|
Nepotijanu ![]()
študenta patrologije III. letnika Teološke fakultete 2000/01
UVOD V PISMO
52. Hieronimovo pismo, napisano v Betlehemu, je namenjeno klerikom, kakor je 22. pismo
namenjeno devicam. Hieronim ga je napisal na prošnjo duhovnika Nepotiana, nečaka škofa
Heliodora. Ta je zaradi smrti nečakovega očeta zapustil Hieronima in puščavniško življenje,
a je ta žrtev rodila velik sad: vzgojil je vzornega duhovnika. S tem pismom Hieronim
odlično uvaja otroka v resnično duhovnost klerika, ki mu je prva in edina skrb notranje
življenje, ljubezen do bližnjega in druge kreposti, ki odlikujejo zvestega klerika. Hkrati
opozarja na vse stranpoti, ki bi ogrozile notranjo naravnanost na Boga in so med kleriki
očitno prisotne. Čeprav v svojih sodbah o vedenju in ravnanju klerikov ne omenja nikogar
posebej, so njegove kritike vedenja ostre. Ob tem pravi: "Kdor se bo hotel jeziti name, bo
priznal, da je sam tak."
Izhajajoč iz alegorične razlage zgodbe o Davidu in Sunamljanki Abisagi uči Hieronim
Nepotiana, kako se mora klerik odpovedati svetu, kako se ne sme vdajati praznemu
dobičkarstvu, kako si mora pridobivati duhovnega znanja, kako se mora preprosto in
skromno oblačiti in vesti, kako mora gojiti notranje življenje in se ogibati posvetne družbe,
kako se postiti, ne iskati človeške hvale, paziti na svoje oči in ušesa, kako mora opravljati
dela ljubezni do bližnjega, ne sme prejemati daril in se vtikati v svetne zadeve.
Hieronim je to vodilo duhovniške vzgoje napisal deset let po knjižici o devištvu, kakor na
koncu sam omenja, torej leta 394.
Človek je celostno nagovorjen, če je poslušen in pokoren absolutni Avtoriteti. Le tako bo
klerik v polnosti živ in s tem oznanjal božjo slavo. Probleme, s katerimi se Hieronim srečuje
in ki bi morebiti ogrozili duhovnost klerika, srečujemo tudi danes in so zato še vedno
aktualni, pa čeprav živimo v drugem časovnem obdobju in drugem kulturnem okolju.
Končno je pismo spodbuda vsakemu, ki želi poglobiti svojo naravnanost na Boga. Le v tem
duhu lahko razumemo vsebino pisma in si jo vzamemo za zgled.
BESEDILO PISMA 1. Prosiš me, predragi Nepotijan, v pismih, ki mi jih pošiljaš čez morje, pogosto me prosiš,
naj ti v kratkem spisu podam navodila za življenje, kako naj človek, ki je zapustil svetno
vojaško službo in postal menih ali klerik, hodi po pravi Kristusovi stezi, da ne zabrede
vstran v razne pregrehe. Ko sem bil še mladenič, da, skoraj še deček, in sem prve napake
objestne mladosti krotil s trdoto puščavniškega življenja, sem pisal tvojemu stricu, svetemu
Heliodoru, spodbudno pismo, polno solza in tožb, ki naj bi mu razodelo ljubezen
zapuščenega tovariša.1
2. V tistem delu sem se igračkal, kakor mi je mladost navdihovala, in ker mi je bila glava
še vroča od govorniških naukov in pravil, sem marsikaj opisal v cvetočem jeziku, kot šolar.
Zdaj pa, ko mi je glava že osivela in je čelo že razorano in mi od čeljusti visi podbradek
kakor volom,
"hladna ustavlja se kri okoli mojega srca."2
Zato isti pesnik drugje poje:
"Starost vzame nam vse, še navdušenje;"3
in kmalu zatem:
"Zdaj pa pozabljene so vse pesmi in glas že zapušča Merisa."4
2. Betsabeja je še živela, pri življenju so bile še Abigaila in druge njegove prave in stranske
žene, ki jih omenja Sveto pismo. Vse zavrne kot hladne in samo v naročju ene se starček
ogreje. Abraham je bil veliko starejši od Davida, pa vendar ni iskal druge žene, ko je Sara
še živela. Izak je imel dvakrat toliko let ko David, pa ga ni zeblo pri Rebeki, ki je bila že
postarana. Ne govorim o prejšnjih možeh pred potopom, ki po devetsto letih, ko je njihovo
telo ne rečem ostarelo, ampak skoraj že sprhnelo, nikoli niso iskali dekliških objemov.
Gotovo je Mojzes, voditelj izraelskega ljudstva, imel sto dvajset let, pa Sefore ni zamenjal.
2. Začetek modrosti je: pridobivaj si modrost in za vse svoje imetje si kupi razumnost.
Oprimi se je, in te bo povišala: časti jo in te bo objela, da ti bo dala na glavo venec lepote.
Tudi s krono veselja te bo pokrila" (Prg 4,5-10). Skoraj vse telesne moči se spremenijo na
starčkih; samo modrost raste, vse drugo pojema: post, bedenje, tekanje sem in tja,
sprejemanje tujcev, skrbi za ubožce, stanovitnost v molitvi, obiskovanje bolnikov, ročno
delo, da si prislužiš sredstva za miloščino; da ne bom na dolgo govoril: vse, kar telo
opravlja, se skrči, ko se telo stre.
3. Nikakor ne trdim, da v mladeničih in v možeh najboljših let, seveda takih, kateri so si s
trudom in vnetim prizadevanjem, s svetim življenjem in vztrajno molitvijo k Bogu pridobili
vednost, modrost zamrzne, ki tudi v premnogih starcih z leti opeša, marveč pravim, da
prihaja nad mladost mnogo bojev z lastnim telesom in da vabe v pregrehe in meseni
nagoni dušijo modrost kakor surova drva ogenj, da ne more razviti svojega sijaja.
4. Starost tistih pa - še enkrat opozarjam -, ki so se v svoji mladosti izobrazili v poštenih
spretnostih ter noč in dan premišljevali Gospodovo postavo, postaja z leti še bolj učena, z
vajo spretnejša, s časom modrejša, in žanje sladke sadove nekdanjih prizadevanj.
5. Zato pa je tudi znani grški modrijan,6 ko je dopolnil sto sedem let
in čutil, da bo umrl,
baje rekel, da mu je žal, ker daje življenju slovo tedaj, ko je postal moder. Platon je pišoč
umrl v enainosemdesetem letu. Izokrat je z napornim poučevanjem in pisanjem napolnil
devetindevetdeset let. Ne govorim o drugih filozofih, Pitagoru, Demókritu, Ksenokratu,
Zenonu in Kleantu, ki so v visoki starosti odlično gojili modrost. Prihajam k pesnikom,
Homerju, Heziodu, Simonidu, Stezihoru, ki so v visoki starosti pred smrtjo zapeli nekako
labodnico in lepše kot navadno.
6. Ko so sinovi tožili Sofokla zaradi prevelike starosti in zanemarjanja gospodarstva, češ da
je prišel ob pamet, je sodnikom prebral Ojdipovo tragedijo, ki jo je spisal malo prej, in
upognjen od starosti podal tak dokaz modrosti, da so mu strogi sodniki ploskali kakor v
gledališču. Ni čudno, da se tudi Kato, slavni rimski govornik in bivši cenzor, na stara leta
ni sramoval in si je upal učiti grški jezik. Homer poroča, da je z jezika Nestorja, skoraj
onemoglega starca, tekel govor, slajši od medu.
7. Pa tudi skrivnostni pomen Abisaginega imena pravi, da imajo starci večjo modrost.
Prevaja se namreč "moj čezmerni oče" ali "mojega očeta rjovenje". Beseda "čezmeren" je
dvoumna; toda tukaj pomeni vrlino, da imajo starci večjo, preobilno in bogato modrost;
drugače pomeni "čezmeren" toliko kakor "nepotreben". Sag, to je "rjovenje", se pravzaprav
uporablja, kadar šumi morsko valovje in se, dejal bi, sliši bučanje, prihajajoče od morja.
8. To pa dokazuje, da je v starcih kakor grom mogočna in človeški glas presegajoča božja
beseda. Sunamljanka pomeni v našem jeziku "škrlatno rdeča" in pomeni, da je modrost
goreča in se pri branju božjih knjig razžari; čeprav to naznanja skrivnost Gospodove krvi,
vendar razodeva tudi ognjevitost modrosti. Zaradi tega naveže tudi tista babica v Genezi
Faresu na roko rdečo nit. Ker je pretrgal ločnico, ki je prej delila dve ljudstvi, je dobil ime
"delivec", to je Fares (1 Mz 38,27-29). In nečistnica Rahaba je kot predpodoba Cerkve
obesila vrvico, ki je skrivnostno napovedovala Gospodovo kri, da se je rešila, ko je bila
Jeriha porušena (Joz 2,21; 6,22-25).
9. Zato na drugem mestu pravi Pismo o svetih možeh: "To so Kinejci, ki so prišli od
Pripeke7 Rehabove hiše (1 Krn 2,55). In naš Gospod je rekel v evangeliju:
"Prišel sem, da
vržem ogenj na zemljo, in kako želim, da bi se vnel!" (Lk 12,49). Vnel se je v srcih učencev
in ju prisilil, da sta rekla: "Ali ni bilo najino srce goreče v nama, ko nama je po poti govoril
in razlagal pisma?" (Lk 24,32).
2. Neomadeževana je namreč in vedno deviška ter neoskrunjena kakor Marija, čeprav vsak
dani rodi in poraja. Menim, da je zaradi tega tudi apostol dejal: "V duhu bodite goreči," in
v evangeliju je Gospod napovedal, da bo ob koncu sveta, ko pride po preroku Zahariju
napovedani nespametni pastir (Zah 11,15-17), pojemala modrost in se ohladila ljubezen
mnogih (Mt 24,12).
3. "Poslušaj torej," kakor pravi blaženi Ciprijan, "besede ne zgovorne, temveč krepke."8
Poslušaj brata po stanu, očeta po starosti, ki te bo pospremil od začetka vere do
polnoletnosti, ti dal na posameznih stopnjah zapovedi za življenje in v tebi poučil druge.
4. Vem, da si se pri svojem stricu, blaženem Heliodoru, ki je zdaj Kristusov škof, učil
svetega nauka in se vsak dan učiš in imaš njegovo lepo življenje za zgled kreposti. Sprejmi
pa tudi naš pouk, čeprav skromen, in tole knjižico združi z njegovo knjižnico;9 ona te bo
poučila, kako moraš živeti kot menih, ta pa, kakšen bodi kot popoln klerik.
2. Kdor ima Gospoda in pravi s prerokom: "Moj delež je Gospod" (Ps 15,5 in 72,26), ne
more poleg Gospoda imeti nič drugega. Če ima poleg Gospoda še kaj drugega, Gospod ni
njegov delež; na primer, če ima zlato, srebro, posestvo, razno opravo, Gospod ne bo hotel
biti poleg teh deležev njegov delež. Če pa sem Gospodov del in delež njegove dediščine, ne
prejmem dela med drugimi rodovi, ampak kot levit in duhovnik živim od desetin, in ker
služim oltarju, se preživljam od darov oltarja; če imam hrano in obleko, sem s tem
zadovoljen in hodim ubog za ubogim s križem.
3. Rotim te torej, ponavljam in te bom znova in znova opominjal: ne imej kleriške službe za
vrsto nekdanje10 vojaške službe, to je, kot Kristusov vojak ne išči
svetnega dobička, ne imej
več, kakor si imel, ko si postal klerik, da se ti ne bo reklo: "Njihovi deleži jim ne bodo
koristili" (Jer 12,13 po LXX). Tvojo skromno mizo naj poznajo ubožci in popotniki in z njimi
Kristus kot gost. Klerika, ki trguje, ki je postal iz reveža bogataš, iz neznatnega človeka
bahač, se ogibaj ko kuge. "Slabi pogovori kvarijo dobre nravi" (1 Kor 15,33).
4. Ti preziraš zlato, on ga ljubi; ti teptaš bogastvo v prah, on ga lovi; tebi je pri srcu molk,
krotkost, samota, njemu ugajajo gostobesednost, drzno čelo, trgi in ulice in lekarne.11 Če
je v nraveh taka nesloga, kakšna utegne biti med vama sloga? V tvoje preprosto stanovanje
naj ženska noga redko ali nikoli ne stopi. Vseh deklet in Kristusovih devic enako ne poznaj,
a vse enako ljubi. Ne prebivaj z njimi pod isto streho; ne zanašaj se na njihovo dosedanjo
čistost. Ne moreš biti svetejši ko David, ne modrejši ko Salomon. Vedno se spominjaj, da
je rajskega prebivalca iz njegove lastnine pregnala ženska.
5. Če zboliš, naj ti streže kateri koli sveti brat, rodna sestra ali mati ali kaka ženska, ki jo
imajo vsi za zanesljivo. Če pa takih sorodnic ali čistih oseb ni, redi Cerkev mnogo starih
žena,12 ki naj iti strežejo in za postrežbo prejmejo podporo, da bo tvoja
bolezen imela še
zasluženje miloščine. Vem, da so nekateri zboleli najprej na telesu, potem pa še na duši.
Nevarno je, če ti streže ženska, katere obraz velikokrat gledaš.
6. Če zaradi kleriške službe obiščeš vdovo ali devico, nikoli ne pojdi v hišo sam in si izberi
take tovariše, da te njihova družba ne spravi na slab glas. Če te spremlja lektor ali akolit
ali
pevec,13 naj ga krasi ne obleka, ampak lepo vedenje; naj si ne kodra las
z žgalom, marveč
naj njegova zunanjost razodeva sramežljivost. Ne sedi sam s samo na samem in brez priče.
Če se je treba pomeniti o kakšni zaupni reči, ima pač dojiljo, starejšo domačo devico, vdovo
ali omoženo žensko; saj ni tako nečloveška, da bi ne imela nikogar, komur bi se smela
zaupati, razen tebe.
7. Varuj se vseh sumenj in se vnaprej ogibaj vsega, kar bi si utegnil kdo izmisliti o tebi, da
si ne bo izmislil. Sveta ljubezen ne pozna majhnih darilc, robčkov, pentelj, rutic in
bonbonov14 in sladkobesednih pisemc. "Moja sladkost", "moje očke" in
"moje srce" ter
druge neumnosti zaljubljencev, vse osladnosti in dvorjenja in smešne vljudnosti nam
presedajo še v komedijah in se nam pri posvetnih ljudeh gabijo, kaj šele pri klerikih, ki so
menihi, ki je njihovo življenje čast njihovemu duhovništvu in duhovništvo življenju!
8. Tega ne pravim, ker se pri tebi ali svetih možeh tega bojim, temveč zato, ker so v
vsakem poklicu, na vsaki stopnji in v vsakem spolu dobri in slabi in je obsodba slabih
pohvala dobrih.
2. S fideikomisi16 se izmikamo postavi. In kakor da so ukazi cesarjev
krepkejši kot
Kristusove, se bojimo postav, evangelije pa preziramo. Dediščino naj dobi le mati otrok,
mati svoje črede, Cerkev,17 ki jih je rodila, redila in hranila. Kaj se
vrivamo med mater in
otroke? Škofova slava je, da skrbi za potrebe ubožcev; sramota vseh duhovnikov pa je, da
se ženejo za lastnim bogastvom.
3. "Rojen sem v revni hiši, v kmečki koči; komaj sem mogel nasititi kruleči trebuh s
prosenim domačim kruhom; zdaj ne maram belega kruha in medu. Poznam tudi vse vrste
in imena rib, vem, na kateri obali nabirajo ostrige; po okusu ptic razločujem dežele; redkost
dragih poslastic in njihova visoka cena mi dela veselje."18 Poleg tega
slišim, da nekateri
sramotno hlapčujejo starcem in starkam brez otrok. Sami jim drže nočno posodo, oblegajo
posteljo, s svojo roko prestrezajo bljuvek iz želodca in sluz iz pljuč. Ko pride zdravnik, s
strahom in trepetajočimi ustnicami vprašujejo, ali jim je bolje; če si starec malo opomore,
se čutijo ogrožene in njih lakomno srce na tihem trpi muke, četudi na zunaj hlinijo veselje.
4. Bojijo se namreč, da so hlapčevali zastonj, in primerjajo trdoživega starca z
Metuzalemovimi leti. Kakšno plačilo bi prejeli od Gospoda, če ne bi plačila pričakovali že
tukaj! Koliko znoja prelijejo za ničevo dediščino! Z manjšim trudom bi mogli kupiti
Kristusov biser.
2. Tvoja dela naj ne izpodbijajo tvojih besed, da ti ne bo, ko govoriš v cerkvi, kdor koli pri
sebi ugovarjal: "Zakaj pa sam ne delaš, kar govoriš?" Slab učitelj je, kdor s polnim želodcem
govori o postu. Tudi razbojnik lahko graja lakomnost. Usta, srce in roke Kristusovega
duhovnika naj se ujemajo. Bodi poslušen svojemu škofu in ga imej za očeta svoje duše.
Znamenje sinov je ljubezen, znamenje hlapcev pa strah. "Če sem oče," pravi Gospod, "kje
je moja čast? Če sem Gospod, kje je moj strah?" (Mal 1,6).
3. Na enem možu spoštuj več imen: meniha, škofa in svojega strica, ki te je učil vsega, kar
je sveto. Pravim tudi to, naj se škofje zavedajo, da so duhovniki, ne gospodje: klerike naj
spoštujejo kot klerike, da bodo tudi kleriki spoštovali njih kot škofe. Znana je beseda
govornika Domitija: "Zakaj naj te imam jaz za prvaka, ko me ti nimaš za senatorja?"19
Zavedajmo se, da so škof in duhovniki to, kar so bili Aron in njegovi sinovi: eden je
Gospod, en tempelj in ena služba.
4. Vedno imejmo v mislih, kaj apostol Peter naroča duhovnikom: "Pasite Gospodovo čredo,
ki je pri vas, in pazite nanjo; ne prisiljeno, marveč radovoljno, kakor hoče Bog; ne z grdim
pohlepom po dobičku, temveč z voljnim srcem; tudi ne, kakor bi nad svojimi deleži
gospodovali, ampak kakor vzor čredi; in ko se prikaže najvišji Pastir, boste prejeli nevenljivi
venec slave" (1 Pt 5,2-5).
5. Zelo grda razvada v nekaterih cerkvah je, da duhovniki molčijo in vpričo škofa ne
govorijo, kakor da jih ti sovražijo ali ne marajo poslušati. "Če pa pride," pravi apostol Pavel,
"razodetje drugemu, ki sedi, naj prvi molči. Saj morate drug za drugim prerokovati, da se
vsi učijo in spodbujajo. In preroški navdihi so prerokom poslušni. Kajti Bog ni Bog nereda,
ampak miru" (1 Kor 14,30-33). "Slava očetova je moder sin" (Prg 10,1). Škof naj bo vesel
svoje zdrave sodbe, če je Kristus izbral take duhovnike.
2. Ko sem svojega učitelja Gregorija Nazianškega nekoč prosil, naj mi pojasni, kaj pomeni
pri Luku sabbatum deuteroproton (Lk 6,1), to je, "druga prva sobota", se je duhovito pošalil
in dejal: "O tem te bom poučil v cerkvi; ko mi bo tam pritrjevalo vse ljudstvo, boš moral
nerad vedeti, česa ne veš; če pa boš edini molčal, te bodo vsi obsodili, da si edini bedak."
Nič lažjega ni, kakor navadno ljudstvo in neizobražen zbor prevarati s spretnostjo jezika,
ker tem bolj občuduje, česar ne razume.
3. Zapomni si, kar Mark Tulij - njemu gre tista pohvala: "Demosten ti je vzel čast, da nisi
prvi govornik, ti pa njemu, da ni edini" - v govoru za Kvinta Galija20 govori
o naklonjenosti
ljudstva in nevednih govornikih, da te ne bo preslepila taka lažniva hvala: "S takim
igračkanjem - povem, kar sem sam nedavno doživel - je na prvem mestu neki pesnik, zelo
učen mož, ki je spesnil znane 'gostije pesnikov in modrijanov'; v pogovor zapleta Evripida
in Menandra, drugič pa Sokrata in Epikura, o katerih vemo, da so živeli narazen ne leta,
ampak stoletja.21 Koliko ploskanja in vpitja zbuja s tem! V gledališču ima
namreč mnogo
sebi enakih, ki o slovstvu vsi skupaj ničesar ne vedo."
2. So taki, ki dajejo revnim malo, da bi sami več prejeli, in imajo miloščino za pretvezo, da
iščejo bogastva; pravzaprav se to imenuje lov, ne miloščina. Tako se lovi zveri, ptice in ribe:
na trnek se natakne vabo, da se z njim potegne denarna vreča starih gospa. Škof, ki mu je
izročena Cerkev, ve, koga postavi, da deli revežem in zanje skrbi. Boljše je, da nimam kaj
dati, kakor da brez sramu terjam.
3. Pa še nekako predrzno je, če se hočeš zdeti milosrčnejši kakor Kristusov škof. Ne more
delati vsak vsega. Eden je v cerkvi oko, drugi jezik, tretji roka, četrti noga, uho, želodec,
itd. Beri Pavlovo pismo Korinčanom: razni udje sestavljajo eno telo (1 Kor 12,12-26).
Vendar naj se ne ima preprost in neizobražen brat za svetega, če ničesar ne ve; izobraženi
in zgovorni pa naj ne misli, da je svetost na jeziku! Med dvema nepopolnima rečema pa je
veliko bolje imeti sveto neizobraženost kakor grešno zgovornost.
2. Sicer pa, če se držimo samo črke in nas preprosta povest o zlatu in bogastvu veseli, se
z zlatom vred držimo tudi drugih zakonov: Kristusovi škofi naj se oženijo z devicami; kdor
ima brazgotino ali je pohabljen, naj se mu duhovništvo vzame, čeprav je dobrega duha;
telesna gobavost naj se bolj upošteva kot duhovna grešnost; rastimo, množimo se in
napolnimo zemljo; ne darujmo jagnjeta in ne obhajajmo skrivnostne velike noči, ker je to
brez templja v postavi prepovedano (prim. 5 Mz 16,5-7); sedmi mesec postavljajmo šotor
in s trobento oznanjajmo veliki post! Če pa vse te reči presodimo po duhovno, zavedajoč
se s Pavlom, da je postava duhovna (Rim 7,14), in besede pevca Davida: "Odgrni mi oči,
da vidim čuda v tvoji postavi," (Ps 118,18), razumemo tako, kakor jih je razumel tudi naš
Gospod in razložil soboto: prezirajmo zlato z drugimi praznovernimi judovskimi obredi
vred, ali pa, če nam je zlato všeč, naj nam bodo všeč tudi Judje, ki jih moramo sprejeti ali
zavreči z zlatom vred.
2. Če porečeš, da tako ravnaš, da prosiš za nesrečne in stiskane, te zavrnem: "Svetni sodnik
bo rajši ugodil zdržnemu, kakor pa bogatemu kleriku in bo bolj spoštoval tvojo svetost ko
tvoje bogastvo. Če pa je tak, da klerikov ne usliši drugje kakor pri polnih čašah, se taki
dobroti rad odpovem in bom namesto sodnika prosil Kristusa, ki lahko bolje pomaga."
"Bolje je zaupati v Gospoda kakor zaupati v prvake" (Ps 117,8.9).
3. Nikoli ne díši po vinu, da ti kdo ne zabrusi modrijanovih besed: "Ti ne ponujaš poljuba,
marveč merico vina." Duhovnike, ki so vdan pijači apostol obsoja in stara postava23
prepoveduje: "Kateri služijo oltarju, naj ne pijejo vina in šekarja" (3 Mz 10,9). Šekar se po
hebrejsko imenuje vsaka pijača, ki upijani, bodisi da se pripravlja z vretjem, bodisi od
sadnega soka, ali če se med prekuha za sladko, barbarom ljubo pijačo,24
ali pa da se iz
palmovega sadu stisne tekočina ter se sad skuha in gosta voda precedi. Kar koli upijani in
zmede duha, tega se izogibaj kakor vina.
4. Ne pravim tega, da bi obsojal božjo stvar - saj so tudi Gospodu rekli "pivec" (Mt 11,19)
in Timoteju je bilo zaradi želodčnih bolečin dovoljeno uporabljati malo vina (1 Tim 5,23)
- marveč terjamo zmernost v uživanju pijače, kakor ustreza starosti, zdravju in telesnim
lastnostim. Če brez vina gorim od mladostnega ognja in sem razžarjen od vroče krvi in je
moje telo sočno in močno, bom rad pogrešal čašo, v kateri je, sumim, strup. Grki lepo
pravijo in ne vem, ali v našem jeziku prav tako lepo zveni:
"Rején trebušček bistrih misli ne rodi."25
2. Slišim tudi, da nekateri proti razumu in človeka ne pijejo vode in ne jejo kruha, ampak
srebajo okusne juhice in pretlačeno zelenjavo ter sok rdeče pese, pa ne iz skodelice,
temveč iz školjke. Sramota! Nas ni sram takih abotnosti, ali se nam ne gnusi taka
praznovernost? Zapovrh pa v tej sladkosnednosti iščemo še hvale, da se postimo! Najstrožji
post je ob kruhu in vodi. Ker pa to ni nič posebnega in vsi živimo od kruha in vode,
navadno in na splošno ne velja za post.
2. Nikar ne moli na cestnih vogalih, da ne bo ljudska hvala obrnila tvojih molitev vstran od
Boga. Nikar si na obleki ne povečuj obeskov in ne razkazuj molitvenih zapiskov in se ne
obdajaj s farizejsko bahavostjo, čeprav tvoja vest ugovarja. Bolje bi bilo, če bi to nosili ne
zunaj na telesu, ampak v srcu, potegnili nase božje prijateljstvo, ne pa človeške poglede.
Hočeš vedeti, kakšno okrasje terja Gospod? Imej modrost, pravičnost, zmernost in srčnost!
3. Te štiri strani sveta naj bodo okoli tebe, ta četverovprega naj te kot Kristusovega voznika
pelje v diru do cilja! Nič ni dragocenejše od tega nakita, nič ni odličnejše od teh
raznobarvnih draguljev. Krasijo te na vse strani, oklepajo, varujejo in so ti okras in
obramba; dragulji so ti ščiti.
2. Nič ni vreden izgovor: "Če mi drugi pripovedujejo, vendar ne delam krivice!" Nihče ne
pripoveduje rad človeku, ki ga nerad posluša. Puščica se nikoli ne zapiči v kamen; včasih
se odbije in zadene tistega, ki jo je izstrelil. Obrekljivec naj se nauči, da ne bo lahkomiselno
obrekoval, če vidi, da ga ne poslušaš rad. Salomon pravi: "Ne druži se z obrekljivci, zakaj
njih poguba hitro pride in kdo ne ve za padec obeh?" (Prg 24,21.22) Tako tega, ki obrekuje,
kakor tistega, ki obrekljivčeve besede lovi na uho.
2. Hipokrat27 je zaprisegel svoje učence, preden jih je začel poučevati,
in jih prisilil prisegati
na učiteljeve besede; s prisego jim je naložil, da morajo molčati, in predpisal, kako morajo
govoriti, hoditi, se oblačiti, se vesti. Koliko bolj moramo mi, ki nam je izročeno zdravljenje
duš, ljubiti vse krščanske družine kakor svoje! Naj vedo, da smo rajši tolažniki v njihovih
bridkostih kakor gostje v njihovih radostih. Klerika, ki je pogosto povabljen na kosilo, pa
nikoli ne odreče, zlahka zadene prezir.
2. Kako morejo kleriki oskrbovati in upravljati tuje hiše in tuja posestva, ko imajo zapoved,
naj prezirajo lastno imetje? Če prijatelju kdo kaj vzame, je to tatvina. Če kdo goljufa Cerkev,
je to božji rop. Kdor prejme darila, da jih razdeli med ubožce, pa skopuško varčuje, ko so
mnogi lačni, ali - kar je očiten zločin - zase kaj skrivaj odtegne, prekosi krutost vseh
razbojnikov.
3. Jaz se zvijam od lakote, in ti presojaš, koliko je dovolj za moj želodec? Ali takoj razdeli,
kar si sprejel, ali pa, če si skop delilec, pusti darovalcu, naj sam razdeli. Nočem,28 da bi ti
jaz dal priložnost, da napolniš svoj žep. Nihče ne zna bolje od mene varovati, kar je moje.
Najboljši delilec je tisti, ki si ničesar ne pridrži.
2. Prosim jih, naj se umirijo in se nehajo norčevati, kajti pišem jim ne kot nasprotnik,
temveč kot prijatelj, in jih ne napadam, da so grešili, ampak opominjam, da ne bi grešili.
Nisem bil samo njim, marveč sem bil tudi sebi strog sodnik, in ko sem hotel vzeti iver iz
očesa svojega bližnjega, sem najprej potegnil bruno iz svojega (prim. Mt 7,5). Nikogar
nisem žalil, nobenega imena nisem namignil niti z opisovanjem, moja beseda na nikogar
posebej ne meri, o pregrehah pa razpravlja na splošno. Kdor se bo hotel jeziti name, bo
sam priznal, da je tak.
2. Vergil, Georgike II, 484. Futurum exactum obstiterit je Hieronim spremenil v obstitit. 3. Vergil, Ekloge IX, 51. Pesnik ogovarja starost: "Omnia fers, aetas;" Hieronim je spremenil v: "Omnia fert aetas." 4. Vergil, Ekloge IX, 53.54. 5. Mimus, gledališki prizor iz vsakdanjega življenja, je le preveč rad predstavljal opolzke reči. Mim je spravil gledališče na zelo slab glas. - Atelske burke imajo ime po Ateli, prastarem mestu Oskov v Kampaniji, blizu današnje Averse. Atelska burka (kratko: atellana) je prvotno pomenila smešnico o Atelcih, o katerih so pripovedovali razne zabavne reči. Kasneje je beseda dobila splošnejši pomen: burka (navadno prav zabeljena) iz malomestnega življenja. 6. Hieronim ima v mislih peripatetika Teofrasta (umrl ok. 286 pr. Kr.); prim. Cicero, Tusculanarum disputationum lib. III 28,69. Modrijan je v resnici dopolnil samo 85 let. 7. Calor - vročina, latinski prevod hebrejskega imena Hammat. 8. Ciprijan, Ad Donatum 2. 9. Njegova (Heliodorova) knjižnica je njegovo zgledno življenje. 10. Nepotian je bil prej vojak. 11. Lekarne (tabernae medicorum) so bile shajališča "boljših" postopačev. 12. Siromašne starke, ki so prejemale redno podporo iz cerkvene blagajne. 13. Psaltes, prvi pevec. 14. Hieronim omenja orariola, fasciolas, vestes ori adplicitas, degustatos cibos. Fasciola sem poslovenil kot petlje; to so bili traki za prevezovanje las, da se je čelo zdelo nižje; nizko čelo je veljalo za lepo. - "... cibi" so pač razne poslastice, ki jih darovalec okusi, preden jih ponudi. Oznaka "bonboni" ne bo daleč od resnice. 15. Valentinijan II. (383-392) je odredil, da kleriki ne morejo dedovati. Prim. pismo sv. Ambrozija 18,13. 16. Fideicommissum je določba v oporoki, da mora dedič kako reč prepustiti določeni osebi, katere oporočnik ne more postaviti naravnost za dediča. 17. Cerkev je kot pravna oseba smela sprejemati dediščine. Dediščina gre Cerkvi ne duhovniku. 18. Tako govori duhovnik, sin ubožnih staršev, ki si je nagrabil bogastva in ga uživa. 19. Tako je rekel L. Licinij Kras, ki je bil l. 92 pr. Kr. cenzor z Gn. Domicijem Ahenobarbom. Prim. Cicero, De oratore III, 1. Zamenjava imen je lapsus memoriae. 20. Ta Ciceronov govor se ni ohranil. 21. Evripid 480? - 407/6 pr. Kr.; Menander 343? - 293/2 pr. Kr.; Sokrat 470/69 - 399 pr. Kr.; Epikur 342/41 - 271/70 pr. Kr. 22. Mnogi škofje. Hieronim jim očita, da niso dovolj previdni, ko izbirajo klerike; s to brezbrižnostjo spodnašajo temelje, na katerih slonijo cerkvene stene. 23. Pet Mojzesovih knjig ali peteroknjižje 24. Gre seveda za medico. 25. Grški senar: pacheía gastér leptón ou tíktei noón je Hieronim polatinil: Pinguis venter non gignit sensum tenuem. 26. Nobilium virorum non ignorare secreta, t.j., vedeti, kaj imajo plemeniti možje za skrivnost, da o tem ne boš govoril. 27. Hipokrat, slaven grški zdravnik in medicinski pisatelj, r. 460/59 pr.Kr. na otoku Kosu, umrl med 377 in 369 v Tesaliji. 28. Hieronim govori v imenu dobrotnika, ki je daroval denar, da bi ga kleriki razdelili med ubožce. |