|
Menihu Heliodoru ![]()
UVOD V PISMO
BESEDILO PISMA 1. S kolikšno vnemo in ljubeznijo sem si prizadeval, da bi skupaj živela v puščavi, ve
samo tvoje
srce, priča najine prijateljske ljubezni. S kakšnimi tolažbami, s kakšno bolečino in s
kakšnimi
vzdihi sem te spremljal, ko si odšel, spričuje tudi tole pismo, saj vidiš, da so ga orosile
solze.
Toda ti si kakor razvajen deček zavrnjene prošnje posladkal z dobrikanjem. Jaz, preprosta
duša,
pa nisem vedel, kaj naj bi bil počel.
2. Naj bi molčal? Toda, kar sem vroče želel,1
nisem mogel prikriti s skromno besedo. Naj bi te
še prisrčneje rotil? Toda nisi hotel poslušati, ker nisi bil vnet kakor jaz. Edino, kar more
storiti
zavržena ljubezen, je storila: ker te ni mogla zadržati pri sebi, te zdaj išče daleč od sebe.
Ker si
torej sam, ko si odhajal, prosil, naj ti pišem in te povabim, ko se preselim v puščavo - in
sem ti
to obljubil -, te vabim: Hitro pridi!
3. Nikar se ne spominjaj nekdanjih udobnosti! Puščava ljubi ljudi, ki so se vsemu
odpovedali.
Tudi naj te ne plaši prejšnje težavno potovanje. Če veruješ v Kristusa, veruj tudi njegovim
besedam: "Iščite najprej božjega kraljestva in vse to se vam bo navrglo."2 Ne jemlji s seboj ne
torbe ne palice;3 dovolj bogat je, kdor je ubog s
Kristusom.
1. Toda kaj počenjam? Naj te neprevidnež zopet prosim? Stran s prošnjami, proč z
dobrikanjem!
Užaljena ljubezen se mora jeziti. Če si me preslišal, ko sem te prosil, me boš morda
poslušal, ko
te bom zmerjal. Kaj delaš v očetovi hiši, mehkužni vojščak? Kje je okop? Kje jarek? Kje
zima
pod šotori? Prisluhni trobenti iz nebes! Glej, na oblakih prihaja vojvoda v orožju bojevat se
za
svet! Glej, dvorezni meč, ki prihaja iz kraljevih ust,4
pokosi vse, kar mu pride naproti! Ti pa
pojdeš iz spalnice v bojno vrsto, iz sence stopiš na sonce?
2. Telo, navajeno suknje, ne prenese težkega oklepa; s platneno čepico pokrita glava
ne mara
čelade; od brezdelja mehko roko trdi mečev ročaj ožuli. Poslušaj razglas svojega kralja:
"Kdor
ni z menoj, je zoper mene, in kdor ne zbira z menoj, raztresa."5 Spomni se dneva, ko si bil
potrjen za vojaka, ko si bil pri krstu s Kristusom pokopan, ko si prisegel sveto prisego, da
ne boš
zaradi Kristusovega imena prizanesel ne materi ne očetu. 3. Glej, sovražnik v tvojih prsih
skuša
usmrtiti Kristusa! Glej, sovražni tabor hlepi po denarju,6 ki si ga dobil na roko ob novačenju.
Četudi ti tvoj mali nečak visi na vratu, četudi ti mati z razpetimi lasmi in raztrganimi
oblačili
kaže prsi, s katerimi te je dojila, četudi oče leži na pragu: stopi čez očeta in s suhimi očmi
pohiti
k praporu križa! Je svojska bogovdanost, da si v teh rečeh brez srca.
1. Kasneje pride dan, ko se kot zmagovalec vrneš domov, ko stopiš kot junak z vencem
na glavi
v nebeški Jeruzalem. Tedaj boš dobil domovinsko pravico s Pavlom; tedaj boš tudi svojim
staršem izprosil državljansko pravico; tedaj boš prosil tudi zame, ki sem te spodbodel, da
si
zmagal. Dobro vem, kaj porečeš, da te zdaj ovira in zadržuje.
2. Nimam jeklenih prsi in trdega srca; ni me rodil kremen in niso me dojile hirkanske7 tigre.
Tudi mi smo izkusili take reči. Zdaj se te z mehkimi rokami oklepa ovdovela sestra; zdaj
ti
služabniki, s katerimi si zrasel, govore: "Pri kom bomo služili, če nas ti zapustiš?" Zdaj ti
tudi
tvoja nekdanja pestunja, danes stara ženska, in tvoj vzgojitelj, ki si mu takoj za očetom
dolžan
ljubezen, kličeta: "Kmalu bova umrla; počakaj in naju pokoplji!"
3. Nemara podvaja ovire tvoja mati z usahlimi prsmi in razoranim čelom, ko ti ponavlja
staro
uspavanko. Naj ti povrhu še tvoji učitelji govore:
"...sloni na tebi teža vse hiše."8
Te vezi lahko raztrga ljubezen do Boga in strah pred peklom.
4. Seveda veleva Sveto pismo, da je treba starše poslušati; toda kdor jih ljubi bolj ko
Kristusa,
pogubi svojo dušo. Sovražnik vihti meč, da bi me usmrtil, jaz pa se bom oziral na materine
solze? Ali bom zaradi očeta zapustil Kristusovo vojsko, ko mu zaradi Kristusa nisem dolžan
pogreba,9 ki ga zaradi njega (Kristusa) vsem
dolgujem? Ko je Gospod šel v trpljenje, mu je bil
plahi Petrov nasvet v spotiko.10
5. Ko so bratje zadrževali Pavla, da ne bi šel v Jeruzalem, jim je odgovoril: "Kaj počnete,
da
jokate in mi trgate srce? Pripravljen sem ne samo biti zvezan, ampak v Jeruzalemu tudi
umreti
zaradi imena Gospoda Jezusa Kristusa."11
6. Ta stenolom ljubezni do sorodnikov, ki ruši vero, se mora odbiti ob zidu evangelija.
"Moja
mati in moji bratje so ti, ki spolnjujejo voljo mojega Očeta, ki je v nebesih."12 Če verujejo v
Kristusa, naj me podpro, ko grem v boj zaradi njegovega imena. Če pa ne verujejo, naj
mrtvi
pokopljejo svoje mrtve.13
1. "To pa", porečeš, "velja samo za mučeništvo."14 Motiš se, brat, motiš, če misliš, da kristjan
kdaj ni preganjan. Prav takrat te sovražniki najhuje napadajo, ko ne veš, da te napadajo.
Naš
nasprotnik hodi okrog kakor rjoveč lev in išče, da bi koga požrl,15 ti pa meniš, da miruje. "On
sedi v zasedi z bogatini, da bi nedolžnega na skrivaj umoril. Njegove oči ogledujejo
ubogega. Na
skrivnem zalezuje kakor lev v svojem brlogu; zalezuje, da bi zgrabil siromaka,"16 ti pa, ki boš
kmalu plen, sladko spiš v senci košatega drevesa.
2. Zategadelj17 me zasleduje razkošnost,
zategadelj skuša vdreti lakomnost, zategadelj mi hoče
trebuh biti za boga18 namesto Kristusa, me priganja
sla, da bi Svetega Duha, ki prebiva v meni,
pregnal in oskrunil njegov tempelj, zalezuje me, pravim, sovražnik, ki
"... imen ima tisoč,
tisoč škodljivih zvijač."19
In jaz nesrečnež se bom imel za zmagovalca, ko me bo ujel!
1. Če pretehtaš, predragi brat, naštete pregrehe, nikar ne meni, da so lažje od
malikovanja. Rajši
poslušaj apostola, ki takole sodi: "To namreč vedite in umevajte, da noben nesramnež ali
nečistnik ali lakomnik, kar pomeni malikovalec, nima deleža v Kristusovem in božjem
kraljestvu."20
2. In čeprav je Bogu povsem nasprotno, kar je hudičevega, in je vse, kar je hudičevega,
malikovalstvo, ker vsi maliki služijo hudiču, je vendar še na drugem mestu posebej,
izrecno in
odločno povedal: "Zamorite torej ude, ki so na zemlji, in odpravite nesramnost, nečistost,
zlo
poželjivost in lakomnost, ki so malikovalstvo; zaradi teh prihaja božja jeza."21
3. Ni samo to malikovanje, če kdo z dvema prstoma potrosi kadila v žerjavico na oltarju
ali
zajme s čašo vina iz posode in ga izlije. Tisti naj taji, da je lakomnost malikovalstvo, kdor
more
imeti za pravično, da je bil Gospod prodan za trideset srebrnikov; naj taji, da je v sli
bogoskrunstvo, toda le tisti, kdor je Kristusove ude in živo, Bogu prijetno daritev22 oskrunil z
zločinsko grdobijo, kjer se javno streže pohoti; naj ne priza, da je goljufija malikovalstvo,
toda
le, kdor je podoben tistima, ki ju je v Apostolskih delih zadela nagla kazen, ker sta utajila
del
cene za prodano posest.23
4. Glej, brat, da ne smeš pridržati nič svojega. "Nobeden," pravi Gospod, "ki se ne
odpove
vsemu, kar ima, ne more biti moj učenec."24
1. Zakaj si s plahim srcem kristjan? Poglej zapuščeno mrežo in zapuščenega očeta,
poglej
cestninarja, ki je vstal od mitnice in takoj postal apostol.25 Sin človekov nima, kamor bi svojo
glavo naslonil:26 ti pa meriš s koraki široke
stebrenike in velikanske prostore v svoji hiši,
pričakuješ svetne dediščine, Kristusov sodedič! Razloži si vendar besedo "menih",27 saj tako ti
je ime! Kaj delaš med množico, ko si pa "sam"?
2. Ta opomin dajem s plahim glasom vsem, ki gredo na morje in še ne vedo, kaj je
vihar; ne kot
izkušen brodar, ki sta mu ladja in blago nepoškodovana, marveč kot človek, ki ga je pred
nedavnim vrglo na breg, ko se mu je ladja raztreščila. V tem divjanju valov Karibda
razkošja
požira duše; tam si sla nadeva deviški obraz in lokavo smehljaje se kakor Scila vabi čistost
v
pogubo. Tu je tuja obala, tu je hudič morski ropar, ki s svojimi tovariši nosi okove, da bi
jih
nadel ugrabljenim. Nikar ne zaupajte, nikar ne bodite brezskrbni!
3. Čeprav se ti morje smeje kakor mirno jezero, čeprav se hrbet mirujoče prvine komaj
naježi od
lahke sapice, so na tej širni planoti gore; znotraj je skrita nevarnost, znotraj je sovražnik.
Pripravite vrvi, zvijte jadra, na vrhu postavite križ za prapor! Ta tišina pomeni vihar.
4. Pa morda porečeš: "Kaj torej? Ali tisti, ki žive po mestih, niso kristjani?" Toda s teboj
je
drugače kot z drugimi. Poslušaj Gospoda, ki pravi: "Če hočeš popoln biti, pojdi, prodaj vse,
kar
imaš, in daj ubogim in hodi za menoj!"28 Ti si
obljubil, da hočeš biti popoln. Kajti, ko si pustil
vojaščino in sklenil biti samski zaradi nebeškega kraljestva, kaj drugega si pričel kot
popolno
življenje? Popoln Kristusov služabnik pa nima nič drugega razen Kristusa. Če pa ima kaj
drugega
poleg Kristusa, ni popoln. In če ni popoln, četudi je Bogu obljubil, da bo popoln, se je prej
zlagal. "Usta pa, ki lažejo, umorijo dušo."29
5. Torej, da zaključim: Če si popoln, zakaj želiš očetovega premoženja? Če pa nisi
popoln, si
prevaral Gospoda. V evangeliju pa grmi božji glas: "Ne morete služiti dvema
gospodoma!"30 Ali
si kdo drzne Kristusa postaviti na laž, da bi služil mamonu in Gospodu? Mnogokrat kliče:
"Če
hoče kdo hoditi za menoj, naj se odpove samemu sebi in vzame svoj križ ter hodi za
menoj."31
In jaz, z bremenom zlata na ramah, menim, da hodim za Kristusom? "Kdor pravi, da veruje
v
Kristusa, mora tudi sam tako živeti, kakor je on živel."32
1. Če pa ničesar nimaš - vem, da mi boš tako odgovoril - zakaj se ne bojuješ, ko si tako
dobro
pripravljen za vojsko? Pa morda misliš, da boš to storil v svoji domovini, čeprav Gospod
v svoji
ni delal čudežev. In zakaj to? Spoštljivo sprejmi razlog: "Noben prerok ne uživa časti v svoji
domovini."33 "Ne iščem časti," mi porečeš; "meni
je dovolj moja čista vest." Tudi Gospod je ni
iskal, saj je pobegnil, da bi ga množica ne postavila za kralja.34
2. Toda, kjer ni časti, tam je preziranje; kjer je preziranje, tam so pogostne žalitve; kjer
so žalitve,
tam je srd; kjer je srd, tam ni miru; kjer pa ni miru, tam se duh pogosto raztresa; kjer pa
gorečnost zaradi vznemirjanja pojema, začne nekaj manjkati; kjer pa kaj manjka, se ne
dá reči,
da je popolno. To sklepanje dá tale zaključek: Menih ne more biti v svoji domovini
popoln. Kdor
pa noče biti popoln, greši.
1. Pregnan s tega oporišča se boš skliceval na klerike. Si bom morda o teh, ki gotovo
prebivajo
po svojih mestih, upal reči kaj neugodnega? Nikdar ne bom o njih kaj slabega govoril, kajti
oni
so apostolski nasledniki in s svojimi posvečenimi usti pripravljajo Kristusovo telo; po njih
smo
tudi mi postali kristjani. Imajo ključe nebeškega kraljestva in sodijo - bi dejal - že pred
sodnim
dnem. S svojo trezno zdržnostjo ohranjajo Gospodovo nevesto. Toda, kakor sem že prej
omenil,
drugačna je zadeva menihov in drugačna zadeva svetne duhovščine.
2. Duhovniki pasejo ovce; mene vodijo na pašo. Oni žive pd oltarja; meni pa se kot
nerodovitnemu drevesu sekira nastavi na korenino, če ne prinesem daru k oltarju. Niti na
uboštvo se ne morem sklicevati, ker je Gospod v evangeliju pohvalil staro vdovo, ki je
spustila v
puščico dva novčiča, ki ju je še imela.35 Ne smem
sedeti pred duhovnikom; on ima, če bi jaz
grešil, oblast, izročiti me satanu v pogubo mesa, da se duša reši.36
3. Tudi v Stari zavezi so človeka, ki ni poslušal duhovnikov, gnali iz taborišča in ljudstvo
ga je
kamnalo ali pa je moral upogniti glavo pod meč, da je svojo krvjo izbrisal svojo upornost.37
Zdaj pa neposlušnega obglavi duhovni meč ali raztrgajo besna žrela hudobnih duhov, ko
ga
Cerkev izloči.
4. Četudi te bratje spodbujajo k takemu povišanju z dobro mišljenim vljudnim
prigovarjanjem, se
bom povišanja veselil, toda bal - padca. "Če kdo hrepeni po škofovski službi, si želi dobrega
dela."38 Vem to. Toda dostavi še, kar sledi: "Takšen
pa mora biti brez graje, ene žene mož,
trezen, čist, razumen, dostojen, gostoljuben, sposoben za poučevanje, ne pijanec, ne
pretepač,
ampak krotek."39
5. In ko je razložil vse drugo glede škofa, govori z nič manjšo skrbnostjo o tretji stopnji
in pravi:
"Enako naj bodo diakoni dostojni, ne dvojezični, ne vdani obilnemu vinu, ne željni
umazanega
dobička; naj opravljajo versko službo v čisti vesti. Tudi ti naj se prej preskušajo in potlej naj
upravljajo službo, če bodo brez graje."40
6. Gorje človeku, ki pride k večerji, pa ni svatovsko oblečen! Nič drugega ne more
pričakovati,
kot ga sliši besedo: "Prijatelj, kako si prišel semkaj, ko nimaš svatovskega oblačila?" in da
Gospod zapove služabnikom: "Proč z njim! Zvežite mu roke in noge in ga vrzite ven v
temo, kjer
bo jok in škripanje z zobmi."41
7. Gorje tistemu, ki prejeti talent zavije v prtič in ohrani samo to, kar je prejel, drugi pa
delajo
dobičke! Zadela ga bo pač srdita Gospodova beseda: "Malopridni in leni služabnik! Zakaj
nisi
dal mojega denarja menjalcem in jaz bi ga ob svojem prihodu terjal z obrestmi?"42 To se pravi:
Pred oltarjem bi moral odložiti, česar ne moreš nositi.43 Kajti, kakor dolgo zadržuješ ti,
malomarni kupčevalec, denar pri sebi, tako dolgo delaš napoto drugemu, ki bi utegnil
denar
podvojiti. Kakor pride torej tisti, ki duhovniško službo dobro opravlja, na visoko stopnjo,
tako bo
oni, ki nevredno pristopi h Gospodovem kelihu, grešil nad Gospodovim telesom in
Gospodovo
krvjo.44
1. Niso vsi škofje pravi škofje. Gledaš Petra; poglej pa tudi Juda. Obračaš oči na
Štefana; obrni
jih tudi na Nikolaja, ki ga je Gospod obsodil v Razodetju;45 ta je izmislil tako ogabne in grde
reči, da je iz te korenine pognala kriva vera ofitov.46
Naj torej vsak sebe presodi in tako
pristopi.47 Cerkveno dostojanstvo ne naredi
kristjana. Stotnika Kornelija je napolnila milost
Svetega Duha, ko je bil še pogan.48 Deček Danijel
sodi duhovnika.49 Amos, ki je trgal smokve,
je nepričakovano postal prerok.50 Pastirčka Davida
izbere Bog za kralja.51 Najmanjšega učenca
Jezus najbolj ljubi.52
2. Sedi, brat, na nižje mesto, da ti bodo veleli, pomakniti se više, če pride nižji.53 Na koga se
Gospod ozira, če ne na ponižnega in krotkega in nanj, ki se trese pred njegovo besedo?54 Komur
se več zaupa, se od njega več terja: "Mogočni bodo močno kaznovani."55 Nihče naj se ne hvali
le s tem, da je ohranil čistost telesa, ko pa bodo ljudje na sodni dan dajali račun za vsako
prazno
besedo, ki jo govore,56 ko je celo sramotenje brata
greh kakor umor.57
3. Ni lahko biti na Pavlovem mestu, stati na stopnji onih, ki s Kristusom že kraljujejo,
da ne pride
angel, ki bo raztrgal zaveso v tvojem templju, ki bo premagal tvoj svečnik z njegovega
mesta!58
Če hočeš zidati stolp, preračunaj stroške za delo, ki ga začenjaš.59 Sprijena sol ni za nič
drugega, kot da jo vržejo stran60 in jo svinje
pohodijo. Če menih pade, bo duhovnik zanj prosil.
Kdo pa bo prosil, če pade duhovnik?
1. Ker pa je moj govor odplul iz skalnatih krajev in je rahli čolnič med čermi,
izvotljenimi od
penečih se valov, zaplaval na prosto morje, je treba jadra nastaviti vetrovom; prišli smo
mimo
kleči težavnih vprašanj, zato moramo kakor veseli mornarji zapeti veselo pesem.61
2. O puščava, zelena od Kristusovih cvetlic! O samota, kjer raste kamenje, s katerim
se v
Razodetju62 zida mesto velikega kralja! O pustinja,
ki se raduje božje bližine! Kaj delaš, brat,
med svetom, ko si večji od sveta? Doklej te bodo dušile sence hiš? Doklej te zaklepala ječa
zadimljenih mest? Verjemi mi: nekaj več od svetlobe vidim! Tu lahko odložiš breme
svojega
telesa in poletiš v čisto nebesno svetlobo.63
3. Ali se morda bojiš uboštva? Toda Kristus blagruje uboge. Te morebiti plaši napor?
Toda
noben borilec si brez znoja ne pribori venca. Misliš na hrano? Toda vera ne čuti lakote. Te
je
strah izstradane ude položiti na trda tla? Toda Gospod leži pri tebi. Se ti gnusijo nepočesani
lasje
na umazani glavi? Toda Kristus je tvoja glava. Te straši prostrana puščava brez meja? Toda
v
duhu se sprehajaj po raju. Kolikorkrat se boš v mislih povzpel tja, tolikokrat te ne bo v
puščavi.
Grintava koža se brez kopeli lepi? Toda kdor se je enkrat v Kristusu okopal, se mu ni treba
spet
umivati.64
4. Kratko in malo, poslušaj, kaj odgovarja apostol vsem ugovorom: "Trpljenje sedanjega
časa se
ne dá primerjati s slavo, ki se bo razodela nad nami."65 Premehkužen si, predragi, če hočeš tukaj
s svetom uživati veselje, pozneje pa s Kristusom kraljevati.
1. Pride, da, pride dan, ko si bo to minljivo in umrljivo nadelo neminljivost in
neumrljivost.66
Tedaj blagor služabniku, ki ga bo Gospod našel čuječega.67 Takrat bo ob glasu trobente
trepetala zemlja in narodi na njej, ti pa se boš veselil. Pred Gospodom, ki prihaja sodit, bo
svet
žalostno vpil in rod za rodom se bo trkal na prsi. Nekdaj premogočni kralji se bodo tresli
brez
varstva in straže. Razkrinkana bo Venera s svojim pamžem.68 Pred sodnika bo postavljen Jupiter,
ki bo takrat res ognjen;69 privedli bodo tudi
neumnega Platona z njegovimi učenci; Aristotelu
njegovi dokazi ne bodo nič koristili.
2. Tedaj se boš ti, neizobraženec in revež, radoval in smejal in govoril: "Glejte, to je moj
križani
Bog, glejte, to je sodnik, ki je v plenice povit jokal v jaslih. To je tisti sin delavca in
dninarice;70
to je tisti, ki je v materinem naročju pred človekom bežal v Egipt, čeprav je bil Bog. To je
tisti,
ki so ga ogrnili v škrlatni plašč, venčali s trnjem; to je tisti, ki so ga imeli za čarovnika,
obsedenca, Samarijana. Poglej, Jud, roke, ki si jih prebodel; poglej, Rimljan, stran, ki si jo
presunil. Poglejte, ali je to tisto telo, ki ste trdili, da so ga učenci ponoči skrivaj odnesli."
Da boš
mogel tako govoriti, brat, da boš mogel med temi biti, kakšen trud ti bo zdaj pretrd?
1. Da bi Heliodor šel z njim v puščavo. 2. Mt 6,33. 3. Mt 10,10. 4. Prim. Raz 1,16. 5. Mt 12,30; Lk 11,23. 6. Donativum je darilo v denarju, ki so ga cesarji dajali vojakom ob nastopu vlade ali ob obletnicah vladanja. 7. Hirkanija, dežela južno od Kaspijskega morja. 8. Vergilij, Eneida XII, 59. 9. Prim. Mt 8,21-22; Lk 9,59-60. 10. Mt 16,22-23. 11. Apd 21,13. 12. Lk 8,21. 13. Mt 8,22; Lk 9,60. 14. Heliodorov ugovor. 15. 1 Pet 5,8. 16. Ps 9,29.30. 17. Ker sem tako lahkomiseln. 18. Prim. Flp 3,19. 19. Vergilius, Aeneis VII, 337.338. 20. Ef 5,5. 21. Kol 3,5.6. 22. Prim. Rim 12,1. 23. Apd 5,5.10. 24. Lk 14,33. 25. Mt 4,22 in 9,9. 26. Mt 8,20. 27. Menih, monachus = samotar. 28. Mt 19,21. 29. Mdr 1,11. 30. Mt 6,24; Lk 16,13. 31. Lk 9,23. 32. 1 Jn 2,6. 33. Lk 4,24. 34. Jn 6,15. 35. Lk 21,2-4. 36. 1 Kor 5,5. 37. 5 Mz 17,12. 38. 1 Tim 3,1. Beseda sv. Pavla je mišljena kot Heliodov ugovor. 39. 1 Tim 3,2. 40. 1 Tim 3,8-10. 41. Mt 22,12-13. 42. Mt 25,26-27; Lk 19,22-23. 43. Duhovniško službo bi moral odložiti ali je ne sprejeti. Ta stavek je za Hieronima značilen. Nekaj kasneje se je dal v Antiohiji posvetiti za mašnika, toda s pridržkom, da ostane menih, to je, da duhovniške službe ne bo izvrševal. 44. 1 Kor 11,27. 45. Raz 2,6. 46. Ofiti so vrsta gnostikov, pri katerih je imela kača (ophis) posebno veljavo. 47. Prim. 1 Kor 11,28. 48. Apd 10,44. 49. Dan 13,45-62. 50. Am 7,14-15. 51. 1 Kr 16,12. 52. Misli na Pavla; prim. 1 Kor 15,9. 53. Prim. Lk 14,10. 54. Iz 66,2. 55. Mdr 6,7. 56. Mt 12,36. 57. Mt 5,22. 58. Raz 2,5. 59. Lk 14,28. 60. Mt 5,13; Mt 7,6. Hieronim je nalašč zamenjal ljudi s svinjami. 61. db. celeuma, veseli vzklik mornarjev, ko zagledajo pristanišče. 62. Raz 21,18. 63. db. v čisti sijaj etra. Pitagorejska misel, vzeta iz njihovih Zlatih pesmi. 64. Prim. Jn 13,10. Te misli je Hieronim srečal že pri Ciprijanu v njegovem pismu Mučencem. 65. Rim 8,18. 66. Prim. 1 Kor 15,54. 67. Prim. Mt 24,26; Lk 12,43. 68. S Kupidom. 69. Jupiter bo takrat res ognjen, ker bodo njegovi častilci obsojeni v peklenski ogenj. 70. Tako je Jezusa opisal že Tertulijan v De spectaculis 30. |