Nadarjeni učenci so po Zakonu o
osnovni šoli (11. člen) učenci, ki izkazujejo visoko nadpovprečne
sposobnosti mišljenja ali izjemne dosežke na posameznih učnih
področjih, v umetnosti ali športu. Šola tem učencem zagotavlja
ustrezne pogoje za vzgojo in izobraževanje tako, da jim prilagodi
vsebine, metode in oblike dela ter jim omogoči vključitev v dodatni
pouk, druge oblike individualne in skupinske pomoči ter druge oblike
dela.
Aktivnosti, povezane z odkrivanjem in
delom z nadarjenimi učenci vodi svetovalna služba v sodelovanju z
učenci, starši, razredniki in ostalimi učitelji mentorji.
Koncept odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni
šoli
Leta 1999 je
strokovni svet RS za splošno izobraževanje sprejel Koncept:
NADARJENI – ODKRIVANJE IN DELO Z NADARJENIMI V OSNOVNI ŠOLI
Koncept odkrivanja
in dela z nadarjenimi učenci v devetletni OŠ temelji na eni
najpogosteje uporabljenih definicij v svetu, ki je zapisana tudi v
ameriškem Zakonu o izobraževanju nadarjenih iz leta 1978 in iz leta
1988. Po tej definiciji so nadarjeni ali talentirani tisti otroci in
mladostniki, ki so bodisi na predšolski stopnji, v osnovni ali
srednji šoli pokazali visoke dosežke ali potenciale na
intelektualnem, ustvarjalnem, specifično akademskem, vodstvenem ali
umetniškem področju in ki poleg rednega šolskega programa
potrebujejo posebej prilagojene programe in aktivnosti.
Odkrivanje nadarjenih učencev
Odkrivanje nadarjenih učencev poteka
v treh stopnjah:
1. Evidentiranje učencev
Prva stopnja je evidentiranje učencev,
ki bi lahko bili nadarjeni. Ta poteka na osnovi različnih kriterijev
brez testiranj ali uporabe posebnih ocenjevalnih pripomočkov:
-
učni uspeh: učenec
dosledno izkazuje odličen uspeh,
-
dosežki: izjemni
dosežki pri likovni, glasbeni, tehnični, športni vzgoji in
drugih dejavnostih,
-
učiteljevo mnenje,
ki si ga je o učencu oblikoval med vzgojno-izobraževalnim
procesom,
-
tekmovanja: udeležba in
dobri rezultati na regijskih in državnih tekmovanjih,
-
hobiji:
trajnejše aktivnosti, za katere ima učenec močan interes in v
katerih dosega nadpovprečne rezultate,
-
mnenje šolske svetovalne službe.
V skupino evidentiranih učencev so izbrani učenci, ki izpolnjujejo
vsaj enega od navedenih kriterijev.
2. Identifikacija učencev
Druga stopnja je identifikacija nadarjenih učencev, ki jo opravimo v
4. razredu devetletne OŠ. Zajema poglobljeno in podrobnejšo
strokovno obravnavo evidentiranih učencev in vključuje sledeča
merila:
-
ocena učiteljev (ocenjevalne
lestvice nadarjenosti),
-
test sposobnosti (Ravenove
progresivne matrice),
-
test ustvarjalnosti (Torrancev
test besedne ustvarjalnosti).
Kot nadarjeni so identificirani tisti
učenci, ki so vsaj na enem od kriterijev dosegli rezultat, ki sodi
med 10 odstotkov najboljših v Sloveniji.
3. Seznanitev in mnenje staršev
Seznanitev in mnenje staršev je
zadnja stopnja odkrivanja nadarjenih, ko svetovalna služba skupaj z
razrednikom seznani starše, da je bil njihov otrok spoznan za
nadarjenega in pridobi tudi njihovo mnenje o otroku. Za vse tri
stopnje pri identifikaciji nadarjenih učencev šolska svetovalna
služba pridobi pisno soglasje staršev. Za učence, ki so bili zaradi
različnih vzrokov pri postopku odkrivanja izpuščeni oziroma
spregledani, se postopek izvede v celoti v drugi ali tretji triadi. Odkrite
nadarjene učence se tekoče spremlja (procesna diagnostika), zanje
šola pripravi tudi letne individualizirane programe dela, ob koncu
petega razreda pa jih šola povabi tudi na TABOR ZA NADARJENE UČENCE.