| razstave | 2001

| doma | info | trenutno v glu | razstave | program |: :::| zgodovina | zbirka | katalogi |::: :|:povezave | zaposleni | delavnice | english |


Mario Berdić: Miro Hajnc-"Opus Alchymicum"
na prvo stran

 

 

 

3. MIRO HAJNC IN ZAMETKI OPUSA ALCHYMICUMA

Miro Hajnc je svoj likovni opus skozi vsa ustvarjalna obdobja razčlenjeval v skupine zaporednih in neredko tudi vzporednih ciklov, ki se med seboj razlikujejo tako po formalnem značaju in tematikah kot tudi v tehnološkem smislu. Njegovo likovno ustvarjalnost označuje konstanten razvoj v okviru klasičnega slikarskega in risarskega medija, obsegajoč eksperimentiranje na področju likovnih tehnik, metrialov in formatov, ob sočasnem raziskovanju kombinacij različnih likovnih izrazov, vključno s podajanjem novih tematik in vsebin na eni strani ter reinterpetacij stalnic na drugi strani, ki pa zmeraj ohranjajo izrazito osebnoizpovedni značaj. Poleg tega se Hajnc skozi vse faze likovne ustvarjalnosti ukvarja tudi s fotografijo, ki jo na pričujoči razstavi prvič predstavlja v tako obsežnem izboru.

Tematika iniciacije, očiščevanja in odrešitve

V zadnji četrtini osemdesetih let (ok. 1987) prične Miro Hajnc ustvarjati cikel motivov iz Dantejeve Božanske komedije, ki ga razvija tja do srede devetdesetih, bodisi kot risbe s tušem ali svinčnikom bodisi kot slike na platnu v mešanih tehnikah. Sprva je Divino Commedio interpretiral literarno, kot neposredno ilustracijo besedila (paralele pri Gustavu Doréu), pozneje pa je njegov odnos do pesnitve postal intimnejši in osebnejši. Po avtorjevem mnenju je Dante svoj capolavoro zasnoval v smislu psihoanalize človekove duševnosti ter so pekel, vice in nebesa hkrati prispodobe različnih stopenj osebnega očiščevanja, do končne posmrtne odrešitve. Isti tematiki, čeravno v drugačnem kontekstu, se približa tudi sredi devetdesetih let v novem ciklu, posvečenemu izključno duhovnemu očiščevanju in posmrtni odrešitvi, sicer pod močnim vplivom tibetanske mistike. V obeh primerih so človeški liki upodobljeni predvsem kot značajni arhetipi in manj kot individualne, prepoznavne osebnosti. V kontekstu avtorjevega subjektivnega odnosa do vsebine umetnine je namreč z mimiko in gestikulacijo poudarjen čustven izraz pomembnejši od naturalističneje upodobljenega obraza ali telesa. Tako pridobi celotno dogajanje na dramatičnosti v arhaični, skoraj pantomimski ekspresiji. V tokratni risarsko-slikarski prostorski instalaciji pa je avtor zastavil popolnoma drugačen tematski koncept očiščevanja oz. katarze, saj postane obiskovalec med gibanjem skozi prostor in opazovanjem sestavni del tako likovne kompozicije kot vsebinskega dogajanja.

Moški in ženski princip, ponovno rojstvo

V letih 1997 / 98 ustvari Miro Hajnc samosvoj likovni cikel diptihov z naslovom Razvoj praprotnega semena, s katerim posreduje svoj intimni odnos do narave s pomočjo večpomenske simbolike dvojnih nosilcev (moški + ženska), površinske strukture, likovnih objektov in barve. Spremljamo lahko retrogradno metamorfozo človeka v rastlino, kot prispodobo umetnikovega vračanja k naravi, k praizvoru in hkrati razvoj praprotnega trosa, preko brstov in biljke do listov, kot primera enogametnega razmnoževanja ter spočetje človeškega embrija, kot primera spolnega razmnoževanja. Moški in ženski princip simbolizirajo dvojni platneni nosilci v smislu diptihov, kjer je razvrstitev likovnih objektov podrejena osnovni, navpični prostorski orientaciji, dopolnjene ponekod s kompozicijsko diagonalo, ki učinkuje statično in drugod s krivuljo, ki v dogajanje vnaša dinamiko. Omenjena faza je odsev Hajnčevega simboličnega duhovnega zlitja (disolucije) z naravo in hkrati likovni zapis ideje enovitosti stvarstva, ki ga doživlja kot nadzorovani kaos in kjer so vse evolucijske faze med seboj enakovredne, tako na mikro- kot na makrokozmičnem nivoju, deloma v skladju s principom alkemičnega stvarjenja elementov iz masse confuse v primo materio in njihovega neprestanega preoblikovanja v procesu hermetičnega kroženja. Hajnc tedaj uporabi dokaj neobičajno likovno tehniko, pri čemer izvede reliefno strukturo slikovne površine z akrilnimi in izravnalnimi masami, ob uporabi lesnega lepila kot dodatnega veziva. Z basreliefno učinkujočim impastom modelira likovne objekte kot simbole in semantične znake, s katerimi hkrati oblikuje specifično strukturo slikovne površine. Likovna tehnika mu tako omogoči poenotenje strukture in oblike, saj se struktura spreminja v obliko. Avtor je kot sredstvo likovne pripovedi v omenjenem ciklu prvič uporabil kompozicijo simbolov in semantičnih znakov, torej na način, kot je komponiral tudi tokratno postavitev v slovenjegraški galeriji, vendar sedaj v smislu vsebinske ekstenzije platna kot instalacije v celotnem razstavnem prostoru.

Štirje elementi

Simboli štirih elementov se pri enotni kompoziciji pojavijo že v Dantejevem ciklu, saj so človeške figure praviloma postavljene v pokrajino z mogočnimi pogorji v ozadju in posamičnimi, prosto stoječimi ali lebdečimi skalami z grozečimi prepadi v ospredju. Krajino pogosto dopolnjujejo tudi vodne površine, kot so reke, jezera ali morje in pa seveda oblaki, kar likovni celoti posreduje vtis prostorske in časovne neskončnosti. Od živali so prisotni le ptiči, ob skoraj popolni odsotnosti rastlinstva pa lahko zasledimo le kakšno osamljeno in uvelo cvetico. Miro Hajnc je tudi v tem primeru uporabil neobičajno mešano slikarsko tehniko, kjer kombinira jajčno tempero s smolastimi pigmenti v olju, tako poslikano platno pa prelakira še s čebeljim voskom, ki ga pred uporabo prekuhava v terpentinu. Slike imajo zato značilen naravni vonj. Hkrati ustvarja na isto tematiko tudi risbe s tušem ali svinčnikom, ki ga očitno spremljajo skozi vse faze. Nekoliko kasneje posveti avtor motiviki elementov samostojna likovna cikla in obsežno serijo fotografij, ki pa jo neprenehoma dopolnjuje. Prvi ciklus z motiviko vode je Miro Hajnc posvetil ekološki tematiki onesnaženja reke Drave. Umetnika, ki živi nekoliko odmaknjeno, introvertirano življenje v tesnem sožitju z naravo, sodobni ekološki problemi še posebej prizadevajo, kar je razvidno tudi iz prvotnega koncepta pričujoče razstave. Skoraj sočasno z dravskim ciklom se pojavijo prve upodobitve neopredeljivih goratih pokrajin z izrazitimi oblaki, ki lahko preidejo tudi v samostojne podobe. Le-te odsevajo Hajnčeva duševna občutja, ponazorjena z različnimi dnevnimi ali letnimi časi, od temačnosti noči, preko mehke jutranje svetlobe, do popoldanske ostrine sončnih žarkov. Svoja opažanja oblakov ter svetlobnega in atmosferskega dogajanja na nebu ves čas vztrajno beleži tudi s pomočjo fotografskega aparata. Neprestano fotografira tudi vodne pojave v različnih oblikah in agregatnih stanjih. Na pogostih izletih v naravo večkrat stoji tudi uro in več v vodi, da bi ujel ugoden atmosferski trenutek ali pravo kompozicijo. Nenavadni so posnetki Hajnčevih likovnih del pod sloji ledu v naravnem okolju. Ob fotografijah vode je pričel ustvarjati tudi serijo slik na platnu, posvečeno izključno motiviki brzic in slapov, ki pa se zlagoma razvije v pravi eksperimentalni poligon tako likovnega izražanja, segajoč od realizma preko stilizacije do abstrakcije (gestualnost, driping) kot tudi kolorizma (razne redukcije) in tehnike. Voda in zemlja zmeraj nastopata enakovredno, v subtilnem sožitju, v smislu ekološko zavestnega opozorila na krhka ravnovesja naravnih ekosistemov.

Avtoportreti in simbolika oči

Miro Hajnc ustvarja vzporedno z drugimi cikli, od leta 1986 pa vse do danes, serijo portretnih študij v tehnikah olja na platnu in risbe s tušem, izvedene s trstiko. Dejansko gre v tem primeru za skupino avtoportretov s skrajno intimno vsebinsko interpretacijo klasičnega likovnega motiva. Hajnc jih skozi različna ustvarjalna obdobja upodablja z različnimi likovnimi izrazi, ki segajo od realizma, preko ekspresivne deformacije in karikaturnega pretiravanja, do geometrijske stilizacije, pri čemer posreduje likovna celota izmenoma bodisi risarsko ali plastično bodisi slikovito učinkovanje. Le redke upodobitve kažejo avtorjeve obrazne poteze, skušal je namreč v glavnem podati le simbolično in psihološko, ne pa tudi formalno identifikacijo. Obraz je najbolj ekspresiven del človeka, ki neposredno odslikava njegovo duševnost, pars pro toto obraza pa so nedvomno oči, ki jih Hajnc tedaj prvič uporabi kot sredstvo ekspresije. Na tokratni razstavi jih praviloma obravnava ločeno od obraza in posamič, izključno kot simbole.

 

nadaljevanje

Miro Hajnc Tekst: Mario Berdić


Literatura

  • dr. F. Bradač: Latinsko-slovenski slovar, Državna založba Slovenije, Ljubljana 1980
  • J. Chevalier, A.Gheerbrandt: Slovar simbolov, Mladinska knjiga, Ljubljana 1993
  • A. Grabner-Heider, J. Krašovec in sodelavci: Biblični leksikon, Mohorjeva družba, Celje 1984
  • C.G. Jung: Psihologija in alkemija, Naprijed, Zagreb 1984
  • C.G. Jung in skupina avtorjev: Človek in njegovi simboli, Mladinska knjiga - Mladost, Ljubljana 1973

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zadnji popravek: 17-Jan-2005 14:23

gor

ovežuje saso od 2001