UVOD

trupla


   ˝Ne moremo z vami - toda ne pozabite nas!˝[1] je misel Božidarja Pengova, ki nas opozarja na teror mračnih časov – časov druge svetovne vojne. Marsikdo, ki je takrat bil drugačen, je bil preganjan ali ubit in marsikdo, ki je razmišljal nasprotno kot fašisti in nacisti in se je uprl, je bil ubit. Kakšen je bil sploh razlog, da so mnogi trpeli tako usodo? Preprosto - ljudje so bili to, kar so bili: Judje, homoseksualci, duševno ali telesno prizadeti, drugače misleči… Skratka, nacisti niso prizanašali nikomur, ki je bil drugačen in nobenemu narodu, ki se je boril za svojo domovino, svojo kulturo in ni hotel podleči nacističnim idealom.

    Zato danes mlajše generacije ne smemo pozabiti hudih vojnih časov in boja naših pradedov, ki so se zavzemali za svobodo našega naroda. Biti jim moramo hvaležni, saj so oni zaslužni, da smo ohranili narodno identiteto in da živimo v svobodni Sloveniji.

    Da bi ohranili spomine na mnoge pogumne in borbene ljudi, na mnoge žrtve in na otroke, ki so za vedno izgubili svoj jaz, smo se priključili k projektu E-knjiga: Stisni roko v pest!, ki sta ga razpisala Zavod RS za šolstvo in Ministrstvo za šolstvo in šport. Nastal je, ker je letošnje šolsko leto proglašeno za Šolsko leto knjige, obenem pa letos praznujemo tudi 70. obletnico upora proti okupatorju in 20. obletnico neodvisne države.

    Namen projekta je, da bi učenci znali ohraniti narodno identiteto, razumeli kulturne raznolikosti narodov, razumeli družbene razsežnosti v času druge svetovne vojne in spoznali, kako so jo sprejemali ljudje, predvsem otroci, ki so takrat bili diskriminirani in so trpeli zaradi načel holokavsta. Za mlade je tudi zelo pomembno, da bi razumeli pomen neodvisnosti naše države.

     Pri projektu je sodelovalo 17 učencev 3. triade in 3 mentorji (Lidija Mazgan, Aleksander Duh, Zoran Raičevič).

 

    Učenci 7. razredov:

o   Rok Zidar

o   Andrej Ledinek

o   Vasja Pirc

o   Nina Murks

 

Učenci 8. razredov:

o   Tina Brezner

o   Matej Žnidarič

o   Aljaž Jurša

o   Matej Lamovšek

o   Matevž Ekart

o   Nejc Pešl

o   Benjamin Jezernik

 

Učenci 9. razredov:

o   Vesna Premelč

o   Jerneja Pregl

o   Tjaša Pauko

o   Mija Primec

o   Lana Sattler

o   Urška Pliberšek

 

    Učenci smo se pod vodstvom mentorjev seznanili s štirimi dejavnostmi: ogledali smo si dva filma Življenje je lepo in Deček v črtasti pižami, prebrali Dnevnik Ane Frank in pesem Auschwitz Lojzeta Krakarja ter obiskali Muzej narodne osvoboditve v Mariboru. Ob teh dogodkih smo spoznavali razmere takratnega časa, se pogovarjali in izmenjevali znanja ter na papir izražali svoje vtise, mnenja in občutja. Tako smo počasi začeli pisati to našo e-knjigo. Vanjo smo poleg pisnih izdelkov vnesli tudi fotografije z naših srečanj in obiskov ter kratke videoposnetke.

    V okviru tega projekta smo najprej razmišljali o razlogih za sodelovanje v projektu in pričakovanjih. Naslednji razlogi so bili skupni vsem:

§  - zanimiva tema, o kateri smo želeli zvedeti še kaj več,

§  - doživljanje ljudi, predvsem otrok,

§  - boljše razumevanje časa druge svetovne vojne,

§  - zanimiv način dela (ogled filmov, branje knjig in pesmi, obisk muzeja, debate s sošolci in mentorji),

§  - želja po novem znanju.

    Še več o razlogih in pričakovanjih posameznih učencev pa lahko preberete TUKAJ.

    Štirje učenci so ta svoja razmišljanja predstavili tudi v kratkem videu. Poglejte in prisluhnite, kaj so povedali Urška Pliberšek, Tjaša Pauko, Vasja Pirc in Tina Brezner TUKAJ.

   Mentorica Lidija Mazgan nas je pozvala tudi k razmišljanju o motu te knjige: »Stisni roko v pest«. Razmišljali smo o tem, kaj si predstavljamo pod tem motom. Predvsem smo izhajali iz vsebin, ki smo jih spoznali in iz njihovega zgodovinskega ozadja. Še posebej ob ogledu filmov, ko nam je takratne razmere razložil naš zgodovinar Aleksander Duh. Večina nas je izrazila protest in jezo zoper nasilje in nasilneže. Strinjamo se s tem, da se tragedija 2. svetovne vojne ne sme več ponoviti. Več o naših razmišljanjih najdete TUKAJ.

   Glede oblike naše e-knjige smo se odločili, da bomo vsebine razvrstili po posameznih sklopih (knjiga, pesem, film, obisk muzeja). Dodali smo sklop kazalo, kolofon, uvod, viri in literatura, zaključek, da je naš izdelek postal knjiga. Tako lahko najprej pregledate in izberete želeno poglavje ali podpoglavje v kazalu, preberete uvod, nato posamezna poglavja, na koncu pa še zaključek z našimi izsledki in spoznanji ter vire, ki smo jih uporabili pri svojem delu. Ker je knjiga oblikovana kot spletna stran, omogoča tudi drugačen vrstni red branja. Vsako poglavje ima namreč še več podpoglavij, ki so s povezavami v kazalu hitro dostopna. Pri oblikovanju nam je pomagal naš računalničar Zoran Raičevič, ki ima pogosto opravka z urejanjem naše šolske spletne strani.

Mija Primec, 9.a


[1]Citat in risba iz: DACHAU: fotografije in risbe iz koncentracijskega taborišča s komentarjem, 1999.

 nazaj