|
|
|
|

3/1999
|
Povzetek:
KRAŠOVEC Jože,
Doktor bibličnih ved, filozofije, teologije in zgodovine religij-religijske
antropologije,
redni profesor, Univerza v Ljubljana
Obračun ali sprava?
Bogoslovni vestnik 59 (1999) 279-288
|
|
Odnos med Bogom kot Stvarnikom in izraelskim ljudstvom temelji
na zavezi, ki pomeni obljubo ali ponudbo blaginje, če bo zavezno
ljudstvo ravnalo v skladu z Božjo voljo, kakor je določena v postavi
ali razodeta v naravnem poteku dogodkov. Izraelsko ljudstvo, pravzaprav
vse človeštvo, je pogosto skalilo svoj odnos do Boga. Zato je
obljubo ali ponudbo blaginje pogosto spremljala grožnja s kaznijo
in svarilo h kesanju. Kazen ima vedno pozitiven, torej vzgojni
cilj. Bog je pripravljen odpustiti, kadar se Izrael ali narodi
pokesajo. Ker je Bog vedno zvest, ni nikoli obvezan oprostiti
krivdo krivičnim, vendar jim odpušča (zaradi svojega imena). Ker
je Bog popolnoma pravičen, lahko krivec prosi za odpuščanje, vendar
nima pravice zahtevati ga niti zase niti za druge; odpuščanje
in sprava sta najvišje znamenje Božje velikodušnosti. Neizmerna
razlika med Bogom kot Stvarnikom in ljudmi, ki so njegova stvaritev,
izključuje vsako možnost, da bi si Izrael ali narodi zaslužili
Božje odpuščanje in spravo. Zato s stališča Božje narave ni bistvene
razlike med darom milosti na splošno in med odpuščanjem ali spravo.
Naravne vezi skupnosti in posebno teološka zaveza upravičujejo
in celo kličejo po posredovanju s pomočjo prošnje in sprave. V
tem pogledu je med izraelskim ljudstvom posebno pomembna vloga
Mojzesa (prim. 2 Mz 32-34) in trpečega služabnika v Drugem Izaiju
(Iz 52,13-53,12). Trpljenje enega ali več pravičnih lahko v težkih
okoliščinah odločilno pripomore k zadostitvi in spravi.
|
 |
|
Povzetek:
PEKLAJ Marijan
doktor teologije, docent,
Univerza v Ljubljani, Teološka fakulteta
Bog, gospod časa in zgodovine. Nekaj pogledov iz Stare zaveze
Bogoslovni vestnik 59 (1999) 289-298
|
|
načilno za besedilo o stvarjenju sveta in človeka v prvem poglavju
Geneze je, da je Bog na začetku pognal v tek menjavo med dnevom
in nočjo in tako ustvaril čas. V sedmem dnevu, katerega je Bog
blagoslovil in posvetil, se za človeka nakazuje odprtost proti
absolutni Božji prihodnosti. Medtem ko je stvarjenje pred zgodovino,
se kaže absolutno Božje gospostvo nad zgodovinskim dogajanjem
v drugem delu Izaijeve knjige (pogl. 40-55). Prerok dokazuje,
kako se Judovi izgnanci v Babilonu lahko zanesejo na svojega Boga.
Njegova oblast namreč ni povezana s politično oblastjo države
in ni odvisna od zmag na bojnem polju, kakor je to veljalo za
druge bogove. Njegovo gospostvo nad zgodovino se izkazuje tako,
da poganski perzijski kralj Kiru Judom odpira čudovita rešitev
iz izgnanstva. Pisec Danielove knjige sega iz sosledja človeških
režimov v zgodovini v absolutno prihodnost Božjega kraljestva.
|
 |
|
Povzetek:
OCVIRK Drago CM
doktor teologije, redni profesor,
Univerza v Ljubljani, Teološka fakulteta
Krščanstvo, človekove pravice in dostojanstvo
Bogoslovni vestnik 59 (1999) 299-315
|
|
Čeprav je Cerkev nasprotovala liberalnemu pojmovanju človekovih
pravic v 19. stoletju, se je že z Leonom XIII. opredelila zanje,
v in po izkušnji totalitarizmov pa jih je odločno podprla in vključila
v svoj družbeni nauk. (1). Te pravice so nastale iz potrebe po
preživetju (evropskega) človeka, ki so ga ogrožale vojne, in so
utemeljene na njegovem dostojanstvu. To dostojanstvo je neprepričljivo
utemeljeno, zato njegovo nenehno (dejansko) zanikanje. (2). Zato
poskuša avtor najti, kje in kako lahko krščanstvo da temu dostojanstvu
in poslednično človekovim pravicam potrebno trdnost, ki bi nagovorila
podobna humanistična iskanja. Možnost za to vidi v kristologiji,
ki izhaja iz Jezusove uresničene človeškosti, ki jo je mogoče
dojeti kot človeškost Boga in ne več kot Ďpobožanstvenjeí človeka.
Ker je ta zasuk k Jezusovemu človeštvu kot izhodišču kristologije
v začetni stopnji, avtor le odpira problematiko v povezavi s človekovim
dostojanstvom in pravicami, ne da bi ponudil dokončne rešitve.
|
 |
|
Povzetek:
Nadškof PERKO Franc,
doktor teologije,
nadškof in metropolit,
Svetozara Markovića 20, 11000 Beograd
Prenova Cerkve na Slovenskem ob koncu 20. stoletja
Bogoslovni vestnik 59 (1999) 317-326
|
|
V zadnjih desetletjih smo bili priče velikih sprememb v Cerkvi
in v družbi. Drugi vatikanski koncil in zlom komunizma je zaznamoval
naš čas. Cerkev se prenavlja od zunaj in od znotraj. Prenova Cerkve
je usmerjena na bitno poslanstvo Cerkve, to je uresničevanje Kristusovega
odrešenja. Poleg duhovne prenove se prenavljajo tudi strukture
Cerkve od župnije, dekanije, škofije do nadškofijskih struktur.
Prenavlja se tudi nebistveno delovanje Cerkve: karitativno, ekumensko,
misijonsko. Za prenovo so važna tudi romanja in ljudske pobožnosti.
Po padcu komunizma so se začeli oblikovati novi odnosi Cerkve
do družbe in do države. Po hudih preizkušnjah in ob velikem nasprotovanju
Cerkev lahko z optimizmom gleda v prihodnost.
|
 |
|
Povzetek:
SORČ Ciril
doktor teologije, izredni profesor,
Univerza v Ljubljani, Teološka fakulteta
Milenarizem nekoč in danes
Bogoslovni vestnik 59 (1999) 327-347
|
|
Namen razprave je prikazati rdečo nit milenarizma in njegovo
zgodovinsko pogojenost ter opozoriti, da današnje oblike tega
pojava. Avtor opozori na milenaristične nastavke v judovstvu,
predstavi besedilo iz Raz 20,1-15, katero so mnoga gibanja vzela
za osnovo svojim milenarističnim idejam, ki prejemajo že čisto
sekularistično podobo ter po kratkem zgodovinskem prikazu in predstavitvi
različnih milenarističnih tokov v današnjem času, poda vrednostno
oceno milenarizma. Razlikovati moramo med zgodovinskim milenarizmom
(ta pripisuje tosvetnim razsežnostim večnostni značaj in dokončno
veljavo), milenarističnim razumevanjem politične, cerkvene ali
zgodovinske sedanjosti, in med eshatološkim milenarizmom, pričakovanjem
prihodnosti v eshatološki združitvi konca sveta in njegovega novega
stvarjenja (tu je ohranjena "začasnost" in vdor večnosti v sedanjost).
Zgodovinski milenarizem je religiozna teorija, ki opravičuje ekonomsko,
politično ali cerkveno moč; eshatološki milenarizem je nasprotno
nujna podoba upanja v nasprotovanju, trpljenju in izgnanstvu v
tem svetu. Milenarizem mora biti trdno povezan z eshatologijo,
kajti brez nje vodi v zgodovinski polom, nanjo navezan pa daje
moč za preživetje in upor proti zlu.
|
 |
|
Povzetek:
VALENČIČ Rafko
doktor teologije, redni profesor,
Univerza v Ljubljani, Teološka fakulteta
Božje usmiljenje kot rehabilitacija človeka
Bogoslovni vestnik 59 (1999) 349-363
|
|
Današnja družba je (družba brez očeta) (A. Mitscherlik).
Človek je pozabil, od kod prihaja in kam gre. Klic po očetu ni
rešljiv v vrnitvi v otro-štvo, marveč v razumevanju in sprejemanju
očetovstva.
- Božje stvariteljsko očetovstvo je izvor, ki pojasnjuje obstoj
vsega, cilj, h kateremu je vse usmerjeno. Božje očetovstvo je
izvor človekove ustvar-jalnosti, je klic k popolnosti, za katero
si mora človek prizadevati (prim. Mt 5,48). Nova zaveza vključuje
Kristusa v božje očetovstvo in stvaritelj-stvo (Kol 1, 15-16).
- Božja stvariteljska vsemogočnost se kaže na poseben način
v usmi-ljenju. Bog (svojo vsemogočnost razodeva predvsem z usmiljenjem
in prizanašanjem). Greh je zanikanje človeškega dostojanstva,
je nepokorščina Božjemu zakonu, ki je vpisan v človekovo naravo.
Človeka more opravičiti le Božje usmiljenje, ki izhaja iz njegove
ljubezni in pravičnosti. Človek sam ni sposoben uresničiti spreobrnjenja
in se vrniti v Očetovo hišo.
- Tudi človeška družina, ki jo bremenijo mnoga nasprotja, je
potrebna Božjega usmiljenja. Cerkev je po Kristusovem zgledu
poklicana razodevati svetu podobo usmiljenega Očeta. Ob premišljevanju
prilike o izgub-ljenem sinu in njegovem bratu, zlasti pa ob
zgledu usmiljenega Očeta, mora tudi sama sprejeti vlogo Očeta.
To velja tudi za Cerkev na Slovenskem, ki si mora ob zatonu
drugega tisočletja posebej prizadevati za narodovo spravo, da
bo deležna usmiljenja in bo usmiljenje prepričljivo oznanjala.
|
 |
|
Povzetek:
ŠKAFAR Vinko OFMCap
doktor teologije, docent,
Univerza v Ljubljani, Teološka faskulteta
Nova verska gibanja
Bogoslovni vestnik 59 (1999) 365-386
|
|
Avtor v članku Nova verska gibanja najprej opredeli pojme sekta,
kult in nova verska gibanja. Kot spremljevalce novih verskih gibanj
pojasnil tudi izraze okultizem, ezoterika in gnosticizem, ki spremljajo
nova verska gibanja. Nato navaja religiozne, socialne, psihološke,
materialne, okultistične, gnostične in ezoterične vzroke za hitro
razširjanje sekt in novih verskih gibanj. Poskuša tudi razdeliti
sekte in nova verska gibanja v šest skupin in nato našteje glavne
značilnosti krščanskih ločin in krščanskih novih verskih gibanj.
Vprašuje se tudi o razlogih za razširjanje verskih ločin in novih
verskih gibanj in o odnosu do privržencev. Ob koncu je še nekaj
besed o ločinah in novih verskih gibanjih kot izzivu za kristjane
in pastoralne delavce.
|
 |
|
Povzetek:
GOSTEČNIK Christian OFM
doktor klinične psihologije in teologije, docent,
Univerza v Ljubljani, Teološka fakulteta Ljubljana
Duhovna podoba človeka 20. stoletja
Bogoslovni vestnik 59 (1999) 387-407
|
|
Članek oriše tri najbolj pereče skupine sodobne družbe, ki v
marsičem predstavljajo velik izziv sodobni pastorali, in sicer
mladostnike, zakonce in ločene partnerje. Poleg psihološkega pregleda
ta članek skuša predstaviti tudi konkretne rešitve, kako se soočiti
s to perečo problematiko. Mladostniki v svojem hitrem psihičnem,
fiziološkem in mentalnem razvoju predvsem potrebujejo nekoga,
ki jih bo znal v tem razumeti in ovrednotiti njihova čutenja ter
jih zlasti znal razumeti v njihovem večkrat zelo nepredvidljivem
in uporniškem vedenju. Ravno tako pa tudi zakonci in zlasti ločenci
predstavljajo vse večji izziv sodobni pastorali. Predvsem bo morala
sodobna pastorala na novo ovrednotiti pristop k ločenim zakoncem
in jim s tega novega stališča pomagati v njihovem večkrat zelo
tragičnem doživljanju sveta in odnosov v njem.
|
 |
|
|
|
 |