Linearna funkcija
Linearna funkcija je
funkcija, ki jo lahko zapišemo z enačbo oblike
f (x) = kx + n,
kjer sta koeficienta
k in
n poljubni realni števili.
Graf linearne funkcije
Graf linearne funkcije je
premica. Ker dve točki natančno določata premico,
lahko graf linearne funkcije narišemo tako, da izračunamo koordinate dveh točk.
Pogosto si pri risanju pomagamo kar s točkama, ki ju določata koeficienta
k in
n:
Število
n pomeni presečišče grafa z ordinatno osjo (
f (0) =
n). Imenujemo ga
odsek na osi
y, ali tudi
začetna vrednost (s točko
N(0,
n) začnemo
risati graf linearne funkcije).
Število
k določa smer premice, zato ga imenujemo
smerni koeficient. Ustrezno točko dobimo tako, da se
iz točke
N pomaknemo za eno enoto v desno in za
k enot navzgor (oziroma navzdol, če je
k negativen).
Zgled:
Narišimo graf funkcije
f (
x) = 2
x + 1
Če je
k > 0, linearna funkcija
narašča.
Če je
k < 0, linearna funkcija
pada.
Če je
k = 0, je linearna funkcija
konstantna. Graf je v tem primeru vzporeden abscisni osi.
(Torej: Graf konstantne funkcije je vodoravna premica.)
Enačba premice
Graf linearne funkcije je premica, torej lahko enačbo premice zapišemo kot
enačbo grafa linearne funkcije:
y = kx + n. To obliko enačbe imenujemo
eksplicitna oblika enačbe premice.
Žal v tej obliki ne moremo zapisati enačbe vsake premice v ravnini. Navpična premica (premica vzporedna ordinatni osi)
namreč ni graf nobene funkcije. Enačbo navpične premice lahko zapišemo v obliki:
x = m.
Če želimo vse premice v ravnini zapisati z enačbo enake oblike, moramo uporabiti
implicitno obliko enačbe premice:
ax + by + c = 0.
Implicitna oblika enačbe premice ni enolično določena. Če enačbo pomnožimo ali delimo s poljubnim od 0 različnim številom,
dobimo drugo implicitno enačbo za isto premico.
Implicitna oblika enačbe žal tudi nič ne pomaga pri risanju premice.
Za lažje risanje uporabljamo tudi
segmentno (odsekovno) obliko enačbe premice:
Števili
m in
n pomenita odseka (segmenta), ki ju premica omejuje na abscisni oziroma na ordinatni osi.
V segmentni obliki lahko zapišemo enačbo vsake premice v ravnini, razen:
(1) navpične premice,
(2) vodoravne premice,
(3) premice, ki poteka skozi izhodišče koordinatnega sistema.
Enačba premice skozi dve dani točki
Če poznamo koordinati točk
A(
x1,
y1) in
B(
x2,
y2), lahko izračunamo smerni količnik
premice, ki poteka skozi ti dve točki, po formuli:
Število
n lahko določimo s pomočjo enačbe
y = kx + n (v enačbo vstavimo
že izračunani
k in koordinati ene od podanih točk).
Če je
x1 =
x2, je premica vzporedna ordinatni osi. V tem primeru
k ne obstaja
(in tudi eksplicitna oblika enačbe ne obstaja),
enačbo premice pa lahko zapišemo v obliki
x = m (pri tem je seveda
m =
x1
=
x2).
Kot med premicama
Naklonski kot premice je kot, ki ga oklepata ta premica in abscisna os.
Za naklonski kot premice s smernim koeficientom
k velja formula:
tg
α =
k
Če je
k > 0, je
α ostri kot.
Če je
k < 0, lahko izberemo
α na dva načina: ali izberemo
topi kot ali pa negativni ostri kot.
Če je
k = 0, je premica vzporedna abscisni osi. V tem primeru določimo, da je
α = 0.
Kot med premicama izračunamo s pomočjo naklonskih kotov obeh premic
(
φ = |
α2 −
α1| ),
lahko pa tudi s pomočjo smernih koeficientov po naslednji formuli:
Premici
p in
q sta pravokotni samo, če je imenovalec v zgornjem ulomku enak 0.
Torej velja:
p ⊥
q
⇔
(
pogoj pravokotnosti)
Če sta premici
p in
q vzporedni, pravimo, da je kot med njima enak 0.
Velja:
p ||
q
⇔
k2 =
k1
(
pogoj vzporednosti)
Linearna enačba z eno neznanko
Linearna enačba (z eno neznanko) je vsaka
enačba, ki jo lahko zapišemo v
obliki
kx + n = 0 (kjer sta koeficienta
k in
n poljubni realni števili).
-
Če je k = n = 0, potem je rešitev linearne enačbe vsako realno število:
R = .
-
Če je k = 0 in n ≠ 0, potem je linearna enačba nerešljiva:
R = { }.
-
Če sta števili k in n obe različni od 0, potem ima linearna enačba točno eno rešitev:
R = .
Sistem dveh linearnih enačb z dvema neznankama
Sistem dveh linearnih enačb z dvema neznankama (na kratko:
sistem
2 × 2) je
sistem oblike:
ax + by = c
dx + ey = f
(kjer so
a,
b,
c,
d,
e in
f dana realna števila).
Enačbi, ki sestavljata sistem 2 × 2, sta enačbi premic v ravnini. Rešitev sistema 2 × 2 je par
števil (
x,
y), ki geometrijsko pomeni koordinati presečišča teh dveh premic.
Sistem 2 × 2 ima lahko 0, 1 ali neskončno mnogo rešitev:
-
Če sta premici vzporedni, se ne sekata. V tem primeru je sistem enačb nerešljiv.
-
Če se premici sekata, je rešitev točno ena točka oziroma točno en par števil (x, y), namreč presečišče.
-
Lahko se zgodi tudi, da obe enačbi predstavljata isto premico. V tem primeru je rešitev sistema enačb vsaka točka, ki leži
na tej premici.
Linearne neenačbe
Linearna neenačba z eno neznanko je vsaka
neenačba, ki jo lahko zapišemo v
obliki
kx + n > 0
(kjer sta koeficienta
k in
n poljubni realni števili).
Namesto znaka
> lahko nastopa tudi katerikoli od ostalih znakov neenakosti:
<,
≤ ali
≥.
Linearno neenačbo z eno neznanko rešimo s preoblikovanjem po splošnih
pravilih za reševanje neenačb. Rešitve ponavadi sestavljajo
neskončni interval, lahko pa
se zgodi tudi, da je neenačba nerešljiva ali da je rešitev vsako realno število.
Linearna neenačba z dvema neznankama je vsaka neenačba, ki jo lahko zapišemo v
obliki
ax + by + c > 0
(kjer so koeficienti
a,
b in
c poljubna realna števila in
a in
b nista oba
hkrati enaka 0).
Namesto znaka
> lahko nastopa tudi katerikoli od ostalih znakov neenakosti:
<,
≤ ali
≥.
Rešitve neenačbe z dvema neznankama ponavadi ponazorimo s točkami v ravnini. Množica vseh rešitev linearne neenačbe
z dvema neznankama je
polravnina, ki ima za rob premico z enačbo
ax + by + c = 0.
Zgled:
Rešimo neenačbo: 2
x −
y − 1 > 0
Najprej jo preoblikujmo v lepšo obliko:
−
y > −2
x + 1 / ·(−1)
y < 2
x − 1
V koordinatnem sistemu narišemo premico
y = 2
x − 1. Narišemo jo črtkasto, ker točke na tej premici
niso rešitve (v neenačbi ne velja enačaj). Množica vseh rešitev je polravnina
pod to premico (znak
<).