MOSTOVI NA TRŽIŠKI BISTRICI
 

 

  

OBISKALI SMO ZGODOVINSKI ARHIV V KRANJU

V sredo 14.12.2005, smo se trije učenci izbirnega predmeta Rom in učiteljica Sergeja Osredkar odpravili v Zgodovinski arhiv Ljubljana, enota za Gorenjsko Kranj. V arhiv smo odšli, da bi iz starih zapiskov ugotovili, kakšni mostovi so vodili čez reko Tržiško Bistrico v preteklosti, iskali smo tako obstoječe kot tiste, ki jih ne moremo več videti oz. so jih že podrli.

Odkrili smo 9 mostov in si jih razdelili tako, da mora vsak opisati 3 mostove. Poleg zapiskov smo dobili za vsak most vsaj eno sliko, vse skupaj pa boste videli v nadaljevanju poročila in opisu vsakega mostu. Vse mere za mostove smo izbrskali iz priloženih tehničnih poročil.

KAJ JE ARHIV?

Arhiv je zakladnica pisanih, risanih, tiskanih, fotografiranih, filmanih, magnetno, optično ali kako drugače zapisanih dokumentov, ki so poročevalci časa, v katerem so nastali. Zgodovinski arhiv Ljubljana jih zbira, ureja, varuje ter omogoča njihovo uporabo.

NEKAJ PODATKOV O LJUBLJANSKEM ARHIVU:

Zgodovinski arhiv Ljubljana se je razvil iz Mestnega ljubljanskega arhiva, ustanovljenega leta 1898. Prvi mestni arhivar je bil pesnik Anton Aškerc. Z njegovo nastavitvijo se je začelo obdobje sistematičnega dela z arhivskim gradivom ljubljanskega magistrata. Leta 1996 se je območje delovanja mestnega arhiva širilo po vsej državi od Jesenic, Ljubljane, Idrije Novega mesta in Metlike. Arhiv hrani okrog 7000 tekočih metrov gradiva.

UGOTOVITVE

MOST V RETNJAH

Most se nahaja v Retnjah oz. na cesti Kovor - Križe in je bil zgrajen leta 1968.

NJEGOVE MERE: Dolžina: 22 m, Širina: 3m

 


BETONSKI MOST V ČADOVLJAH

To je betonski most v Čadovljah, ki je bil zgrajen leta 1959.

NJEGOVE MERE: dolžina: 22 m širina: 3m

 


MOST SV. JANEZA

Tretji je most sv. Janeza, zgrajen leta 1934.

NJEGOVE MERE:

Dolžina: 10 m Širina: 5 m

 


MOST KOVOR - ZA PEŠCE
Leto Gradnje: 1930
Kraj: Kovor
Dolžina: 33, 90 M
Širina: 3,80 M

 

MOST NA ŽELEZNIŠKI POSTAJI
Leto gradnje: 1931
Kraj: Bistrica pri Tržiču
Dolžina, Širina: Ni podatka, vemo samo, da je most ležal v okviru 780 dolge in 5 metrov široke ceste. Predvidevam, da je bil most velik 20 – 30 metrov in širok 5 metrov

   
   
   
   
   

 

PODATKI GE. MARIJE PETEK

Kovači so bili v 12. stoletju v naselju na Slapu, leta 1320.

Leta 1348 so bili potresi na Dobrči. Ljudje so se naselili pod Košuto v Tržiču.

Prvotni Tržič je bil verjetno na Benediktovem travniku pod kapelico na Kofcah. – meritve! Vprašati v tržiškem muzeju, ni še raziskano.)

V dnevniku Paola Santoninija, ko je spremljal škofa, leta 1486, so bile napisane teze o poteku poti Tržič – Ljubelj, ki jih je pred 2002/3 obdelal dipl. ing. Danilo Jelenc. Minerali v Tržiču so izdali le nekaj izvodov.


MOST ŠT. 34

Zgornji most, zidan iz okroglega kamna, je imel zidano ograjo; leta 1875 je bil v slabem stanju; ob vhodu je kapelica sv. Janeza Nepomuka, ki je zidana do dna. Po Telovi procesiji 1875 okoli 12. ure je bil grozen trušč, most se je zrušil, nastal je velik oblak dima in prahu. Za silo so postavili lesen most, ob dežju pa niso upali čezenj. Novembra 1886 so v cerkev hodili čez Zavirje. Popravljali so ga približno pred 8 leti? Občina – vprašati. Kragl 43

Za novo cerkev so lomili kamenje na Slapu. Nova Dolinska cerkev je bila čez klanec k cerkvi – Cerkvena je bila ulica izdelana približno okoli leta 1831.

Po obeh mostovih so prevažali les iz Puterhofa in karton iz Lepenke do 1946. leta, ko je bila zgrajena nova Cankarjeva cesta.


FERBARJEV MOST – SEDAJ NE OBSTAJA VEČ

Iz Ferbarjeve oz. Peharčeve hiše na glavnem trgu 10 je vodil močan lesen most v barvarno na levo stran Bistrice v 18. in 19. stol.; v 20. stoletju je najel delavnico Kajetan Ahačič. Po vojni je bil še nekaj časa most cel, nato pa je bil po pripovedovanju stanovalca, g. Jelka Hladnika ( ki se je izselil leta 1961), most nekako le polovično cel. Gospa Vida Dornig – Mejač (tajnica iz Društva upokojencev) je povedala, da so se februarja 1972 na hitro morali izseliti iz njihove hiše, ki je stala poleg Vilfanove pekarije, saj so začeli namreč graditi samopostrežno trgovino (200 m2) in restavracijo Raj. Malo pred tem so podrli delavnice, kjer so delali nekdaj Kajtanovi kovači, most pa je bil podrt še malo prej Most je bil vedno privat – obrtniški, nikoli ni bil odprt za javnost.


MOST ŠT. 36

Kraj, kjer je bil včasih stari most (pod Slugo)

Ta most je bil spodnji most, ki je bil prvotno lesen; bil je pod Slugo (slika zgoraj - računalniško obdelana). Nižje od njega pa leži cerkev Sv. Jožefa in pa stara freska Laye. Sedanji most je bil zgrajen spomladi leta 1834. Leta 2005 so lumpi zvalili dva pokrova kamna v Bistrico. Pred prihodom Nemcev, leta 1941, je bil most zaminiran; 11. aprila so gasilci pod mostom, ki vodi k trgu, odstranili mine in dinamit. V gasilskem društvu (GD) je sodeloval dimnikarski mojster Franc Bedina in drugi. 9. decembra 1959 je začel drseti zemeljski plaz iz Debevčeve apn. v Tržiško Bistrico. 

Most včasih

 


MOST 38 IN MOST 39

Z industrializacijo je BPT zgradila dva mostička za pešce čez Bistrico. Prvi mostiček je bil med hišama Balos 5 in 7; mlajši, ki so ga zgradili po letu 1945, je nad dovodom vode v HE. Izdelan je iz močnih pragov, obdan pa z železno ograjo. Bil je zelo dobro vzdrževan, sedaj pa je zapuščen.

Drugi mostiček je nižje, stoji za stavbo Balos 9. Posut je s peskom, ograjo pa ima iz betonskih stebrov z železnimi drogovi. Dolgo časa je že zaprt z vrati. Vodil pa je k upravnemu poslopju BPT.


MOST ŠT.

Mostiček stoji zgoraj Sokolnice. Partizan--- Čez mostiček je položen industrijski tir, v bližini pa je stala spodnja vratarnica.

Tu je potekala kontrolna pot za obhode (½ ure ali na 1 uro), obhod je opravil gasilec ali vratar. Delo je vodil varnostni inženir Franci Šarabon iz Sp. Preske, bil pa je tudi glasbenik.


MOST 43

Septembra leta 1932 so odprli most na Kolodvorski c. pri Sokolnici. Nekaj časa je bilo prepovedano voziti s kamioni blago na vlak, zaradi slabega mostu, ki je od Trajbaha dalje.


MOST 44

Železniški most s tiri so začeli graditi leta 1906. Delo sta vodila CHIRICI in PICHA, ki sta bila iz Aspanga pri Dunaju. Prvič je vlak vozil 22. 6. 1908., zadnjič 16. 1. 1966, ko so progo in most preuredili v cesto. Na Mlaki je parkirišče za avtobuse, kjer je tudi ind. cona.


MOST, KI GA NI VEČ

Vas Bistrica je bila vezana na Križe cerkveno do leta 1915. Pokopavali so na kriškem pokopališču. Mrtvega so nosili po kolovozu pod Mršlinarjevo gostilno mimo mrliškega znamenja in naprej čez Tržiško Bistrico po leseni brvi do gostilne Primoška v Pristavi in nato naprej. Vlado Goltes je povedal, da je brv pogosto odneslo. Cca. 600. m stran je tudi jez za Bornovo elektrarno iz leta 1906.

»V razglasu z dne 11.9.1906 pod številko 20.380 je okrajno glavarstvo objavilo, da namerava gozdarski urad barona Borna zgraditi 600 m pod Pristavskim mostom jez iz betona, od koder bi po 465 m dolgem odprtem jarku odtekala voda na turbine in po 70 m dolgem odtočnem jarku nazaj v strugo« citirano iz Mohoriča.


V 19. in 18. stol. na Slapu jabornikove fužine se je po l. 1881 zgradila tovarna Lepenka. Most k njej je za hišo, kjer je stanovala tudi gospa Molline in uradnim poslopjem na Slapu. Most so v 20. stol. utrdili.

Tovarna Lepenka je 10-metrski padec izkoriščala za pogon turbine s 150 KW. Pozneje se je zgradil 162 m dolg rov za dovod vode. Na 24,6 m padca je bila montirana francoska turbina s 300 KW. Jez je bil prvotno iz lesa, leta 1963 pa so ga zgradili iz železobetona. Proti veliki porabi vode so se pritožili lastniki vodnih pravic, predvsem Tovarne kos in srpov v Tržiču na Njivi. Oni so imeli s 7 metri padca na jezu dovod vode za turbino za 80 KW. Sledila je pravda, ki se je vlekla več let in se končala v Avstro-Ogrski na Dunaju. Pozneje sta se obe strani pomirili in odnosi med sosedi so bili znosni.


MOST 32

To je bil most na Polano, kjer so leta 1905 gradili hišo za uslužbence in poleg še vilo za Schalgrubarjeve. Ob mostu so merili vodostaj za Tržič. V kleteh na Cankarjevi je bloke v 20. stoletju pogosto zalivala voda. Ogled!

Leta 1927 je bilo neurje; vzelo je jez in utonila sta dva človeka.


MOST 30

Most, ki vodi k hišam na Slapu za Krvinovo gostilno, je novejši (prof. Jožica Koder).


MOST 29

Most v Čadovljah pri Kotarju in hišama Čadovlje 11 Jamenšku – Danes je pri Antonu Žosu in Čenču- Tišlarju v Čadovljah 9. To mesto je naprej od Počivalnika.


MOST 28

Nova brv pred predorom in pot do Jamenškove paštbe je bila delana pred kratkim. Hudičev most je bil zgrajen okoli leta 1895.

»V ozki soteski in navpičnih skalah ob tako imenovanem Dovžanovem mostu so morali napraviti most čez Bistrico. Ker niso znali prevrtati skale, so morali most obesiti. Pritrdili so ga z vrbovimi trtami in most je visel sredi skal; imenovali so ga trtast most. Da bi se ne tako močno gugal, mu je pod ravnatelj tržiških fužin Mallner dal napraviti železne podpornike.«

citat iz knjige Zgodovinski drobci župnije Tržič


MOST 26 ALI 27?

Na Jame – razseljena vasica - in naprej do Doline se je prišlo po mostičku »na Rudah«, obnovili so ga leta 1995/98 – Poročilo o delu občine 1995-98

______

Kragl, slika 112

Za Ukca, Pinča, Urha in Brusa so bile tu med obema vojnama Kušpergarjeva žaga in HE.

Dne 22. novembra 1938 je »Miklavževa povodenj« odnesla vse mostove (od Medvodij do Kotarja v Čadovljah) in žage.

Cesta pelje iz doline v Puterhof. Ob Lenartovem travniku je pred mostom, pod cesto Lenartova kapelica.

V Dolini je most, ki pelje k Šuštarjevi domačiji.

V Puterhofu Jelendolu je bil most ob skalnem zavoju. Leta 1906 je bila v Pristavi Bornova HE. Vodil jo je Josip Kurnik, kasneje pa jo je vodil Voglar.

Ob potoku Dovžanki HE sta 2 generatorja za razsvetljavo in industrijsko žago. 15. septembra 1881 ju je kupil Jurij Born Puterhof. Prav tako je kupil tudi gozdove od KID iz Jesenic.

Imel je ozkotirno železnico. Obratovanje ozkotirne gozdne železnice za prevoz hlodovine od Medvodja do Puterhofa je bilo zaradi poškodb na lokomotivi otežkočeno. Gozdna železnica je imela 10 platonskih voz ter je vozila v dveh vlakih s štirimi vagoneti. Zaradi tega so nabavili že uporabljeno Dieslovo jamsko lokomotivo, s katero so obratovali do leta 1946. Z utrditvijo ceste do Medvodja pa so vpeljali kamionski promet, ki je omogočil direktnoi odvažanje hlodovine od nanovo zgrajenih žičnic na žago v Tržič, kjer se je koncentrirala glavna predelava. Gozdna železnica je bila nato kot neracionalna demontirana in stroj poslan v Mislinje.

Po vojni so popravili cesto Tržič – Jelendol, ter mostove da so lahko začeli voziti do 8 tonski kamioni.:

cesta Tržič – Jelendol 4930? m
Jelendol – Medvodje 4902? m

Vodne sile na Bistrici – ( Cevovod, ki je bil zgrajen leta 1904 je bil za prehod čez Bistrico pritrjen ob strani mostu. Ta nov vodovod je zamenjal prejšnji leseni, ki je bil že na več mestih odpovedal in zaradi puščanja ni več zadostoval. Gradnja nove naprave je bila zato nujna.)


AKVADUKT čez Bistrico, iz izvirov Blajšnice ob Žegnanem studencu.

(Brezje – za vodovod Kovor – Naklo pod vasjo Breg (Križe) na Zadrago – 22. junij 1966.)


MOST ŠT. 35

Izgradnja obč. mostu od atrija občine, do levega brega Bistrice. Odprla se je še ena pot do občine, parkirnega prostora in tržnice, ki je bila odprta 29. nov. 1979, prej pod arkadami.

Most in tržnica danes


MOST ŠT. 37

Mihaelov most pod paviljonom do Zdravstvenega doma, je bil odprt 2. 12. 1995. Projektant je bil prof. Marjan Ocvirk. Betonska ograja z geometrijskimi elementi, sakralni objekt, sv. Mihael v trikotni zasnovi, ves to je delo g. V.Ribnikarja, akad. kiparja.

Zdravstveni dom-včasih


MOST ŠT. 33

Novi most k novi šoli 2000 Tržiške Benetke


Dober most Kovor – kolodvor Križe (pri Jaku) vozen

Most Podbrezje – Trnovec – Zg. Duplje


MOST ŠT. 48

Bistriški most – vozen (Podbrezje med Dolenjo vasjo in Bistrico). Njegov predhodnik je bil kamnit most, ki je bil miniran aprila 1941. Nemci so za tem takoj naredili lesen most – maja 1941. Po vojni pa je nastal nov železobetonski most.


Mlini:

Kuharjev v Podtabru in Belejev mlin
Krčev mlin (Jurčkov – Rantov mlin požgan 1942, talci – 9 umorjenih mlinarjev)
zelo star Krišeljnov mlin


Jezovi:

pri HE na Lomščici, odtok vode v Lepenko pri izlivu v Bistrico – Čadovlje
za fužino Kos in srpov, večkrat popravljali
pred novim občinskim mostom, popravljali 2004/05
spodnji most
pri predilniški brvi – zgornji – razrit … vodna skupnost.

Požar 1811 – Tr. Bistrica ga je omejila, na trgu je zgorelo, na drugem bregu ni.

Prelomnica je bila l. 1811, ko je Tržič prizadel grozovit požar. Umrlo je 75 ljudi, uničenih je bilo 150 hiš in več kot 60 delavnic. Obnova mesta po požaru je potekala zelo počasi. Izdali so poseben predpis, ki je določal obvezno namestitev kovinskih vrat in polken, ki so postale prava evropska posebnost. Klasicistično izoblikovano zaporedje pročelij ter bistvo podobe pa je glavni trg ohranil vse do danes. Tako lahko Tržič funkcijsko razdelimo na 3 dele:
* tržno jedro
* fužinarsko obrtniški del ob Mošeniku
* cerkveni kompleks
* v času industrializacije pa se je južni del, kjer se že začenja naselje Bistrica, preoblikoval v industrijski del.


GREGORJEVO 1.

Gregorjevo (12. marec) še danes velja za prvi pomladni dan, čeprav se ne ujema s koledarskim začetkom pomladi. Koledar se je v zgodovini spreminjal in prvotno sta se praznik in začetek pomladi ujemala. Ko je veljal še stari julijanski koledar, je namreč Gregor, sicer znan kot prinašalec luči, godoval na prvi spomladanski dan, ko je navadno res že toplo. Ta svetnik je bil v resnici papež Gregor Veliki, ki je vpeljal nov koledar - uporabljamo ga še danes in se po njem imenuje gregorjanski. Gregorjevo se je z novim koledarjem premaknilo nazaj.

Zaradi žvrgolenja ptičkov po vrtovih in grmovju rečemo, da se na gregorjevo PTIČKI ŽENIJO. Ljudstvo pravi, da se med ptiči najbolj mudi kosu, zato na Dolenskem velja pregovor: Če je ob svetem Gregorju breza zelena, so kosi godni že ob svetem Juriju. V ljubljanski okolici so mnenja, da imajo ptički ta dan gostijo in da na vsakem grmu visi pogačica. V Beli krajini iščejo otroci pod grmovjem “berliček” in “povitico”. Gregorjevo velja tudi za dan, ko spustimo luči v vodo, kar pomeni, da se takrat dan začne daljšati in ne delamo več ob razsvetljavi. Spuščene luči v vodo imajo, zlasti v nekaterih krajih na Gorenjskem, točno določeno obliko. Tu mladi spuščajo splave po potoku ali reki v domačem kraju. Ta navada je bila precej razširjena in jo še danes pogosto uvrstijo med šolske dejavnosti. Na Slovenskem imamo še en tak dan; pravimo mu dan ptičje snubitve. To je valentinovo (14. februar).