| Opis in delovanje bliskavice | |
| Uvod | |
| Namen strani, ki je pred vami, je opis
delovanja bliskavice (ang. flash). Bliskavica se priklopi na kamero,
preprosta bliskavica pa je običajno že na kameri. Da pa bi lahko razumeli delovanje in
pomen bliskavice, morate biti seznanjeni tudi z ostalimi deli fotografskega sistema: kamero in objektivom. Opis strani:
|
|
| Opis bliskavice | |
Bliskavica dobavlja kameri in
s tem filmu dodatno svetlobo. Ta je potrebna v slabih svetlobnih razmerah (mrak, noč,
notranjost prostorov, senca) ali pa takrat, ko močna svetloba presvetli predmet (npr.
človeški obraz), tako da je del, ki je na senčni strani, pretemen. Temu slednjemu
pravimo tudi dosvetljevanje, izenačevanje ali z angleško tujko fill-in.Sestavni deli bliskavice so:
V glavi bliskavice je steklena cev, v kateri je plin Xenon. Kot večina plinov je Xenon električni izolator. Ko pa atome Xenona spravimo pod visoko napetost, nastopi ionizacija, plin postane prevoden in Xenonovi atomi zasvetijo v svetlobi podobni sončni. Ravno zato se v bliskavicah uporablja Xenon. V bliskavici pravzaprav nastopita dva električna kroga. Prvi, kot že omenjeno, skrbi za ionizacijo plina v cevi in s tem za nastanek bliska, drugi pa sproži zaklop v kameri. Nekatere bliskavice so še posebej povezane s kamero (dedicated) - povezava med kamero in bliskavico je obojestranska. Ne samo, da bliskavica pove kameri, kdaj naj odpre zaklop, temveč tudi kamera sporoča bliskavici, kako močen in kako ozek blisk naj da. Za nastanek dovolj visoke napetosti imamo v bliskavici poseben kondenzator, transformator, ki nizko napetost (običajno 4 x 1,5 V = 6 V) spremeni v visoko, in transformator, ki spreminja enosmerno napetost baterij v izmenično (ta je potrebna predvsem za stroboskopske učinke in "high speed" delovanje. Od sposobnosti kondenzatorja je odvisno, koliko bliskov lahko naredimo z enim polnjenjem in kako hitro se po izpraznitvi spet napolni. Tisti zoprni piskajoči zvok pa povzroča kondenzator med polnjenjem. Vsak blisk traja tipično med 1/10.000 in 1/100.000 sekunde. |
|
| Merjenje svetlobe za bliskavico skozi leče (TTL Flash Metering) | |
| TTL merjenje pomeni, da se za oceno moči
bliska iz bliskavice uporabi svetloba, ki pride v kamero skozi leče. Normalna osvetlitev
(brez bliskavice) se meri pred osvetlitvijo - dvigom zaklopa. Tukaj pa to ni mogoče, ker
svetloba iz bliskavice pride v enem samem hitrem blisku in ne v enakomerni, dalj časa
trajajoči osvetlitvi, kot pri običajni osvetlitvi. Zato se meri pravilno svetlobo za
bliskavico tako, da elektronika meri svetlobo, ki se odbija od filma. Če je naravne
svetlobe premalo za pravilno osvetlitev, potem da kamera ukaz bliskavici za blisk. Glede
na zadostnost in ustreznost svetlobe, ki pade na film (in se od njega odbije), se potem
elektronika odloča, koliko bo bliskavica blisknila.
Ker je trajanje bliska iz bliskavice tako kratko, je količina svetlobe iz bliskavice, ki se nato odbije od predmeta in pade na film, odvisna samo od velikosti zaslonke, nič pa od časa, ko je zaklop odprt. |
|
| Vodilno število | |
| Vodilno število (ang. Guide Number - GN)
je mera za jakost svetlobe, ki lahko pride iz neke bliskavice. Pove nam, koliko svetlobe
mora priti iz bliskavice, da bo fotografirani predmet še pravilno osvetljen. Odvisno je
od razdalje do predmeta in od odprtine v zaslonki. Vodilno število = Razdalja x Zaslonsko število Največje vodilno število je običajno podano za ISO 100 film in za objektiv pri žariščnici 50 mm. Bolj kot imamo občutljiv film in daljša kot je žariščnica (v objektiv pride manjši zorni kot), večje je vodilno število. Primer: Razdalja = Vodilno št. / Zaslonsko št. = 40 / (8 / 1.4) = 40 / 5.6 = 7.1 m Seveda pa je vedno priporočljivo vzeti malo rezerve (cca. 10 %) in predmet imeti pol do en meter bližje. Še opozorilo: pri primerjanju vodilnih števil različnih bliskavic bodite vedno pozorni, če so vodilna števila podana pri istih začetnih podatkih (film, žariščnica objektiva). Mnoga podjetja v reklamne namene rada npr. napihnejo vodilna števila tako, da jih merijo pri najožjem možnem snopu (najdaljši žariščnici), ki ga bliskavica še zmore - npr. 105 mm - ta podatek pa ni več primerljiv s tistimi, ki so normirani za 50 mm objektiv. |
|
| Standardna sinhronizacija bliskavice | |
| Kakor je razvidno iz spodnje slike, bliskavica
zasveti šele takrat, ko je odkrita vsa slika na filmu. Če se spomnimo delovanja zaves na
zaklopu, ugotovimo, da obstaja določena časovna omejitev. Prva zavesa namreč potuje
preko slike nekaj časa in dokler povsem ne odkrije filma, bliskavica ne more zasvetiti.
Tej časovni omejitvi pravimo maksimalni sinhronizacijski čas (ang.
max flash synchronization speed). V krajšem času, predno prva zavesa v celoti ne
odkrije filma, bliskavica ne more zasvetiti - sicer bi bil del filma neosvetljen. Dober
sinhronizacijski čas je krajši od npr. 1/125 s, najboljše kamere ga imajo celo pod
1/200 s. To velja pri standardnemi operaciji bliskavice, ko vsa svetloba pride v enem
samem močnem blisku.
Malo prej sem omenil, da čas osvetlitve pri umetni svetlobi iz bliskavice ne vpliva na osvetljenost filma. To drži le deloma. Kar se tiče glavnega objekta, ki je večinoma osvetljen od bliska, izjava drži. Ne drži pa glede ozadja, ki ga osvetljuje v pretežni meri naravna (ali druga umetna) svetloba, ki ji pravimo svetloba okolice - ang. ambient light. V vsakem primeru bo torej glavni predmet dobro osvetljen, pri dolgem času osvetlitve pa bo na sliki vedno še nekaj ozadja, ki bi bilo sicer pri kratkem času zelo slabo vidno ali celo črno. Slikanju z bliskavico in dolgim časom osvetlitve pravimo tudi slikanje z dolgim sinhronizacijskim časom (ang. Slow-shutter Sync).
|
|
| High-speed sinhronizacija bliskavice | |
| Pri standardni sinhronizaciji bliskavice smo
spoznali omejitev, ki jo postavlja hitrost prehoda zavese čez film. Zato so se tehniki
domislili trika, s katerim se da uporabiti bliskavico tudi pri časih, ki so hitrejši od
maksimalnega sinhronizacijskega. Trik je v tem, da se film ne osvetli z enim bliskom iz
bliskavice, temveč bliskavica oddaja vrsto kratkih bliskov, ki med premikanjem zavese pas
za pasom osvetljujejo film. Tako pridemo tudi do največjih hitrosti časa osvetlitve, ki
ga omogoča kamera. Slabost omenjenega pristopa pa je ta, da se vodilno število in s tem
največja razdalja do objekta s krajšanjem časa pod največji sinhronizacijski,
drastično manjša. Zato "high-speed" časi praktično niso uporabni za slikanje
ponoči in pri zelo šibki svetlobi, temveč podnevi za dosvetljevanje in slikanje
portretov pri majhni globinski ostrini (veliki zaslonki ob silno kratkem času). Vsekakor
pa imajo možnost high-speed sinhronizacije le redke bliskavice, ker je njena izpeljava
zelo zaletena, draga in še dobro sodelovanje s kamero potebuje.
|
|
| Zaključek | |
| Bliskavica ni obvezna za slikanje, je pa med
najpomembnejšimi dodatki za fotoaparat, zato jo vseeno uvrščam skupaj s kamero in objektivom v celosten
fotografski sistem. Poznam jih celo vrsto: od tistih najpreprostejših vgradnih do
največjih studijskih. To poglavje je bilo napisano predvsem z mislijo na bliskavice, ki
se nataknejo na vrh zrcalno-refleksne kamere. Bliskavice se ločijo predvsem po vodilnem številu, ki je mera, "kako daleč bliskavica nese". Ločijo se po elektroniki in funkcijah, ki so vgrajene v njih. Ločijo pa se tudi po tem, če imajo vrtljivo glavo. To je zelo pomembno, saj lahko na ta način blisk preusmerimo v neko odbojno površino (strop, stena, odbojnik), kar nam da mehkejšo razpršeno svetlobo. Pri tem pa moramo paziti, da je ta odbojna površina bele barve, sicer se bo barva te površine prenesla na našo sliko. Spoznali smo, da je največji sinhronizacijski čas hkrati najmanjši čas, s katerim lahko normalno delamo z bliskavico. Izjema so le najboljše bliskavice, ki premorejo tudi t. i. "high-speed" sinhronizacijo, ki jim omogoča delo tudi s časi krajšimi od sinhronizacijskega. |
|
Zadnja sprememba: 08. 11. 1998
© Shine