|
|
Sašo
Vrabič
Olimpijske igre v svetu umetnosti
Mednarodni
grafični bienale je bil ustanovljen z namenom, da bi domačim umetnikom
odprl "okno v svet"* in tujim umetnikom
odstrl zaveso, ki je zakrivala pogled v majhno slovensko izbo. Po
eni strani je še zmeraj tako, a danes imamo Okna 2000 Billa
Gatesa. Nič drugače? Mogoče. Zanimanje za grafične razstave, v katerih
so predstavljeni izdelki (umetniška dela) v določenih, specifičnih
medijih, je danes nekoliko preusmerjeno. Večje postavitve so malo
mučne za gledalca, predvsem video bienale, na katerem mogoče konzumiramo
velik odstotek del, a vsekakor ne vsega, saj to laže naredimo z
daljinskim upravljalnikom za televizijo in videom. Po velikih ali
manjših razstavah nam ostanejo katalogi, kakršen je ta, ki je eden
izmed grafičnih izdelkov oz. je sam že produkt tiska. Ne razumite
me narobe, ideja o velikih razstavah je vseeno dobra. Če vzamem
za primer grafični bienale v Ljubljani, sem vedno užival v sprehodu
po dvoranah in si ogledoval izključno grafike, ker so bistvo grafičnega
bienala. Pravzaprav me je vedno fasciniralo to, da se ga je udeleževalo
toliko umetnikov vseh koncev sveta. Vedno sem razmišljal, zakaj
je delo, ki je dobilo nagrado toliko boljše od drugih, in nikoli
nisem dobil neposrednega odgovora. Mogoče to tudi ni tako nujno,
a vem, da tudi umetniki radi tekmujejo na bienalih, ki so kakor
olimpijske igre v svetu umetnosti, zato si jih je vredno ogledati.
Sicer je manj hrupa okoli tega kot pri športu in tudi dogodek poteka
bolj potiho, ponavadi brez navijačev in sponzorjev, ki z reklamami
polnijo televizijske zaslone, nam pa omogočijo kratek premor, da
skočimo po kakšen prigrizek in pijačo. Pa nič zato, če to zanima
samo kakšen odstotek svetovnega prebivalstva; sicer pa so otvoritve
ponavadi polne tistega, kar nam ponujajo vmesni termini, ki jim
pravimo reklame. Prava otvoritev olimpijade! Se vam zdi, da pretiravam?
Mogoče res... Vse za športni duh ali: Hej, hej, hej! "Bienale
gre naprej!"**
Ideja in koncept, ki bosta letos zaznamovala 24. mednarodni grafični
bienale, sta vsekakor zanimiva v smislu ovrednotenja grafike v globalnem
smislu tiska, medijev in družbe. Lepo je imeti tudi off-bienale,
saj zagotavlja ravno tisto širino ali drugačnost pogleda, ki nam
jo omogoča svetovni splet s svojimi interaktivnimi povezavami,
da lahko izbiramo podobe in izbrane združujemo v lastno predstavo.
Mislim predvsem na drugačnost in razlike. Konkretizacija in materializacija
ideje v tem smislu sta podobni temu, kar počne kar veliko umetnikov
moje generacije; konkretizira videno - materializira drugp naravo,
naravo elektronskih impulzov. Ali ljudje res ne znamo več komunicirati
brez elektronskih vmesnikov? Tisk se je razvil zaradi želje po multiplikacijah,
reproduktivnost je njegova narava. Dnevni časopisi se seveda dnevno
tiskajo v velikih nakladah, nekateri se v še večjih razpošiljajo
v elektronski obliki. Torej grafika je zmeraj tam, kjer so ljudje.
Grafika je ljudski medij, kot je to postal telefon kot sredstvo
, ki je že preseglo svojo osnovno funkcijo komunikacije. Dnevna
informacija tako rekoč ne potrebuje več papirja, razen če ste preveč
čustveno navezani na vonj po kavi in šumenju recikliranega papirja.
Naša kultura še dolgo ne bo zavrnila klasične knjige in časopisa.
Harry Potter je svetovna uspešnica, ki je tiskana celo brez
ilustracij in grafičnih dodatkov, pa jo tako rekoč vsi berejo kot
nori. Tudi tisti, ki so komaj začeli brati. V ideji je torej bistvo,
ne pa v mediju, in vsi ustvarjalci, ne le grafiki, imamo najrajši
prav njo - idejo.
--------------
Opombe:
* Likovne besede, št.2, may 1986, str. 57.
** Slogan iz vabila za 24. mednarodni grafični bienale, MGLC, Ljubljana
2001. |
|
[
English version
]

Tekst izdan v katalogu 24.
mednarodnega grafičnega bienala v Ljubljani,
urednica: Mirjam Behek, MGLC, Ljubljana 2001, str. 53-55. ISBN
961-6229-03-6
|