HLEBČEK KORUZNEGA KRUHA
Življenje v
majhni, s slamo kriti hiši, potisnjeni v breg, v osrčju Haloz,
je teklo enolično in mirno, po že nekaj let ustaljeni navadi.
Nič posebnega, se ni dogajalo. Dan je bil enak dnevu, pomladi,
poleti ali jeseni. Le vreme se je spreminjalo in za krajši čas
kaj predrugačilo. Oče in mati sta hodila v dero, na težaško
delo, h kmetom ali tukajšnjim Polancem. Okoli hiše sta se vsak
dan razlegala krik in smeh, velikokrat pa tudi jok in stok
štirih otrok.
Zima je pomenila za Rozikino družino čas, ko so bili vsi
večidel doma. Le oče je občasno hodil delat v državno klet,
kakšne pol ure hoda daleč do cerkvice svetega Janža. Pomagal
je v kleti pri pretakanju vina
in umivanju sodov. Tu
in tam, kadar je bil dobre volje, je vzel s seboj najstarejšega,
da bi pomagal. Skozi majhno odprtino na sicer velikem sodu, iz
katerega so pred tem odstranili pilko, je Stanko zlezel vanj, s
sirkovo krtačo ribal ,sod in s kladivom tolkel z dog vinski
kamen. To opravilo ni bilo lahko, bilo pa je zanimivo za otroka,
ki le tako mogel videti sod tudi odznotraj, tudi tistega
največjega, v katerega so potem nalili več tisoč litrov
najboljšega vina.
Oče je bil večkrat zdoma tudi ponoči, ko so “žgali”
slive. Bili so časi, ko je bilo tod veliko sliv, iz teh so
skuhali zelo dobro žganico. Za takšno delo je bilo potrebno
veliko časa, in prav zimske noči so bile kakor nalašč za to.
Navadno so kuhali v štirih bakrenih kotlih, za to so bili
potrebni štirje moški; vsak je skrbel za svoj kotel, hkrati pa
so drug drugemu pomagali. Ko so se slive kuhale, so vrgli karte,
po navadi šnops, in tako je noč hitreje minila. Vmes so seveda
, skrbno pokušali mlado slivovko. Zjutraj so bili ne le utrujeni
in neprespani, temveč tudi rahlo okajeni.
V Halozah so si morali ljudje med sezono zaslužiti denar še za
zimo, kajti pozimi na državnem kmetijskem gospodarstvu bile dela
za vse. Tisti, ki si skromnega zaslužka niso znali pravilno in
pravočasno porazdeliti, so že prve mesece novega leta ostali
brez najnujnejše hrane. Pogosto so otepali le se krompir s
kislim zeljem ali krompirjev kropec.
Zimski dnevi so bili kratki. Mati je morala še pred nočjo
marsikaj postoriti. Večeri ob sveči ali petrolejki so bili le
še za kakšen pogovor z očetom, ko se je pozno vrnil z dela. Pa
Se takrat mati ni mirovala. Izrabila je vsak trenutek prostega
časa. Če drugega ne, je krpala raztrgane hlače ali nogavice
otrokom, kajti za nove ni bile nikoli dovoli denarja.
Za haloške otroke so bile mrzle in dolge zime pravo zlo, saj so
le redki imeli topla oblačila in obutev. Zima je bila zanje
kljub vsem svojim čarom in lepotam največja sovražnica. Tudi
Rozikini otroci niso bili izjema. Smuči in sani niso poznali.
če so že prišli na sneg, so se vozili po bregu navzdol po
zadnji plati in tako raztrgali že tako z več zaplatami zašite
hlače. Le enkrat samkrat so si dovolili, ko matere ni bilo doma,
da so se šli sankat z lesenim koritom in leseno krničko,
v kateri je mati mesila
kruh. Vožnja po strmem bregu se je končala v bližnjem drevesu.
Korito se je razletelo, Jožik jo je odnesel z nekaj buškami na
glavi, kasneje pa ga je mati še našeškala. Največ zimskega
časa so Rozikini otroci preživeli za krušno pečjo
ali na njej, še
sreča, da so jo imeli in da je skrbna mati že med letom
pripravila kopico bukovih drv, kajti preživeti zimo le ob
majhnem kovinskem štedilniku bi bila prava groza. To pa se je
dogajalo v marsikateri haloški viničariji.
Vsi štirje otroci so se radi tiščali ob majhni krušni peči v
veliki sobi, ki le bila vse: kuhinja, dnevna soba, spalnica in
velikokrat tudi shramba.
Mati je tudi v zimskih dneh zgodaj vstajala, četudi ni hodila na
delo. Ko so ubrali petelini svojo pesem, je že v hlevu. Kozo in
zajce je nahranila s suhim senom ali koruznico, prašiču pa je
dajala kuhano repo, korenje in peso. Tako kakor otrokom je tudi
živalim skrbno odmerjala obroke, kajti hrano je bile treba
porazdeliti za vso zimo. Posebno skrbno je ravnala z repo in s
korenjem, saj se je z obojim hranila tudi družina. Otroci so
velikokrat namesto jabolk in hrušk, ki jih tod ni bilo ravno na
pretek, grizljali surovo repo in rumeno svinjsko korenje. Jabolka
in klojce pa so navadno dobili ob božiču in novem letu.
Kadar je bila mati doma, ni nikoli dovolila, da bi otroci
lenarili. Zmeraj jih je znala zaposliti. Za vsakega je našla
kakšno koristno delo. V zimskih dneh so največkrat posedali ni
klopi ob peci in luščili koruzo, včasih pa tudi čirhali
kokošje perje, če so med letom zaklali kaj več kokoši. Tako
so pripravili kakšno majhno blazino. To opravilo ni bile nič
kaj prijetno. Se posebno težko je bilo luščiti koruzo.
Otroške ročice so le stežka držale debele stroke koruze in
odstranjevale zrno za zrnom. Veliko žuljev je bilo na prstkih in
dlaneh. “Če ne boste luščili koruze, ne bo kruha in ne
žgancev”, jim je govorila mati, ki je ta čas navadno krpala
stara in raztrgana otroška oblačila.
Za dva hleba koruznega kruha so morali oluščiti tudi do
petdeset strokov zlatega koruznega zrnja. Ko je bila koruza
zluščena, jo je bilo treba zmleti. To delo je mati dodelila
starejšemu sinu.
V kotu pri vhodnih vratih hiše so stale žrmlje - domači mlin
za skromen košček kruha; kdo ve, kje sta jih oče in mati
dobila. Dva debela okrogla kamna, težka tudi do sto kilogramov,
nataknjena na nekakšno os v sredini, sta bila nameščena v
lesenem štirioglatem zaboju. Ta je imel na prednji strani
odprtino z žlebom, po katerem se je usipala zmleta moka v
slamnato košaro.
Mletje koruze je bilo za otroke najtežje opravilo. Jožik je
debele in težke kamne le stežka premikal. Pri tem si je moral
pomagati z obema rokama. Tako je moral večino dela opraviti sam.
Kar nekaj ur je trajalo, da je prišlo iz žrmelj nekaj
kilogramov moke.
Mati je skrbno presejala grobo zmleto moko. “Nekaj otrobov bo
za prašiča in kokoši, vse drugo pa za kruh in žgance,” je
odmerjala.
Otroci so bili veseli dneva, ko se le mati pripravljala za peko
kruha. To je bil pravi obred. “Če boste pridni in mi pomagali,
bom za vsakega naredila majhen hlebček,” jim je obljubila. Ko
je naredila testo
in pripravljala krušno
peč. Otroci so bili pripravljeni za košček svežega koruznega
kruha storiti prav vse, kar je želela. Kruh so imeli zelo radi,
še posebno svežega. Zmeraj ga je bilo premalo. Mati jim ga je
delila kot posebno slaščico. Skrbno ga je rezala z dobro
nabrušenim nožem, da je bilo čim manj drobtin. Hranila ga je v
posebni omari, ki jo je redno zaklepala. Dva hlebca kruha,
kolikor ju je navadno spekla, sta morala zadoščati tudi za
štirinajst dni.
Tudi deset in več dni star kruh, je bil še zmeraj dober,
čeprav je bil trd, da bi si neprevidnež na njem zobe polomil.
Otroci so ga bili vseeno veseli. Kruh so dobili le, enkrat na
dan, in še takrat pravično odmerjenega. Pri tej hiši ni bile
nikoli ostankov kruha, niti skorjice ni zavrgel nihče. Za vsak
odvečni košček bi se bili stepli.
“Ko bom velik, bom imel veliko njivo koruze,” je sanjaril
Jožik.” Vsak dan bom imel svež kruh, pa še kakšno dobro
koruzno pogačo,” Si je obljubljal, saj mu je bilo kruha vedno
premalo.
Bili so tudi dnevi, ko pri hiši ni bile kruha. Takrat so bili
otroci žalostni.Težko so razumeli, da ni moke za kruh. To je
bilo zlasti v časih, ko je koruza slabo obrodila.
”Pri tej hiši je zmeraj vsega premalo”, se je pogosto jezil
Jožik.”Vse je odmerjeno po koščkih. Ali bomo sploh kdaj
imeli dovolj kruha?”
Ob takšnih je mati postala žalostna.“Ko boste odrasli in se
izučil poklica, boste imeli dovolj vsega, tudi kruha,” jih je
tolažila. “Pridnim in poštenim ljudem ga ne bo nikoli
zmanjkalo.”
In iz otroških ust je bilo spet slišati njihov očenaš:
To “molitev”, prav nič podobno tisti v cerkvi, so večkrat ponavljali. Bila je njihova.
Tako je obujal spomine na svoje otroštvo Adi Žunec iz Turškega Vrha. Tako je potekalo otroštvo mnogih haloških otrok po drugi svetovni vojni, tudi na območju Cirkulan. Mi pa predstavljamo še nekaj opisov naših babic in dedkov, ki so jih pripravili v odgovorih na anketni vprašalnik. Opise hrani zgodovinski krožek OŠ Cirkulane.
KAKO
SO STANOVALI NAŠI PREDNIKI
-
predstavitev kuhinj -
Julijana Belšak iz Pristave 2, Cirkulane nam je takole pripovedovala:
“V moji
rojstni hiši smo imeli majhno kuhinjo. V njej smo imeli krušno
peč, ker štedilnikov še nismo poznali. V peči smo
pripravljali vso hrano. Kuhali smo v lončenih posodah, jedli smo
iz lončenih skodelic, ker krožnikov ni bilo, pili pa smo prav
tako iz lončenih kozarcev. Za pribor smo uporabljali žlice in
vilice iz trdega aluminija, ki so se ob močnejšem pritisku
takoj zlomile. Naša kuhinja se kot prostor glede velikosti skozi
leta ni spreminjala. Z razvojem pa so se dogodile določene
spremembe, kot so uvajanje zidanih štedilnikov, kovinskih
krožnikov, kovinskih loncev. Leta 1927 smo dobili prve
krožnike. Narejeni so bili iz blata. Približno 1940. leta smo
dobili kovinske krožnike. Bogati ljudje so si lahko kupili že
porcelanaste krožnike, ki pa so bili seveda zelo dragi.
Podarjali so si jih ob posebnih priložnostih (poroke...).
Revnejši pa smo jedli iz kovinskih krožnikov. Pribor je bil še
vedno iz aluminija. Ko smo hodili delat k kmetom, smo jedli vsi
iz ene velike lončene sklede. Približno leta 1939 smo dobili
tudi prve kovinske lonce. V letih 1940-45 so že začeli graditi
prve zidane štedilnike iz polne opeke. Bili so zelo dragi.
Podobni so bili današnjim štedilnikom na trda goriva.
Vsi ti posnetki
so bili narejeni v hiški, ki jo predstavljamo na spodnjih
fotografijah. Hiška se nahaja na Malem Okiču 32, Cirkulane in
je v lasti družine Belšak iz Pristave 2, Cirkulane. Hiša je
stara približno 150 let. Predstavlja značilno haloško s slamo
krito hišo, katerih skoraj ni več.

Predstavljamo tudi nekaj posod in kuhinjskih pripomočkov, ki so jih takrat uporabljali. Vsi poslikani predmeti so v lasti Julijane Belšak, Pristava 2, Cirkulane. Vsi ti posnetki so bili narejeni 25. 2. 2000 na domačiji Julijane Belšak, Pristava 2, Cirkulane in so last zgodovinskega krožka OŠ Cirkulane.
Predmete nam je
Julijana Belšak pokazala in o njih pripovedovala:
Uporabljali smo tudi “štüble” - lončene posode za vsedanje
mleka, “cejenke” - lončene posode z luknjicami za precejanje
mleka, “gašperje”-posode iz litega železa, za kuhanje
čaja, kadi
-velike lesene posode brez pokrova, v obliki
vedra, brez ročajev, za shranjevanje mesa ob kolinah... Na steni
je bil “remjak”-police, na katerih smo imeli shranjeno
posodo.
Julijana Belšak je svojo pripoved tako nadaljevala:
Kot ste lahko opazili, posodja nismo imeli na pretek. Bilo ga je
malo, nekaj lončenih loncev, različnih velikosti, kakšna
lončena skleda, mogoče nekaj manjših skledic, dva ali trije
“cimpeti”, to pa je bilo skorajda vse. Nismo imeli kaj dosti
izbire, da bi različne jedi uporabljali v določenih posodah, ob
določenih priložnostih. V “cimpetih” smo pekli kolače,
pogače ali gibanice, tudi kašnice, pečenke, meso. V lončenih
loncih smo kuhali juhe, krompir, zelje, repo, fižol in ostalo
zelenjavo, ki smo jo pridelali doma, in smo jo tudi največkrat
jedli. Lahko pa vam povem, da smo največ posodja uporabili prav
pri domačih kolinah. Umazali smo vso posodo
, ki smo jo imeli na
razpolago: od krožnikov, pribora, skodelic, skled, loncev,
“cimpetov”, škafov,
kadi, veder,
“püt”.....
Začimb nismo poznali veliko. Doma jih nismo imeli, tudi v
trgovinah jih ni bilo mogoče kupiti ne vem koliko vrst. V
Cirkulanah sta bili dve trgovini. Ena se je nahajala pri cerkvi,
imenovala se je PRI FILMANU. Druga pa je bila tam, kjer je danes
ŽIGOVO, rekli smo trgovina PRI EMEKU IN ZLATI ŽIDOVKI. V teh
dveh trgovinah smo lahko kupili moko, da smo lahko doma spekli
kruh, sol, kvas, sladkor, celi poper, sladko papriko, lovorov
list, timijan, pa mogoče še kaj. Olje smo kupili zelo redko,
večino jedi smo pripravljali na svinjski masti. Tudi mleka nismo
kupovali. Če smo imeli kravo, smo ga imeli doma, če pa ne, smo
hodili ponj h kmetu. Za plačilo smo mu šli pomagat delat. Doma
smo pridelali jabolčni kis, rožmarin, žajbelj, peteršilj,
rdeči korenček (ponavadi smo jedli kar svinjskega, ki je rumene
barve in dosti večji od rdečega, ki uporabljamo ljudje v
prehrani). Doma smo pridelali tudi vso ostalo zelenjavo in sadje.
Ker smo imeli nekaj domačih živali (kravo, svinje, koze, zajce,
kokoši) tudi mesa nismo kupovali.Če doma ni bilo mesa, ga nismo
jedli.
Za BOŽIČ smo jedli juho iz svinjine (v katero smo zakuhali doma
narejene rezance), rdeče svinjsko meso,
meso iz tünke ali
“tüje”, kuhan krompir, polit s kisom in zabeljen z zaseko,
domačo pečeno kokoš, potico, gibanico...
Za VELIKO NOČ je bila na mizi goveja juha z rezanci, kurja juha,
zabeljen krompir z zaseko, hren, kuhana jajčka, domače mesene
klobase, govedina, svinjsko meso, domača pečena kokoš,
pšenični kruh (drugače pa smo jedli rženega), potica...
Ob BINKOŠTIH smo jedli podobno kot za veliko noč.
Pomemben praznik je bil tudi PUST. Na jedilniku je bila svinjska
glava, juha, v kateri se je predhodno kuhala svinjska glava,
zabeljen krompir. Opoldan smo jedli pečene rebrce, za večerjo
pa kuhano svinjsko šunko, zelje, ajdove žgance in krofe.
NEDELJA – včasih smo jedli meso, zabeljen krompir, kislo juho
s koruzno moko. Ker pa je bilo mesa pri hiši bolj malo, smo
velikokrat jedli samo kuhan krompir (krompir na kropu) ter
koruzni kruh. Občasno smo si spekli tudi cimpetno pogačo. So pa
bile tudi nedelje, ko smo jedli kako gobovo juho ali juho iz
domače zelenjave.
Rojstnih dnevov in drugih osebnih praznikov nismo praznovali,
pogosto tudi nismo vedeli za te praznike.
Na jedilniku vsakdana so se jedi ponavljale: fižolova juha,
kislo zelje
, sladko zelje, fižol in bob zabeljen z zaseko,
bobova juha, sirotkina juha, kisla repa, korenje na suhem,
krompirjeva juha, mlinci, pšenične krpice, kuhan cel krompir in
čebula, zabeljeni koruzni žganci, zelenjavne juhe. Meso je bilo
na jedilniku ob praznikih, tudi ob nedeljah, a nikoli čez teden.
Še
trije zanimivi predmeti iz zbirke, ki nam jo je razkazala
Julijana Belšak
Ana Karo, Cirkulane
21, Cirkulane nam je pripovedovala:
Kuhinja, ki se je spominjam, je imela krušno peč, v prostoru pa
so bile še polica, večja miza, vedro z vodo, oprema za kuhanje
in peko
(greblica, burkle,
lopar, “valek”), stene so bile pobeljene z apnom bele barve.
Leta 1940 smo dogradili zidani štedilnik, 1965 smo dobili
elektriko, 1970 smo zamenjali zidani štedilnik s kovinskim,
istočasno smo vgradili v kuhinjo električni štedilnik, 1983
smo pripeljali v kuhinjo pitno vodo... Poleg opreme za kuhanje in
peko smo uporabljali lončene lonce za kuhanje v peči, lončeno
ponev
za peko potice, “bidriha”, “buhtlnov”...
in jedilni pribor. Posodo smo uporabljali za pripravo določenih
jedi, ne pa za določene priložnosti, saj posode ni bilo veliko.
Sestavine za pripravo jedi smo pridelali v glavnem doma, kupovali
smo le sol, poper, papriko in sladkor. Ob različnih praznikih
smo pripravljali različne jedi:
- božič (pečen puran, potica, “bidrih”, vino,...),
- velika noč (puran, svinjsko meso, hren, jajca,...), 
- ob nedeljah (svinjsko ali kurje meso, pogače, ...),
- ob delavnikih (žganci, bela kava, krompirjeva juha, fižolova
juha,...).
Angela in Franc Klinc, Cirkulane 39, Cirkulane sta pripravila zanimiv opis:
Kuhinja njunega
otroštva je bila črna kuhinja. “Lepa” je bil predprostor,
iz katerega so ponavadi vodila trojna vrata, ena izmed njih v
črno kuhinjo. V predprostoru so pogosto shranjevali vodo, ki so
jo prinesli v škafih
ali vrčih iz
najbližjega studenca. Hiše so bile ponavadi zgrajene iz lesa,
za razliko od kuhinje, ki je bila zgrajena iz kamna in blata, to
pa zaradi nevarnosti požara. Najbolj pomembna v črni kuhinji je
bila kmečka peč. Bila je vsestransko uporabna, kajti z njo so
ogrevali prostor ter kuhali vse mogoče, od hrane za ljudi, do
hrane za živino. Da je bilo bolj udobno, so bile ob peči
ponavadi klopi za starejše ljudi, mlajši pa so imeli svoj
prostor na peči. Dimnik je bil narejen iz lesa. Ker je bila
nevarnost požara, ta ni bil nameščen točno nad pečjo, ampak
v nekem kotu. Dim se je tako valil do dimnika skozi cel prostor
in “okronal” kuhinjo kot črno. Vhod v peč je bil prav tako
zazidan, rekli pa so mu “kumen”. Na njem se je odvijalo celo
gospodinjstvo. V peč so lonce dajali vzporedno, med njimi pa
zakurili. Ob notranjih stenah peči so naložili polena (majhne
deske) in jih tam sušili. Vendar deske niso smele zgoreti. Torej
je peč služila tudi kot sušilnica. Še en prostor so poznali
pri črni kuhinji, namreč “znubel”. To je bil prostor nad
pečjo, kjer so se sušile oz. “zelhale” klobase in meso. Za
mrčes se jim ni bilo treba bati, kajti dim ga je odganjal. Še
za nekaj je bila peč nepogrešljiva, namreč za pridelovanje
skute iz domačega mleka. To se je najprej na peči sesirilo.
Potem ko so nehali kuriti v peči in je bila ta še topla, so
sesirjeno mleko dali v peč. Tam se je mleko “sparilo”
(strdilo), nato pa so ga s cedili s pomočjo rute. Tako je
nastala najbolj kvalitetna skuta za domačo “gibenico”.
Oba sta poznala že bolj moderno črno kuhinjo. Kuhinja pred to,
namreč še ni imela zazidane peči, ampak samo odprto
ognjišče. Takšne niso imeli več doma. Namesto peči so
približno leta 1926 prišli prvi kovinski štedilniki, ki so jim
rekli “koze”, saj so bili na štiri noge. Glinasto posodo pa
je zamenjala kovinska. Nekaj let kasneje so se pojavili prvi
zidani štedilniki, ki so še zdaj priljubljeni v “svinjskih
kuhinjah”. Elektriko pa so, ampak samo po Cirkulanah, dobili l.
1946 in 1947. Prej pa so si svetili najprej z “žulbo”, ki je
delovala podobno kot petrolejka, samo, da so namesto petroleja
uporabljali maščobo. Pozneje so začeli uporabljati tudi
petrolejke.
Lonci, ki so jih uporabljali, so bili vsi lončeni. V večje so
lahko napolnili 7 l vode. Ker so bili ti zelo dragi,
poškodovanih niso vrgli proč, ampak so jih doma sami popravili.
Okoli lonca so ovili žico in vse stisnili. Takim loncem so rekli
zvezani
lonci. Eden od loncev
se je imenoval “kozica”. To je bila posoda s štirimi nogami
in ročajem. Za lonce so imeli tudi pokrivala, da se hrana ni
umazala. Zraven tega so imeli “kuhlo”, nože, “šprudlo”,
kakšno veliko vilico ter pekače oz. “cimpete”
, ki so bili prav tako lončeni. Za peč so
uporabljali velike in male lopare, s katerimi so dajali peči
kruh; burkle ali “furkle” so služile kot pomoč za
premikanje loncev v peči, veslica je imela enak pomen kot
burkle, le da so jo uporabljali pri nizkih posodah; v
“repjakih” so greli vodo; “valek” pa je bil 15 cm širok
in približno 30 cm dolg valj. Z njegovo pomočjo “burklo”
lažje premikali lonce, z greblico so po peči pogrinjali
žerjavico, “trentos” je bila trikotna
, kovinska naprava s
tremi nogami. Uporabljali so ga tako, da so na “kumen” z
greblico potegnili ogenj, nanj dali “trentos”, nanj pa
posodo, v kateri so imeli hrano, ki so jo hoteli segreti. Posodo
so uporabljali pri vsaki priložnosti, kajti niso je imeli
veliko.
Sestavine za
jedi:
“Več si pridelal, več si imel!” je rekla babica in iz tega
je čisto jasno, da so si večino hrane pridelali doma. Nekaj so
je tudi prodali, da so si lahko kupili osnovne stvari za
življenje, kot so oblačila, začimbe, itd. Maščoba je bila
kar svinjska. Revnejši sloji so imeli kravjo mast-loj.
Ob praznikih so jedli meso. “Če smo jedli meso, je to bil res
praznik” sta povedala. Zraven mesa pa so jedli tudi priloge.
Gospodinja je takrat morala poskrbeti za vse najboljše.
Tradicionalna hrana za božič je bil “klecen brot ”- krhljev
kruh (iz sadja), potica in puran. Kot vsakdanjo jed so večinoma
jedli sočivno hrano - stročnice, kot so leča, bob, fižol in
“kihra”. “Kihra” je bila podobna koruzi in so jo namakali
kot fižol, potem so ji dodali nekaj krompirjev in nastala je
najboljša juha. Od ostale zelenjave pa so jedli največ krompir,
solato, regrat in zelje.
Prisluhnimo še pripovedi Terezije Milošič, Cirkulane 26, Cirkulane:
Ko se vračamo
s spomini nazaj, v čas pred približno 57. leti, moramo verjeti,
da nam je zdaj lepo.
Naša kuhinja bila zelo mala, črna od dima, ki se je kadil iz
krušne peči. Dimnik je bil pleten iz rumenega šibja, prav tako
tudi strop. Omet je bil “zamazan” z blatom-ilovico. Paziti je
bilo treba, da ni gorelo iz peči, sicer bi pogoreli. . V kuhinji
ni bilo nobenega kuhinjskega pohištva, razen police, na katero
smo položili črne lonce, v katerih smo kuhali dnevne obroke
hrane. Lonci so bili lončeni. Navadno smo jih kupili na trgu
-“placu” pred Raiherjevo hišo, lahko tudi vsako nedeljo.
Kupovali smo lonce, sklede, posodo za kis
, ki je bila s tankim
vratom, vrče za vodo, lonce za rože, piščalke iz gline,
ptičke piščalke in razne druge predmete, kakršne si je
lončar izmislil, tudi plošče -“kahle” za peč, vendar jih
je bilo treba prej naročiti. Ker pa ni bilo vedno dovolj denarja
za novo posodo, smo lonce, ki so iz različnih razlogov počili,
zvezali z žico, ki je bila tanka in mehka, v obliki mreže.
Razpoke smo prej namazali s česnom, da so se lepo sprijele.To je
bilo posebno lepilo. V kuhinji je bil “sklednjak”, to je
viseča polica za sklede. Kuhinji pod stropom je bil leseni tram
s klini, na katere smo obesili meso in klobase ter jih odimili,
da so dalj časa ostale užitne. Potem smo meso in klobase
obesili na podstrešju v “slanijak”, ki je bil zavarovan z
gosto mrežo.
Po drugi svetovni vojni je ostalo nekaj časa vse nespremenjeno.
Življenje je bilo zelo težko. Okrog leta 1947 smo v kotu
kuhinje sezidali mali štedilnik, ki je imel zgoraj ploščo z
dvema odprtinama s tremi različnimi obroči -“rinki”, ki smo
jih odstranili in v to odprtino vstavili lonec, da se je hrana
hitreje skuhala. Lonec je bil na dolgem ročaju in seveda
kovinski. Štedilnik ni imel nobene pečice. Mala odprtina je
bila namenjena za kurjenje, spodaj pa je bil prostor za pepel. Za
dimnik smo tedaj uporabili kovinsko cev, ki je bila speljana pod
dimnik peči. Po letu 1950 smo pleteni dimnik podrli, na pravili
zidanega, kuhinjo razširili, vzidali veliko okno, tudi večji
štedilnik, v kot pa postavili mizo s klopjo in malo kuhinjsko
omaro.
Posode, ki smo jih največ uporabljali: lonci, lonec z ročajem,
sklede, rebrasti modeli
za potice in beli mlečni kruh z rozinami,
posode za pečenje mesa, pogač (mi smo rekli “kolači”) -
sirovih, ocvirkovih, ajdovih, koruznih, ječmenovih in drugih.
Pripomočki za te različne posode, so se imenovali “furkle”
- male in velike, s katerimi smo si pomagali spraviti lonce v
peč in nje.
Na veslico smo
položili ploščate posode in jih tako dajali v peč. Z greblico
smo razgrnili žerjavico v peči in čistili pepel. Na lopar smo
položili kruh in ga dali v peč. Vso to orodje je bilo na 1,5 m
dolgi palici. “Žežel” je bil na krajši palici, potrebovali
pa smo ga takrat, ko je bilo žerjavice manj. “Valek” smo
podložili pod “furkle”, da smo lažje izvlekli velike lonce
iz peči. Velike nečke smo uporabljali za pripravo kruha, male
pa za oblikovanje
kolačev kruha. Malim
ničkam smo rekli “krnice”.
Ob praznikih smo uporabljali tudi nekaj posode iz porcelana.
Sestavine za jedi smo pridelali in pripravili vse doma, razen
sladkorja in soli. Doma smo pripravili ajdovo kašo, ječmenovo,
pšenično, rženo, koruzno in ajdovo moko. Vse te sestavine smo
uporabljali za kruh, žgance in juhe. Za božič in veliko noč
smo spekli domačo kokoš, juha je bila iz kurje drobovine,
malokdaj goveja. Ker pa takrat ni bilo zelene solate, smo
pripravili zeljnato, ki ni bila narezana na drobno, ampak
natrgana na lističe. Zabeljena ni bila z bučnim oljem, ampak s
praženo zaseko, z malo kisa in vode. Tudi orehova potica ni
manjkala. Ob nedeljah smo ponavadi jedli kislo juho iz svinjskega
mesa in “kolač” brez kave in slaščic. Jedi vsakdana so
bile zelje, fižol, krompir, repa, bob, “kihra”,
“čiček”, prežganjka. Te jedi so se ponavljale iz dneva v
dan. Gospodinje so bile v kuhinji prave umetnice. Recepti iz
davnih let so še vedno na našem jedilniku, vendar vse redkeje.
Radi pripravimo zelje, ajdove žgance, zraven jetrca, in seveda
tudi svinjsko pečenko. Ta jed je pri nas obvezna na domačih
kolinah. Vse ostale jedi postrežemo na mizo v skledah iz
porcelana, tudi s krožniki, razen kašnatih klobas, ki jih
postavimo na mizo s posodo, v katerih smo jih spekli. Nekdanje
posode za hrano in pijačo ne postavljamo več na mizo, vendar
jih nekaj še imamo. Vanje smo posadili rože. Staro pohištvo
uporabljamo za druge različne namene, ne več za obleke. Imamo
tudi krušno peč, ki jo uporabljamo za peko kruha in ostalih
dobrot v večjih količinah.