Zgodovina župnije Libeliče
Zapisal: župnik Franček Kraner
 |
Župnija ima za svojega zavetnika sv. Martina. Nastala
je na ozemlju še starejših prafar: Šmihel pri Pliberku in Šmartno
pri Slovenj Gradcu. Zgodovinar Singer je postavil nastanek libeliške
župnije med leta 1132 in 1154, ker je Peregrim ali Pilgrin dne, 20.
10. 1154 izročil Libeliče samostanu korarjev (vrsta avguštinskih menihov,
ki so hodili molit na Koroško v Dobrlo ves). V njihovi lasti je ostala
vse do leta 1606, ko so dobrleveški samostan prevzeli jezuiti. Do
prve polovice 18. st. je velik del Slovenskega ozemlja spadal pod
oglejski partriarhart. K libeliški pražupniji so pripadale naslednje
podružnice: Potoče (sedaj podružnica župnije Suha v Avstriji), Črneče,
Šentjanž pri Dravogradu s podružnico sv. Jedert, Marija na jezeru
(Prevalje), Strojna, Kotlje - sedaj vse samostojne župnije. Do leta
1792 so Lavantinsko škofijo preuredili tako, da so Libeliče in ves
velikovški okraj spadale pod Lavantinsko škofijo. Po letu 1809 je
dobrleveški samostan prevzel Benediktinski red, župnijo Libeliče pa
so začeli oskrbovati Benediktinci iz št. Pavla v Labodski dolini.
Po 1. svetovni vojni je bila župnija za kratek čas priključena k Krški
škofiji, leta 1922 pa je spet prišla pod okrilje Lavantinske škofije.
 |
Cerkev je potisnjena v breg nad vasjo in nudi lep razgled.
Na zahodu se dviga mogočen zvonik, celotna zidava in oltarji pa so
v baročnem slogu. Od prvotne romanske cerkve iz 11. stoletja je ostalo
le nekaj zidu na južni strani in delno nakazana odprta okna. Iz prve
polovice 12. stoletja pa je ostala lepo ohranjena okrogla kostnica-
ossarium (os, ossis-kost) ali karner (carno, carnis - meso) - pokopališka
kapelica s kostmi v kletnem prostoru. V nadzemnem delu pa je bila
kapelica, bogoslužni prostor z oltarjem, ki je bil posvečen nadangelu
Mihaelu, varuhu vseh pokojnih. Na zunanji strani pa je prižnica, ki
še sedaj služi namenu na cvetno nedeljo.
 |
Napis ali kronogram v latinščini iz leta 1792 in spominska
marmornata plošča, vzidana v zunanjo steno sedanjega prezbiterija,
pričata o trikratni prezidavi cerkve in o škofu Gandolfu Ernestu grofu
Kuneburškem,ki je posvetil libeliško cerkev. V glavnem oltarju je
kip sv. Martina, ki kot vojaški častnik ob mestnih vratih Amensa,
klečečemu revežu odreže del svojega plašča. Tu se nahaja tudi podoba
sv. Filipa, krušnega zavetnika in Jakoba ml. Na desni strani prosto
stoječega oltarja je kip sv. Luka evangelista z volom, na levi strani
pa kip sv. Valentina, mučenca z božjastnim bolnikom (valens - močan,
zdrav - zato so ga imeli za "priprošnika" zoper telesne in kužne bolezni).
Ker je njegov god pred pustom, so se mu priporočali novoporočenci
in mladostniki. Ponekod velja za srečen dan, ko si ljudje izmenjajo
čestitke in darila. Stranska oltarja sta posvečena Mariji brezmadežni
in sveti Marjeti z zmajem. Pri Marijinem oltarju stojita ob strani
kipa sv. apostolov Simona in Juda Tadeja, pri Marjetinem oltarju pa
sv. Anton, puščavnik z zvončkom in prašičem, ter sv. Anton Padovanski
z malim Jezusom. Lesena prižnica z rezbarijami in angelčki je lepo
baročno delo.
Orgle z 11 registri so iz leta 1835 napravil pa jih
je Ignatz Suppan iz Krope na Kranjskem. Stolpno uro je delo švicarskega
mojstra, nabavljena je bila leta 1884. Leta 1889 so kupili nov zvon.
Od leta 1704 do 1712 so gradili novo župnišče, ki stoji
še danes pod cerkvijo in je lažje dostopno, kot prvotno, ki je bilo
ob cerkvi na poti med lipo in zvonikom. V tem obdobju je bil župnik
in vikar Valentin Cadelli. V župnijskih arhivih so shranjene najstarejše
listine iz leta 1563, 1610, 1612, 1613, 1620, 1622, 1629, 1642, 1709,
in 1727; seznam podložnikov iz leta 1772, ki je služil cerkvi in župniku.
Na podlagi tega gradiva je mogoče podati natančnejšo sliko o količinah
kmečke proizvodnje in načinu kmetovanja v naših krajih in zato spada
med prvovrstne gospodarsko - zgodovinske zapise tega področja.
Na vrh
Domov