| razstave | 2001

| doma | info | trenutno v glu | razstave | program |: :::| zgodovina | zbirka | katalogi |::: :|:povezave | zaposleni | delavnice | english |


Mario Berdić: Miro Hajnc-"Opus Alchymicum"
na prvo stran

 

 

 

2. IKONOGRAFSKA IN SIMBOLNA IZHODIŠČA

Massa confusa, prima materia, trikotnik, krog in kvadrat v alkemiji

Po alkimijskih principih naj bi se iz prvotne kaotične mase (massa confusa) v procesu destilacije in sublimacije izločili štirje praelementi ali quaternarius (zemlja, voda, zrak, ogenj) in sicer v krožnem gibanju (circumambulantio). Na enak način naj bi se iz praelementov v nadaljnem procesu oblikovala prvotna tvar (prima materia), kot najčistejša in prefinjena preprostost, za razliko od nečiste in grobe kaotične mase. Na tak način se razlaga tudi kvadratura kroga, ki je simbol opusa alchymicuma ali magnuma. Nadalje sestoji vsako živo bitje iz trojstva telesa, duše in duha (ternarius ali troštevilčnost), ki pa doseže svojo popolnost šele v quaternariusu, vključujoč sintezo moškega in ženskega principa. Trikotnik, krog in kvadrat tako predstavljajo enotnost stvarstva, pri čemer igra pomembno vlogo disolucija ali stapljanje posameznega v splošno in obratno. Neprestanega kroženja pa ne gre razumeti samo v materialnem, marveč tudi v duhovnem in psihološkem smislu, kot kroženje od zavestnega (desna orientacija) k podzavestnemu (leva orientacija) ali od ega k non-egu. Sorodno simboliko kvadrata zasledimo tako v indijskih in kitajskih kot tudi v evropskih filozofsko religioznih sistemih. Na primer v helenizmu, sicer pod močnim vplivom egipčanske mistike (Hermes Trismegistos) ali v judovsko krščanskem izročilu: iz starozaveznega tetramorfa (Ezekielovo videnje) izhajajo novozavezni simboli štirih evangelistov, štirje kraki križa simbolizirajo štiri rajske reke ali štiri strani sveta, hkrati so tukaj štiri kardinalne kreposti in nenazadnje štirje praelementi, ki lahko obdajajo Jezusa Kristusa Pantokratorja ipd. V tej zvezi je treba omeniti tudi trikotnik kot simbol svete Trojice, troedinega krščanskega boga (Oče, Sin in sv. Duh).

Iniciacija, rektifikacija, transmutacija

Obred iniciacije (in-ire: vstopiti, nastopiti, pričeti; initium: pričetek, v prenesenem pomenu: ponovno rojstvo) lahko zasledimo v povsem različnih oblikah, ne le v primitivnih družbah, marveč tudi v razvitih civilizacijah. Po Jungu gre pri arhetipu iniciacije predvsem za obredno prekinitev povezave med materjo in otrokom v korist družbe, kjer mora neofit sprejeti nase določeno žrtev (deček na primer obrezo ali dekle prvo menstruacijo), ki ga omrtvi. Otrok se nato ponovno rodi in postane enakopraven član skupnosti. Vendar lahko obstajajo v kasnejših obdobjih človekovega življenja tudi druge oblike iniciacije, kot je na primer poročni obred, ki pomeni novo žrtev, smrt in oživitev ali pa iniciacije ob pristopu raznim misterijem (Dionizov, Mitrov, Elevzinski) ali ob posvetitvi v določene religije. Obrede iniciacije pogosto spremlja obred duhovnega in telesnega očiščevanja (molitev, post ali umivanje), ki ga med drugimi poznajo tudi hinduizem, judaizem in krščanstvo. Ultimativna krvava žrtev Jezusa Kristusa na križu ima za posledico večno življenje, ki se zaradi odkupa krivde prenaša na vse človeštvo. Krst z vodo pomeni tako obred očiščevanja in zaveze, medtem ko predstavlja mašna daritev z zaužitjem Kristusove krvi (vino) in telesa (kruh) obred iniciacije. Vendar je iniciacija pravzaprav izvedena že ob krstu, saj človek nato ne živi več iz sebe in zase, marveč iz boga in za sobrate. Pri alkemičnih obredih iniciacije in rektifikacije (očiščevanja) igrajo pomembno vlogo sublimacijske stopnice ali lestve, ki lahko potekajo skozi sedem krožnic (3+4) in vodijo dušo nazaj k božanskemu izvoru ali Soncu (= zlato), kar je razvidno tudi iz tokratne Hajnčeve postavitve. Končni cilj vsega hermetičnega prizadevanja s pomočjo alkemičnih procesov rektifikacije, destilacije, sublimacije, circumambulancije itn. je torej doseči božansko transmutacijo nepopolne mase v popolno tvar. Alkimist tako nastopa v vlogi demiurga ali pa mu skuša biti enak. Umetnik je v tem primeru nad alkimistom, saj ne ustvarja nečesa že obstajajočega, marveč nekaj povsem novega, svojo umetnino.

Štirje elementi

Že v uvodu je kot izhodišče Hajnčevega umetniškega opusa alchymicuma omenjena simbolika štirih elementov in serije prvih štirih števil v pitagorejskem filozofskem sistemu, ki se mu v Grščini pravi tetraktis in pomeni nebeško popolno število. V tetraktisovi piramidi se skriva popolno znanje, posamezna števila pa imajo elementarne lastnosti: ena ali ogenj je ustvarjalni duh, dva ali zrak je materija, tri ali voda je združitev duha in materije, štiri ali zemlja je ustvarjena oblika. Vendar pa sega kozmogonična simbolika štirih elementov še dlje, na primer v judovsko izročilo, kjer se pojavi ob Davidovi šesterokraki zvezdi ali Salomonovem pečatu (v obliki dveh enakomerno prekrivajočih se enakostraničnih trikotnikov), preide pa tudi v krščansko mistiko. Kitajci združujejo po dva elementa v dualističnem kozmološkem principu: voda in zemlja predstavljata jin, zrak in ogenj pa jang. Zrak in ogenj sta moška, aktivna elementa, voda in zemlja pa ženska, pasivna elementa. Ogenj ima lahko različne oblike (plamen, strela, žarek, sonce) in veliko simboličnih, neredko antagonističnih pomenov, kot so na primer božanski, peklenski, ustvarjalni, destruktivni, žrtveni, erotični, očiščevalni, prerojevalni itn. Zrak predstavlja povezavo med nebeškimi in zemeljskimi sferami in je simbol svobodnega gibanja, letenja, zrelosti, očiščevanja in seveda dihanja, kot ene osnovnih življenjskih funkcij, pogosto pa je enačen tudi z vetrom ali osnovnim gibalom. Osnovne funkcije vode so v večini primerov zelo sorodne: Voda je izvir življenja, v njej se življenje obnavlja in tudi prečiščuje, zato imata z zemljo nekatere skupne lastnosti. Skoraj v vseh kozmogonijah je bog najprej ustvaril vodo, šele nato zemljo. Večina obrednih očiščevanj poteka v vodi ali z vodo, enako kot krščevanje. V Stari zavezi najdemo nešteto primerjav hrepenenja telesa po vodi s hrepenenjem duše po bogu. Voda je simbol modrosti, vendar pa ima lahko, kakor ogenj, tudi destruktivne lastnosti. Neredko se prepletajo lastnosti vode in krvi. Zemljo pogosto enačijo z materio primo (prst - humus) ali z maternico, iz katere se vse rojeva in v katero se tudi vrača ("Prah si in v prah se povrneš"). Da bi obrodila sadove je treba vanjo penetrirati in jo obrizgati z vodo ali s krvjo, pri čemer pridobi tudi vlogo matere (Tellus Mater). V nedrjih zemlje so skrita neizmerna bogastva, kar je razvidno tudi iz skrivnostne alkimistične formule V.I.T.R.I.O.L. (Visita Interiorem Terrae Rectificando Invenies Occultum Lapidem), kar naj bi pomenilo: Obišči notanjost zemlje in s prečiščevanjem boš našel skriti kamen (modrosti). Po nekaterih razlagah naj bi šlo tukaj za simboliko iniciacije v smislu iskanja in najdenja svojega pravega jaza v jedru lastne osebnosti, kot osnove za transmutacijo v popolnega človeka.

Simbolika oči

Osnovni simbolični pomen očesa je dvojen, saj ima po eni strani vlogo fizičnega organa, ki omogoča optično zaznavo zemeljske stvarnosti, po drugi pa predstavlja duhovno ali srčno oko, ki omogoča vpogled v duhovne sfere. Zato predstavlja simbol vsevednosti, razsvetljenosti in celo božanskosti (božje oko). Bitja z enim očesom ali slepa na eno oko po navadi simbolizirajo hudobijo, medtem ko popolna zunanja slepota neredko simbolizira notranjo jasnovidnost. Obstaja celo tretje (čelno) oko, na primer v hinduistični predstavi boga Šive ali budističnega Dharme, obakrat v funkciji sintetičnega videnja. Nenazadnje lahko simboliko oči interpretiramo tudi v pomenu nadzora ali oblasti, kot je to primer Orwellovskega Big Brotherja, ki nas opazuje na vsakem koraku. Nadnaravno velikoformatne risbe oči na vsakem od štirih nivojev quaternariusa (ali tetrakisa) Hajnčeve postavitve opozarjajo na njegovo duhovno prisotnost v razstavnem prostoru kot aktivno sodelujoče osebe v hermetičnih procesih, hkrati v vlogi neofita in umetnika-alkimista.

Simbolika sonca

Soncu so praktično vse pomembnejše civilizacije, od Egipčanov do Inkov, atribuirale božanske lastnosti ali pa so ga smatrale za personifikacijo najvišjega boga. Simbol sonca je v največ primerih sončevo kolo (ali krožna plošča), ki jo najdemo že v votlinah mlajšekamenodobnega človeka in navezuje na kompleksno, splošno simboliko kroga ali mandale, lahko pa je upodobljeno tudi z žarki različnih oblik. Velikokrat nastopa kot božja podoba, neredko skupaj z luno. Soncu kot kemijski element odgovarja zlato, najžlahtnejša kovina, alkemijski lapis philosophycum, tudi v obliki kroga ali krogle. Ista oblika med drugim simbolizira tudi animo mundi (dušo sveta), okrogla pa mora biti celo alkemijska rektifikacijska posoda. Sonce simbolizira izvor življenja, h kateremu se vračajo živa bitja, da lahko očiščena ponovno zaživijo, po nekaterih že omenjenih alkemijskih tezah pa lahko simbolizira tudi samospoznanje v procesu iniciacije, kot osnovo za izgradnjo novega človeka ali transmutacijo, kar je hkrati temeljna razlaga vloge sonca v Hajnčevi postavitvi.

 

nadaljevanje

Miro Hajnc Tekst: Mario Berdić


Literatura

  • dr. F. Bradač: Latinsko-slovenski slovar, Državna založba Slovenije, Ljubljana 1980
  • J. Chevalier, A.Gheerbrandt: Slovar simbolov, Mladinska knjiga, Ljubljana 1993
  • A. Grabner-Heider, J. Krašovec in sodelavci: Biblični leksikon, Mohorjeva družba, Celje 1984
  • C.G. Jung: Psihologija in alkemija, Naprijed, Zagreb 1984
  • C.G. Jung in skupina avtorjev: Človek in njegovi simboli, Mladinska knjiga - Mladost, Ljubljana 1973

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zadnji popravek: 17-Jan-2005 14:23

gor

ovežuje saso od 2001