Opis in delovanje bliskavice
Uvod
Namen strani, ki je pred vami, je opis delovanja bliskavice (ang. flash).  Bliskavica se priklopi na kamero, preprosta bliskavica pa je običajno že na kameri. Da pa bi lahko razumeli delovanje in pomen bliskavice, morate biti seznanjeni tudi z ostalimi deli fotografskega sistema: kamero in objektivom.

Opis strani:

 

Opis bliskavice
Canonova bliskavicaBliskavica dobavlja kameri in s tem filmu dodatno svetlobo. Ta je potrebna v slabih svetlobnih razmerah (mrak, noč, notranjost prostorov, senca) ali pa takrat, ko močna svetloba presvetli predmet (npr. človeški obraz), tako da je del, ki je na senčni strani, pretemen. Temu slednjemu pravimo tudi dosvetljevanje, izenačevanje ali z angleško tujko fill-in.

Sestavni deli bliskavice so:

  • glava: tu je svetilo, boljši modeli imajo vrtljivo glavo (navpično od -10 ali 0 o do 90 o, vodoravno v eno smer 90 o, v drugo pa 180 o) in cev, ki debelino svetlobnega snopa prilagaja žariščnici na zoom objektivu.
  • telo: vsebuje elektroniko, pri boljših modelih je na hrbtni strani tudi pregleden LCD zaslon.
  • noge - nastavek za kamero s konektorji
  • priključek za dodatno napajanje z energijo
  • priključek za priklop na dodatno bliskavico ali usmerjevalnik več bliskavic

V glavi bliskavice je steklena cev, v kateri je plin Xenon. Kot večina plinov je Xenon električni izolator. Ko pa atome Xenona spravimo pod visoko napetost, nastopi ionizacija, plin postane prevoden in Xenonovi atomi zasvetijo v svetlobi podobni sončni. Ravno zato se v bliskavicah uporablja Xenon. V bliskavici pravzaprav nastopita dva električna kroga. Prvi, kot že omenjeno, skrbi za ionizacijo plina v cevi in s tem za nastanek bliska, drugi pa sproži zaklop v kameri. Nekatere bliskavice so še posebej povezane s kamero (dedicated) - povezava med kamero in bliskavico je obojestranska. Ne samo, da bliskavica pove kameri, kdaj  naj odpre zaklop, temveč tudi kamera sporoča bliskavici, kako močen in kako ozek blisk naj da.

Za nastanek dovolj visoke napetosti imamo v bliskavici poseben kondenzator, transformator, ki nizko napetost (običajno 4 x 1,5 V = 6 V) spremeni v visoko, in transformator, ki spreminja enosmerno napetost baterij v izmenično (ta je potrebna predvsem za stroboskopske učinke in "high speed" delovanje. Od sposobnosti kondenzatorja je odvisno, koliko bliskov lahko naredimo z enim polnjenjem in kako hitro se po izpraznitvi spet napolni. Tisti zoprni piskajoči zvok pa povzroča kondenzator med polnjenjem.

Vsak blisk traja tipično med 1/10.000 in 1/100.000 sekunde.

Merjenje svetlobe za bliskavico skozi leče (TTL Flash Metering)
TTL merjenje pomeni, da se za oceno moči bliska iz bliskavice uporabi svetloba, ki pride v kamero skozi leče. Normalna osvetlitev (brez bliskavice) se meri pred osvetlitvijo - dvigom zaklopa. Tukaj pa to ni mogoče, ker svetloba iz bliskavice pride v enem samem hitrem blisku in ne v enakomerni, dalj časa trajajoči osvetlitvi, kot pri običajni osvetlitvi. Zato se meri pravilno svetlobo za bliskavico tako, da elektronika meri svetlobo, ki se odbija od filma. Če je naravne svetlobe premalo za pravilno osvetlitev, potem da kamera ukaz bliskavici za blisk. Glede na zadostnost in ustreznost svetlobe, ki pade na film (in se od njega odbije), se potem elektronika odloča, koliko bo bliskavica blisknila.

Delovanje TTL merjenja pri bliskavici

Ker je trajanje bliska iz bliskavice tako kratko, je količina svetlobe iz bliskavice, ki se nato odbije od predmeta in pade na film, odvisna samo od velikosti zaslonke, nič pa od časa, ko je zaklop odprt.

Vodilno število
Vodilno število (ang. Guide Number - GN) je mera za jakost svetlobe, ki lahko pride iz neke bliskavice. Pove nam, koliko svetlobe mora priti iz bliskavice, da bo fotografirani predmet še pravilno osvetljen. Odvisno je od razdalje do predmeta in od odprtine v zaslonki.

Vodilno število = Razdalja x Zaslonsko število

Največje vodilno število je običajno podano za ISO 100 film in za objektiv pri žariščnici 50 mm. Bolj kot imamo občutljiv film in daljša kot je žariščnica (v objektiv pride manjši zorni kot), večje je vodilno število.

Primer:
Imejmo film ISO 200, f/8 in GN (50 mm) = 40. Izračunajmo največjo razdaljo, kjer lahko še stoji predmet, da bo pravilno osvetljen s svetlobo iz bliskavice! Upoštevati še moramo, da zaradi 2x občutljivejšega filma zmanjšamo zaslonsko št. za eno stopnjo.

Razdalja = Vodilno št. / Zaslonsko št. = 40 / (8 / 1.4) = 40 / 5.6 = 7.1 m

Seveda pa je vedno priporočljivo vzeti malo rezerve (cca. 10 %) in predmet imeti pol do en meter bližje.

Še opozorilo: pri primerjanju vodilnih števil različnih bliskavic bodite vedno pozorni, če so vodilna števila podana pri istih začetnih podatkih (film, žariščnica objektiva). Mnoga podjetja v reklamne namene rada npr. napihnejo vodilna števila tako, da jih merijo pri najožjem možnem snopu (najdaljši žariščnici), ki ga bliskavica še zmore - npr. 105 mm - ta podatek pa ni več primerljiv s tistimi, ki so normirani za 50 mm objektiv.

Standardna sinhronizacija bliskavice
Kakor je razvidno iz spodnje slike, bliskavica zasveti šele takrat, ko je odkrita vsa slika na filmu. Če se spomnimo delovanja zaves na zaklopu, ugotovimo, da obstaja določena časovna omejitev. Prva zavesa namreč potuje preko slike nekaj časa in dokler povsem ne odkrije filma, bliskavica ne more zasvetiti. Tej časovni omejitvi pravimo maksimalni sinhronizacijski čas (ang. max flash synchronization speed). V krajšem času, predno prva zavesa v celoti ne odkrije filma, bliskavica ne more zasvetiti - sicer bi bil del filma neosvetljen. Dober sinhronizacijski čas je krajši od npr. 1/125 s, najboljše kamere ga imajo celo pod 1/200 s. To velja pri standardnemi operaciji bliskavice, ko vsa svetloba pride v enem samem močnem blisku.

Standardna sinhronizacija bliskavice

Malo prej sem omenil, da čas osvetlitve pri umetni svetlobi iz bliskavice ne vpliva na osvetljenost filma. To drži le deloma. Kar se tiče glavnega objekta, ki je večinoma osvetljen od bliska, izjava drži. Ne drži pa glede ozadja, ki ga osvetljuje v pretežni meri naravna (ali druga umetna) svetloba, ki ji pravimo svetloba okolice  - ang. ambient light. V vsakem primeru bo torej glavni predmet dobro osvetljen, pri dolgem času osvetlitve pa bo na sliki vedno še nekaj ozadja, ki bi bilo sicer pri kratkem času zelo slabo vidno ali celo črno. Slikanju z bliskavico in dolgim časom osvetlitve pravimo tudi slikanje z dolgim sinhronizacijskim časom (ang. Slow-shutter Sync).

Sinhronizacija na 2. zavesoObstaja pa še en primer, ko je uporaba daljšega časa uporabna. Takrat namreč, ko skušamo zamrzniti gibanje - npr. tekača v mesečini. Bliskavica pravilno osvetli tekača in ker je čas bliska tako kratek (pod 1/10.000 s), dobimo jasno sliko tekača. Ozadje pa je zabrisano. Običajno blisk nastopi takoj potem, ko prva zavesa odkrija film. Nato pride do izjemno kratkega bliska iz bliskavice, potem pa je film še nekaj časa izpostavljen svetlobi iz okolja. Pri tekaču bi to izgledalo tako, da bi bila njegova figura jasna, nato pa bi bila pred njim zabrisana sled, ki bi jo pustila okolišnja svetloba. To pa ni naravno. Lepše bi izgledalo, če bi bila sled za njim - to pa je možno le, če blisk nastope ne na začetku, temveč na koncu, tik preden začne druga zavesa prekrivati film. Temu pravimo sinhronizacija na zadnjo zaveso ali po ang. Rear-flash Sync.

 

 

High-speed sinhronizacija bliskavice
Pri standardni sinhronizaciji bliskavice smo spoznali omejitev, ki jo postavlja hitrost prehoda zavese čez film. Zato so se tehniki domislili trika, s katerim se da uporabiti bliskavico tudi pri časih, ki so hitrejši od maksimalnega sinhronizacijskega. Trik je v tem, da se film ne osvetli z enim bliskom iz bliskavice, temveč bliskavica oddaja vrsto kratkih bliskov, ki med premikanjem zavese pas za pasom osvetljujejo film. Tako pridemo tudi do največjih hitrosti časa osvetlitve, ki ga omogoča kamera. Slabost omenjenega pristopa pa je ta, da se vodilno število in s tem največja razdalja do objekta s krajšanjem časa pod največji sinhronizacijski, drastično manjša. Zato "high-speed" časi praktično niso uporabni za slikanje ponoči in pri zelo šibki svetlobi, temveč podnevi za dosvetljevanje in slikanje portretov pri majhni globinski ostrini (veliki zaslonki ob silno kratkem času). Vsekakor pa imajo možnost high-speed sinhronizacije le redke bliskavice, ker je njena izpeljava zelo zaletena, draga in še dobro sodelovanje s kamero potebuje.

High-Speed sinhronizacija bliskavice

Zaključek
Bliskavica ni obvezna za slikanje, je pa med najpomembnejšimi dodatki za fotoaparat, zato jo vseeno uvrščam skupaj s kamero in objektivom v celosten fotografski sistem. Poznam jih celo vrsto: od tistih najpreprostejših vgradnih do največjih studijskih. To poglavje je bilo napisano predvsem z mislijo na bliskavice, ki se nataknejo na vrh zrcalno-refleksne kamere.

Bliskavice se ločijo predvsem po vodilnem številu, ki je mera, "kako daleč bliskavica nese". Ločijo se po elektroniki in funkcijah, ki so vgrajene v njih. Ločijo pa se tudi po tem, če imajo vrtljivo glavo. To je zelo pomembno, saj lahko na ta način blisk preusmerimo v neko odbojno površino (strop, stena, odbojnik), kar nam da mehkejšo razpršeno svetlobo. Pri tem pa moramo paziti, da je ta odbojna površina bele barve, sicer se bo barva te površine prenesla na našo sliko.

Spoznali smo, da je največji sinhronizacijski čas hkrati najmanjši čas, s katerim lahko normalno delamo z bliskavico. Izjema so le najboljše bliskavice, ki premorejo tudi t. i. "high-speed" sinhronizacijo, ki jim omogoča delo tudi s časi krajšimi od sinhronizacijskega.

 

Zadnja sprememba: 08. 11. 1998

© Shine