|
Julijanu Oglejskemu, diakonu ![]()
študent patrologije III. letnika Teološke fakultete 2000/01
UVOD V PISMO
Hieronim iz puščave1 piše diakonu Julijanu, svojemu prijatelju iz Ogleja. V sodobnem
času elektronskih medijev je kar nekako nedojemljivo, kako pomembna so bila takšna
dopisovanja za razširjanje novic. Zato Hieronim tudi posveča toliko pozornosti in se
tako opravičuje, da dolgo ni pisal. To je pomenilo takorekoč temo, molk, pretrganje
stikov.
BESEDILO PISMA 1. Star pregovor pravi: »Lažnivcu se ne verjame, čeprav je res, kar pravi.« Vidim, da
je to mene zadelo, ko me kregaš, da molčim in ti ne pišem. Ali naj rečem: »Pogosto
sem pisal, toda pismonoše so bili malomarni?« Odgovoril mi boš: »Vsi, ki ne pišejo
radi, se že od nekdaj tako izgovarjajo. Ali naj rečem: »Nikogar nisem našel, da bi nesel
pismo?« Dejal boš, da jih je mnogo, mnogo sem in tja potovalo. Ali naj zatrjujem, da
sem (pisma) tem izročil? Toda ti bodo tajili, ker jih niso oddali, midva, daleč vsaksebi,
pa ne bova vedela, pri čem sva. Kaj naj torej storim?
Pevci imajo lastnost, da, kadar jih prosi prijatelj, Odslej te bom tako zasipal s svežnji pisem, da me boš začel prositi, naj ti več ne pišem.
Veseli me, da je moja sestra, tvoja hči v Kristusu, stanovitna v tem, kar je začela,6 o
čemer mi ti prvi poročaš. če svet se zruši in podere, Zato te prosim, imej v mislih apostolov ukaz, s katerim uči, da mora naše delo obstati
(prim. 1Kor 3, 14), ter si zasluži Gospodovo plačilo s tem, da jo rešiš, in me pogosto
razveseliš s poročili o najinem skupnem ponosu v Kristusu.10
1. Hieronim se je po dolgem preudarjanju v Antiohiji l. 376 odločil za anahoretsko življenje in šel v halkiško puščavo, tako imenovano po mestu Halkis, ki leži jugovzhodno od Antiohije in jugozahodno od Bereje (Aleppo, Hereb). Tam se je pokoril in pridno študiral. 2. Gl. tudi 7. pismo in 13. pismo. 3. Hieronim je v Antiohiji hudo zbolel. Evagrij je skrbel zanj. 4. Heliodor je bil sin ugledne družine v Altinu, mestecu ob lagunah severno od Benetk. Obstajajo domneve, da se je s Hieronimom spoznal v času študija. Zagotovo pa se srečata v Ogleju, v krogih asketov, ki se zbirajo okrog škofa Valerijana (369-388?). S Hieronimom gre na Vzhod, skupaj obiščeta Jeruzalem, sta še nekaj časa skupaj v Antiohiji, a ne gre z njim v puščavo. Odpravi se domov, kjer skrbi za nečaka, osirotelega Nepotijana. V Altinu postane duhovnik in okoli l.380 tamkajšnji prvi škof. L. 381 se udeleži oglejske sinode, kjer je tudi sv. Ambrozij Milanski. Umre kmalu po l. 400. Njegov spomin se obhaja 3. julija. 5. Horacij, Satur. I, 3,1-3 6. Hieronimova sestra je sicer zabredla v zmoto, pa se po prizadevanju diakona Julijana spokorila in bila stanovitna - gl. tudi 7. pismo. 7. Hieronim misli to popolnoma resno; komaj leto ali dve po tem pismu je njegovo rojstno mesto Stridon brez sledu izginilo. 8. Kdo je ta hiberska (španska) kača? Nekateri mislijo na prezbiterja Lupicina, ki ga Hieronim zaničljivo omenja v pismu 7,5. Verjetneje se mi zdi, da pomeni excetra (kača) žensko s strupenim jezikom. Morda gre celo za njegovo teto Kastorino (gl. 13. pismo). 9. Horacij, Carm. III, 3, 7.8 10. Hieronimov in Julijanov »skupni ponos v Kristusu« je Hieronimova v dobrem
stanovitna sestra. |