Page 51 - Glasilo
P. 51

LITERARNI KOTIČEK 51

                                                                         NOVINARKA: Katera izmed vaših pesmi pa je vam osebno najbolj
                                                                         všeč?

                                                                         FRANCE PREŠEREN: To je pa težko vprašanje, na vsa svoja dela sem
                                                                         zelo ponosen. Če bi se že moral odločiti, bi se verjetno odločil za
                                                                         Sonetni venec, saj sem ga posvetil meni zelo pomembni osebi.

                                                                         NOVINARKA: Kdo pa je Julija Primic in zakaj je za vas tako zelo
                                                                         pomembna?

                                                                         FRANCE PREŠEREN: Julija Primic je hči bogate trgovske družine iz
                                                                         Ljubljane. Ona je moja muza in moja neuslišana ljubezen, prvič
                                                                         sem jo zagledal 6. aprila 1833 pred Trnovsko cerkvijo v Ljubljani in
                                                                         se takoj zaljubil vanjo. Imela je močan vpliv na moje nadaljnje
                                                                         ustvarjanje, med drugim sem ji posvetil eno svojih največjih
                                                                         pesnitev, Sonetni venec.

                                                                         NOVINARKA: Hvala za vaš čas in nasvidenje.
                                                                                                                           Maša Hržica Stante, 9. a

                      Domen Petrak, 9. a                                 UMETNIK - NASPROTNIK MATERIALNEGA SVETA

INTERVJU Z DR. PREŠERNOM                                                 Umetnik, danes ta beseda nima več takšnega pomena kot nekdaj,
                                                                         vedno več ljudi nosi naziv umetnika, a vedno manj jih je
Danes smo za vas odpotovali nazaj v čas, da bi lahko spregovorili z      nadarjenih, kot so bili umetniki nekoč. Pravi umetnik ne more biti
največjim slovenskim pesnikom, Francetom Prešernom.                      vsak, za to so potrebni talent, navdih, inovativnost, kreativnost in
                                                                         še in še stvari, ki bi jih lahko več dni naštevali.
NOVINARKA: Pozdravljeni, kaj če bi nam najprej povedali kaj o            Biti umetnik res ni lahko, vedno boš deležen poniževanja,
vašem otroštvu?                                                          zaničevanja in vedno bo tu nekdo, ki mu tvoje delo ne bo všeč in ga
FRANCE PREŠEREN: Ja, rodil sem se v kmečki družini, kot tretji           ne bo podpiral. Hkrati pa delo umetnika nikoli ne bo toliko cenjeno
otrok in prvi sin. Oče Šimen se je ukvarjal s kmetovanjem, poleg         kot delo kakšnega podjetnika, trgovca ali pa le navadnega sleparja.
tega pa še s sadjarstvom, dodatni zaslužek mu je prinašalo               Umetniki nikoli niso služili kakor ostali, njihovo delo pa v veliki
prevozništvo. Šimen me je kot prvega sina določil za naslednika na       večini ni bilo opaženo in cenjeno v času njihovega življenja, ampak
Ribičevini, to mi je sicer bilo všeč, a se ni ujemalo z materinimi       šele ko so umrli. Velikokrat so njihova dela bila zaničevana,
načrti. Ta je bila bolj izobražena od očeta, zato nam je želela          cenzurirana in jih ljudje niso nikoli videli. Umetnost je beseda zelo
omogočiti preboj v meščanski sloj. Želela je, da bi postal gospod,       širokega pomena, ki jo vsak človek vidi drugače in v drugih stvareh,
torej duhovnik. Mati nas je naučila brati in pisati, zelo zgodaj nas je  za vse pa predstavlja neko lepo stvar, h kateri se odmaknemo,
tudi pošiljala od doma, k stricem, ki so služili bogu po različnih       kadar potrebujemo mir in čas zase. Za mnoge je to glasba, določeni
farah. Pri osmih letih sem moral zapustiti rodno Vrbo, kamor sem         pišejo pesmi, nekateri pa rišejo ali slikajo. Takšna dela bi morala
se poslej vračal le še med počitnicami.                                  biti bolj cenjena, saj v naš stresen način življenja, ki ga živimo
                                                                         danes, prinese mir, ravnovesje in harmonijo. Večina manj znanih
NOVINARKA: Bi nam, prosim, opisali vaše pesniške začetke?                umetnikov od prodaje svojih del nikakor ne zasluži dovolj, zato
                                                                         morajo imeti dodatno službo, kjer preživijo večino svojih dni,
FRANCE PREŠEREN: Prvič sem nesrečno zaljubljenemu sošolcu v              preostanek pa s pisanjem, slikanjem ali katero koli drugo obliko
tolažbo napisal nekakšno študentovsko šalo v verzih z naslovom           umetnosti, ki jo izvajajo. Vedno manj ljudi se ukvarja z umetnostjo
Zarjovena d'vičica, kmalu zatem sem začel pisati tudi resnejše           in je zato niti ne znajo ceniti, saj veliko ljudi ne vidi vsega časa in
pesmi, kot so Povodni mož, Lažnivi pratkarji in prepesnitev Lenore.      truda, ki ga umetniki vložijo v svoja dela. Dandanes bo človek, ki bo
Napisal sem še za cel zvezek pesmi, a sem jih dal v oceno Jerneju        izumil nove tehnološke naprave, veliko bolj in hitreje zaslovel kot
Kopitarju, ki je, razen omenjenih treh, vse uničil. Kopitar je bil       pesnik, ki bo pisal najzahtevnejše in vsebinsko zelo bogate pesmi z
takrat nesporna avtoriteta. No, kot pesnik sem se prvič javno            globokim pomenom, in to le zato, ker je danes naše življenje
pojavil pozno, šele leta 1827, ko sem v Ilirskem listu objavi pesem      odvisno od tehnologije, na kar so posledično ljudje bolj
Dekletom.                                                                osredotočeni kot na bogato umetnost, ki hkrati neopažena
                                                                         nastaja. Kar pogosto ostali na umetnike gledajo kot na čudne ljudi,
                                                                         saj se velikokrat ne zlijejo z okolico, ker se določeni izražajo z
                                                                         drugačnim stilom oblačenja, barvo las, drugačnim oziroma
                                                                         nenavadnim ličenjem ...
                                                                         Kakor vedno bodo umetniki še vedno manj cenjeni in neopaženi,
                                                                         ljudje pa bomo premalo časa posvetili branju knjig, pesmi ipd. Teh
                                                                         dejstev ne moremo spremeniti, lahko pa se potrudimo, da sami
                                                                         večkrat odložimo in ugasnemo mobilne telefone in ostale
                                                                         elektronske naprave ter ta čas posvetimo umetnosti in
                                                                         umetnikom, ki jo ustvarjajo.

                                                                                                                                Maša Milojević, 9. a
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56