Boštjan
Debelak +/- 100m2
arhitektura /
architecture
oblikovanje / design

kontakt / contact
koncept +/- 100m2
info
< domov / home
< ostali projekti / next projects
hiša dvojček / semi-detached house Kušar 100+114m2
< drugo / other
Brezovica, 2004
črna hiša v barvah / a black house in colours














foto: B.Debelak
"ČRNA HIŠA V BARVAH"
besedilo dr.prof.Tomaž Novljan
(iz objave v prilogi Delo in dom 7.7.2010)
Barva. Ta čudovita lastnost vsega, kar nas obdaja. Tudi v tej prilogi
je bilo v preteklosti že veliko napisanega o barvi. Večinoma pozitivne
stvari. Kako je barva lepa. Kako je barva subjektivna. Kako barva
vpliva na naše razpoloženje. Kako z barvo izražamo svoje
razpoloženje, svoje prepričanje. Svoj življenjski nazor. Tokrat
pišem o hiši, ki je na zunaj skoraj brezbarvna,
temnosiva, pod fasadno kožo pa se skriva njena vsebina, barvit
organizem, ki omogoča bivanje.
Barva je otrok svetobe. Produkt svetlobe in lastnosti neke
površine od katere se svetloba odbija. Šele takrat jo
lahko vidimo. Brez svetlobe tudi barve ni. Razen v naših
možganih, kjer lahko vtis neke barve ostane zapisan tudi nekaj sekund
po tem, ko smo barvo že prenehali opazovati. Barve bi v grobem lahko
radelili na tako imenovane snovne barve in na barvno svetlobo. V
vsakdanjem življenju se večinoma srečujemo s snovnimi barvami, ki so,
poenostavljeno povedano, barve različnih predmetov iz okolja, ki nas
obdaja. Barva ima različne lastnosti, ki vplivajo na to kako jo vidimo,
razumemo in povezujemo z ostalimi stvarmi, ki nas obdajajo. Barva
oziroma barve so lahko tudi agresivne. To je seveda relativna oznaka.
Odvisno, v kakšnem prostoru in kontekstu jih opazujemo.
V barvnem svetu obstaja še eden, zelo pomemben dejavnik. To je
velikost barvne ploskve v odnosu do ostalih barvnih ploskev. Z drugo
besedo, merilo barvne ploskve. Vzemimo na primer rdečo barvo. Majhna
rdeča ploskvica ozirom predmet na nas večinoma učinkuje ljubko, igrivo.
Spominja nas lahko na igračo iz otroštva, praznični okrasek,
zapeljive ustnice, modni dodatek. Srednje velika rdeča ploskev ozirom
predmet, npr. avtomobil, izložba, obleka deluje dinamično, spodbudno,
izzivalno. Vzbuja občutek napetosti in pozornosti. Dviguje krvni
pritisk in pospeši utripanje srca. Ustvarja občutek toplote.
Velika rdeča barvna ploskev oziroma predmet npr. hiša lahko
deluje agresivno. Sploh od blizu. Zelo je pomembno s kakšne
razdalje jo opazujemo. In kakšen je njen odnos do sosedjih
hiš.Dandanes obstaja polno različnh priročnikov, ki opisujejo
osnove barvne teorije in razlagajo medsebojne odnose barv na teoretskem
nivoju. Kaj pa praksa? Kot velikokrat tu zadeva ni enoznačna. Predvsem
zaradi neupoštevanja merila barve. Ker je barva od blizu bolj
agresivna kot barva od daleč. Ker so čiste barve, industrijske barve
lahko tujki v množici bolj pastelni ali zemeljskih tonov barve. Seveda
gre za fasade hiš. Gre za to v kakšnm okolju so
postavljene. V kakšnem stilu so oblikovane. Gre za to, od kje in
s kakšne razdalje so vidne. Gre za logične, sorodne barve nekega
okolja, ki spominjajo na naravne materiale. V bistvu gre za odnos
posameznika, lastnika hiše do svojega okolja. Za razmerje med
individualnim in kolektivnim življenjskim prostorom. Svoje
bivališče si lahko vsak oblikuje po svojih željah – do
neke mere. Dokler ne poseže v iste pravice svojih sosedov... Barva je
najcenejše izrazno sredstvo v arhitekturi. Tudi eno od
najmočnejših. Mnogi se je zato celo malo bojijo.
Križišče dveh cest na Brezovici pri Ljubljani. Vogalna
stanovanjska hiša - dvojček. Zaradi svoje nevpadljivosti je v
teksturi ostalih hiš skoraj vpadljiva. Izstopa iz obstoječe
enodružinske pozidave, ki jo obdaja. Kljub temu malce zadržana. Stavbna
masa deluje skoraj resignirano dostojanstveno. Netrendovsko in
brezčasno. Podobno kot tudi ostale stvaritve arhitekta Boštjana
Debelaka. Zakaj? Tudi zaradi barv in materialov, ki so uporabljeni na
fasadi. Tudi zaradi zunanje ureditve, ki ne pozna običajne zelenice in
cvetličnih in zelenjavnih gredic, ampak se spogleduje z abstraktnostjo
zena. Vrtna ograja je večinoma iz naravnega masivnega lesa brez
zaščtinega premaza. Les se sam po sebi zaščiti s srebrno
patino in se tako lepo stara. Dobra hiša se zna lepo starati.
Danes se želimo temu večinoma izogniti. Tako pri arhitekturi, kot tudi
pri sebi. Še posebno pri sebi. Parter okrog hiše
zaznamuje asketskost uporabljenih materialov. Beli rečni kamni –
prodniki. Topla sivina neobdelanega betona. Siv asfalt, ki naj bi se po
prvotni zamisli »potegnil« tudi v vežo se v svoji biti
– bitumnu zaključuje kot hišni podstavek,
»cokel«. zidec ali kakor ga še kako drugače
imenujemo. Zdi se, kot da hiša zraste iz tal. Stavbno
pohištvo – okna vrata, ogrodje parkirne lope prehaja iz
rumenkasto oker barve v srebrno sivo. Bakrena kritina in okenske police
so zaradi vpliva atmosfere že postali temno rjavi, skoraj črni in
potrpežljivo čakajo na nadaljevanje preobrazbe proti svetlo zeleni. In
končno še fasadni omet. Debelozrnat in debeloslojen praskan
apnen omet z obilo zemeljsko-grafitnega pigmenta. Skoraj črn. Včasih
temno siv. Včasih modrikast. Odvisno od naravne svetlobe, dnevnega in
letnega časa. Kontrast Veitchii-jevi trti, plezalko v vseh letnih
časih.
Na zunaj je čutiti zadržanost arhitekturnega jezika. Materiali sebi
lastnih barv ne potrebujejo občasne obnove kemičnih
zaščitnih premazov. Likovni izraz fasade se spreminja po naravni
poti. Barvne ploskve bledijo, se spreminjajo počasi, brez šokov
za okolico. Prvi šok – postavitev nove hiše je
obenem tudi edini in zadnji poseg v prostor. Če velja hiša na
zunaj celo morda za malce sramežljivo pa se v njeni notranjosti dogajao
eksplozije barv. Močnih primarnih barv. Tu pride do polnega izraza
skorajda absolutnost grafičnega izraza, ki na svojstven način govori o
veliki odgovornosti do uporabe barv v arhitekturi. Posamezni prostori
nimajo običajnih imen – dnevna soba, kuhinja, spalnica. Imenujejo
se kar po svojih najbolj značilnih lastnostih: rumena soba, zelena
soba, modra soba itd. Barva stenskih in stropnih površin
dominira nad elementi opreme, ki so oblikovani in izdelani kot unikati.
Enako kot zunaj, so tudi materiali v notranjosti naravni, iskreni. Kjer
je prisotna moč, tam je črna kovina. Kjer je potrebna mehkost zaradi
dotika s kožo so elementi iz mehkega masivnega lesa. Detajli ograje,
mehanizmov za dviganje in spuščanje svetilke, podpiranje
umivalnika so funkcionalno izčiščeni, logični, ergonomski.
Prostori, še posebej dvovišinska dnevna soba, rumena
soba, pijejo naravno svetlobo skozi posebne izzidke - svetlobne
izpahnjenice. Njihova južna orientiracija tudi ob oblačnem vremenu
zbere več kot dovolj svetlobe za ustvarjanje udobnega svetlobnega
ambienta kjer koli v notranjosti
hiše.
Pogosto se radi sklicujemo na pravico, da svoj dom pa že lahko
oblikujemo po lastni izbiri. Če ne drugače pa vsaj z barvo! Tudi ali
predvsem navzven, na fasadi. V času vsesplošnega in včasih tudi
nekritičnega likovnega individualizma predvsem eno- ali
večstanovanjskih hiš je postal barvni eksces izrazno sredstvo,
morda celo neke vrste protest, ali pa zgolj
»maščevanje« sosedu zaradi neke stare zamere, ki pa
vsekakor ne doprinaša k dvigu splošne bivalne kulture.
Hiša na Brezovici je nazoren, skoraj laboratorijski primer
nasprotnega.
na vrh / top