UNESCO ASPnet Slovenija
|
Šola: OSNOVNA
ŠOLA RODICA
E-naslov: os-rodica@guest.arnes.si
UNESCO CILJI |
|
ASPnet šole so odprte šole za vplive znotraj sebe in vplive od zunaj . So mreža v omrežju šol, ki se ne raztrga pod raznimi pritiski. Vsaka šola je vozel v mreži, ki je nepogrešljiv, pomemben sam po sebi in ima vse odlike trdnosti.
|
Simboli: zastava UNESCO ASPnet Slovenije in himna Naš UNESCO |
UNESCO IDEALI |
ŠTIRI OBVEZNE TEME |
ŠTIRJE DELORSOVI STEBRI IZOBRAŽEVANJA |
NAČELA UNESCO ASPnet ŠOL |
VZGOJA ZA KULTURO MIRU |
Ni poti do miru, MIR JE POT (Mahatma Gandhi). Ta pot je naša skupna pot. Sestavljena je iz ciljev, vsebin in nalog ter prostora učnega dogajanja, v katerem je ključen vsak posameznik.
Desetletje 2001-2010 je Mednarodno desetletje kulture miru.
Temeljne prvine vzgoje za kulturo miru:
UNESCO HIMNA |
TI DO CIGNAŠ UNESCO, besedilo: Mojka Mehora Lavrič, glasba Aleš Lavrič
Naše misli neskončne so, brezmejne kakor nebo,
sanje naj pričarajo iz pesmi stkano mavrico
in ta melodija je napev otroških želja,
k soncu širi krila,
na njih naj ponesem te tja, kjer je sreča doma.
U – N – E – S – C – O , up to the sky we can go!
U – N – E – S – C – O , love to the people we show!
Kot galebi, ki prek valov se vedno vračajo domov,
nevidne niti nas vežejo na naš domači krov.
Ljubim sonce, nebo in čas, ki svobodni so kot jaz
in le eno si želim,
da za srečo, ljubezen in mir ne bo nikdar ovir.
U – N – E – S – C – O, love to the people we show!
U – N – E – S – C – O!
U – N – E – S – C – O, up to the sky we can go!
U – N – E – S – C – O!
1. Realizirane aktivnosti
a) Razvijanje domačega Središča UNESCO šol :
Z vodjo UNESCO središča Ljubljana smo v stalnih stikih preko elektronske pošte. Tako smo bili skozi celo šolsko leto zelo dobro obveščeni o vseh UNESCO akcijah in drugih obvestilih. Nanjo se obračamo tudi v primeru nejasnosti, izmenjave mnenj itd. Sodelovanje ocenjujemo kot zelo dobro.
b) Na katerih študijskih temah smo bili letos aktivni?
- Svetovni problemi in vloga sistema Združenih narodov pri njihovem reševanju
S tega področja se v letošnjem letu nismo izobraževali.
- Izobraževanje in trajnostni razvoj :
Učiteljica Anic Črne Ivkovič je sodelovala na mednarodnem znanstvenem posvetu Ekologija za boljši jutri (Murska Sobota, 16. do 18. 4. 2007)
- Mir in človekove pravice :
Naša pedagoginja Tjaša Kranjc je na študijski skupini predstavila naš projekt Moje/Naše pravice.
- Medkulturno učenje :
Na področju medkulturnega učenja smo imeli več izobraževanj:
Študijski program za izpopolnjevanje za učitelje predmeta verstva in etika v OŠ, 400 ur (Alenka Brovč, od 17. 11. 2006 do 24. 3. 2007),
Licenčni program za umetnostno zgodovino (Katarina Škofic, 29. do 31. 2. 2007),
Vključevanje učencev priseljencev v vzgojno izobraževalno delo v RS (Metka Močnik, Ema Cerar, 19. do 20. 2. 2007),
Vzgoja značaja (za celoten kolektiv, 2. in 3. 11. 2006, Rakov Škocjan)
Biblioterapija (Sabina Burkeljca)
Srečanja učiteljev turistične vzgoje, primeri dobre prakse (Ana Medved)
Delovno srečanje učiteljev obveznega izbirnega predmeta verstva in etika (Vilma Vrtačnik Merčun, 8. 5. 2007).
c) Flagship in drugi UNESCO mednarodni projekti (ali projekti, ki jih UNESCO
podpira/priporoča), v katerih smo sodelovali:
Mednarodni projekti in aktivnosti |
Koordinator na šoli |
Posebni dosežki, ugotovitve, spodbude... |
ENO Tree Planting, Finska |
Anica Črne Ivkovič |
Na slovesnosti sajenja drevesa je sodelovalo 120 učencev, ki so bili predstavniki vseh oddelčnih skupnosti na šoli. Učenci so pripravili prijeten program ter skupaj s predstavnikom KS in ob pomoči hišnika posadili drevo. To je bilo, žal, čez nekaj dni izruvano in uničeno. |
d) Nacionalni projekti in strategije, v katere smo bili vključeni:
Nacionalni UNESCO projekti |
Koordinator na šoli |
Posebni dosežki, ugotovitve, spodbude… |
1. Moder stol – nekdo misli nate |
Marko Drobne |
Sodelovalo je 11 učencev. Iskali so predloge, kako pomagati skupinam ljudi, ki so v stiski. Predloge so potem prevajali v svetovne jezike in izdelali spletno predstavitev. Tako so bila povezana različna področja: etično, jezikovno, likovno–tehnično in računalniško. Možnost nadaljevanja projekta z delavnico barvanja stolov in povezavo z različnimi ustanovami. |
2. Naravoslovni tabor za osnovnošolce v Grižah |
Vilma Vrtačnik Merčun |
Naravoslovnega tabora so se udeležili štirje učenci, dva iz predmetne in dva iz razredne stopnje. Sodelovali so v kemijski in fizikalni skupini. S tabora so se vrnili z lepimi vtisi, novimi poznanstvi in prinesli veliko slikovnega gradiva (brošura, CD s slikami) ter spominke. |
3. Dan človekovih pravic |
Draga Jeretina Anžin |
Sodelovalo je 10 učencev. Na osrednji prireditvi v ljubljanskem Koloseju so se predstavili z dramatizacijo Kako smo drgnili šolske klopi, ki je govorila o življenju šolarjev v šoli Jarše (letos mineva 100–letnica šolstva v Jaršah). |
4. Dobre vesti iz naše šole in našega mesta |
Irena Lapanje |
Sodelovalo je 8 učencev. Na spletnih straneh nacionalnega projekta so objavili štiri prispevke, v katerih so poročali o svojih doživetjih in z drugimi delili pozitivne misli. Štiri učenke so se udeležile in učiteljica spremljevalka tudi zaključnega dvodnevnega tabora v Senovem. |
5 . Dediščina v rokah mladih – mladi posvojijo spomenik |
Vilma Vrtačnik Merčun |
Sodelovalo je 16 učencev. Deset od teh je vodilo obiskovalce naše šole po Učni poti ob (posvojeni) Mlinščici, deset od njih pa je skozi šolsko leto raziskovalo kulturno dediščino domačega kraja. V sodelovanju s kranjskim Zavodom za kulturno dediščino so učenci opravili popis opreme v 400–let stari Kofutnikovi hiši, ki bo (upamo) razglašena za kulturni spomenik lokalnega pomena. Sodelovali so pri oblikovanju pobude za zaščito tehnične dediščine v Osolinovem mlinu, ki je v rušenju. Raziskovali so tudi domače narečje in s tem skrbeli za boljši odnos do njega. Za predstavitev na taboru v Piranu so posneli film Informativna oddaja šolskega UNESCO kluba TV Rodica. |
6. Dan družin |
Katarina Škofic Martin Mah |
Sodelovanje na likovnem in fotografskem natečaju. Učiteljica Katarina Škofic je vodila likovno delavnico z učenci 4. b oddelka. Na likovnem natečaju so dosegli 3. mesto. Učitelj Martin Mah je z oddelkom podaljšanega bivanja vodil fotografsko delavnico. Na natečaju so dobili prvo in tretjo nagrado. Z delavnicami in s sodelovanjem na natečaju so bili zelo zadovoljni. |
6. Torkarjeva likovna kolonija v Koroški Beli* |
Katarina Škofic |
Sodelovali so štirje učenci in mentorica Katarina Škofic. Učenci so slikali v Koroški Beli na temo pokrajine oziroma krajine. Po dejavnosti je bila razstava v šoli na Koroški Beli. Njihovi vtisi so zelo spodbudni. Želijo se še naprej udeleževati likovne kolonije, saj je to enkratna priložnost za sproščujoče druženje in ustvarjalnost učencev. |
* poskusni projekt, predstavljen na Pohorju, 13.oktobra 2006
2. Rezultati .
UNESCO cilje smo uresničevali:
z aktivnim sodelovanjem v sedmih nacionalnih UNESCO in enem mednarodnem projektu (ENO), s sproščanjem ustvarjalnosti otrok v okviru njih, razvijanjem komunikacijskih in sodelovalnih veščin in širjenjem UNESCO idealov.
z raziskovanjem kulturne dediščine in drugih tematik, povezanih z UNESCO cilji,
z organiziranim obeleževanjem mednarodnih dni,
z obravnavo štirih obveznih tem UNESCO ASPnet,
z zavzemanjem za varovanje in ohranjanje kulturne dediščine v kraju (za zaščito Kofutnikove domačije in ohranitev dela tehnične dediščine Osolinovega mlina),
s povezovanjem s krajem in lokalno skupnostjo ter ustanovami (Zavod za varstvo kulturne dediščine Kranj),
posebna skrb velja trem posvojenim spomenikom: Mlinščici – umetni strugi ob Kamniški Bistrici, grobeljskemu drevoredu in Kofutnikovi domačiji.
Na katerih področjih smo delali v času izvajanja projektov in nalog:
a) Pedagoške inovacije :
V šoli sta to šolsko leto potekala dva inovacijska projekta, v katere je bilo vključenih večje število učiteljev (razvijanje državljanske kulture in kroskurikularno povezovanje geografskih vsebin - od 1. do 9. razreda). V okviru teh so se učitelji povezovali ter izdelali nekaj koristnih izboljšav za bolj usklajeno poučevanje in medsebojno povezovanje).
Z novim šolskim letom uvajamo inovacijski projekt Biblioterapija (vodja je Sabina Burkeljca), s katerim bomo skozi branje knjig iskali odgovore na določena občutljiva vprašanja in dileme učencev, skušali odpravljati tabuje, predsodke itd.
V okviru zavarovanja 400 – let stare Kofutnikove domačije se v sodelovanju z Zavodom za varstvo kulturne dediščine iz Kranja želimo vključiti v izdelavo konservatorskega programa. Skupina učiteljev bi na osnovi novih učnih načrtov pripravljala učni program, ki bi se lahko odvijal v obnovljeni in v zgodovinsko učilnico spremenjeni muzejski hiši – gre za vizijo, ki jo imamo v zvezi s Kofutnikovo domačijo v prihodnosti. V njej želimo, da se odvija izobraževalna dejavnost, ki bo izhajala iz naših učnih načrtov in vzgojno–izobraževalnih potreb osnovnih šol.
b) Študijski obiski, vezani na izbrano temo:
Študijskih obiskov letos nismo imeli.
c) Izmenjave s partnerskimi šolami/strokovnimi kolegi iz drugih držav:
Naša učiteljica Štefka Ramovš je v okviru projekta Mentor v razredu obiskovala in spoznavala osnovne šole v Latviji (od 3. do 6. oktobra 2006).
d) Obeležitev mednarodnih dni, let in desetletij .
V skladu z dogovorom na UNESCO timu učiteljev smo letos bolj organizirano obeleževali mednarodne dneve. V zbornici je bila preglednica mednarodnih dni, v katero so se vpisovali učitelji, ki so načrtovali različne dejavnosti z učenci v okviru obeleževanja mednarodnih dni. Izdelke učencev so potem razstavili na šolski UNESCO deski, v glavni avli ali pa pripravili predstavitve. Za menjavanje razstav na UNESCO oglasni deski je skrbela (oziroma koordinirala) UNESCO koordinatorica.
Mednarodni dan, leto, desetletje |
Navedite dogodek in ob kakšni priložnosti je bi organiziran |
Posebni dosežki, ugotovitve, spodbude…. |
1. Mednarodni dan strpnosti (UNESCO) 16. november |
Delavnica z učenci 7. razreda v okviru pouka DIE, razstava njihovih izdelkov na šolski UNESCO oglasni deski. |
Razmišljanje učencev o različnosti, vživljanje v ljudi drugih kulturnih okolij. |
2. Mednarodni dan maternega jezika (UNESCO) 21. februar |
Razstava pred šolsko knjižnico. Ustvarjanje na to tematiko v okviru slovenščine. |
Razstavljanje knjig iz različnih jezikovnih področij.
|
3. Svetovni dan poezije (UNESCO) 21. marec |
Razstava pesmi učencev in sodobnih slovenskih pesnikov na šolski UNESCO oglasni deski. |
Spodbujanje učencev k izražanju svoje ustvarjalnosti in iskanju lepega. |
4. Svetovni dan knjige in založništva (UNESCO) 23. april |
Razstava pred šolsko knjižnico. Knjižničarka se udeleži mednarodnega bolonjskega knjižnega sejma otroke in mladinske literature. Razstava knjig s knjižnega sejma. |
Opozarjanje na bogastvo, ki ga knjige skrivajo. Spodbujanje bralne kulture med mladimi. |
Mednarodni dan turizma, 27. september |
Učenci izbirnega predmeta turistična vzgoja, učenci turističnega krožka in člani Turističnega društva Jarše– Rodica so ga obeležili s prikazom pranja perila v Mlinščici oziroma načina pranja iz časov, ko pralni stroji še niso obstajali. Sledilo je družabno srečanje in peka krompirja in jabolk na žerjavici. |
Obujanje načina življenja naših prednikov.
|
Mednarodni dan boja proti aidsu 1. december |
Naravoslovni dan za devetošolce. Razstava njihovih izdelkov v šolski avli. |
Ozaveščanje o aktualnih problemih sodobnega sveta. |
Dan človekovih pravic, 10. december |
V času mednarodnih dni otrokovih in človekovih pravic smo organizirali šolski likovni natečaj, ki ga je vodila strokovna komisija pod vodstvom Tjaše Kranjc. Učenci razredne stopnje so ustvarjali ilustracije na temo otrokovih pravic, učenci predmetne stopnje pa na temo človekovih pravic. Najboljše ilustracije so bile razstavljene na UNESCO oglasni deski v osrednji avli šole. Iz njih je UNESCO koordinatorka oblikovala zloženko o otrokovih in človekovih pravicah, ki smo jo razdelili učencem. |
Ozaveščanje o odgovornosti do zagotavljanja pravic vsem ljudem. |
Obletnica holokavsta, 27. januar |
Pri pouku zgodovine v 9. razredu je nastal plakat, sledil je voden razgovor ob njem in ogled filma. |
Nikoli več vojnih grozot. |
Svetovni dan voda, 22. marec |
Anica Črne Ivkovič je koordinirala razstavo, ki je bila predstavljena v šolski avli ter pripravila predstavitev Kamniška Bistrica – zelena os regije. Ogled videokasete v 8. razredih. |
Ozaveščanje o pomenu reke Kamniške Bistrice, širitev dobrega odnosa do okolja. |
Svetovni dan mater, 25. marec |
Učiteljica Ana Medved s turističnim krožkom organizira kulturno prireditev v kulturnem domu v Grobljah. Sodelujejo učenci od 4. do 9. razreda. |
Sodelovanje s krajevno skupnostjo. |
Svetovni dan Zemlje, 22. april |
Učitelja podaljšanega bivanja Katarina Škofic in Marko Drobne sta z učenci izvedla delavnico o planetu Zemlja. Učenci so likovno ustvarjali in pripravili zanimivo razstavo na UNESCO oglasni deski. Opozorilna akcija za lastnike psov v kraju (izvedel jo je turistični krožek). V 7. razredu so risali na temo ohranjanja okolja. Razstava izdelkov v avli. |
Učenci so razmišljali, kakšno Zemljo si želijo in kako jo ohraniti čisto in zdravo.
Cilj: vzpodbuditi lastnike psov, da pobirajo iztrebke svojih ljubljencev.
Želimo si čisto okolje. |
Mednarodni dan družine, 15. maj |
Ani Jeretina je z učenci 3. razreda izvedla delavnico o pomenu družine za zdravo mladost in uspešnost otrok. Izdelki učencev so bili razstavljeni na UNESCO oglasni deski. |
Pomen družine za uspešnost otrok.
|
Svetovni dan okolja, 5. junij |
Učenci 7. in 8. razreda so pod vodstvom učiteljice Mateje Kozina sodelovali na natečaju za najboljši plakat Kaj lahko sam naredim za okolje (v organizaciji veleposlaništva ZDA). Anica Črne Ivkovič je predstavila fotokroniko z razstave, ki je bila v Dijaškem domu Poljane. |
Razvijanje skrbi za okolje. |
Mednarodni dan proti zlorabi drog – alkohol, 26. junij |
Aktivnosti je vodila Danica Volčini. Natečaj Mislim z glavo (dve učenki 7. razreda sta sodelovali s plakati in sloganom). Učenci 8. razreda so sodelovali v spletni igri o znanju o alkoholu (nagrada majica). |
Zdravo razmišljanje o alkoholu. |
e) Uvajanje aktivnosti:
- v pouk: Aktivnosti v zvezi z dejavnostmi ob obeleževanju mednarodnih dni ter obravnavi štirih obveznih UNESCO tematik so potekale v okviru pouka ali dni dejavnosti. V nacionalne UNESCO projekte smo se vključevali v okviru interesnih dejavnosti (gledališki krožek, debatni krožek, šolski UNESCO klub, likovne dejavnosti).
V okviru naravoslovnega dne za 8. razred smo raziskovali grobeljski drevored. Učenci so se urili v metodah terenskega dela iz različnih predmetnih področij in likovno ustvarjali. Rezultate raziskovanj smo objavili na spletnih straneh šole, likovne izdelke pa v šolski avli.
skozi izvenšolske aktivnosti: Učenci in mentorica turističnega krožka so se redno povezovali s krajevnim turističnim društvom in Krajevno skupnostjo Jarše–Rodica; skupaj so organizirali razne aktivnosti (čajanka v Grobljah, sprejem upokojencev, karneval, gregorjevanje, kulturni program ob materinskem dnevu, velikonočna razstava, razstava v Celju – Altermed).
kot aktivnosti UNESCO kluba vaše šole: Šolski UNESCO klub je bil posebno dejaven na področju raziskovanja, predstavljanja za ohranitev kulturne dediščine kraja in prizadevanj za njeno ohranjanje in varovanje.
Šolski projekt VAROVANJE IN PREDSTAVLJANJE KULTURNE DEDIŠČINE DOMAČEGA KRAJA poteka v okviru šolskega UNESCO kluba.
Po Učni poti ob Mlinščici smo vodili mlajše učence (4. razred) in tako širili zavest in poznavanje kulturne dediščine domačega kraja na mlajše učence. Skupina desetih učenk se je usposobila za vodenje po učni poti (to smo podaljšali do grobeljske cerkve in grobeljskega drevoreda) in po njej popeljala svoje vrstnike iz 13 slovenskih šol, ki so se udeležile državnega srečanja šol v projektu Jabolko v šoli.
Učenci šolskega UNESCO kluba so sodelovali s kranjskim Zavodom za varstvo kulturne dediščine. Etnologinja Mojca Tercelj Otorepec je učenke poučila o načinih popisovanja predmetov in jim razkazala Budnarjevo muzejsko hišo v Palovčah nad Kamnikom. Učenke so po njenih napotkih popisale opremo v Kofutnikovi domačiji, narisale ustrezne skice in opremo fotodokumentirale. Nastala je raziskovalna naloga Oprema Kofutnikove domačije v Srednjih Jaršah, ki je bila v pomoč etnologinji Saši Roškar, ki je za Kofutnikovo domačijo v okviru kranjskega Zavoda za varstvo kulturne dediščine pripravljala etnološka konservatorska izhodišča. Sodelovanje z Zavodom za varstvo kulturne dediščine želimo nadaljevati pri oblikovanju konservatorskega programa za Kofutnikovo domačijo. Učitelji naše šole bi pripravljali učni program, ki bi se v bodoči muzejski hiši izvajal.
Učenci so bili priča podiranju Osolinovega mlina . Zaradi tega smo si v sodelovanju s krajevno skupnostjo zavzemali za ohranitev najbolj zanimivih mlinskih naprav in oblikovanje manjše muzejske zbirke v strojnici mlina. Poleg tega, da so učenci o življenju in delu v tem mlinu v lanskem šolskem letu izdelali raziskovalno nalogo, stalno fotografsko dokumentirajo dogajanje v mlinu. Uspeh prizadevanj za ohranitev dela mlinskih naprav trenutno še ni jasen.
Učenci šolskega UNESCO kluba so raziskovali tudi stara hišna imena in narečno izgovorjavo teh. Pri raziskovanju so se povezovali z domačini in prispevali k boljšemu odnosu do gorenjskega narečja in domačega govora. Na podoben način so se z anketiranjem povezovali tudi pri raziskovanju komunikacije na daljavo nekoč in danes, kjer so ugotavljali, kako se je spremenil način komunikacije v zadnjih desetletjih. Skupina učencev je s kartiranjem in anketiranjem raziskala novo naselje v Spodnjih Jaršah, ki je nastalo v zadnjih petih letih ter tako prispevala k boljšemu poznavanju prebivalcev domačega kraja.
Kako smo v programe vaše šole vključevali globalne cilje kakovosti izobraževanja, še posebno ciljev EFA št. 3 in 6
V učno–vzgojne cilje šolskih dejavnosti vključujemo vidik osmih ključnih zmožnosti in s tem dajemo delu z učenci nove poudarke.
Pozorni smo na razvijanje vseh štirih Delorsovih stebrov izobraževanja. Na primer: z raziskovanjem kulturne dediščine so učenci pridobivali novo znanje, ki so ga uporabili v svojih predstavitvah. Z timskim delom so se vadili življenja in dela v skupini. Z vrednotenjem svojih spoznanj so pridobivali spoštljiv odnos do kulturne dediščine, ki tako postaja del naše kulturne identitete.
V okviru pouka in dni dejavnosti poglabljamo štiri obvezne UNESCO teme: Svetovni problemi in vloga ZN; človekove pravice, demokracija, strpnost in sodelovanje; medkulturno učenje in okoljska problematika. Zadnji obvezni temi namenjamo veliko pozornosti tudi v okviru projektov Eko in Zdrave šole.
3. Ovire / podpora
Dobili smo vso strokovno pomoč od strokovnjakov Zavoda za varstvo kulturne dediščine v Kranju. Etnologinja Mojca Tercelj Otorepec je učence osebno poučila o načinu popisovanja predmetov, dobro smo sodelovali tudi z etnologinjo Sašo Roškar.
Pri organiziranju krajevnih dogodkov smo se povezovali z društvi v kraju (turistično društvo, kulturno društvo, gasilsko društvo) ter z vodstvom Krajevne skupnosti Jarše–Rodica (predvsem ob obeležitvi 100–letnice jarške šole v letošnjem šolskem letu).
Za raziskovanje kulturne dediščine smo kandidirali na razpis Občine Domžale in dobili nekaj sredstev, s katerimi smo pokrili materialne stroške izdelave raziskovalnih nalog. Del teh sredstev bo namenjenih za analize in strokovne meritve, potrebne za obnovo Kofutnikove domačije, saj je šola prevzela vodenje prenove te bodoče muzejske hiše.
4. Vpliv . Na kratko opišite vpliv vaših projektov na:
a) Učence:
Skrb za varovanje kulturne dediščine se je zelo povečala. Večje je tudi zavedanje, da nas kulturna dediščina označuje in bogati.
Sodelovanje v nacionalnih UNESCO projektih učencem odpira nova obzorja, učenci različnih šol skupaj utrjujejo UNESCO ideale, ustvarjajo in raziskujejo, spoznavajo nove kraje, navezujejo nova poznanstva in se vsestransko bogatijo.
Katere zmožnosti so si učenci razvili (raziskovanje, timsko delo, komunikacijske veščine…)?
Učenci z navedenimi aktivnostmi razvijajo vseh osem ključnih zmožnosti:
Sporazumevajo se v maternem jeziku in razvijajo pozitivno komunikacijo (v okviru projekta Dobre vesti iz naše šole in našega mesta, pa tudi pri vseh drugih dejavnostih).
Razvijamo sporazumevanje v tujih jezikih (predvsem s prevajanjem v svetovne jezike v okviru projekta Moder stol – nekdo misli nate).
Razvijamo matematične zmožnosti (predvsem pri prikazovanju rezultatov terenskega dela v grobeljskem drevoredu, pa tudi pri predstavitvi in vrednotenju rezultatov raziskovalnega dela pri izdelavi raziskovalnih nalog).
Razvijamo digitalno pismenost (pri izdelavi raziskovalnih nalog – pisanje raziskovalne naloge, tabelarične in grafične predstavitve rezultatov v njih, Power Point predstavitve rezultatov, uporaba spletnih slovarjev za prevajanje – vse v okviru šolskega UNESCO kluba in pri nacionalnem projektu Moder stol – nekdo misli nate).
Učijo se učenja (z raziskovalno dejavnostjo, razvijajo sposobnost premagovanja ovir pri terenskem delu, kritično razmišljajo o rezultatih in oblikujejo zaključke).
Razvijajo socialne – državljanske kompetence (v okviru raziskovanja komunikacije, natečaja o otrokovih in človekovih pravicah, udejanjanja svoje kulturne identitete skozi raziskovanje in skrb za varovanje kulturne dediščine itd.).
Razvijajo samoiniciativnost in podjetnost ter svojo ustvarjalnost v okviru dejavnosti nacionalnih UNESCO projektov (npr. Torkarjeva likovna kolonija, ilustriranje pravic, ilustriranje ljudi v stiski v okviru projekta Moder stol – nekdo misli nate itd). Veliko samoiniciativnosti in podjetnosti potrebujejo tudi pri raziskovanju in izdelavi in predstavljanju raziskovalnih nalog ter pri urjenju za vodenje po naši Učni poti ob Mlinščici.
Razvijajo kulturno zavest in izražanje (v okviru predstavljanja svoje kulturne dediščine, skrbi zanjo in prizadevanj za varovanje te).
b) ASPnet učitelje in sodelavce:
Učitelji se z veseljem vključujemo in sodelujemo v UNESCO projektih in drugih skupnih aktivnostih v okviru UNESCO šole. Postale so del našega šolskega vsakdana. Včasih nastopi problem finančne narave, zato bi bilo dobro poiskati finančne vire, s katerimi bi pokrivali stroške za udeležbo na nacionalnih UNESCO projektih.
c) Starše in domačo skupnost:
Učenci s predstavitvami in razstavami svoje ugotovitve in dosežke predstavljajo staršem in jih tako seznanjajo z našo dejavnostjo. Preko svojih aktivnosti prenašajo problematiko tudi v domačo skupnost. Starši se odzivajo pohvalno in spodbudno.
d) Ministrstvo za šolstvo in druge vladne institucije v državi:
Kot šola smo prepoznavni po svojem aktivnem delovanju na področju inovacijskih in raziskovalnih projektov, velikem številu raziskovalnih nalog, ki jih učenci vsako leto pod budnim mentorstvom učiteljev izdelajo ter po prizadevanjih za varovanje in ohranjanje kulturne dediščine v domačem okolju.
5. Opaznost ASPnet
a) Kaj nas najbolj povezuje z UNESCO (oglasna deska, spletna stran…)?
Komunikacija poteka na več načinov: preko UNESCO oglasne deske v zbornici in v šolski avli, preko osebnih stikov in obveščanja preko elektronske pošte. Za načrtovanje in usklajevanje posameznih dejavnosti na šoli skrbi UNESCO tim učiteljev, ki se sestane v širšem sestavu tako, da se vanj povabi tudi vodje projektov Eko in Zdrave šole.
b) Mediji, ki jih šola uporablja:
Redno objavljamo zapise o šolskih dejavnostih na spletni strani šole ( http://www2.arnes.si/~osljro2s/ ), kjer skozi šolsko leto nastaja kronika osrednjih šolskih dogodkov.
Poleg tega pogosto objavljamo prispevke v lokalnem časopisu Slamnik ter v strokovnih časopisih in revijah.
Nekajkraj se je vključevala tudi TV Slovenija, ki je posnela prispevke o posameznih dosežkih naših učencev (npr. za oddajo Modro).
Ob posebnih dogodkih, kot je bila letos 100–letnica jarške šole, poroča o našem delovanju tudi radijski novinar Matjaž Brojan.
6. Povezava z nacionalnim ASPnet koordinatorjem .
Redno smo prejemali vsa obvestila nacionalnega ASPnet koordinatorja. Z njim smo vzpostavili kontakt ob pošiljanju načrtov oziroma poročil in ob posredovanju zahtevanih podatkov.
7. Prispevanje na ASPnet srečanjih .
Koordinatorica UNESCO ASPnet se redno udeležuje jesenskih srečanj za UNESCO koordinatorje, kjer aktivno sodeluje. Letošnje takšno srečanje je bilo od 12. do 14. 10. 2006 na Pohorju.
8. Prihodnji projekti/naloge .
Menimo, da se dejavnosti UNESCO šole uspešno širijo znotraj učiteljskega kolektiva in skupnosti učencev.
9. Ostali komentarji ali predlogi:
ASPnet koordinator:
Vilma Vrtačnik Merčun, prof.
PRILOGA:
Iz foto arhiva posredujemo nekaj utrinkov, ki so zaznamovali letošnje šolsko leto.
Letos smo obeležili 100–letnico jarške šole, del današnje OŠ Rodica
Utrinek z osrednje prireditve v kulturnem domu v Grobljah |
Mlinščica – naš prvi posvojeni spomenik |
Za vodenje po Učni poti ob Mlinščici se je usposobila skupina deklet šolskega UNESCO kluba (na sliki dekleta ob Kamniški Bistrici). |
Grobeljski drevored – naš drugi posvojeni spomenik |
Naravoslovni dan v grobeljskem drevoredu. Med predmetnimi področji so učenci 8. razreda lahko izbrali tudi likovno snovanje (skupina v osredju). |
Raziskovanje je naša pot do znanja. |
Skupina deklet, ki je letos raziskovala komunikacijo nekoč in danes. |
Kofutnikova domačija – naš tretji posvojeni spomenik |
Rezultate iz raziskovalnih nalog učencev vključujemo v predstavitve Kofutnikove domačije. Naša vizija je, da postane muzejska hiša, v kateri bi lahko izvajali učni program. |
Skrb za kulturno–tehnično dediščino |
Osolinov mlin v rušenju. Naša pobuda zajema predlog, da bi v strojnici mlina (na sliki levo) ohranili nekaj mlinskih naprav in uredili muzejsko zbirko. |