Boštjan
Debelak +/- 100m2
arhitektura /
architecture
oblikovanje / design

kontakt / contact
koncept +/- 100m2
info
< domov / home
< ostali projekti / next projects
hiša - atelje Debelak / house - atelier Debelak 99m2
< drugo / other
hiša / atelje
Debelak, 1991, neto 99m2,
~9x3m, 4 etaže, zemljišče 74m2; avtor in naročnik: Boštjan Debelak
house / atelier
Debelak, 1991, 99m2 net ,
~9x3m, 4 levels, 74m2 ground area ; author & client: Boštjan Debelak
hiša turn / A tower House
"Zelo ozka hiša"
besedilo: Aleš Prijon, udia
...iz objave v: DBZ - Deutche Bauzeitschrift,
"Das sehr enge Haus"/"The werry narrow House"
maj 1993
V
slovenski arhitekturi povojnega obdobja je opazno pomanjkanje formalne
identitete, ki se proti današnjemu času stopnjuje. Po
kvalitetnih arhitektih 30.let (Plečnik, Vurnik, Šubic,...), ki
so sicer delovali znotraj svetovnih gibanj, a so razvili svojo lastno
poetiko (njihova naveza na širši kulturni evropski
prostor jim je omogočila, da so na univerzalnih načelih lahko
nadgrajevali svojo arhitekturo s specifičnostmi našega
prostora), nastopi obdobje odvisnosti od stila, ko se slovenski
arhitekti formalno težko najdejo v svetovnih modnih gibanjih. Le
nekateri predstavniki povojne generacije (na primer Ravnikar in Kristl)
so znali ubežati banalnim interpretacijam novih arhitekturnih ideologij
in njihova pozitivna spoznanja selektivno uporabiti. Problem modernizma
je bil seveda v njegovi ekskluzivnosti. Večjim arhitekturnim
škodam-uničevanju stavbne dediščine v imenu novih
civilizacijskih konceptov (na obeh straneh železne zavese) smo na
slovenskem nekako ubežali, pa ne zato, ker strokovnjaki ne bi bili
seznanjeni z dogajanji v širnem svetu, temveč preprosto zato,
ker se je pri nas premalo gradilo (Britanci so na primer pri
revitalizaciji starih mestnih jeder porušili več kvalitetnega
stavbnega fonda, kot pa so ga izgubili med bombandiranji). Zanos nove
dobe nas je tako nekako zaobšel. V zadnjih desetih letih, ki so
bile z nastopom postmodernega gibanja zavržene formalne konvencije, ki
so v vseh prejšnih zgodovinskih obdobjih določale mesto
umetnosti zunaj-znotraj družbene vloge, se navidezna osvoboditev izraza
kaj kmalu izkaže kot usodna prevara. Estetska ideologija se formira po
zakonih industrijske produkcije, le figura razsodnika (nujo potrebna za
stil) je izgubljena. S stališča potrošnje umetnosti hitro
menjavanje mode uspešno ohranja iluzijo o svobodi, s
stališča njene produkcije pa se arhitekti (še prav
posebej) začutijo nenadoma nekako neozemljene. Njihova reakcija se
odčita v iskanju stilnega formalizma, s katerim (prav tako kot že
enkrat na začetku klasicizma) poizkušajo podtakniti atribute
posvečenosti arhitekturni stroki. Konkretno se to dobro vidi v
banalizirani dekorativni rabi arhitekturnih elementov (dekoracija je
sicer mitsko dejanje, ki simbolno zagotavlja, da stavba kljub
spremenjenim materialom ali načinu rabe še vedno opravlja vse
funkcije), vidi se tudi v tipološki inovativnosti ali pa v
geometrijskih preigravanjih "klasičnih" principov, kar pa predstavlja
drugi pol reakcij arhitektov. Ko naletimo na arhitekturo, ki si za
kriterij svojega delovanja določi samo svojo lastno intimno poetiko,
brez velikih intenc po popolnosti in pravovernosti, začutimo nenavadno
olajšanje. Ko si tako cilje, kot poti postavlja sama. Preproste
rešitve nas spet spomnijo na že nekoč pozabljeno prepričanje, da
na arhitekturna vprašanja obstajajo predvsem arhitekturni
odgovori. Boštjan Debelak vsekakor sodi med trmoglave mlade
arhitekte, ki je svoj izraz gradil skozi deklarativno zavračanje vzorov
in je že s svojo prvo serijo stolov verjetno presegel svoje učitelje,
vsekakor pa povzročil, da so ga posnemali. Z nekoliko banalno predrzno
formuliranimi, spreobrnjenimi gesli arhitekturne teorije (function
follows form, itd.), je ogradil svoje strokovno snovanje od možnih
vdorov kritike in vzorov, obenem pa se je obsodil na strokovno
samotarstvo, v katerem si arhitekturne uganke postavlja popolnoma sam.
Hiša predstavljena na slikah je njegova prva in tudi narejena
zase. Na prvi pogled tlorisno obliko diktira gradbena parcela, v
resnici pa ga je zanimalo, kako ozka je lahko hiša, ne da bi to
motilo njene funkcije. Hiša, ki bi lahko bila pri slabem
arhitektu le prizidek, zaključuje niz hiš kot najožja
hiša v Ljubljani. Dnevni prostor je dvonadstropen, zastekljen po
celi južni stranici, možnost dvoetažne izrabe pa je nakazan le v
izvedenih lesenih nosilcih. Notranjo opremo je oblikoval sam. Je precej
asketska in noben detajl ni odveč. V interierje je vkomponiral tudi
dele starih stavb in jih simbolično uporabil. Na primer kovana okenska
mreža na notranji strani majhnega okna v jedilnem prostoru (to je edino
okno proti sosedovi parceli) ali pa deli kamnoseških gotskih
detajlov na stopnišču. Hirearhija prostorov strogo sledi njegovi
predstavi o delovanju hiše. Spreminjanje sončne svetlobe tekom
dneva soustvarja vlogo posameznih prostorov, oblikovanje fasad pa ima
simbolen pomen: južna odprta proti zelenju in zunanjem prostoru,
zahodna proti sosedu je utrdbena, severna-dostopna pa kar nekoliko
preveč prijazna. Zelo veliko arhitekturnih odgovorov v navidez majhni
nalogi. Če bi arhitekturno smer, ki nam kaže izhod iz krize identitete
stroke zadnjih let lahko imenovali "arhitektura nove senzibilnosti"
(brez stilskih kvalifikacij, pač pa z občutkom za specifične danosti
prostora in zahteve uporabnika), tudi Boštjana Debelaka lažje
postavimo v naš kulturni prostor-kot dober znak, da arhitektura
spet govori svoj jezik.
foto: M.Mrčun
Hiša z obleko / A House with a Dress
...iz objave Ambient feb/apr 2010, rubrika Domovanja
Besedilo: Aina Šmid
http://www.revijaambient.si/prostori/domovanja/Hisa-z-obleko.html
Na vogalu ulice ene od
stanovanjskih sosesk za Bežigradom je v začetku devetdesetih zrasla
netipična družinska hiša. Ob slepem zidu ozke parcele je bilo
prostora dovolj za natanko 3 m široko hišo in mlademu
arhitektu, ki je takrat hišo načrtoval zase, je bil to prvi
samostojni projekt in prva izgrajena hiša. Arh. Boštjan
Debelak pa je prav pri tem svojem prvem projektu vzpostavil in razvil
njemu lasten princip in filozofijo gradnje hiše, za katero
pravi, da je tudi danes po nekaj desetletjih ne bi spreminjal. O tem
govorijo tudi njegovi drugi projekti in naročniki, ki se nanj obračajo.
So hiše, ki so videti
dovršeno le kako leto ali dve potem, ko so zgrajene, potem pa
začnejo materiali, oblike in detajli počasi izgubljati svojo kvaliteto,
hiša pa svojo izvirno podobo. Za družinsko hišo
Boštjana Debelaka pa velja, da z leti pridobiva in ji patina
še dodaja šarm izvirne in visoke gospodične. Hiša
je že na zunaj nekaj posebnega. Vitka in ozkorasla, oblečena v trto, ki
skozi štiri letne čase venomer spreminja videz hiše.
Pozimi s poudarjeno strukturo rjavih vej in vejic, spomladi s prvimi
zelenimi listi, poleti, ko jo listje dobesedno skrije v svojo prevleko
in jeseni, ko hiša menja barve glede na smeri neba. Medtem, ko
je ena stran že razkošno škrlatna, je druga rumena in
tretja še v zeleni fazi. Slikovita in drugačna pa hiša ni
samo od zunaj, ampak tudi, ko te spusti med svoje zidove.
Omejitev površine
zaradi majhne parcele in omejitev višine glede na sosednjo
okolico vrstnih hišic, sta bili za arhitekta le izziv, kako čim
bolj pridobiti in dobro izkoristiti razmeroma majhen prostor za
spodobno bivanje. Vsega 99 kvadratnih metrov površine,
razporejenih po štirih etažah je med sabo povezanih z ozkim
okroglim stopniščem s stopnicami iz rebrastega železa, ki pri
hoji prijetno zvenijo, in te peljejo od pritličja, kjer se skriva mali
atelje in za leseno drsno steno še priročna delavnica z vsem
orodjem do prvega nadstropja z dnevnim delom hiše. V toplih
tonih terakote učinkuje visok dnevni prostor z ognjiščem in
kuhinjo z jedilnim kotom na drugi strani presenetljivo prostorno.
Dvovišinski prostor je nekakšno središče
hiše z velikim oknom – stekleno steno na jugu, ki vselej
vnaša veliko svetlobe in sonca, a ga bližnja drevesa varujejo
pred prehudo vročino poleti, je poln nenavadnih detajlov in kotičkov.
Okoli črnega železnega odprtega kamina, izdelanega po arhitektovem
načrtu, sta posajena dva nizka stola s prirezanimi nogami, prirejena
prav za večerno posedanje okoli ognjišča. Ker pa se mu je zdelo,
da lahko dvojna višina po vsem prostoru v določenem primeru
ustvarja preveč nelagoden občutek, je prostor v tistem delu zamejil s
tramovi, ki bi lahko kdaj v prihodnosti služili tudi kot
izhodišče za kakšen dodaten podest ali sobico. Vsi kavči
so narejeni po njegovih načrtih, klubsko mizico iz 60-ih let pa je
restavriral. Veliko luči v tej hiši je sestavil iz različnih
kosov lastnik sam. Nenavaden galerijski pogled z vrha iz vrat hčerkine
sobe v tretji etaži, ji omogoča, da je vedno povezana z osrednjim delom
in dogajanjem v hiši, če ji tako ustreza, lahko pa se skrije
tudi v svojo zasebnost. Na nasprotni steni od ognjišča je majhno
okence, ki vsak dan ob določeni ujame zadnji žarek sonca, ga
pripelje na ognjišče in tako domačim pove, da je čas za domači
ogenj. Pečka gori vsak večer tja do polnoči in ustvarja osrednji
prostor za domače druženje. Hkrati pa je dnevni prostor dovolj velik,
da prenese tudi veliko večje število obiskovalcev.
Pred kratkim je bila kuhinja z
jedilnico radikalno preurejena in posodobljena v skladu z aktualnimi
potrebami, a ostala zvesta principom prvotne zasnove. Naravni
materiali, tople zemeljske barve, racionalnost in toplina hkrati. Okna,
police, omarice, pulti, so večinoma izdelani iz naravnega nebarvanega
in nelakiranega lesa, ki se po arhitektovih besedah, po dvajsetih letih
odlično drži. Ohranja svojo strukturo, naravno lepoto, in ker se po
močenju lahko takoj posuši, ga tudi škodljivci ne
povohajo. Edina »impregnacija«, ki se je stanovalci občasno
poslužujejo je, da površine kuhinjskega pulta enkrat ali dvakrat
letno premažejo z užitnim parafinskim oljem.
Iz dnevnega prostora je na
južni strani tudi izhod na majhen vrt s košatimi
krošnjami sredi mesta. V tretji etaži je posajena hčerkina soba
z okni na jug in na sever ter balkonsko ograjo, ki se odpira nad
dnevnim prostorom. Soba v modrem je polna dekliških detajlov in
parafernalij. Stopnice opremljene z visečim zvoncem, da se recimo na
večerjo ni treba posebej klicati in iskati v tako razgibani
hiši, pa vodijo še na zadnjo etažo, kjer se na 24
kvadratnih metrih razteza spalnica staršev v turkizni barvi,
utiliti s potrebno domačo kramo in odprta kopalnica. Med vsemi tremi
»prostori« (funkcionalnimi deli enovitega prostora) ni vrat
ali kakšne posebne ločnice, mišljeno je, da se jih
uporablja čim bolj prosto in svobodno. Edino toaletni kotiček je dobil
svojo zasebnost za zaprtimi vrati. Majhnemu okroglemu umivalniku je
arhitekt dodal še unikatno in po lastni zamisli izdelano poličko
iz pleksi stekla, vse stvari pa so shranjene v omarah, ki so zgolj
enostavne lesene police skrite za paravani iz blaga.
Hiša Debelakovih je
sredi mesta in urbane stanovanjske soseske na nek poseben način
integrirana, spojena z naravo, ki živi in se spreminja tudi v mestnem
okolju. Njeni prebivalci so s svojo filozofijo bivanja ustvarili
navzven nekakšno zeleno arhitekturno skulpturo, navznoter pa
modro urejen hišni čebelnjak z vsemi potrebnimi enotami, ki se
po svojih funkcijah med sabo prepletajo in ločujejo. Avtentična in
slikovita lupina s sredico, kjer delajo, živijo in razmišljajo
ljudje, ki so organsko povezani in odgovorni z okoljem, v katerem
živijo.
< na vrh / on top