Koroška galerija
likovnih umetnosti v Slovenj Gradcu je muzej
moderne umetnosti, ki ima z živahno razstavno dejavnostjo
in s svojimi zbirkami dolgo tradicijo. Prva likovna razstava v Slovenj
Gradcu je bila leta 1954; to je
bila razstava designa:
Švedska kuhinjaŤ. Kmalu zatem so v stari mestni
hiši na Glavnem trgu uredili razstavne prostore in leta
1957 tudi uradno ustanovili Galerijo. Leta
1966 pa se je zgodil edinstven primer v Sloveniji v takratnih
družbenih razmerah: zgradili so namenske prostore za galerijo in tako
ustvarili možnosti za resno galerijsko delo in prezentacijo likovnih
zbirk. Istega leta je bila organizirana tudi prva
mednarodna likovna razstava, ki je ambiciozno začrtala mednarodno
razstavno politiko. Zvrstile so se številne razstave s katerimi so domači
in gostujoči kustosi spremljali aktualno likovno dogajanje
doma in v svetu, dejavnost je izstopala po angažirani
likovni praksi, domača likovna produkcija pa je bila postavljena
v bok s tujo. Mesto Slovenj Gradec je tudi zaradi prizadevanj Galerije
dobilo zveneč naziv Mesto - glasnik miru.
V galeriji je z darili, volili in odkupi nastajala mednarodna likovna
zbirka. V njej so zastopani mednarodno uveljavljeni likovni umetniki,
domači in tuji. Donacija del Pina Poggija
tvori zasnovo za nastajanje Mednarodnega muzeja
za socialno estetiko. Posebno mesto pa imajo z galerijski
zbirki dela umetnikov, ki so povezani s Koroško in Slovenj Gradcem.
To je kipar Franc Berneker (1874
- 1932), pomemben za razvoj modernega kiparstva v Sloveniji in zlasti
slikar Jože Tisnikar (1928 - 1998),
ki je s svojo ekspresivno izraznostjo (izoblikovalo jo je okolje prosekture
in se najbolje sklada s terminom ťtemni modernizemŤ) in značilno ikonografijo
Življenja in smrti postal eden najbolj prepoznavnih slovenskih slikarjev
doma in v svetu. Zbirka se imenuje Hommage
Tisnikarju, ker so ob Tisnikarjevih delih tudi dela drugih
avtorjev ekspresivne izraznosti, npr. dela kiparja Mirsada
Begića in slikarja Zdenka Huzjana.
Povsem drugačna pa je poetika slikarja Bogdana
Borčića, ki je leta 2003 podaril galeriji štirideset slik:
Borčić je raziskovalec v slovenskem slikarstvu in eden najbolj vitalnih
interpretov vizualnega sveta. Prepletata se besednjak grafika in slikarja.
Donacija del slikarja Karla Pečka
fundaciji, ki nosi njegovo ime in skrbi za šolanje nadarjenih mladih
na področju humanistike in družboslovja, pa je vezana na slikarjevo
aktivno sooblikovanje kulturnega utripa in razvoj Slovenj Gradca in
Koroške.
ťUmetniki so seizmografi družbe. Vnaprej čutijo in nam lahko predočijo
stvari, še preden se zares zgodijoŤ, je dejala svetovno znana fotografinja
Inge Morath (1923 - 2002), ki ima
korenine po materini strani prav tako v Slovenj Gradcu. Velika in odmevna
razstava njenih fotografij (projekt Obmejni prostori je zajemal še fotoesej
in film) je spomladi 2003 gostovala tudi v Koroški galeriji likovnih
umetnosti in še utrdila sodelovanje z Gradcem - evropsko prestolnico
kulture 2003, umetničinim rojstnim mestom. Še posebej je laskala umetničina
ugotovitev, da Slovenj Gradec še vedno privlači umetnike in da ima zanje
poseben čut. Umetnica se je tukaj počutila doma.
Galerija s svojo razstavno politiko res privablja
številne umetnike in kustose, ki radi razgrnejo svoje opuse,
realizirajo ideje konceptualnih in tematskih razstav, vendar hkrati
ob preučevanju dediščine omogoča uveljavljanje mladim ustvarjalcem ter
širi vedenje in poznavanje na polju vizualne ustvarjalnosti. Tako s
svojo dejavnostjo bogati okolje in s svojo prostorsko umestitvijo gradi
enoten kulturni prostor narodne identitete na enakovrednih temeljih
z germanskimi sosedi.
Milena Zlatar
gor
|