Načela
Društvo za izobraževanje za
tretje življenjsko obdobje
Univerza za tretje življenjsko obdobje
Poljanska cesta 6, 1000
Ljubljana
Tel: 01/ 433 20 90
Uradne ure: ponedeljek-petek od 9.00 do 12.00 ure
Načela Univerze za tretje življenjsko
obdobje
Univerza za tretje
življenjsko obdobje je civilno izobraževalno gibanje, ki temelji na
prostovoljnem delu, sodelovanju in prispevanju.
Svojo pravico do učenja, delovanja, ustvarjanja in druženja dolgujemo verigi
vseh, ki so svoje napore vgradili v njeno postavitev in razvoj ter nam samim.
Slušatelji, mentorji in sodelavci svoje znanje, izkušnje, zamisli in kulturo
izmenjujemo med seboj in po svojih močeh prispevamo k ustvarjalnemu delovanju
svoje študijske skupine in Univerze za tretje življenjsko obdobje v celoti.
V tem gibanju sodelujemo zato, ker si želimo pridobiti znanja za osebnostno
rast, za življenje, za razumevanje lastnega položaja v družbi ter za dejavno
delovanje v svojem okolju v lastno dobro in v dobro drugih generacij.
Zavezujemo se, da bomo znotraj gibanja in v javnosti skrbeli za razvijanje
pozitivnega odnosa do starosti in staranja.
Univerza za tretje življenjsko obdobje je odprta odraslim v poznejših letih in
brezposelnim, ne glede na stopnjo formalne izobrazbe, politično, narodnostno
ali versko pripadnost.
Pri našem delu pa se zavezujemo tudi
za spoštovanje kodeksa etičnih načel v socialnem varstvu
K O D E K S etičnih
načel v socialnem varstvu
1.
Etičnost – osnova ravnanja
Pri svojem
delu, ki služi dobrobiti posameznika, družine, skupine in družbe, se delavke/delavci
socialnega varstva ravnajo po načelih etičnosti – obče dobrega, da bi tako
zavarovali ljudi, ki jim pomagajo in sami sebe pred napačno uporabo
strokovne in družbene moči.
Svoje delo morajo razmejiti od političnih, verskih, ideoloških, osebnih
in institucionalnih vplivov ter interesov, ki bi utegnili ovirati njihovo
človeško in strokovno presojo o tem, ali s svojim delom dejansko pomagajo
posamezniku ali pa zgolj zastopajo interese, ki niso v skladu z obče
veljavnimi načeli socialne pravičnosti in dobrobiti posameznika.
2.
Spoštovanje človekovih pravic in svoboščin
Delavke/delavci
na področju socialnega varstva spoštujejo vse z ustavo in zakoni Republike
Slovenije zajamčene pravice ter vse mednarodne dokumente s področja
človekovih pravic, ki jih je sprejela ali ratificirala Republika Slovenija.
3.
Sprejemanje različnosti
Posameznik,
družina in skupina imajo pravico do pomoči ne glede na biološke, osebnostne,
statusne, nacionalne, verske, ideološke in politične razlike. Vse osebe,
potrebne socialne ali materialne pomoči, delavke/delavci sprejemajo takšne
kot so, pri delu z njimi pa se opirajo na pozitivne dejavnike njihove
življenjske situacije.
4.
Spoštovanje kodeksov poklicne etike
Delavke/delavci,
ki poklicno ali prostovoljno opravljajo socialno varstvene storitve in
dejavnosti, so dolžni upoštevati poklicno identiteto in strokovno avtonomijo
pripadnikov različnih strok na področju socialnega varstva. Pri svojem delu
v celoti ohranjajo specifično strokovno in človeško odgovornost, kot jo
opredeljujejo posamezni kodeksi poklicne etike, ob upoštevanju kodeksa
etičnih načel v socialnem varstvu.
5.
Enakopravnost prostovoljnega dela
Prostovoljne sodelavke/sodelavci prevzemajo konkretne delovne naloge na
osnovi usposobljenosti in izkušenj ter tega Kodeksa etičnih načel.
Prostovoljno delo poteka v okviru sprejetega dogovora med izvajalci in
uporabniki pomoči ter odgovornim organizatorjem prostovoljnega dela.
Prostovoljnim delavkam/delavcem je potrebno omogočiti usposabljanje in
supervizijo.
6. Pomoč
za samostojnost, medsebojna pomoč in samopomoč
Dobri,
korektni in iskreni medčloveški odnosi so temelj obojestranskega
osebnostnega razvoja in ustvarjalnega medsebojnega sodelovanja. Vse delavke/delavci
v socialnem varstvu pri svojem delu strokovno in čustveno kontrolirano
vežejo uporabnike nase le v tolikšni meri, kolikor je to koristno za
ohranjanje življenjskih sposobnosti posameznika. V primeru nejasnosti je
vsaka delavka/delavec (tudi v tehničnih službah in na področju
prostovoljnega dela) dolžna zaprositi zunanjega strokovnjaka, ki mu zaupa,
za supervizijsko podporo.
7.
Nezdružljivost vlog
Svetovalno
in terapevtsko delo s posamezniki, družinami in skupinami je praviloma
nezdružljivo z izvajanjem posegov v medsebojna pravna razmerja. V primerih
medsebojne nezdružljivosti vlog strokovna delavka/delavec prevzame polno
odgovornost za svojo odločitev ter z vsemi načrtovanimi ukrepi in
posledicami predhodno seznani uporabnika.
8.
Spoštovanje odločitev posameznikov
Delavke in
delavci v socialnem varstvu pomagajo uporabnikom, da z lastnimi močmi, s
pomočjo drugih ljudi in institucij spoznajo svojo situacijo in iščejo
rešitev težav.
Uporabnik sam odloča o neposredni pomoči, o svojem življenjskem vsakdanu in
bodočnosti. Pravica do lastne odločitve se strokovno preudarno in le
izjemoma lahko omeji v primeru, ko bi uporabnik ogrožal sebe ali druge osebe.
9.
Možnost izbire pomoči
Uporabnikom pomoči morajo biti ob začetku dela in v vseh kasnejših fazah na
razpolago ustrezne informacije in izbira o tem, kakšna pomoč in kje (javna,
zasebna, dobrodelna pomoč, medsebojna pomoč ali samopomoč) jim je na
razpolago.
V procesu pomoči morajo biti seznanjeni z možnostmi in omejitvami
pričakovane pomoči, soglašati morajo z vsemi postopki in metodami dela.
Uporabniku mora biti omogočena izbira strokovne delavke/delavca, možnost
premestitve v drug zavod na lastno željo ter možnost ugovora v zvezi s
potekom in z učinkovitostjo pomoči.
10.
Dolžnost pomoči
Delavka/delavec
v socialnem varstvu ne more odkloniti nudenja iskane pomoči. V primeru, ko
nadaljnje sodelovanje ne bi bilo v korist uporabnika, ga lahko napoti k
drugemu ustreznemu delavcu, vendar šele potem, ko je poskrbela/poskrbel za
nujno pomoč.
V nujnih primerih so delavke/delavci socialnega varstva dolžni pomagati ali
poiskati ustrezno pomoč tudi uporabnikom, ki niso državljani Republike
Slovenije.
11.
Ohranjanje samostojnosti v naravnem življenjskem okolju
Delavke/delavci
socialnega varstva podpirajo uporabnike svojih storitev v njihovi želji, da
bi ostali samostojni v domačem življenjskem okolju, ki ga kljub zmanjšanim
sposobnostim (zaradi staranja, bolezni ipd.) ne želijo zapustiti.
Prizadevanja okolice, da bi pomoči potrebnega posameznika kot “motečega“
izločili iz naravne življenjske sredine, ne smejo biti razlog za njegovo
namestitev v zavod. Uporabniku je potrebno ponuditi pomoč in spremljanje na
domu ter podpirati in razvijati socialne mreže medsebojne pomoči.
12.
Spoštovanje človekove enkratnosti in dostojanstva
V procesu
nudenja pomoči in podpore uporabnikom delavke/delavci socialnega varstva
varujejo dostojanstvo, zasebnost, avtonomijo in individualnost posameznika,
upoštevajo njegovo kulturo in vrednote ter si prizadevajo uporabljati njim
razumljiv jezik in raven komuniciranja.
Delavke/delavci v socialnem varstvu razpolagajo z zelo zaupnimi podatki
o ljudeh in sodelujejo pri reševanju občutljivih življenjskih situacij.
Delavke/delavci so dolžni varovati vse zaupne in zaupane podatke kot
poklicno skrivnost. Spoštovanje celovitosti osebnosti in dostojanstva
posameznika v vseh postopkih izražajo tudi z:
– možnostjo uporabnika, da lahko dobi na vpogled dokumentacijo o sebi
ali o svojcih, za katere je odgovoren, kot jo predpisuje zakon o varovanju
osebnih podatkov in ki je usklajena s področnimi zakonskimi predpisi;
– dostojnim in spoštljivim naslavljanjem in ogovarjanjem uporabnikov;
– spoštljivim govorjenjem tudi o odsotnih uporabnikih v posvetih s
sodelavci, na strokovnih timih, v drugih strokovnih stikih ter v odnosih z
javnostjo;
– varovanjem človekove potrebe po zasebnosti in z upoštevanjem občutka
sramežljivosti v domačem in institucionalnem okolju;
– doslednim varovanjem identitete posameznika pri vključevanju analize
primera za strokovne, študijske in raziskovalne namene.
13.
Kriteriji komuniciranja z javnostmi
Delavke/delavci
v socialnem varstvu varujejo posameznike in družine pred neustreznim
obravnavanjem, razgaljanjem in možnimi zlorabami v medijih in javnosti.
Informacije morajo ščititi zasebnost in koristi prizadetih ter omogočiti
nemoten potek pomoči.
14.
Preprečevanje osebnega nadlegovanja in nasilja
Delavke/delavci
socialnega varstva v vseh postopkih in odnosih varujejo spolno, psihofizično
in duhovno integriteto posameznic in posameznikov.
V socialnih ustanovah si delavke/delavci socialnega varstva prizadevajo,
da bi preprečili in odkrili zlorabe uporabnikov s strani osebja, samih
uporabnikov in ljudi iz neposrednega lokalnega ali domačega okolja.
15.
Uveljavljanje in varovanje zasebnosti v socialnih ustanovah
Z
namestitvijo v državno, zasebno ali dobrodelno ustanovo nadomeščamo
življenjsko okolje, ki ga nudi družina: človečnost, zasebnost, toplino,
varnost in domačnost.
Uporabnice/uporabniki v ustanovah prostovoljno soodločajo o svojem
vsakdanjem življenju in počutju (dnevni red, prehrana in čas obrokov,
svojsko preživljanje prostega časa in razvedrila, nedotakljivost zasebnega
kotička, omogočanje kulturnega, verskega in družabnega življenja...).
16.
Odprtost ustanov
Ustanove
se s svojimi programi in dejavnostjo odpirajo okolju; svojcem, študentom in
strokovnjakom za potrebe izobraževanja, usposabljanja in raziskovanja, pa
tudi prostovoljcem, različnim organizacijam in javnosti. Pri tem je potrebno
zagotavljati tajnost podatkov, varovanje zasebnosti uporabnikov in svobodno
voljo njihovega vključevanja v raziskovalne in druge omenjene aktivnosti.
17.
Zaupanje in varstvo podatkov
Pomoč v
socialnem varstvu temelji na medsebojnem zaupanju, ki je pomemben vir
obojestranske moči. Uporabnik, ki čuti, da se delavka/delavec kot človek in
kot strokovnjak resnično zavzema zanj, bo lažje zbral moč za rešitev težav.
Delavka/delavec, ki ga zaupanje uporabnika dodatno motivira, tega zaupanja
ne sme zlorabiti s posredovanjem zaupnih podatkov drugim osebam. Podatke
varuje kot poklicno skrivnost.
V situaciji, ko delavka/delavec ve, da zaupanih podatkov ne bo mogel
obdržati le zase, je dolžan o tej omejitvi uporabnika takoj in povsem
nedvoumno opozoriti.
18.
Dolžnost raziskovanja in izpopolnjevanja
Strokovne
delavke in delavci ter sodelavke in sodelavci sistematično razvijajo
raziskovanje potreb uporabnikov ter delovne postopke in metode dela v
organizacijah, kjer izvajajo svojo dejavnost. Pri tem kritično presojajo
obstoječa in nova znanja ter metode in tehnike dela. Za njihov razvoj mora
biti omogočeno stalno izobraževanje in usposabljanje v okviru lastne delovne
organizacije, intervizijskih in supervizijskih skupin, Socialne zbornice
Slovenije, izobraževalnih ustanov in drugih organiziranih oblik.
19.
Sodelovanje in medsebojna pomoč med delavkami/delavci socialnega varstva
Delavke/delavci
v socialnem varstvu izpopolnjujejo svoje strokovno znanje ter razvijajo
svojo osebnost in čut za sočloveka v stiski. Pri tem se vključujejo v
supervizijo in v druge oblike strokovne pomoči, ki jim pomagajo krepiti
strokovni in človeški pristop do uporabnikov.
Delavci in delavke različnih strok spoštujejo znanje in izkušnje drugih,
si medsebojno pomagajo ter usklajujejo svoje delo v dobrobit uporabnikov.
< Nazaj
|