|
|
|
|

2/1999
|
Povzetek:
dr. JUHANT Janez
doktor filozofije
Krščanske vrednote in sodobni človek
Bogoslovni vestnik 59 (1999) 143-159
|
|
Razprava razčlenjuje dileme krščanske antropologije in etike
spričo sodobnih humanističnih utemeljitev človeka ter posebej
nihilistične antropologije.
Postkomunistični okvir negotovosti postavlja vprašanje etičnih
podlag. Etos je utemeljen v izročilu obenem pa se neprestano potrjuje
v Rivem kontekstu. Vsaka druľba temelji ne nekem osnovnem soglasju,
ki je vera. Krščanski etos temelji na zavezi, Jezusovi zgodbi,
ki obenem vključuje tistega, ki hodi za Jezusom in vse, ki jim
je odgovoren ter odpira eshatološke razseľnosti življenja posameznika
in druľbe. Oseba v odgovornosti uresničuje sebe in odpira pota
uresničevanja drugim ter izpričuje zavezanost svojemu etičnemu
izvoru. Kljub sekularizacijski eroziji krščanskega, ostaja ta
izvor prisoten v odprti antropološkosti, ki se mora danes posebej
braniti pred gospodarsko monopolizacijo človeka in njenim poskusom,
da bi izrinil človeka iz izvornih etičnih podlag na poslovno perfekcionistične
okvire. Krščanski etos upošteva človekovo nemoč in omejenost (greh),
da bi tudi v globalizaciji ohranil človeka, zato ima danes pomembno
regulativno-hermenevticno vlogo v sodobni druľbi.
|
 |
|
Povzetek:
BERGANT Zvonko
magister filozofije
Poskusi demokratiziranja slovenskega klasičnega liberalizma
Bogoslovni vestnik 59 (1999), 207-227
|
|
Če so v devetnajstem in prvih desetletjih dvajsetega stoletja
v zahodnih drľavah tamkajšnji liberalci odločilno pripomogli,
da so te postale moderne drľave, ki so uveljavile demokratične
in socialne institucije, pa so tedanji slovenski liberalci pri
temeljnih političnih vprašanjih, kot sta bili socialna reforma
in uvedba splošne in enake volilne pravice, in njihovih rešitvah
ostali ujeti v predmoderne okvire, saj te niso bile v skladu z
zahtevami in znamenji časa. Takšno ravnanje liberalcev je vodilo
k oblikovanju svobodomiselnih struj, kot so bili narodni radikalci,
Slovenska gospodarska stranka in krog okoli Našega Lista,
ki so sicer svoje politično, socialno in drugo delovanje skušale
zasnovati na bolj demokratičnih in socialnih temeljih, a zastavljenih
načrtov niso mogle ali znale zares udejanjiti. Tako je bila katoliška
Slovenska ljudska stranka tista, ki je v slovenski druľbi uveljavila
osnovne moderne politične prvine, slovenskemu narodu pa omogočila,
da se je postavil kot samostojen političen subjekt.
|
 |
|
Povzetek:
Lah Avguštin
doktor teologije
Vrednotenje in sprejem 2. vatikanskega koncila v Sloveniji
Bogoslovni vestnik 59 (1999), 161-188
|
|
Razprava je pokazala, da je 2. vatikanski cerkveni zbor slovenska
javnost - kljub zaprtosti političnega prostora zaradi komunističnega
rezima - sorazmerno dobro spremljala vse od najave do njegovega
zaključka. Intenzivnost spremljanja je celo vedno bolj naraščala.
Koncilsko dogajanje so komentatorji spremljali in komentirali
glede na svojo naravnanost. Cerkveno uradna stran je sprejemala
ideje koncila z zmernim optimizmom, nekatere o novih pogledih
na Cerkev z navdušenjem. Bolj kritično usmerjena stran je spremljala
dogajanje z zaskrbljenostjo, da morda napredne, nove, reformne
ideje in pogledi, ki so - po njihovo - bistvenega pomena, ne bodo
prevladale. Ob koncu je bila tudi ta stran zadovoljna, a še vedno
z dvomom, ce bodo novi dokumenti res prinesli zeleno in potrebno
prenovo Cerkve.
Razprava je pokazala, da se je del avtorjev osredotočil predvsem
na notranjo podobo Cerkve, drugi del pa na zunanjo podobo. Vsem
pa je Cerkev najprej Boľje ljudstvo in zakrament odrešenja, ki
se mora kljub določeni nadčasovnosti neprestano prenavljati in
prilagajati razmeram, da bi mogla čim bolj sluľiti v svetu.
|
 |
|
Povzetek:
MILČINSKI Maja
doktor filozofije,
Od filozofskega daoizma k daoizmu kot religiji
Bogoslovni vestnik 59 (1999), 229-245
|
|
Razprava obravnava odnos med daoizmom kot filozofsko šolo stare
Kitajske in religijskim daoizmom, ki se je kasneje razvil iz nje.
Nakazuje tudi zadrege pri postavitvi meja med filozofskim in religijskim
udejstvovanjem v stari Kitajski. Lao Zi, domnevni avtor klasičnega
dela Dao de jing, je predstavljen kot izhodišče razpravljanj
o Dau (ustvarjalnemu temelju), Deju (vrlini), wu-weiju
(odsotnosti delovanja, uperjenega proti naravi). Zhuang Zi in
citati iz istoimenskega dela uvajajo razpravo o prihodu budizma
chan na Kitajsko in o povezavah le-tega z daoizmom. S tretjim
velikim daoisticnim filozofom Lie Zijem prehaja članek k religijskemu
daoizmu.
|
 |
|
Povzetek:
SLATINEK Stanislav
doktor cerkvenega prava
Psihična zrelost za življenje v celibatu
Bogoslovni vestnik 59 (1999), 189-206
|
|
Za življenje v celibatu je nujno potrebna fizična in psihična
zrelost. Kandidati za življenje v celibatu, pa naj bodo duhovniški
kandidati ali pa laiki, si morajo v letih priprave pridobiti potrebno
gotovost, da so notranje in zunanje psihično svobodni, zreli za
cisto ljubezen in sposobni živeti v celibatu. Duhovnik, redovnik
ali pa laik, ki se odloči za življenje v celibatu je psihično
zrela oseba, ko notranje svoboden razodeva nesebično ljubezen
do ljudi in hkrati neguje stil življenja za katerega se je odločil.
Duhovnikova psihična zrelost se kaze v ljubezni, s katero se približa
drugim, z lepim življenjem v celibatu, v odprtosti za Boga in
v gorečnosti za blagor duš. Vsaka svobodna odločitev za življenje
v celibatu pomeni, da je kandidat psihično zrel, poslušen Svetemu
Duhu in pripravljen slediti Božjemu klicu. Zglede globoke psihične
zrelosti najdemo med svetniki. Riveli so pristno duhovno prijateljstvo
z ljudmi in z Bogom. Tudi današnji čas potrebuje "celibaterje",
potrebuje ljudi, ki bodo tesno povezani s Kristusom znamenje upanja
in tolažbe za modernega človeka.
|
 |
|
|
|
 |