|
Emonskim devicam ![]()
študent patrologije III. letnika Teološke fakultete 2000/01
UVOD V PISMO
Enajsto pismo je izjemnega pomena za zgodovino cerkve na Slovenskem, saj dokazuje obstoj dokaj razvite cerkvene občine v Emoni. Če cerkvena občina ne bi bila dobro razvita in prisotna vsaj že nekaj let, bi našli posamezne misijonske postojanke, ne pa ustanove svetih devic. Redovne ustanove pač zahtevajo določeno raven cerkvene organizacije. Drugo takšno pismo je 12. pismo, namenjeno emonskemu menihu Antonu. Hieronim device na šaljiv način graja, ker mu nič ne pišejo. Ni jasno razvidno, kaj je razlog, da mu kar naenkrat primanjkuje pisalnih pripomočkov. Da bi to Hieronimovo pismo razumeli, se moramo malce poglobiti v ozadje. Drugače nam ostane nejasno, zakaj oddaljenim devicam govori o "usmiljenju" in neobsojanju. Kaj ima izgubljeni sin in druge svetopisemske prispodobe z emonskimi devicami? Ali apostoli, ki naj ne sodijo pred časom? Zaradi zgodovinske oddaljenosti seveda ne moremo vedeti za natančno ozadje pisanja, jasno pa je, da iz nekega razloga, najbrž ker so o njem slišale nekaj slabega, Hieronimu nočejo več odpisati. Hieronim jih diplomatsko (če bi mu očitale, da jih žali, bi se še vedno lahko sprenevedal, da samo govori o Svetem pismu), a strogo opozarja, naj se ne ozirajo na njegovo (domnevno) grešnost, ampak naj ostanejo njegove prijateljice. Položaj pač je neroden, moramo priznati, nekako sram nas je, za malo se nam zdi, da bi drugim dopovedovali, naj nas ne obsojajo. Spet pa si želimo ohraniti prijateljstvo nekoga, pa čeprav se je očitno pohujšal nad nami. Torej ga moramo nagovoriti nežno, kot se pač prijateljem spodobi, mu pa po drugi strani nedvoumno pokazati, da nas njegova prenagljena sodba moti.
Izvabi nam nasmeh, kako se za navidez nedolžnim, milim svetopisemskim besedilom skriva Hieronimova temperamentna užaljenost in moralni pouk. Besede, ki so v ustih sladke kot med, a v želodcu zagrenijo (prim. Ezk) in bodejo. In to en navedek za drugim, kot en udarec za drugim, ki čedalje bolj boli ... Hieronim nas pouči, da kristjani nismo kaka skupnost samih angelcev, ampak smo vsi grešni. Da nihče nima pravice nikogar soditi, ko je pa sam nepopoln. Da je edino dobri Bog, samo Dobro, tisti, ki sme soditi. In on je tisti, ki nas je teh grehov odrešil. Šele s stališča njegove odpuščajoče dobrote je sploh smiselno razmišljati, da bi se grehu uprli. Zato je soditi tuje grehe protislovno.
BESEDILO PISMA 1. Majhni papir kaže, da živim v samoti. Zato sem svoj dolgi govor stisnil na tesni
prostor. Rad bi se bil z vami še kaj več pomenil, pa me ozki listič sili molčati. Zdaj je
torej moja iznajdljivost premagala revščino. Pisemce je sicer drobno, kramljanje pa
je dolgo. Vendar pa prav iz te zadrege vedite, da vas ljubim, ker me niti pomanjkanje
pisalnih potrebščin ni zadržalo, da vam ne bi pisal.
OPOMBE
|