| Opis in delovanje objektiva | |
| Uvod | |
| Namen strani, ki je pred vami, je opis
delovanja objektiva (ang. lens). Objektiv je lahko ali že pritrjen na
kamero ali pa se na kamero priklopi preko t. i. bajoneta. Za popolno sliko delovanja
fotografskega sistema pa morate biti seznanjeni tudi z delovanjem kamere
in bliskavice. Opis strani:
|
|
| Opis objektiva | |
| Če rečemo, da je kamera telo in duša
fotoaparata, potem je objektiv srce. Brez objektiva ne moremo narediti slike. (To ni
čisto res - v cameri obscuri ni objektiva, temveč samo drobcena luknjica, ki
prepušča svetlobo. A na tak način danes tako in tako nihče več ne dela.) V objektivu
so namreč leče, ki prepuščajo in lomijo svetlobo. Najenostavnejši objektivi pri
kompaktnih kamerah imajo samo eno lečo, najboljši objektivi SLR kamer pa so sestavljeni
iz več deset leč, ki so združene v več skupin. Še posebej je veliko leč pri zoom
objektivih, kjer je potrebno zaradi spremenljive goriščnice veliko prilagajanj in
popravkov.
Na zgornji sliki je primer takega sistema leč. Modro obarvane leče so sprednje leče, ki s svojim drsenjem nastavljajo ostrino. Zadaj pa vidimo razmak med lečami in goriščno ravnino, v katero je nameščen film. S spreminjanjem razdalje leč do te ravnine se spreminja goriščna razdalja, s tem pa zorno polje. Slednje je možno le pri zoom objektivih, kajti t. i. fiksni objektivi imajo stalno (nespremenljivo) goriščno razdaljo. Naj opozorim samo na to, da se goriščna razdalja ne meri od konca leč, kot bi bilo to možno sklepati iz slike, temveč od optičnega središča leč. To je nekje v sredi med lečami, kjer bi imeli sredino ene leče, če bi ves sistem leč uspeli stlačiti v to eno samo lečo. V objektivu pa niso samo leče. V objektivu je še ena zelo pomembna stvar - zaslonka. To je iz srpastih ploščic sestavljena naprava, ki ima v sredini odprtino. Glede na to, kako se srpaste ploščice nastavijo, se ta odprtina lahko veča ali manjša. Zaslonko ljudje pogosto zamenjujejo z zaklopom. Zato naj poudarim zdaj še glavne razlike med njima:
|
|
| Lastnosti objektivov | |
| Objektiv se priklopi na telo kamere preko
posebne ploščice (nekateri starejši modeli imajo še vedno navoje), ki ji pravimo bajonet.
Na tej ploščici so stiki, ki prenašajo informacije iz kamere v objektiv in obratno. Pri
AF objektivu pa mora biti tudi priključek na motor v kameri, ki poganja avtomatično
ostrenje na objektivu. Niso vsi objektivi dobri za vse kamere. Vsako podjetje ima na svojih kamerah svoje posebne bajonete, tako da objektivi, ki jih izdeluje npr. Canon, niso uporabni na Nikonovih in Pentaxovih kamerah. Obstajajo pa tudi podjetja, ki pa so bolj svetle izjeme kot pravilo - npr. Sigma, ki poleg za svoje kamere izdelujejo tudi objektive za druge tipe bajonetov (Nikon, Canon, Minolta, Pentax). Objektivi se razlikujejo po tem, kakšno goriščno razdaljo imajo. Več o tem si preberite v poglavju o vrstah objektivov, tukaj naj le omenim, da poznamo širokokotne, normalne in tele-objektive. Drug pomemben podatek, ki opisuje objektiv, je svetlobna moč. To je razmerje med goriščno razdaljo in največjim premerom odprtine zaslonke v objektivu. Svetlobna moč = Goriščna razdalja / Premer največje odprtine zaslonke Svetlobna moč je običajno zapisana v obliki f/zaslonsko_št. (npr. f/5.6, f/1.4). Včasih se f spredaj tudi izpusti in zapiše npr. samo 5.6. Poleg svetlobne moči pa moramo poznati tudi premer objektiva (v milimetrih), saj le tako vemo, katere filtre (in obročke, predleče, tele-konverterje) bomo potrebovali za naš objektiv. Ti se namreč navijejo kar na konec objektiva, širina navoja objektiva pa se mora seveda ujemati s širino navoja filtra. Obstajajo tudi prehodni navoji, ki premoščajo razliko med različnima navojema objektiva in filtra (če ta ni večja od 10-20 mm), vendar je to lahko le začasna rešitev. In še to: če večji filter dajemo na ožji objektiv, to še gre, v obratnem primeru pa filter na robovih že prekriva objektiv, posledica tega pa so temni posnetki na robovih posnetkov. Večina objektivov ima možnost (poleg ročne) avtomatične ostritve (ang. autofocus - AF). To se na objektivu vidi tako, da ima majcen vtič, ki preko bajoneta sprejema vrtljaje motorja iz kamere. Nekateri proizvajalci v svoje boljše (in dražje) objektive vgrajujejo še dodatni motor, ki zagotavlja tišje in še hitrejše ostrenje (tako ima Canon sistem USM, Sigma pa HSM). Ne glede na vrsto ostrenja je pomembno tudi, kako ostrenje poteka znotraj objektiva - katere leče se pri ostrenju premikajo. Glede na to lahko rečemo, da obstajajo različni sistemi ostrenja.
Pri zadnjem ostrenju se premika ena ali več leč za zaslonko. Zaradi njihove majhne velikost in teže je AF zelo hitro. Pri zadnjem ostrenju se vseeno lahko spreminja dolžina objektiva. Če pa se ne, potem imamo pravzaprav opravka z notranjim ostrenjem. Za notranje ostrenje je značilno, da se pri ostrenju premika ena (ali več) od skupin znotraj objektiva. Pri tem se fizična dolžina objektiva ne spreminja. Omogoča hitro ostrenje in izdelavo majhnega ter lahkega objektiva. Pri razteznih sistemih se pri ostrenju premikajo sprednji elementi leč ali pa kar vse leče. Pri tem se dolžina objektiva spreminja, kar je povezano tudi z vrtljivim prednjim elementom.Ostrenje s takim sistemom je relativno počasno. Večina zoom objektivov je tega tipa. Kamere Contax AX pa uporabljajo čisto drugačen pristop - namesto, da bi se pri ostrenju premikale leče, se premika ravnina s filmom. Tako ni več potrebno težavno premikanje leč, premik pri ostrenju pa je majhen. Prednost tega sistema je zelo hitro in dobro ostrenje, še posebej na krajše ostrenje. Slabost pa je v izredno dragi izvedbi in v težavah pri ostrenju na daljših tele objektivih (300 mm in več), kjer je potrebno pred-ostrenje. Najpomembnejše pri teh sistemih je, kako hitro ostrenje omogočajo in pa če se prednji elementi pri ostrenju vrtijo. Bolje je, da se ne, saj potem lažje uporabljamo nekatere filtre, ki jih nastavljamo z vrtenjem. Tako imamo npr. pri uporabi cirkularnega polarizacijskega filtra težave, če se med ostrenjem prednji element (navoj za filtre pa zraven) premika, saj se nam tako vedno znova in znova podirajo nastavitve. Pri zadnjem in notranjem ostrenju se prednji elementi ne premikajo, pri razteznih sistemih pa se. Zato toplo priporočam vse objektive z notranjim ostrenjem, čeprav so tisti na raztezni sistem cenejši. Seveda pa to ne pomeni, da so vsi objektivi z razteznim sistemom ostrenja slabi. Nasprotno, obstaja mnogo odličnih profesionalnih objektivov, ki deluje na ta način. Še najpomembnejša stvar pri objektivu pa je kvaliteta njegovih leč. Žal nam te iz prospektov in tehničnih specifikacij ne bo uspelo razbrati. Kako pa jo le odkrijemo? Najbolj zanesljiva metoda je, da sami opravimo poskuse. Če pa nismo tako izkušeni, lahko zaupamo mnogim strokovnjakom, ki to počnejo za nas in rezultate nato objavljajo v znanih foto revijah. Pri lečah obstaja veliko možnosti napak oz. s tujko aberacij. Te so tako značilne za optične naprave, da sem jim namenil posebno poglavje po opisu vrst objektivov. |
|
| Vrste objektivov | |
|
Objektive, tako kot vsako drugo stvar, lahko delimo po veliko kriterijih. Največkrat pa se jih deli glede na zmožnost avtomatičnega ostrenja in glede na njihovo goriščno razdaljo. Po prvem kriteriju poznamo:
Še večja pa je delitev objektivov glede njihove goriščne razdalje. Tu poznamo dve delitvi. Prva je delitev na:
Na splošno so fiksni objektivi boljši od zoomov. Imajo boljše optične lastnosti in manj "bolehajo" za znanimi optičnimi napakami. Zoomi so namreč vedno kompromis med udobjem in kvaliteto. Na račun večje uporabnosti zaradi široke palete zornih kotov, ki jih ponujajo zoomi, trpi kakovost. Zoomi zaostajajo tako po svetlobni moči kot po ostrini in barvni kontrastnosti. Pri zoomih je tudi pogostejša napaka popačenja in zasenčenja. Drugače pa delimo objektive glede na goriščno razdaljo na:
Spodnji tele del se uporablja predvsem v portretni fotografiji, tudi pri slikanju pokrajin in arhitekture. Del med 90 in 120 mm pa je tudi najbolj cenjen v makro fotografiji, pri kateri pridejo slike na filmu v razmeju do predmetov v naravi vse tja do razmerja 1:1. Srednji tele del se najbolj uporablja. Pri zoom objektivih je pogosto združen s spodnjim tele delom, tako da imamo potem objektive 70-210, 100-300 ali celo 70-300. Srednji tele se uporablja pri slikanju arhitekture, narave, športnih dogodkov itd. Zoom objektivi običajno pešajo na zgornjem koncu (nad 200 mm), zato je dobra ideja - če je cenovno dosegljiva - da imamo en dober 70-200 zoom objektiv, nato pa še en 300 mm fiksni tele objektiv. Tukaj naj podam še majhen nasvet. Če boste v svoji zbirki imeli nekaj zoom in nekaj fiksnih objektivov, potem naj bodo fiksni na koncu delovnega področja (npr. pri 20 mm in 300 mm), saj se ravno tam zoomi najslabše obnesejo. V sredini je smiselen edino svetlobno zelo močen normalni objektiv (50 mm, f/1.4) in pa makro objektiv (50 mm ali 90 mm).
Za konec tega poglavja bi samo še omenil objektive s popravkom perspektive ali PC objektive (ang. PC - perspective control). Pri slikanju visokih zgradb, kot so cerkve, gradovi, stolpnice ipd. se zgodi, da moramo zato, da dobimo vse na sliko, nagniti fotoaparat. To pa povzroči popačenje perspektive, saj film (in s tem goriščna ravnina) pri nastanku posnetka ni bil vzporeden s predmetom slikanja. Na fotografiji se to vidi tako, da se navpične linije stekajo oz. ožajo proti vrhu posnetka. Tako so navpični zidovi visoke zgradbe namesto vzporedni proti vrhu vse ožji. To lahko popravimo tako, da slikamo z višjega stojišča - če npr. slikamo cerkev, gremo slikat v sosednjo hišo iz drugega ali tretjega nadstropja. Vedno pa to ni mogoče; takrat moramo, če nočemo imeti popačenega posnetka, uporabiti PC objektiv, ki z zamikom žarkov in s tem spravljanjem žarkov na pravokotno pot proti filmu, popravi popačenje perspektive. So pa tovrstni objektivi zelo dragi, tako da za povprečne amaterje niso zanimivi. |
|
| Nepravilnosti pri objektivih | |
Popolne leče bi morale biti:
...pa niso! Vse leče imajo določene pomanjkljivosti, ki jih proizvajalci bolj ali manj uspešno odpravljajo s posebnimi oblikovalskimi tehnikami. Dve taki tehniki sta uporaba asferičnega stekla in apokromatske leče.
Obstajata dve različici asferičnih leč:
Hibridne leče so navadne leče s posebno plastično prevleko, ki da značilno asferično obliko. Prave asferične leče pa so steklene in so cele narejene v posebni obliki. Pri hibridnih lečah napake pogosto niso povsem odpravljene, medtem ko dajejo prave leče zelo dobre rezultate. Poleg tega pa je tudi zelo pomembno, kje se nahaja asferična leča - najbolje v prednji skupini leč. Prisotnost asferične leče pa ni garancija za dober objektiv. Ne pozabimo, da nekateri Carl-Zeiss objektivi sploh nimajo asferičnih elementov (npr. f/3.3 28-85), a po kvaliteti daleč prekašajo vse japonske leče s še tako dobrimi asferičnimi dodatki.
Ostre leče so ostre na celem področju, ne samo v sredi. Včasih se to težko opazi skozi iskalo, lepo pa se to vidi na diasu pod veliko lupo. Običajno so objektivi najbolj ostri dve do tri zaslonski št. pod svetlobno jakostjo. Zanimivo je tudi, kako svetlobno močnejšim objektivom kvaliteta počasneje raste kot šibkejšim, to pa jim podaljša področje uporabnosti. Kot primer je na spodnji sliki prikazano tako področje najboljše kvalitete za zoom objektiva 28-70 mm f/2.8 in f/4. Oba objektiva sta najbolj ostra, kontrastna in dajeta najlepše barve šele pri zaslonki 8. Vendar ima objektiv f/2.8 dobro kvaliteto tudi pri f/4 in f/5.6, kjer je drugi objektiv slab. Pri večji zaslonki kot 8 je globinska ostrina sicer večja, zato pa pada kvaliteta (velja za oba objektiva).
Popačenje in zasenčenje (vignetiranje) Še nekaj o popačenju. To je spreminjanje oblike slike zaradi lastnosti leč, da se na robovih obnašajo drugače kot v sredini. Še posebej je ta pojav opazen pri zoom objektivih, medtem ko pri fiksnih ni omembe vreden. Obstajata dve obliki popačenja slike:
Pri prvi obliki so robovi slike napihnjeni navzven, pri drugi pa jih vleče proti sredini slike (kar lahko sklepamo že iz imena popačenja). Prva oblika se predvsem pojavlja pri dolgih (tele) goriščnicah, druga pa pri kratkih (širokokotniki). Podobno je z zasenčenjem, samo da se pri tem pojavu ne deformira oblika slike, temveč se na obstoječi sliki na robovih pojavljajo temnejša področja. Nekateri uporabljajo ta izraz tudi za padec kvalitete v ostrini, vendar se prvensteno nanaša le na padec svetlobne kvalitete. |
|
| Zaključek | |
| Objektivi so najpomembnejši dejavnik pri
kvaliteti fotografije. Kamera nam zgolj omogoča fotografiranje, od kvalitete objektiva pa
je odvisno, kakšne fotografije bomo imeli. Zato se ne splača varčevati pri objektivu
(-ih) - kar pa večina ljudi počne. Bolje je imeti predpotopno kamero in najodličnejši
objektiv kot obratno. Seveda pa je najboljši kompromis in ta je, da za objektiv
odštejemo približno toliko kot za kamero. Če hočemo imeti najsodobnejši fotoaparat,
potem mu moramo dodati tudi najsodobnejši objektiv. Tako, kot je neumno, da Ferrariju
oprtamo lesena kolesa, je neumno, da na "profi" kameri tipa Canon EOS 3, Nikon F5
ali Minolta Dynax 9 čepi zoom 28-200 f/3.5-5.6 za 30.000 SIT ali kaj podobnega.
Fotografski sistem je najboljši takrat, ko je uravnotežen. Čisto na koncu - za vztrajne in zveste bralce - pa navajam še moj osebni izbor objektivov in filtrov:
in še zoomi:
Filtri:
Pri svetlobnih močeh objektivov in kombiniranju s konverterji bodite še posebej pozorni na to, da ne prekoračite "magične" meje f/5.6. Če je največja jakost slabša, potem utegnete imeti resne težave z delovanjem AF. Ne pozabite pa tudi tega, da se splača imeti objektive z notranjim ostrenjem, pri katerih se sprednji elementi ne premikajo. |
|
Zadnja sprememba: 09. 11. 1998
© Shine