Večno na poti
Kamni govorijo, saxa loquuntur; od nekdaj velja prispodoba, da stari
zidovi lahko zazvenijo v vsej svoji zgodovinskosti. Velike romanske
in gotske arhitekture so se človeštvu tako vtisnile v spomin in estetsko
zavest, da so, posebej v 19. stoletju, navdihovale vrsto brezhibnih
posnetkov. Historicistične stavbe se ne razlikujejo od prvotnih ne po
merah ne po oblikah, tako da jih manj podkovani v razbiranju arhitekture
težko ločijo od izvirnih srednjeveških zgledov. A so posamezniki, ki
jim ni treba preučevati stavbnih členov, okrasja in gradbenih načel;
začutijo jih, pogledajo z notranjimi očmi, s tistimi, ki so jih v srednjem
veku imenovali spiritualno dojemanje in mistično videnje. V prostoru
sledijo nemim pričevanjem in zaznajo njegove duhovne vibracije. Srednjeveški
zidovi jim spregovorijo s pristno govorico umetnosti, svetosti in simbolike,
neoromanski in neogotski pa posnemajoče zajecljajo.
Obstajajo torej izbranci, ki imajo dar, navdih, poklic, zmožnost in
estetski posluh, da prostor zgodovinskega spomina dojamejo v njegovem
celovitem ontološkem bistvu. V njem odkrijejo in občutijo izkušnje,
ki so se vpisale v njegove površine in snovnost kot podtekst, kot skrivna,
šifrirana pisava, kot palimpsest, skratka kot meta sporočilo. Na tak
način je Tanja Pak prisluhnila izvirnosti romanske cerkvice svetega
Vida v Dravogradu, ki je nastala okoli leta 1170. Na srečo skrivnosti,
ki ji jih je v prostoru zaslutila, ni ohranila samo zase, ampak je z
njimi vzpostavila dialog kot umetnica in kot oseba, ki spoštuje izročilo
preteklosti hkrati pa občutljivo doživlja naš čas. Za tega pa tudi najtrdnejše
verovanje v napredek in razvoj človeštva težko dokaže, da je v svojih
osnovnih gibalih kaj bolj human in dostojanstven od tistega, v katerem
so cerkev zgradili.
Morda se je umetnica najprej vprašala, zakaj so stavbo v tistem času
sploh postavili in zakaj (mogoče celo, s kakšno pravico) zdaj sama posega
vanjo. Obe vprašanji sta na prvi pogled preprosti, v globljem smislu
pa nikoli do konca odgovorljivi. Cerkev je takrat že imela popolno moč,
oblast in posest tako nad zemeljskimi stvarmi kot nad vsemi dušami.
Vernike - le kdo takrat to ni bil - je učila, vzgajala, nagrajevala
in opominjala, in to v imenu skrbno premišljenega nauka, podajanega
kot neizpodbitna resnica, o kateri se ni smel nihče spraševati, kaj
šele da bi vanjo podvomil. Če bi, bi ga izobčili, kar je pomenilo hujšo
smrt, kot da bi umrl. Izbire torej ni bilo: samo en pravi dom je, zatočišče
telesa in duše, v katerem se je mogoče srečevati z Bogom, vendar je
treba zato poslušati pridige, se spovedovati, se kaznovati, si očitati
in se kesati za podedovani greh.
Danes je po svetu veliko cerkvenih prostorov desakraliziranih, in kar
nekaj teh so spremenili v razstavišča, v katerih predstavljajo umetniška
dela posvetnega značaja. Vendar jih večina, v razliko od brezdušnih
sodobnih galerij, ohranja svojo prvinskost. To je pomembno zato, ker
je imela - povedano zelo preprosto - zahodnoevropska umetnost do konca
srednjega veka predvsem sakralno funkcijo, katero je v novem veku nadomestila
estetska. Tanja Pak je globoko zavezana izražanju osebnega občutja,
razumevanja sveta in dogajanja v njem z likovnimi sredstvi. Zato ji
je cerkveni prostor dvojni izziv, s sodobno umetnostno govorico pripoveduje
svojo resnico o današnjem svetu, vendar pri tem spoštuje pomene srednjeveške
sakralne stavbe.
Konstrukcijska osnova romanske arhitekture je opus quadratum, in prav
kvadrat in kocka sta popolni enoti, po katerih lahko določimo tudi vsa
razmerja njenega prostora in zidave. Vendar imata, kakor vsi drugi srednjeveški
elementi, tudi večplastno simbolično vrednost. Ker sta oglata, zamejena
in ju je mogoče izmeriti, predstavljata zemeljski, materialni in telesni
pol, ki se v svetem prostoru srečuje z božjim in nebeškim; to pa je
neomejeno, neizmerljivo, in duhovno, zato neoprijemljivo in neupodobljivo.
Razsežnost navideznih in resničnih kock, ki jih je v cerkev vzdolžno
po središčni osi postavila Tanja Pak določa mera 1170 mm, ki se vanje
vtisne kot poklon preteklosti. Avtorica je v pravilnem ritmičnem zaporedju
nanizala sedem kubičnih enot, od katerih vsaka predstavlja svojo zgodbo:
morda o nastanku sveta, o ločitvi svetlobe in teme, o stvarjenju človeka
in o njegovi usodi, ki je že od biblijske Geneze ujeta v ritem sedmih
dni tedna. Enote so v sebi zaključene celote, hkrati pa s svojo pravilno
ureditvijo, prosojnostjo in osvetljenostjo usmerjajo pogled in gibanje
proti kornemu prostoru, kjer je nekdaj stal oltar.
Izdelki Tanje Pak, mojstrske oblikovalke, so lepi, dokončani do osupljive
popolnosti. Če jih gledamo posamične, pozabimo na ustvarjalne napore,
ki so nujni za obvladovanje tako neoprijemljive in po svojem prozornem
bistvu neukrotljive in izmuzljive snovi, kot je steklo. Ko pa jih avtorica
sooči in združi v povedno celoto, si kljub izbrušeni estetiki v novih
kontekstih nadenejo drugačen, skoraj svareč videz. Postavitev v dravograjski
cerkvi ni lahkotna in igriva, ampak izredno premišljena, iskreno osebno
doživeta in opominjajoča. Dokončno prepričljiva je prav zato, ker je
pretresljivo lepa, vendar lepa do srhljivosti. Celo v prostoru, ki je
namenjen temu, da se duh v njem osvobodi zemeljskih spon in materialnosti
in se dvigne proti spiritualnemu in eteričnemu, mu to lahko preprečijo
mreže, kletke in kontejnerji. Vkalupljen v strogo določeno obliko skuša
rasti, se razvijati in napredovati, stremi k luči razsvetljenja, a ostane
večno na poti, blodeč, lebdeč, ujet v telesnost in kot tak prepuščen
odsevanju smrti.
Jure Mikuž