| razstave | 2001

| doma | info | trenutno v glu | razstave | program |: :::| zgodovina | zbirka | katalogi |::: :|:povezave | zaposleni | delavnice | english |


Mario Berdić: Miro Hajnc-"Opus Alchymicum"
na prvo stran

 

 

 

1. UVOD V OPUS ALCHYMICUM MIRA HAJNCA

Koroški slikar Miro Hajnc iz Radelj ob Dravi je koncept pričujoče razstave razvil na podlagi dolgoletnega ukvarjanja z eksistenčnimi in psihološkimi problematikami različnih religioznih sistemov in filozofskih šol, s poudarkom na budizmu in tibetanski mistiki, ki jih tokrat sintetizira v obliki likovno-alkemičnega opusa magnuma z intimnimi poudarki v obliki sanjskih ali fantazijskih simbolov. Poglavitno ikonografsko in simbolično izhodišče Hajnčeve razstave najdemo v Jungovih interpretacijah sanjske simbolike na eni strani ter povezave med alkimijo in psihologijo na drugi, pri čemer je neizčrpen vir analogij likovni opus Heinricha Füsslia. Prava zakladnica informacij o ikonografiji in simboliki v alkimistični tradiciji so brez dvoma tudi likovna in poetična dela Williama Blakea. Sanje in stvarnost, podzavestno in zavestno pa so psihološka in filozofska področja, ki se v Hajnčevem likovnem opusu neprestano prepletajo.
Kompleksna postavitev z enotnim konceptom v okviru razčlenjenega, vendar enotnega prostora novega krila slovenjegraške Galerije likovnih umetnosti ima značaj risarsko-slikarske instalacije, ki jo lahko celostno doživimo le z interaktivnim sprehodom skozi razstavišče, ob domišljijskem sodoživljanju vseh faz iniciacije oz. alkemične transmutacije. Hkrati je ob otvoritvi na ogled tudi plesni performance Edvarda Cluga na izvirno glasbo Izidorja Leitingerja, tako koreografija kot glasba pa sta nastali izključno po tematskem navdihu razstave. Celoten performance vključno z razstavo je ohranjen na CD-romu.
Pot iniciacije skozi razstavišče je nakazana s trikotnim tlorisom, čigar osnovo predstavlja zemlja (4), sledijo pa ji voda (3), zrak (2) in ogenj (1). Štirje elementi, ki so v trikotniku razvrščeni po vrednosti števil, hkrati predstavljajo tetrado, katere geometrijski znak je kvadrat. Simbolika štirih elementov je združena s pitagorejsko simboliko univerzalnega znanja v smislu aritmetične vsote prvih štirih števil (1+2+3+4), katerih vsota je število 10, torej dekada, simbol popolnosti in božanskosti.

Obiskovalec, ki hkrati nastopa v vlogi inicijanta ali neofita (neophytus: novinec, na novo spreobrnjen), vstopi najprej v področje kaosa, ki je prikazano z med seboj pomešanimi avtorskimi fotografijami štirih elementov. Obred iniciacije se prične ob prehodu skozi instalirana lesena vrata, pri čemer neofit v nadaljevanju stopa skozi trikotnik, od osnove - zemlje, preko vode in zraka do ognja, ki vodi k soncu in njegovim žarkom (sonce: zlato - aurum ali lapis philosophicum, alkemijski kamen modrosti). Medtem ko so štirje elementi upodobljeni risarsko na skorajda muralnih papirnatih formatih, pa so sonce in žarki izvedeni v tehniki kolaža z akrilnimi barvami na platnu in posredujejo vtis mozaika. Neofita skozi vso pot spremljajo risbe oči brez obraza, edini izjemi sta polovici obraza na prehodu iz zemljine sfere v vodno sfero, ki predstavljata Hajnčev avtoportret v smislu: "Sprehodite se skozi moje možgane". Kompleksni proces iniciacije s končnim namenom transmutacije se torej simbolično odvija hkrati v avtorjevih možganih in seveda v duši, k čemur so povabljeni tudi obiskovalci. Proces se nadaljuje še v povratni smeri, ob vračanju na začetek razstave, v singulariteto kaosa, ki pomeni obenem tudi nov pričetek stvarstva in s tem življenja. Nenavadno učinkuje barvni kontrast med uvodnim delom postavitve s polihromatskimi fotografijami v smislu kaosa, osrednjim delom iniciacije z nehromatskimi, sivimi grafitnimi risbami na belorumenkastih papirnatihih nosilcih (oči in štirje elementi), ki učinkujejo simbolično asketsko ter zadnjega, sončnega - božanskega dela v monohromatskih zlatorumenih odtenkih.

nadaljevanje >

Miro Hajnc Tekst: Mario Berdić


Literatura

  • dr. F. Bradač: Latinsko-slovenski slovar, Državna založba Slovenije, Ljubljana 1980
  • J. Chevalier, A.Gheerbrandt: Slovar simbolov, Mladinska knjiga, Ljubljana 1993
  • A. Grabner-Heider, J. Krašovec in sodelavci: Biblični leksikon, Mohorjeva družba, Celje 1984
  • C.G. Jung: Psihologija in alkemija, Naprijed, Zagreb 1984
  • C.G. Jung in skupina avtorjev: Človek in njegovi simboli, Mladinska knjiga - Mladost, Ljubljana 1973

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zadnji popravek: 17-Jan-2005 14:22

gor

ovežuje saso od 2001