Kaj so neobvezni izbirni predmeti?
Neobvezni izbirni predmeti so del razširjenega programa osnovne šole, v katerega se učenci vključujejo prostovoljno.
Šola lahko za učence 4., 5. in 6. razreda ponudi pouk naslednjih neobveznih izbirnih predmetov:
Za učence 7., 8. in 9.
razreda pa se izvaja pouk
drugega tujega jezika
(nemščina, francoščina, italijanščina,
hrvaščina, madžarščina) kot neobvezni
izbirni predmet.
Neobvezni izbirni predmeti omogočajo učencu, da lahko obiskuje pouk tistega predmeta, ki ga izbere glede na svoje želje oz. sposobnosti.
Seveda pa se učenec v soglasju s starši lahko odloči, da ne bo obiskoval nobenega neobveznega izbirnega predmeta.
Število ur, ki so namenjene neobveznim izbirnim predmetom
V skladu s predmetnikom se neobvezni
izbirni predmeti šport, umetnost,
tehnika in računalništvo izvajajo po eno
uro tedensko, drugi tuji jezik pa se
izvaja dve uri tedensko.
Število predmetov, ki jih
učenec lahko izbere
Učenci lahko izberejo največ dve uri
pouka neobveznih izbirnih predmetov. Ko
učenec neobvezni izbirni predmet izbere,
ga ne more opustiti, temveč ga mora
obiskovati do konca šolskega leta.
Umestitev neobveznih izbirnih
predmetov v urnik
Neobvezni izbirni predmeti sodijo v
razširjen program šole, zato ti predmeti
ne morejo biti uvrščeni v urnik med
obvezne predmete. Glede na organizacijo
obveznih predmetov se bodo neobvezni
izbirni predmeti lahko izvajali v predurah ali 6. oziroma 7.
šolsko uro, lahko tudi v obliki
blok ur, v tem primeru
na 14 dni.
Ocenjevanje pri neobveznih
izbirnih predmetih
Neobvezni izbirni predmeti so pri
ocenjevanju izenačeni z obveznim
predmeti, torej se znanje pri neobveznih
izbirnih predmetih ocenjuje, zaključne
ocene pa se vpišejo v spričevalo.
Odsotnost pri neobveznih
izbirnih predmetih
Prisotnost učenca pri neobveznih
izbirnih predmetih se obravnava enako
kot pri obveznih predmetih, vsako
odsotnost pa morajo starši opravičiti.
Normativi za oblikovanje
skupin neobveznih izbirnih predmetov
Učne skupine pri pouku neobveznih
izbirnih predmetov se bodo oblikovale iz
učencev drugega oziroma tretjega
vzgojno-izobraževalnega obdobja.
Posamezni neobvezni izbirni predmet se
bo lahko izvajal za najmanj 12 učencev,
v primeru da gre za edino učno skupino
na šoli, pa za najmanj 8 učencev.
V posamezni skupini neobveznega
izbirnega predmeta je lahko največ 28
učencev.
Učne skupine pri pouku
neobveznih izbirnih predmetov se bodo
oblikovale ločeno za matično šolo in
podružnične šole.
Menjava neobveznega izbirnega
predmeta
V primeru, da se ob začetku šolskega
leta posamezni učenec premisli in želi
zamenjati neobvezni izbirni predmet, je
menjava možna v mesecu septembru
tekočega šolskega leta, vendar le v
primeru, da sprememba ne ogrozi obstoja
skupine oziroma do popolnitve posamezne
učne skupine.
Postopek izbire
Seznam neobveznih izbirnih predmetov za šolsko leto 2024/2025
V šolskem letu 2024/2025 ponujamo sledeče izbirne predmete za:
Opomba: Če klikneš na ime predmeta, dobiš njegov opis.
DRUGI TUJI JEZIK NEMŠČINA
Razred: 4., 5. in 6.
Obseg ur: 2 uri na teden oziroma 70 ur na leto
V OŠ ima nemščina kot neobvezni izbirni predmet iste splošne cilje kot obvezni izbirni predmet, vendar se uresničujejo z zmanjšano intenzivnostjo.
Na začetnih stopnjah se učenci učijo celostno po načelih zgodnjega učenja, ki vključuje več čutov in veliko raznolikih dejavnosti, ki spodbujajo aktivno učenje, kot so igranje, petje, dramatizacija, igre vlog in podobno. Obravnavali bomo teme iz vsakdanjega življenja na zelo preprost in igriv način.
Na začetnih stopnjah učenja tujega
jezika je največji poudarek na
pridobivanju besedišča ter pravilni
izgovorjavi (nemških) besed.
Učenec se z učenjem drugega tujega
jezika usposablja za govorne in pisne
stike, za pridobivanje in razumevanje
informacij v tujem jeziku.
Pouk drugega tujega jezika izvajamo
kot neobvezni izbirni predmet, učenec se
v pouk vključi prostovoljno.
DRUGI TUJI JEZIK NEMŠČINA
Razred: 7., 8. in 9.
Obseg ur: 2 uri na teden oziroma 70 ur na leto
Tudi v 7., 8. in 9. razredu osnovne
šole ima nemščina kot neobvezni izbirni
predmet iste splošne cilje kot obvezni
izbirni predmet nemščina.
V 7., 8., in 9. razredu pouk drugega
tujega jezika prilagajamo sodobnim
izzivom. Učenec se usposablja za govorne
in pisne stike, za pridobivanje,
razumevanje in podajanje informacij v
tujem jeziku. Večji poudarek je na
pisnem in govornem sporočanju ter
aktivni uporabi pridobljenega besedišča.
Pri drugem tujem jeziku je za razliko
od prvega tujega jezika večji poudarek
na sporazumevalnih in učnih strategijah
ter medjezikovni in medkulturni
ozaveščenosti.
Sporazumevalne možnosti razvijamo s
pomočjo sporazumevalnih dejavnosti, kot
so branje navodil, telefonski pogovori,
gledanje filma, reševanje križank,
predavanja, poslušanje in branje
besedil, igre vlog, samostojne
predstavitve v razredu ...
Pouk drugega tujega jezika izvajamo
kot neobvezni izbirni predmet, učenec se
v pouk vključi prostovoljno.
V 7. razredu osnovne šole je
priporočljivo, da učenci nadaljujejo z
neobveznim izbirnim predmetom, če so že
v 4., 5. in/ali 6. razredu imeli
nemščino kot neobvezni izbirni predmet.
Je pa tudi možno, da v 7. razredu
izberejo nemščino kot obvezni izbirni
predmet. Učbeniki pri neobveznem in
obveznem izbirnem predmetu so različni
po vsebini.
DRUGI TUJI JEZIK HRVAŠČINA
Razred: 7., 8. in 9.
Obseg ur: 2 uri na teden oziroma 70 ur na leto
Učenec se pri pouku drugega tujega
jezika usposablja za sporazumevanje s
tujimi govorci v vsakdanjih okoliščinah,
navaja se na uporabo tega jezika pri
pridobivanju podatkov iz pisnih in
drugih virov. Pri pouku postopna razvija
sporazumevalno jezikovno,
sociallingvistično in pragmatično
zmožnost.
V 7. in 8. razredu bomo razvijali
zmožnost slušnega in govornega
razumevanja, govornega sporočanja in
razumevanja. Poudarek bo tudi na
razvijanju pisne zmožnosti.
Besedila, ki se bodo obravnavala, bodo kratka in preprosta, navezovala pa se bodo na učenčev izkušenjski svet. Brala in poslušala se bodo različna besedila. Učenci se bodo naučili govorno in pisno sporočati. Pisali bodo kratka in preprosta besedila.
Hrvaščina je namenjena učencem
začetnikom in je to zanje tuj jezik.
ŠPORT
Razred: 4., 5. in 6.
Izbirni predmet šport se uvaja v učni
program šol, da omili čedalje manjšo
gibalno dejavnost, nezdrave
prehranjevalne navade in specifične
načine preživljanja prostega časa naših
otrok. Strokovnjaki vse bolj poudarjajo,
da le strokovno vodena, dovolj
intenzivna, kakovostno strukturirana in
redna športna vadba lahko nevtralizira
negativne posledice današnje pretežno
sedeče generacije mladostnikov. Gibanje
ima številne pozitivne vplive na
psihofizično zdravje človeka. Ti vplivi
so izredno pomembni že v obdobju
odraščanja. S primerno športno vadbo
navajamo učence na zavesten nadzor pri
izvedbi položajev in gibanj telesa ter
tako oblikujemo pravilno telesno držo;
razvijamo koordinacijo gibanja,
vzdržljivost, moč, hitrost in
gibljivost; učinkovito uravnavamo
telesno težo in količino podkožnega
maščevja, pripomoremo h gradnji kostne
mase in pozitivno vplivamo na številna
druga področja učenčevega razvoja.
Izvajanje raznolikih športnih dejavnosti
omogoča pridobivanje gibalnih kompetenc,
kar predstavlja eno od najpomembnejših
razvojnih nalog v otroštvu in
mladostništvu.
Namen enoletnega programa neobvezni
izbirni predmet šport je tudi
spoznavanje novih športov, ki jih v
obveznem šolskem programu ni mogoče
izvajati, so pa z vidika športno
rekreativnih učinkov pomembni za
kakovostno preživljanje prostega časa v
vseh življenjskih obdobjih. Poskušali
bomo približati šport učenčevim
potrebam, interesom, željam ter
poudariti pozitivno stran športa. Poleg
že omenjenih stvari pa menimo, da je
pomembno tudi druženje, veselje, zabava
in spoznavanje narave, kar bi z
vsebinami neobveznega izbirnega predmeta
prav gotovo dosegli ali pa bi se jim
vsaj približali.
Programu tega izbirnega predmeta je
namenjenih 35 ur pouka. S tem programom
bomo poskušali uresničiti v učnem načrtu
zapisane splošne in operativne cilje.
Pozitivno je to, da ima učitelj pri
pripravi in izvajanju programa
precejšnjo stopnjo avtonomije, predvsem
glede izbire med širokim spektrom
zanimivih sodobnih športno-rekreativnih
vsebin in njihovo časovno
razporeditvijo.
TEHNIKA
Razred: 4., 5. in 6.
Obseg ur: 1 ura na teden oziroma 35 ur na leto
Izbirni predmet tehnika
poglablja, razširja in nadgrajuje
predmet naravoslovje in tehnika.
Razširja osnovna spoznanja o
tehnoloških lastnostih posameznih
gradiv in praktična znanja,
spretnosti in delovne navade pri
uporabi orodja, pripomočkov, strojev
in naprav za oblikovanje in obdelavo
gradiv.
Pri praktičnem delu učenci
spoznavajo nevarnosti in varnostne
ukrepe ter razvijajo spretnosti in
navade pri uporabi zaščitnih
sredstev.
Konstruiranje modelov s
sestavljankami (Fisher technik,
lego) omogoča pridobivanje
tehničnega in fizikalnega znanja in
izkušenj ter razvijanje sposobnosti
za ustvarjalnost in konstruktorstvo.
Risanje in branje tehnične in
tehnološke dokumentacije pomenita
načine in sredstva grafičnega in
pisnega sporazumevanja v tehniki in
tehnologiji ter navajanje na
izražanje zamisli, kar razvija
prostorsko predstavljivost učencev.
Pri delu v skupini razvija
sposobnosti sodelovanja in vodenja.
Učitelj spodbuja nastanek izdelkov, ki nastanejo iz idej učencev in s katerimi učenci razvijajo svoje ročne spretnosti. Izdelki imajo uporabno vrednost in so sestavljeni iz različnih gradiv (papir, les, umetne snovi, kovine ...).
Pri izbirnem predmetu tehnika se
preverja in ocenjuje tri elemente:
znanje (ustno sproti ob delovnem
procesu), proces dela (izdelavo
izdelka) in rezultate dela (izdelek,
konstrukcijo, plakat …).