Tekst
v word.doc formatu
Alenka Gerlovič
USTANOVITEV DRUŠTVA SLOVENSKIH LIKOVNIH UMETNIKOV
Moj spomin na delo DSLU-ja se nanaša zgolj na čas po 2. svetovni
vojni, ko je bilo društvo na novo ustanovljeno (med vojno
najbrž ni delovalo).
Bila sem navzoča na ustanovnem občnem zboru. Moral je biti
proti koncu l.1945 ali v začetku l.1946, verjetneje 1945.
Prvi predsednik je postal Božidar Jakac.
Spominjam se razprave, ki jo je sprožil Marij Pregelj, da
naj bi namreč organizirali društvo po likovnih smereh. Jaz
sem temu nasprotovala, saj sem menila, da ne gre za likovne
smeri, ampak bolj za merjenje moči po skupinah. Odločili smo
se za enotno organizacijo.
članov je bilo takrat še malo, saj je za večji priliv članstva
poskrbela šele komaj ustanovljena Akademija. Najbrž se je
društvo zgledovalo po tedanji komunistični partiji, ki je
imela v svojih vrstah člane in kandidate, in je tudi medse
vključilo člane in kandidate. Slednji naj bi bili tisti likovniki,
ki so si morali šele s poznejšimi, kvalitetnejšimi deli priboriti
vstop v članstvo. Jaz sem bila nekaj časa kandidatka.
Odbor in umetniški svet so sestavljali samo člani. Za delo
v umetniškem svetu je bilo med člani več zanimanja, saj je
odločal o sprejemu v društvo, o nagradah, pozneje tudi o štipendijah
ipd.
Društvo je obsegalo sprva vso Slovenijo, vendar je imel Maribor
posebej svoj pododbor, morda celo že v predvojnem času. Na
vsakem občnem zboru DSLU-ja je zastopnik Maribora o delu pododbora
poročal posebej.
Bledo se spominjam, da je bila pisarna DSLU-ja nekaj časa
v Jakopičevem paviljonu, kjer sta bili razen razstavnih prostorov
še dve sobi, ena kot atelje, nato pa na Šelenburgovi ulici,
nasproti Ria. V spominu imam tudi starejšega gospoda, ki naj
bi bil naš administrativni tajnik. Gospa Nada Pavšič pa nasprotno
trdi, da je bila prva tajnica DSLU-ja ona. Spominja se, da
je bila njena naloga pobiranje članarine in skrb za zapisnike
sestankov in občnih zborov društva. Pisarna se je nato preselila
v gornje prostore Male galerije. Le-to je ustanovilo in uredilo
društvo, a je ostala njegova le kratek čas, ker se je zanjo
začela zanimati Moderna galerija in jo tudi prevzela. Po Nadi
Pavšič je krajši čas opravljala tajniške posle Majda Jerman,
za njo pa neki starejši moški, potem pa Miljana Pogačnik.
Ko je moralo društvo zapustiti Malo galerijo, je gostovalo
na Starem trgu 11a, v hiši takrat že pokojne Lili Novy. Ko
je prevzelo hišo na Komenskega ulici, se je pisarna preselila
tja. Tajnica je bila nekaj let Zlata Pregelj, za njo Metka
Simončič, nato Vanda Novak in nazadnje slikar Darko Birsa.
Mislim, da moram omeniti tudi Tončko Otrin, ki je bila zaposlena
kot "kurirka", a je bila pripravljena in sposobna
pomagati povsod. Prava "deklica za vse".
Sprva so bili izvoljeni upravni odbori zelo aktivni. Administrativno
osebje je izvrševalo naloge odbora. Zdi se mi pa, da je v
letih pred sedanjo krizo Zveze upravni odbor DSLU-ja administraciji
prepuščal vse bolj samostojno delo. Spominjam se, da sem bila
v komisiji za izbor administrativnega tajnika, ki je po odhodu
tajnice Vande Novak med mnogimi kandidati izbrala pravnico
Kovičevo, hčerko radijske novinarke Brede Kovič. Upravni odbor
sklepa komisije ni upošteval. Odločil se je za kolego Darka
Birso, češ da je študiral tudi politologijo in bo lahko samostojno
hodil na številne sestanke in zastopal DSLU na Ministrstvu
oz. Kulturni skupnosti. Menim, da so si izvoljeni člani na
ta način hoteli prihraniti nevšečne opravke na teh naslovih.
Spominjam se, da sem v času, ko sem bila izvoljena tajnica
odbora in po sili (zaradi odsotnosti predsednika Ciuhe) še
opravljalka predsedniških poslov, skoraj vsak dan prihajala
v pisarno Društva in podpisovala vse dopise, ki jih je pripravila
naša tedanja vzorna tajnica Metka Simončič.
UMETNIŠKA ZADRUGA
Nekaj pozneje kot DSLU, morda tudi še v l.1945, je bila ustanovljena
Umetniška zadruga kot sicer samostojno podjetje, a materialna
osnova DSLU-ja. člani so bili člani DSLU-ja, pa tudi nekateri
amaterji, umetni obrtniki ipd. Vedeti je treba, da takoj po
vojni ni bilo mogoče dobiti likovnih materialov, ne orodja.
Zato smo vrata v Umetniško zadrugo širše odprli. Zadruga je
imela svoje prostore v Šelenburgovi ulici, nasproti Ria, kjer
je zdaj poslopje Konzorcija. Prednji prostor je bila manjša
galerija, zadaj pisarna, na dvorišču pa mizarska delavnica
za okvirje in sobica, ki je nekaj časa služila kot pisarna
Društva in odbora UZ. UZ je prevzela tudi nacionalizirano
livarsko delavnico na Ižanski cesti.
Prvi predsednik upravnega odbora UZ je bil Drago Vidmar.
Zadruga je nabavljala likovne materiale in orodja, uokvirjala
slike ter jih na razstavah v galeriji tudi prodajala, odlivala
kiparska dela, tudi spomenike. Letna bilanca podjetja je bila
zmeraj pozitivna.
Tista leta je bila galerija UZ edina komercialna galerija
za likovna dela v Sloveniji, če izvzamemo galerijo Kos. Odkupi
likovnih del seveda niso potekali samo prek galerij, ampak
tudi z razstav v Jakopičevem paviljonu in neposredno od avtorjev.
Kupci so bili povečini državni organi, družbenopolitične organizacije,
nekaj pozneje javna podjetja in redko zasebniki.
Prvi dve leti po vojni, ko država še ni začela z večjimi gospodarskimi
vlaganji, je bilo denarja za odkupe dovolj, cene pa nizke.
Odkupovalci so bili večinoma likovno neizobraženi ljudje iz
vrst državne in politične birokracije, kar je vplivalo na
kvaliteto izbora. To nekritično odkupovanje tudi manjvrednih
del se je končalo z ustanovitvijo državne strokovne odkupne
komisije, ki pa že ni imela za odkupe z razstav na voljo toliko
denarja kot prej sami funkcionarji. Seveda ni šlo samo za
odkupe, ampak tudi za večja naročila (skupščina). Razen mnenja
strokovnih komisij je pri teh odločal tudi ugled, ki so ga
imeli nekateri avtorji pri vplivnih politikih (Maček).
Glede večjih likovnih del je bilo največ naročil za spomenike
NOB. Večinoma jih je ustvarjal ožji krog že uveljavljenih
kiparjev. Pa je prišel slikar Zoran Didek na misel, da bi
našli še kaka naročila tudi prek Umetniške zadruge in bi jih
uresničile delovne skupine kiparjev, ki do tedaj morda še
niso dobile naročil. To je bil povod za razdor med člani Društva.
Tedanji predsednik upravnega odbora DSLU-ja se je, čeprav
sam kot slikar za naročila ni bil zainteresiran, posebej posvetil
"razkrivanju" domnevnih nepravilnosti v Zadrugi.
Ker sem bila takrat članica upravnega odbora Zadruge, sem
se lotila raziskovanja teh kritik in ugotovila, da so iz trte
zvite. Tu ne bi razpredala, dejstvo pa je, da je gonja proti
Umetniški zadrugi temu gospodarskemu podjetju Društva zelo
škodovala. Ko se je začel graditi Konzorcij in so porušili
nizke hiše nasproti Ria, v katerih je imela prostore tudi
UZ, je dobila Zadruga kot nadomestilo majcen lokal, brez galerije
in mizarske delavnice, na Trubarjevi cesti. Takoj ji je zelo
padel promet. Spominjam se pa, da se je dogovarjala z oblastmi,
da se bo namesto porušenih prostorov preselila v prvo nadstropje
nad antikvariatom nasproti Rotovža. Govorili so celo o skupni
grafični delavnici prav tam za člane, ki niso imeli tiskarskega
stroja doma (Mednarodni grafični center še ni obstajal) in,
če se prav spominjam, celo o tkalnici za tapiserije. Menda
je imel pri dodeljevanju teh prostorov besedo minister za
kulturo Boris Kocjančič.
V tistem času so reformirali kmetijske zadruge in izločili
iz njih tiste dejavnosti, ki niso bile kmetijske ( gostinstvo
ipd.). Na to se je skliceval poslovodja zadružne livarne na
Ižanski cesti, češ da le-ta ne spada k likovni dejavnosti.
V resnici je bila livarna na območju tedanje občine Vič-Rudnik,
davki pa so šli v občino Center, kjer je bil sedež UZ. Očitno
je bil poslovodja pod vplivom interesov občine Vič-Rudnik.
Zadruga si je prek sodišča v zadnji instanci izborila priznanje,
da je odlivanje bronaste plastike vendarle del tehnološkega
postopka pri kiparstvu. Morala bi livarno spet prevzeti. Takrat
pa je poklical minister za kulturo Boris Kocjančič upravni
odbor UZ s predsednico Sonjo Šegula - Vončina. Finančni položaj
UZ je bil tedaj že skrajno slab: odpadli so prostori z galerijo
in mizarsko delavnico, dolgo časa ni bilo dohodkov od livarne,
tako imenovane družbene dajatve (davki) pa so se večale. UZ
je zabredla v dolgove. Izhod bi morda bil, če bi se uresničil
načrt, da bi UZ dobila prostore nasproti Magistratu. Minister
Kocjančič je ponudil upravnemu odboru, naj se odpove pravici
do livarne; v tem primeru bodo pokrili ves dolg na družbenih
dajatvah, v novih prostorih pa bi UZ začela znova. Dolg naj
bi pokrili: eno tretjino republika, eno tretjino okraj Ljubljana
(ki sicer ni imel do UZ nobenih obveznosti), eno tretjino
pa livarna. če pa upravni odbor na njegovo pobudo ne bo pristal,
ne bo UZ dobila nobenih prostorov kot nadomestilo za porušene.
Upravni odbor se je pod takim pritiskom vdal. In res je okraj
Ljubljana izplačal svojo tretjino, od livarne je UZ tretjino
iztožila, minister pa je dejal, da za obljubo nič ne ve. Pisnega,
da bo tretjino pokrila republika, ob svoji ponudbi res ni
ničesar dal, češ da bi mu morali zadružniki vendarle zaupati
na besedo. Ta del dolga je medtem tako narastel, da je morala
UZ v stečaj. Po ustanovnih pravilih so bili v primeru stečaja
dolžni vsi člani plačati neko vsoto za pokritje dolga. Uprla
sva se samo dva in nazadnje sem se znašla pred sodiščem samo
jaz. Obljubila pa sem, da bom tam izpovedala, kaj je pripeljalo
UZ v stečaj. Tik pred razpravo je javni pravobranilec tožbo
umaknil in mi zavezal jezik.
Morda se danes zdi razmišljanje o podjetju - materialni osnovi
DSLU-ja nepotrebno. Treba je upoštevati tedanje razmere, predvsem
pomanjkanje materialov, orodja, delavnic za okvirje, za odlivanje
kipov, tiskanje grafike, pomanjkanje komercialnih galerij
ipd. Zaradi povojne revščine ni bilo mogoče misliti na uvoz
materiala in uslug.
VSEBINA DELA DRUŠTVA SLOVENSKIH LIKOVNIH UMETNIKOV
Glede vsebine dela in namena DSLU-ja so bila mnenja različna,
pač v skladu z različnimi interesi posameznikov in skupin.
Marsikdo ni videl v delu Društva nobenega smisla, ker mu ni
pomagalo pri uveljavljanju njegovih del na trgu. Spominjam
se točke dnevnega reda na enem izmed kongresov Zveze likovnih
umetnikov Jugoslavije: "Državna otkupna politika."
Strokovna organizacija likovnih umetnikov bi morala po mojem
preseči ozko materialne interese posameznikov, spremljati
javno kulturno politiko in se odločno postaviti po robu vsemu,
kar ogroža razcvet likovne kulture. Zadnje čase se je naša
Zveza oglasila, ko je umetnike ogrožala državna davčna politika,
ne pa ob reformi devetletke, ki je v višjih razredih osnovne
šole domala ukinila likovno vzgojo mladih. Oglasili so se
posamezni umetniki, ne pa naša organizacija.
Likovno delo ni samo blago, ampak ustvarjalno sporočilo umetnika
gledalcu. Gledalec pa mora biti za doživetje umetniškega dela
zadosti izobražen in likovno vzgojen. Samo v stiku z likovno
občutljivim gledalcem se lahko naše delo uresniči. Zato bi
si morali preko DSLU-ja prizadevati tudi za kulturno politiko,
ki bi širila obzorje občinstvu. čeprav za tako gledanje niso
imeli enakega posluha vsi člani, je DSLU v preteklosti vendarle
opravilo nekaj dela.
LIKOVNA VZGOJA MLADIH
Najbolj uspešna je vzgoja likovnega občinstva, če začnemo
z vzgojo otrok.
Najbrž je bilo leta1954, ko sta ljubljanske likovne pedagoge
obiskala slikar Josip Roca in psihologinja dr. Anka Matić
iz Zagreba, da bi nas seznanila s sodobnejšim likovnim poukom
v prihodnji reformirani osemletni osnovni šoli. Srečanje je
vodil slikar Drago Vidmar. Večina učiteljev likovnega pouka
je bila likovnih umetnikov, članov DSLU-ja. Iz naših vrst
se je takrat oblikovala komisija za sodobni likovni pouk,
ki ji je dala streho nad glavo Zveza prijateljev mladine.
Vsi člani komisije niso bili likovni umetniki, ampak tudi
psihologi, pedagogi, učitelji in vzgojiteljice, vendar večina
likovnikov. Vkljub nasprotovanju konservativnih prosvetnih
delavcev na oblasti smo vendarle s sodelovanjem sorodno mislečih
v drugih republikah prodrli s sodobnim, na otrokovi ustvarjalnosti
temelječem likovnim poukom, ki je bil sprejet za reformirano
osemletko (najbrž leta 1958). Za drugačno šolo pripravljene
učitelje je bilo treba šele seznaniti z novimi hotenji. Zato
smo obšli številne šole z razstavami otroških risb in predavanji.
Vse to je preraslo možnosti komisije pri Zvezi prijateljev
mladine ali skupine likovnih pedagogov, umetnikov in članov
DSLU-ja. Ustanovili smo Društvo likovnih pedagogov. Prvi predsednik
je bil slikar France Uršič. če se prav spominjam, je temu
društvu DSLU ponudilo prostore in pomoč svoje administracije.
Ko pa je odšla generacija likovnikov pedagogov, ki je utrla
pot sodobnemu likovnemu pouku, v pokoj, je Društvo likovnih
pedagogov zamrlo. Njegov (neurejeni) arhiv, vključno z odličnimi
deli otrok z društvenih razstav, je ostal v prostorih DSLU-ja,
kjer je (morda) še danes. Na več občnih zborih DSLU-ja sem
predlagala, naj da DSLU pobudo, da bi se Društvo likovnih
pedagogov spet ustanovilo. Pripravljalni odbor, ki ga je DSLU
sklicalo, pa se ni sestal oziroma je prišlo na sejo premalo
članov. Ali je bilo to društvo pozneje vendarle ustanovljeno,
ne vem. Vsekakor bi kazalo njegov arhiv v pisarni DSLU-ja
ohraniti in urediti, že zaradi zgodovine likovne vzgoje.
Med zadnjo reformo osnovne šole v devetletko so prevzeli usodo
likovne vzgoje mladih v roke sociologi kulture. Vkljub protestom
likovnih pedagogov so črtali ali skrajno omejili likovno vzgojo
v višjih razredih in s tem prekinili organski razvoj likovne
vzgoje otroka v mladostnika in odraslega človeka.
ZAMISEL O DIDAKTIČNIH LIKOVNIH ZBIRKAH
Didaktične likovne zbirke sem predlagala občnemu zboru l.1986,
tj. že v času, ko je postala naša strokovna organizacija Zveza
društev. Občni zbor je predlog sprejel, uresničilo pa ga je
Društvo likovnih umetnikov Ljubljana. Predlog je tesno povezan
s prej opisano dejavnostjo likovnih umetnikov za likovno vzgojo
mladih. Pri DLUL-u smo takoj oblikovali komisijo, ki je začela
zamisel uresničevati. Takrat so delovale po vsej Sloveniji
kulturne skupnosti, ki smo jim ponudili svoje (brezplačno)
organizacijsko in strokovno delo, če bodo s sredstvi za kulturne
programe ustanovile v vseh večjih središčih republike didaktično
urejene likovne zbirke vrhunske kvalitete, katerih namen bi
bil seznanjati mlade, pa tudi odraslo občinstvo, z glavnimi
likovnimi zvrstmi (risba, grafika, slikarstvo, kiparstvo,
morda še arhitektura in oblikovanje) prek likovnih tehnik
z več variantami uporabe.
Na našo pobudo sta se odzvali samo dve kulturni skupnosti:
Ribnica in Novo Mesto. Začetni kapital smo dobili pri kulturni
skupnosti Ljubljana, čeprav v mestu ni bilo potrebe po ustanavljanju
take zbirke, saj je v prestolnici dovolj razstav in galerijskih
zbirk vsake vrste. Zbiranje del je trajalo več let, do l.
1993. Začeli smo z razpisom za del načrtovanega programa za
tisto leto (npr. risba s suhimi materiali, grafika visokega
tiska ipd.). Razpis smo poslali vsem članom Zveze. Od poslanih
del je komisija odbrala najbolj kvalitetna in najbolj povedna
glede na različne možne variante uporabe tehnike in glede
na namen ( ilustracija, osnutek za zidno slikarstvo, tabelna
slika, načrt ipd.). Izbor za tisto leto sta obe zainteresirani
kulturni skupnosti odkupili. čeprav komisija ni popuščala
glede kvalitete, so mnogi avtorji svoja izbrana dela podarili
ali prodali po nizki ceni. Tako sta zbirki rasli hitreje,
kot smo pričakovali. Komisija je vsa oddana dela prefotografirala
in ustvarila kartoteko v dvojniku: za DLUL in za Ribnico oziroma
Novo Mesto. K vsakemu delu je dodala kratek komentar, zakaj
je bilo v tem kontekstu izbrano. Vsaki likovni zvrsti za uvod
smo napisali obširnejši komentar o zvrsti in izbrani tehniki.
Ne spominjam se več, kdaj smo delo sklenili, najbrž z ukinitvijo
kulturnih skupnosti.
V Novem Mestu je zbirko prevzel Dolenjski muzej in stalno
razstavil risbe in grafiko, leta 2003 pa je začasno razstavil
celotno zbirko in izdal zgleden katalog. V Ribnici so l. 1999
za krajši čas priredili razstavo zbirke brez kiparskih del
in brez komentarjev, torej ne urejeno po didaktičnem načelu.
Dodali so še dela iz svojih prejšnjih odkupov. Zdaj je celotna
zbirka spet v skladišču. Razstava l.2003 celotne zbirke v
Novem Mestu je pokazala, čemu so se drugi večji kraji odrekli,
ko se na ponudbo DLUL-a niso odzvali, niti odgovorili. Ker
smo vsako leto pri avtorjih odkupljena dela v Ribnico oz.
v Novo mesto prodali, smo v načelu dobili od ljubljanske kulturne
skupnosti vloženi denar spet nazaj. Po zadnjem odkupu oziroma
prodaji bi nam moral ta denar ostati. Nameravali smo z njim
izdati katalog - učbenik z reprodukcijami del in razširjenimi
komentarji. Toda denar je medtem odnesla inflacija.
RAZSTAVE DSLU-ja
Ker smo se zavedali, kako je za širjenje likovne kulture
pomembno, da so likovna dela za občinstvo čim bolj dostopna,
smo si prizadevali, da bi prostore Male galerije uredili na
prometnem kraju, kjer si lahko manjše razstave ogleda človek
mimogrede. Društvo je zato ustanovilo in uredilo Malo galerijo
tam, kjer je še danes. V gornjih prostorih je bila pisarna,
ki se je tja preselila z dvorišča Umetniške zadruge. Za te
prostore pa se je začela zanimati Moderna galerija. čeprav
smo se nekateri člani temu upirali, je Moderna galerija baje
s pristankom in posredovanjem kiparja Stojana Batiča, ki je
bil takrat predsednik Društva, te prostore tudi prevzela.
Drugo galerijo smo uredili šele leta 1979-80 na Komenskega
ulici. Prva naša galeristka je bila Metka Simončič, tudi tajnica
Društva. Pozneje je ustanovitelj odobril samostojno mesto
galeristke. Prevzela ga je Jana Vesel, za njo pa Judita Krivec-Dragan.
Ko je bila ona na porodniškem dopustu, jo je nadomeščala kot
pripravnica Olga Butina-čeh.
Že od povojne ponovne ustanovitve DSLU-ja je Društvo priredilo
vsaj po eno skupno razstavo članov letno. Udeležba nikoli
ni bila popolna, ker se nekateri člani niso hoteli družiti
s po njihovem mnenju manj kvalitetnimi avtorji. V tem je bilo
nekaj resnice, saj so te (neselektivne) razstave vsega članstva
zaradi nihanja v kvaliteti in različnih likovnih smeri marsikdaj
dajale neenoten, likovno neurejen videz. Pozneje, ko se je
število članstva zaradi delovanja akademije močno povečalo,
razstave vseh članov sploh niso bile več mogoče. Zveza DSLU-ja
je prešla na tematske in žirirane razstave, Mariborski pododbor
pa je na svojem območju posebej prirejal razstave svojih članov;
če se prav spominjam, že od začetka.
Mednarodni stiki z razstavami so bili v rokah predvsem Moderne
galerije, ZDSLU pa v sodelovanju s sosedi sodeluje pri razstavah
INTART-a. Kaj več o tem sodelovanju ne vem, ker ni bilo v
času mojega dela v upravnih odborih DSLU-ja nikoli v mojih
rokah, niti nisem bila povabljena k razstavljanju.
S preselitvijo na Komenskega ulico je dobila ZDSLU svojo galerijo,
v kateri razstavljajo člani večinoma iz tekočega ustvarjanja.
Spominjam se, da sem pred leti, ko so še obstajale kulturne
skupnosti, predlagala, naj bi galerije, ki jim programe financirajo
kulturne skupnosti, vsaka na nekaj let pripravile manjše retrospektivne
razstave tistih (umrlih) avtorjev s svojega območja, ki ne
bodo prišli v programe Moderne ali Narodne galerije. Med njimi
je zagotovo vrsta takih, ki so vsaj soustvarjali kulturno
klimo svojega časa in zato njihovo delo spada v našo kulturno
dediščino. Le-te namreč ne moremo razumeti in razložiti samo
s peščico vrhunskih umetnikov. Zdaj je še čas, da delo umrlih
članov evidentiramo, saj bo čez leta zmeraj bolj razpršeno.
Ne vem, ali so se na to pobudo druge galerije sploh odzvale,
galerija ZDSLU-ja pa je pripravila nekaj kar uspelih preglednih
razstav, od katerih se spominjam tisto Franceta Zupana in
Evgena Sajovica. Koliko je bilo ob tej priliki tudi drugo
njihovo delo evidentirano, ne vem. Pozneje je tudi ta dejavnost
naše galerije zamrla.
UMETNIŠKI SVET
Kot sem že povedala, je umetniški svet odločal o za večino
članov zanimivih rečeh (sprejem članov, žirije, nagrade, štipendije).
V njem nisem nikoli sodelovala in za to ne morem nič povedati.
DECENTRALIZACIJA DRUŠTVA SLOVENSKIH LIKOVNIH UMETNIKOV
Ne vem, katerega leta je bilo to. Pred občnim zborom so prišli
k meni člani DSLU-ja s predlogom, če bi hotela kandidirati
za predsednico Društva. Bila sem že v pokoju in začela zares
slikati. Zato sem zaradi svoje svobode odklonila tako odgovornost.
Bila pa sem pripravljena kandidirati v odbor in sodelovati
s svojimi izkušnjami kot "siva eminenca". Potem
so vprašali še Jožeta Ciuho, ki je ponudbo sprejel. Jaz sem
bila izvoljena v odbor. Ko se je maloštevilni odbor konstituiral,
so imeli vsi že svoje obveznosti v njem, le za voljenega tajnika
ni bilo nikogar. In tako sem postala tajnica odbora, Jože
Ciuha pa je odšel za pol leta v Pariz. Zato sem opravljala
tudi vse predsedniške dolžnosti, vključno pogrebne govore.
Ker sem opazila, da v arhivu Društva ni reda, smo najeli med
počitnicami dva študenta, da bi ga uredila. Odkrila sta, da
so za več let po vojni arhiv DSLU-ja uničili, iz let pozneje
pa je ohranjen le del. če se prav spominjam, so ohranjeni
fragmenti šele iz leta 1965 ali pa se s tem letom že začne
v celoti ohranjeni del arhiva, ki smo ga seveda uredili. Zato
ne morem svojih spominov zanesljivo časovno opredeliti. Kako
je z arhivom danes, nimam pojma.
Leta1974, po sprejetju nove ustave, ki je uzakonila večjo
decentralizacijo države, naj bi se decentralizirala tudi društva
in povezala v zveze društev. To je bilo za nas sprejemljivo.
V skladu s tedaj aktualno ureditvijo samoupravljanja so z
denarjem za financiranje kulturnih programov razpolagale republiške
in občinske kulturne skupnosti. če bi ustanovili več področnih
društev, bi lahko črpali denar na večih krajih. Seveda bi
morali biti naši odbori povsod zelo aktivni. Spominjam se,
da sem šla prepričevat kolege v Radovljico, naj vendar ustanovijo
tudi v tem delu Gorenjske svoje društvo; ne vem več, ali z
uspehom. V tistih časih pa je nastalo vendarle nekaj področnih
društev, ki imajo svoje zanimive razstavne programe. Največ
članov je imela in jih še ima Ljubljana. K njej smo pripojili
tudi Dolenjsko in Notranjsko, kjer je bilo premalo članov
za samostojno društvo. (To, da smo financirali didaktično
zbirko v Ribnici in v Novem Mestu z denarjem ljubljanske kulturne
skupnosti ima torej neko logiko.)
Ker je bil predsednik Društva v Parizu, sem morala prevzeti
še vlogo delegatke v kulturni skupnosti Slovenije in (najbrž)
Ljubljane. Zdi se mi, da je bil na sejah ljubljanske kulturne
skupnosti z menoj še neki delegat - likovnik, a se ne spominjam
kdo.
Ob ustanovitvi kulturnih skupnosti so pošiljale tja delegate
samo likovne ustanove. Samo one so se lahko potegovale za
financiranje svojih programov. Likovniki smo potrebovali nekaj
časa in naporov, da smo dopovedali, kakšna je posebnost našega
dela, da ustvarjamo umetnostna dela kot posamezniki, ne kot
delovni kolektiv. Končno smo dosegli, da so nam kulturne skupnosti
priznale pravico, da se lahko vsako leto ob razpisu programov
potegujemo tudi mi, samostojni ustvarjalci, za sredstva za
naše programe. Spominjam se, da sem delegatom razložila, da
ni nobene logike v tem, da razstavišča vključijo v stroške
razstave direktorja, kustosa, čuvaja, morda transport del,
snažilke, glasbenike za program ob odprtju, avtor - likovnik
pa naj financira okvirje in svoja dela za kulturno prireditev
le posodi. Živeči avtorji naj bi tudi brezplačno sodelovali
pri pripravi razstav. Povedati je treba, da imajo po mednarodni
konvenciji o avtorskih pravicah, ki sem jo takrat prebrala,
pravico do honorarja za kulturno prireditev vsi umetniki,
le likovniki ne - ti so namreč prepuščeni trgu. V naših razmerah
je trg še malo pomemben. Izborili pa smo si ne honorarja za
razstave, ampak pavšal za kritje materialnih stroškov v višini
povprečne mesečne plače. če je bilo razstavljavcev več, se
je ta vsota ustrezno porazdelila. Imenovali smo jo "razstavnina".
To se tiče seveda samo razstav v galerijah, ki so jih financirale
kulturne skupnosti, se pravi ne v komercialnih galerijah.
Ponudba v teh galerijah sicer tudi soustvarja kulturno klimo
v deželi, vendar nima vloge zgolj kulturne prireditve. Ko
se je spremenil družbeni sistem in so bile ukinjene kulturne
skupnosti, so takoj ukinili tudi razstavnine. Takrat sem bila
že spet v pokoju in tudi nisem imela več vpogleda v delo odborov
ZDSLU-ja. Naše organizacije bi se sicer lahko potegovale pri
vseh galerijah in tudi širše javno, da naj razstavnina, čeprav
je "pridobitev socializma", ostane. Pa se ni oglasil
nihče. Samodejno je "razstavnina", vsaj s simbolično
vsoto, ostala le v Vodnikovi domačiji in naši društveni galeriji.
Alenka Gerlovič
Ljubljana, 15.8.2004
Zadnja redakcija: 15.11.2004

|