Uranove nove lune

V zadnjih nekaj letih so znanstveniki predvsem s pomočjo velikih teleskopov odkrili nove Uranove lune. S temi odkritji se Uran pridružuje ostalim plinastim planetom v tem, da ima majhne lune v nepravilnih orbitah.

Caliban in Sycorax

//  CALIBAN  //

Uran XVI in Uran XVII

Leta 1997 sta bili odkriti dve novi luni Urana; začasno sta bili imenovani kot Uran XVI (S/1997 U 1) in Uran XVII (S/1997 U 2). Caliban leži okoli 7,2 milijona km od Urana in ima okoli 60 km v premeru. Sycorax leži okoli 12,2 milijona km od Urana in ima okoli 120 km v premeru. Te velikosti so ocenjene na podlagi njunih navideznih svetlosti in domnevnega albeda okoli 7%. Orbiti sta retrogradni in zelo nagnjeni.

Caliban je oseba iz Shakespearevega dela The Tempest; divjak in skažen suženj čarovnika Prospera je sin čarovnice Sycorax, ki je zaprla vilo Ariel zaradi neposlušnosti. V The Tempest Prospero reši Ariel Sycoraxinega uroka in zasužnji Calibana.

Caliban so odkrili Brett Gladman, Phil Nicholson, Joseph Burns in JJ Kavelaars z 500 centimetrskim Halejevim teleskopom. Prvi posnetki so iz 6. in 7. septembra 1997. Zasluge za odkritje Sycorax imajo Nicholson, Gladman, Burns in Kavelaars.

//  SYCORAX  //Slika zgoraj je slika odkritja S/1997 U 1, slika desno pa je S/1997 U 2.

Pred tem odkritjem je bil Uran edini plinasti planet, za katerega ni bilo znano, da ima "nepravilne" lune, to so tiste, čigar orbite niso direktne in so približno v ravnini planetovega ekvatorja.

Tako kot druge nepravilne lune (npr. Jupitrovih zunanjih 8 lun, Feba in Nereida) sta tudi ti dve verjetno ujeta asteroida. Precej malo verjetno je, da bi že prvotno nastale v teh orbitah.

Zgradba obeh lun je po Nicholsonu "verjetno nekakšna rozino-pudingasta mešanica kamna in ledu." Obe luni sta nenavadno rdeči, kar bi lahko pomenilo njuno povezavo z Kuiperjevim pasom.

To so najtemnejše lune izmed vseh, ki jih je posnel kakšen teleskop na Zemlji.

Dodatne informacije o teh dveh lunah

(Opomba: v nekaterih zapisih spodaj je Caliban (S/1997 U 1) imenovana kot "šibkejša" in Sycorax (S/1997 U 2) kot "svetlejša".)

1986 U 10

Ta luna dosedaj še nima imena.

Posnel jo je Voyager 2 leta 1986, odkril pa leta 1999 Erich Karkoschka iz Lunar and Planetary Lab arizonske univerze v Tucsonu.

Njena orbita je skoraj identična orbiti lune Belinda, torej okoli 75.000 km od Urana.

V premeru ima okoli 40 km.

Dodatne informacije o tej luni

Prospero, Setebos in Stephano

Uran XVIII, Uran XIX in Uran XX

Prvi so jih slikali Kavelaars, Gladman, Holman in drugi z kanadsko-francosko-havajskim teleskopom na Mauna Kei julija 1999.

Setebos zasužnji Ariel v Shakespearovem delu The Tempest.

Stephano je strežnik na ladji Shakespearovem delu The Tempest.

Prospero je čarovnik na otoku v Shakespearovem delu The Tempest.

Trenutno so orbite še slabo poznane, vendar so lune od Urana oddaljene okoli 10 do 20 milijonov kilometrov.

Verjetno imajo okoli 30 do 40 km v premeru (če upoštevamo, da je albedo površine 0,07).

Dodatne informacije o teh lunah