Marko Kern
Marijana Cuderman
Marijana & Marko

Nemško podjetje Mountain Goat že več let izdeluje nevsakdanje zobnike za gorska kolesa, kjer izstopa model Stambecco z 20 zobci. Običajen zobnik na "gorcu" ima 22 zob in kakor hitro se klanci postavijo pokonci, se pojavi želja po dodatni prestavi. Prednost Stambecco zobnikov je njihova trpežna izdelava brez odvečne teže, kar dosežejo s pomočjo CNC stružnice, ki posebno leguro aluminija (AlZnMgCu1,5) oblikuje v čvrste in lahke izdelke (18 g za 20T). Za tandeme in posebne vrste koles obstaja tudi jeklena različica, ki je primernejša za večje točkovne obremenitve pri tovrstnih kolesih, glede obrabe pa naj se verziji v praksi ne bi močno razlikovali.

Zobnik lahko uporabljamo na vseh modelih gonilk, ki sprejemajo zobnike s 4 luknjami (razdalja med vijaki, bolt-circle-diameter, je 64 mm). V večini primerov je potrebno nekaj dodatnega dela, brez modifikacij bomo zobnik namestili samo izjemoma (npr. gonilke Shimano XTR). Postopek obsega piljenje gonilke, kjer odstranimo nekaj mm materiala. Zaradi manjšega premera zobnika je to potrebno za izboljšanje naleganja verige, saj sicer pri večjih obremenitvah lahko prihaja do preskakovanja verige. Piljenje z nekaj spretnosti opravimo doma ali pa nam to uredijo na servisu. V primeru E-type menjalnika (pritrditev na gonilno os) ali vodila verige je potrebno podložiti gonilni ležaj oz. zadevo zmontirati brez podložk.

Montažo v sliki si lahko pogledaš v knjižici z navodili, več informacij je tudi na Tabli, ali pa si oglej video:

Uporaba 20T Stambecco zobnika namesto 22T nam zaradi lažjega prestavnega razmerja nudi dodatno prestavo, druga najlažja pa s tem postane praktično enaka bivši najlažji. Zobnik se najbolj izkaže na strmih klancih, kjer nam strmina pobere večino moči ali smo celo prisiljeni sestopiti. Z dodatno prestavo je vzpenjanje lažje, saj ni potrebno ves čas goniti na vso moč, noge zaradi manjše sile pritiskanja celo "počivajo" in na ostrih vmesnih odsekih lahko z več svežine zares na polno pritisnemo na pedala.


20T Stambecco zobnike uporabljamo od leta 2008 in nazaj na 22T za živo glavo ne gremo več. Dodatna moč opazno koristi na prehodih čez strme pragove in ovire ter zmanjša utrujenost na dolgih vzponih. Zadeva je več kot ustrezno vzdržljiva (resnično neprimerno bolj kot recimo aluminijasti zobniki znamke Shimano in praktično se skoraj lahko primerja z jeklenimi). V povprečju nam celoten pogon (zobniki, veriga, kaseta) brez menjavanja komponent zdrži celo sezono (pravzaprav bo dejansko povprečje še konkretno višje!), pri čemer naša kolesarska sezona traja od prvega do zadnjega koledarskega dne. Cena Stambecco zobnikov je sicer neprimerno višja, ampak za tistih 20 eur dodatka je ta prvovrstna nadgradnja po učinku smešno poceni. Zelo priporočamo!

Tako to "čudo" zgleda v praksi: