| razstave | 2001

| doma | info | trenutno v glu | razstave | program |: :::| zgodovina | zbirka | katalogi |::: :|:povezave | zaposleni | delavnice | english |


Mario Berdić: Miro Hajnc-"Opus Alchymicum"
na prvo stran

 

 

 

4. POMEN RISBE V TRENUTNI LIKOVNI USTVARJALNOSTI MIRA HAJNCA

Likovna ustvarjalnost Mira Hajnca je skozi vse faze izrazito eksperimentalno usmerjena, tako v motivsko tematskem pogledu kot v smislu likovnega izraza in morda še posebej likovnih tehnik, kjer igra ves čas posebno vlogo risba, bodisi v obliki krokija ali pripravljalne študije bodisi kot samostojno likovno delo. Poleg suhih (svinčnik, grafit in oglje), uporablja tudi tekoče risarske materiale (tuš), ki jih na papir nanaša s trstiko. Čeravno nastajajo ob vseh slikarskih tudi spremljajoči risarski cikli, pa jih je avtor do sedaj le redkokdaj predstavil kulturni javnosti. Ogledati si jih je bilo praviloma mogoče le v ateljeju, pa še to ob redkih priložnostih. Prav zato je odločitev, da na tokratni slovenjegraški razstavi izpostavi risbo na papirju kot nosilko likovne in simbolične pripovedi, popolnoma nepričakovana in toliko bolj drzna. Še posebej, ker gre za izjemno redek pristop risbi na monumentalnih papirnatih nosilcih (format kvadrata ali pokončnega pravokotnika), ustvarjeni s pomočjo grafitne palice kot risarskim orodjem in ob nenavadni tehniki porisovanja slikovne površine. Za razliko od osnovnega načina risarskega izražanja s konturo, ki ga je Miro Hajnc tokrat uporabil izključno za pripravljalne študije na običajnih A 4 formatih papirja, izbere namreč posebno metodo šrafiranja z enakomerno debelimi, kratkimi in rahlo ukrivljenimi črtami. Četudi gre za risbe z uporabo suhega materiala v monohromatski sivini, pa je splošni vtis izrazito slikarski, pri čemer je s pomočjo tonske modelacije ob redkejšem ali gostejšem črtkanju, dosegel celo učinek sfumature. Celostna podoba ustvarja zato prosojen vtis s sanjsko surrealnim učinkovanjem. Opravka imamo z nadnaravno velikimi, muralnimi simboli oči, zemlje, vode, zraka in ognja, ki obstajajo le kot ideje ali misli v imaginarnih možganih demiurga, animae mundi in umetnika. Praviloma zavestno nadzorovan proces črtkanja je po daljšem trajanju neredko zašel do samih meja gestualnega avtomatizma, kot posledica blagega kinetičnega transa. Avtor je sicer kot vodilo opazoval pripravljalne študije, kjer pa zaradi prevladujoče linearnosti ni mogel predvideti vseh možnih efektov, zato je šele po večkratnih improvizacijah dosegel željeno končno podobo. Hajnčevo risbo tega trenutka je v okviru slovenske produkcije zaenkrat še težko ustrezno ovrednotiti, brez dvoma pa zaradi svoje večplastne specifike predstavlja dobrodošlo osvežitev na domači likovni sceni.

Mario Berdič

Miro Hajnc Tekst: Mario Berdić


Literatura

  • dr. F. Bradač: Latinsko-slovenski slovar, Državna založba Slovenije, Ljubljana 1980
  • J. Chevalier, A.Gheerbrandt: Slovar simbolov, Mladinska knjiga, Ljubljana 1993
  • A. Grabner-Heider, J. Krašovec in sodelavci: Biblični leksikon, Mohorjeva družba, Celje 1984
  • C.G. Jung: Psihologija in alkemija, Naprijed, Zagreb 1984
  • C.G. Jung in skupina avtorjev: Človek in njegovi simboli, Mladinska knjiga - Mladost, Ljubljana 1973

 

 

zadnji popravek: 17-Jan-2005 14:23

gor

ovežuje saso od 2001