AMIR
MURATOVIĆ

POTOPLJENI DAROVI EKORNE

oglej si film na rtvslo.si

Ljubljanica, ta razmeroma kratka ravninska reka, je eno najobetavnejših podvodnih arheoloških najdišč v Evropi. Dokumentarni film Potopljeni darovi Ekorne postavlja v središče le nekaj najpomembnejših predmetov, ki so jih v dobrem stoletju prinesli z njenega dna. Skozi njihove zgodbe pripoveduje o mitičnem pomenu reke v različnih obdobjih in poskuša dopovedati, da večina teh predmetov ni padla v vodo po naključju, ob prečkanju reke ali v brodolomih, temveč so tako v času Keltov, pozneje v rimskem obdobju in srednjem veku predmete reki darovali. Arheolog Andrej Gaspari opozarja, da se predmeti v reki pojavljajo zgoščeno na določenih mestih, kar bi lahko bil dokaz za to.

Na Ljubljanici pri Vrhniki je bilo leta 1884 eno prvih podvodnih raziskovanj v zgodovini, ko so potapljači cesarsko-kraljeve vojne mornarice na povabilo kustosa Karola Dežmana iz Deželnega muzeja preiskali dno reke. Šest let pozneje so na Barju pri Lipah pod plastmi šote našli v celoti ohranjeno 30 metrov dolgo ladjo, za katero danes ugotavljajo, da je bila iz 1. ali 2. stoletja pred našim štetjem.

Sodobna arheologija poudarja predvsem svoje nedestruktivne metode. Tako deblak na dnu reke natančno dokumentirajo in ga pustijo v vodi, kjer je najbolj zaščiten. Najdišča se prepoznavajo z aerofotografijo in s pomočjo georadarja in merjenja magnetnega polja analizirajo, brez običajnih arheoloških izkopavanj. Bolj kot predmet sam je namreč pomemben kontekst, v katerem je najden. Žal pa so številna mesta v Ljubljanici že popolnoma uničena zaradi lovcev na zaklade, ki tudi s pomočjo detektorjev z dna jemljejo dragocene predmete in jih številne prodajo na črnem trgu, tudi v tujino.

Predmeti, ki jih hrani Narodni muzej Slovenije pa pridejo v strokovne roke kustosov in so konzervirani v muzejskih restavratorskih delavnicah. Vsak tak predmet namreč lahko dopolni zgodovino prostora, na katerem danes živimo.

Televizijski dokumentarec je nastajal dve leti, v času, ko je arheolog Andrej Gaspari pripravljal doktorsko nalogo o podvodni arheologiji Ljubljanice. Vodilna nit filma so njegovi dialogi s fotografom Arnejem Hodaličem, ki se potaplja z njim in dela časopisno zgodbo o tem izjemnem najdišču. S poudarjanjem pomena Ljubljanice kot ranljivega najdišča v različnih medijih sta pospešila sprejetje zakona o razglasitvi reke za kulturni spomenik. Upamo lahko, da se bo zdaj divje potapljanje v to dragoceno reko ustavilo.