AKTUALNO
| 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |

Stran se bo dopolnjevala v okviru razpoložljivega časa. Za vse morebitne napake in nerodnosti se že v naprej opravičujem.
  • * Vreme "v vesolju" 3, http://www.spaceweather.com/ *
  • * Shadow&Substance *
  • EPOD (Earth Science Picture of the Day)
    [ The Very Latest SOHO Images] [SDO | Solar Dynamics Observatory ] [STEREO (Solar TErrestrial RElations Observatory) ] [3D images] [SolarHam]
    ..zv.k. ..
    Interactive Sky Chart — map tonight's sky!
    Zakaj astronomija - in zakaj tudi
    v šoli?
    Vir: Astronomy Picture of the Day via AGO.
    translation into Slovenian by H. Mikuz.
    Zvezdna karta.

1. ASTRONOMSKE NOVIČKE IZ KORONA KARANTENE 2022

Ta čas karantene se da izrabiti tudi za astronomska opazovanja, slikanje neba ...¸ ( Statistični pregled koronavirusa v Sloveniji )

2. Moč desetic (10n - "Powers of Ten"),
      - kako drugače izgleda vesolje na zelo majhnih in zelo velikih skalah?

Video: Moč desetic (10n - "Powers of Ten")
      Avtorstvo videoposnetka in avtorske pravice: Charles & Ray Eames (Eames Office)

Kako drugače izgleda vesolje na zelo majhnih skalah? V zelo velikem obsegu? Najbolj znan kratki znanstveni film svoje generacije ponuja dih jemajoče primerjave. Ta film, "Powers of Ten", prvotno ustvarjen v šestdesetih letih 20. stoletja, je bil uradno objavljen na YouTubu in je vključen tudi tukaj. Od znamenite odeje za piknik blizu Chicaga, mimo Jate galaksij v Devici (Virgo Cluster of Galaxies), se prizor v filmu vsakih deset sekund pomanjša in prikaže desetkrat večji kvadrat v vsakem naslednjem prizoru. 9-minutni videoposnetek se nato obrne, vsaki dve sekundi se poveča nazaj za faktor deset in konča znotraj enega samega protona (med kvarki). Zaporedja prizorov filma "Powers of Ten" dejansko temeljijo na knjigi "Cosmic View" (Kozmični pogled) avtorja Keesa Boekeja iz leta 1957. Vsebina knjige je tudi bila že povzeta v večinoma animiranem filmu "Cosmic Zoom", ki je prav tako nastal v poznih šestdesetih letih. Spreminjajoče se perspektive so tako očarljive in poučne, ker so bili odseki poustvarjeni tudi z uporabo sodobnejših računalniških tehnik, vključno s prvimi minutami filma Contact (Stik). Raya in njen mož Charles Eames, avtorja filma, sta bila znana kot precej vizionarska ustvarjalca in sta celo izumila svoj priljubljeni ("nizko sedeč") stol (Eames Lounge Chair Wood).
      Vir: https://apod.nasa.gov/apod/ap221204.html

3. Misija Artemis I - uspešna izstrelitev SLS - novo potovanje na Luno se začenja,
      - 16. nov. 2022 ob 8.47 po našem času

Nasa je na supertežkonosilni raketi SLS proti Luni izstrelila vesoljsko ladjo Orion brez posadke. Z uspešno izstrelitvijo se je tako začela misija Artemis I, prva v seriji odprav, ki naj bi do leta 2025 pripeljale človeka SPET na Luno.

Načrt, pot misije Artemis I. Na njej bodo sisteme podvrgli večjim obremenitvam kot na prihodnjih misijah.

Posnetek Zemlje z misije Artemis I. Fotografije so bile objavljene nekaj več kot devet ur po začetku misije, ko je bil Orion od Zemlje oddaljen približno 92.000 kilometrov. To je prvič po Apollovi misiji leta 1972, da je vesoljska ladja, ki naj bi v nekaj letih na Luno pripeljala človeka, ujela podobe Zemlje.
      Raketa Space Launch System je zapustila planet Zemlja v sredo, 16. novembra, ob 1:47 EST z vesoljskim plovilom Orion na misiji Artemis 1, prvem integriranem preizkusu Nasinih sistemov za raziskovanje globokega vesolja. Več kot uro po vzletu iz zgodovinskega izstrelitvenega kompleksa 39B vesoljskega centra Kennedy, je ena od Orionovih zunanjih video kamer posnela ta pogled na njegovo novo perspektivo iz vesolja. V ospredju je motor Orionovega orbitalnega manevrirnega sistema in pomožni motorji na dnu evropskega servisnega modula. Za enim od 7 metrov dolgih podaljšanih kril solarnega modula leži čudovit domači svet vesoljskega plovila. Misija Artemis 1 bo trajala skoraj štiri tedne in bo preizkušala zmogljivosti, ki bodo omogočile človeško raziskovanje Lune in Marsa. Vesoljsko plovilo Orion brez posadke naj bi 21. novembra preletelo Luno in se približalo Lunini površini na poti v retrogradno orbito 70.000 kilometrov za Luno.

Nasa je (Wednesday, November 16 at 1:47am EST ) 16. nov. 2022 ob 8.47 po našem času uspešno izstrelila novo raketo SLS (Space Launch System) in tako pognala vesoljsko ladjo Orion proti Luni. Orion bo naslednjih 25 dni potoval do Lune, krožil okoli nje in se nato vrnil na Zemljo. S tem želi Nasa preizkusiti sisteme pred prvim poletom s posadko, Artemis II.
      Več kot 40 milijard dolarjev, 15 let razvoja, političnih bojev, spletk, sanj je uperjenih v ta polet. Pravzaprav je na tnalu kar ameriška paradigma o raziskovanju vesolja. Misija Artemis I mora uspeti, sicer se lahko program ustavi.
      Pet sekund potrebujejo, da dosežejo 100-odstotno moč motorjev. Masa celotnega kompleksa rakete, vesoljske ladje in goriva presega 2600 ton, srednja stopnja s štirimi motorji RS-25 pa zmore slabih tisoč ton potiska. Brez pomoči strankih motorjev bi vse skupaj nasedlo na Zemlji.
      Stranska potisnika (SRB) na trdo gorivo sta v drobcu sekunde dosegla polno moč. Zagotavljala sta kar 75 odstotkov od skoraj 4000 ton (39,1 meganewtona) potiska ob vzletu, njuna bogato rumena plamena sta popolnoma presvetlila štiri vodikove.
      Sistem je potreboval celih sedem sekund, da se je dvignil nad izstrelitveni stolp s hitrostjo 127 kilometrov na uro.
      Prvi del poleta je bil za raketo najzahtevnejši, še vedno je nosila večino goriva in se prebijala skozi najgostejši del ozračja. Kljub temu je hitro pospeševala – raketi rečejo tudi nadzorovana eksplozija – in pri tem kurila tone goriva vsako sekundo. Med 70 in 90 sekundami se je s hitrostjo 1700 kilometrov na uro prerinila skozi območje največjega stresa zaradi aerodinamičnih sil. Stranska potisnika sta samodejno, zaradi notranje postavitve goriva, začasno zmanjšala potisk in ga pozneje spet povečala. Po 2 minutah in 12 sekundah oziroma na višini 48 kilometrov sta porabila večino goriva – skupaj ga imata več kot 1200 ton. Postala sta odvečna masa, se ločila od srednje stopnje in padla proti morju.
      Nekoliko olajšana srednja stopnja je nadaljevala pot skozi vse pojenjajoče ozračje in naposled dosegla točko, ko je lahko odvrgla tudi Orionove zaščitne panele, pa še motor za pobeg v sili. Ta je bil na konici Oriona in bi se prižgal, če bi šlo med izstrelitvijo kaj hudo, hudo narobe, ter urno potegnil vesoljsko ladjo stran od katastrofe.
      Ogromna srednja stopnja – po trditvah Nase največja posamezna raketna stopnja v zgodovini – je gorivo porabila po osmih minutah, ugasnila in padla proti morju ter poslala veteranske motorje RS-25 na poslednjo pot – in s tem nekaj zgodovine raziskovanja vesolja. Srednja stopnja je dosegla orbito oblike 1,806 krat 30 kilometrov, zato se je med potjo proti prizemlju samodejno vrnila v atmosfero.
      Orion je nadaljeval pot skupaj z zgornjo stopnjo ICPS, pravzaprav nekoliko prilagojeno drugo stopnjo rakete Delta IV. Po 18 minutah je raztegnil štiri panele sončnih celic. Tudi to dejanje je bilo kritično, brez tega ne bi bilo proizvodnje električne energije. (Stare vesoljske ladje Apollo so imele vodikove gorivne celice.)
      Še vedno pa ni bil v primerni tirnici – če bi tako nadaljeval, bi se tudi sam vrnil v ozračje. Zato se je ICPS prižgal za 22 sekund in odvrnil nevarnost.
      ICPS je izvedel še manever, poimenovan TLI (Translunar Injection), prižig motorja druge stopnje za točno 17 minut in 59 sekund, začenši z 1 uro in 38 minutami v misiji. S tem se je hitrost povečala z 28.000 kilometrov na uro na 36.400 kilometrov na uro. ICPS se je nato uspešno ločil od Oriona. Tako se je vesoljska ladja prvič po 50 letih odpravila proti Mesecu.
      Ker so razdalje ogromne, bo dan zaokrožen s prvim popravkom trajektorije 7 ur, 56 minut, 5 sekund v misijo. Orion bo prvič prižgal lastni motor AJ10, tudi recikliran s programa Space Shuttle: tam je bil za pogon v vakuumu.
      ICPS bo predtem oddal 10 manjših satelitov.
      Orion bo do Lune prispel šele čez šest dni. Najbolj se mu bo približal pri 97 kilometrih in se utiril v orbito, katere od Lune najbolj oddaljena točka bo 64.000 kilometrov, od Zemlje pa 450.000 kilometrov. To je še dlje od Apolla 13, ki je dosegel "samo" 400 tisoč kilometrov, poudarja Nasa in dodaja, da je to najbolj oddaljena pot vesoljske ladje za prevoz posadke v zgodovini. (Vprašanje je sicer, kako obravnava lunarni modul odprave Apollo 10, ki je v heliocentrični orbiti.) Orion bo več kot dobra dva tedna krožil okoli Lune in preizkušal sisteme v pripravah na naslednjo misijo, ki bo s posadko. Za vrnitev proti Zemlji bo še enkrat blizu obletel Luno in izkoristil njeno energijo za pospešek.
      V Zemljino ozračje bo vstopil s 40.000 kilometri na uro, se od njega enkrat odbil in nato planil proti tlom. Zaviral bo s trenjem, pri čemer se bo toplotni ščit ogrel na 2800 stopinj Celzija. Tako se bo upočasnil na 480 kilometrov na uro. Nato se bo odprl par stabilizacijskih padal in hitrost pripeljal do 160 kilometrov na uro. To je še vedno daleč preveč za varen pristanek, zato bodo delo prevzela tri glavna padala. Orion bo 11. decembra pri 32 kilometrih na uro padel v Tihi ocean poleg ameriškega mesta San Diego. Misija bo trajala 25 dni, 11 ur in 36 minut. (Če bi izstrelitev konec avgusta uspela, bi trajala kar 42 dni.)
      V Orionu ne bo posadke, zato tudi ne bo sistema za vzdrževanje življenju primernih razmer. Bodo pa tri lutke zaznavale sevanje, tresljaje in pospešek (Moonikin Campos, Helga in Zohar). V Orionu je skupaj več kot tisoč senzorjev.

SLS ali Space Launch System je dvostopenjska supertežka nosilna raketa. Visoka je 98 metrov. Ob izstrelitvi ustvari 39,1 meganewtona oziroma štiri tisoč ton potiska, kar je več kot vse ameriške rakete doslej, 15 odstotkov več od starega Saturna V in 20 odstotkov več kot sistem Space Shuttle.
      Srednja stopnja (core stage) je po navedbah Nase največja posamezna raketna stopnja v zgodovini. Visoka je 65 metrov in 8,4 metra široka in s tem precej podobna rezervoarju za gorivo Space Shuttlov. Večino prostornine zavzemata rezervoarja za tekoči vodik in tekoči kisik. Poganjajo jo štirje motorji RS-25, reciklirani in nadgrajeni primerki s prejšnjih izstrelitev Space Shuttlov (te so poganjali trije motorji). Posamezen RS-25 ustvari 2,281
      meganewtona oziroma 233 ton potiska. Med spajanjem vodika in kisika ustvarja vodno paro, ki iz šobe leti s hitrostjo 16.000 kilometrov na uro. Srednja stopnja vsebuje tudi avioniko (računalniško opremo za samodejno izvedbo poleta).
      Motorji RS-25 so narejeni za večkratno uporabo. Iz programa Space Shuttle jih je ostalo za štiri izstrelitve SLS-ov. Nasa in proizvajalec, Aerojet Rocketdyne, sta sklenila pogodbo za proizvodnjo novih, prilagojenih za en polet in posledično cenejših, pa tudi zmogljivejših.
      SLS lahko v tej različici proti Luni pošlje 27 ton. V načrtu sta dve večji nadgradnji z zmogljivejšo zgornjo stopnjo in stranskimi potisniki, ki bosta zmogli najprej 42, nato 46 ton.
      Na straneh srednje stopnje sta 5-delna stranska potisnika (SRB). Visoka sta 64 metrov in široka 3,6 metra. Skupaj proizvedeta 32 meganewtonov oziroma 3260 ton potiska, kar je več kot tri četrtine vsega potiska v prvih dveh minutah poleta. Za to na sekundo pokurita šest ton trdega goriva (polibutadien akrilonitril). Po navedbah Nase sta največja in najsilnejša potisnika na trdo gorivo v zgodovini. Proizvaja jih ameriška družba Orbital ATK, del Northrop Grummana.
      Z notranjo postavitvijo goriva nadzorujejo potisk na določeni stopnji poleta in ga tako med največjim aerodinamičnih stresom zmanjšajo, nato spet povečajo.
      Tudi segmenti stranskih potisnikov so dediščina Space Shuttlov. Takrat so bili opremljeni s padali in po poletu znova uporabljeni. Space Shuttli so imeli 4-segmentne SRB-e. Dodaten segment pri SLS-u ne pomeni daljšega gorenja, zagotavlja pa več potiska.
      5-segmentna različica je bila pripravljena in tudi preizkušena že davno pred SLS-om, saj je bila del programa Constellation (Konstelacija) pod predsednikom ZDA Georgeem W. Bushem. Bila je osnova rakete Ares I-X, ki je poletela samo enkrat.
      Nasa ima dovolj segmentov za osem misij Artemis, nato bodo prešli na novejše tehnologije, pravzaprav stranske potisnike na osnovi nesojene rakete Omega (Northrop Grumman).
      SRB ni zgrajen v enem kosu, sestavne dele po ZDA prevažajo po železnici.
      Vesoljska ladja Orion
      Vesoljska ladja Orion spominja na stare Apolle, a je večja in modernejša. Prostora ima za šest članov posadke, ki lahko v njej letijo do 21 dni (zaradi omejitev sistemov za vzdrževanje življenju primernih razmer). Je trenutno edina vesoljska ladja, ki lahko pošlje ljudi na potovanja zunaj Zemljine orbite.
      Sestavljena je iz treh glavnih elementov. Prvi je modul za posadko (crew module). Je pet metrov širok in tri metre visok in ima za polovico več prostornine od poveljniškega modula Apolla. Masa znaša 10,4 tone. Pohvali se lahko tudi s straniščem, medtem ko so astronavti Apolla potrebo opravljali v vrečke (kar je pripeljalo do incidenta v kategoriji straniščnega humorja). Modul za posadko je večkrat uporaben. Prvi testni polet je bil leta 2014.
      Drugi sestavni del je Evropski podporni modul (European Service Module). Glavni izvajalec je Airbus, podizvajalci so v desetih evropskih državah. Velik je štiri metre, masa znaša 13,5 tone. Zagotavlja proizvodnjo 11 kilovatov električne energije s štirimi paneli sončnih celic, vsebuje rezervoarje kisika in pogonskih sredstev, 32 manevrirnih potisnikov in glavni motor AJ10-190 s 26.6 kilonewtona oziroma 2,7 tone potiska. Slednji je letel na 19 misijah Space Shuttlov. Motor je izbrala Nasa (oziroma posredno ameriška politika), nanj pa letijo kritike zaradi šibkosti. (Apollo je uporabljal več kot trikrat močnejši AJ10-137).
      V okviru programa Artemis bo zgrajen tudi Lunarni portal, manjša vesoljska postaja pri Luni. Med drugim tudi zato, ker je Orionov pogon prešibek.
      Evropski prispevek k programu Artemis je nadomestil del sredstev, ki bi jih morala Esa prispevati k programu Mednarodne vesoljske postaje (MVP).
      EPM je nastal iz evropske vesoljske ladje ATV, ki je oskrbovala MVP.
      Tretji sestavni del je sistem za pobeg v sili, bel stolp na vrhu. Vsebuje motor na trdo gorivo, ki se – če gre med izstrelitvijo nekaj zelo narobe – sproži v tisočinkah sekunde. Z močjo 1,8 tone povleče vesoljsko ladjo stran od katastrofe, denimo razpadajoče rakete, in jo pri tem usmerja z dodatnim motorjem.

TRIJE POGLAVITNI CILJI ODPRAVE ARTEMIS I
      1. Orionov toplotni ščit mora vzdržati sile in vročino vstopa v ozračje pri visoki hitrosti 40.000 kilometrov na uro. To je precej hitreje od vesoljskih ladij Sojuz, Crew Dragon, ki se vračajo zgolj z nizkozemeljske tirnice pri 400 kilometrih.
      2. Preizkus delovanja opreme in osebja. Izstrelitveno nadzorno središče, nadzorno središče misije, talna infrastruktura, komunikacije, pogon in navigacija vesoljske ladje ... Vse to mora delovati na visoki ravni in izkazati pripravljenost na misijo Artemis II, v kateri bodo ljudje. (Nasa ni razkrila, kaj bo z dvojko, če enka spodleti.)
      3. Pridobitev kapsule Orion z vodne gladine.
      Misija ima še kopico sekundarnih ciljev, kot so preverba pljuskanja pogonskih sredstev v rezerovarjih Oriona med poletom, ugasnitev in ponovni zagon Orionovega hladilnika na amonijak, vpliv Orionovega izpuha na panele sončnih celic ... Izpolnitev teh ciljev ni nujna, a zmanjša tveganje na odpravi Artemis II. Poln seznam je tukaj.

Ozadje Artemisa in negotova prihodnost
      Program Artemis je izid desetletij političnih preigravanj, boja za denar in iskrenih želja po obuditvi Apollovega sna.
      Ljudje so doslej šestkrat hodili po Mesecu. Vse to se je dogajalo med letoma 1969 in 1972. Decembra letos bo minilo točno 50 let, odkar je poslednjo človeško stopinjo na Luni pustil astronavt Gene Cernan, in sicer na odpravi Apollo 17. Ameriška politika je program ukinila zaradi stroškov in drugih prioritet, denimo vojne v Vietnamu. Apollova generacija se je počutila izdano, po izjemnem naporu in premagovanju zahtevnih tehničnih ovir je dobila košarico. Astronavti so dotlej mislili, da je Luna le prvi korak, da bodo že v 80. letih osvajali Mars. Sanje so se razblinile. Poleg zgoraj omenjenih stroškov je bilo na delu tudi domoljubje, del politike in Nase ni bil navdušen nad tem, da so raketo Saturn osnovali Nemci pod vodstvom Wernherja von Brauna. Želeli so proizvod domače pameti, obenem pa precej cenejše vesoljsko plovilo, ki bo večkrat uporabno in bo letelo po več desetkrat na leto.
      Tokrat uporabljeni SLS vsebuje kose z več kot 80 različnih misij Space Shuttle.
      Tako je nastal program Space Shuttle. Snovati so ga začeli že med Apollom in tako razvili številne tehnologije, ki so v uporabi še danes (prav na raketi SLS). Toda Space Shuttle ni izpolnil vseh pričakovanj. Ni bil poceni, letel je le nekajkrat na leto in bil v središču dveh odmevnih nesreč. Njegovi snovalci so sicer zatrjevali, da bi ga morala Nasa razvijati v nove, učinkovitejše različice, da je program finančno podhranjen in da sta bili nesreči v temelju posledici človeškega dejavnika. A ni zaleglo, po nesreči raketoplana Columbia leta 2003 je padla odločitev, da se program ukine. In tu se začenja zgodba SLS-a.
      Program Space Shuttle je zagotavljal veliko dobro plačanih delovnih mest po ZDA, ki bi ob ukinitvi izpuhtela. Ne le to, v zgodovino bi šlo tudi pridobljeno tehnično znanje, t. i. know how, in proizvodne kapacitete, vzpostavljene skozi desetletja. Točno tako, kot so izpuhtele po ukinitvi Apolla in Saturna V. Nezadovoljni so bili tako nekateri ameriški senatorji, ki so doživljali bes lokalne volilne baze, kot številni ljubitelji raziskovanja vesolja, ki so se bali novega mrtvila.
      Kitajska razvija raketo Dolgi pohod-9, ki naj bi zmogel 150 ton tovora v nizkozemeljsko tirnico, in načrtuje postavitev lunarne vasice na prelomu desetletja. Nova vesoljska tekma, tokrat poteka med ZDA in Kitajsko.
      In tako je bil pod predsednikom Georgeem W. Bushem napisan program Constellation. Bil je velikopotezen: predvideval je oskrbovanje Mednarodne vesoljske postaje, pristanek na asteroidu, vrnitev na Luno in človeka na Marsu. Vse to z enovito opremo. Stranski potisnik Space Shuttlov je dobil še en segment in postal raketa Ares I. Z njo bi izstreljevali nove vesoljske ladje Orion, tako za odprave na MVP kot za lunarne in marsovske. (Orion je tako v razvoju že več kot 15 let.) Glavni rezervoar Space Shuttlov bi predelali in povečali v prvo stopnjo ogromne rakete Ares V, uporabili pa bi ali pet motorjev RS-25 ali pa šest motorjev RS-68 (oboje proizvaja Aerojet Rocketdyne). Ares V bi zmogel kar 188 ton v nizkozemeljsko orbito in z velikim naskokom postal najzmogljivejša raketa vseh časov. In vse to pretežno z delovnimi mesti programa Space Shuttle.
      Program Constellation je imel isto hibo kot Apollo, a še za razred velikosti večjo. Ceno. Leta 2010, po nastopu novega predsednika ZDA Barracka Obame, je bil zato ukinjen. Ljubitelji vesolja in senatorji so ponovno zagnali vik in krik, pričakujoč novo mrtvilo. Politika se je odzvala, in tako je nastala raketa SLS. Zelo poenostavljeno: iz sestava Space Shuttle odstrani raketoplan, njegove motorje vgradi v podnožje rezervoarja za gorivo, zgolj povečaj stranske potisnike. Črtaj raketo Ares I in vesoljsko ladjo Orion posadi neposredno na SLS. Volk sit in koza cela.
      Tudi ta načrt ni idealen. Zakaj? Ker so se razmere v vesoljski industriji po letu 2011, ko je bil osnovan, precej spremenile. Številni so začeli razmišljati o tehnologijah novega tisočletja. Mislili so na večkrat uporabne rakete in rezervoarje goriva v orbiti, ne na dediščino Apolla in Space Shuttlov. V Nasi in v kongresu so se bili politični boji. Zmagala je preizkušena preteklost.
      Prvi Nasin vodja poletov, legendarni Chris Kraft, je že tedaj zmajal z glavo in izgovoril preroške besede: SLS bo požrl Naso pri živem telesu. Stroški bodo visoki, frekvenca letenja enkrat na nekaj let, doseženega bo malo. To se je tudi zgodilo. SLS, ki bi se moral v nebo prvič pognati leta 2016, gre na prvi preizkus šele zdaj, naslednji polet pa bo šele leta 2024. Do lani je bilo za razvoj in izdelavo porabljenih 21 milijard dolarjev, in še dodatnih 21 milijard za Orion.
      Podporniki pa po drugi strani opominjajo, da je bilo za SLS porabljenega precej manj denarja kot za primerljivi Saturn V in da gre za enkraten projekt, ki mu v zadnjih desetletjih ni para (... oziroma mu ni bilo para do pred nekaj let). Takšni projekti pač ne morejo biti poceni. Ponujajo še en razmislek: potrebna je podpora politike. Če ne bi ohranili delovnih mest in zadovoljili ključnih senatorjev, programa Artemis sploh ne bi bilo. Tako pa imajo ZDA – in svet – po 50 letih spet opremo, denar in nabrano "gibalno količino", da človeka pošljejo iz orbite Zemlje.
      Krhko ravnotežje med kritiki in podporniki se utegne porušiti, če bo misija neuspešna. Za zdaj, na dan izstrelitve, ji kaže dobro.
      Ravnotežje se utegne porušiti tudi zaradi tretjega dejavnika. Program Artemis vsebuje element, ki ga lahko preraste in izrine, kot kukavičji mladič v gnezdu. SpaceX-ovo vesoljsko ladjo Starship. Nasa je, v veliko presenečenje, prav Starship izbrala za svoj lunarni pristajalnik.
      Starship je načrtovani izstrelitveni sistem, ki bo po napovedih podjetja še silnejši od SLS-a, pa tudi od stare sovjetske rakete N1. Elon Musk zatrjuje, da bo posamezna izstrelitev stala manj kot 10 milijonov dolarjev, v kombinaciji z orbitalnim dotakanjem goriva pa bi Starship lahko globoko v vesolje poslal ali več deset ljudi ali pa več kot 100 ton tovora. Tega niti Ares V ne bi zmogel. Napovedi so skoraj neverjetne, a Nasa stavi nanje. Vrnitev človeka na Luno na misiji Artemis III leta 2025 je zdaj odvisna prav od Starshipa. Ko (če) bo mogočni Starship iz drobnega Oriona v Lunini orbiti prejel astronavta in ju spustil do tal Lune, bo prizor bodel v oči. Zakaj plačati nekaj milijard dolarjev za SLS in Orion, če lahko čisto vse za nekaj redov velikosti ceneje opravi Starship? Nekdanji administrator Nase Charles Bolden, nekdanji podpornik SLS-a, dandanes meni, da se bo zgodilo prav to.
      Scenarij pa temelji na predpostavki, da bo Starship izpolnil obljube – in da bo varen. Kaj pa, če ne bo?
      Nasprotniki SLS-a ponujajo vprašanje, kaj vse bi lahko Nasa naredila, če ne bi vlagala denarja v SLS in Orion? Ekonomisti temu rečejo oportunitetni stroški. Morda bi že imeli na pladnju plejado sodobnih tehnologij začenši z dotakanjem goriva v orbiti. Morda.
      A brez SLS-a in Oriona danes ne bi brali tega članka in nestrpno pričakovali plamenov mogočne rakete, prizorov, kakršne so nazadnje uzrli pred 50 leti. In prgišče še živih veteranov odprav Apollo, med drugim Buzz Aldrin, Dave Scott, Charlie Duke, Harrison Schmitt, pa tudi Gene Kranz, ne bi moglo predati štafete. Uzreti, kako se ogenj njihovih sanj znova razplamteva.
      Program Artemis predvideva gradnjo vesoljske ladje na vesoljski postaji Lunarni portal pri Luni. Ta vesoljska ladja naj bi v začetku naslednjega desetletja prvič poslala človeka okoli Marsa in nazaj. Če je ne bo prehitel Starship.
      VIR: rtv-slo, https://apod.nasa.gov/apod/ap221117.html

4. Astronomska noč z OŠ Bežigrad,
      - 28. okt. 2022

Kljub petku pred prazniki, smo Andrej, Ida in Zorko sprejeli 22 radovednih astronomskih navdušencev iz OŠ Bežigrad in dva spremljevalca. Učenci večinoma obiskujejo izbirni predmet iz astronomije - bili so različnih starosti.
      Na kratko smo predstavili nekaj svetlejših ozvezdij, kako poiščemo Severnico ..., laser je v tem primeru zelo priročno učilo. Učenci so si ogledali še naš teleskop Ciko (Dobson 30 cm, f/5) - primarno in sekundarno zrcalo, princip delovanja, ostrenja. Obiskovalce smo razdelili na dve podskupini, ki sta se menjali. V observatoriju je bil prikazan živ posnetek Saturna, princip snemanja, zunaj pa smo s Ciko opazovali prekrasna planeta Saturn in Jupiter. Nekaterim je uspelo videti še dvojno zvezdo Albireo in nam najbližjo galaksijo M31 v Andromedi.
      Večina je prvič opazovala planete, mnogi so bili izjemno navdušeni.
      Večina je takoj opazila podrobnosti na planetih (atmosferske vzorce na plinastih velikanih, Cassinijevo vrzel, ločnico v sistemu Saturnovih obročkov, lune ob planetih ...), nekaj pa je bilo tudi težav pri ostrenju, zaletavanju ob cev teleskopa ... , a vse smo rešili. Za nekatere mlajše obiskovalce je bila potrebna tudi "lojtra" do "zvezd" (okularja) - na lestvi so se tudi manj zaletavali v teleskop. Nanjo so se lahko tudi naslonili in tako mirneje odkrivali, opazovali nebo skozi okular. Tudi spretnosti opazovanja se je potrebno naučiti, si vzeti čas - risanje videnega ni odveč.
      Kašen je tudi vprašal, zakaj gledam pravokotno v teleskop (v zemljo), a Jupiter je visoko na nebu. Na hitro je bil razložen princip teleskopa tipa Newton (sekundarno zrcalo pod kotom 45 ° ...), a za utrditev in razumevanje optike so potrebne vaje in uporaba različnih tipov teleskopov v razredu. Učenec je postavil pravilno in pomembno vprašanje - a šole nanj (še) ne dajejo odgovorov ..., ker je astronomija (po renesansi) ŽAL še zmeraj izključena iz šole.
      Pojavil se je kakšen učenec, ki je tudi vprašal, koliko "star" Saturn opazujemo v tem trenutku. Ko je ena izmed učenk opazovala našo sosedo, galaksijo v Andromedi (M31) in smo ji povedali, da opazuje galaksijo, kot je bila videti pred 2,5 milijona let - je takoj pritekel še en radoveden fant in vprašal, slišal sem nekaj o milijonih let ... - a dogovorjena ura se je hitro iztekla in mladi so se spet vrnili pred mobilne telefone, tv-je, pc-je, splet in družbena omrežja ..., kjer bodo ŽAL preživeli večino svojega življenja. Ta ugotovitev ni problem te skupine, ki je vsaj doživela kratko astronomsko noč, ampak generalni problem slovenskega šolstva in družbe. To nikakor ni pošteno in pravično do mladih - kaj jim počnemo, ko jim prikrivamo resničen svet in vesolje!
      Eden od učencev ima doma tudi svoj teleskop, do sedaj je opazoval samo Luno, od te noči naprej pa bo tudi planete - na Šentvidu se je namreč naučil kako poiskati planeta Saturn in Jupiter. Postavili so tudi vprašanje, koliko stane tak teleskop - ni se jim zdel predrag (700 EUR). Ena od učenk je opazila tudi Plejade - a ker so imeli omejen čas za opazovanja, so kopice, galaksije in ostali objekti globokega neba ostali za drugič (tudi Mars). Bila je prekrasna noč, temno in mirno nebo - a ker se je megla zadržala skoraj do 13. h, smo bili nekoliko v skrbeh, da se lahko pojavi tudi že kmalu v večernih urah. A se na srečo mladih radovednežev ni.
      Sedaj je veliko manj megle v Ljubljanski kotlini, kot v naši mladosti. Razloga se skrivata v kvalitetnejši kurjavi in v globalnem segrevanju - temperature so višje, manj megle, tudi manj porabe energije, več doma pridelane zelenjave, hrane ..., seveda pa so tudi zelo problematične plati podnebnih sprememb.
      Vse zahvale gredo mentorjem (učiteljici in učitelju ...), ki so zbrali pogum in pripeljali učence v petek zvečer ob 19. h na Šentvid, enako gredo zahvale radovednim učencem in seveda staršem, da so dovolili kratko astronomsko noč.
      Počasi se vračamo v predkoronski ritem.
      Sledi še nekaj slik iz astronomskega večera.

Jupiter je levo nad observatorije (v Biku), Saturn pa desno nad zvonikom (v Kozorogu).

5. Delni Sončev mrk 25. oktobra 2022 v Sloveniji,
      - kako Sončev mrk varno opazovati?

Glede na vremenske statistike in napoved za poldan 25. okt. 2022, smo potegnili iz delnega Sončevega mrka več, kot so nam napovedovali modeli in skeptični kolegi. Kljub slabim obetom sem bil pripravljen sodelavcem pokazati Sonce, njegovo izjemno aktivnost skozi H-alfa teleskop in seveda vsaj del Sončevega mrka. In res - takoj na začetku mrka smo imeli 10 minut časa (privilegij) za opazovanje tega za znanost in splošno kulturo izjemno pomembnega dogodka in še nekaj pred 12 h smo doživeli nasmeh narave, ki nam je poklonila dovolj časa za nekaj slik. Nato pa je nebo sklenilo, da se bo zaklenilo. Splačalo se je.

Približno 14 do 15 dni pred ali po Sončevem mrku se zgodi Lunin mrk, Luna takrat pride v nasprotno vozlišče Lunine in Zemljine orbite kot pri Sončevem mrku. Tudi tokrat bo tako - iz 7. na 8. november 2022 se bo zgodil (tokrat popolni) Lunin mrk - a bo viden le iz Pacifika in nekaterih držav, ki mejijo na Pacifik.

Slika delnega Sončevege mrka in protuberanc iz Bežigrada, Ljubljana - ob 11:50, 25. okt. 2022. Posneto z mobilnim telefonom (Primož) in kamero Nikon coolpix S 6400 (Zorko) skozi okular H-alfa teleskopa Lunt-35.
      Zorko Vičar (desni sliki) in Primož Dolenc (leva slika).
      Prekrasno se vidijo protuberance in gore na Luni. Žal smo ujeli le začetek mrka in trenutke pred maksimumom - ostali del mrka so zakrili oblaki.

H-alfa teleskopa Lunt-35 - meteo ...! Pred okenecem se nas je zbralo kar nekaj ... Vse so navdušili "izbruhi" (protuberance) in nekateri so opazili celo relief Lune - vse to (doživetje mrka, izbruhov, reliefa) je bilo za kar nekaj ARSOvcev prvič ... le kaj smo počeli med 20 leti šolanja, študija?
      Večina ni bila deležna ogleda Sonca, ki nam daje življenje, ne mrkov, Lune, planetov ..., spremenimo že to slabo navado, čas je za astronomijo v šolah.

V Sloveniji se delna faza mrka začne ob 11. uri in 18 minut, sredina mrka, ko je zakritega 0,36 odstotkov Sončevega premera, je ob 12. uri in 20 minut, konec mrka pa ob 13. uri in 24 minut. Obeti za jasno vreme niso najboljši, saj je bilo od leta 2000 pri nas na ta datum kar 18 dni oblačnih. Če bo vreme tistega dne neugodno so bo kdor bo hotel videti mrk odpeljati nekam, kjer bo jasno, še najbolje na sever.

Kako bo potekal Sončev mrk? Kako ga varno opazovati?
      Tistega dopoldneva drsi Lunina ploskev ob mlaju pred Soncem, ker pa središča vseh treh teles ni na isti premici, mrk ni popoln in Luna zakrije samo del Sonca.

Slika: Shematični prikaz nastanka Sončevega mrka in smeri gibanj Lune, površine Zemlje, kot pomoč pri oceni hitrosti potovanja sence mrka.

Ker pa tokrat središča vseh treh teles ni na isti premici, mrk ni popoln in Luna zakrije samo del Sonca.

Mrk je tem večji, čim višje na severu Evrope in Rusije smo, kjer doseže pokritost Sonca 86%, toda nikjer ne pride do popolnega ali obročastega mrka. Delni Sončev mrk moramo nujno opazovati s posebnimi filtri ali inštrumenti, ki jih je mogoče dobiti v specializiranih trgovinah za astronomske pripomočke. Če nimate primernega filtra, nikar ne glejte neposredno v Sonce!
      Če nimate primernega filtra, nikar ne glejte neposredno v Sonce, ampak na njegovo projekcijo, ki se pokaže na tleh pod kakšnim košatim drevesom, ko se svetloba precedi skozi listje. Lahko si pomagate tudi s sitom ali cedilom s čim manjšimi luknjicami. Če ničesar od tega nimate, pa so dobri tudi tesno prekrižani prsti z majhnimi luknjicami med njimi.
      Če nimate primernega filtra (ali teleskopa s filtrom - sliki zgoraj), nikar ne glejte neposredno v Sonce! Enostavno si naredite projekcijo s teleskopom ali daljnogledom, recimo na belo podlago in ne na roko (sliki spodaj).

No - dobri za ogled mrka so torej tudi tesno prekrižani prsti z majhnimi luknjicami med njimi (princip camere obscure).
      Seveda vse to ni videti tako dobro kot s teleskopom s filtrom, a vseeno lahko varno sledite Sončevemu mrku.

Vidnost delnega Sočevega mrka 25. okt. 2022.

Povzeto po Spiki:

6. Snemanje Saturna, Jupitra in Lune - kraterja Vega,
      10. 10. 2022 - G. Šentvid. Lj., A. krožek

To noč se je zbralo kar nekaj dijakov (krožkarjev) in gostov. Bil je ponedeljek, dan po polni Luni in nebo je bilo neuporabno za objekte globokega neba (ujeli smo recimo zgolj M13, kako dvojno zvezdo). A ozračje je bilo precej mirno in Jupiter, Saturn ter Mars so bili zelo atraktivni - tako za opazovanja, kot tudi za snemanje. Vzhodni del Lune pa je bil ravno toliko v senci, da smo lahko ujeli na JV krater matematika Jurija Vege. Snemali smo z EQ6 montažo s cevjo Newton 20 m, f/5 (Sky-Watcher) z 10x sestavljeno Barlowo lečo (torej je bila efektivna goriščna razdalja kar 10 m). Uporabili smo CCD kamero "Basler acA 1300 - 20gm" (1296pix × 966pix).

Posneli 10. 10. 2022 člani Astronomskega krožka G. Šentvid, Lj. in člani AD Vega - Lj.

Podroben pogled na krater Vega - WIKI.
      Koordinate: 45.4°S 63.4°E
      D 44.7° S 64.3° E 25 km
      G 44.4° S 62.4° E 11 km
      H 44.5° S 60.1° E 6 km
      J 45.6° S 59.9° E 19 km
      Krater je bil leta 1935 s strani IAU uradno poimenovan po slovenkem matematiku Juriju Vegi (Georg von Vega) - na kartah Lune pa je bil že veliko prej označen in poimenovan.

Na karti Lune avtorjev Maedlerja in Beeera najdemo že leta 1837 krater Vega na jugovzhodu Lune - blizu Južnega morja (Mare Australe). Glavni krater meri v premeru skoraj 80 km in je 2,9 km globok.
      24. junija 2020 (predvečer Dneva državnosti) so v Moravčah pred občino odprli spominsko Vegovo obeležje (model njegovega kraterja in tekstovni opis kraterja ter J. Vege). Tukaj se sedaj začne nova Vegova pohodna pot do njegove rojstne vasi Zagorica (tam so odkrili prvi Vegov spomenik 16. sep. 1906).

Krater Vega in Slovenija - groba primerjava velikosti.

Lega kraterja Vega.

Obeležje Juriju Vegi - Moravče 2020.

Model kraterja Vega - Moravče.

7. Spikino srečanje ljubiteljev astronomije,
      sobota 1. oktobra ob 16. uri na Limbarski gori

Moravške noči astronomije - 2022

V soboto, 1. oktobra ob 16. uri, je na Limbarski gori začetek tradicionalnega Spikinega srečanja / Moravške noči astronomije.

Nekaj vtisov iz astronomskega srečanja Moravške noči.

Spikino astronomsko srečanje na Limbarski gori (ko se je že zjasnilo) - foto: Martin Gladović, ADV.

To je bilo po letu 2019 prvo Spikino srečanje astronomov. Vmes se je dogajala epidemija korone, nepričakovano sušno poletje 2022 (v osrednji Sloveniji je bilo med poletjem za 2x manj padavin od prejšnjih ekstremnih suš) in letošnji izjemno oster prehod iz sušnega in vročega poletja v hladno deževno jesen, z dolgotrajnimi in izrazitimi padavinskimi nalivi.
      Še na dan srečanja na Limbarski gori je deževalo. A napoved aladina in večine ostalih modelov je obetala, po 20. h v osrednji Sloveniji, jasno noč. Sam sem gojil določeno zaupanje v napovedi (čeprav je meteorologija statistična veda, kjer velja velika mera časovne in prostorske negotovosti - odvisno o situacije, stabilnosti ozračja in letnega časa). Bilo je nekaj pričakovanega oklevanja. Vegovci smo se na Limbarski gori pojavili nekaj po 21. h (skupaj 7). Na poti je nebo še bilo jasno, ko smo izstopili iz avtov pa se je žal dokaj hitro zaprlo. Luna je zahajala za oblaki, občasno je bil viden še Saturn in malo sem bil v zadregi ..., ker sem cel dan vlival optimizma ... Tudi obara in čaj sta ob tej uri bila že nedosegljiva, škoda (to ni več poletje in nobena toplota ni odveč) ... No, pojedli smo nekaj koščkov Metine štajerske pite in smo tako pridobili še nekaj kvalitetne oksidacijske toplote.
      V druščini je zaradi vremena zavladala negotovost, pod arkadami cerkve smo si pripovedovali zgodbice. Obiskala nas je tudi optimistična Tina H. (pripeljala je tudi simpatične in radovedne otroke - super) in obudila sva spomine na devetdeseta leta in čase pred korono, astronomske tabore, na resne težave rigidne šole, kjer večinoma tudi astronomija nima domovinske pravice ... Ko srečam optimistično Tino in njeno družino, zmeraj postanem dobre volje.
      Nekaj pred 23. h so se spet začele sramežljivo prižigati zvezdice med oblaki. Sam sem takoj potegnil izpod arkad na opazovališče in urok slabega vremena se je poslovil, kot so to napovedovali vremenski modeli. Bilo je še nekaj pesimizma, a je nebo na veselje vseh nas do jutra ostalo odprto za opazovanja z Limbarske gore. Občasno so še zagrozile koprene, a nič posebnega. Tudi ozračje se je do jutra dokaj umirilo in povečave 200x in več so bile čisto uporabne - Jupiter je bil z rdečo pego in prehodom Evrope zares kralj večera.
      Opazili smo precej svetlih utrinkov - roj smo poimenovali kar "Limbaridi", skupaj z Gorazdom (ali je bil zelo aktiven roj z radiantom v Ribah?).
      Tla so bila precej vlažna - v resnici pa je rahel vetrič poskrbel, da se optika sploh ni rosila.
      Nekaj besed smo izmenjali tudi z organizatorjem Bojanom (na gori je bil že od 14. h ..., razmišlja se že o srečanju v letu 2023, morebiti bodo takrat astronomska predavanja kar v Moravčah), veliko več besed pa sem izmenjal z legendo, opazovalcem Gorazdom B. (in njegovim kolegom, tudi o prekrasni Menini planini in opazovanjih), z Matejem M., mladim nadobudnim Rokom (gim. Domžale) in z znancem izpred treh let, ko smo samo trije vztrajali do jutra (takrat se je zjasnilo uro pozneje in praktično vsi udeleženci so 2019 že zapustili srečanje pred polnočjo).
      Tokrat jih je kar precej (do 15) vztrajalo nekje do tretje ure zjutraj, največja sta bila Dobsona 40 cm premera. Izmenjali smo okularje, filtre, večinoma smo vrteli MEADEa 40 cm (tokrat ga Vegovci niso razstavili ... in lastnik si je lahko oddahnil), kot pred tremi leti. Zadnji smo se spokali iz opazovališča trije Šentvidčani in mladi Rok. Andrej in Klemen sta se zjutraj nekako složno sporazumela, da sta skozi fotografski filter (združen ozki beta, uhc, O3 ... "enhance" filtri) zaznala znamenito Konjsko glavo. Meni to ni uspelo - najbrž bi (pri mojih letih in dioptriji) rabil teleskop okrog 60 cm premera.
      Opazovali smo kar nekaj eksotičnih planetark, recimo Herschlovo NGC1501 13 mag v Žirafi (4200 sv. let daleč). Pogoji so bili res odlični - dež in veter sta nebo precej temeljito očistila in NGC1501 je v filtru razkazala tudi določene strukture. Transparenca je bila izjemna - če malo pretiravam, za dve magnitudi boljša glede na klasično zaprašeno nebo - astronomsko noč. Že moji objekti na vzhodu so svetili tik nad obzorjem tako močno - da se je zdelo, da je vse preosvetljeno.
      Občutek sem imel, da to noč ne bo ljubiteljev daljnogledov, a sem se uštel. Že v naši skupinici je prišel prav, Gorazd pa je rade volje testiral Celestrona 20x80 (malo sva obujala spomine na akcijo 15x70 izpred desetih let). Kmalu sta ga testirala še dva fanta, ki sta omenila, da imata v avtu daljnogled 15x70 BRESSER ASTRO SF, 4,4 ° polja (s popustom sta ga kupila za okrog 280 eur). Prinesla sta ga med nas in vzelo nam je sapo, izjemno svetla in kontrastna slika na Plejadah, M31, Cr39, C14, M33 ... Res izvrsten daljnogled, za kakšno magnitudo presega mojega solidnega SkyMasterja 20x80 ....
      Bilo je kar nekaj debat o opremi, filtrih, društvih ..., zvezdnih kartah (naša A3 karta celotnega neba z Messierjevim, M+M, Caldwellovim ... katalogom je doživela nekaj pohval ...). Letos so na Prevorju izvedli zares izvrstno astronomsko srečanje, tudi Kamničani ob gradu Zaprice in tudi Spikino srečanje na Limbarski gori je zelo uspelo. Kako bo z M+ maratonom na Šmartnem na Pohorju pa še ni jasno, Igor Žiberna se še ni izjasnil ... Če upoštevamo še pomladni Messeierjev maraton na Trnovem pri N. Gorici, lahko sklenemo na dobra astronomsko bero v 2022. Tudi na Šentvidu bomo začeli s predavanji in opazovanji za starejše in mlajše ... Tudi v astronomiji nihalo navdušenja ne niha neomejeno (z veliko amplitudo), če ni dovoda sveže energije. Tukaj igrajo zelo pomembno vlogo revija Spika, navdušeni učitelji - šole (Zavod za šolstvo RS), univerze, astronomska društva, in seveda splet - mediji ... Ali se vsi dovolj potrudimo ...?
      Ura je odbila 4 in nas je tudi že kar konkretno zazeblo, tukaj je jutranja utrujenost po neprespani noči ... in počasi smo pospravili okularje, lojtro ... in se varno pripeljali domov (tokrat nas lisjak, lisica na poti nista pozdravila, pa spet naslednjič - tudi sam sem Vixna pustil doma, to bo to). Srečanje je izpolnilo več želja, kot smo v danih okoliščinah lahko sploh pričakovali ... Potrpljenje se je spet izkazalo kot tista vrlina, ki človeka najbolj nagradi, obogati ... Počasi se vračamo v tirnice pred korono, ki pa žal še zmeraj maha z repom ...
      Spikino astronomsko srečanje na Limbarski gori (preden se je zjasnilo) - foto: Martin Gladović, ADV.

Del ekipe ADV na Limbarski gori (tudi Astronomskega krožka Gim. Šentvid - Lj.) - Spikino astronomsko srečanje 1./2. okt. 2022. Foto: Zorko V.

Omenil sem, da je prvi Messierjev maraton bil prav na Limbarski gori, a ker se nismo spomnili leta, to pomeni, da je minilo že kar nekaj let. Pogledal sem na naše aktualne novice po letih in bil presenečen. Prvi Messierjev maraton v Sloveniji se je zgodil že leta 2004 ..., pomemben korak. Več spodaj.
      Rezultati Messierjevega maratona, 19. marec 2004, Limbarska gora (prvi v Sloveniji)

tekmovalec       kraj           teleskop       št. objektov
         -------------    ----------     ---------      --------------------
      1. Žiberna Igor     Maribor        20 cm          76
      2. Čadež Tina       Kamnik         20 cm          67
      3. Stele Uroš       Tunjice        20 cm          55
      4. Centrih Mitja    Celje          35 cm          40
      5. Slamič Blaž      Ljubljana      20 cm          37
      6. Krulec Simon     Celje          6  cm          24
      7. Tumpič Marino    Istra (HR)     13X17 B        17 (tekmoval 2. uri)

Glej tudi Spiko, april 2004 - št. 4, strani 182-184.
      ČESTITAMO VSEM !!!!

VABILO na srečanje

Prosimo vas, da pridete v čim večjem številu, da o dogodku obvestite ali pa kar s seboj pripeljete otroke, prijatelje, znance in sorodnike, da prinesete in postavite svoje teleskope, četudi majhne in majave. Limbarska gora se dviga 774 metrov nad morjem praktično sredi Slovenije, tako da imate približno isto pot tako tisti z Dolenske, Gorenjske, Prekmurja in Primorske.

Spikina vsakoletna srečanja segajo vse tja v leto 1994, ko smo se prvič zbrali v organizaciji Astronomskega društva iz Radovljice. Vse od takrat so srečanja organizirala različna društva širom po Sloveniji. Še najdlje so vztrajali Kamničani s srečanji na planini Kisovec pod Veliko planino.

Kaj bomo s teleskopi opazovali na srečanju?
      Skozi številne teleskope bomo v soboto, 1. oktobra na Limbarski gori opazovali dva največja planeta našega osončja pa tudi svetlo Luno. Poleg naštetih znamenitosti pa bomo pogledali še kakšno meglico, galaksijo in še kaj.

Vir:Spika / https://astronomska-revija-spika.si/spikino-srecanje-ljubiteljev-astronomije/

8. DART-ov trk v asteroid iz vesolja,
      - ali bomo zazanali spremembo v orbiti Dimorphosa okoli Didymosa

DART-ov trk v asteroid iz vesolja
      Avtorstvo slike: ASI / NASA

Pojasnilo: Petnajst dni pred trkom je vesoljsko plovilo DART namestilo majhen spremljevalni satelit, da bi dokumentiralo svojo zgodovinsko predstavitev planetarne obrambne tehnologije. Lahek italijanski CubeSat za slikanje asteroidov, imenovan LICIACube, ki ga je zagotovila italijanska vesoljska agencija, je posnel to sliko posledic dogodka. Oblak izmeta je viden blizu desnega roba okvirja, posnetega le nekaj minut po trku DART-a s ciljnim asteroidom Dimorphos, medtem ko je bil LICIACube oddaljen približno 80 kilometrov. Trenutno približno 11 milijonov kilometrov od Zemlje, je Dimorphos s premerom 160 metrov luna, ki kroži okoli asteroida Didymos s premerom 780 metrov. Didymos je na sliki LICIACube viden izven centra. V prihodnjih tednih bodo zemeljska teleskopska opazovanja iskala majhno spremembo v orbiti Dimorphosa okoli Didymosa, da bi ocenili kako učinkovito je udarec DART-a odklonil cilj.

9. Izjemna ločljivost in svetlobna moč Webba - "James Webb Space Telescope",
      astronomska slika dneva - 7. september 2022

The featured image shows the star cluster R136 in infrared light
as captured by the Webb Space Telscope. The front image is in near
infrared light, while the rollover image is in medium-range infrared
light.
Please see the explanation for more detailed information.

Taranteline zvezde R136 iz Webba
      Avtorstvo slike & avtorske pravice: NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team

Pojasnilo: Blizu središča bližnjega območja nastajanja zvezd leži ogromna kopica, ki vsebuje nekaj največjih in najbolj vročih znanih zvezd. Te zvezde, ki so skupaj znane kot zvezdna kopica NGC 2070, so del ogromne meglice Tarantela in jih je novi vesoljski teleskop Webb posnel v dveh vrstah infrardeče svetlobe. Glavna slika prikazuje skupino zvezd v središču NGC 2070 - znano kot R136 -- v skoraj infrardeči svetlobi, ki je le nekoliko preveč rdeča, da bi jo ljudje videli. Nasprotno, slika, ki prekrije prejšnjo zajame središče gruče v srednji infrardeči svetlobi, svetlobi, ki je bližje radijskim valovom. Ker najsvetlejše zvezde R136 oddajajo več svetlobe v bližnji infrardeči, so veliko bolj izrazite na tem posnetku. Ogromne zvezde te kopice LMC oddajajo vetrove delcev in energijsko svetlobo, ki izpareva plinski oblak, iz katerega so nastale. Webbovi posnetki, objavljeni včeraj, prikazujejo podrobnosti R136 in njene okolice, ki jih še nikoli nismo videli, podrobnosti, ki človeštvu pomagajo bolje razumeti, kako se vse zvezde rojevajo, razvijajo in umirajo.

Tarantula Stars R136 from Webb
      Images Credit & Copyright: NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team

Explanation: Near the center of a nearby star-forming region lies a massive cluster containing some of the largest and hottest stars known. Collectively known as star cluster NGC 2070, these stars are part of the vast Tarantula Nebula and were captured in two kinds of infrared light by the new Webb Space Telescope. The main image shows the group of stars at NGC 2070's center -- known as R136 -- in near-infrared, light just a bit too red for humans to see. In contrast, the rollover image captures the cluster center in mid-infrared light, light closer to radio waves. Since R136's brightest stars emit more of their light in the near infrared, they are much more prominent on that image. This LMC cluster's massive stars emit particle winds and energetic light that are evaporating the gas cloud from which they formed. The Webb images, released yesterday, shows details of R136 and its surroundings that have never been seen before, details that are helping humanity to better understanding of how all stars are born, evolve and die.

10. Sandiju v spomin,
      24. avg. 2022

Večinoma pod to rubriko objavljam vesele novice, a del življenja in vesolja sta tudi rojstvo in slovo.

Gospa Nada mi je danes sporočila žalostno novico, da je umrl njen mož, naš marljivi in dolgoletni slušatelj dragi Sandi Brcar (skupina Repatice in kometi, sredina predavanja). V svojem življenju je doživel 74 poti okrog Sonca.
      Astronomiji se je, skupaj z ženo Nado, popolnoma predal. Med vsemi nami je posvetil največ časa dobri astronomski opremi, dobrim pogojem za opazovanja, za fotografiranje ... Odlično je poznal in razumel tudi zgodovino astronomije. Bil je naš nepogrešljivi člen ekskurzij, opazovanj, tudi Spikinih, predavanj, pogovorov, medčloveške pomoči ... bil je tudi velik ljubitelj glasbe, tudi sam glasbenik, ljubitelj kolesarjenja, smučanja, zbiral je modele železnic, vlakov (nekaj let je preživel v Nemčiji) ... Pred leti smo skupaj sanjali, da si postavimo astronomsko opazovalnico nekje na temni lokaciji ... Zadnjič sem s Sandijem in Nado govoril po telefonu junija letos, kljub bolezni je bil iskriv kot zmeraj (poln načrtov, z opremo postavljeno v kuhinji) - povabil sem ga na jesensko Spikino srečanje na Limbarsko goro ...

Vsaka izguba naših prijateljev je nedoumljiva in vsaka beseda premalo, da bi lahko izrazili stisko najbližjih (prizadevne Nade - izrekamo ji globoko sožalje) in vseh nas. Ko nam umrejo prijatelji, bližnji, umre del nas, a prijateljevo dobro doponi tudi del nas.
      Zagotovo pa Sandi ostaja med nami, dokler bomo zrli v zvezdno nebo.

Nekateri ganljivi odzivi
      ----------------------------------
      * Ne morem verjeti, tako iskriv, poln življenja je bil. Zelo mi je hudo. XA

* Lepo pozdravljeni, neskončno me je prizadela vest, da našega sošolca in prijatelja ni več Če se boste dogovorili, da bi mu poklonili cvetje bom seveda prispeval .Ker nisem v Lj., se na žalost ne bom mogel osebno udeleziti njegovega pogreba. Bil mi je drag prijatel in ga bom zelo pogrešal, XB

* 00:30 (6 hours ago)
      ..., ali te lahko prosim, da Nadi v mojem imenu izrazis iskreno sozalje. Prijazno sta me pred leti sprejela medse v prvo vrsto in nedolgo tega sva se z Nado srecali pred naso knjiznico, zato mi je ob njeni izgubi res hudo. Prijazern pozdrav, XC

* Thu, 25 Aug, 20:52 (14 hours ago)
      Pozdravljen! Hvala za sicer slabo novico. Vedno je hudo, ko se nekdo poslovi, najhuje pa je za Nado. Lep ozdrav, XD.

Sandi sedi skrajno levo.

Še Sandijeva članka iz Spike - bila sta zelo odmevna (v tujini).

*

BLIŽNJE SREČANJE S KLEVTSOVOM
      (Aleksander Brcar, revija Spika 12 [2018], strani 538 - 541)

*

SKY-WATCHERAZ-EQ6 GT Pro: opis in izkušnje
      (Aleksander Brcar, revija Spika 10 [2019], strani 440 - 444)

Na Slovesu 31. 8. 2022 (Žale) od dragega Sandija se je zbralo tudi veliko njegovih sošolcev iz astronomskih predavanj na Šentvidu. Na pogreb je prišel tudi naš član docent dr. Peter Jereb pri starosti 94 let, skupaj se nas je tako zagotovo zbralo 11 ljubiteljev astronomije ("Sandi je bil dvanajsti"). Sandi je tako spet na svojstven srčen način združil veliko sošolcev ...

11. Teleskop James Webb se predstavi,
      13. jul. 2022

Prve posnete slike s teleskopom James Webb (leva slika)
      Avtorstvo slike & avtorske pravice: NASA, ESA, CSA, STScI, NIRCam

Pojasnilo: To je najgloblja, najostrejša infrardeča slika vesolja doslej. Pogled na zgodnje vesolje proti južnemu ozvezdju Volans je bil dosežen v 12,5 urah osvetlitve z instrumentom NIRCam na vesoljskem teleskopu Jamesa Webba. Seveda so zvezde s šestimi vidnimi konicami znotraj naše Galaksije. Ta uklonski vzorec je značilen za 18 Webbovih heksagonalnih zrcalnih segmentov, ki delujejo skupaj kot eno samo primarno zrcalo s premerom 6,5 metra. Na tisoče galaksij, ki preplavljajo vidno polje, so člani oddaljene jate galaksij SMACS0723-73, približno 4,6 milijarde svetlobnih let stran. Svetlobni loki, za katere se zdi, da preplavljajo globoko polje, pa so še bolj oddaljene galaksije. Njihove podobe so popačene in povečane zaradi mase jate galaksij, v kateri prevladuje temna snov, kar je učinek znan kot gravitacijsko lečenje. Z analizo svetlobe iz dveh ločenih lokov pod svetlo koničasto zvezdo Webbov instrument NIRISS kaže, da sta oba loka sliki iste galaksije v ozadju. Svetloba te galaksije je potrebovala približno 9,5 milijarde let, da je dosegla vesoljski teleskop Jamesa Webba.

Vir: APOD

Desna slika - primerjava med teleskopoma Spitzer vs J. Webb. J. Webb je tukaj nedvoumni zmagovalec - neverjetno, kak napredek v razločljivosti - kontrastu, globini pogleda ... !!! Efektivni premer zrcala D je tukaj bistven faktor in seveda kvaliteta izdelave (velja enačba za kotno ločljivost glede na premer objektiva in valovno dolžino vpadne svetlobe: φ = 1,22*λ/D).
      Vir: https://globalnews.ca/news/8823501/james-webb-space-telescope-new-images-large-magellanic-cloud/

Še duhovita šala (levo) na račun kvalitete James Webb teleskopa - meglica Konjska glava posneta s Hubblom napram posnetku J. Webba ...
      Srednja in desna slika pa tudi ne rabita komentarja ... Tako se počutijo slabovidni ljudje brez očal - in očala so pripeljala do izuma teleskopa, ena največjih izumov človeštva, vesolja (očala in teleskop) ...

12. Izjemno aktivno Sonce,
      16. jul. 2022

Če le imate priložnost, pokukajte te dni proti Soncu skozi H-alfa teleskop - zvezda našega življenja nam ponuje prekrasne podobe, ogromne protuberance (tudi prekrasne loke plazme na robu Sonca), filamente na površini, čudovite pege ... Posnel skozi okular teleskopa Lunt, 35 mm. Foto: ZV.

13. 20. astronomska noč na Prevorju, 2. jul. 2022,
      - še prej pa obisk panoramske poti pod Olševo

Astronomski observatorij OŠ Prevorje. Vir: splet.

To je bila hkrati moja prva astronomska noč na Prevorju ob osnovni šoli (550 m n. v.). Letos sploh nisem vedel za datum srečanja.

A najprej v raj pod OLŠEVO.
      Na vročo soboto sem se z delom družine odpravil (ne da bi vedel, kaj me čaka zvečer) na eno najlepših panoramskih cest na svetu - pod goro Olševo (Lj., Volovljek, Luče, Solčava, izjemen Sv. Duh 1240 m, do Matkovega kota in domov, oz. kar na astronomsko srečanje, noč na Prevorju ... Na poti pod Olševo srečaš prekrasne visokogorske kmetije. Večkrat smo se tudi ustavili, pešačili in si ogledali prekrasne slovenske Alpe, (tokrat) iz severa na jug, severne stene (Raduha, Ojstrica, Planjava, znamenita Jermanova vrta - danes je to Kamniško sedlo, Brana, Skuta, Grintavec ...), na severu pa seveda kraljuje Olševa s Potočko Zijalko. Popili smo tudi nekaj izvrstne železne vode v čudoviti pokrajini lintverja - zmaja - in "se seveda takoj počutili še boljše" ... Vse te prekrasne vršace, kmetije, potoke pa seveda dodatno okrasijo prelepi zeleni pašniki, gozdovi in modrina neba posejana s posameznimi belimi puhastimi oblački in seveda - energijo in s tem nebeške barve, nam podari naše Sonce ... Še zanimivost, tudi v Slovenskih goricah (SV Štajerska) poznamo lintverja (kličemo ga lintvor - to je bila za nas otroke grozovita pošast, nestvor ...).

Sv. Duh pod Olševo (1240 m) - za cerkvico si sledijo vrhovi Ojstrica, Planjava, Jermanova vrata (K. sedlo), Brana, Skuta, Grintavec ... Čez prehod Jermanova vrata (danes žal poimenovano Kam. sedlo, zakaj že?) je lovec Jerman popeljal vojsko, ki je obranila Celovec pred Turki (žal je v bitki umrl tudi Jerman).

Juhuhu! Pozdravljena, Rožica. Kje pa bi te lahko drugje našel kot pri zdravilni vodici, ki zdravi in pozdravi vse bolezni telesa in napoji tudi mojo, vedno žejno ovčko. Še sam naredim požirek, da bom vedno mlad in zdrav. Napijte se še vi, moji dragi pomočniki in prijatelji. Lintver, neugnani zmaj, ti pa zadnji pij, da vsega ne popiješ!

Yippee! Hello, Rožica (Little flower). Where else could I find you but next to the healing water that heals and treats every physical disease, as well as quenches the thirst of my always thirsty sheep. I might even take a sip myself in order to always stay young and healthy. My dear helpers and friends, take a sip yourself, too. Lintver, you mischievous little dragon, your turn will be last. We don't want to drink it all!

Kmetija Klemenšek. Foto: Z. Vičar.
      Ob teh izjemnih podobah na višini okrog 1300 m sem pomislil, kako se pa od tod vidi zvezdno nebo - IN !!!
      Ob vseh teh lepotah sem se spomnil še na ljubitelja astronomije dragega Sandija, ki mu želim kar se da hitro in uspešno okrevanje ter seveda vrnitev pod njemu tako ljubo zvezdno nebo.

Sedaj pa k ASTRONOMIJI

Ko smo počasi že potovali proti Matkovemu kotu okrog 20. h, me pokliče Klemen in sporoči veselo novico, da bi lahko šla na astronomsko srečanje na Prevorju ... Pod Olševo žal telefoni zelo slabo lovijo signal (tudi ceste so žal večinoma še makadamske) - a nekako po koščkih sva se le zmenila, da se dobimo na "Petrolu" v Šentrupertu okrog 21:30. S sabo sem imel zgolj izletniško opremo, navadno srajco in k sreči daljnogled 20x80. Marjetka pa mi je posodila še jopico (ki sem jo proti jutru tudi zares oblekel in jo tako nekoliko povečal) ..., a tudi Klemen je imel veliko rezervnih oblek. Na srečo in pričakovano je bila zelo topla noč (vsaj nekaj dobrega od globalnega segrevanja) - skoraj brez vlage ... Tako sva žal zamudila predavanja in v temi iskala "parkirplac" in prostor pod zvezdami. A pomagal nama je tudi Klemenov kolega Aleš, ki je bil tam že pred nama - oba sta namreč to noč testirala svojo novo opremo, stojalo EQ6-R Pro in delno tudi novo optiko.
      Prvo mi je padla v oko prekrasna veduta cerkvice z ozvezdjem Velikega medveda v ozadju - res lepo.

IMG-Cerkev-sv.-Ane-na-Prevorju-Kozjansko-120s-neosvetljena-LR_b_b.jpg, vir slike: https://www.turizem-sentjur.com/Astronomska-noc/Astronomska-noc-na-Prevorju/

Še o organizatorjih.
      Gostitelji so bili člani Astronomskega društva Kosci Šentjur (čudovito slovensko ime društva po Orionovem pasu), od 20.30 s predavanjem o planetih, zatem je sledil ogled opreme in opazovanja nočnega neba (prijazno so ponudili tudi prigrizek in brezalkoholno pijačo). Lokacija prireditve: podružnična osnovna šola Prevorje, Lopaca 3 (550 m n. v.).

Noč je bila skoraj do jutra brez oblačka, vlaga zelo nizka, tako da so bili pogoji za astronomska opazovanja res izjemni (eni najboljših do sedaj). Edino svetloba Zagreba na jugu je motila, a Strelec je bil že ravno na robu te svetlobne kupole. Najprej smo znosili kufre z opremo po štengah na opazovališče in nato se je začelo sestavljanje ... V temi se hitro zgodi kaka nerodnost, kaj mimo priviješ, v travo ti pade kak vijak, a teleskopa sta se počasi začela vključevati v družabni astronomski večer. Sam pa sem bil z daljnogledom takoj nared za opazovanja, sploh objekti v Strelcu so kar sijali v optiki 20x80. Ker sva bila pozna - nisem videl ali je še kdo ponujal opazovanja z daljnogledom. Manjkalo mi je stojalo, a kljub vsemu se je z daljnogledom iz roke dalo potegniti ogromno iz jasne poletne zvezdne noči (daljnogledi so lahko krasna popestritev astronomskih noči - tudi zelo poučni za obiskovalce - s to trditvijo se zagotovo strinja naš astronom in izjemen M. maratonec Gorazd Bizjan).

Okrog polnoči se je iz teme (kot meteorji) pred mano pojavila skupina ljubiteljev astronomije in najprej so hoteli videti kako od galaksij in kmalu za tem prvim uspešnim lovom na objekte izven naše Galaksije, jih je začelo zanimati skoraj vse s področja opazovalne astronomije, kozmologije, astrofizike ... (nočno nebo, nastanek življenja na Zemlji, dilema ogljik - silicij, zakaj Mars nima magnetnega polja, vesoljski teleskop James Webb, gravitacijsko lečenje, nastanek elementov - ali so povsod enaki elementi in kako to izmerimo, dokažemo, o dolžini trajanja fuzije - čas vztrajanja zvezde na glavni veji HR diagrama, amaterski teleskopi, govorili smo o Dopplerju, rdečem in modrem premiku barv in spektroskopiji, starosti vesolja, merjenjih razdalj - kefeide ..., res ni bil dolg "cajt"). S sabo so imeli tudi laser (noben od nas ga žal ni vzel s sabo, tudi lojtro smo pozabili, pa zvezdne karte ..., razen dveh v Klemenovem avtu, no - še dobro, da smo se vsaj mi pojavili prvič po [ali kar v času] korone na javnem opazovanju na Prevorju) - super za ta pripomoček (laser) in ravno se je ob šoli in cerkvici priplazila nad severovzhodno obzorje Andromeda. Z laserjem sem jih vodil od zvezde Bete Andromede (Mirach), preko zvezd Mi (µ) in Ni (ν) Andromede, do znamenite Andromedine galaksije - naše sosede M31 oddaljene okrog 2,5 milijona sv. let (še prej smo malo ponovili najsvetlejša ozvezdja). Nekateri so galaksijo zazanali s prostim očesom, kot tudi kroglasto kopico M4 v Škorpijonu (ga. Erika). G. Jurij in njegova žena ga. Erika (z novimi očali) in večina ostale ekipe je brez težav sledila poti do nam sosednje galaksije. Bili so navdušeni, saj je daljnogled SkyMaster 20x80 s poljem 3,7 ° prav idealen za to bližnjo galaksijo (navidezne kotne velikosti 189,1' x 61,7', vsaj za 6 Lun v vrsti, to je 3 ločne stopinje). Teleskopi večinoma porežejo galaksijo, v tem daljnogledu je vidna v celoti - kot nebeško oko. Potem smo si ogledali še Laguno M8, Trifid M20, k. k. M22 ... v Strelcu, k. k. M4 v Škorpijonu in kopico M11 Divja raca v Ščitu. Tudi k. k. M13 v Herkulu in celo galaksiji M82 in M81 v Velikem medvedu (kombinacija daljnogled, teleskop). Meglico Omega M17 pa zgolj v teleskopu. Zjutraj pa so jih v daljnogledu 20x80 nadvse očarale Plejade (Gostosevci, Subaru - res eden najbolj prikupnih objektov za tak tip daljnogleda) in galaksija M33 - kjer pa je bilo nekaj težav zaradi prve jutranje zarje in nizke lege. Nakar smo debatirali še o izjemno kratkem obdobju bivanja pokončnega človeka na Zemlji, zakaj so vretenčarji (velike živali) nastali komaj pred 500 milijoni let ..., kdo je končal dolgo huronsko poledenitev, kdo jo je začel ... - glavna igralca sta poleg vodika seveda bila in sta kisik in ogljik ... (tako v dobrem kot v slabem), o problemu sočasnosti civilizacij, in da mora planet najprej dozoret (da cianobakterije ali t. i. modrozelene cepljivke in rastline proizvedejo več kot deset odstotkov kisika v atmosferi - ki nam oksidira glukozo v energijo; anaerobna bitja, celice, namreč nimajo dovolj energije za združevanje v velika bitja), da lahko potem tak planet sploh "sprejme" (se razvijejo) velika inteligentna bitja, veliki ustvarjalni možgani porabijo nad 20 % celotne energije ...
      Nato nas je prišla pozdravit še gostiteljica, marljiva pedagoginja Marica Kamplet. Izmenjali smo nekaj izkušenj, obujali spomine ... in se ji zahvalili za lepo srečanje pod zvezdami. Ker smo prišli v temi, sem nekatere prisotne prepoznal zgolj po glasu ...
      Na koncu smo si s teleskopom ogledali še M57 - meglico Obroček v Liri, Jupiter, Saturn in Mars ... Začelo se je daniti - razkril sem še svojo e-pošto, da si bo druščina lahko kupila opremo, daljnogled, kako knjigo ... mislim, da sva jim s Klemenom dala še našo zvezdno karto ...

Kaj smo si ogledali v tej skupini opazovalcev (večinoma z daljnogledom Celestron - SkyMaster 20x80, slika spodaj)?

Kaj smo opazovali (slike iz spleta)? Po vrsti od leve proti desni:
      galaksija M31 (M32, M110, Luna je dodana kot primerjava) v Andromedi, galaksija M33, galaksiji M81 in M82, Plejade M45 (Gostosevci, Subaru v Biku), M57 v Liri, M13 v Herkulu, M11 v Ščitu, M22 v Strelcu, Spodaj Laguna M8 in zgoraj Trifid M20 v Strelcu, M17 v Strelcu ... in seveda še kaj (M4, planete ...). Opazovanja so trajala dlje čas, ker je (večinoma) vsak vzel daljnogled v roke in sam našel objekt (z našo pomočjo), ker so bila vmes vprašanja in razprava o vesolju, človeku, življenju ... na vsa ta vprašanja zelo uspešno išče odgover astronomija (in zakaj predmeta astronomija ni v šolah ...?).

Ko so vsi odšli, se je na vzhodu pojavila še Venera (štirje planeti vidni s prostim očesom v vrsti - res lepo, le Merkur je manjkal, Uran in Neptun pa sta se "skrivala" med zvezdami ...).
      Začelo se je pospravljanje opreme, iskanje pokrovčkov, stiroporjev ..., nalaganje v avto in komaj zjutraj sem videl okolico opazovališča (na kateri vrt bi lahko zgrmel v temi ...) in seveda čudovito štajersko deželo, pokrajino vinogradov, posejano s cerkvicami na vrhovih hribčkov. Novemu jutru v pozdrav so zapeli ptički, petelini, zalajali kužki ... - kar me je spomnilo na študijska leta, na prečute noči ob knjigah, na jutra pred izpiti ...
      S Klemenom sva se počasi odpravila proti Ljubljani, sam sem pol poti prespal - za mano je bil izjemno naporen teden (delo pri mami v hudi vročini, v službi so mi zamenjali PC, službene in družinske obveznosti ..., tukaj so leta ...). Spat sva šla po 6. h zjutraj ... Sam sem nazadnje preživel celo noč pod zvezdami na Limbarski Gori 2019 - pred korono ... leta divjajo ..., a takrat smo ostali samo trije zvezdogledi po polnoči do jutra ...

Bilo je čudovito srečanje v čudoviti noči - hvala Koscem.

Prevorje, vir slike: http://www.prevorje.si/astronomija

Astronomska noč Prevorje - 2./3. jul. 2022 - postavljanje teleskopov (Aleš in Klemen desno) na montaži EQ6-R Pro. Aleš ima optično cev Newton D = 20 cm, f/4 - namenjeno predvsem astrofotografiji.

Astronomska noč (jutro) Prevorje - 2./3. jul. 2022 - pospravljanje teleskopov, ostale opreme (Aleš in Klemen)-

Vsenebna kamera - zimsko nebo, vir Observatorij-Prevorje:
      IMG-AllSky-2012-10-19--Observatorij-Prevorje-LR_b_b.jpg

14. Fiziki 1981 - 2022, srečanje 23. jun. 2022,
      s to družbo sem se učil osnov fizike, astronomije ...

Fiziki 1981 - 2022, srečanje 23. jun. 2022

Zbral nas je Miran - enostavno je določil datum, čas in kraj in na pivu se nas je zbralo 10: Miran, Vojko, Maja, Vita, Miha, Zorko, Andrej, Borut, Tomaž, Igor.
      Nekateri niso prepoznali bivših sošolcev, sošolk, ker se niso srečali cca 35 let - a teh ni bilo veliko. Vsak se je spomnil še kakšnega sošolca ali sošolke iz faksa (kdo imena, kdo priimka). Začelo nas je okrog 80, diplomiralo pa blizu 30 - zgolj ocena.
      To je del družbe s katero sem se učil osnov fizike, astronomije ..., življenja v Ljubljani, s povsem (takrat) neznanimi ljudmi. Lahko bi dejali, da smo bili zelo srečna generacija, saj nas je matematike učil kar "prijatelj" (prof. Prijatelj Niko - študiral tudi v Franciji, zato mu je kakšen Augustin-Louis Cauchy bil posebej pri srcu, rad ga je omenjal ...).
      Nekateri sošolci skrbijo - poleg službe in družine - še za mame, Miran tudi že za vnuka ... Preleteli smo spomine na naše profesorje ..., naše zablode tistih dni ... Eden večjih problemov je bil, ker mnoge gimnazije niso obdelale osnov integralnega računa. Borut (iz Trsta) se je pohecal, da je slišal zgolj za Kosovelovo zbirko Integrali ... Tudi vektorski produkt je bil za mnoge prvič izveden med vajami fizike ... (takrat ni bilo nobene wikipedie, svetovnega spleta, mobilnih telefonov ...). Dotaknili smo se tudi aktualnih bistroumnih nesmiselov ... - digitalni boni nam bodo (naši generaciji fizikov) dosegljivi zgolj preko obveznih tečajev ... Po parih ali trojkah je bilo nekaj zelo zanimivih debat. Slišali smo tudi o razkisavah genske slike posameznikov in primernosti ter o doziranju zdravil, glede na genotip posameznika. Dotaknili smo se tudi vsakdanjih dogodivščin skozi naša življenja - seveda v perspektivi ironičnega pogleda na življenje. Pričakovano smo vrgli debato še o vremenu in zakaj nekateri sploh strašimo z dežniki ... - a nam je termodinamika ozračja hitro odgovorila in nam po dveh urah poslala prepotreben dež, nevihto, ki je naše debate še zavlekla ... tja do 1. h naslednjega dne.
      Malo protislovje. Na prvo žogo se naši čustveni odzivi v 40 letih nio veliko spremenili, a v resnici zelo, le mali možgani - ki odločajo o osnovnih razmerjih med ljudmi - so ostali skoraj enaki ..., odtod podobni občutki med nami, kot pred 41 leti ...
      Spomnili smo se precej klišejske a poučne debate s prof. matematike Nikom Prijateljem. Sošolec je pojamral - da kaj se toliko učimo določenih poglavij, ki zahtevajo veliko memoriranja, da se sploh kaj razume - saj bomo vse to tako in tako kmalu pozabili ... Prijatelj je odgovoril matematično precizno in učinkovito. Povedal nam je, da je velika razlika med študentom, ki se je kdaj snov naučil in jo znal tudi uporabljati - je torej snov tudi razumel, čeprav jo je potem pozabil in študentom, ki se nikoli ni naučil določenih poglavij in jih seveda tudi nikoli ni razumel ... Takoj smo razumeli poanto - in to taktično vprašanje ni bili nikoli več na dnevnem redu. Prof. Niko Prijatelj je povedal bistvo študija - profesorji med študijem torej ugotavljajo ali smo se sposobni predavano snov naučiti, razumeti in uporabiti. Tudi če jo pozneje pozabimo pa smo tako dokazali, da se jo zmoremo še kdaj naučiti, razumeti in upoabiti v življenju, v službi. Fakultete, ki tega principa ne preverjajo, večinsko producirajo neuprabne diplomante ..., to je potem hkrati nesreča za diplomanta in seveda za družbo, državo. Tega v Sloveniji žal ni tako malo (mnogi se nato v profesionalni karieri zatečejo v sporno prakso: "... ne znam, a učim druge ...")!
      Spomnili smo se na prezgodaj umrlega sošolca Toneta V. - veljal je za največjega genija naše generacije (njegova usoda je zavita v skrivnost življenja, ki se nobenemu popolnoma ne razkrije - tukaj je lasten genom, izkušnje odraščanja, vpliv okolice, nezavedno v nas ...). Vojko nas je spomnil, da je Tone že po prvem letniku gimnazije šel k prof. D. Jamniku in zagovarjal fiziko I z oceno 8. Prof. Strnad mu je omenil, da mu vpiše v ideks za fiziko I kar desetko, brez ustnega zagovora, ker ve, da je snov že zdavnaj odlično predelal in že med letom dokazal svoje briljantno znanje, razumevanje. Tone je vseeno pristopil k ustnemu izpitu - in z Janezom sta se celo nekoliko sporekla, a desetka je vseeno padla ...
      Več je bilo namigov (v naši debati), kako je po prvem semestru bil zagovor fizike pri prof. Strnadu precej zahteven. Ali nam je zmanjkalo časa za predelavo snovi in smo šli neprespani na zagovor, ali so nas motile zabave v študentskem domu, dekleta ... Ko zaslišim zgodaj zjutraj moped, ki nesramno brenči po ulici med raznašanjem reklamnega materiala, se zmeraj znova spomnim na študentska leta, na težke jutranje ure študija, ko mi ni zneslo predelati snovi in mopedi so že brenčali (na zapiske pa so letele zelene jutranje žuželke ...), a sem vseeno moral ves neprespan na izpite, kolokvije ... Dobro se spomnim prvega neuspešnega zaspanega dne, nakar sem moral še popaziti malega nečaka, ki mi ni pustil spati, nato sem si v kinu iz obupa še ogledal zgodovinski naturalisični film o cesarju Kaliguli (vzdušje kot na faksu) ... in zvečer me je še čakala debata v študentu, nakar me je zanjkalo za 15 ur spanca ..., tako sem tudi vsaj delno zabrisal prvo razočaranje.
      Sam sem imel kar težave z očmi, dioptrija minus 10 (še gnila yugo vojska se me je na srečo odrekla - razen maltretiranja v MB, kjer so mi z direktnimi meritvami preverili dioptrijo, vojska mi ni zaupala - oči so me kar bolele ...). Zdravnik specialist pa mi je že v OŠ svetoval, sploh, ker se je v družini že pojavil odstop očesne mrežnice, da se ne sklanjam, ne dvigujem pretežkih bremen, le pod 10 kg, ne uničujem oči s študijem, se ne potapljam, ne kmetujem ... A na koncu sem počel, počnem, prav vse, kar mi je stroka prepovedala ... No - vid mi še naprej peša ..., a še se še lahko večinoma sam poštimam ...
      Med našim druženjem seveda nismo odpirali 40 let starih kritik na račun profesorjev (kašen asistent je še celo aktiven v pedagoškem poklicu), saj je današnji pogled na takratni študij dopolnjen z desetletji naših izkušenj in omejitev, ki smo jih sami spoznali pri sebi in v okolici ... Takrat, v naši mladosti, je princip ostrega nastopa do podrejenega veljal na vseh nivojih življenja (v šolah, politiki, kulturi ...). Danes je ta oster pristop (celo žaljiv in tudi ne manjka mazaških medijskih umorov ...) žal še ostal v politiki in celo v kulturi, a v šoli je prevladala skrajna permisivna vzgoja (ocene so le 5 ali kdaj 4). V naši mladosti je bilo najmanj groženj in neprimernih besed med študijem, a kdaj tudi takrat niso umanjkale. Brez kriterijev ni poštenega študija, a pomembna je tudi spoštljivost v komunkaciji. Da komu kdaj film poči, je seveda za pričakovati - smo zgolj ljudje, a brutalna govorica ne sme postati pravilo. Problem je namreč, da ljudje nismo vzgojeni v kritičnem pogledu na samega sebe, sam naravni ustroj posameznika pa je večinoma nesamokritičen - krivi so drugi ... (tako večinsko delujejo naši možgani). Velika zagata je tudi dejstvo, da so leni, najslabši učenci, študentje (nasploh ljudje), najbolj agresivni v svoji "pameti" (nespameti) - imajo vse odgovore na vsa vprašanja in so hkrati agresivni ... Problem pa je, če se ta sindrom izraža tudi na strani profesorjev, asistentov.
      Ena od zelo nenavadnih zgodb (študent in asistent) je tudi opisana na dnu strani: Akrecija v dvojnem zvezdnem sistemu (seminar iz leta 1985) in zgodba o študentu in asistentu iz 1983.

15. "Dvojni" zaid Sonca za Triglavom 27. 6. 2022,
      eden lepših prizorov ...

Proti Triglavu je bilo ravno toliku prahu in vlage, da je zaid Sonca za Triglavom bil kot na filmskem platnu - oči niso bolele, v kameri ni bilo pretiranega uklona, odboja ...

16. "Dvojni" zaid Sonca za Triglavom 19. 6. 2022

Tokrat se je že zgodil "dvojni" zahod Sonca za Triglavom. Je pa bilo v zraku nad Alpami nekaj več vlage in prašnih delcev, kar je privedlo do izjemno nevsakdanjih podob zaida Sonca za Triglavom, posebnega sipanja in senčenja atmosfere, projekcije Triglava in okolice na atmosferske zgostitve, plasti. Izjemno - oglejte si spremembo dinamike senčenja, atmosferskih projekcij na zaporednih posnetkih - pričakovano prevladujejo seveda odtenki rdeče svetlobe.

17. Zaid Sonca za Triglavom 20. 6. 2022,
      žal so pogled na zaid Sonca preprečili oblaki nad Alpami

Žal so nam pogled na zaid Sonca preprečili oblaki nad Alpami. Eno uro po zaidu se je obzorje sicer odprlo - a le prelepi večerni zarji in profilu Alp s Triglavom na sz. - lepo. Tako smo si ogledali spletne podobe izjemnega zaida iz nedelje in sobote. Smo se pa spet družili v širšem krogu od OŠ, srednje šole, fakultete, srednjih let, do 80 ++ (U3). Žal sem izvedel tudi kako manj lepo novico o bolezni prijatelja ..., a smo se družili tudi za njiju ...
      Vsem je bilo žal, da niso sledili mojemu povabilu za soboto in nedeljo (opazovanja zaida Sonca za Triglavom je bilo ta dva dni izjemno slikovito) - a vsak vikend ima svojo moč in potegne ljudi daleč proč iz Lj., kar je za ohranitev zdrave pameti edina rešitev ...
      Smo si pa dodobra ogledali radijski teleskop - povedali, kako so pred leti posneli črno luknjo v jedru galaksije M87 (in sedaj tudi črno luknjo naše Galaksije) ..., a ne z našim radijskim teleskopom. Frišnim astronomom pa smo tudi razkazali delovanje Cike (teleskop Dobson 30 cm, f/5 - seveda tip Newton). V observatoriju smo si ogledali še podpise in fotografije naših eminentnih gostov, astronavtov Sunite Williams in Randya Bresnika (tudi njegove žene) ... Debata je padla tudi o naslednjih mrkih - in ali gremo spet skupaj po svetu ... Letalske karte so baje precej drage, a čez kako leto bodo lahko spet cenejše ali pa bo zračni prostor spet zaprt, zaradi ... bolezni, vojn, ekologije ...
      Vsi so spraševali, če bodo v jeseni po dolgem korona premoru spet predavanja za U3 in ostale ljubitelje najlepše znanosti v vesolju - to je astronomije. Mladi so dali obljubo!

18. Zaid Sonca za Triglavom 18. 6. 2022,
      biseri ob vznožju Velikega Triglava

Bliža se čas poletnega soslsticija 21. 6. 2022. Dan pred in po tem datumu, oziroma na sam solsticij, Sonce, gledano iz Šentvida, zaide za Triglavom in to celo "2x". Prečudovit dogodek. Ker so večinoma težave konvektivni oblaki na Alpami, oz. prisilni dvig zraka in kondenzacija vlage nad vrhovih Alp (ki večinoma zakrijejo ta dogodek), sem tudi tokrat z Marjetko šel nekaj dni prej na teraso Gimnazije Šentvid - Lj. in ujela sva prečudovit zaid Sonca za Triglaavom. Sledi nekaj podob zaida Sonca za Triglavom - 18. jun. 2022. Prvič sem ujel prekrasne Sončeve bisere iz Malega ne Veliki Triglav - slika 6.

Prekrasni Sončevi biseri iz Malega ne Veliki Triglav.

Še slika Kredarice - koča, desno od koče je še vidna kapela in vetrnice za elektriko. Razdalja cca 60 km - zoom 40x - Canon SX730 HS.

19. Astronomski krožek 13. 6. 2022

Ta ponedeljek je že bil priprava na vrhunec vsakoletnih junijskih opazovanj, to je "dvojnega" zaida Sonca za Triglavom ob poletnem solsticiju.

Na jv so se bohotili nevihtni oblaki - sklepali smo, da so nekje nad Brežicami ali celo Zagrebom. Z Andrejem sva ocenila razdaljo iz višine nevihtnih oblakov (groba ocena navzdol) 10 km in kotno višino nad obzorjem - okrog 6 °, kar da razdaljo d = 10 km 180 °/(6 ° 3,14) = cca 100 km. Na ARSO sva spoznala, da so nevihte res nad Zagrebom - zračne razdalje dobrih 100 km (pomerila preko google mapa).

Gumb na hlačah se rad odtrga - a Andrej je naredil kar iz pokrovčka montažnega navoja daljnogleda prvi astrogumbek v vesolju in hlače so se spet veselile potepanja po svetu. Komplet igla in sukanc pa je Andrej prihranil še iz Turčije 2006 (ogled S. mrka) - to uporabno malenkost si dobil kar v hotelski sobi ...

20. Astronomski krožek 6. 6. 2022

Tudi astronomija se počasi vrača v stare tirnice. Ta ponedeljek smo si tako lahko ogledali Sonce v H-alfa svetlobi (teleskop Lunt, 60 mm). Eden od dijakov se je zelo potrudil in narisal natančno podobo obrobnih protuberanc (slika spodaj).
      Potem smo še pomerili naše kotne razlike, pri merjenju kotov s stegnjenemi rokami, prsti (palec, pedenj ...) - slika spodaj, razlike med nami niso zelo velike, a so ...
      Ko se je že skoraj stemnilo, pa je Andrej mlademu Andražu pokazal, kako se z laserjem kolimira teleskop tipa NEWTON - naša Cika. Na kar smo še v mraku z ortoskopskim okularjem 5 mm pri povečavi 300x odlično razločili dvojno-dvojno zvedo Epsilon Lire. Tudi Luna nas je očarala, ker je bilo ozračje zelo mirno, le nekaj kopren se je počasi sprehajalo po nebu. Zaid Sonca je bil že blizu Triglava, a tik nad obzorjem so nam ta prizor prikrojili oblaki. Vseeno je bil zaid Sonca čudovit. Kmali po Epsilon Lire smo uživali ob pogledu na planetarno meglico Obroček - M57, na kar smo pri povečavi 166x "šteli" zvezde čudovite kroglaste lepotice v Herkulu - M13. Tudi dvojna zvezda Albireo (v kljunu Laboda) v modro-rumenih odtenkih nas je spet znova navdušila - sploh nekoliko defokusirana. Na koncu je Martin poiskal še nebesno Iglo, čudovito galaksijo NGC4565 (Caldwell 38) v Berenikinih kodrih - vidna iz strani. Zaradi Lune je bila galaksija zelo šibka - pa vendar. NGC4565 je kar okrog 40 milijonov sv. let daleč - magnitude 10,4. Ob dobrih pogojih se vidi prečka.

Spiralna galaksija NGC 4565 ali galaksija Igla Kena Crawforda.

Karta za pomoč pri iskanju Igle - galaksija NGC 4565 - v Berenikinih kodrih. Arktur in Karlovo srce tvorita hipotenuzo pravokotnega trikotnika, objekt, ki tvori tretjo točko je galaksija NGC 4565 (v njeni bližini najdemo gručo zvezdic iz slike zgoraj).

Kvazar 3C 273 v Devici, magnitude 12,7, je oddaljen kar 2,4 milijarde sv. let. Baje se ga da videti (po magnitudi sodeč) že s teleskopom premera 15 cm, zagotovo pa z nekoliko večjimi teleskopi - ob dobrih atmosferskih pogojih seveda. V spodnjem članku Bojana K. je podanih še nekaj izzivov tja do kar 9 milijard sv. let - krasno (dokaj blizu roba vidnega vesolja).

21. Kako bo popolni Lunin mrk ob zori 16. maja 2022 viden v Sloveniji?

Tudi pri nas v Sloveniji je mrk jutranji in je viden. Polsenčna faza mrka se začne ob 3. uri in 32 minut, začetek delne faze je ob 4. uri in 28 minut (Luna bo okrog 8 ° nad obzorjem na zahodu), popolna faza se začne ob 5. uri in 29 minut. Luna tega dne pri nas zaide ob 5. uri in 31 minut, torej med popolno fazo mrka. Drugega dela mrka iz naših krajev torej ne bomo mogli videti, ker bo Luna že pod obzorjem. Sonce vzide približno ob 5:29 h. Do 5. h bo dinamika mrka kar lepo vidna, pozneje bo jutranja svetloba in nizka lega Lune nad obzorjem, podobo mrka zabrisala. Zahodno obzorje mora biti torej praktično brez ovir, hribov ...

VIR teksta: SPIKA

Sonce je v pomladnih tednih 2022 zelo aktivno, na površini kar mrgoli peg in filamentov - izbruhov - enako na robu. To so krasni pogledi (skozi H-alfa teleskope) na "živost" naše zvede, ki nam daje življenje.

22. Vesoljski teleskop James Webb je poravnan - april 2022

Vesoljski teleskop James Webb je poravnan, je v četrtek sporočila Nasa. Njegova zrcala in vsi instrumenti proizvajajo ostre posnetke, kolikor le uklon omogoča. Ostrina je presegla tudi "najbolj optimistična pričakovanja", trenutno je omejena samo še z dejansko velikostjo teleskopa. Instrumenti torej niso ozko grlo. Naslovna fotografija članka prikazuje posnetke vseh posameznih instrumentov, na njih so lepo vidna področja Velikega Magellanovega oblaka.

Poravnavanje zrcal je imelo sedem faz, trajalo je več mesecev. V tem času so se instrumenti tudi precej ohladili in dosegli delovno temperaturo – ne pa še končne. Zdaj jih bodo dva meseca pripravljali na celovito uporabo. To so kompleksne naprave in inženirji se želijo prepričati, da je vse na mestu.
      Webb je bil v vesolje izstreljen lanskega božiča na raketi Ariane 5. En mesec je potrošil za pot do točke L2 sistema Sonce-Zemlja, ki je 1,5 milijona kilometrov stran. Pravkar teče približno pet mesecev za postavljanje in umerjanje naprave. Ko bo to končano, sledi najmanj deset let znanstvenih opazovanj vesolja v infrardeči svetlobi.

23. Zakaj je prva piramida stopničasta?
      - zgolj ugibanje ...

Zaid Sonca 12. avg. 2016 - foto: Vičar Zorko. Lom svetlobe na spodnjih plasteh atmosfere je sliko Sonca preoblikoval v skoraj piramidne plasti. Kakšne piramide je že gradil Imhotep - pred 5600 leti? Beseda Imhotep pomeni »tisti, ki prihaja v miru - je z mirom«.
      Ali je Imhotep dobil navdih za piramide ob zaidu Sonca in deformaciji Sonca zaradi loma svetlobe? Ne vemo - a Egipčani so bili zelo navezani na simboliko Sonca.

Imhotep, vezir na dvoru faraona Džoserja, arhitekt, svečenik v Heliopolisu, (prvi znani) zdravnik, pesnik, astrolog, pisar, * okrog 2630 pr. Kr. † 2611 pr. Kr. Imhotep velja za prvega genija v človeški zgodovini. Beseda Imhotep pomeni »tisti, ki prihaja v miru«.
      Njegov največji dosežek, po katerem je tudi najbolj znan, je stopničasta piramida v Sakari. Do te je prišel, ko je na mastabo dogradil še eno, na to še eno in tako naprej, dokler ni prišel do konca. Njegovi nasledniki so stopničasti piramidi zgladili stranice in tako je nastala prava piramida (npr. piramide v Gizi).
      Ali je Imhotep našel navdih za stopničasto piramido pri zaidu Sonca in refrakciji le tega.

Planeti nad starodavno egiptovsko piramido
      Avtorske pravice: Osama Fatehi
      Zgodnja jutranja parada planetov se nadaljuje. Planeti Jupiter, Venera, Mars in Saturn, vidni po vsem svetu, se že od sredine aprila vrstijo na nebu pred zoro. Na predstavljeni sliki, posneti prejšnji mesec, so bili ti planeti ujeti nad Djoserjevo stopničasto piramido (načrt zanjo je naredil znameniti Imhotep), ki je Uneskova svetovna dediščina. Piramida, ki se nahaja v predelu (nekropoli) Saqqara v Egiptu, je bila zgrajena v 27. stoletju pred Kr. in je ena najstarejših znanih piramid. Kombinacija dveh slik vključuje sliko v ospredju, posneto med večerno "modro uro" (modra ura je obdobje somraka zjutraj ali zvečer, okoli navtične faze, ko je Sonce že (še) globoko pod obzorjem. V tem času preostala sončna svetloba, sipana v atmosferi, prevzame večinoma izrazito modri odtenk. Ta odtenek se razlikuje od barve neba ob jasnem dnevu, kar je posledica Rayleighovega sipanja ...), in sliko ozadja, posneto z iste lokacije naslednje jutro. Jutranja postavitev planetov se seveda počasi spreminja. Konec prejšnjega meseca sta planeta Jupiter in Venera zamenjala mesta, konec tega meseca pa se bosta Jupiter in Mars zamenjala, ko bosta na razdalji ene stopinje drug od drugega. Seveda je ta slikovita planetarna kotna poravnava naključje, saj vsi ti planeti (potepuhi) potujejo okoli Sonca - kot že milijarde let, veliko prej, preden je bila zgrajena starodavna Džoserjeva piramida.
      Vir: APOD, 4. maj 2022

24. Astronomski krožek - 4. april 2022,
      lupa kot okular - vaja

Spet smo se zbrali v razširjeni sestavi dijakov in osnovnošolca Andraža. Nekoliko so nagajali oblaki in veter, a noč je bila skoraj idealna. Na zahodu nam je delal družbo prelep Zimski šestkotnik, nekaj dni mlada Luna nam je razkrila nekaj presenetljivih površinkih vzorcev v Morju kriz. Brez težav smo tudi opazovali krater Vega. Nato smo Luno posneli še s spletno kamero. Andraž je opazoval prvič v življenju še kroglasto kopico M3 (gručo zvezd staro skoraj kot vesolje) in še galaksiji M82 in M81, ki sta oddaljeni - M82 okrog 11,4 do 12,4 milijonov svetlobnih let, M81 pa je oddaljena 8.5 ± 1.3 milijonov svetlobnih let.
      V mraku pa smo testirali še lupo kot okular - z dvema lupama pa smo skrajšali efektivno goriščno razdaljo in tako didaktično enostavno pokazali, da so okularji le precizneje zbrušne sestavljene leče.

25. Sence na Luninem južnem polu,
      - primerno področje za človeške misije

Sence na Luninem južnem polu
      Avtorstvo slike: NASA, Arizona State U., Lunar Reconnaissance Orbiter
      Ali je bila ta slika Lunine površine posneta z mikroskopom? Ne – to je zemljevid večkratne osvetlitve, narejen s širokokotno kamero. Za njen nastanek je vesoljsko plovilo Lunar Reconnaissance Orbiter zbralo 1700 slik v obdobju 6 Luninih dni (6 zemeljskih mesecev), ki so večkrat pokrile območje s središčem na Luninem južnem polu iz različnih zornih kotov. Slike so bile zložene v eno in tako je nastala ta podoba - ki predstavlja odstotek časa za vsa mesta, ki jih je na površini osvetlilo Sonce. Tla kraterja Shackleton s premerom 19 kilometrov, ki ostajajo prepričljivo v senci, so vidna blizu središča karte. Sam Lunin južni pol je približno pri 9. uri na robu tega kraterja. Tla kraterjev v bližini Luninega južnega in severnega pola ostajajo v trajni senci, medtem ko lahko vrhovi gora ostanejo v skoraj neprekinjeni sončni svetlobi. To dejstvo je lahko koristno za prihodnje človeške postojanke, saj lahko zasenčena tla kraterjev ponujajo rezervoarje vodnega ledu (voda je nujna za življenje), medtem ko so s soncem obsijani gorski vrhovi dobre lokacije za zbiranje prepotrebne sončne energije.
      Vir:APOD

26. Skrivnost naše ogromne hitrosti skozi veoslje,
      kar 600 km/s ???

CMB Dipol: Hitrost skozi vesolje
      Vir: DMR, COBE, NASA, štiriletni zemljevid neba
      Naša Zemlja ne miruje. Zemlja se premika okrog Sonca. Sonce potuje okoli središča Galaksije Rimske ceste. Galaksija Rimska cesta ciklično potuje v lokalni jati galaksij. Lokalna skupina drvi proti jati galaksij v Devici. Toda te hitrosti so manjše od hitrosti, s katero se vsi ti objekti skupaj premikajo glede na kozmično mikrovalovno sevanje ozadja (CMBR). Na predstavljenem zemljevidu celotnega neba s satelita COBE iz leta 1993 je mikrovalovno sevanje v smeri gibanja Zemlje videti zamaknjeno proti modri in zato bolj vroče, medtem ko je mikrovalovno sevanje na nasprotni strani neba pomaknjeno proti rdeči in tozadevno hladnejše. Zemljevid kaže, da se Lokalna skupina giblje s približno 600 kilometri na sekundo glede na to prvotno sevanje (primordial radiation). Ta visoka hitrost je bila pred meritvami nepričakovana in njena velikost je še vedno nepojasnjena. Zakaj se premikamo tako hitro? Kaj je tam zunaj?

27. Astronomski krožek - 28. marec 2022,
      obiskala sta nas bivša dijakinja in njen sin (lepo)

Počasi se vračamo v predkoronske čase. Obiskala sta nas tudi bivša dijakinja in njen sin (lepo). Že dolgo nismo imeli tako mladega, tako radovednega in za svojo starost tako izobraženega mladeniča v našem astronomskem observatoriju. Fant je takoj hotel sam upravljati goto teleskop in tudi velikega Dobsona (Ciko, Newton 300 mm, f/5). Sam je našel Orionovo meglico, M45 Plejade, dvojno zvezdo Mizar in Alkor - uporabil je tudi laser ... Andraž veliko bere in že pri 12-tih letih pozna osnove astronomije - kako nastanejo zvede, kaj lahko razberemo iz barve zvezd, takoj je pravilno odgovoril na mnoga vprašanja. Lepo je bilo spet srečati učenko po dolgih 30 letih in njenega radovednega sina (malo sva morala spomin zavrteti desetletja nazaj ...). Taka srečanja so prav pedagoška, saj se lahko mladi in njihovi starši, preko uporabe astronomske opreme, lažje odločijo, katero opremo kupiti za začetek ...

Andrej pomaga Andražu pri uporabi goto montaže EQ6.

Problem tega ponedeljka je bil (in bo) premik ure na poletni čas, tako se žal "stemni uro pozneje", komaj ob 20. h konec marca - žal je to prava katastrofa za astronomska druženja mladih.
      Bila je krasna zvezdna noč ... a žal še ni konec strahu pred korono in vojno ...

28. Kaj čaka Mednarodno vesoljsko postajo, skoraj 150 milijard evrov vreden mednarodni projekt? Njeni temelji se majejo, scenariji, ki so bili nekoč iracionalni, so zdaj na mizi zaradi vojne v Ukrajini. Vse možnosti so odprte. Ukrajinski podjetji Južmaš in Južnoje izdelujeta svoje rakete in številne sestavne dele ameriških in evropskih raket. Trenutno podjetji še nista obstreljevani - a lahko se zgodi gospodarska in ekološka katastrofa, če ju Rusi raketirajo.
      Scott Kelly je vesoljski veteran in spada med najbolj znane astronavte. V vesolju je bil že štirikrat, prvič leta 1999, ko so leteli do vesoljskega teleskopa Hubble, zadnjič pa leta 2016, ko je bil v vesolju kar eno leto, medtem ko je njegov brat dvojček Mark Kelly ostal na tleh, kar je bil odličen eksperiment vpliva vesolja na človeško telo, in je pobral veliko naslovnic svetovnih medijev. Ravno Kelly spada med največje zagovornike skupnega raziskovanja vesolja. V svoji knjigi Vzdržjivost (Endurance) je zapisal, kako neverjetno pomembno je, da imajo države vsaj en varen pristan, kjer sodelovanje poteka ne glede na vse. Kot vojaški pilot je bil navdušen nad dejstvom, da stoji z ramo ob rami z ruskimi kolegi, prav tistimi, ki bi se lahko - v malo drugačnem svetu - gledali prek merilnih sistemov letal F-14 in Mig. In prav Kelly je bil tisti, ki je ob prizorih iz Ukrajine prekinil molk. Ruskemu veleposlaništvu je odposlal medaljo "za zasluge pri raziskovanju vesolja", ki mu jo je pred leti podelil takratni visoki funkcionar Ruske federacije Dimitrij Medvedjev. Vse več svetovnih korporacij ustavlja poslovanje z Rusijo Nato se se lotil Rogozina v podobno ostrem slogu. Obtožil ga je, da odganja tuje države, in mu dejal, da bo brez mednarodnega sodelovanja lahko iskal službo v kakšnem McDonald'su, če bo ta v Rusiji še obstajal.

KONEC ZIME IN ZAČETEK POMLADI 2022 sta kot naročena za stronomjo. Imamo ogromno jasnih dni, noči za vrnitev pod zvedno nebo - vabljeni. Za poglobitev radovednosti sledita slika in beseda o čudoviti meglici Mehurček.

29. Meglica Mehurček iz Hubbla,
      NASA, ESA, Hubble ...

Meglica Mehurček iz Hubbla
      Avtorstvo slike: NASA, ESA, Hubble; obdelava & avtorske pravice: Mehmet Hakan Özsaraç

Pojasnilo: Masivne zvezde lahko spuščajo mehurčke. Predstavljena slika prikazuje morda najbolj znanega med vsemi zvezdnimi mehurčki, NGC 7635, znano tudi preprosto kot Meglica Mehurček. Čeprav z občutljivim izgledom, ponuja mehurček s premerom 7 svetlobnih let dokaze o silovitih procesih, ki v njem potekajo. Nad in levo od centra mehurčka je vroča zvezda tipa O, nekaj sto tisočkrat svetlejša in kakih 45-krat bolj masivna od Sonca. Močan zvezdni veter in intenzivno sevanje te zvezde sta razgradila strukturo sijočega plina in jo odnesla proti gostejšemu materialu v okoliškem molekularnem oblaku. Nenavadna meglica Mehurček in povezan kompleks oblakov sta oddaljena vsega 7100 svetlobnih let v smeri hvalisavega ozvezdja Kasiopeja. Ta oster mamljiv pogled na kozmični mehurček je ponovno obdelan kompozit predhodno pridobljenih slikovnih podatkov iz Hubblovega vesoljskega teleskopa.

VIR: APOD

30. Rekordna protuberanca, posneta iz Solar Orbiterja,
      APOD, 15. feb. 2022 (tudi sam sem opazoval ostanke tega izbruha)

Rekordna protuberanca, posneta iz Solar Orbiterja
      Avtorstvo slike: Solar Orbiter, EUI Team, ESA & NASA; h/t: Bum-Suk Yeom

Pojasnilo: Kaj se je zgodilo z našim Soncem? Prejšnji mesec je ustvarilo največjo protuberanco, kadarkoli posneto skupaj s celim Sončevim diskom. Prikazan rekordni posnetek je bil narejen v ultravijolični svetlobi iz vesoljskega plovila Solar Orbiter, ki kroži okoli Sonca. Mirujoča Sončeva protuberanca je oblak vročega plina, ki ga Sončevo magnetno polje drži nad površino Sonca. Ta protuberanca je bila ogromna -- segala je v dolžino večjo od premera samega Sonca. Sončeve protuberance lahko izbruhnejo nepričakovano in izvržejo vroči plin v Osončje preko koronalnega izbruha snovi (CME). Ko CME trči v Zemljo in njeno magnetosfero, lahko nastanejo svetli polarni siji. Ta protuberanca je ustvarila CME, ki je bil usmerjen proč od Zemlje. Čeprav je zagotovo povezan s spreminjajočim se Sončevim magnetnim poljem, energijski mehanizem, ki ustvarja in vzdržuje Sončeve protuberance ostaja tema raziskav.

VIR:APOD

31. Čudovita dvojna zvezda Albireo AB,
      APOD, 24. feb. 2022 (a za svet ne preveč lep dan ..., bolezni in vojne, hlodomor v Ukrajini še ni pozabljen in že je na vidiku nov)

Beta Laboda (Cygni) je s prostim očesom vidna kot ena svetla zvezda. Približno 420 svetlobnih let od nas označuje vznožje Severnega križa, znamenitega asterizma v ozvezdju Laboda (leži torej v kljunu Laboda). Toda že pogled skozi okular majhnega teleskopa (70 mm premera objektiva, povečava 40x) jo bo spremenil v čudovito dvojno zvezdo, zaklad nočnega neba v modri in zlati barvi. Beta Laboda je znana tudi kot Albireo (ali Albireo AB, s tem zapisom se poudari dve svetli komponenti dvojnice). Njuna presenetljiva vizualna barvna razlika je prikazana na tem teleskopskem posnetku, skupaj s pripadajočima vidnima spektroma svetlobe z obeh zvezd (vstavljena v sliko na desni strani od zvezd). Albireo A, zgornji spekter, prikazuje zvezdo velikanko tipa K, ki je hladnejša od Sonca in oddaja večino svoje energije pri rumenih in rdečih valovnih dolžinah. Spodaj ima Albireo B spekter zvezde glavne veje, ki pa je veliko bolj vroča od Sonca in zato oddaja več energije v modri in vijolični barvi. Znano je, da je Albireo A še posebej dvojna zvezda, dve zvezdi skupaj krožita okrog skupnega masnega središča (težišča), čeprav sta obe zvezdi preblizu, da bi ju lahko videli ločeno z majhnim teleskopom. Dobro ločena Albireo A in B najverjetneje predstavljata optično dvojno zvezdo in ne fizični binarni sistem, ker imata obe komponenti izmerjeni očitni različni gibanji skozi vesolje.
      Image Credit & Copyright: Robert Eder
      VIR: APOD

32. Sonce 4. marec 2022,
      Glovec (tragična vojna še kar traja)

Posnetek Sonca skozi filter (foto. Veronika Vičar) - vaje študentov na Golovcu pod vodstvom dr. Sonje Jejčič (pomgata astronoma Bojan Dintinjana in Herman Mikuž, sodelavca Astronomskega observatorija Golovec), 4. marec 2022. Sonce postaja zmeraj bolj aktivno, to se opazi tako v številu peg in protuberancah - kot tudi v izmetih koronarne mase.

Sonce v H-alfa svetlobi 5. in 22. feb. 2022.

5. februarja 2022 je Sonce naredilo izjemno predstavo z izrazito veliko protuberanco.

22. feb. 2022 pa smo bili priča velikemu izbruhu koronarne mase - velik, a tanek, lok se je vil nad fotosfero Sonca in po dobri uri izginil v prostranstvih vesolja (oglejte si osvetljen kvadratek).

Žepni teleskopek Lunt-35 mm, H-alfa teleskop, foto ZV.

SREČNO 2022 - mavrica je simbol upanja.
      Upajmo, da sedaj koronarni zmaj zadnjič bruha in okužuje ljudi (tudi lani smo tako upali). Leto 2022 se je namreč začelo z nepričakovanimi rekordi glede okuženosti severne poloble s covid-19. Slovenija seveda tukaj (razen prvega vala) žal sledi špici okuženosti. A mutacija (sev omikron) iz Južne Afrike je naletel na že dokaj precepljeno in prebolelo populacijo - pa še precej manj napada pljuča. Sporočilo naše mavrice torej še kako velja! Korona je naši generaciji spet znova dokazala, da je tudi norost človekova pravica. Kljub temu, da je pametno zaščititi sebe in druge, se v 50 % tega navodila nismo ravno držali in tako smo spravili marsikoga na oni svet, nazaj med zvezdni prah ... Zakaj nam narava dopušča tako obnašanje - čredni avtizem - je pa velika skrivnost ..., recimo, da velja: "Blagor ubogim v duhu, kajti njihovo je nebeško kraljestvo ..."
      Življenje s sabo prinaša veliko lepega, a tudi hude bivanjske preizkušnje in tukaj se najbrž skriva odgovor naravne zaščite preko norosti (v zavračanju logike), ki je (večinoma) ne prepoznamo ... in tako lažje živimo, ni pa nujno da preživimo. So pa v tem pogledu velike razlike med kulturami - kar je zelo povedno (kako že pravijo: "Bog je prebrisan, ni pa zloben, vsakemu da možnost izbire!").
      Cela vzhodna Evropa je precej drugače reagirala na izzive zaščitnih ukrepov proti covid-19 (več mrtvih), kot zahodna Evropa - to je razlog, da si mnogi zatiskajo oči pred resnico - ki pa v znanosti edina šteje, v politiki pa žal ne ...
      A zvezdno nebo nam vsem nesebično ponuja možnost iskanja odgovorov. Astronomija tudi v korona časih še kako živi in nas vabi k druženju na prostem (z upoštevanjem navodil medicinske stroke), opazovanjem, čudenju in razmišljanju o resnici ...

Konec leta 2021 in začetek leta 2022 je zaznamovalo kar lepo vreme. Tudi Sonce je bilo precej aktivno (teleskop H-alfa Lunt 35 mm je kar z balkona razkril čudovite protuberance na robu Sonca).
      Kolegi s kredarice pa so mi sporočili, da so bili 2. jan. 2022 zgodaj zjutraj (nekaj po polnoči) priča prekrasnemu roju svetlih utrinkov - Kvadrantídov. Radiant Kvadrantidov leži v ozvezdju Volarja (Bootes). Ime roja izvira iz nekdanjega ozvezdja Quadrans Muralis, ki ga ne obravnavajo več kot ozvezdje (ležalo je med Volarjem in Velikim vozom oziroma Velikim medvedom). Kvadrantidi se pojavljajo v začetku januarja, svoj vrhunec pa dosežejo večinoma v noči iz 3. na 4. januar. Vlaga je bila samo 6 %, temperaturni obrat pa je poskrbel, da ni bilo prehladno - noč na 2500+ m višine pa je bila kristalna.

Sonce v H-alfa svetlobi 8. jan. 2022.

8. januarja 2022 se je zgodil zelo očiten izbruh koronarne mase - v pol ure se je opazilo izmet plazme v korono. Sonce sedaj že tudi pokrivajo izrazite pege. Oboje je povezano - glej - Izjemen izbruh koronarne mase, 30. sep. 2015.
      Žepni teleskopek Lunt-35 mm, H-alfa teleskop, foto ZV.

Izbruh levo ob in 8. 01. 2022 / 15:19:20 in desno ob 8. 01. 2022 / 15:54:48. Gravitacijski pospešek na Soncu znaša g = 274 m/s2 in ubežna hitrost je 617.7 km/s. Če pogledamo premik izbruha v približno 35 minutah, je ta v pixlih okrog Δx = 15 (nad rumeno črto - desno). Premer Sonca je 872 pixlov. Premer Sonca pa je tudi okrog 110 premerov Zemlje (2Rz = 12800 km). Ocenimo torej hitrost izbruha ob rumeni črti, uporabimo zgolj znano enačbo za enakomerno pospešeno gibanje, ko velja:
      Vzt - gt2/2 = Δx
      Od tod sledi izračun hitrosti ob rumeni črti:
      Vz = (Δx + gt2/2)/t = ( (15/872)*110*12800*1000 + 274 *(35*60)*(35*60)/2 )/(35*60) = 299233.4 m/s = 300 km/s
      To je seveda zgolj ocena hitrosti (kar 300 km/s) in ta izbruh je torej bil približno 2x počasnejši od ubežne hitrosti s Sonca (ubežna hitrost je 617.7 km/s). A še zmeraj je to izjemna hitrost, kar 1 % svetlobne. Taka preprosta vaja nam torej že razkrije ocene izjemno silovitih dogajanj na (ob) Soncu - v tem primeru hitrost izbruha koronarne mase od neke oddaljenosti naprej. Privzeli smo, da so razdalje precej manjše od polmera Sonca in smo tako lahko računali s konstantnim pospeškom - gre zgolj za ocene.

33. Kako "bel" je v resnici sneg v temi (?),
      - 10. jan. 2022

Bil je dokaj jasen ponedeljek - temperature okrog ničle, a ker je rahlo pihalo, se je zdelo, da je zelo mrzlo. Kljub kopreni in relativno skromnemu "siingu", Luna pa je bila že čez polovico, smo pokukali proti Orionu (proti meglicama M42, M43) in si zaželeli še h in hi Perzeja, oziroma razsuti kopici dvojčici NGC 869 in NGC 884 v Perzeju. Najprej smo ugotovili, da teleskop ni kolimiran - Klemen je to hitro uredil. A zaradi nemirnega ozračja, slika še zmeraj ni bila ravno ostra - do povečav okrog 70x je še kar šlo ... Pomerili smo še svetlost neba - SQM (Sky Quality Meter ) je pokazal sij neba okrog 18 mag/arc-sec2 (pričakovano slabo). Nad obzorje Ljubljane pa samo izmerili zgolj okrog 16 mag/arc-sec2, v zenitu pa nekaj več kot 18 mag/arc-sec2. Ljubljana je nebo pričakovano še dodatno osvetlila zaradi odboja od snega in delno zaradi novoletne razsvetljave.
      Po meritvah mejnega sija pa smo ugotovili, da smo "žrtve" fenomena optične prevare. Sneg na terasi šole se nam je namreč zdel tako bel, kot že dolgo ne in seveda svetlejši od neba, tudi svetlobne kupole nad Ljubljano. Na sneg je pošiljala svetlobo Luna in žal svetlobno onesnaženje (terasa je sicer dvignjena nad večino direktnih svetlobnih onesnaževalcev, a tukaj so odboji in sipanje svetlobe), ter seveda naravna svetloba samega nočnega neba (zvezd, planetov ...).
      A ko je Andrej pomeril svetlost snega na terasi, je le ta znašala kar 18 mag/arc-sec2 - enako kot nebo? Kako je to mogoče, ali je res temu tako, zakaj ta iluzija o izjemno svetlem snegu? Logično je, da je sneg blizu mejne magnitude neba, a možgani, oči so govorile drugače (vsem se je zdelo, da je sneg svetlejši od neba, tudi od neba nad Ljubljano). Andrej je skočil v observatorij po ogledalo iz grafoskopa (koliko let še že ne uporablja ta naprava naše mladosti?). Hkrati je pogledal tla (preko ogledala približno pod kotom 45 ° glede na horizont) in nebo. V tem primeru, glejte slike - je bilo očitno, da je nad Ljubljano (tik nad horizontom) slika snega v zrcalu precej temnejša od neba - torej SQM ne laže. Martin pa je špegel dvignil še nekje do pasu Oriona in sedaj sta se svetlosti neba in tal pokritih s snegom izenačili (kot da bi ogledalo čudežno izginilo v zvezdnem oboku - "magic", res impresiven prizor). Ko smo ogledalo dvignili proti zenitu, pa je bilo ogledalo (slika tal) pričakovano svetlejše od neba. Izjemno preprosta, a lepa, vaja med iskanjem odgovora, kako "bel" je v resnici sneg v temi!?
      Iz samih fotografij - ki (v glavnem) ne lažejo, se opazi, da je svetlost snega v vidni svetlobi skoraj enaka svetlosti neba nad 40 ° višine. A naše oči so nas hotele prepričati, da je sneg po katerem tacamo, veliko svetlejši od neba - a to je bila le optična prevara (iluzija).

Hkratno opazovanje neba in tal preko zrcal.

Leva slika nazorno pokaže (pozitiv in negativ), da so zasnežena tla enako temna kot nebo nad 40 ° višine, horizont pa je zaradi svetlobnega onesnaženja precej svetlejši (kar dokazuje slika tal v ogledalu). Na zgornji desni sliki ogledalo čudežno izgine v Orionu, zasnežena tla in nebo sta eno (kakor na Zemlji, tako na Nebu).
      Do teh zanimivih primerjav pa je prišlo, ker smo imeli občutek, da so zasnežena tla veliko svetlejša od katerega koli dela neba, a temu še zdaleč ni tako.

Košček zasneženih tal (kvadratek) je 3x prilepljen na levi strani slike:
      * tik nad horizontom (kjer se opazi, da so zasnežena tla bistveno temnejša),
      * na višini okrog 45 ° (kjer skoraj izgine)
      * in blizu 90 °, kjer so tla nekoliko svetlejša od neba blizu zenita (vpliv lokalne razsvetljave na povišano svetlost tal)!
      Enak efekt dobimo z ogledalom - kar je veliko bolj prepričljivo in pedagoško učinkovito.

Trak (zgoraj desno) je po vsej dolžini in širini enake barve, svetlosti - a na različno svetli površini se zdi različnih odtenkov.
      Zakaj tako zaznavamo? Morebiti s tako iluzijo navidezno povečamo kontrast, ki nam je pomagal preživeti v realnem (naravnem) svetu, kjer nas obdaja polno odtenkov barv, senc, živih bitij, pregrad, prepadov, sten, rastlin, rek, raznih drugih ovir.
      A kot ljubitelji astronomije, bomo pristavili tudi svoj piskrček in zatrdili, da nam je narava dala to izjemno zmožnost zaznavanja kontrastov (tudi iluzij) zato, da lažje prepoznamo prekrasne vzorce nočnega neba, Rimsko cesto, razsute kopice, meglice, komete, utrinke, v mislih tvorimo ozvezdja po katerih potujejo planeti (nebesni potepuhi) ... Tudi, če temu ni tako, pa vendar deluje!
      To presenečenje smo doživeli tudi na terasi gimnazije Šentvid ob ocenjevanju svetlosti snega napram svetlosti neba. Enko temen sneg, kot je nebo, se nam je zdel na ozadju temnejše okolice precej svetlejši od neba.

------------------------------------------------

Teden dni pozneje 17. jan. 2022, ob praktično polni Luni, je bil sneg pričakovano še bolj osvetljen od od Lune odbite Sončeve svetlobe in svetlost snega se je izenačila z nebom že na višini okrog 15 °. Višje na nebu so bila zasnežena tla veliko svetlejša od neba, kljub polni Luni. Ob polni Luni je torej snežna površina tako svetla, kot nebo nad horizontom nad Ljubljano, gledano iz Šentvida, to je okrog 16 mag/arc-sec2.
      V resnici je SQM 17. 1. 2022 pokazal nad Ljubljano mejno magnitudo zgolj okrog 15,5 mag/arc-sec2, zasnežena tla pa so imele vrednost okrog 16.5, kar je precej svetleje kot ob prvem krajcu 18 mag/arc-sec2 pred tednom dni. Nebo v zenitu je še zmeraj omogočalo mejno magnitudo dobrih 18 mag/arc-sec2, kljub polni Luni. A meritve z SQM so morale potekati v senci Lunine svetlobe, sicer je stranski vpad Lunine svetlobe na senzor SQM-a zbil mejno magnitudo Zenita skoraj na 17 mag/arc-sec2.
      Polna Luna v naših krajih povzroča osvetljenost tal do okrog E = 0,3 lx (odvisno od višine Lune in stanja atmosfere, večinoma se privzame od 0,05–0,1 lx). Svetlost, ki jo zazna naše oko, pa je odvisna od same površine, sneg ima zagotovo največjo odbojnost, kar od 0,8 do 0,9. Pri 555 nm valovne dolžine (zelena svetloba - pri kateri je oko najbolj občutljivo na energijski tok in njegove spremembe) velja: 683.002 lx = 1 W/m2. Iz tega podatka zgolj grobo ocenimo s koliko W/m2 so tla osvetljena (zaradi polne Lune). Gostota energijskega toka Lunine svetlobe ob Zemlji je velikostnega reda 0.3 lx (1/683.002 lx) W/m2 = 0.00044 W/m2 - gre res za grobo oceno.

Primerjajmo ta rezultat s Pogsonovim zakonom. Vesoljsko telo, od katerega prihaja na Zemljo svetlobni tok z gostoto j2 = 2.52 * 10-8 W/m2, ima sij magnitude 0, kar zapišemo kot m2 = 0. Magnituda polne Lune je okrog m1 = -12,8 m. Ocenimo gostote svetlobnega gostote iz Pogsonovega zakona ( j1/j2=10-0,4(m1-m2) ) znaša za j1 = 0.0033 W/m2 (velja za vrh atmosfere). To je okrog 400000 krat manj od gostote svetlobnega toka Sonca na vrh atmosfere. Računa se torej nekoliko razhajata, a je prvi z luxi le grob približek. Veliko je seveda odvisno tudi od ge. širine in seveda od oddaljenosti Lune, od pogojev v atmosferi, odbojnosti.
      Še primerjava s Soncem, ki na vrh atmosfere pošlje okrog 1361 W/m2 svetlobnega toka (do tal pride precej manj, odvisno seveda tudi ge. širine in stanja atmosfere, albeda). Delež svetlobe odbite s polne Lune na Zemljo je torej zanemarljiv ( 400000 krat manjši od Sončeve), a naše oči (možgani) tudi pokrajino obsijano zaradi polne Lune, zelo dobro zaznajo (še posebej ob snežni odeji).

Še ocena svetlosti površine snega L zaradi polne Lune s pomočjo kalkulatorja in formule, ki povezuje meritve SQM-a s svetlostjo, spet se uporabi Pogsonov zakon
      (velja: L = 10.8*104 * 10-0.4(vrednost v mag/arcsec^2) [cd/m-2]):
      Če za sneg vstavimo izmerjen sij 16.5 mag/arc-sec2, dobimo svetlost površine snega L = 2.7 10-2 cd/m-2. Če v grobem sklepamo, da se od snega večino svetlobe odbije, potem lahko zaokrožimo, da je osvetljenost zaradi polne Lune 17. jan 2022 ob 21. h bila večja od E = 0,03 lx. Razmišljajmo naprej in poiščimo boljšo oceno. Za idealno difuzno površino (sneg se temu približa - Lambertov reflektor) z odbojnostjo 'a' velja med svetlostjo površine L in osvetljenostjo površine E povezava:
      L = E*a/π (Lambertov zakon).
      od koder sledi E = Lπ/a. Za albedo a = 0.8 sledi ocena osvetljenosti tal s polno Luno:
      E = 0.027*3.14/0.8 lx = 0,11 lx,
      kar pa že ustreza teoretičnim vrednostim.
      Tako smo preko snežne odeje, polne Lune in meritev mejne magnitude preko SQM instrumenta dokaj verodostojno ocenili osvetljenost E površine tal zaradi polne Lune. Zelo poučna vaja.

Idealna difuzna površina v vse smeri enakomerno sipa, odbija vpadno svetlobo (sneg se temu približa, odboji svetlobe v kristalih v vse smeri - Lambertov reflektor).

Slika: Ponovitev fotometrije preko preproste sheme goreče sveče:
      - svetlobni tok Φ = ∫IdΩ [lm] (fiz. prim. količina P - enota W),
      - svetilnost I [lm/sr = cd],
      - osvetljenost E = dΦ/dS [lx = lm/m2 = cd*sr/m2] (fiz. prim. količina j = P/S - enota W/m2),
      - svetlost površine (ali svetila) L = d2Φ/(cos(β)dSdΩ) [lm/(sr*m2) = cd/m2].
      Gostota svetlobnega toka »j« ima enoto W/m2 in primerljiva fotometrična količina osvetljenost E ima enoto lm/m2 = lx – povezava med njima je odvisna od valovne dolžine. Recimo za 555 nm valovne dolžine (zelena svetloba - pri kateri je oko najbolj občutljivo na energijski tok in njegove spremembe) velja: 683.002 lx = 1 W/m2.

To noč (17. jan. 2022) sem testiral SQM še za mejne vrednosti - v smeri polne Lune, sij je padel nekaj pod 15 mag/arc-sec2, na kopnih kamnitih tleh je SQM pokazal 19 mag/arc-sec2 (na snegu pa pričakovano zgolj 16.5), v observatoriju brez luči - kjer pa je SQM dolgo zbiral fotone - zato sem ga usmeril proti lini observatorija in je tako (z zadnjimi močmi) pokazal fiktivno mejno magnitudo 23,4 mag/arc-sec2. Tako sem določil mejne vrednosti naprave SQM. Po 12 letih torej senzor SQM-a še zmeraj deluje korektno.

34. Teleskop James Webb potuje proti Lagrangevi točki L2,
      dec. 2021

Recimo - da bo na Božič 25. 12. 2021 končno res (po več kot desetletju odlašanja in izboljšav) uspelo izstreliti teleskop James Webb v Lagrangevo točko L2. Teleskop je v raketi zložen kot origami, v vesolju pa se bo moral razpreti (projekt je do sedaj stal 9 milijard evrov). Primarno zrcalo ima premer 6,5 metra, narejeno je iz 18 šesterokotnikov velikosti 1,32 metra. Iskal bo oddaljene planete in morebitne kazalnike življenja. Gledal bo skozi ogromne oblake prahu oddaljenih galaksij in pokazal, kaj se skriva v njih. Je časovni stroj, posnel naj bi prve zvezde in galaksije sploh, naš praizvor. Ponudil bo meritve, ki so podlaga za oceno starosti obstoja in tudi odgovor na vprašanje, kaj je ultimativna usoda vesolja kot takega. Zaznaval bo le izsek nam vidne svetlobe, predvsem rdečo barvo, bo pa zato zasijal pri lovljenju infrardečih fotonov. S teleskopom Hubble se bosta dopolnjevala. Držimo torej pesti, da znanstvenikom, inženirjem, tehnikom: izstrelitev, pot in postopno samodejno razpenjnje teleskopa James Webb v Lagrangevi točko L2, uspe.
      Prvi korak je bil uspešen - iz Kouroe v Francoski Gvajani je uspešno poletela raketa Ariane 5 s telekopom James Webb. Zdaj teleskop čaka "30 dni" preizkušenj: med potovanjem do cilja se mora razgrniti.
      :)
      Pot proti točki L2 in napredek vesoljskega teleskopa James Webb in zapleteno uvajanje lahko spremljate na spletu.

35. Krožek - opazovanje skozi meglo,
      - 20. dec. 2021

Jesen in začetek zime 2021 so zaznamovale noči z meglo - temperatura je to jesen nekoliko padla in naenkrat smo se spet morali navaditi na stere vremenske vzorce z meglo, izrazitim smogom ...
      Ta ponedeljek zvečer pa je Šentvid prekrila megla z vidnim nebom. Opazovali smo lahko Kapelo z okolico, občasno se je pokazal še Jupiter in seveda Luna dan po polni fazi. Kljub skoraj brezupnim razmeram, je vendar kdo od krožkarjev sploh prvič opazoval Jupitra z znamenitimi lunami ... Dijaki so tako lahko naredili nekaj vaj z Luno, recimo, kolikšen procent je je že v senci, koliko časa je minilo od polne faze ...
      Uporabili smo (še zmeraj odličen) 28 let star okular z nitnim križem. S takim okularjem lahko enostavno pokažeš določene predele Lune, tudi recimo področje pristanka misije Apollo 11. Na koncu smo si v "toplem" observatoriju ogledali še karto Lune in publikacijo "Glej jih zvezde! v letu 2022" (prevod Ludvik Jevšenak - bivši krožkar, strokovna pomoč in izdajatelj Bojan Kambič - Spika). Slike meglene noči povedo vse o pogojih za opazovanja.

36. Mineva 450 let (27. dec. 1571) od rojstva astronoma in matematika Johannesa Keplerja,
      - gospoda nebesne mehanike

VIR I

Biografska enciklopedija znanosti in tehnike, Strani 91-93

[149] KEPLER, Johann nemški astronom
      Rojen v Weil der Stadtu na Wurttemberškem 27. decembra 1571
      Umr1 v Regensburgu na Bavarskem 15. novembra 1630

V mladosti jo je Keplerju, sinu poklicnega vojaka in vnuku moža, ki je bil rodnemu mestu za župana, zagodlo šibko zdravje. Ko je bil tri leta star, so se ga lotile koze, mu pohabile roke in oslabile vid. Tako je postalo nujno, da ga vzgojijo za duhovnika, zakaj ni bilo videti, da bi bil zmožen za kak napornejši poklic.

Študiral je na vseučilišču v Tübingenu, leta 1588 je diplomiral, leta 1591 pa postal magister. Kmalu so spoznali njegov matematični dar in pri zasebnem učitelju je zvedel za Kopernikove [114] nauke in se jih nemudoma oprijel. Leta 1594 je bilo konec vseh misli na duhovniški stan in takrat je Kepler že poučeval naravoslovje na vseučilišču v avstrijskem Gradcu.

Keplerja je močno prežemal misticizem. Od profesorja astronomije so tiste čase pričakovali, da bo sestavljal horoskope, in Kepler se je zagnal v takšno početje. Ni bil goljuf, marveč je pazljivo preučeval grške astronome, da bi naredil iz astrologije resnično znanost, kakor je skoraj stoletje pred njim skušal Cardano [121]. Tako kot Cardanu pa se to tudi njemu ni posrečilo.

Podobno kot Cardano je skušal Kepler z astrološkimi prijemi razjasniti svetopisemske skrivnosti. Skušal je na primer ugotoviti datum stvarjenja in je odkril, da se je to zgodilo 3992 let pred našim štetjem.

Pozneje se je po vsem videzu nekoliko sramoval svojih astroloških zmožnosti, vendar ni dvoma, da so jih njegovi zaščitniki bolj cenili kot znanstvene dosežke. Sestavljal je horoskope za cesarja Rudolfa in v poznejših letih za cesarskega generala Albrechta von Wallensteina in si pridobil njuno zaščito, čeravno je bil protestant in so bili to časi tridesetletne vojne, ko so verska sovraštva segala globoko.

Leta 1597 so se v Gradcu (veliko pred dramatičnim spopadom v tridesetletni vojni) hudo dajali zaradi vere in Keplerju se je zazdelo pametno, da bi se umaknil. Sprejel je položaj v Pragi, pri postarnem Tychu Brahu [137], s katerim sta si že lep čas dopisovala. Leta 1601, ko je Tycho umrl, je Kepler nasledil neprecenljive podatke, ki jih je starec zbiral leta in leta, med njimi tudi skrbne podatke o navideznem gibanju Marsa.

Kepler se je lotil ustvarjanja nebesnega sestava, ki bi temeljil na teh opazovanjih. Še bolj ga je spodbudilo, ko je 30. septembra 1604 opazil novo zvezdo (Keplerjevo zvezdo), ne sicer tako svetlo, kakor je bila Tychova, vendar prav imenitno.

Pri delu pa ga je zapeljalo vstran zanimanje za mistične ideje, ki so izvirale še iz grških časov. Trdno je verjel v "glasbo sfer", o kateri so prvi govorili Pitagora [5] in njegovi privrženci, in je celo skušal zapisati prave tone, ki jih oddaja vsak planet med gibanjem. (Zemlja, je rekel, odzvanja "mi", "fa", "mi", s čimer kaže, da je na njej - besede so latinske - veliko miserie [bede], famine [lakote] in spet miserie.)

Dotaknil se ga je tudi Platonov [23] vpliv, zakaj petera platonska pravilna telesa je skušal vključiti v planetni sestav. Knjiga, v kateri je zagovarjal takšno misel in ki je bila objavljena leta 1596, je bila tisto, zaradi česar se je Tycho Brahe začel zanimati za Keplerja. Ko je izdeloval teorijo o pravilnih poliedrih, je okrog Merkurjeve sfere zarisal oktaeder in na njegova oglišča prislonil Venerino sfero. Obdal jo je z ikozaedrom in njegova oglišča z zemeljsko sfero in tako naprej.

Neznansko veliko časa je porabil, da je vse to zasnoval, upajoč, da bo tako natančno pojasnil različne razdalje posameznih planetov od Sonca. Leta 1595 je naposled spoznal, da teles in sfer ne more prav uskladiti.

Pa vendar se ni vdal. Nazadnje se mu je posvetilo, da se nič, kar bi utegnil narediti s sferami, ne ujema s Tychovimi podatki, in začel je iskati takšno nekrožno krivuljo, ki bi ustrezala. Najprej je brez uspeha poskušal z ovalom, potem se je lotil elipse.

Elipsa, krivulja, ki jo je prvi preučeval Apolonij [43], spominja na sploščen krog. Pri krogu je premer zmeraj enak, najsi ga potegnemo kakorkoli, premer elipse (premica, ki gre skozi njeno središče) pa spreminja dolžino glede na položaj. Najdaljšemu premeru se reče velika, najkrajšemu pa mala os. Čim bolj stisnjena je elipsa, tem večja je razlika v dolžini velike in male osi, večja je njena »sploščenost«. (Sploščenost kroga je enaka nič; krog sploh ni sploščen.)

Na veliki osi ležita enako daleč od središča točki, imenovani gorišči. Gorišči imata tole lastnost: če iz njiju potegnemo daljici na točko oboda, je njuna vsota vselej enaka dolžini velike osi. To velja ne glede na to, do katere točke na krivulji segata daljici.

Kepler je odkril, da se položaji Marsa, kakor ga je opazoval Tycho, zelo natančno ujemajo z elipsasto orbito. Ta elipsa ni bila zelo izrazita, vendar prav gotovo ni bila krog. Poleg tega je bilo Sonce v enem od elipsinih gorišč.

Kepler je opazil, da je mogoče tudi orbite drugih planetov zarisati kot elipse s Soncem v gorišču. To je oznanil v knjigi Astronomia nova, ki jo je izdal leta 1609, in zdaj je ugotovitev znana kot prvi Keplerjev zakon. V knjigi je bil zapisan tudi njegov drugi zakon: "Premica med planetoma in Soncem opiše v enakem času enake ploskve, med tem ko se planet pomika po orbiti." To je pomenilo, da se bo planet po splošnem in izračunljivem pravilu pomikal toliko hitreje, kolikor bliže bo Soncu [odkril je ohranitev vrtilne količine - a tega ni vedel, saj ne v taki obliki, kot je danes definirana].

Pozneje je Kepler zakona uporabil tudi pri Jupitrovih lunah. Ni pa znal pojasniti Luninega gibanja. Bilo je preveč zapleteno. To je leta 1638 opravil Horrocks [175].

Keplerjeve elipse so pokončale grško astronomijo. Poteptale so nedotakljivost krožnega gibanja in zavrgle nebeške sfere, ki jih je pred dva tisoč leti postavil na nebo Evdoks [24] in jih je zadržal celo Kopernik. Posihmal so astronomi posnemali Keplerjev sestav Osončja, ne da bi ga bistveno dopolnili. (Keplerjeva jasnovidnost je bila omejena na Osončje. Za zvezde je mislil, da so vse na tankem, kake tri kilometre debelem obodu daleč zunaj osončja. V tem je hudo zaostajal za Brunom [138].)

Ko so opustili nebeške sfere, je bilo treba najti kak drug vzrok, zakaj ostajajo nebesna telesa v orbiti. Ker je bilo Sonce vselej v enem od gorišč elipsastega tira in vselej v ravnini orbite, ker je bilo gibanje planeta toliko hitrejše kolikor bliže je bil Soncu, je postalo Keplerju jasno, da Sonce nekako obvladuje gibanje planetov. Ponovil je trditve Gilberta [136], misleč, da gre za nekakšen magnetizem, vendar je bil sestav, ki ga je skušal ustvariti na teh temeljih, nezadovoljiv. Newtonu [201] je bilo prepuščeno, da je pol stoletja zatem predložil zadovoljiva razlago.

Kepler je leta 1619 objavil še eno knjigo in v njej je bilo še posebno veliko mističnega pleteničenja. Zavedal se je, kako neužitna je, in je malosrčno sumil, da bo moral čakati na bralca celo stoletje. Vendar je bil v njej (kot zrno med plevami) zapisan tudi današnji (tretji) Keplerjev zakon, ki pravi, da so kvadrati obhodnih dob planetov sorazmerni s kubi srednjih razdalj od Sonca. Znova se je zazdelo, da planetno gibanje uravnava Sonce.

Knjiga je bila posvečena britanskemu kralju Jakobu I., papirnatemu učenjakarju, ki mu je bil njen bombastični slog prava mana, posvetilo pa še poseben posladek. Jakob je povabil Keplerja v Anglijo, vendar astronom ni hotel zapustiti Nemčije, čeprav se je dežela tedaj pognala v tridesetletno vojno.

Kepler in Galilei [146] sta si nekaj časa prijateljsko dopisovala, čeprav se nista nikoli sešla, in Kepler je svoje teorije posredoval Galileju. Pa vendar Galilei v svoji knjigi o Kopernikovem nauku ni omenil Keplerjevih zakonov. Najbrž se mu je zdelo, da se je treba zanje meniti prav toliko kot za njegove sanjarije o pravilnih poliedrih in o glasbi sfer (da ne omenimo horoskopov - saj je tu pa tam tudi Galilei znal sestaviti kakega). V resnici je bilo dopisovanja v letu 1610 konec, in to nemara kaže, kdaj se je nehala njuna medsebojna naklonjenost.

Ko pa je Galilei sestavljal teleskope in jih razpošiljal, kamor se mu je zdelo, da jih bodo najbolje uporabili, je eden našel pot tudi do Keplerja [opomba: vendar ne direktno, ampak z veliko zamudo preko posrednikov, Galile se namreč na Keplerjevo prošnjo ni odzval in mu ni hotel osebno poslati teleskopa, zakaj?].

Z njim je Kepler opazoval Jupitrove lune - v katere ni hotel verjeti, dokler jih ni videl na lastne oči - in jih po latinski besedi za mogočneževe prisklednike nemudoma imenoval sateliti. Začel je raziskovati kako se lomijo žarki v leči. Tako je mogel pojasniti, kako deluje teleskop (pa tudi oko).

Leta 1611 je izboljšal teleskop, tako da je uporabil izbokli leči namesto vbokle in izbokle, kakor ju je imel Galilei, in v teoriji zasnoval sestavljen drobnogled, boljši od vseh, ki so bili tedaj na voljo. Pokazal je tudi, da parabolično zrcalo zbira vzporedne žarke, in to je bilo bistveno, da je mogel Newton [201] še v istem stoletju izdelati zrcalni teleskop. Tako je Kepler vpeljal moderno optiko. Ni pa znal izpeljati splošnega matematičnega razmerja, ki bi izražalo lom svetlobe. To je čakalo njegovega mlajšega sodobnika Snella [159].

Leta 1612 je Keplerjev zaščitnik Rudolf II. umrl. Novi cesar Matija je obdržal Keplerja na položaju dvornega astronoma, pri izplačevanju pa je bil večinama v zaostanku. (Tudi Rudolf II. ni bil najskrbnejši plačnik. Svetim rimskim cesarjem je po navadi primanjkovalo gotovine.) Leta 1620 so prijeli Keplerjevo mater, ki se je poskušala v okultnih vedah, češ da je čarovnica, in čeprav je niso mučili, ni za dolgo preživela izpustitve, ki jo je po dolgem prizadevanju izbojeval sin Johannes.

Ta leta je Kepler preživel ob dopolnjevanju nove tablice planetnih gibanj, ki so temeljile na Tychovih izrednih opažanjih in njegovi teoriji o elipsastih orbitah. Pri računih je uporabljal logaritme, ki jih je tedaj odkril Napier [140], in to je bilo prvič, da so logaritmi rabili nečemu pomembnemu. Navzlic družinskim in denarnim težavam, ki so bile posledice tega, da je imel trinajst otrok, in kljub nepretrgani vojni in verskim nemirom je leta 1627, objavil tablice, v čast starega zavetnika imenovane Rudolfove (rudolfinske), in jih posvetil spominu Tycha. Zraven so bile tudi logaritemske tablice in Tychova zvezdna karta, ki jo je Kepler še dopolnil.

Keplerjeva zadnja usluga astronomiji je bila, ko je izračunal čas prehodov notranjih planetov, Merkurja in Venere, prek sončne oble. Teh prehodov niso nikoli opazili, ampak po Keplerjevih računih so se zanesljivo dogajali. Leta 1631 je takšen prehod Merkurja opazoval Gassendi [160] v obdobju, ki ga je predvidel tedaj že mrtvi Kepler. Kepler je napisal zgodbo "Somnium" o možu, ki je v sanjah odpotoval na Mesec. Mesečevo površje je bilo tu prvič opisano kakršno je v resnici, tako da imamo lahko "Sumnium" za prvo resnično znanstveno fantastiko in ne za navadno fantazijo. Objavili so jo po Keplerjevi smrti.

Več kot sto let po Keplerjevi smrti je njegove rokopise naposled kupila ruska cesarica Katarina II. in zdaj jih hranijo v zvezdarni Pulkovo v Sovjetski zvezi (danes v Rusiji).

VIR II

***
      Koestler o Galileju in Keplerju - zelo človeško (Mesečniki, Lunatiki)

VIR III

Fiziki 2 (strani 7-20) - Janez Strnad

"Johannes Kepler je opravil svoje življenjsko delo v duhovno in politično raztrganem in razklanem odlomku nemške zgodovine," preberemo v življenjepisu. Reformaciji v začetku 16. stoletja je proti koncu stoletja sledila protireformacija. Ne samo, da je vera po tej poti krojila Keplerjevo življenje, izdatno je nanj vplivala tudi neposredno. Kepler je bil vzgojen v protestantskem duhu in je bil globoko veren. Izbral si je augsburško različico protestantizma in pri njej vztrajal. Nasprotoval je skrajnemu stališču, ki so ga zastopali na Wurtternberškem. Tako je zašel med tabora. Kot protestant je moral zapustiti Gradec, Prago in Linz. Na drugi strani so ga wurttemberški protestanti izločili iz skupnosti in mu prepovedali, da bi se udeleževal obhajila. Med drugim so mu zamerili, da se je upiral njihovi togosti in jim zaradi nje napovedal nesrečo. Tubingensko univerzo je prosil, naj podpre njegovo prošnjo, da bi ga sprejeli nazaj v skupnost, a prošnja je bila zavrnjena. Pisma kažejo, da je to Keplerja globoko prizadelo. Katoliška gospoda pa mu je prizanašala zaradi njegovega ugleda in zato, ker ni skrival svojega nasprotovanja wurtternberškim protestantom. V astronomiji je sodeloval z jezuiti, ki so imeli v protireformaciji veliko vlogo, a je odklonil vsa vabila, naj se spreobrne. Ob vsem tem Kepler nikoli ni zašel v resne težave zaradi svojih astronomskih naukov.

Linz, v katerega se je vrnil z Wurttemberškega, so oblegali kmetje, ki so se uprli prisilnemu spreobračanju in denarnim bremenom. Ob tem je zgorela tiskarna z delom tiskanega gradiva. Zato je Kepler leta 1626 ženo in tri otroke zopet pustil v Regensburgu in odpotoval v Ulm, kjer so bile možnosti za tiskanje boljše. Ko je tam dokončal tisk novih astronomskih tablic, ki so jih po umrlem cesarju imenovali Rudolfove, se je po letu dni odpravil k družini v Regensburg. Toda kmalu jo je spet zapustil in odpotoval dalje v Prago, kjer je tablice izročil cesarju. Zopet so mu ponudili ugodno mesto, če bi se spreobrnil, a Kepler je ponudbo enako kot prejšnje odklonil. K sebi ga je brez pogojev verske narave sprejel vojskovodja lige Albrecht von Wallenstein. Leta 1628 se je Kepler z družino preselil v Zagan v Šleziji, ki jo je upravljal Wallenstein. Kepler mu je izdelal horoskop že leta 1608, na začetku njegove poveljniške poti. Zdaj ga je Wallenstein večkrat prosil, naj horoskop dopolni. Po njegovem mnenju so se napovedi prvega večinoma uresničile in je po tedanji navadi pričakoval, da mu bodo nove napovedi koristile na poti do oblasti. Kepler se je izmikal, češ da se vojskovodja ne sme bolj opirati na zvezde kot na svojo vojsko. Že prej je drugače kot Brahe - naročnike vselej opozoril na nezanesljivost horoskopov. V tistem času pa je izrazito nasprotoval zlorabi astrologije v boju za oblast in Wallensteinu ni ustregel, čeprav mu je ta ponujal bogato plačilo.

Več na naslovu: ejemcc_fiz.html#kepler2

VIR IV

Keplerjeva genialna ideja

Še zanimivost o izboru druge žene

Kmalu po smrti prve žene (s katero se baje nista najbolj razumela), je dve leti iskal drugo ženo. Seznanil se je kar z 11-imi kandidatkami. Iskanja se je lotil matematično in se pri tem hkrati držal ustaljenih postopkov. Ta metoda je danes poznana kot problem poroke ali tudi izbora najboljše tajnice in se med drugim predava pri študiju moderne statistike in teorije odločanja. 42-letni Kepler se je na koncu poročil s 24-letno Susanno Reuttinger - trije otroci (od šestih) iz tega zakona so preživeli - odrasli.

Keplerjeva domneva

Keplerjeva domneva govori o najgostejšem zlaganju krogel v trirazsežnem prostoru. Po njej imata kubično ploskovno centrirano in šestkotniško gosto pakiranje kot razporeditvi enako velikih krogel v prostoru največjo srednjo gostoto. Gostota takšnih razporeditev je malo več kot 74 %. Domnevo je leta 1611 podal Johannes Kepler v delu O šestoglati snežinki (Strena sue de nive sexangula). Kepler je začel raziskovati razporeditve krogel med svojim dopisovanjem s Thomasom Harriotom leta 1606. Harriot je bil prijatelj Walterja Raleigha, ki je postavil problem Harriotu o najboljši razporeditvi topovskih krogel na ladijskih krovih. Harriot je objavil delo o različnih vzorcih pakiranja leta 1591 in bil eden od pionirjev teorije o atomih. Domneva je (baje) dokazana komaj leta 2015. Več na spodnji strani.

NAŠ KOMENTAR - Kepler je bil vsaj 200 let pred časom, zakaj?

Kepler prišel do osnovnih zakonitosti nebesne mehanike in je s tem naredil odločilen korak do gravitacijskega zakona. Če smo odkriti, ga je že zapisal, a v posebni obliki. Pojem sile je bil takrat še zelo v povojih, sploh če vemo, da je Huygens »komaj« leta 1659 izpeljal izjemno pomemben izraz za centripetalno silo pri kroženju:
      Fc = m*v2/r

Centripetalna sila pri enakomernem kroženju:
      Fc = m*v2/r = = mω2r = mr4π2/to2, 'to' je obhodni čas telesa z maso m na polmeru r od središča kroženja. Ta Huygensova enačba se izpelje v srednji šoli.

Huygensova formulacija centripetalne sile je seveda tudi skladna s poznejšo Newtonovo definicijo sile (2. zakon) in je pomenila izjemno pomemben korak pri študiju orbit v astronomiji. Je hkrati omogočila prehod iz tretjega Keplerjevega zakona (o gibanju planetov), na »inverzni kvadratni« zakon gravitacije (Fg ∝ 1/r2).
      Taka odvisnost seveda zmeraj povzroči gibanje po stožnicah (krog, elipsa, parabola, hiperbola) - o tem pripoveduje prvi Keplerjev zakon. Preko kroženja planeta (poenostavitev) je pot do gravitacijskega zakona dokaj enostavna. Po Keplerju velja, tretji zakon, da je:

to2 ∝ r3

- tako dobimo izraz, iz katerega izhaja, da je gravitacijska sila sorazmerna z obratno vrednostjo razdalje na kvadrat, sledi končni zapis:
      Fg = mr4π2/to2 ∝ mr/r3. Iz zadnjega zapisa torej sledi, da je:
      Fg ∝ m/r2.
      Zadnji izraz predstavlja enega najpomembnejših opisov narave (odvisnot gravitacijske sile od razdalje), kar smo tudi iskali!!! Pot do končnega izraza Fg = GMm/r2 si oglejte v članku - Od Keplerja do Newtona

Še komentar zadnjega drznega sklepa!
      Tukaj smo malo pogoljufali - saj je razdalja planeta do težišča, centra kroženja, nekoliko manjša od razdalje (r) planet - Sonce. A razlika je za planet zelo majhna in to je bila tudi neke vrste zgodovinska srečna okoliščine, saj je na koncu pripeljala do pravilnega sklepanja glede sile teže.

Drugi Keplerjev zakon se glasi - zveznica med Soncem in planetom opiše v enakih časovnih intervalih enake ploščine. Ohranja se torej ploščinska hitrost (zadaj je ohranitev vrtilne količine).
      Ohranitev vrtilne količine velja recimo za nek sistem, na katerega je navor zunanjih sil enak nič (pri sistemu planet, Sonce to dokaj dobro velja in se zato vrtilna količina planeta, sistema, ohranja). Za točkasto telo, ki kroži z obodno hitrostjo v na polmeru r, je vrtilna količina kar L = mvr.

Od tod izhaja ohranitev ploščinske hitrosti - če ploščino definiramo za zelo kratek lok (Δφ*r) na polmeru r kot ΔS =Δφ*r*r/2 = Δlok*r/2 (približno ploščina trikotnika). Od tod sledi preprost dokaz, recimo da kar pogledamo vrtilni količini planeta v afeliju (odsončju) in periheliju (prisončju), za hitrost pa velja izraz v = Δlok/Δt = rΔφ/Δt:
      mv1r1 = mv2r2
      mr1Δφ1r1/Δt = mr2Δφ2r2/Δt
      Δlok1r1 = Δlok2r2 ( maso in čas Δt smo okrajšali )
      Končni dokaz je torej v enakosti ploščin:
      ΔS1 = ΔS2
      A izpeljava velja splošno za vse točke orbite. Ko je planet v prisončju (periheliju - najbližje Soncu) potuje najhitreje (v istem času opiše daljši lok) in je zato ploščinska hitrost enaka kot v afeliju, kjer planet posledično potuje počasneje (v istem času opiše krajši lok), saj je najdlje od Sonca.
      Iz povedanega sledi enakost: v1r1 = v2r2,
      kar Kepler dokaže (v svojem drugem zakonu), iz geometrije meritev, kot ohranitev ploščinskih hitrosti planeta - IZJEMNO!

Kepler je tako zapisal tudi zakon o ohranitvi vrtilne količine, čeprav je ta pojem bil vpeljan in je zaživel komaj v 18. in 19. stoletju. Bernoulli je v pismu iz leta 1744 zapisal "moment rotacijskega gibanja" in morda je to prvi koncept vrtilne količine, kot jo razumemo danes. Louis Poinsot pa je leta 1803 dokončno vpeljal vrtilno količino kot vektor pravokoten na ravnino rotacije in tudi pogoje za ohranitev vrtilne količine (the "conservation of moments") - kot ta fenomen razumemo še danes.

Kepler je bil torej oče, ne samo nebesne mehanike, ampak tudi mehanike nasploh. V njegovih zakonih se namreč skrivajo:
      uporabna definicija sile, gravitacijska sila, vrtilna količina, ohranitev vrtilne količine,
      - in to so zakoni podani v univerzalnih konceptih, torej veljavni povsod - čeprav se Kepler mnogih posledic svojih geometrijskih izpeljav še ni zavedal, ker koncepti moderne mehanike (sila, energija, gibalna in vrtilna količina ...) takrat še niso bili razviti, a jih je delno tudi sam slutil, soustvarjal (govoril je o moči, ki prebiva v Soncu, o delovanju teles na daljavo ...). So pa njegove geometrijske izpeljave tako dovršene (skladne z moderno fiziko), da so še danes temelj opisa dogajanj v Osončju, tudi povsod drugod v vesolju. Z njimi načrtujemo vesoljske polete, tirnice satelitov, računamo mrke, okultacije, konjunkcije, iščemo eksoplanete, tehtamo zvezde, "tehtamo" tudi skrivnostno temno snov, so vtkani v kozmologijo ...
      Bil je torej veliki mojster daleč pred svojim časom.

Podobno analogijo (Keplerjevo genialnost) lahko v "modernem" času najdemo v Hendriku Antoonu Lorentzu, ki večino enačb, transformacij fizike relativnosti, zapiše že veliko pred letom 1905, preko Maxwellovih enačb, ko ohrani hitrost svetlobe konstantno za različne nepospešene opazovalne sisteme in seveda privzame, da povsod veljajo enaki fizikalni zakoni - kovarijantnost.

SKLEP
      Kepler je bil zelo dolgo nekoliko prezrt znanstvenik (ni bil politično zanimiv - ker ni hotel postati žrtev politike ..., šlo mu je za resnico) - a kot začetnik nebesne mehanike, sodi med največje znanstvenike, genije človeškega rodu. Po njem so poimenovane misije v vesolje (teleskop Kepler za odkrivanje eksoplanetov, zvezda podobna Soncu Kepler-11 ima kar šest planetov), krater na Luni, na Marsu, asteroid, ... Na njegovih temeljih še danes gradi večina teoretične in praktične astronavtike (potovanja v vesolje, GPS) in tudi teoretične astronomije, tudi opazovalnih metod ...
      Kepler je nekaj mesecev leta 1600 preživel tudi v dvorcu Kastelišče, Petanjci – Prekmurje, Slovenija (razlogi so tičali v hudih političnih nesoglasjih glede ekonomske prevlade v družbi – seveda pod krinko take ali drugačne zanemarljive razlike v veroizpovedi …).
      Kako bi se Kepler znašel v našem "modernem" svetu, bi bil zadovoljen z našim splošnim znanjem astronomije?

Povzel: ZV

37. Astronomski krožek spet deluje na terasi gimnazije,
      - seveda pod znanimi pogoji (maska, distanca, testiranje ...)

VESELA NOVICA - astronomski krožek spet deluje na terasi gimnazije (jesen 2021) - seveda pod znanimi pogoji (maska, distanca, testiranje ...). Počasi se torej vračamo v bolj sproščeno (že znano) življenje.

38. Komet Leonard

Prihaja komet Leonard A1 C/2021. Odkrili so ga kot šibek madež januarja 2021, ko je potoval mimo Marsa – ki je odvrgel ledeno kroglo v notranji Sončev sistem. Decembra bo potoval blizu Zemlje in Venere, preden se v začetku januarja 2022 obrne okoli Sonca. Čeprav je svetlost kometov zelo težko napovedati, bo po nekaterih ocenah komet Leonard postal tako svetel, da bi mord postal decembra viden s prostim očesom. Komet Leonard na sliki je bil ujet pred dobrim tednom dni z zeleno obarvano komo in podaljšanim prašnim repom. Prikazana podoba je bila sestavljena iz 62 slik, posnetih s teleskopom zmerne velikosti - en niz osvetlitev je sledil kometu, drugi pa je sledil zvezdam v ozadju. Posnetki so bili posneti s temnega območja nad gorovjem "Eastern Sierra", blizu jezera June v Kaliforniji - ZDA. Kmalu po tem, ko bo sredi decembra potoval blizu Zemlje, se bo premaknil s severnega na južno nebo.
      Recimo, da se nam bo predstavil v svoji najsvetlejši podobi!

Vir: http://astro.vanbuitenen.nl/comet/2021A1
      Ocene svetlosti - magnitud kometa Leonarda A1 C/2021.

Pot kometa Leonard A1 C/2021 v dec. 2021. Na začetku decembra bo viden (če) na sz v zgodnjih večernih urah - ozvezdje Volarja - ali bolje zjutraj okrog 5:30 h.

Komet Leonard A1 C/2021 (slika zgoraj) okrog 6. h zjutraj za več dni decembra 2021 in (slika spodaj) na 8. dec. 2021 - magnituda okrog 5.

39. Test obrambe pred asteroidi

Začela se je Nasina robotska odprava DART, ki bo poskusila preusmeriti manjši asteroid s trkom. Sonda DART je bila izstreljena v 7.21 po našem času na raketi Falcon 9 (izstrelišče Vandenberg, Kalifornija, ZDA). Prva stopnja rakete je rutinsko pristala na robotski ladji (doslej je bila uporabljena trikrat), druga stopnja pa je oddala tovor na pot, ki vodi proti dvojnemu asteroidu 65803 Didimos. Sistem je sestavljen iz večjega, 780-metrskega Didimosa ,in okoli njega krožečega, 140-metrskega Dimorfosa.

Vir slike: https://aerospaceamerica.aiaa.org/features/course-corrector/
      DART se bo s hitrostjo 6,6 kilometra na sekundo (23.760 kilometrov na uro) čelno zaletel v manjši Dimorfos. DART je velik 1,2x1,3x1,3 metra, ob trku bo imel maso 550 kilogramov. Tarčo bo predvidoma upočasnil za kakšen milimeter na sekundo. A koliko točno? Nekaj energije se bo sprostilo s toploto, nekaj z odletelim drobirjem, nekaj s spremebo hitrosti Dimorfosa. Ker je milimetre na sekundo z Zemlje težko meriti, bodo preverili, koliko se bo spremenila tirnica Dimorfosa okoli Didimosa, kar bodo storili zemeljski teleskopi. V času trka, predvidoma prihodnjega oktobra ali novembra, bodo od domačega planeta oddaljeni 11 milijonov kilometrov.

Ta GIF animacija prikazuje pot DART-a okrog Sonca.
      Roza = DART | Zelena = Didimos (dvojni asteroid - trk se bo zgodil v manjšo komponento Dimorfos) | Modra = Zemlja | Turkizna = še en asteroid 2001 CB21 | Zlata = še en asteroid 3361 Orfej.

Trk bo opazovala manjša italijanska sondica LICIACube, ki bo izpuščena iz nedrja DART-a. Hera bo v sistem prispela šele leta 2027 in temeljito premerila mesto trka, maso obeh asteroidov in tirnico Dimorfosa. Tako bo človeštvo vedelo, ali lahko Zemljo pred asteroidi brani z zaletavanjem vesoljskih plovil. Udar asterioda je malo verjeten, a hudo uničujoč, če se zgodi. Po podatkih Nase v naslednjih 100 letih najbrž Zemlje ne bo zadel noben večji od 140 metrov. Ti podatki so najbrž pomanjkljivi, vedeli naj bi samo za 40 odstotkov tako velikih. Potem so tu še kometi, ki se iz Oortovega oblaka pojavijo nenapovedano. Statistika pravi, da bo Zemlja planetarno obrambo potrebovala, vprašanje je le čas - in ali jo bomo takrat imeli.
      Katastrofi smo se "za las" izognili poleti 2016. Takrat je Zemljo obletel kot nogometno igrišče velik asteroid na razdalji 65.000 kilometrov, kar je zgolj dvakratnik razdalje geostacionarnih satelitov (in Luna je desetkrat dlje). Za mimolet prišleka smo izvedeli le kakšen dan prej (poglavje 3). Če bi bil usmerjen proti Zemlji, ne bi mogli storiti nič razen približno izračunati, kje bi udaril, in hiteti z evakuacijo.

40. Velika "razpoka" na Soncu - 21. 11. 2021

November ni ravno radodaren s sončnimi dnevi, a letošnji nam občasno le odpre zastor oblakov in nam tako nekoliko sramežljivo razkrije ali nadvse ljubo Sonce ali prijateljice zvezdice na nočnem nebu. 21. nov. 2021 nam je tako v H-alfa svetlobi razkril dokaj impresivne protubernce in filamente na Soncu. Izjemen filament (izgleda kot dolga "razpoka") se lepo opazi na preprosti levi slikici (v okvirčku). Njegova dolžina je nekje vsaj 1/3 polmera Sonca. Leva slika je posneta kar skozi okular teleskopa Lunt (35 mm), desna (pravilno obrnjena) pa je slika SDO (Solar Dynamics Observatory).

41. Na robu sence,
      Lunin mrkom 18./19. nov. 2021

Na robu sence
      Avtorstvo slike & avtorske pravice: Jean-Francois Gout

Pojasnilo: Zemljina temna osrednja senca ali umbra v obliki stožca, ki se zoži v vesolje, ima krožen prerez. Je pa na razdalji Lunine orbite širša od Lune. Toda med luninim mrkom 18./19. novembra je del Lune ostal tik izven sence. Zaporedne slike na tem sestavljenem posnetku iz 5 slik skoraj popolnega Luninega mrka, so bile narejene tekom približno 1,5 ure. Serija je poravnana tako, da sledi delu krožnega loka prečnega prereza z osrednjo sliko pri največjem mrku. Prikazuje svetel, tanek del Luninega diska, ki še vedno sega čez ukrivljen rob sence. Seveda tudi znotraj sence Lunina površina ni povsem temna, ker odbija rdečkaste odtenke filtrirane sončne svetlobe, ki jo v senco razprši zemeljska atmosfera.

42. SN rekviem: supernova, videna trikrat do zdaj

SN rekviem: supernova, videna trikrat do zdaj
      Avtorstvo slike: NASA, ESA, Hubble; podatki: S. A. Rodney (U. South Carolina) et al.; obdelava slik: J. DePasquale (STScI)

Pojasnilo: To isto supernovo smo videli trikrat - kdaj jo bomo videli četrtič? Ko oddaljena zvezda eksplodira kot supernova, imamo srečo, če jo vidimo vsaj enkrat. V primeru AT 2016jka ("SN rekviem"), se je eksplodirajoča zvezda slučajno nahajala za središčem jate galaksij (v tem primeru MACS J0138) in primerjava slik vesoljskega teleskopa Hubble pokaže, da smo jo videli trikrat. Te tri slike supernove so označene v krogih blizu spodnjega roba leve slike, posnete leta 2016. Na desnem posnetku, narejenem leta 2019, so krogi prazni, ker so vse tri slike ene supernove zbledele. Vendar računalniško modeliranje učinka leče jate kaže, da bi se morala na koncu v zgornjem krogu na desni sliki pojaviti četrta slika iste supernove. Toda kdaj? Najboljši modeli predvidevajo, da se bo to zgodilo leta 2037, vendar je ta datum negotov za približno dve leti zaradi nejasnosti v porazdelitvi mase jate in zgodovine svetlosti zvezdne eksplozije. Z izpopolnjenimi napovedmi in pozornim spremljanjem bodo Zemljani, živeči čez 16 let, morda lahko ujeli to četrto sliko – in morda naenkrat izvedeli več o jatah galaksij in supernovah.
      Vir: apod

Supernova rekviem (AT 2016jka - oddaljena okrog 10 milijarde sv. let), vidna 2016 v treh preslikavah gravitacijskega lečenja jate galaksij MACS J0138 (4 milijarde sv. let daleč) - četrtič bi naj bila vidna okrog leta 2037 (daljša pot). Čakamo!!!

To odkritje je tretji primer večkrat preslikane supernove, za katero lahko ocenimo zamudo v času prihoda naslednje vidnosti. Je najbolj oddaljena od treh, predvidena zamuda pa je izjemno dolga (od 2016 do okrog 2037).
      Če bo napoved uspela, bo to še ena velika potrditev verodostojnosti izračunov splošne teorije relativnosti in kar je najvažnejše - nova ocena, spoznanje, kako hitro se v resnici vesolje širi.

43. Forest Gump Point v Utahu, ZDA - in center Galaksije

Pot do galaktičnega centra
      Avtorstvo slike & avtorske pravice: Michael Abramyan

Pojasnilo: Ali poteka cesta do središča naše galaksije skozi Monument Valley? Ni nujno, če pa je tvoja cesta - slikaj. V tem primeru je cesta US Route 163 in ikonični osamelci v rezervatu ljudstva Navajo se nahajajo na obzorju. Pas Rimske ceste v naši Galaksiji se vleče čez nebo in zdi se, da je nadaljevanje ceste, ki je na Zemlji. Vlakna prahu zatemnjujejo Rimsko cesto v kontrastu z milijardami zvezd in nekaj barvitimi sijočimi oblaki plina, vključno z meglicama Laguna in Trifid. Prikazana slika je sestavljenka posnetkov, narejenih z isto kamero in iste lokacije -- Forest Gump Point v Utahu, ZDA. Ospredje je bilo posneto takoj po sončnem zahodu v začetku septembra med modro uro, ozadje pa je mozaik štirih ekspozicij, narejenih nekaj ur kasneje.

vir: https://apod.fmf.uni-lj.si/ap211025.html

44. Noč čarovnic in meglica Duhova glava

Noč čarovnic in meglica Duhova glava
      Avtorstvo slike & avtorske pravice: Mohammad Heydari-Malayeri (Observatoire de Paris) et al., ESA, NASA

Pojasnilo: Izvor noči čarovnic je starodaven in astronomski. Od petega stoletja pred našim štetjem se noč čarovnic praznuje kot dan med četrtletji oziroma dan na pol poti med enakonočjem (enako dolg dan / enako dolga noč) in solsticijem (najkrajši dan / najdaljša noč na severni polobli). Kljub temu, da praznujemo noč čarovnic naslednji teden pa dan med četrtletji po sodobnem koledarju nastopi šele teden kasneje. Naslednji dan med četrtletji se imenuje Svižčev dan. Moderno praznovanje noči čarovnic ohranja zgodovinske korenine v oblačenju, da bi tako prestrašilo duhove mrtvih. Morda je primeren poklon temu starodavnemu prazniku ta pogled na meglico Duhova glava, ki je bila posneta s Hubblovim vesoljskim teleskopom. Podobno kot ikona izmišljenega duha je NGC 2080 pravzaprav območje nastajanja zvezd v Velikem Magellanovem oblaku, satelitski galaksiji naše lastne galaksije Rimska cesta. Meglica Duhova glava (NGC 2080) meri približno 50 svetlobnih let in je prikazana v mogočnih barvah.

vir: https://apod.fmf.uni-lj.si/ap211024.html
      Opomba
      Noč čarovnic nima samo romantičnega pridiha - indici kažejo, da so naši poganski predniki v tem času usmrtili tudi odvečne suženjske delavce (od tod lobanje in ogenj), ki so jim pomagali pri spravilu hrane - ozimnice. Baje so primarno darovali otroke (neke vrste selekcija ...) - a tudi odvečne sužnje in člane klanov, ki so jim bili odveč ... Ker hrane ni bilo na pretek - so se tako še znebili dodatnih lačnih ust, ki pa so to hrano v veliki večini primerov tudi pridelale. Naslednjo pomlad pa so spet šli na lov za sužnji ... S to nehumano prakso je prekinila komaj RK cerkev v srednjem veku. A ti običaji so simbolično preživeli do naših dni (se spomnim iz otroštva ... in v resnici ne gre za uvoz iz ZDA).
      Poganska darovanja ljudi so v odmaknjenih krajih v resnici živela še tja do 12. stoletja ..., na novo so jih obudili Vikingi ... Sicer pa je človek v sebi še zmeraj ohranil jamskega človeka - tudi njegovo krutost - ki pride na dan ali preko vojn, revolucij, montiranih političnih procesov ali medijskih linčev, tudi uličnih razbijanj, napadov ... ekstremnih navijaških skupin ... Moderna družba skuša to krutost preusmeriti na množične športne prireditve ali medijske linče ..., tudi to smo ljudje. Mnogi težko živijo brez žrtve, to se v otroštvu kdaj odraža v šolskih razredih v izjemni krutosti do manj močnih sošolcev, sošolk - ki se jih izloča, pretepa, krade, zasmehuje ..., nekateri učitelji to pokomentirajo v stilu, da je to pač šola življenja. Bolj humani učitelji pa v resnici nimajo več orodja, kako to preprečiti. V službah pa smo to lastnost linča sodelavca sedaj zakrili z besedo (tujko) mobing. To lastnost seveda kažejo tudi opice (izločijo kakega mladiča iz tropa), tudi ostale živali, ko recimo mladiči v gnezdih izločijo sestro, brata ... Pol filmske industrije živi od tega čustva in primerov ..., tudi veliko ostalih umetniških zvrsti, pravljic ("grdi raček") ... Evgenika pa je to "znanstveno" obdelala - a se ni ravno obneslo ...
      Vsekakor pa smo današnji ljudje potomci evgenike naših prednikov ..., a tudi humanosti ... Kaj je prevladalo?

45. Opazovanja na Šentvidu,
      4. okt. 2021

Tudi v ponedeljek 4. okt. 2021 smo se zbrali na terasi Gimnazije Šentvid (7 ljubiteljev astronomije: Dejan, Martin, Ida, Andrej, Oskar, Zorko, Klemen) in si ogledali oba največja plinska potepuha v Kozorogu - v zelo mirnem ozračju sta bila Jupiter in Saturn prečudovita, kot pred 30 leti, več spodaj. Dve senci lun na površini Jupitra sta skupaj s planetom dajali podobo nebesnega smejkota :)

Dve senci lun na površini Jupitra sta skupaj s planetom dajali podobo nebesnega smejkota :) - 4. okt. 2021.
      Čez ploskvico Jupitra je potovala tudi luna Amalteja (starogrško Amálteia). Spada v skupino notranjih Jupitrovih satelitov in je tretji po vrsti od planeta in peti po vrsti po odkritju. Označujejo jo tudi kot Jupiter V. (žal je naša cika preskromna za detekcijo Amalteje, ki je svetila s magnitudo 15, rabili bi 4 cike - teleskop premera okrog 24 palcev - 61 cm, saj velja m = 2 + 5*log(10)(D) ). "Skoraj bi torej videli 5 Jupitrovih lun."

Zajeli smo 7 posnetkov prehoda senc čez Jupiter, ki smo jih obdelali z domačo programsko opremo (QArv, Arif, Lycklig in Kinky) in združili v posamezne slike. Po naši stari navadi smo jih nato zložili še v animacijo gibanja.
      S programom Stellarium smo ugotovili, da je luna na animaciji desno spodaj Ganimed, ki meče levo izmed senc na Jupitru. Desna senca pripada luni Kalisto, ki na sliki ni vidna. oprema: montaža Skywatcher EQ6 (na novem stebričku!), teleskop Newton Skywatcher 20 cm f/5, 5x Barlowa leča, črnobela kamera Basler acA1300-20gm
      prisotni: vsi
      lokacija: Observatorij Šentvid
      Vir: https://www.ad-vega.si/novice/2021-10-11-jupiter/

Mineva Saturnovo leto (30 naših let) ter Jupitrovi dve leti in pol,
      od kar opazujem ta dva čudovita potepuha - od 1990

V letih 1990, 1991 in 1992 sem slučajno začel opazovati nebo s staro cevjo Newton AT140 (našel sem jo osamljeno na hodniku) - montirana je bila na stari Kunaverjevi polarni nemški montaži (Gimnazija Šentvid - Lj.). Jupitra sem ujel kar skozi okno fizikalne učilnice - in nisem vedel, kaj opazujem - kaj bom videl (povečava okrog 60x). Zagledam krogec in zraven pikice - a je to znameniti Jupiter z Galilejevimi, Mariusovimi lunami (Io, Evropa, Ganimed, Kalisto) - takrat še ni bilo interneta in ne Spike ... Kaj sedaj - preko Proteusa sem spoznal, kaj opazujem in kje ležita Jupiter in Saturn. Letos sta oba velikana v Kozorogu, pred 30 oz. 31 leti je bil v Kozorogu Saturn, Jupiter pa v Raku, oz. v Levu. Ko sem zagledal Saturnove prstane - sem presenečen sam sebi vzkliknil zgolj dolg VAUU ..., torej se da ... Najprej sem seveda teleskop uporabil v dnevni svetlobi, ogledal sem si nekaj izolatorjev na električnih drogovih, itn (zelo pomembno je, da se na teleskop navadimo v dnevni svetlobi). Kmalu je prišla na vrsto tudi stara dobra Luna, ki vsakega očara s svojimi "morji", kraterji, gorami, razpokami, jasnostjo, takoj sem dojel, zakaj nam polna Luna pokaže tako malo podrobnosti in zakaj nam polna Luna skrije večino lepot zvezdnega neba ... Kmalu so prišle na vrsto dvojne zvezde, planeti, galaksije, meglice, kopice ...

Jupiter in Saturn v Kozorogu - jesen 2021. Po navideznem srečanju (veliki konjunkciji 21. dec. 2020) - potepuh Jupiter spet prehiteva in hkrati lovi Saturna. Prvič sem ju opazoval (po "naključju" - našel zapuščeno napravo, teleskop) pred dobrimi 30 leti, ko je Saturn bil v Kozorogu in letos spet (Saturn rabi torej okrog 30 let - natančneje 29,4571 let - da naredi pot okrog Sonca, bolje - okrog skupnega težišča Sonce - Saturn). Tako so tudi naši predniki ugotovili obhodne čase planetov - preko kontinuiranih opazovanj in merjenj lege na nebu.

Do tedaj so mi v ušesih odzvanjale besede "ekspertov", ki so me skoraj prepričali, da so astronomska opazovanja mogoča le visoko v hribih, kjer kraljuje temno nebo ... V glavnem so imeli seveda prav, a zagotovo se astronomija lahko začne tudi v mestnem okolju ...
      Na opazovanja sem povabil kolege (tisti - ki so beležili kaj delam - pa so se seveda povabili kar sami ...). Za vse je bilo opazovanje nočnega zvezdnega neba, planetov, nekaj čisto novega. Če je kak razred končal popoldansko izmeno s fiziko, sem ga povabil na teraso gimnazije (poleg krožkarjev - s krožkom sem začel leta 1990/91), kjer smo si tako skupaj ogledali lepote vesolja (tudi za veliko večino dijakov je bilo to prvo srečanje s praktično astronomijo). Ker z opazovalno astronomijo nisem imel kaj veliko izkušenj (med izobraževanjem se je to področje izrazito zanemarjalo), sem si kupil Kunaverjevo vrtljivo zvezdno karto in kratka spremna navodila (zelo razumljiva brošura in karta). Vse skupaj je stalo, v današnji valuti, zgolj okrog enega EURA in v učilih na Trubarjevi so jih imeli še veliko na zalogi (astronomskega gradiva praktično ni noben kupoval - razen redki mentorji krožkov in nekateri člani takrat edinega društva ADJ). Še zanimivost - noben od kolegov, kolegic ni kaj veliko vedel, kaj je kdaj na nebu in kje ... (razumljivo, saj smo vsi obiskovali isto šolo, kjer bi organizirano druženje pod zvezdnim nebom lahko bilo hitro napačno razumljeno ...). A le izjemno radoveden sodelavec in (zanimivo) prišlek Ralph Prausmüller (prišel je iz severne sosede in sem ga enkrat povabil na teraso opazovat, nato še večkrat), je poznal praktično vse osnove opazovalne astronomije in se je znašel na nebu kot doma (nato mi je pokazal še svoj mini refraktorček 80 mm - v Avstriji si te majhne teleskopke dobil praktično v vsakem malo večjem trgovskem centru - v takratni Sloveniji pa zelo težko ...). Edino nekaj učencev je solidno poznalo nočno zvezdno nebo (to so bili člani astronomskega krožka, ki ga je do pomladi 1990 vodil zunanji mentor Aram Karalič, član takrat edinega astronomskega društva ADJ). Šentvid je imel bogato astronomsko tradicijo, to sem spoznaval počasi (dolgo je na šoli deloval znameniti prof. Pavel Kunaver, nato pa so se izmenjevali mnogi mentorji, na terasi šole sta samevala celo dva zapuščena polovična observatorija z nekaj neuporabnega železa in netopirjem). Tudi na pol razstavljen teleskop sem našel slučajno v zakotnem šolskem hodniku (pozneje so mi učenci krožkarji povedali, da je bilo najhuje, da so morali teleskop, težko stojalo, prenašati iz hodnika po stopicah na teraso šole - sam sem takoj kar pred vrata terase postavil omaro in vanj teleskop - s to inovacijo je bilo veliko manj naporno postaviti teleskop na teraso, tudi hitreje). No, 1994 smo Kunaverjev observatorij "dokončali" in vse se je začelo na novo ..., generacija takratnih krožkarjev je prebila ogromno ur na šoli (tudi med vikendi), da smo observatorij dokončno opremili in smo lahko začeli tudi opazovati, fotografirati, nobenega prenašanja opreme več ... Tudi naslednje generacije so se zelo trudile. A kot vedno v življenju, so časi razcveta in časi suše ...
      Člani krožka in mentorji so na strani:
      * Statistika Astronomskega krožka Gimnazije Šentvid-Ljubljana - od leta 1990 naprej.
      * Podobe iz terase ...
      * Različna zelo zanimiva pričevanja iz zg. krožka ... !!!!
      * Šentviška šola astronomije / Astronomija na Gimnaziji Šentvid – Ljubljana (strani 540 - 543, Spika 12 [2014])
      In minilo je izjemno Saturnovo leto, še prej dve Jupitrovi, ki sta nas obogatili s čudovitimi presenečenji (no - pa tudi kaki nečedni dogodki so se nam zgodili).
      Naštejmo jih nekaj - mešano lokalno in globalno in ne kronološko.

Začela je izhajati slovenska astronomska revija, Bojanova Spika, internet se je naselil v vse naše pore, Jupiter in Saturn 2x doživita konjunkcijo (2000 in 2020), veliko mladih je spoznalo čare nočnega neba pri krožku in v društvu, na astronomskih srečanjih (izdelamo veliko zanimivih raziskovalnih nalog, 2x radijska astronomija ...), doživeli smo prehoda Venere čez Sonce, tudi Merkurja, zgodilo se je leto astronomije 2009, Slovenci dobimo tekmovanja iz astronomije, praktično vse šole tudi svoj teleskop, dogradili smo Kunaverjev observatorij 1994 (1993 kupili 'goto' teleskop MEADE LX200, 10'', f/10, pozneje med MLA2009 še Newton 8'', f/5 na EQ5 montaži, leta 1999 smo kupili CCD kamero ST7, pozneje spletne kamere za prenos prehoda Venere 2004, mrka 2006 iz Turčije ... - pri obnovi observatorija nam je stalo ob strani vodstvo gimnazije in zlata duša - izjemna računovodkinja gospa Marta Medved; teleskop pa nam je leta 1993 v ZDA kupila Nina Justin - študirala je v Denverju, nakazali smo ji denar in ...), na Šentvidu se odvijajo U3 srečanja, začeli leta 1995 (druga skupina 10 let na Poljanski, od 2011 - povsod se druži pestra paleta slušateljev, tam do starosti 90 let), izvedemo veliko ekskurzij (tudi 2x z U3 v Royal Society - London - Greenwich, Praga, Dunaj, München, Salzburg, ZDA - Sončev mrk 2017, Turčija - Sončev mrk 2006, Madžarska in Avstrija - Sončev mrk 1999, Celovec, Kočuha, Sveče, Padova, obiskali smo Frankfut (tamkajšnjo zvezdarno, kjer aktivno delujejo naši zdomci, bivši krožkar ...), NE Krško, Bogenšperk, Vitanje, Golovec, Krim, Mengeš, Zagorica, Kostanjevica nad NG, Velike Lašče - Mala Slevica, ogled rimskega zapornega zidu (Claustra), Orionova pot - po dolini Gračnice, Žiče, Turjak - Rašica, Velike Lašče - Mala Slevica, Svetinje - Jeruzalem, Šmohor nad Laškim, ...) ... Po dvajsetih letih obveznosti (tudi zvečer 3x na teden - v družini je kdaj škripalo) sem izpregel, na U3 pa 5 let pozneje in sedaj odlično naprej peljeta astronomijo Klemen Blokar in dr. Andrej Lajovic, starejši člani pa pomagamo (smo kot realna družina, včasih se torej tudi soočimo z različnimi mnenji in ...). Obiskali so nas v našem observatoriju: astronavtka Sunita Williams (2014), tudi astronavt Randy “Komrade” Bresnik (2019), leto za tem (2020 tik pred korono) njegova žena Rebecca M. Bresnik (v astronomski "kapeli" - rotundi - hranimo njihove dragocene podpise), leta 2009 Dušan Petrač in še mnogi kolegi (prof. Tomaž Z., Ivan Š., Andreja G., Marijan P., Boris K., Dušica K. ..., tudi bivša dijaka Ludvik J. in Mirko P. 2014, ... ) ... Šentviški astronomi že leta 1995 naredim-o spletno stran, je ena najstarejših ..., od 2009 gostimo državna tekmovanja iz astronomije ... Let 1996 smo se vključili v projekt Astronomy On-Line - AOL (The world's biggest astronomy event on the World-Wide-Web. Projekt so organizirale institucije evropske skupnosti, kjer je glavno breme nosilo združenje z imenom The European Association for Astronomy Education. V projekt AOL je bilo sprejetih okrog 5000 udeležencev, 720 skupin iz 39 držav z vseh celin. Šentvidu in Sloveniji je preko FMF (Oddelek za astronomijo - Lj.) uspelo vključiti v projekt opazovanj tudi naš predlog z naslovom Search for an optical counterpart of a recent gamma ray burst (Iskanje optičnega dvojnika nedavno odkritega izbruha gama žarkov), pod oznako p37. Veselje je bilo toliko večje, ker je bilo sprejetih zgolj 39 predlogov.) AOL je bil zahteven tudi zaradi skromne dostopnosti interneta v Sloveniji in še huje je bilo kje drugje po svetu. Slovenija je prijavila 6 skupin, velesila Rusija pa zgolj tri (no Rusija je kmalu, zaradi političnih razlogov, postala spletno prisotna na vseh forumih ...). 2001 ustanovimo še Astronomsko društvo Vega - Ljubljana (letos mineva 20 let - se trudimo, aktivni smo v okviru časa - zrcala lastnega teleskopa pa nam še ni uspelo do konca zbrusiti, prej je uspela izgradnja radijskega teleskopa). Kosi razpadlega kometa Komet Shoemaker-Levy 9 so med 16. in 22. julijem 1994 padli na Jupitrovo južno poloblo s hitrostjo okrog 60 km/s. Posledice trka so se na Jupitru poznale še več mesecev - bile so bolj vidne kot velika rdeča pega. Amaterska astronomska oprema se je po letu 2000 in posebej pa po letu 2009 zelo pocenila in njena kvaliteta se izjemno izboljšala. Zrcala Newtonov so postala izjemno kvalitetna, 30 cm Dobsoni so se že dobili za 600 EUR, na trg so prišli širokokotni okularji 80 ali celo 100 ° in več. Tudi Dobsoni premerov 40 cm in več, so naenkrat postali dosegljivi za slehernika (pod 2000 EUR). Ponudba kvalitetnih filtrov (OIII, UHC ...) se je povečala. Daljnogledi premerov 70 mm so se pocenili na 60 EUR, 80 mm premera pa na okrog 100 EUR - njihova posebna lastnost pa so velika efektivna polja, recimo daljnogled 15x70 ima lahko kar 4,4 ° efektivnega polja. Namizni Dobsoni do 150 mm so pocenili na 200 EUR, teleskopi refraktorji 80 mm pa na dobrih 100 EUR. No - korona je cene precej zvišala. Po letu 2000 so trg preplavili odlični H-alfa teleskopi - to je za radovednega posameznika izjemna pridobitev, saj se nam Sonce razkrije v vsej svoji dinamiki, živosti (bili smo presenečeni, šokirani nad zmogljivostjo interferenčnih filtrov). Tudi digitalni aparati in računalniki so se pocenili, tako da se je amaterska astronomska fotografija izjemno približala profesionalni. Obiščejo nas veličastni kometi Hyakutake (1996), Hale–Bopp (1997), Komet C/2020 F3 ( NEOWISE ) pa tudi komet Machholz 2004, kometa Holmes-17P 2007 in na južnem nebu izjemen McNaught (C/2006 P1), komet 73P/Schwassmann-Wachmann 2006, kometa McNaught (C/2009 R1) in Hartley 2010, komet Garradd 2011, komet C/2002 C1 Ikeya-Zhang, komet Linear S4 leta 2000, ... Na Kredarico smo leta 2016 ponesli teleskop 10'', f/5, Newton - Dobson ... Okrog leta 2000 se je vpis na smer astronomija - FMF Ljubljana - povečal od 5 do 10x, glede na naša študijska leta. Zelo pozitivno - nekateri so videli pozitiven vpliv na povečano zanimanje za študij astronomije v dveh izjemnih kometih - Hyakutake in Hale–Bopp - a tukaj je bila vrsta ostalih vzrokov, nova odprta država, prej enemu društvu ADJ, se je pridružilo okrog 20 novih astronomskih društev - veliko vlogo pa je zagotovo odigrala revija Spika, novi astronomski krožki, mladi učitelji, teleskopi in kamere so postali dostopnejši; tukaj je pojav spleta - uspehi HST, NASAe in ostalih odličnih svetovnih astronomskih institucij, observatorijev, univerz, raziskovalcev ... ki so dobesedno prispeli v naše domove. Velik vliv na slovensko astronomijo so imela in imajo tudi Spikina astronomska srečanja, javna opazovanja, uspešni Messierjevi in M+M maratoni, tudi z uspešno (Gregor V.) šentviško udeležbo ... Žal so nam nekateri prijatelji odšli na oni svet, zamenjava generacij seveda ne spi ..., a življenja krog se nadaljuje. V tem času se je svet precej spremenil, propad imperijev, vzpon novih svetovnih političnih igralcev in skrajnežev, pojavi se na videz nov pogled na človeka - kaj je družina ..., podnebje nam ne prizanaša, vsi smo za ekologijo, a vsi trošimo čez mero sprejemljivega, mediji so povsod prisotni in obveščevalne službe nam ne rabijo več montirati prisluškovalnih in sledilnih naprav, saj si jih ljudje sami kupimo (financiramo) preko mobilnih telefonov ... Mladi se družijo večinoma preko spleta in mobilnih telefonov. 2020 svet iz tečajev vrže epidemija covid-19, skoraj vse se za hip ustavi ... Ko smo leta 1991 (najbrž ali 1992) s krožkarji šli na Golovec opazovat s takratnim refraktorjem (baje vojna reparacija Nemčije po prvi svetovni vojni - dolg refraktor premera 20 cm), so mi dijaki zatrdili, da tudi naš šentviški teleskop AT140 ne kaže kaj veliko manj kot golovški lepotec ... (prvič smo bili pod kupolo, vau), a danes je na golovcu avtomatiziran "velikan" - reflektor premera 71 cm - zerodur (super, a škoda, da si več ne moremo ogledati starega golovškega refraktorja - a še kje obstaja?). Golovec zadnje desetletje prireja tudi 4x na leto dneve odprtih vrat, opazovanja, super ... Po letu 2000 večji del sveta začne za navigacijo uporablja GPS (Einstein še enkrat dokaže svojo moč ...), danes že praktično vsak mobilni telefon uporablja GPS - no, kdaj so težave s samimi cestami in GPS prioritetami in mnogi zato še zmeraj uporabljajo karte, smeri neba (astronomijo) in pamet - no blizu cilja pa se splača vklopiti GPS, sploh v večjih mestih. Ameriški GPS ima danes seveda konkurenco (ruski GLONASS, evropski Galileo, kitajski SOMRASS ali BeiDou, že od prej je tukaj LORAN-C - ki je zemeljski navigacijski sistem, ki uporablja radijske oddajnike nizkih frekvenc ...). Kozmologija je, preko supernov tipa Ia, doživela skok na glavo, pospešeno širjenje vesolja (vpeljemo temno energijo), Higgsov bozon se zdi odkrit (in sedaj vemo, od kod masa - lahko bi rekli, da se je narava malu ustavila, ko je del gibalne energije pretvorila v maso in si je vzela čas tudi zase, najbrž tudi preko človeka), gravitacijski valovi so odprli novo okno v svet (spet so nam na pomoč priskočili strokovnjaki za izgradnjo velikih zrcalnih interferometrov), na veliko odkrivamo nove svetove (eksoplaneti letijo v tisoče, preko Keplerja in zamračitvenih ali svetlobnih krivulj zvezd), a življenja tam daleč še ne, veliki pok skušamo detektirati preko polarizacije mikrovalov, uspemo s prvimi kvantnimi teleportacijami (sinhrona sprememba kvantnega stanja oddaljenih kvantnih delcev, ki so bili prej prepleteni) ... Tudi na področju posebnih opazovanj neba (v tem primeru vremena) je Slovenija bila prva v Evropi, ki je leta 2008 odprla meteorološki arhiv (opazovanj in meritev) na svetovni splet (uspelo nam je na a-r-s-o po zelo zapleteni poti ..., v bistvu je Slovenija najbrž še danes edina s tako odprto politiko do meteoroloških podatkov, poleg ZDA in sinoptičnih podatkov, ogimet in NASA - pub/data/gsod) in v tujini pravijo, če smo Slovenci kje najboljši, smo na področju računalniške obdelave in odpiranja meteorološkega arhiva na svetovni splet (trenutno od leta 1948 - tisti, ki vedo za kaj se gre, so nam zelo hvaležni). Meteorologija in astronomija sta povezani kot mama in otrok ... Poudarimo še, da je Slovenija "izstrelila", bolje dobila leta 2020 svoja prva satelita ... Recimo, da je dovolj naštevanja čudežnih sprememb v ("mojem" relativnem) Saturnovem letu ...
      In kaj nam prinaša novo Saturnovo leto (zgolj zame novo leto) in še prej zaključek tretjega ("mojega") Jupitrovega leta ...?
      Najprej sanjajmo globalno - ali se bo zgodilo, da lahko v vesolje potujemo tudi sleherniki (recimo, da bo to početje ekološko sprejemljivo), lahko da odkrijemo na kakem eksoplanetu življenje (vsaj preproste oblike), čakajo nas odgovori glede sestave temne snovi, temne energije, kaj novega o morebitnem razpadu nukleonov (protonov ...), morebiti detekcija velikega poka (recimo preko mikrovalov ozadja), lahko, da že razvijemo teleportacijski internet, kvantne računalnike za slehernika, da se nam posreči ukrotiti fuzijo (ITER, itn) za pridobivanje bolj ekološke energije, poleti na Mars, lahko da doživimo neugoden trk s kakim večjim asteroidom, ali celo bolje, da tak trk preprečimo, preusmerimo, lahko da ustanovimo naselje na Luni ... Še o humanističnih družbenih spremembah. Kaj, če se končno sistem, princip šolanja izboljša, trenutno je precej neučinkovit, tudi časovno potraten ... A kaj, če se uresniči Orwell v totalnem nadzoru ljudi - žal je tudi to mogoče (svet kot Živalska farma ima veliko privržencev ... sploh mladim se zdi privlačna ..., mnogi smo to farmo že doživeli in vizijo romana '1984' in z veseljem smo jo zapustili). Če ostanemo pozitivni, recimo da nam bo genski inženiring odpravil večji del zdravstvenih tveganj - vsaj mladim ... in da proizvodnja dobrin ter potovanja po svetu ne bodo več zahtevala uporabe fosilnih goriv ..., da se bomo znali odzvati na izzive podnebja in vesolja - od koder še zmeraj dobivamo največ odgovorov.
      Pojdimo še na lokalne želje - skupaj s šolo sanjamo nov observatorij in zaresen planetarij, v slovenskih šolah bo astronomija (ta prekrasna veda) morebiti postala redni šolski predmet (kot gospodinjstvo, tehnični pouk, matematika, glasba, likovni pouk ...) ... in vse to lokalno se bo zgodilo zaradi starega osamljenega teleskopa, ki sem ga leta 1990 našel zaprašenega (čakajočega na svetlobo zvezdnega neba) v kotu temnega hodnika ...
      Danes pride mladenič z mobilnim telefonom na opazovanje in ga obrne proti svetli piki na nebu in pravi - to je Mars (jaz sem pa takrat šel pogledat v Proteus, kaj sploh opazujem) ... Kako zelo se je torej svet spremenil v ("mojem") Saturnovem letu. A astronomija še zmeraj kliče mlade in odrasle pod zvezdno nebo ..., lepot in eksistencialnega pomena zvezdnega neba se ne da nadomestiti z elektroniko.
      Vabljeni tudi Vi - videti je vedeti !!!

Šentviški teleskop AT140 na razstavi stare astronomske opreme ob zaključku leta astronomije 2009 (na njem je plakat) - z njim se je 1990 spet vse začelo. Konservatorij za glasbo in balet Ljubljana (Ižanska cesta 12, 1000 Ljubljana) - prijazni gostitelji zaključka MLA2009 in razstave stare opreme, 14. jan. 2010.

Slika zgoraj levo. Teleskop Newton, naprava ki smo jo slučajno našli (in prepoznali) razstavljeno na enem izmed šolskih hodnikov. Slika desno (teleskop Newton AT140 kot projektor) - projekcija začetka kolobarjastega mrka, posneto 10.maja 1994. Od desne: dijaka Žiga Budja in Ščuka Tomaž.

Glje tudi zapis:
      Šentviška šola astronomije
      Astronomija na Gimnaziji Šentvid – Ljubljana

(strani 540 - 543, Spika 12 [2014])

Majhen, vendar prikupen observatorij iz lesa, 2m x 2m. Streha se je odpirala s protiutežjo. Postavljen je bil leta 1978, takrat je bil zelo aktiven dijak Andrej Mohar. Škoda, da se observatorij v osemdesetih ni več vzdrževal, bil je zelo kvalitetno zgrajen, toplotno izoliran itn. Bil je morebiti nekoliko premajhen.

V observatoriju je bil 80 mm ruski teleskop - refraktor - za katerim se je izgubila vsaka sled. V tem času je krožek obiskovalo okoli 10 dijakov šole. Uporabljali so 2 teleskopa refraktorja 10 cm in 8 cm (10 cm je bil še od pok. prof Kunaverja) - od Astronomskega društva Javornik, pa so si občasno sposodili zrcalni, reflektorski, teleskop (Celestron 8). Podatke sta podala Robert Fonda in Andrej Mohar.

Nadgradnja nedokončanega Kunaverjevega observatorija - terasa Gimnazije Šentvid Lj. - 1994. Ves material se je tovoril na ramenih pridnih zidarjev, krožkarjev, drugih učencev (kolektiv fizikov je pomagal) - tudi sam sem na teraso po stopnicah znosil kar nekaj težkih vreč cementa, apna ... Mizar je izdelal notranjo opremo, Martin električno napeljavo, oče krožkarja Marka Giacomellija pa je izdelal del premične strehe observatorija, ki jo odpiramo ročno. Še po skoraj 30-ih letih vse deluje kot novo - malo je puščala streha, a so jo zakrpali Klemen, Jure in Andrej.

Ekipa iz 2005.

Delo v observatoriju leta 2009 - foto Klemen Blokar.

46. DOMAČA STRAN AKGŠ NEPREKINJENO DELUJE ŽE OD LETA 1995!

Čestitke ali - zvezdi siizmenjujeta gravitone.
      Nekaj zanimivosti iz zgodovine strani!

Za astronomski krožek: ZORKO Vičar

E-POŠTA, RFC-822: Zorko.Vicar@guest.arnes.si

Nazaj na aktualno stran.
    Nazaj na domačo stran.

Rekordi (tem. maksimumi) do junija 2015
    ----------------------------------------------------------
    1) Svetovni temperaturni rekord, ki ga priznava tudi Svetovna meteorološka organizacija (SMO), je 56,7 °C v Dolini smrti 10. julija 1913
    2) Za Evropo je odgovor manj zanesljiv, a SMO priznava za rekord 48,0 °C 10. julija 1977 v Atenah (http://wmo.asu.edu/)
    3) Uradni rekord v Sloveniji je 40,8 °C, izmerjen 8. avgusta 2013 na Letališču Cerklje ob Krki (http://meteo.arso.gov.si/uploads/probase/www/climate/text/sl/weather_events/slo_vremenski_rekordi.pdf)
    4) Rekord za Kredarico drži.
    5) Najvišja temperatura na južnem tečaju je -12,3 °C, izmerjen 25. decembra 2011.

.