvijanje svojih
potencialov in deležen podpore
staršev, učiteljev, mentorjev. Delo
z nadarjenimi učenci poteka na več
ravneh: v času pouka v razredu, pri
dodatnem pouku, pri interesnih
dejavnostih, zunaj razreda v
socialnih, športnih in umetniških
programih. Posebej pri mlajših
učencih je poudarek na
individualizaciji, vključevanju v
razredne aktivnosti in v
obogatitvene programe šole. Pri
starejših učencih pa je poleg
omenjenega dobro slediti in
spodbujati njihove interese in
postopno razvijati zahtevnost
udejstvovanja. Učenci lahko v svojo
dejavnost vključujejo druge šole
(glasbena šola, jezikovni tečaji,
športni klubi). Dejavnosti izbira
učenec ob podpori staršev in
strokovnih delavcev. Izbrano
dokumentiramo v individualiziranem
programu dela.
1. Evidentiranje
Poteka brez testiranj ali uporabe
posebnih ocenjevalnih lestvic.
Uporablja se več kriterijev (izjemni
dosežki na različnih področjih,
rezultati tekmovanj). Potrdi jih
razredni učiteljski zbor.
Evidentiranje se izvaja v 3.
razredu. Tako izberemo širšo skupino
otrok, ki bi lahko bili nadarjeni.
Evidentiranje se lahko izvede tudi v
višjih razredih.
2. Identifikacija
Pomeni ugotavljanje vrste in
stopnje nadarjenosti. Izvaja se v 4.
razredu. Kriteriji so: ocenjevalne
lestvice nadarjenosti, ki jo
izpolnjujejo učitelji, test splošnih
intelektualnih sposobnosti in test
ustvarjalnosti. Testiranje opravi
šolska psihologinja s predhodnim
pisnim soglasjem staršev. Kot
nadarjen učenec je prepoznan tisti,
ki vsaj na enem od testov ali na
učiteljevi ocenjevalni lestvici
doseže rezultat, ki sodi v zgornjih
10 % populacije enako starih
vrstnikov.
3. Seznanitev in pridobitev
mnenja staršev
Šolska svetovalna služba seznani
starše z rezultati evidentiranja in
identifikacije ter pridobi njihovo
mnenje za pripravo
individualiziranega programa.
Za
potrjene nadarjene učence se
pripravi individualizirane programe,
v katerih se določijo cilji, preko
katerih učenci razvijajo svoje
potenciale v skladu s svojimi
interesi in v okviru možnosti, ki
jih imamo v šoli.
Učenci višjih
razredov so lahko na pobudo
učiteljev, mentorjev, šolske
svetovalne službe evidentirani kot
nadarjeni, čemur sledi postopek
identifikacije kadarkoli v času
šolanja.
Veronika Tumpej,
koordinatorica za odkrivanje in delo
z nadarjenimi učenci