|
Iz naslova izbrišite
|
Podajam nekaj napotkov do katerih sem prišel sam, ali s pomočjo spleta ali literature.
Iz strani Download je možen prenos nekaterih navedenih tekstov. Primerni modeli, motorji in RC oprema Na prvi F3A delavnici, izvedeni na LZS v 02/2004, sem predstavil primerne modele, motorje in RC opremo. Predstavitveno Power Point datoteko si lahko ogledate tukaj. Na spletu so seznami tekmovalne opreme redki. Našel sem samo tri: iz svetovnega prvenstva v Deblinu 1997, iz nordijskega prvenstva 2003 in iz nemškega prvenstva 2003. Osnovno velja: 1.
Popolno vtekanje traja okoli 20
ur. Prvi dve uri sta najvažnejši, od naslednjih osem pa je odvisna kvaliteta
vtečenega motorja. 2.
Vtekamo s stalno menjajočimi
obrati. 3.
Temperaturna obremenitev motorja
je zaradi povečanega trenja na začetku zelo velika. 4.
Med zaporednimi vžigi motor
vedno ohladimo. Pri motorjih z ABC garnituro nikoli ne
obračamo gredi brez potrebe, ker je tesnenje na batu izvedeno brez batnega
obročka. Posebej je tak motor občutljiv, če je hladen Gorivo V prvih dveh urah naj bo delež olja vsaj 20%, boljše je 22%. Več ko ga je bolj se hladi motor, ker odnaša
mikro opilke. Malo nitrometana je celo priporočljivo. Propeler Za vtekanje uporabimo takega, da motor
z lahkoto doseže 70% do 75% končnega števila obratov. Vtekanje
prvih 10 min Motor zaženemo. Svečko pustimo
priključeno. Zrak odpremo malo bolj. Nastavimo čimbolj bogato mešanico
(odvita igla vplinjača) tako, da motor ravno še teče. Vtekanje
od 10. do 30. minute Pol minute po vžiigu odstranimo
napajanje svečke. Počasi zapiramo dotok goriva, toliko, da motor pri
polnem plinu ravno še teče. Ne sme doseči maksimalnih obratov. Stalno
menjamo obrate. Vtekanje
od 30. minute do 2. ure Najprej grobo nastavimo prosti tek.
Lahko že poletimo. Poln plin uporabljamo samo v zelo kratkih časovnih
periodah. Iglo čimbolj odvijemo (mastno). Ob zaporednih poletih privijamo iglo
(siriomašenje goriva) vendar ne toliko, da bi motor dosegel max obrate. Vtekanje
po 2 urah Polni plin je dovoljen samo po 30
sekund. Počasi že lahko povečujemo čas polnega plina. Vtekanje
po 12. uri Maksimalni plin je dovoljen že stalno
- za aero vleko. Test
vtečenosti Motor še ni vtečen, če pri
polnem plinu število obratov počasi pade.
Plamen se širi najhitreje, če je mešanica
za 20% prebogata (presežek goriva glede na zrak). Nasprotno pa se siromašna mešanica
ob svečki hitreje vžge. Pri siromašni mešanici ima plin pri zgorevanju
višjo temperaturo, kar lahko privede do pregrevanja motorja. Zato s
pripiranjem glavne igle na vplinjaču ne smemo “iztiskati” še zadnjih
dosegljivih vrtljajev iz motorja. Ponavadi dajejo vplinjači v
srednjem območju vrtljajev nekoliko prebogato mešanico. To je razlog, da
lahko v prostem teku in pri polnem plinu nastavimo nekoliko presiromašno mešanico. Predpogoji za dobro delovanje: ·
Pred vstopno odprtino vplinjača
na razdalji premera vstopne odprtine ne sme biti ovir. ·
Vplinjač mora biti v motor
privit zrakotesno (O-obroček, silikon). ·
Cevka za natakanje goriva mora
biti dobro zatesnjena (ne z vijakom M3). ·
Zatesnimo povezavo izpušnega
lonca in prirobnico motorja. Najboljša je silikonska masa za izpušne lonce. ·
Uporabimo propeler s katerim
motor doseže 75 do 80% max vrtljajev v letu. Ker so pri mirujočem modelu
vrtljaji za 10 do 15% manjši upoštevamo to pri nastavljanju na tleh. Obrati
prostega teka so od 2600 do 3000 vrt/min, le pri motorjih nad 10 ccm od 2000 do
2500 vrt/min. Ločimo dve vrsti vplinjačev
glede na nastavljanje prostega teka: a.)
z dodatno
odprtino za zrak Predstavniki:
G (Enya), Speedy (Webra), 2H (O.S.) in drugi b.) z krmiljenjem dotoka goriva v difuzor Predstavniki: GM (Enya), TN, Promix, Dynamix (Webra), 4B, 6H, 7H (O.S.) in drugi Pri nastavljanju je bistvena razlika
samo v smeri vrtenja elementov za nastavljanje prostega teka. Pri presiromašni
mešanici moramo, če reguliramo zrak, dotok zraka zmanjšati (uviti
element) oziroma, če reguliramo gorivo, dotok goriva povečati (odviti
element). POSTOPEK NASTAVLJANJA 1.
Pred zaganjanjem odvijemo glavno
iglo v skrajno odprto lego (od 1.5 do 6 obratov, odvisno od proizvajalca). Ko
smo motor zagnali in teče pri ukazu polni plin, začnemo privijati
iglo, dokler ne nastopi trenutek, ko so vrtljaji največji in bi še
nadaljnje zapiranje povzročilo upadanje obratov. Sedaj malo obogatimo mešanico
z odpiranjem za 3 do 4 zobce. 2.
Ali smo nastavili dovolj rezerve
se prepričamo tako, da damo polni plin in dvignemo model navpično za
10 s. Če obrati opazno upadejo, je znak, da je igla preveč zaprta. 3.
Nastavimo še preosti tek. Grobo pravilo
za motorje s kratkim hodom bata: najnižji vrtljaji naj bodo 1/4 maksimalnih. KONTROLE A.
Motorju
iz polnega plina (vsaj 30s) zapremo plin do prostega teka in opazujemo 1 do 2
min. Če motor: ·
takoj ali po nekaj sekundah
ustavi pomeni, da je mešanica za prosti tek presiromašna. Element za prosti
tek premaknemo za 1/4 obrata (a.-privijemo vijak, b.-odvijemo iglo), ·
počasi zmanjšuje obrate in
se na koncu ustavi. Mešanica je prebogata (a.-odvijemo vijak, b.-privijemo
iglo). V kolikor nikakor ne uspemo
nastaviti stabilnih vrtljajev, motor se po 2 min ustavi, je lahko več
razlogov: a.) svečka je
prehladna, b.) motor ni dovolj vtečen, c.) motor je iztrošen, d.) v gorivu je preveč
vlage, e.) pri igli uhaja
dodatni zrak, f.) rezervoar je
nepravilno nameščen. B.
Po
dveh minutah delovanja v prostem teku sunkovito dodamo poln plin do konca.
Če motor: ·
hitro malo pospeši in se nato
takoj ustavi, je to znak, da je mešanica v prostem teku presiromašna
(a.-priviješ vijak, b.-odviješ iglo), ·
pospešuje in pokašljava, iz
izpušnega lonca oddaja veliko dima, je to znak, da je mešanica prebogata
(a.-odviješ vijak, b.-priviješ iglo). Ko smo enkrat
uspeli vplinjač dobro nastaviti, ga pustimo pri miru. Zaradi atmosferskih pogojev lahko korigiramo glavno iglo
za 1 do 4 zobce. Pri hladnem vremenu rabi motor več goriva. PREIZKUS USTREZNOSTI SVEČKE Priključimo akumulator na
delujoči motor: · prosti tek:
motor deluje bolje
-
svečka je prehladna, · polni plin:
- obrati se povečajo za 100 do 300
vrt/min - svečka je prehladna,
-
obrati se opazno zmanjšajo
- svečka je prevroča. ČIŠČENJE IN VZDRŽEVANJE
VPLINJAČA Z acetonom. Prepihavamo tako, da
odvijemo iglo in namesto cevke za gorivo namestimo čisto cevko in izmenično
pihamo in sesamo. Po vsakem letalnem dnevu
izpraznimo tank. Jeseni tank razstavimo in očistimo z izopropilalkoholom. Alkohol je predrag, metanol pa strupen
Resonanca ima dve nalogi: ·
dušenje hrupa (zadnji del) in ·
podpora k polnenju motorja z vžigalno
zmesjo goriva in zraka (prvi del do položnega protikonusa). Resonanca pomaga k polnjenju
motorja z gorivom, kar ima za posledico večji navor do 30%. Princip delovanja: V fazi izpuha začne teči
val izpušnih plinov skozi resonanco. Ko doseže drugi konec se odbije nazaj.
Povratni val potisne svežo gorilno mešanico, ki je pobegnila v izpuh, nazaj
v valj. Tako pride do dodatnega polnilnega efekta. Več goriva v
valju pa pomeni dodatno moč. Do resonančneg efekta pride samo, če
je dolžina cevi umerjena glede na obrate motorja, saj se mora povratni val
vrniti v točno
določenem času. Na nastavitev dolžine vpliva: ·
število obratov motorja. Nižji
kot so, daljša mora biti resonanca. ·
Od temperature. Če je
resonanca vroča, slabše hlajenje, jo moramo podaljšati, ker je hitrost
plinov pri večji temperaturi večja. Zagotoviti pa moramo enak čas
povratnega vala. Zunanje temperature. Če je zunaj topleje, jo moramo podaljšati.
Velja enako kot zgoraj. POSTOPEK
NASTAVLJANJA 1.
Pri poznani dolžini (L1)
resonance za znane obrate motorja (n1), lahko izračunamo potrebno dolžino
pri drugih obratih (n2) po formuli: L2=L1* (n1/n2). 2.
Uporabimo daljšo silikonsko
cev, ki jo trdno vpnemo na eni strani (resonanci ali izpušni krivini). Med
delovanjem motorja pri polnem plinu pomikamo z rokavico resonanco tako, da dosežemo
maksimalne obrate. 3.
Nastavitve glede na vrsto
modela:
TRIMANJE MODELOV IN NASTAVITVE MEŠALNIKOV V F3A Navajam samo
tiste teste, ki so se mi izkazali kot uporabni v praksi. Avtorji nekaterih delov
teksta so: Michael Chipchase, Chip Cyde, NSRCA.
|