|
Promet: razvoj in pomen železniškega prometa
Veliko spremembo je v 19. stoletju doživel promet. Neke vrste železnico so Britanci poznali že pred 19. stoletjem, ko so konji iz rudnikov vlekli vagone, napolnjene z rudo. Le-ti so bili na tirnicah. Leta 1804 je Richard Trevithick prvi priključil vagone na parno lokomotivo, ki sicer ni delovala, vendar je pomenila veliko prelomnico. George Stephenson je leta 1825 osupnil gledalce, ko je njegova lokomotiva premaknila 36 vagonov napolnjenih s premogom in moko. Ta vlak je imel tudi potniški vagon.
Uvedba vlakov je skrajšala čas transporta, zmanjšala njegove stroške, povečala uporabo goriv (les, premog) in spodbudila investicije, imela pa je tudi velik vpliv na družbo kot celoto, saj je omogočila mobilnost delovne sile, povečalo se je zanimanje za počitnice in izlete, naraslo je zanimanje za športna tekmovanja; začel se je razvijati turizem. V zadnji četrtini 19. stoletja je železnica pripomogla tudi k razvoju športa, še posebej nogometa. Po letu 1872, ko so odigrali prvo finale angleškega nogometnega pokala, so v mnogih britanskih krajih nastali nogometni klubi, ki so uporabljali železnico za to, da so igrali medsebojne tekme na različnih koncih dežele. |