OBRAT ČASOVNEGA VIJAKA
Polona Hafner / ob razstavi v Galeriji Ivana Groharja, Škofja Loka, 1994
Slike Irene Romih so živa geometrija oblik in barv, ki porajajo kakršnekoli elemente v novo celoto. Kakor je sama slikarska tehnika - enkavstilka sama na sebi zanimiva in kompleksna, sta barva in oblika v njej nepogrešljivi. Podoba je ustvarjena že vnaprej (v glavi, mišljenju), ki na koncu zavestno raste v slikarski izraz.
Enkavstika je antična tehnika slikanja z raztaljenim in obarvanim voskom. Znana je od 5. stoletja pred našim štetjem. Najbolj slavni so portreti mumij iz Fajuma (1.-4- stol. n. š.). V srednjem veku je enkavstika utonila v pozabi. Ponovno jo je oživelo 18. stoletje na podlagi pisanega izročila.
Enkavstika izraža močno globino barve in mehke prehode. Irena z geometrijskimi elementi in tehniko raziskuje in odkriva svoj izrazni svet. Tako razrešuje porajajoča zastavljena vprašanja velikih umetnosti in smisla, ki se spremeni v nepomembno. Sporazumevanje večnega z vsakdanjim sedi na kulturno-zgodovinskem doživljanju slikarskega izražanja. Simboličen zvok uhaja iz strukture barvnih nanosov spomina na stare zidove in njihove zgodbe. Resničnost se razcepi, vtis starega s časom postaja vse bolj skrivnosten in razkrivajoč. Ujeta moč časa in brezčasja sta le posnetek stalne jasne ideje.
Posamezna slika zaobjema svoj lik, povezuje možnost in žareče središče duha vseh prispodob, ter ju trdno usidra na slikarsko platno. Posebnost in model se združita v izbiri lika, ki ga odseva s slikarsko tehniko. "Ledolomilec" je odmaknjen, hladen in oster. "Vrh" je topel in zgodovinski. Lahko se zlomi na hladne trikotnike ter postane brezčasno brlenje in drhtenje slikarskega izraza. Vsako platno je nepopolna podoba brezčasnega vesolja večnosti, neskončnosti. Geometrija je najbolj brezčasna IDEJA. Geometrijske razdalje lahko pravilno opišejo in natančno določijo obnašanje fizičnega sveta.
Poti nespremenljivih idej lahko opišejo zveze med čutnimi vtisi. Večnost počiva sama na sebi v enotnosti časa. Čas je oddaljen klic prednikom. Boj za preživetje. Razkrivanje skrivnosti končne točke prihoda in odhoda. Na koncu se izkaže le odkrivanje novih in novih točk. Irenine slike so priplavale na časovnem obratu vijaka iz neskončnega in oddaljenega morja točk.



