Gorazd Humar                                                                                                                                              

KAMNITI VELIKAN NA SOČI

tnsolkan.jpg (3762 bytes)

V tem delu opisuje avtor Gorazd Humar, diplomirani inženir gradbeništva, način gradnje in zgodovino velikega železniškega kamnitega ločnega mostu čez Sočo pri Solkanu v Sloveniji.

Most, ki ima svetli razpon glavnega loka dolžine 85 m, je most z največjim kamnitim lokom na železniških progah na svetu. Čez most, ki je bil zgrajen leta 1905, so že leta 1906 stekli prometni tokovi druge železniške povezave Dunaja in Srednje Evrope s pristaniščem v Trstu. Z izgradnjo solkanskega mostu, kot se danes ta most imenuje, je bilo praktično zaključeno večtisoeletno obdobje gradnje velikih kamnitih mostov, saj so bili na obzorju že prvi veliki betonski mostovi, ki so leta 1910 že dosegli razpon 100 m. Solkanski most, ki je bil vrhunski izdelek avstrijske inženirske šole za mostove, ki je bil tudi zadnji v generaciji velikih železniških mostov, ki so bili na prelomu 19. in 20. stoletja grajeni na železnicah v Avstro - Ogrski. Knjiga je obogatena z zanimivimi zapisi obeh avstrijskih inženirjev, ki sta most projektirala in gradila.

Dogodki na Soški fonti v I. svetovni vojni so bili za most usodni. V bojih za Gorico avgusta leta 1916 je bil razstreljen glavni lok na mostu. Začasna jeklena konstrukcija, ki je bila postavljena leta 1918, je omogočala promet čez most vse do leta 1927, ko so italijanske državne železnice pod katerih upravo je takrat bil most, spet obnovile lok v rezanem kamnu. To danes komaj razumljivo dejanje, ki je nastalo v obdobju cvetočega razvoja velikih betonskih mostov, je vredno vsega spoštovanja.

Tudi po obnovi je solkanski most še danes, kljub številnim letalskim napadom med II. svetovno vojno, še vedno most z največjim kamnitim lokom na železniških progah na svetu.

Avtor Gorazd Humar, ki v tem delu opisuje še druge železniške in ostale velike kamnite mostove na svetu, solkanski most definira tudi kot največje inženirsko delo v gradnji kamnitih mostov nasploh.

Knjiga na zanimiv način prikazuje tudi razvoj inženirske znanosti v mostogradnji in opisuje zgodovino gradnje kamnitih mostov vse od prvih začetkov naprej.

 

[O šoli] [Informacije] [Projekti] [Kulturni kotiček] [Zanimivosti] [O Solkanu]

[Prva stran]