Krvavec  ( 1853 m ) Kočna  ( 2540 m ) Grintovec  (2558 m ) Kompatela  ( 1982 m ) Brana  ( 2253 m ) Kamniško sedlo  ( 1884 m ) Turska gora  (2251 m ) Kranjska Rinka  ( 2453 m ) Skuta  ( 2532 m ) Kamniški vrh  (1259 m ) Košutna  (1974 m ) Planjava  ( 2394 m ) Škarje  (2141 m ) Ojstrica  ( 2350 m) Velika Planina  - Gradišee  1666 m )

Osnovna šola Rodica - projekti

Osnovni podatki | Kje smo ? | Poslanstvo in vizija | Hišni red | Prehrana |
Šolska skupnost | Raziskovalne | Mlinščica | Unesco ASPnet | Eko šola | Zdrava šola | MEPI | Pokrajinska podoba kraja
Interesne dejavnosti | Indiv. govorilne ure uc. RS | Indiv. govorilne ure uc. PS | A-B turnus| URNIK ŠŠD 2012-2013 |
O knjižnici | Urnik knjižnice | Dogodki v knjižnici| Priporočamo v branje | Bralna značka 2012/2013 | Eko bralna znaeka
Ministrstvo SZŠ | Zavod RSŠ | SIO | Google | Yahoo | Najdi.si | Matkurja | Arnes | Novice za učitelje | Vreme
2003 / 2004 | 2004 / 2005 | 2005 / 2006 | 2006 / 2007 | 2007 / 2008 | 2008 / 2009 | 2009 / 2010 | 2010 / 2011 | 2011 / 2012 |
Stroka | V računalnici |

Unesco ASP

small logo

 

UNESCO ASPnet Slovenija

 

Šola: OSNOVNA ŠOLA RODICA

E-naslov: os-rodica@guest.arnes.si

Naslov spletne strani: www2.arnes.si/~osljro2s/

 

Središče, v katero je šola vključena: LJUBLJANA

 

UNESCO CILJI

 

 

  • Uveljaviti kulturo miru in nenasilja.
  • Naučiti se skrbeti za ohranitev skupnega doma - planeta Zemlja.
  • Naučiti se živeti skupaj in deliti med seboj.

ASPnet šole so odprte šole za vplive znotraj sebe in vplive od zunaj . So mreža v omrežju šol, ki se ne raztrga pod raznimi pritiski. Vsaka šola je vozel v mreži, ki je nepogrešljiv, pomemben sam po sebi in ima vse odlike trdnosti.

 

Simboli: zastava UNESCO ASPnet Slovenije in himna Naš UNESCO

 

UNESCO IDEALI
  1. Človek, ki je zmožen sodelovati in deliti z drugimi v korist večje enakovrednosti in enakopravnosti ter skupnega preživetja na istem planetu.
  2. Načrtno vplivanje na mlade ljudi, da bi v njihovih glavah in srcih krepili znanje in pripravljenost za medsebojno sprejemanje in prijateljsko povezovanje kljub mnogoterim drugačnostim.
  3. Spoznavanje, učenje in vzgajanje za medsebojno sprejemanje in spoštovanje drugačnosti, sodelovanje in solidarnostno pomoč .
  4. Misli, čuti in deluj globalno in lokalno.
ŠTIRI OBVEZNE TEME
  1. Svetovni problemi in vloga sistema Združenih narodov pri njihovem reševanju.
  2. Človekove pravice , demokracija, strpnost in sodelovanje.
  3. Medkulturno učenje (preučevanje drugih dežel in kultur na lokalni in nacionalni ravni - organiziranje »Festivala narodov« v šoli, spoznavanje kulturne ali naravne dediščine UNESCA World Haritage, povezovanje s šolami v tujini).
  4. Okoljski problemi in interdisciplinarno reševanje.
ŠTIRJE DELORSOVI STEBRI IZOBRAŽEVANJA
  1.  Prvi steber: Učiti se, da bi vedeli.
    • V novem tisočletju se spreminja vsebina poučevanja: učitelj pomaga učencem izbirati in osmišljati informacije okrog njega, učiti, kako se učiti, odpirati medpredmetna problemska področja, npr. skrb za okolje, za zdravje, obvladovanje konfliktov …,
    • proces poučevanja se enakomerno porazdeli med šolo, delo in prosti čas,
    • okrepi se učenje socialnih in etičnih veščin,
    • strogo vodene aktivnosti se menjavajo s spontanimi individualnimi iniciativami,
    • učiteljeva najvažnejša vloga je motivirati za vsebine.
  2. Drugi steber: Učiti se, da bi znali delati.
    • Učimo se in razvijamo svoje sposobnosti za ravnanje v konkretnih praktičnih razmerah,
    • navajamo na skupinsko delo,
    • poudarjamo osebno predanost delu.
  3. Tretji steber: Učiti se, da bi znali živeti skupaj.
    • Učimo se o sebi in drugih, učimo se spoštovanja sebe in drugih,
    • razvijamo strpnost do vseh vrst drugačnosti,
    • učimo se reševati konflikte skozi dialog,
    • učimo se učinkovitega samoizražanja in komuniciranja z drugimi,
    • učimo se skupaj, od vseh, iz različnih kulturnih izkušenj,
    • učimo se živeti z naravo in
    • učimo se živeti skupaj in deliti med seboj (z družino, prijatelji in drugimi).
  4. Četrti steber: Učiti se biti.
    • Izobraževanje prispeva k celovitemu razvoju vsakega posameznika (k njegovemu duševnemu in telesnemu razvoju, čustvovanju, smislu za lepoto, k osebni odgovornosti in duhovnim vrednotam).
    • Učimo se, da bi postali modri, da bi znali koristno in pravilno uporabljati svoje znanje in sposobnosti, da se zavemo, kdo smo v odnosu do drugih.
    • Učimo se kontrolirati svoje obnašanje, spoštovati druge ljudi in razvijati sočutje do njih.
NAČELA UNESCO ASPnet ŠOL
  1. Načelo celovitosti šole.
  2. Načelo medsebojne povezanosti in soodvisnosti med predmeti.
  3. Načelo podpiranja interesov in sposobnosti učencev in učiteljev.
  4. Načelo menjave - delimo si znanje, strokovno pomoč, prijazno besedo.
  5. Načelo spremenljivosti - ničesar ni dokončno, vse se da spremeniti.
  6. Načelo aktualizacije prioritet, kdaj damo prednost učenju, zabavi...
  7. Načelo kakovosti medsebojnih delovnih odnosov (povej-posvetuj se-pridruži se-uči se od spretnejših).
  8. Načelo odgovornosti za svoja ravnanja in soodgovornosti za skupne rezultate.
  9. Načelo timskega dela med učitelji različnih strok, sodelovanje med učenci in starši.
  10. Načelo dialoga - probleme znotraj šol in širše se učimo odpirati v strpnih dialogih.
  11. Načelo medsebojnega spoštovanja - spoštovanja kulturne raznolikosti kot resničnega bogastva.
  12. Načelo ustvarjalnosti - izgrajevanje miru skozi stališča, vedenja in kreativne aktivnosti.
  13. Načelo solidarnosti - solidarnostne aktivnosti na lokalnem, nacionalnem ali mednarodnem nivoju.
VZGOJA ZA KULTURO MIRU

Ni poti do miru, MIR JE POT (Mahatma Gandhi). Ta pot je naša skupna pot. Sestavljena je iz ciljev, vsebin in nalog ter prostora učnega dogajanja, v katerem je ključen vsak posameznik.

Desetletje 2001-2010 je Mednarodno desetletje kulture miru.

Temeljne prvine vzgoje za kulturo miru:

  1. Razvijanje slehernega posameznika, njegove identitete. Trikotna naveza med: jaz do sebe, jaz do svoje narodne pripadnosti in kulture, jaz do svoje državljanske pripadnosti.
  2. Razvijanje nacionalne identitete in medkulturna vzgoja.
  3. Vzgoja za demokratično državljanstvo.
  4. Učenje o človekovih pravicah in njihovo uveljavljanje.
  5. Vzgoja za sposobnost življenja s konflikti in reševanje teh na nenasilne načine.
  6. Vzgoja za hitrejše uveljavljanje vrednot: namesto egoizma - solidarnost, namesto slepe poslušnosti - kritično mišljenje, namesto nacionalizma, šovinizma - medkulturno izobraževanje, namesto dominacije moškega - enakopravnost spolov, namesto človeka kot gospodarja sveta - vzgoja ekološke zavesti in globalne odgovornosti.
  7. Socialno učenje o družbi, v družbi, kako živeti skupaj.
  8. Vzgoja za kulturo miru kot metoda učenja in dela: demokratizacija učenja, avtonomija in odgovornost učenca v učnem procesu, sodelovalno učenje in samopreverjanje.
  9. Varovanje in ohranjanje človekovega življenjskega prostora: varovanje naravnih in kulturnih vrednot ter zagotavljanje zdravega okolja za bodoče rodove.
  10. Vzgoja za kulturo miru kot proces vseživljenjskega učenja.
UNESCO HIMNA

TI DO CIGNAŠ UNESCO, besedilo: Mojka Mehora Lavrič, glasba Aleš Lavrič

Naše misli neskončne so, brezmejne kakor nebo,

sanje naj pričarajo iz pesmi stkano mavrico

in ta melodija je napev otroških želja,

k soncu širi krila,

na njih naj ponesem te tja, kjer je sreča doma.

U – N – E – S – C – O , up to the sky we can go!

U – N – E – S – C – O , love to the people we show!

Kot galebi, ki prek valov se vedno vračajo domov,

nevidne niti nas vežejo na naš domači krov.

Ljubim sonce, nebo in čas, ki svobodni so kot jaz

in le eno si želim,

da za srečo, ljubezen in mir ne bo nikdar ovir.

U – N – E – S – C – O, love to the people we show!

U – N – E – S – C – O!

U – N – E – S – C – O, up to the sky we can go!

U – N – E – S – C – O!

Poročilo za šolsko leto 2006/07

 

OŠ Rodica kot UNESCO ASPnet šola

1. Realizirane aktivnosti

a) Razvijanje domačega Središča UNESCO šol :

Z vodjo UNESCO središča Ljubljana smo v stalnih stikih preko elektronske pošte. Tako smo bili skozi celo šolsko leto zelo dobro obveščeni o vseh UNESCO akcijah in drugih obvestilih. Nanjo se obračamo tudi v primeru nejasnosti, izmenjave mnenj itd. Sodelovanje ocenjujemo kot zelo dobro.

b) Na katerih študijskih temah smo bili letos aktivni?

- Svetovni problemi in vloga sistema Združenih narodov pri njihovem reševanju

S tega področja se v letošnjem letu nismo izobraževali.

- Izobraževanje in trajnostni razvoj :

Učiteljica Anic Črne Ivkovič je sodelovala na mednarodnem znanstvenem posvetu Ekologija za boljši jutri (Murska Sobota, 16. do 18. 4. 2007)

- Mir in človekove pravice :

Naša pedagoginja Tjaša Kranjc je na študijski skupini predstavila naš projekt Moje/Naše pravice.

- Medkulturno učenje :

Na področju medkulturnega učenja smo imeli več izobraževanj:

Študijski program za izpopolnjevanje za učitelje predmeta verstva in etika v OŠ, 400 ur (Alenka Brovč, od 17. 11. 2006 do 24. 3. 2007),

Licenčni program za umetnostno zgodovino (Katarina Škofic, 29. do 31. 2. 2007),

Vključevanje učencev priseljencev v vzgojno izobraževalno delo v RS (Metka Močnik, Ema Cerar, 19. do 20. 2. 2007),

Vzgoja značaja (za celoten kolektiv, 2. in 3. 11. 2006, Rakov Škocjan)

Biblioterapija (Sabina Burkeljca)

Srečanja učiteljev turistične vzgoje, primeri dobre prakse (Ana Medved)

Delovno srečanje učiteljev obveznega izbirnega predmeta verstva in etika (Vilma Vrtačnik Merčun, 8. 5. 2007).

c) Flagship in drugi UNESCO mednarodni projekti (ali projekti, ki jih UNESCO

podpira/priporoča), v katerih smo sodelovali:

Mednarodni projekti

in aktivnosti

Koordinator na šoli

Posebni dosežki, ugotovitve, spodbude...

ENO Tree Planting, Finska

Anica Črne Ivkovič

Na slovesnosti sajenja drevesa je sodelovalo 120 učencev, ki so bili predstavniki vseh oddelčnih skupnosti na šoli. Učenci so pripravili prijeten program ter skupaj s predstavnikom KS in ob pomoči hišnika posadili drevo. To je bilo, žal, čez nekaj dni izruvano in uničeno.

d) Nacionalni projekti in strategije, v katere smo bili vključeni:

Nacionalni UNESCO projekti

Koordinator

na šoli

Posebni dosežki, ugotovitve, spodbude…

1. Moder stol – nekdo misli nate

Marko Drobne

Sodelovalo je 11 učencev. Iskali so predloge, kako pomagati skupinam ljudi, ki so v stiski. Predloge so potem prevajali v svetovne jezike in izdelali spletno predstavitev. Tako so bila povezana različna področja: etično, jezikovno, likovno–tehnično in računalniško. Možnost nadaljevanja projekta z delavnico barvanja stolov in povezavo z različnimi ustanovami.

2. Naravoslovni tabor za osnovnošolce v Grižah

Vilma Vrtačnik Merčun

Naravoslovnega tabora so se udeležili štirje učenci, dva iz predmetne in dva iz razredne stopnje. Sodelovali so v kemijski in fizikalni skupini. S tabora so se vrnili z lepimi vtisi, novimi poznanstvi in prinesli veliko slikovnega gradiva (brošura, CD s slikami) ter spominke.

3. Dan človekovih pravic

Draga Jeretina Anžin

Sodelovalo je 10 učencev. Na osrednji prireditvi v ljubljanskem Koloseju so se predstavili z dramatizacijo Kako smo drgnili šolske klopi, ki je govorila o življenju šolarjev v šoli Jarše (letos mineva 100–letnica šolstva v Jaršah).

4. Dobre vesti iz naše šole in našega mesta

Irena Lapanje

Sodelovalo je 8 učencev. Na spletnih straneh nacionalnega projekta so objavili štiri prispevke, v katerih so poročali o svojih doživetjih in z drugimi delili pozitivne misli. Štiri učenke so se udeležile in učiteljica spremljevalka tudi zaključnega dvodnevnega tabora v Senovem.

5 . Dediščina v rokah mladih – mladi posvojijo spomenik

Vilma Vrtačnik Merčun

Sodelovalo je 16 učencev. Deset od teh je vodilo obiskovalce naše šole po Učni poti ob (posvojeni) Mlinščici, deset od njih pa je skozi šolsko leto raziskovalo kulturno dediščino domačega kraja. V sodelovanju s kranjskim Zavodom za kulturno dediščino so učenci opravili popis opreme v 400–let stari Kofutnikovi hiši, ki bo (upamo) razglašena za kulturni spomenik lokalnega pomena. Sodelovali so pri oblikovanju pobude za zaščito tehnične dediščine v Osolinovem mlinu, ki je v rušenju. Raziskovali so tudi domače narečje in s tem skrbeli za boljši odnos do njega. Za predstavitev na taboru v Piranu so posneli film Informativna oddaja šolskega UNESCO kluba TV Rodica.

6. Dan družin

Katarina Škofic

Martin Mah

Sodelovanje na likovnem in fotografskem natečaju. Učiteljica Katarina Škofic je vodila likovno delavnico z učenci 4. b oddelka. Na likovnem natečaju so dosegli 3. mesto.

Učitelj Martin Mah je z oddelkom podaljšanega bivanja vodil fotografsko delavnico. Na natečaju so dobili prvo in tretjo nagrado. Z delavnicami in s sodelovanjem na natečaju so bili zelo zadovoljni.

6. Torkarjeva likovna kolonija v Koroški Beli*

Katarina Škofic

Sodelovali so štirje učenci in mentorica Katarina Škofic. Učenci so slikali v Koroški Beli na temo pokrajine oziroma krajine. Po dejavnosti je bila razstava v šoli na Koroški Beli. Njihovi vtisi so zelo spodbudni. Želijo se še naprej udeleževati likovne kolonije, saj je to enkratna priložnost za sproščujoče druženje in ustvarjalnost učencev.

* poskusni projekt, predstavljen na Pohorju, 13.oktobra 2006

 

2. Rezultati .

UNESCO cilje smo uresničevali:

•  z aktivnim sodelovanjem v sedmih nacionalnih UNESCO in enem mednarodnem projektu (ENO), s sproščanjem ustvarjalnosti otrok v okviru njih, razvijanjem komunikacijskih in sodelovalnih veščin in širjenjem UNESCO idealov.

•  z raziskovanjem kulturne dediščine in drugih tematik, povezanih z UNESCO cilji,

•  z organiziranim obeleževanjem mednarodnih dni,

•  z obravnavo štirih obveznih tem UNESCO ASPnet,

•  z zavzemanjem za varovanje in ohranjanje kulturne dediščine v kraju (za zaščito Kofutnikove domačije in ohranitev dela tehnične dediščine Osolinovega mlina),

•  s povezovanjem s krajem in lokalno skupnostjo ter ustanovami (Zavod za varstvo kulturne dediščine Kranj),

•  posebna skrb velja trem posvojenim spomenikom: Mlinščici – umetni strugi ob Kamniški Bistrici, grobeljskemu drevoredu in Kofutnikovi domačiji.

 

Na katerih področjih smo delali v času izvajanja projektov in nalog:

a) Pedagoške inovacije :

•  V šoli sta to šolsko leto potekala dva inovacijska projekta, v katere je bilo vključenih večje število učiteljev (razvijanje državljanske kulture in kroskurikularno povezovanje geografskih vsebin - od 1. do 9. razreda). V okviru teh so se učitelji povezovali ter izdelali nekaj koristnih izboljšav za bolj usklajeno poučevanje in medsebojno povezovanje).

•  Z novim šolskim letom uvajamo inovacijski projekt Biblioterapija (vodja je Sabina Burkeljca), s katerim bomo skozi branje knjig iskali odgovore na določena občutljiva vprašanja in dileme učencev, skušali odpravljati tabuje, predsodke itd.

•  V okviru zavarovanja 400 – let stare Kofutnikove domačije se v sodelovanju z Zavodom za varstvo kulturne dediščine iz Kranja želimo vključiti v izdelavo konservatorskega programa. Skupina učiteljev bi na osnovi novih učnih načrtov pripravljala učni program, ki bi se lahko odvijal v obnovljeni in v zgodovinsko učilnico spremenjeni muzejski hiši – gre za vizijo, ki jo imamo v zvezi s Kofutnikovo domačijo v prihodnosti. V njej želimo, da se odvija izobraževalna dejavnost, ki bo izhajala iz naših učnih načrtov in vzgojno–izobraževalnih potreb osnovnih šol.

b) Študijski obiski, vezani na izbrano temo:

Študijskih obiskov letos nismo imeli.

c) Izmenjave s partnerskimi šolami/strokovnimi kolegi iz drugih držav:

Naša učiteljica Štefka Ramovš je v okviru projekta Mentor v razredu obiskovala in spoznavala osnovne šole v Latviji (od 3. do 6. oktobra 2006).

d) Obeležitev mednarodnih dni, let in desetletij .

V skladu z dogovorom na UNESCO timu učiteljev smo letos bolj organizirano obeleževali mednarodne dneve. V zbornici je bila preglednica mednarodnih dni, v katero so se vpisovali učitelji, ki so načrtovali različne dejavnosti z učenci v okviru obeleževanja mednarodnih dni. Izdelke učencev so potem razstavili na šolski UNESCO deski, v glavni avli ali pa pripravili predstavitve. Za menjavanje razstav na UNESCO oglasni deski je skrbela (oziroma koordinirala) UNESCO koordinatorica.

Mednarodni dan, leto, desetletje

Navedite dogodek in ob kakšni priložnosti je bi organiziran

Posebni dosežki, ugotovitve, spodbude….

1. Mednarodni dan strpnosti (UNESCO) 16. november

Delavnica z učenci 7. razreda v okviru pouka DIE, razstava njihovih izdelkov na šolski UNESCO oglasni deski.

Razmišljanje učencev o različnosti, vživljanje v ljudi drugih kulturnih okolij.

2. Mednarodni dan maternega jezika (UNESCO) 21. februar

Razstava pred šolsko knjižnico.

Ustvarjanje na to tematiko v okviru slovenščine.

Razstavljanje knjig iz različnih jezikovnih področij.

 

3. Svetovni dan poezije (UNESCO) 21. marec

Razstava pesmi učencev in sodobnih slovenskih pesnikov na šolski UNESCO oglasni deski.

Spodbujanje učencev k izražanju svoje ustvarjalnosti in iskanju lepega.

4. Svetovni dan knjige in založništva (UNESCO)

23. april

Razstava pred šolsko knjižnico. Knjižničarka se udeleži mednarodnega bolonjskega knjižnega sejma otroke in mladinske literature. Razstava knjig s knjižnega sejma.

Opozarjanje na bogastvo,

ki ga knjige skrivajo.

Spodbujanje bralne kulture med mladimi.

Mednarodni dan turizma, 27. september

Učenci izbirnega predmeta turistična vzgoja, učenci turističnega krožka in člani Turističnega društva Jarše– Rodica so ga obeležili s prikazom pranja perila v Mlinščici oziroma načina pranja iz časov, ko pralni stroji še niso obstajali. Sledilo je družabno srečanje in peka krompirja in jabolk na žerjavici.

Obujanje načina življenja naših prednikov.

 

 

Mednarodni dan boja proti aidsu 1. december

Naravoslovni dan za devetošolce.

Razstava njihovih izdelkov

v šolski avli.

Ozaveščanje o aktualnih problemih sodobnega sveta.

Dan človekovih pravic, 10. december

V času mednarodnih dni otrokovih in človekovih pravic smo organizirali šolski likovni natečaj, ki ga je vodila strokovna komisija pod vodstvom Tjaše Kranjc. Učenci razredne stopnje so ustvarjali ilustracije na temo otrokovih pravic, učenci predmetne stopnje pa na temo človekovih pravic. Najboljše ilustracije so bile razstavljene na UNESCO oglasni deski v osrednji avli šole. Iz njih je UNESCO koordinatorka oblikovala zloženko o otrokovih in človekovih pravicah, ki smo jo razdelili učencem.

Ozaveščanje o odgovornosti do zagotavljanja pravic vsem ljudem.

Obletnica holokavsta, 27. januar

Pri pouku zgodovine v 9. razredu je nastal plakat, sledil je voden razgovor ob njem in ogled filma.

Nikoli več vojnih grozot.

Svetovni dan voda, 22. marec

Anica Črne Ivkovič je koordinirala razstavo, ki je bila predstavljena v šolski avli ter pripravila predstavitev Kamniška Bistrica – zelena os regije.

Ogled videokasete v 8. razredih.

Ozaveščanje o pomenu reke Kamniške Bistrice, širitev dobrega odnosa do okolja.

Svetovni dan mater, 25. marec

Učiteljica Ana Medved s turističnim krožkom organizira kulturno prireditev v kulturnem domu v Grobljah. Sodelujejo učenci od 4. do 9. razreda.

Sodelovanje s krajevno skupnostjo.

Svetovni dan Zemlje, 22. april

Učitelja podaljšanega bivanja Katarina Škofic in Marko Drobne sta z učenci izvedla delavnico o planetu Zemlja. Učenci so likovno ustvarjali in pripravili zanimivo razstavo na UNESCO oglasni deski.

Opozorilna akcija za lastnike psov v kraju (izvedel jo je turistični krožek).

V 7. razredu so risali na temo ohranjanja okolja. Razstava izdelkov v avli.

Učenci so razmišljali, kakšno Zemljo si želijo in kako jo ohraniti čisto in zdravo.

 

Cilj: vzpodbuditi lastnike psov, da pobirajo iztrebke svojih ljubljencev.

 

Želimo si čisto okolje.

Mednarodni dan družine, 15. maj

Ani Jeretina je z učenci 3. razreda izvedla delavnico o pomenu družine za zdravo mladost in uspešnost otrok. Izdelki učencev so bili razstavljeni na UNESCO oglasni deski.

Pomen družine za uspešnost otrok.

 

 

 

Svetovni dan okolja, 5. junij

Učenci 7. in 8. razreda so pod vodstvom učiteljice Mateje Kozina sodelovali na natečaju za najboljši plakat Kaj lahko sam naredim za okolje (v organizaciji veleposlaništva ZDA).

Anica Črne Ivkovič je predstavila fotokroniko z razstave, ki je bila v Dijaškem domu Poljane.

Razvijanje skrbi za okolje.

Mednarodni dan proti zlorabi drog – alkohol, 26. junij

Aktivnosti je vodila Danica Volčini. Natečaj Mislim z glavo (dve učenki 7. razreda sta sodelovali s plakati in sloganom). Učenci 8. razreda so sodelovali v spletni igri o znanju o alkoholu (nagrada majica).

Zdravo razmišljanje o alkoholu.

 

e) Uvajanje aktivnosti:

- v pouk: Aktivnosti v zvezi z dejavnostmi ob obeleževanju mednarodnih dni ter obravnavi štirih obveznih UNESCO tematik so potekale v okviru pouka ali dni dejavnosti. V nacionalne UNESCO projekte smo se vključevali v okviru interesnih dejavnosti (gledališki krožek, debatni krožek, šolski UNESCO klub, likovne dejavnosti).

V okviru naravoslovnega dne za 8. razred smo raziskovali grobeljski drevored. Učenci so se urili v metodah terenskega dela iz različnih predmetnih področij in likovno ustvarjali. Rezultate raziskovanj smo objavili na spletnih straneh šole, likovne izdelke pa v šolski avli.

•  skozi izvenšolske aktivnosti: Učenci in mentorica turističnega krožka so se redno povezovali s krajevnim turističnim društvom in Krajevno skupnostjo Jarše–Rodica; skupaj so organizirali razne aktivnosti (čajanka v Grobljah, sprejem upokojencev, karneval, gregorjevanje, kulturni program ob materinskem dnevu, velikonočna razstava, razstava v Celju – Altermed).

•  kot aktivnosti UNESCO kluba vaše šole: Šolski UNESCO klub je bil posebno dejaven na področju raziskovanja, predstavljanja za ohranitev kulturne dediščine kraja in prizadevanj za njeno ohranjanje in varovanje.

Šolski projekt VAROVANJE IN PREDSTAVLJANJE KULTURNE DEDIŠČINE DOMAČEGA KRAJA poteka v okviru šolskega UNESCO kluba.

•  Po Učni poti ob Mlinščici smo vodili mlajše učence (4. razred) in tako širili zavest in poznavanje kulturne dediščine domačega kraja na mlajše učence. Skupina desetih učenk se je usposobila za vodenje po učni poti (to smo podaljšali do grobeljske cerkve in grobeljskega drevoreda) in po njej popeljala svoje vrstnike iz 13 slovenskih šol, ki so se udeležile državnega srečanja šol v projektu Jabolko v šoli.

•  Učenci šolskega UNESCO kluba so sodelovali s kranjskim Zavodom za varstvo kulturne dediščine. Etnologinja Mojca Tercelj Otorepec je učenke poučila o načinih popisovanja predmetov in jim razkazala Budnarjevo muzejsko hišo v Palovčah nad Kamnikom. Učenke so po njenih napotkih popisale opremo v Kofutnikovi domačiji, narisale ustrezne skice in opremo fotodokumentirale. Nastala je raziskovalna naloga Oprema Kofutnikove domačije v Srednjih Jaršah, ki je bila v pomoč etnologinji Saši Roškar, ki je za Kofutnikovo domačijo v okviru kranjskega Zavoda za varstvo kulturne dediščine pripravljala etnološka konservatorska izhodišča. Sodelovanje z Zavodom za varstvo kulturne dediščine želimo nadaljevati pri oblikovanju konservatorskega programa za Kofutnikovo domačijo. Učitelji naše šole bi pripravljali učni program, ki bi se v bodoči muzejski hiši izvajal.

•  Učenci so bili priča podiranju Osolinovega mlina . Zaradi tega smo si v sodelovanju s krajevno skupnostjo zavzemali za ohranitev najbolj zanimivih mlinskih naprav in oblikovanje manjše muzejske zbirke v strojnici mlina. Poleg tega, da so učenci o življenju in delu v tem mlinu v lanskem šolskem letu izdelali raziskovalno nalogo, stalno fotografsko dokumentirajo dogajanje v mlinu. Uspeh prizadevanj za ohranitev dela mlinskih naprav trenutno še ni jasen.

•  Učenci šolskega UNESCO kluba so raziskovali tudi stara hišna imena in narečno izgovorjavo teh. Pri raziskovanju so se povezovali z domačini in prispevali k boljšemu odnosu do gorenjskega narečja in domačega govora. Na podoben način so se z anketiranjem povezovali tudi pri raziskovanju komunikacije na daljavo nekoč in danes, kjer so ugotavljali, kako se je spremenil način komunikacije v zadnjih desetletjih. Skupina učencev je s kartiranjem in anketiranjem raziskala novo naselje v Spodnjih Jaršah, ki je nastalo v zadnjih petih letih ter tako prispevala k boljšemu poznavanju prebivalcev domačega kraja.

 

Kako smo v programe vaše šole vključevali globalne cilje kakovosti izobraževanja, še posebno ciljev EFA št. 3 in 6

V učno–vzgojne cilje šolskih dejavnosti vključujemo vidik osmih ključnih zmožnosti in s tem dajemo delu z učenci nove poudarke.

Pozorni smo na razvijanje vseh štirih Delorsovih stebrov izobraževanja. Na primer: z raziskovanjem kulturne dediščine so učenci pridobivali novo znanje, ki so ga uporabili v svojih predstavitvah. Z timskim delom so se vadili življenja in dela v skupini. Z vrednotenjem svojih spoznanj so pridobivali spoštljiv odnos do kulturne dediščine, ki tako postaja del naše kulturne identitete.

V okviru pouka in dni dejavnosti poglabljamo štiri obvezne UNESCO teme: Svetovni problemi in vloga ZN; človekove pravice, demokracija, strpnost in sodelovanje; medkulturno učenje in okoljska problematika. Zadnji obvezni temi namenjamo veliko pozornosti tudi v okviru projektov Eko in Zdrave šole.

3. Ovire / podpora

Dobili smo vso strokovno pomoč od strokovnjakov Zavoda za varstvo kulturne dediščine v Kranju. Etnologinja Mojca Tercelj Otorepec je učence osebno poučila o načinu popisovanja predmetov, dobro smo sodelovali tudi z etnologinjo Sašo Roškar.

Pri organiziranju krajevnih dogodkov smo se povezovali z društvi v kraju (turistično društvo, kulturno društvo, gasilsko društvo) ter z vodstvom Krajevne skupnosti Jarše–Rodica (predvsem ob obeležitvi 100–letnice jarške šole v letošnjem šolskem letu).

Za raziskovanje kulturne dediščine smo kandidirali na razpis Občine Domžale in dobili nekaj sredstev, s katerimi smo pokrili materialne stroške izdelave raziskovalnih nalog. Del teh sredstev bo namenjenih za analize in strokovne meritve, potrebne za obnovo Kofutnikove domačije, saj je šola prevzela vodenje prenove te bodoče muzejske hiše.

4. Vpliv . Na kratko opišite vpliv vaših projektov na:

a) Učence:

Skrb za varovanje kulturne dediščine se je zelo povečala. Večje je tudi zavedanje, da nas kulturna dediščina označuje in bogati.

Sodelovanje v nacionalnih UNESCO projektih učencem odpira nova obzorja, učenci različnih šol skupaj utrjujejo UNESCO ideale, ustvarjajo in raziskujejo, spoznavajo nove kraje, navezujejo nova poznanstva in se vsestransko bogatijo.

Katere zmožnosti so si učenci razvili (raziskovanje, timsko delo, komunikacijske veščine…)?

Učenci z navedenimi aktivnostmi razvijajo vseh osem ključnih zmožnosti:

•  Sporazumevajo se v maternem jeziku in razvijajo pozitivno komunikacijo (v okviru projekta Dobre vesti iz naše šole in našega mesta, pa tudi pri vseh drugih dejavnostih).

•  Razvijamo sporazumevanje v tujih jezikih (predvsem s prevajanjem v svetovne jezike v okviru projekta Moder stol – nekdo misli nate).

•  Razvijamo matematične zmožnosti (predvsem pri prikazovanju rezultatov terenskega dela v grobeljskem drevoredu, pa tudi pri predstavitvi in vrednotenju rezultatov raziskovalnega dela pri izdelavi raziskovalnih nalog).

•  Razvijamo digitalno pismenost (pri izdelavi raziskovalnih nalog – pisanje raziskovalne naloge, tabelarične in grafične predstavitve rezultatov v njih, Power Point predstavitve rezultatov, uporaba spletnih slovarjev za prevajanje – vse v okviru šolskega UNESCO kluba in pri nacionalnem projektu Moder stol – nekdo misli nate).

•  Učijo se učenja (z raziskovalno dejavnostjo, razvijajo sposobnost premagovanja ovir pri terenskem delu, kritično razmišljajo o rezultatih in oblikujejo zaključke).

•  Razvijajo socialne – državljanske kompetence (v okviru raziskovanja komunikacije, natečaja o otrokovih in človekovih pravicah, udejanjanja svoje kulturne identitete skozi raziskovanje in skrb za varovanje kulturne dediščine itd.).

•  Razvijajo samoiniciativnost in podjetnost ter svojo ustvarjalnost v okviru dejavnosti nacionalnih UNESCO projektov (npr. Torkarjeva likovna kolonija, ilustriranje pravic, ilustriranje ljudi v stiski v okviru projekta Moder stol – nekdo misli nate itd). Veliko samoiniciativnosti in podjetnosti potrebujejo tudi pri raziskovanju in izdelavi in predstavljanju raziskovalnih nalog ter pri urjenju za vodenje po naši Učni poti ob Mlinščici.

•  Razvijajo kulturno zavest in izražanje (v okviru predstavljanja svoje kulturne dediščine, skrbi zanjo in prizadevanj za varovanje te).

b) ASPnet učitelje in sodelavce:

Učitelji se z veseljem vključujemo in sodelujemo v UNESCO projektih in drugih skupnih aktivnostih v okviru UNESCO šole. Postale so del našega šolskega vsakdana. Včasih nastopi problem finančne narave, zato bi bilo dobro poiskati finančne vire, s katerimi bi pokrivali stroške za udeležbo na nacionalnih UNESCO projektih.

c) Starše in domačo skupnost:

Učenci s predstavitvami in razstavami svoje ugotovitve in dosežke predstavljajo staršem in jih tako seznanjajo z našo dejavnostjo. Preko svojih aktivnosti prenašajo problematiko tudi v domačo skupnost. Starši se odzivajo pohvalno in spodbudno.

d) Ministrstvo za šolstvo in druge vladne institucije v državi:

Kot šola smo prepoznavni po svojem aktivnem delovanju na področju inovacijskih in raziskovalnih projektov, velikem številu raziskovalnih nalog, ki jih učenci vsako leto pod budnim mentorstvom učiteljev izdelajo ter po prizadevanjih za varovanje in ohranjanje kulturne dediščine v domačem okolju.

5. Opaznost ASPnet

a) Kaj nas najbolj povezuje z UNESCO (oglasna deska, spletna stran…)?

Komunikacija poteka na več načinov: preko UNESCO oglasne deske v zbornici in v šolski avli, preko osebnih stikov in obveščanja preko elektronske pošte. Za načrtovanje in usklajevanje posameznih dejavnosti na šoli skrbi UNESCO tim učiteljev, ki se sestane v širšem sestavu tako, da se vanj povabi tudi vodje projektov Eko in Zdrave šole.

b) Mediji, ki jih šola uporablja:

•  Redno objavljamo zapise o šolskih dejavnostih na spletni strani šole ( http://www2.arnes.si/~osljro2s/ ), kjer skozi šolsko leto nastaja kronika osrednjih šolskih dogodkov.

•  Poleg tega pogosto objavljamo prispevke v lokalnem časopisu Slamnik ter v strokovnih časopisih in revijah.

•  Nekajkraj se je vključevala tudi TV Slovenija, ki je posnela prispevke o posameznih dosežkih naših učencev (npr. za oddajo Modro).

•  Ob posebnih dogodkih, kot je bila letos 100–letnica jarške šole, poroča o našem delovanju tudi radijski novinar Matjaž Brojan.

6. Povezava z nacionalnim ASPnet koordinatorjem .

Redno smo prejemali vsa obvestila nacionalnega ASPnet koordinatorja. Z njim smo vzpostavili kontakt ob pošiljanju načrtov oziroma poročil in ob posredovanju zahtevanih podatkov.

7. Prispevanje na ASPnet srečanjih .

Koordinatorica UNESCO ASPnet se redno udeležuje jesenskih srečanj za UNESCO koordinatorje, kjer aktivno sodeluje. Letošnje takšno srečanje je bilo od 12. do 14. 10. 2006 na Pohorju.

8. Prihodnji projekti/naloge .

Menimo, da se dejavnosti UNESCO šole uspešno širijo znotraj učiteljskega kolektiva in skupnosti učencev.

  • V prihodnjem šolskem letu bomo v dejavnosti UNESCO šole še bolj vključili predstavnike učencev v šolski skupnosti. Vsaka oddelčna skupnost bo določila UNESCO predstavnika. Ti bodo pod mentorstvom učiteljev skrbeli za dejavnosti ob obeleževanju mednarodnih dni in izvajali posamezne akcije v okviru UNESCO šole.
  • Želimo nadaljevati v smeri raziskovanja, varovanja in predstavljanja kulturne dediščine, kar je na naši šoli zelo dobro zaživelo.
  • V okviru prizadevanj za zaščito Kofutnikove domačije bomo nadaljevali s sodelovanjem z Zavodom za varstvo kulturne dediščine iz Kranja. Predvsem želimo sodelovati pri izdelavi konservatorskega programa (pripravljanje učnega programa za bodočo muzejsko hišo).

9. Ostali komentarji ali predlogi:

  • Veselimo se sodelovanja v mreži slovenskih UNESCO šol tudi v prihodnje.

ASPnet koordinator:

Vilma Vrtačnik Merčun, prof.

PRILOGA:

Iz foto arhiva posredujemo nekaj utrinkov, ki so zaznamovali letošnje šolsko leto.

Letos smo obeležili 100–letnico jarške šole, del današnje OŠ Rodica

Utrinek z osrednje prireditve v kulturnem domu v Grobljah
 
Mlinščica – naš prvi posvojeni spomenik
Za vodenje po Učni poti ob Mlinščici se je usposobila skupina deklet šolskega UNESCO kluba (na sliki dekleta ob Kamniški Bistrici).
 
Grobeljski drevored – naš drugi posvojeni spomenik
 
Naravoslovni dan v grobeljskem drevoredu. Med predmetnimi področji so učenci 8. razreda lahko izbrali tudi likovno snovanje (skupina v osredju).
 
Raziskovanje je naša pot do znanja.
Skupina deklet, ki je letos raziskovala komunikacijo nekoč in danes.
 
Kofutnikova domačija – naš tretji posvojeni spomenik
 
 
Rezultate iz raziskovalnih nalog učencev vključujemo v predstavitve Kofutnikove domačije. Naša vizija je, da postane muzejska hiša, v kateri bi lahko izvajali učni program.
 
Skrb za kulturno–tehnično dediščino
 
 
Osolinov mlin v rušenju. Naša pobuda zajema predlog, da bi v strojnici mlina (na sliki levo) ohranili nekaj mlinskih naprav in uredili muzejsko zbirko.

 

 
| ©2004 OŠ Rodica [17. 11. 2004]