| Opis in delovanje kamere | |
| Uvod | |
| Namen strani, ki je pred vami, je opis
delovanja fotografske kamere oz. ohišja (ang. body). Kamera je osrednji del
fotografskega sistema, ki ga tvori vsaj še objektiv (ang.
lens), običajno pa se mu pridruži tudi bliskavica (ang.
flash) - s tem je mišljena posebna bliskavica, ki se natakne na vrh kamere ali pa
preko posebnega držala (ang. hot shoe), ne pa tista, ki je že vgrajena v telo.
Pri opisu sem imel v mislih predvsem enooko zrcalno-refleksno kamero. Opisi so splošni in
v kar se da poljubnem jeziku, čeprav se včasih nisem mogel izogniti tudi zahtevnejšim
opisom in temu primerno težje razumljivemu jeziku. Opis strani:
|
|
| Opis kamere | |
| Kamera je pravzaprav lepo oblikovana škatla,
v katero vstavimo film. Njena glavna naloga je, da na film spusti svetlobo. Prve kamere so
bile t. i. camere obscure. To so bile črne sobe, malo pozneje
pa črne škatle, ki so imele majhno luknjico, skozi katero je pronicala svetloba. Ta je
na zadnjo steno projicirala obrnjeno sliko, in če smo tja postavili na svetlobo
občutljivo snov (kot npr. srebrov bromid), se je slika zapisala. Od tod tudi izvira
nastanek imena fotografija (staro-grško: foto - svetloba, grafein -
pisati). Preprosta črna škatla je skicirana na spodnji sliki.
Današnje kamere pa so vse kaj več kot samo navadne črne škatle. Kot prvo imajo zaklop, ki uravnava, kdaj in koliko časa bo svetloba padala na film. Običajno se nahaja neposredno pred filmom in je sestavljen iz dveh lamel oz. zaves. Obstajajo tudi drugi zaklopi - npr. taki, ki so krožno-srpaste oblike (tako kot zaslonka) in se nahajajo v objektivu - vendar se bomo tukaj ukvarjali predvsem s prvimi. Potem imajo zrcalo in penta-prizmo. Zrcalo je pred zaklopom, prizma pa nad zrcalom, oboje pa ima funkcijo, da svetlobo, ki pride skozi objektiv v kamero, preusmeri v iskalo (ang. view finder) - prostor, kjer gledamo sliko z očesom. Če je iskalo malo boljše (npr. malo poveča sliko ali pa omogoča gledanje tudi nekaj cm proč), mu pravimo okular. Svetlost slike v okularju je odvisna od največje odprtine na objektivu - večja kot je ta, svetlejšo sliko gledamo. V kameri je tudi motor, ki poganja avtomatično ostrenje - avtofokusiranje (AF) na objektivu. Nekateri modeli objektivov (boljši Canonovi in Sigmini) imajo še dodaten motor v objektivu, ki še pospeši avtofokusiranje. Spreminjanje goriščne razdalje na zoom objektivih je izpeljano ročno (Minoltina serija xi je probala tudi z avtozoomiranjem, a se to v praksi ni obneslo). Poleg tega pa je v kameri še vse polno elektronike. Od te je še najpomembnejša TTL (ang. through the lens - skozi objektiv) elektronika, ki skrbi za to, da kamera oceni pravilno osvetlitev filma na podlagi svetlobe, ki se je odbila od predmeta in nato prišla v kamero skozi leče v objektivu. Pred izumom TTL elektronike se je pravilno osvetlitev vedno nastavljalo ročno.
Senzorji za zaznavo svetlobe so pri tem lahko nameščeni ali na polprepustnem zrcalu ali na prizmi. V kamero vgrajeni računalnik nato analogne podatke o vpadli svetlobi preračuna v ustrezno kombinacijo časa osvetlitve oz. ekspozicije (ali tudi zaklopnega časa) in zaslonke. |
|
| Delovanje kamere | |
Kaj se torej zgodi, ko pritisnemo na
sprožilec?
Kvaliteta slike je prvotno odvisna od kvalitete objektiva oz. od leč v njem. Kamera s svojo elektroniko le pripomore, da lahko kontroliramo objektiv in da ocenimo pravilno osvetlitev filma. Pri samem procesu osvetljevanja kamera sodeluje z zaklopom in s filmom (plošča za njim mora biti ravna). Kaj se med slikanjem dogaja v objektivu, je opisano v poglavju o objektivih. |
|
| Zaklenitev zrcala (Mirror Lock-Up) | |
Pri ZRK zaradi zrcala lahko gledamo isto
sliko, kot bo pozneja posneta na film. Glavna prednost tega je v boljši kontroli tega kar
slikamo in v lažjem ustvarjanju dobre kompozicije. Obstajajo pa tudi slabosti, ki jih
povzroča zrcalo. Ti sta predvsem dve:
Večinoma so tresljaji, ki jih povzroča zrcalo, zanemarljivi v primerjavi s tistimi, ki jih povzroča fotograf s pritiskom na sprožilec. Včasih pa se lahko njihov vpliv vseeno pozna (predvsem pri makrofotografiji, kjer delamo z velikimi povečavami). Zato imajo nekateri najboljši modeli kamer možnost, da zrcalo določen čas pred posnetkom zaklenemo. To pomeni, da ga še pred sprožitvijo dvignemo in v ta položaj pritrdimo. Tako ob sprožitvi zaženemo le zaklop in zaslonko, zrcalo pa je že odmaknjeno in ne ovira poti svetlobe. |
|
| Funkcije sodobnih kamer | |
| Sodobne kamere so z vso svojo elekroniko pravo
čudo tehnike. Ravno tako pa tudi ni čudo, da smo v vsej tej poplavi raznih funkcij malce
izgubljeni. V naslednjih vrsticah zato razlagam glavne pojme in funkcije sodobnih kamer.
Količina svetlobe, ki pade na film, je odvisna od:
Čas osvetlitve je čas, ko je zaklop odprt in svetloba pada na film. Navaja se v sekundah ali v delih sekunde (30 s, 2 s, 1/30 s, 1/500 s). Zaslonka pa je posebna naprava iz srpastih ploščic, ki v sredini oblikujejo luknjo v obliki kroga (natančneje poligona, ker rob ni ravno krožnica, temveč je iz večih daljic). Pri tem se velikost luknje meri z zaslonskim številom (ang. f-stop number), krajše radi rečemo kar zaslonka: Zaslonsko število = Goriščna razdalja / Premer odprtine Tako npr. zaslonsko število 2.8 pove, da je goriščna razdalja 2.8x večja od premera odprtine. Zaslonsko št. 2.8 zapišemo raje kot: f/2.8. Iz formule za izračun zaslonskega števila sledi, da z večanjem odprtine zaslonsko št. pada (in obratno). Zaslonsko št. pri največji možni odprtini zaslonke imenujemo tudi svetlobna moč objektiva. Zaslonska št. radi podajamo v lestvici, kjer vsako naslednje število pomeni 2x manjšo odprtino. Ker ima odprtina približno obliko kroga, premer odprtine pa je sorazmeren polmeru, lahko po uporabi osnovnošolske matematike in formule za ploščino kroga vidimo, da 2x manjši krog pomeni za koren iz 2 manjši premer (polmer). Zato serija zaslonskih števil v bistvu predstavlja kroge, katerih ploščina se prepolavlja. Poglejmo si to lestvico: 1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32 (števila se zaokrožujejo). Zaslonsko št. 1 predstavlja 2x večjo odprtino kot zaslonsko št. 1.4, 4x večjo kot 2 in 8x večjo odprtino kot za 3 stopnje večje št. 2.8. Kombinacija časa osvetlitve in zaslonskega št. nam določi, koliko svetlobe bo padlo na film. Vzemimo en tak par: 1/125 s in f/5.6. Ista količina svetlobe bo padla na film pri drugi kombinaciji, kjer bomo zaslonko za toliko zmanjšali, za kolikor bomo čas podaljšali. Npr. da prepolovimo odprtino zaslonke - potem moramo čas podvojiti. Isto osvetlitev nam torej da tudi kombinacija 1/60 s (približek! 125 : 2 ~ 60) in f/8. Nekaj takih kombinacij si lahko ogledate v orientacijski osvetlitveni tabeli.
Tretja stvar, ki vpliva na pravilno osvetljen film je občutljivost filma. Bolj kot je ta občutljiv, manjše zaslonke lahko uporabljamo pri istem času oz. krajši čas lahko uporabimo pri ist zaslonki. Občutljivost filma se meri v ISO številih, 2x večje število predstavlja 2x bolj občutljiv film (in obratno). Srednje občutljiv film ima ISO št. 100, manjša števila imajo manj občutljivi filmi, večja št. pa bolj občutljivi filmi. Tako je film ISO 50 2x manj občutljiv kot film ISO 100, film z ISO 3200 pa je 32x bolj občutljiv. Na bolj občutljiv film torej lahko slikamo pri manj vpadle svetlobe na film. Pri tem pa obstaja en problem: bolj kot je film občutljiv, bolj ima ta tendenco, da se delci plasti na filmu združujejo v zrna - pride do pojava zrnatosti (s tujko granulacije). Zato je optimalno slikati na najmanj občutljiv film, ki si ga lahko privoščimo v danih svetlobnih razmerah. Še en pojem je izredno pomemben v fotografiji. To je globinska ostrina. Ta nam pove, koliko stvari bo na fotografiji ostrih glede na predmet, na katerem smo ostrili sliko. Ostrina se razporedi na 1/3 pred glavnim predmetom in 2/3 za njim. Na posnetku z veliko globinsko ostrino je poleg glavnega predmeta ostro vidna tudi okolica, nasprotno pa je pri posnetkih s slabo (majhno) globinsko ostrino oster samo glavni predmet, vse ostalo na posnetku pa je bolj ali manj zabrisano, nejasno, neostro. Na globinsko ostrino vplivamo na tri načine:
Globinsko ostrino povečujemo, če uporabljamo manjše zaslonske odprtine (večjo zaslonsko št.!), če uporabljamo krajše goriščnice na zoom-objektivu (bolj širokokotno) oz. objektive s krajšimi goriščnicami ter če se oddaljujemo od predmeta slikanja. Boljše kamere imajo poseben gumb za pregled globinske ostrine (ang. depth-of-field preview). Ko ga pritisnemo, se nam zaslonka začasno postavi na nastavljeno vrednost - in s tem lahko skozi iskalo vidimo, kako naša nastavitev vpliva na to, kako ostri bodo predmeti tudi pozneje na filmu. Opazili pa bomo tudi, da pri manjši odprtini (manjši zaslonki) pride manj svetlobe v iskalo - zaslon se zatemni. Pri slikanju na film se to namreč, kot že omenjeno, uravnoteži z dalšim časom osvetlitve. Osvetlitvena avtomatika (ang. AE (auto exposure) System) Načini osvetlitvene avtomatike:
Metode merjenja osvetlitve:
Razno:
Sistem ostrenja (fokusiranja)
|
|
| Zaključek | |
| Kamera je telo in "duša" vsakega
fotografskega sistema. Na njo kot osrednji del se priklapljajo vsi ostali deli: objektivi,
bliskavice, stojalo. Preprostejše kamere imajo vsaj programsko avtomatiko, ki izmeri
osvetlitev in njej ustrezno nastavi kombinacijo čas - zaslonka. Večina današnjih kamer
danes deluje po sistemu TTL, torej meri vpadlo svetlobo skozi leče. Boljša kot je
kamera, več možnosti za razne izbire in nastavitve ima fotograf. Velja pa si zapomniti naslednje: "Še tako dobra kamera brez dobrega fotografovega očesa in smisla za fotografijo ne bo snemala dobrih fotografij." |
|
Zadnja sprememba: 08. 11. 1998
© Shine