Boštjan Debelak +/- 100m2       
arhitektura / architecture
oblikovanje / design
hiša skica

kontakt / contact

koncept +/- 100m2


info


< domov / home




projekti / project






" +/- 100 m²  (ne-normalne hiše)"
(kritika iz kataloga ob razstavi v galeriji Dessa, 2004)

Boštjan Debelak je neobičajen arhitekt. Arhitekturo ustvarja krčevito, strastno in nepopustljivo. O svojih rešitvah ne diskutira in se ne pusti vplivati. Ob tem, da mu je delo tudi v slast in prosti čas, se človek vpraša, kako tak pritisk sploh vzdrži.

Svojo arhitekturo dobesedno živi. Vsi, ki ga bolje poznamo, vemo, da so njegove rešitve domišljene, še več kot to, tudi preizkušene. In kot vsak pošten raziskovalec, svoje izume najprej preizkusi na sebi.
Njegove hiše, tudi ko so nove, delujejo, kot da so že dolgo naseljene in napolnjene s prisotnostjo prebivalcev, ki jih sploh še ni. Kako mu to uspe, kajti to je vsekakor uspeh, saj je hiša, podobno kot človek, veliko boljša živa, mi ni posebej jasno. Dozdeva pa se mi, da vse projekte živi skozi sebe. Da je v resnici najbolj živ, ko je zaprt v svojem malem ateljeju v kleti, ko se mu nastajajoče hiše plazijo po utripajočem tkivu in se sam pretaka po njih. Takrat tudi zameša ves čas in z lahkoto te preseneti telefonski klic sredi noči z vsebino, ki sodi v dopoldan in v službene misli.

Njegove hiše so vedno njegov odsev. Občutek imam, da jih projektira tako, da najprej preuči okolje, naročnika in druge za gradnjo potrebne okoliščine (upravne omejitve, finance, tehnologijo,...). Potem se pa v projekt spusti tako, da naročnika v svoji glavi ponotranji, si ga prisvoji, oziroma ga napolni s celim kupom svojih lastnosti in predstav. In iz take nenavadne projektne naloge potem nastane ponovno en odličen projekt, ki je popolnoma različen od vseh prejšnjih, obenem pa tako zelo razpoznaven in čitljiv kot njegov.
B.D. bo to sicer zanikal, a njegove hiše govorijo več in bolje od njega, ki je sicer precej molčeč.

Opredeliti njegovo arhitekturo, če bi si ga kdo želel popredalčkati, je precej zmuzljivo. Stalno se ti izvija in ko že misliš, da si prepoznal vzorec, ga naslednji projekt relativizira.
A glede na to, da je naredil že precej stanovanjskih hiš (za arhitekta njegove starosti celo zelo veliko), se to že nekako da:

- njegova arhitektura je zelo intimistična. Motiv vedno prihaja od znotraj, iz njega, ko si naročnika in program prisvoji kot kak vampir in zaživi življenje namesto njega.
Stili, vzori ali modeli ga ne zanimajo. Ne da jih zavrača, a nanj preprosto nimajo vpliva. Do mode ima odpor, ki že meji na strah (pred okužbo?).
Navidez paradoksalno, saj je zelo dobro izobražen, analizira novosti, a to se v njegovi arhitekturi ne pozna.
Zanj šteje samo lastna izkušnja. Vse preveri sam in to v merilu 1:1. Ker so rezultati zato naravnost odlični imam ob njem vedno občutek, da je genialen arhitekt. Čeprav je Plečnikovo ime prepogosto zlorabljano, ga bom vseeno potegnil na plano. Prepričan sem, da je Plečnik snoval na enak način. Kljub temu, da je poznal praktično vse, kar se je sicer v arhitekturi dogajalo, je bil vseeno le sam sebi kriterij, forme pa je črpal iz sveta, ki si ga je priredil sam (simbolika, proporcije, ideologija,) in v tem je verjetno skrivnost tako izjemnih stvaritev.
B.D. mu je tu strašno podoben.

- tehnološko in izvedbeno je perfekcionist. Zelo se poglablja v tehnologijo, spremlja razvoj, s hišo živi do njene mladeniške dobe (od začetka gradnje do tedaj, ko se vanjo dokončno vseli duh novega lastnika) in ničesar ne prepusti naključju.
Nariše vsak detajl, preveri vsak material, izobražuje naročnika, nadleguje izvajalce in kontrolira izvedbo čisto vsake malenkosti. Odveč je verjetno opomniti, da je to za naročnika izjemno lagodno, za arhitekta pa vsaj finančna katastrofa.

- njegovega stila ni (je le zelo prepoznaven). Če bi pa že po vsej sili hoteli, je eklekticist. Brez strahu in predsodkov zajema po vsem, kar se mu plete po glavi. In tega je kar veliko. Vsaka oblika, ki ga intimno pritegne, si najde prostor v njegovi arhitekturi - prej ali slej.
Dinamično konični osnovni volumni, plemeniti naravni materiali, prenaredki detajlov vzetih iz arhitekturne zgodovine, na bolšjem sejmu kupljeni kosi opreme (morda samo tečaj omare), majhni prostorčki in utori za hrambo posebej dragocenih drobnarij, nenavadno uporabljeni sicer poznani detajli, lastnoročno izdelani glineni modeli delov ženskih teles v naravni velikosti, grafično uporabljeni liki lepotic iz nekega drugega stoletja, ... Vse to se vtihotapi v njegovo arhitekturo.
Brez zadržkov tudi privzame, kar v zgodovini primernega najde.
Eklekticist torej po metodi in ne po videzu. In še to le v formalnem smislu. Saj vse videno uporabi na popolnoma svojevrsten način, ki ima malo skupnega z originalom. Zato tudi klasični elementi in detajli na njegovih hišah delujejo moderno.
Kaj je pri tem moderno? Bistvo modernosti v arhitekturi je, da se stvari (oblike, principi) dogodijo z razlogom, da nekaj pojasnijo oziroma razrešijo. Ne pa da se zgodijo iz inercije. Pri B.D. inercije ni moč najti.

- ima tudi nekakšno lastno strokovno ideologijo. Graditi hoče čim manjše hiše. Dokazati želi, da je možno s prodano garsonjero zgraditi hišo v rangu velikega blokovskega stanovanja (do 100 m²). Takšne hiše najraje umešča na povsem nemogoče lokacije in parcele. Verbalno seveda ta ideologija ni artikulirana, vendar boste, če boste pazljivo raziskovali njegove hiše ugotovili, da je izjemno dosleden, konsistenten in nepopustljiv (ima seveda strahotne težave s predpisi).

Pri njem je zanimiv še vsaj en pogled. Njegov odnos do strank. Veliko energije sicer vloži v to, da bi svojo arhitekturo propagiral in to počne sicer zelo profesionalno. V resnici pa ima ta napor bore majhen efekt (zakaj je tako, je drugo vprašanje, za katerega v tem katalogu ni prostora). Čeprav je, vsaj po mojem mnenju, najboljši slovenski arhitekt "mlajše" generacije, nima nikakršnega medijskega slovesa. Njegov medijski (modni) rating je zanemarljiv.

Reklamo mu delajo hiše same. Vse njegove stranke so si ga izbrale zaradi videnih njegovih hiš. Vidijo hišo, si jo zaželijo in jo dobijo, a seveda drugačno. Saj B.D. ni sposoben izdelati dveh enakih hiš.
In zadnje čase mu delo silovito narašča. Vsako hišo gradi tako, kot je gradil svojo prvo (zase). Vse nariše, vse predvidi, vse nadzira in tudi skrbi za proračun. Vse to nekajletno delo opravi za honorar, za katerega konkurent nariše "ofucan" PGD. Takšno delo se mu seveda ne izplača. A slast je močnejša in ga vleče v sladostrastni vrtinec novih in novih naročil.
Dokler ga stvar ne bo fizično uničila, bo B.D. dokaz, da se na Slovenskem izplača in je torej nujno najeti arhitekta (dobrega seveda).

Bodite pozorni na detajle v njegovi domači hiši (najbolje si jo je kar ogledati v živo - vulv žal ni več), na volumne hiše Karlovšek in na zunanjo ureditev hiše Kušar. V ostalem pa preprosto uživajte.

Aleš Prijon, oktober 2004

na vrh / on top