| razstave | 2002

| doma | info | trenutno v glu | razstave | program |: :::| zgodovina | zbirka | katalogi |::: :| zaposleni |:povezave | delavnice | english |


| Davorin Horvat in Brigita Lekše |

 

 

 

Oblikovalca Davorin Horvat in Brigita Lekše
Industrijsko oblikovanje iz neposredne izkušnje

Oblikovalskemu kritiku, ki je »svoj meč že zdavnaj spravil v tok«, se ni lahko vrniti v areno. Hočem pravzaprav reči, da so minili časi, ko sem bil prepričan, da se je v našem prostoru treba boriti predvsem za deklarativno uveljavitev industrijskega oblikovanja kot stroke, ki ji naj bo družbena vloga, podobno kot drugod v razvitem svetu, sistemsko zagotovljena. Torej stroke, ki naj poseže predvsem v industrijo in povsod, kjer se koristen, potreben in cenovno privlačen izdelek koherentno »upodablja« iz večplastne funkcionalnosti, primerne snovnosti in smotrne konstrukcije, torej z oblikovalsko dorečenostjo (odličnostjo) ter družbeno pozitivno naravnanostjo, ki se naj ponuja trgu in porabniku kot obetaven izziv humanističnega poslanstva. Nosilec tega naj bi bilo kajpak osveščeno gospodarstvo, strateško naj bi ga podpirala politika, ki si želi produktivno industrijo, veliko in malo, sposobno osvajati trge, odkrivajoč mnogoobrazne niše, a še prej naj bi se včlenilo in dejavno sodelovalo v splošnem procesu globalizacije. Pravzaprav tudi tako gledano, naj ne bi bili daleč od Kotlerjeve teze o oblikovanju kot potencialnem strateškem orodju, ki naj bi zagotavljalo konkurenčne prednosti! Toda to smo vedeli tudi prej, le da je bilo malo drugače povedano. Med drugim smo začeli modrovati o izdelku z dodano vrednostjo, pri čemer je večina mislila, da je to predvsem »vrednost«, ki naj bi naredila izdelek bolj zanimiv in privlačen, dobesedno z dodajanjem nečesa, kar bi oblikovalci lahko storili v podobi nekakšne oblikovne aditivne (ne oblikovalske!) nadgradnje. Videti je bilo tedaj, in v to nas prepričujejo, kot smo lahko brali in kot lahko še zmerom beremo v promocijskih člankih in še več plačanih oglasih, številni »dizajnirani« (tudi »designirani«) izdelki oziroma »oblikovani dizajni« (mišljeni so bržčas izdelki arbitrarnega dizajna, kot to rado počne oglaševalstvo !), da smo stvar spravili prej ko ne na raven kozmetike oziroma pojmovno zdajšnjega »stajlinga«. Toda pozor, ne tistega, ki smo ga pred desetletji razumeli kot »lepotično« poigravanje z zunanjo podobo izdelka zaradi ustvarjanja novih nakupovalnih motivacij... Znotraj te še zmerom prevladujoče zmede okoli oblikovanja, je kajpak motivacij več kot dovolj, da se poskušamo ozreti po tistih svežih in verodostojnih pobudah, ki vnašajo v to zamegljeno situacijo več bistrega pogleda, zlasti po profesionalni oblikovalski plati.

Kdor se seveda sprašuje, kakšna je pri vsem tem vloga oblikovalskega študija na naši univerzi oziroma Akademiji za likovno umetnost, bo morda dobil odgovor v ustvarjalnih rezultatih dveh mladih oblikovalcev Davorina Horvata in Brigite Lekše, ki razstavljata svoje dosežke v Koroški galeriji likovnih umetnosti v Slovenj Gradcu. Horvat je diplomiral iz industrijskega oblikovanja na Oddelku za oblikovanje ALU v Ljubljani, Lekšetova se je z diplomo iz oblikovanja na Fakulteti za arhitekturo odločila za oblikovalski poklic. Dela, ki jih razstavljata, so nastala večinoma v okviru petletnega dela (1995-2000) v oblikovalskem oddelku družbe Zepter International v Monzi, kar nam pove, da sta imela srečo in možnost takoj po opravljeni diplomi preizkusiti svojo ustvarjalno nadarjenost in oblikovalsko znanje v okviru mednarodno uveljavljene gospodarske družbe, ki ima s svojimi izdelki namizne kulture že dolgo dobo viden delež na svetovnem in seveda tudi našem trgu. Pomenljivo je tudi dejstvo, da sta se s svojimi oblikovalskimi ambicijami znašla sredi industrijske panoge in gospodarskega prostora, ki ju je kakovostno in inventivno oblikovanje nadvse prepričljivo zaznamovalo in jim priznalo vodilno mesto v svetu.
Mlada oblikovalca sta se kmalu ustvarjalno povsem enakopravno vključila v oblikovalsko delo. Zepterjevi prodajni katalogi ponujajo široko paleto namiznih izdelkov, brezhibno izdelanih iz inoksa. Med njimi je veliko takih, ki tudi s svojo prestižno podobo potrjujejo »prizadevanje za dolgo življenje«, kar so si proizvajalci zapisali v svoj pozicijski slogan. Veliko predstavljenih izdelkov posodobljeno kaže sledi oblikovne tradicije, kar nazorno potrjuje njihovo obstojnost in obenem dejavno »življenje«. Kar veliko izdelkov iz zadnjih katalogov (servisi za kavo in različne pijače, posodje, pladnji, vaze, pribor) nas nagovarja z izvirno, a vendar postmodernistično uokvirjeno izraznostjo. Med njimi je veliko takih, ki so dobili to svojo posebej prepoznavno podobo z oblikovalskim ustvarjanjem Horvata in Lekšetove. Pri tem gre vselej za jasno uporabno definicijo izdelka, ki ima oblikovni »presežek« praviloma v geometrizirani, kdaj pa kdaj tudi slikovni artikulaciji funkcionalnih in konstrukcijskih detajlov, ki učinkujejo kot zgovorni znaki postmodernistične pripadnosti. Vselej s pravšnjo mero in tehnološko popolnostjo.

Horvata spremljam še iz študijskih let, prek diplome, dela v oblikovalski delavnici in sprotnih dosežkih v Zepterju, zato lahko trdim, da je znal svoje zasnove in oblikovalski nazor zmerom tudi racionalno opredeljevati in kritično vrednotiti skozi proces možne uresničitve. V Zepterju je imel možnost, tako kot Lekšetova (veliko projektov in realizacij je skupnih), sodelovati v celotnem procesu in ga oblikovalsko obvladovati, kar je seveda tista nujna oblikovalska izkušnja, ki jo žal večina naših oblikovalcev na začetku svoje poti ni mogla pridobiti. Rezultati so vidni in prepričljivi tudi v oblikovalskem delu, ki sta se ga Horvat in Lekšetova po svoji vrnitvi iz Italije posamično ali skupaj lotila v svojem oblikovalskem ateljeju 28 Design. Angažirano sta se lotila novih oblikovalskih nalog, tipološko sta razširila svoj program, lotila sta se tudi novih gradiv in se zvedavo prepustila novim izzivom v domačem okolju, ki je žal pri nas v industrijskem oblikovanju manj radodarno in prepuščeno še vedno samoiniciativnosti oblikovalcev. Te volje Davorinu Horvatu in Brigiti Lekše ne manjka in prepričan sem, da sta s kakovostjo svojih izdelkov že dodobra zasidrana v frontni črti tistih uspešnih diplomantov ljubljanskega oblikovalskega študija, ki so s svojimi odmevnimi izdelki zastavili (morda bolje je točneje povedati izsilili) dialog z gospodarstvom oziroma industrijo, kjer se slej ko prej vsak ustvarjalni napor oblikovalca uspešno ali neuspešno izteče.

Stane Bernik

 


Tekst: Stane Bernik

Davorin Horvat:
I D E J A - R A Z V O J -
R E Z U L T A T: razmišljanje industrijskega oblikovalca o industrijskem oblikovanju

 


Otvoritev:
torek, 12. novembra 2002 ob 18. uri
:
Davorin Horvat in Brigita Lekše:
"Ideja, razvoj, rezultat" - razstava industrijskega oblikovanja. Razstava odprta do 8. decembra 2002

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zadnji popravek: 17-Jan-2005 14:24

gor

ovežuje saso od 2001